Spouse migration

Aloittaja fogs, heinäkuu 03, 2002, 12:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

riaapa

:sormetr :sormetr :sormetr Woikukka :sormetr :sormetr :sormetr

Eikä kestä kiitellä, itsehän sinä kaiken työn teit! Ai niin ja myöhästyneet onnittelut myös... :)
Riina

Jaaks

Ehkä nyt ei ihan uuden uutukainen tieto, mutta kuitenkin tässä kuussa voimaan tullut muutos.

New Internet Form: 47SP(Internet) Application for migration to Australia as a Partner

Eli nyt voit tehdä myös "Spouse Viisumi" hakemuksen netissä.

http://www.immi.gov.au/legislation/amendments/lc02042005_3.htm

woikukka

Taisi tulla uusi ennatys...

Eilen tuli tieto, etta mun Spouse viisumihakemus on HYVAKSYTTY!!! Time to party ;)...

Hakemus vietiin 22.4. ja eilen tuli siis paatos eli 3.5. Vajaa kaksi viikkoa, itse asiassa 11 paivaa. Aivan uskomatonta! Ja kaiken lisaksi viela eilen vietiin viimeiset tarvittavat dokumentit ja kuitenkin paatos tuli viela samana paivana. Vaikea vielakaan uskoa, etta nyt voi vaan nauttia elamasta mieheni kanssa ilman suurempia huolia.

Olen vielakin ihan pyoralla paastani...

Jaaks

Onneksi olkoon Woikukka :XXXX

Hennu

Heips Woikukka!! Niin ja onnea!!!!! Minulla tuo sama prosessi on  vasta edessa pain... voi olla etta kaipaan hiukan konsultointiapua papereita laatiessani. Nayttaisi olevan niin etta itsekin hait viisumia ollessasi Working Holiday viisumilla? Vai kuinka.

Eli jannityksella heinakuuta odottaen....

:sorry

woikukka

Jaaks
Kiitos onnitteluista. Nyt vaan odotan sopivaa tilaisuutta jarjestaa kunnon bileet :D...

Hennu
Juu, working holiday viisumilla tulin Australiaan vuosi sitten huhtikuussa ja se viisumi umpeutui 26.4. Meni vahan tiukille tuon ajoituksen kanssa, kun oli se tapaaminen immigration officessa 22.4. :D Eipa nayttanyt kuitenkaan mitaan ongelmia olevan WH viisumin kanssa, kun hain tuota Spouse viisumia. Haetko de facto pohjalta vai avioliiton mukaan? Itsehan menin naimisiin ennen tuota hakuprosessia, kun ei haluttu olla erossa (prospective marriage, todella typerat saannot :P) eika meille yhdessa asumista tullu yli 12 kk niin ei kyennyt de facto pohjaltakaan lahtea.
Mutta laita ihmeessa viestia mikali tarvit apua, parhaani teen. Sahkopostit loytyy, messenger ja icq (tata niin harvoin muistan tsekata).

Jouko

Woikukka, onneksi olkoon spouse-viisumin johdosta, hieno juttu! Tiukille se aika näköjään meni ihan viime metreillä. Kyllä se varmasti on uusi epävirallinen ennätys!

- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Kat

Onneksi olkoon Woikukka!

Mä itse painiskelen samaisen viisumin kanssa ja mun mieltä painaa se, ettei mulla eikä mun partnerilla ole montaa todistetta siitä että jakaisimme yhdessa finanssi-puolen. Yhteisiä sähkö- eikä vesi-laskuja oo, koska ne ovat aina sisältyneet vuokraamme, emme omista autoa tai muuta isompaa yhdessa, ja yhteinen pankki-tilimmekin suljettiin, kun siella ei ollut rahaa eika tapahtumia. Ainut todiste, mikä mulla on antaa, on se, etta mulla on rinnakkais credit card mun partnerin tilille. Onkohan rinnakkaiskortti riittavä todiste, mita luulette? Onko kenelläkään ollut samanlaisia ongelmia?

riaapa

Onnittelut Woikukalle myös minun puolestani!!

Kat,
meilläkään ei ollut yhteisiä laskuja, vaan ne olivat enimmäkseen miehen nimissä, vaikka yhdessä ne maksettiinkin. Meillä oli kuitenkin yhteinen tili, jota käytimme siten, että kun saimme jonkun laskun, niin laitoimme yhteiselle tilille tarpeeksi rahaa, että saimme sen laskun maksettua siltä tililtä. Näin saatiin myös tiliotteeseen sen verran tapahtumia, että voitiin laittaa muutama tiliote liitteeksi hakemukseen. Luulisin, että tuo rinnakkaiskortti kuitenkin painaa ihan tarpeeksi vaakakupissa, jos sen lisäksi kirjoitatte todenmukaisen selvityksen siitä kuinka teidän perheessä raha-asiat jaetaan. Minä esim. kertoilin, kuinka ruokaostokset maksaa aina se jolla sattuu olemaan lompakossa rahaa tai lompakko mukana tms. ja kuinka mies maksaa vuokran koska hänen tulonsa ovat isommat, mutta minä maksan vastaavasti ruokaostoksia, bensan jne. Ihan arkipäivän asioita siis.

Lycka till!
Riina

RUU

LainaaAlkuperäinen postittaja Kat
mun mieltä painaa se, ettei mulla eikä mun partnerilla ole montaa todistetta siitä että jakaisimme yhdessa finanssi-puolen.

Mikäli muuten selvästi alkaa käydä ilmi että elämä on ollut yhteistä niin tuo talouspuolen painoarvo pienenee taatusti (vaikka se onkin kovasti selkeä odoitus yhteisestä elämästä). Talonkirjat on tietty yksi kova fakta, jos olette asuneet as.oy:ssä (tai väestörekisteri jos muuttoilmoitukset on aikanaan tehty...).
Ja sitten vaan epävirallista dokumenttia mukaan niin paljon että skeptisempikin virkailija uskoo: "olen tuntenut Katin vuodesta 18xx ja tiedän hänen styylanneen Johnin kanssa yhtäjaksoisesti jo vuodesta 19xx alkaen...". :cool:

Ihan ulkopuolisen kysymyksenä: onhan niitä sellaisiakin aviopareja, joissa rahat pidetään erillään ja käsitettä yhteinen ostos / meno kartetaan viimeiseen asti (tuon ajatusmaailman järkevyys ei ole valjennut minulle :confuse - osaisiko joku selittää). Mites Dimia sellaisiin pareihin suhtautuisi?
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

woikukka

Meillakin kaikki laskut ym on mun miehen nimissa, koska han vuokras tan asunnon ennenkuin ma tulin Australiaan ja samalla kaikki laskut ja vastaavat tuli pelkastaan hanen nimiin. Mun nimi ei ole ollu edes vuokrasopimuksessa kuin vasta puolisen vuotta, mutta meidan vuokraisanta tai mika caretaker se taalla onkaan, kirjoitti lausunnon, et olen asunut taalla niin ja niin kauan. Ei silla nayttanyt kovasti olevan vaikutusta, vaikka ne onkin vain hanen nimissa. Nyt niita vahitellen paivitetaan molempien nimiin. Yhteinen saastopankkitilikin meilla on, tosin sekaan ole ollut kuin jotain puolisen vuotta, kun saastettiin sinne tuota viisumia varten. Meilla oli kylla todella mukava naisihminen Brisbanen toimistossa, joka haastatteli ja teki paatoksen :). Ehka enemman paino se, etta olla "aito" pari. Tieda sitten oliko se nainen myos iloinen siita, etta ei oltu aasialaisia... Tuntu silta et oltiin siel toimiston odotustilassa ainoot valkoiset, kaikki loput aasialaisia. Sama tunne mulla tuli kun kavin lapi taalla sen laakarintarkastuksen...Ainoo valkoihoinen :P.

Kat

Kiitoksia teille kaikille vastauksista! Sain ainakin hetkeksi mielenrauhan... kunnes taas iskee paniikki.

Ruu, samaa minakin olen miettinyt, eivät kaikki pariskunnat jaa raha-puoltaan... ?

Woikukka, minakin taisin lääkärintarkastuksessa olla ainoa eurooppalaista alkuperää.

riaapa

LainaaAlkuperäinen postittaja Kat

Ruu, samaa minakin olen miettinyt, eivät kaikki pariskunnat jaa raha-puoltaan... ?

Siksi juuri suosittelinkin sitä todenmukaista selontekoa, koska mielestäni se suhteen "vakavuus" ja "aitous" todistetaan paremmin ihan muilla asioilla kuin raha-asioilla, vaikka ne meillä henk.koht. onkin jaettu jo monta vuotta. Tunnen kuitenkin monta ihan vakavissaan naimisissa olevaa pariskuntaa joissa raha-asiat pidetään erillään, enkä usko että se on mikään itseisarvo suhdetta arvioidessa. Mutta täytyyhän viranomaisten kehittää jotain kriteerejä joita arvioida, vaikka loppupeleissä eniten varmasti painaakin kokonaisuus. Esimerkiksi haastattelussa minulta ei kysytty sanallakaan raha-asioista, vaan lähinnä suhteen kestosta, miten tavattiin ja miten kauan ollaan asuttu yhdessä jne. Mutta näihin kysymyksiinhän on helppo vastata kun vaan kertoo totuuden.
Riina

fogs

meidän kaveripariskunta pitää raha-asiat erillään (ehkä koska vaimolla on puoli milj. dollaria ja mies ei pysty palkasta toiseen elämään tuhlaamatta), ja vaimon hakiessa PR englannista (on britti) heille riitti kun todistivat erilaisten yhteisten laskujen maksut (sähkö, vesi, vuokra jne) vuorotellen omilla luottokorteillaan, myös tekivät testamentit ja henkivakuutukset niin että toinen osapuoli on se joka sai rahat jos kuolo tulloo.

Muistaakseni pitivät myös pari viikkoa päiväkirjaa että kuka maksoi ja mitä, ihan vaan vapaamuotoista noottia mutta se myös kelpasi.

arixmel

meillä toimii hyvin toi rahaasioiden hoito,
minä tienaan ja vaimo tuhlaa ;(
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Timo

eikä tarvinnut edes kovaa ponnistaa enää loppuvaiheessa ... ainakaan täällä päässä :P

Tulipa vain iloinen uutinen päivää liian aikaisin osuakseen yhteen toisen iloisen tapahtuman eli dundernewsin jäsenyyteni 3-vuotispäivän kanssa. :D

Sain puoli tuntia sitten tietää, että minulle on myönnetty "A  Partner  (Residence)  Visa  (Class  BS) (Subclass 801) " eli nyt on sitten saatettu tuo liki 2 ja puoli vuotta jauhanut prosessi päätökseen.

Ensimmäisen hakemuksenhan jätimme 1.3.2003, ja sitä koskevan päätöksen tekemiseen kului DIMIAlta 10 kuukautta - piiiiiitkää kuukautta minun kannaltani, koska ei saanut tehdä työtä.  No, ne kiemurat on jotensakin dokumentoitu tuolla ketjun alkupäässä.  

No sitten maaliskuussa 2005, kun 2 vuotta ensimmäisen vaiheen hakemuksen jättämisestä oli kulunut, jätimme sisään kakkosvaiheen hakemuksen. Sen toivoimme muuttavan myönnetyn tilapäisen oleskeluluvan pysyväksi.  Lakimiehemme oli heti alkuvuodesta muistuttanut lähestyvästä määräpäivästä ja ilmoittanut, että hän ei enää hoida siirtolaisuusasioita ja kehotti  olemaan palkkaamatta toista (edes hänen omasta firmastaan), vaan antoi suosituksen ja ohjeet hakemuksen täyttämiseksi itse. Pyysi vain lukemaan ensin huolella sen ykkösvaiheen hakemuksen läpi ja varmistamaan, että kakkosvaiheen papereissa ei ole mitään sen kanssa ristiriitaista.

Jätin hakemuksen sisään hyvissä ajoin ennen määräaikaa. Tosin Australian litttovaltion poliisin todistus ei ehtinyt mukaan vaan kerroin toimittavani sen myöhemmin. Sen suhteen sitten sattuikin ensimmäinen moka. Hakemuskirjeeseen olin ohjeiden mukaan liittänyt 35 dollarin maksumääräyksen. Kahden viikon päästä hakemus maksumääräyksineen palautui takaisin huomautuksella että olin maksanut dollarin liian vähän.  Virhe johtui lakimiehen lähettämän faksin huonosta laadusta.  

No, uusi pyyntö sisään, ja nyt maksumääräys oikealle summalle kirjoitettuna.  Se todistuskin tuli sitten maaliskuun loppupuolella. Tuon yhden dollarin takia tuhrautui ylimääräistä aikaa yksi kuukausi.  Sitten huhtikuun lopussa otin yhteyttä Australian postiin ja kerroin, että lähettämäni kirjatun kirjeen toimitustietoja ei löydy heidän nettisivuiltaan vaikka kuitissa niin luvattiin. He ottivat kuittien numerot ylös ja  lupasivat tutkia asiaa ja soitella kun jotain ilmenee. Minä en kuitenkaan jäänyt odottelemaan soittoa vaan lähetin sähköpostia asiaani käsittellevälle virkailijalle. Kerroin, että ilmeisesti posti on hukannut hakemukseni ja kysyin, käykö että lähetän siitä otetun valokopion kunnes asia saadaan selville. 15 minuutin kuluttua tuli vastaus: "kyllä se hakemus tuolta avaamattoman postin kasasta löytyi".   Sitä en tietystikään kertonut postille vaan pyysin heitä selvittämään miksei palvelu, josta olen maksanut, toimi!  Viikon päästä ne soittivat ja kertoivat saaneensa kirjeen vastaanottajalta tietää, että se on mennyt perille. En kiittänyt tiedosta, mutten toisaalta vaatinut olemattomasta lisäpalvelusta maksamiani rahojakaan takaisn. En jaksanut, koska minulla oli meneillään isompi juttu Qantas-nimistä lentoyhtiötä kohtaan, joka oli ryssinyt lippumuutokseni ja röyhkeästi kieltäytyi myöntämästä virhettään, vaikka luottokorttifirman tiedot sen todistavat. No, se onkin jo toinen juttu, enkä aio tässä perustella näkemystäni ko. lentoyhtiöstä enemmän rikollisjärjestönä kuin kunniallisena yrityksenä  ...

Sitten ei kuulunut asiassa yhtään mitään yli kuukauteen. Eikä minulla mitään tulenpalavaa kiirettä asian suhteen ollutkaan, minullahan oli  kuitenkin jo työlupa ja työpaikkakin, eikä pysyvä oleskelulupa tuo mitään olennaisesti uutta tilanteeseen.  Kesäkuun 1. päivänä, jolloin oli kulunut 3 kuukautta hakemuksen jättämisestä, muistin, että virkailija oli sähköpostissaan luvannut, että asia käsitellään 3 kuukaudessa. Näinköhän käy? Sitten illalla kello 18 jälkeen tuli kotiin häneltä hieman hätääntyneen kuuloinen puhelu, jossa hän kysyi, edustaako meitä edelleen sama lakimies. Minä kerroin, että ei edusta ja viittasin lomakkeeseen, jossa oli tuota tietoa kysytty. Olin siihen vastannut, että edustan itse iteäni. Virkailija  kertoi kuitenkin haluavansa minulta uuden vastauksen kirjallisena ja allekirjoitettuna.  Sen sitten laitoin menemään ajatellen, että jaaha - näyttääpä, että siellä pelataan taas aikaa. Eipä taida rouva olla edes vielä lukenut koko hakemustani.

En siksi odottanut, että päätös tulisi näin pian, vain 3 viikkoa sen jälkeen kun olin lähettänyt pyydetyn vastauksen. Eikä meitä ollut vielä edes kutsuttu haastatteluun, vaikka virkailija oli niin sähköpostiviestissän luvannut. Meitä siis ei haastateltu hakemuksen missään vaiheessa, ellei tuota edellä kuvattua iltaista yllätyspuhelua sitten lasketa puhelinhaastatteluksi.

Päätös tuli muuten sähköpostilla. Paperikirje tullee kohta perässä.

Suuria käytännön vaikutuksia ei tällä kakkosvaiheen läpimenolla enää ole. Asunnon ostamista toki voi nyt harkita vakavammin, mutta sitäkin projektia kannattaa kuulemma lykätä, koska hinnat ovat täällä vielä korkeimmillaan. Tosin asua sitä pitää jossakin, ja mieluiten siellä missä tykkää asua. Ja nyt 6 viikon kaupungissa asumisen jälkeen tekisi mieli lähteä heti takaisin maalle. En tiedä malttaako tässä odotella hintojen laskua vai pitäisikö ostaa heti joku mörskä tuolta puskasta.

Nyt kun miettii koko prosessia, en ole kyllä ihan varma, kannattiko, ts. jos  olisin silloin tiennyt sen minkä nyt tiedän, olisinko ryhtynyt puuhaan, vai oltaisiinko jääty Singaporeen.  Sitä nyt tarvitse sen enempää miettiäkään. Tehty mikä tehty, eikä elämämme täällä kuitenkaan hullumpaa ole, vaikkei meistä kummastakaan mitään Australia-faneja ole tullut eikä varmaan tulekaan.  Eikä tänne jäämisestäkään ole tehty mitään lopullisia päätöksiä.  Senkin asian ratkaisee varmasti aika.

Niin, jäihän tästä prosessista sentään jotain hauskaakin käteen, nuo ystävien ja meidän omat vuolassanaiset lausunnot suhteemme aitoudesta  sekä yhteiselomme taivaita hipovasta onnesta ja harmoniasta! Niitä voi sitten eläkepäivinä  siellä syvällä puskassa lueskella kiikkustuolissa istuen, jos nimittäin on dementia päässyt niin pahaksi ettei muuten muista, minkälaista meillä silloin alussa oli. Harvallapa siitä asiasta on noin paljon mustaa valkoisella ihan valaehtoisesti kirjoitettuna ja rauhantuomarin todistamana :D

Jaaks

Onneksi Olkoon Timo !!!  :XXXX

Kylla se varmasti kannatti ja tulet nauttimaan siella "wup-wupissa" (eli puskassa) asumisesta.

Cheers
Jaaks

riaapa

LainaaAlkuperäinen postittaja Timo
...nuo ystävien ja meidän omat vuolassanaiset lausunnot suhteemme aitoudesta  sekä yhteiselomme taivaita hipovasta onnesta ja harmoniasta! Niitä voi sitten eläkepäivinä  siellä syvällä puskassa lueskella kiikkustuolissa istuen...

:D Tuo on käynyt minullakin mielessä... :hahhaa (siis niiden lausuntojen lueskelu, ei syvä puska ;) )

Onneksi olkoon Timo!! :peukkuy :peukkuy
Riina

Jouko

:peukkuy :peukkuy :peukkuy Hyvä Timo ja Ooonneksi olkoon menestyksekkäästä hakemusprojektista!!! Tervetuloa meidän kestojermujen joukkoon!

:cool:

- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

jounij

Onnittelut Timolle! Onko muuten Mossman liian kaupunkimainen asuinpaikka sinulle? Vai onko se kenties liian kaukana Cairnsista, jossa ilmeisesti aiot jatkaa työntekoa? Tietäisin nimittäin Mossmanissa talon, joka tulee kohtapuoliin myyntiin...

Vihjaa
Jouni
Canberra

Timo

Kiitos onnitteluista Jaaks, Riina, Jouko ja Jouni!

Jouni, kyllä se Mossman taitaa olla vähän liian kaukana Cairnsista. Sinne on täältä 90 kilometriä, eikä tiekään niitä parhaita. Kaunis paikka se kyllä on, mutta taitaa olla vielä liiaksi "kesämökkialuetta" eli kiinteistöjen hinnat suht korkealla.

Me emme sitäpaitsi ole etsimässä taloa vaan pientä maatilaa, siinä 2 - 15 eekkerin kokoista, samanlaista henkeä kuin oli meidän Woodstockin paikassa.  Haaveena ei kyllä enää ole alkaa viljelemään maata vaan kasvattaa sille tuo puska eli villi sademetsä.  Tuollaisia paikkoja löytää kyllä 30 kilometrin säteellä Cairnsista. Kuranda ja Gordonvale ovat vahvoja kandidaatteja. Viimeksi mainittu eritoten. Tie kurandaan kun on meidän autonkuljettajan (huom. muuttunut tituleeraus nyt kun en ole enää riippuvainen hänestä ;) ) mielestä liian mutkainen ja mäkinen, eikä sitä ole valaistu pimeällä.

Täytyy nyt ajan kanssa katsoa ja etsiskellä. Kaikki, myös asiantuntijat, sanovat, että nyt ei ole hyvä aika ostaa täältä pohjoisesta eikä toisaalta hyvä aika myydä meidän Melbournen asuntoa. Täällä markkinat ovat vielä kuumat eivätkä hinnat ole lskeneet, paikoin jopa nousevat edelleen. Melbournessa ei sen sijaan saataisi yksiöstä edes omia pois, joten paras antaa olla vuokralla. Ja mikä ettei kun sen varsin mukavilla vuokratuloilla voidaan maksaa täällä vuokraa.

Ei tämä meidän nykyinenkään asuinalue ihan kaupungissa ole, vaan 10 kilometrin päässä lentokentän takana (lähellä laskeutuvien koneiden reittiä joskaan ei ihan alla). Täällä ei ole juuri turisteja eikä muutenkaan paljoa melua, reilut 1100 asukasta, hieman boheeminoloisia taloja - sanovat tätä työläiskaupunginosaksi, irrallaan juoksevia koiria ja kissoja, kukkamaalauksin koristeltuja volkkareita, täyskaljuja keski-ikäisiä miehiä (muinaisia pitkätukkia :D), jotka edelleen soittavat takapihoillaan Deep Purplea ja Pink Floydia . Ainoa vika alueessa meidän kannalta  on, että tontit ovat liian pieniä ja siten naaapurit liian lähellä, ulkoilualueet liian pieniä,  lentokoneet pudottelevat nokea niskaan ja ilma ei muutenkaan tunnu kovin puhtaalta.  

Tarkempaa ja objektiivisempaa tietoa alueesta, jos jotakuta kiinnostaa www.machansbeach.net

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Timo
...täyskaljuja keski-ikäisiä miehiä (muinaisia pitkätukkia :D), jotka edelleen soittavat takapihoillaan Deep Purplea ja Pink Floydia .

Hei, tuohan kuulostaa siltä, että sulautuisin helposti seuraan! :) Paitsi, että tukkaa on vielä jonkin verran jäljellä...

Naureskelee
Jouni
Canberra

Timo

LainaaOriginally posted by jounij
Hei, tuohan kuulostaa siltä, että sulautuisin helposti seuraan! :) Paitsi, että tukkaa on vielä jonkin verran jäljellä...
Naureskelee

Käytä sellaista kolmiteräistä partahöylää päivittäin, Jouni, niin sulaudut täysin! Niin me muutkin teemme :hahhaa

On muuten tosi, emäntäkin kummastelee, että täällä on täyskalju ukko joka toisessa talossa niin etten minä olekaan enää mikään kummajainen - siinä suhteessa ...

Tällä alueella isännät sitäpaitsi näyttävät olevan hoikempia kuin muut tapaamani aussimiehet. Baareja ei ole alueella kuin yksi, viinakauppaa ei ollenkaan ja aamuisin tapaa paljon lenkkeilijöitä.

arixmel

kuullostaa ihan kivalta paikalta mun makuun, pitaa odottaa etta tuo tukka lahtee, niin eikohan siella jo sitten ole pubi ja viinakauppa ja paasis taalta kylmyydesta kosteuteen :roue
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Kat

Vihdoinkin ihania uutisia! Sain nimittäin eilen tietää että de facto viisumi hakemukseni on hyväksytty! :D

Tasan 8 viikkoa siihen meni siitä kun Berliinin suurlähetystöstä ilmoittivat ottaneensa mun hakemuksen vastaan. Ei tullut siis uutta ennätystä ja välillä oli pinnakin kireällä, kun mitään ei alkanut kuulua, mutta nyt on syytä tuulettaa! Haastattelu oli yllättävän rento, mua haastatellut nainen sanoi heti alkuun, että haluaisi mun rentoutuvan, koska mun laittama hakemus oli niin hyvä (?!) ettei tämä haastattelu ole kuin muodollisuus. Mun piti vain lyhyesti kertoa suhteemme kehityksestä ja mainita samalla tärkeät päivämäärät. Sen jälkeen sainkin jo kuulla, että saan lähettää passini heille viisumin laittoa varten! Kylläpä helpotti.

Kiitos kaikille avunannosta kun kamppailin yhteisten raha-asia todisteiden kanssa. Hyvin näytti se rinnakkais credit cardikin riittävän todisteeksi!

Nyt vain lentolippuja tilaamaan. Suuntana on Melbourne, jossa jo kerran oleilin. Viisumi-hakemuksen takia jouduin tulla takaisin Suomeen, kun matkaliput oli jo varattu ja suunnitelmat tehty loman varalle, ja vasta sitten sain tietää, että ei ollutkaan mahdollista tehdä hakemusta Australiassa ja sen jälkeen käväistä Euroopassa. Omaa tyhmyyttähän se oli, etten ollut lukenut sääntöjä kunnolla, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin.

Näinkin jo, että Melbournessa on odotettavissa lokakuun alussa Suomi-teatteria. Toivottavasti ehdin ajoissa. Passin takaisin-saamiseen kun menee luultavasti viikko-pari.

Muutenkin aion seurata tapaavatko Melbournen suomalaiset toisiaan. Olisi mukava mennä vaikka :XXXX kun olen päässyt takaisin Ossilaan! En ehtinyt tavata ketään suomalaisia Melbournessa, koska luin tätä palstaa joko liian myöhään, tai mulla oli jo muuta menoa, mutta jospa nyt onnistuisivat tapaamisetkin paremmin, kun on enemmän aikaa. Ilmoittelen myöhemmin koska olen tulossa.

Jippee!

Hennu

PAKKO TUULETTAA!!! Kun muutkin tuntuvat taalla tuulettavan. Sain tanaan kaikkien mutkien jalkeen myonteisen paatoksen viisumihakemukseeni (spouse). JIHAA!!! Kylla sita on odotettukin. Pakko katsoa puolen tunnin valein passia etta tarra tosiaan on siina ja pysyy!

Mun kohdallani ei hakemuksen jattamisen jalkeen kuulunut 8 viikkoon mitaan asian tiimoilta (tyhmat kaytimme agenttia, joka sanoi ottaneensa jo moneen kertaan Dimiaan yhteytta kun mitaan ei kuulunut.. vaikka todellisuudessa han ei ollut laittanut tikkua ristiin asian tiimoilta... siis jyrkka EI agenteille minun taholtani). No ihmeteltiin asiaa ja soitettiin lopulta itse toimistoon (vaikka asiointi agentin ohi ei ole suotavaa... saimme kuulla myohemmin asiasta). Kaskivat heti tulla passin kanssa naytille toimistolle koska oli kuulemma jotain probleemaa prosessissa. Meikalaiset sitten viivana passi kourassa dimiaan ja selvisi, etta olin ollut laittomasti maassa noin kuukauden. Onneksi kyseessa oli heidan moka eika minun. Huh kun pelastyin! Olivat unohtaneet myontaa mulle bridging viisumin (vaikka rahat luottokortilta olivat havinneet heti hakemuksen loggaamisen jalkeen mika normaalisti tarkoittaa etta kaikki on ok) ja kappas kummaa kun soiteltiin hakemuksen peraan asia selvisi heidan paassa. No onneksi korjasivat asian ja prosessi paasi oikein kunnolla kayntiin. Harmi vaan etta odotettiin tuo 8 viikkoa ennen kun soitettiin itse... tyhmat me... :nuttu:

Saatiin sitten haastatteluaika tammikuulle (jolloin meidan pitais olla Suomessa juhlimassa haita) joten ei kun taas soittamaan peraan ja pyytamaan muutosta aikatauluun. Puhelimessa ei luvattu yhtaan vapaata aikaa ennen joulua, joten meikalainen taas marssi toimistolle henk.koht. selvittamaan asiaa. Tyyppi tiskin takana totesi, etta onhan kurja tilanne ja lupasi itse haastatella meidan jo seuraavalla viikolla. Opin siis sen, etta ehdottomasti kannattaa aina menna paikan paalle kysymaan, puhelimessa ei saa vastaukseksi kun eioota.

Eli haastattelu oli lupauksen mukaan seuraavan viikon tiistaina. Kesti 1,5 tuntia mutta paaasiassa katseltiin meidan lomakuvia ja juteltiin mukavia reissuista Euroopassa. Ei siis todellakaan mikaan virallinen tilaisuus. Mutta kauan me siella istuttiin. Toista on nuo toisten kokemat minuutti-haastattelut :hahhaa No en valita kun paatos tuli kuitenkin nainkin pian ja nyt voi lopulta huokaista helpotuksesta.

Eli siis lyhyesti... oma kokemus siis osoitti etta agenteista ei ole kuin haittaa ja puhelimessa ei saa mitaan asioita hoidettua... jos on mahdollista menna paikan paalle niin mene.

Nyt voin juhlia!!! :XXXX:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX

riaapa

Hiphei Hennu!!! Onneksi olkoon!!!

Minullakin on tähän viestiketjuun liittyviä uutisia... Sain nimittäin postitse pyynnön laittaa sisään kakkosvaiheen paperit, eli nyt olisi haussa permanent residency. Oletin että tämä tapahtuisi vasta kun olen ollut 2 vuotta maassa, mutta näköjään se 2 vuotta lasketaankin siitä kun se provisional spouse visa on myönnetty. Nyt on siis 60 päivää aikaa kasata materiaalia joka todistaa että olemme edelleen ja olemme olleet nämä kaksi vuotta yhdessä. Eipä luulisi olevan iso homma...

:pepsodent
Riina

chilifinn

Onnea Hennulle ja samoin Riinalle kun seuraava askel on jo työn alla! Kohta paperisodat on takana!
:XXXX

sanna77

ONNEA HENNU!!!

Well done:peukkuy

Sanna

Disturbance

Voi voi...

Mullakin olisi tama spouse visa mielessa.

Olemme tunteneet kaksi vuotta jonka vietimme Lontoossa, joitakin kuvia on. Asumme myos yhdessa miehen vanhempien luona, mutta nimeni ei ole missaan virallisessa paperissa - riittaakohan, etta kummallakin on kuitenkin sama osoite esim. bank statementeissa sun muissa joita kolahtaa luukusta? Sitten varmaan tarttis myos jonkin vapaamuotoisen sepustuksen miehen vanhemmilta?

Raha-asiatkin jaetaan vahan niin ja nain... eli riittaisikohan, jos tosiaan kirjoittaisi tollasta paivakirjaa, jossa kummankin osallistumiset listataan?

Yhteista ei ole oikeastaan mikaan - ei pankkitili, ei mitkaan viralliset laskut... Mutta kai se jo jotain todistaa, etta muutin Suomesta tanne mieheni perassa, ja nyt asun hanen kanssaan?

En haluaisi lahtea mitenkaan liian heppoisesti hakemaan, sellaisesta rahasummasta kuitenkin kyse.
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

Zara

Disturbance,

Itse sain Spouse-viisumin huhtikuussa-05, joten olen melko tuore tapaus vastaamaan...

Meillekaan ei tullut laskut molempien nimilla, ei ollut yhteista pankkitilia tai muuta. Pyysimme vaan stat decit partnerini vanhemmilta ja muutavalta yhteiselta ystavaltamme. Laitoin hakemuksen mukaan kummallekin erikseen tulleita laskuja tai muita virallisia papereita, jossa nakyi, etta posti tuli samaan osoitteeseen molemmille.

Molemmille osoitetuista kirjeista/korteista/kutsuista otin kopiot. Mulla oli myos iso nippu puhelinlaskuja ja puhelinkorttierittelyja. Matkalippuja, hotellivarauksia yms. jotka oli molempien nimilla (eli oltiin reissattu yhdessa).
Sit meidan molempien autot on samassa City Link ja RACV "accountissa", joten niista laskuista otin myos kopiot ja todistin, etta autot kuuluu meille... kaikkea mita mieleen tulee siis...

Emailin inboxista otin printin, jossa nakyi yhteydenpito, silta ajalta, kun oltiin erillaan.

Sit tietysti ne 10 valokuvaa liitin myos. Yhteensa nippu oli noin 100-sivuinen. Taalla on naista kylla puhuttu moneen otteeseen, mutta tuleepa nyt kertauksena.

Meilla Berliinin Suurlahetysto hukkasi viisumihakemuksemme yli 2 kuukaudeksi! Mutta siita, kun case officer sai nivaskan poydalleen, ei mennyt kuin tunti-pari niin mua pyydettiin lahettaan passi Saksaan! :)

Onnea vaan viisumihakemukselle. Kannattaa tosiaan tehda se huolellisesti ja uhrata sille aikaa, se kannattaa. Ja kuten taalla on sanottu, laita kaikki paperit siihen jarjestykseen, kun ne on pyydetty. Eli tee kaikki case officerille mahdollisimman helpoksi, niin hanen helppo myontaa sulle viisumi! :)

Joulumielta!

jirvinen

minä ja aussi tyttöni olemme melkein nyt asuneet vuoden yhdessä, ja niinpä spouse viisumin hakeminen alkaa olla ajankohtainen. printtasin eilen tuon hakemuksen, ja sitä käydessä lävitse tuli mieleeni muutamia kysymys.

mitä luulette, välittääkö immi, jos tyttöystävälläni on eri nimi syntymätodistuksessa kuin esim. aussi passissa tai ajokortissa? hänelle kävi niin, että pienenä tyttönä  hänen vanhempansa erosivat ja kun hänen äitinsä meni uudelleen naimisiin hän sai "toisen sukunimen" eli nyt hänen sukunimi kaksi osainen. mitään virallista nimen vaihtoa hän ei tehnyt, mutta silti hän sai passiinsa ja ajokorttiinsa tämän kaksiosaisen sukunimen. eikös sen viisumi hakemuksen mukana pidä laittaa kopio sponsorin syntymätodistuksesta JA passista/ajokorttista?

entäs jos olen saanut ylinopeus sakot joskus suomessa, niin pitääkö minun ilmoittaa siitä kohdassa "have you ever been convicted of a crime or offence in any country"? entäs, jos täällä ollessani sain sakot, kun matkustin väärällä bussi lipulla, niin pitääkö siitä ilmoittaa? tarkoittaako tuo "crime or offence" jotain vakavampaa, kuten käräjillä käyntiä yms.?

minun on pitänyt jo pitemmän aikaa kiittää kakkia muita foorumilaisia/moderaattoreita/ylläpitäjiä aivan mahtavasta foorumista! täältä jos ei saa informaatiota down under:sta niin sit ei kyllä mistään!! KIITOS! :god: keep on the good work!!

ps. 18:sta päivä vuosi down under:ssa!! :XXXX :)

riaapa

LainaaAlkuperäinen postittaja jirvinen
eikös sen viisumi hakemuksen mukana pidä laittaa kopio sponsorin syntymätodistuksesta JA passista/ajokorttista?

Mun hakemuksesta on jo pari vuotta aikaa, mutta me ei muistaakseni laitettu muuta kuin virallinen kopio puolison syntymätodistuksesta... Mutta nämä vaatimuksethan muuttuvat kaiken aikaa, joten jos siellä sanotaan että molemmat on laitettava, niin laittakaa molemmat. Voihan siihen liittää selityksen tuosta nimenvaihtumisesta, tarvittaessa vaikka statutory declaration kaavakkeella? :confuse

LainaaAlkuperäinen postittaja jirvinen
entäs jos olen saanut ylinopeus sakot joskus suomessa, niin pitääkö minun ilmoittaa siitä kohdassa "have you ever been convicted of a crime or offence in any country"?  tarkoittaako tuo "crime or offence" jotain vakavampaa, kuten käräjillä käyntiä yms.?

Minen ainakaan laittanut mitään mainintaa ylinopeussakostani. Arvelin että tuo "convicted" pitäisi sisällään jonkinnäköistä tuomitsemista, enkä siellä tienposkessa sakkolappua saadessani nähnyt sen paremmin tuomaria kuin valamiehiäkään... :hahhaa :itke

Lycka till!!
Riina

MH

Jirvinen!

Sakko ei ole tuomio vaan rikkomus eli ei tarvitse ilmoittaa, tuo tarkoittaa sitä että jos sinut on oikeudessa tuomittu syyllisesksi johonkin niin se täytyy ilmoittaa.

jirvinen

vielä semmoisesta, että tietääkö kukaan miten pitkät odotus ajat on sydneyn toimistossa tällä hetkellä (siis ajatellen, että hakemusta ei lähetetä takaisin ja kaikki muukin on kondiksessa)?

jirvinen

mitenkäs noi rikosrekisteriotteet? suomesta hommasin jo kopion, mut nyt tässä mietiskelen, että pitääkö minun hommata kopio rikosrekisteriotteesta täältä ausseista myös? entäs minun tyttöystäväni/sponsorini, pitääkö hänenkin hommata rikosrekisteriotteesta kopio?

mistäs sen oikein täältä edes saa, ihan vaan poliisilta? :?

riaapa

Jirvinen,

Mitäs niissä papruissa sanotaan? Jos sanotaan että hanki rikosrekisteriote kaikista maista joissa olet asunut viimeisen 10 vuoden aikana, niin silloinhan sun täytyy hankkia se myös Australiasta. Täällä rikosrekisteriote pyydetään liittovaltion poliisilta AFP:ltä. Printtaa immin sivuilta form 1101 ja lähetä AFP:lle (sekä 36 dollarin maksu) ja saat rikosrekisteriotteen noin kuukaudessa.

Ei ainakaan mun puoliskon silloin tarvinnut syyttömyyttään rikosrekisteriotteella todistaa. Mutta tavaa ne Bookletit pariin kertaan, niin eiköhän ala vaatimukset selkiintyä...

Lycka till!
Riina

jirvinen

Kiitoksia Riinalle!

Soitin vielä IMMI:lle ja varmistin asian. He kertoivat, että voin anoa viisumia ilman sitä rikosrekisteri otetta, mutta minulle ei viisumia myönnetä ennen kuin he ovat saaneet varmistuksen Federal Police:lta. Anomuksen Federal Police:lle lähetin tänään, ja itseasiassa tyttöystäväni soitti Federal Policen Sydneyn toimistoon ja he sanoivat, että vastauksen saaminen kestäisi vain pari viikkoa.

Maanantaina olisi lääkärin tarkastus ja röntgen kuvaus, sitten ens viikolla olisi tarkoitus lähettää paperit Sydneyn IMMI toimistoon. Rupee ihan jänskättämään!! :)

Muuten, ottaako IMMI sinuun yhteyttä haastattelusta, vai tuleeko sinun itse soittaa heille ja kysyä siitä?

:XXXX

Marika

Jirvinen, kylla se IMMI ottaa yhteytta sinuun, jos hakemuksesta jotain uupuu yms. haastatteluasioissa.  

Muistaakseni aussirikosrekisteriote pitaa hommata vain, jos oot asunut Ausseissa yli 12 kk.

jirvinen

no niin, eilen sitten l?hetettiin toi meid?n viisumi hakemus syndeyn toimistoon. toivottavasti ongelmia ei tule ja viisumi tulee kuukauden sis?ll?. :sormetr :peukkuy