pohjakassa

Aloittaja viajera, joulukuu 10, 2003, 08:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

viajera

Olen kyllä lueskellut tätä sivustoa jo jonkin aikaa, mutta oikeastaan nyt pari viikkoa sitten päätin lähteä.

Tarkoitus olis tulla sinnepäin WH-viisumilla jossakin vaihetta lopputalvi/kevät/kesä, mahdollisimman pian.

Kaikenlaisia budjettijuttuja olen lukenut ja mielestäni en ole löytänyt vastausta mua askarruttaneeseen kysymykseen. Siis kertokaa kuinka paljon pitäis olla rahaa pohjakassana lippujen yms. muiden lisäksi, ennenkuin kannattaa harkitakaan lähtöä? Kuinka paljon teillä muilla reissaajilla on ollut?

Mulla olis nyt rahat lentoihin ja viisumiin + vähäiseen oleskeluun. En millään jaksais odottaa ja kituuttaa täällä pimeässä pohjolassa.

Olen miettinyt, että jos sais jo Suomesta käsin hommattua jonkin työpaikan Australiassa (en tarkoita noiden WH-firmojen "varmoja" työpaikkoja) ja tietäis heti pääsevänsä suoraan töihin joksikin aikaa, niin ei varojen tarvis olla niin suuret...

Oman alan (Skandinavian historia +saksan kieli yms.)
töitä en edes kuvittele saavani.Työkokemusta on mm. opetustyöstä ja elintarvikealan tehdastöistä. Täytys kai etsiä töitä netistä näillä sivuilla olevista linkeistä. Onkohan kukaan ammattitaidottomana onnistunut saamaan työpaikan etukäteen ja jos on niin, miltä alalta? Kertokaapas. Mulle käy melkein mikä vain.

Tiedättekö muuten näistä työpaikoista jotain? Saatan laittaa jonnekin niistä mailia.
www.anyworkanywhere.com

Siinäpä kysymyksiä...

S-Man

Moi viajera!

Otin kunnian vastata sinulle ensimmaisena ennenkuin joku toinen dunderi sinut tuomitsee ja pakottaa lukemaan koko foorumin kokonaan tai laitaa tyhmia linkkeja mista infoa loytaa...:nuttu:

Itse kuulun naihin onnekkainhin jotka ovat saaneet tyo-paikan jo etukateen ennen tanne tuloa... Valitettavasti en voi lukea itseani ammattitaidottomiin joten en voi samaistua ongelmaasi! Itse olen atk-alalla.

Tyota kylla loytaa jos on aktiivinen tyon etsija ja on valmis "mihin" vaan... Tyon laadusta taalla ei mielestani kannata tinkia. Mutta mita tulee ammattitaidottomuuteen niin vaikka olisi ollut lahi kioskilla hodarin myyjana niin on sekin jotain ammattitaitoa!:XXXX

Raha: Isani sanoja lainatakseni: "Kun lahtee reissuun niin rahaa pitaa olla evaaksi saakka!". Eli tarkoittaa sita etta rahaa tulee olla varalta pahan paivan varalle jos vaikka ei suunitelmat suju niinkuin pitaisi!

Itse suosittelen tuollaista paria tonnia (egee) ainakin lahto kassaksi tanne pain! Sit sita mukaan miten paljon meinaa elaman laadusta tinkia, eli kuinka paljon juo :XXXX ja kuinka paljon traveltaa....

Muuten se on aivan itsesta kiinni kuinka paljon tuhlaa... Ymmartavaa on jos lahtee suoraan kotonta aidin helmoista maailmalle eika ole mitaan kasitysta edes kuinka paljon pesuaine maksaa merkista puhumattakaan...

Yleisesti suosittelen Bilo tai Cole -kauppoja josta saa aika halvalla kaikkea ruokaa. Ruokaan taalla palaa aika paljon rahaa. (Ainakin minulla)

Eli loppu-yhteen-vetona niin eikun tanne vaan ja beachille nukkumaan jos ei muuta.... Tai sitten saasta lento-lipuissa ja jaa Thaimaaseen! Paljon halvempaa ja kauniimpaa kuin taalla! Ja paljon vahemman suomalaisia kuin taalla :D:god:
Ja kulttuurikin on omaperaista eika vaan kaiken sekoitusta...

Mr. S

Jouko

viajera,

Rahaa palaa riippuen siitä oletko töissä vai ilman töitä, sillä vapaalla kerkeää tuhlaamaan huomattavasti enemmän kuin duunissa ollessa.

Vaikka S-man sanoi tuosta hausta niin muistaisin että ainakin Iskater on laittanut jonkinlaista rahankulutus arviota palstallensa. Suosittelen lukemaan http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=500

Löytyihän se, lainaus Iskaterin ketjusta: " asuminen hostelleissa 18-28dollaria yolta, mita olen tasta keskustan ymparistosta loytanyt. kauempaa varmaan saa halvemmalla. niin, ja jos nyt joku ihmettelee paljonko on dollari niin se on 60senttia. eli kun kerrot hinnat kuudella ja otat nollan pois niin lahelle pitais paasta. taisin jossain aiemmin jo mainitakin, etta paivassa selviat ruokailuista alle 5dollarilla kun itse kokkaat etka osta seven elevenista. chinatownista loytaa ainakin halpaa. ja jos ei oma kokkaaminen suju niin kahdesti kun paivassa syot niin 10dollarilla selviaa, allekin voi paasta."

Kerro maassaolopäivät tuolla majoitushinnalla niin saat sen mitä majoituksiin menee jos et osta pakettiautoa tai vastaavaa?

Ajatellaan että ole maassa vähän vajaan vuoden vaikkapa 300 päivää.
300 x $18.00 5400
300x $10.00 3000
Total 8400 minimi

Tähän kun lisäät haukanpidon sun muut matkustamiset niin saat jonkinlaisen aloituspisteen Muista että tässä ei ole mitään matkustamisia mukana, Sydney ? Canberra väli noin 30 taalaa ja mitä syvemmälle menet sitä kalliimpaa se on. Halvimmillaan lennot voivat olla kuten www.virginblue.com.au yhtiöllä on nyt  tarjouksessa Sydney ? Townsville 99 taalaa yhteen suuntaan.

Silti suosittelen käyttämään tuota hakua ja kyllä täällä suomalaisia karkuun pääsee ihan yhtälailla kuin Thaimaassa.

- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

iskater

:D

ja mina kun olin jo ihan valmis laittamaan niita linkkeja loputtomiin :D ja sen jalkeen toteamaan saman ymparipyorean kuin aina ennenkin, no se rahan tarve nyt vahan riippuu siitta paljonko kuluttaa ja miten elaa :D

LainaaTyota kylla loytaa jos on aktiivinen tyon etsija ja on valmis "mihin" vaan...

nain se minustakin on. kylla sita jotain tyota on jatkuvasti tarjolla.

taimaa. eikos se nyt ole ihan yhta lailla suomalaisia turisteja pullollaan :?? kylla niita suomalaisia karkuun taalla ausseissa paasee kun uskaltaa pois itarannikolta. ainakin omien havaintojeni perusteella.
ja sielta taimaasta voi olla vahan hankalampi noita toita saada. mutta mitapa mina siita tiedan :??

mutta enpa laittanut linkkeja, jatan sen jollekin toiselle :D

iskater

oh, jouko :god: kiitokset! oikea laskutoimitus mihin en itse pystynyt.
niin etta kylla se elaminen onnistuu noilla mita tuossa on nyt mainittu. sita rahaa sitten todellakin kuluu kun alkaa matkustamaan kaymaan ulkona :XXXX haluaa tehda ihan mita vaan paitsi nukkua ja syoda. no puistoissa kaveleminen on ilmaista ja jotkut museot. mutta omasta mielestani S-Manin suosittelemalla "tuollaista paria tonnia (egee)" pitaisi riittaa alkuun.

mette

S-Man :D

Thaimaahan :D:D:D

Salli Kankaanpää
Hyvää matkaa Thaimaahan!
Julkaistu Helsingin Sanomissa 28.5.2002
Kun Thaimaan-matkailun suosio on vaurastuneiden suomalaisten keskuudessa kasvanut, on ongelmaksi tullut maan nimen taivutus. Matkustetaanko Thaimaaseen vai Thaimaahan?

Monissa sanoissa kahta eri taivutusta pidetään hyväksyttävänä. Pitkään vokaaliin päättyvät lainasanat voi taivuttaa kahdella tavalla: fileehen tai fileeseen, nugaahan tai nugaaseen. Harmaa puolestaan taipuu monikossa harmaisiin tai harmaihin. Miksei myös Thaimaa-sanaa voi taivuttaa kummin haluaa?

Moni mielisi Thaimaaseen siinä missä taivaaseen. Tällä tavoin taivuttava tulkitsee Thaimaa-sanan kuuluvan kaksitavuisten sanojen ryhmään, jossa sanojen taivutusvartalo päättyy pitkään aahan. Taivas-sanan tavoin taipuvat harmaa, Saimaa ja Vantaa. Tämän mallin mukaan taivuttajalle johdonmukainen on myös taivutus Thaimaaseen.

Muoto Thaimaaseen särähtää kuitenkin pahasti niiden kielikorvassa, jotka hahmottavat nimen yhdyssanaksi Thai + maa. Sanan alkuosa thai löytyy myös yhdyssanoista thairuoka ja thaimusiikki.

Maa-loppu on helppo tunnistaa maakuntien nimistä Ahvenanmaa, Pohjanmaa ja Pirkanmaa, samoin pienempien paikkojen nimistä Noksonmaa ja Sydänmaa. Tällaisia nimiä osaavat taivuttaa lapsetkin, jotka haluavat Puuhamaahan. Vaikka matkustetaan Ahvenanmaalle tai Pohjanmaalle, tarpeen mukaan myös maahan-taivutus onnistuu vaivatta: luotan Ahvenanmaahan, vaikutus Pohjanmaahan.

Thaimaa-nimeä ei välttämättä huomaa yhdyssanaksi, sillä maa-loppuiset ulkomaiden paikannimet ovat nykysuomessa harvinaisia. Thaimaan lisäksi niitä ovat vain Swazimaa ja T?ekinmaa (eli T?ekki). Sen sijaan ruotsin kielessä on Thailand-nimen lisäksi useita land-loppuisia maannimiä. Grönland ja Island on mukautettu meillekin asuissa Grönlanti ja Islanti. Muita ovat Tyskland ?Saksa?, Grekland ?Kreikka? ja Ryssland ?Venäjä?.

Meilläkin on aikoinaan puhuttu niin Saksan- kuin Venäjänmaasta. Näiden nimien samoin kuin T?ekinmaan tunnistamista yhdyssanaksi auttaa alkuosan genetiivin n-pääte. Jos Thaimaa vastaavasti olisi "Thainmaa", sitäkään ei voisi olla huomaamatta yhdyssanaksi.

Swazimaa-nimen hahmotusta yhdyssanaksi auttaa se, että se on kolmitavuinen. Siksi maa-tavulle tulee puheessa luonnostaan sivupaino toisin kuin kaksitavuisessa Thaimaa-sanassa.

Thaimaaseen-muoto on siis omalla tavallaan ymmärrettävä. Thaimaa on kuitenkin yhdyssana siinä missä thairuoka. Sana maa taipuu maahan (eikä "maaseen") kuten muutkin yksitavuiset pitkään vokaaliin päättyvät sanat: päähän, puuhun, piihin. Niinpä myös yhdyssanan Thaimaa oikea taivutus on Thaimaahan.

viajera

Kiitos kommenteista. Mulla on tosiaan ollut vaihtoehtona mm. Intia tai Thaimaa ja Vietnam yms. Sinne mulla olis varaa jo nyt mennä joksikin aikaa. Mutta kuitenki Australia kiinnostais myös...

Siitä rahantarpeesta. Mua vois vähän pihiksikin moittia, mihin vaikuttanee tuo elo opiskelijana. Selviän kyllä hyvin vähällä, mutta ehkä kuitenkin on syytä säästellä lisää.:( En mä nyt ihan kadulla halua elellä...

S-Man

LainaaAlkuperäinen postittaja mette
S-Man :D

Thaimaahan :D:D:D

Salli Kankaanpää
Hyvää matkaa Thaimaahan!
Julkaistu Helsingin Sanomissa 28.5.2002
Kun Thaimaan-matkailun suosio on vaurastuneiden suomalaisten keskuudessa kasvanut, on ongelmaksi tullut maan nimen taivutus. Matkustetaanko Thaimaaseen vai Thaimaahan?

Monissa sanoissa kahta eri taivutusta pidetään hyväksyttävänä. Jne....

Sori Mette!!!!

Tyhma savolainen kuin olen ja kiero kun korkki ruuvi niin mita sita voi olettaa...

Thaimuahan!!!!:XXXX:XXXX:XXXX

Surffari

Mitä noihin "varmoihin" työtätarjoaviin lafkoihin tulee, niin mun pari kaveria on Work And Travelin kautta.

Kaverit on pari kertaa soittanut että olisiko jotain duunia tarkolla täällä Brississä. Kummallakin kerralla vastaus on ollut että menkää Bundabergiin ja siellä Hostelliin. Ne tarjoaa työtä.
Todellista työnvälitystä. No ehkä niillä on Sydneyssä jotain työtä tarjolla, mutta oma kokemus tuosta lafkasta on että rahastusta.

Samat palvelut saa kyllä pienellä vaivalla järjestettyä itsekin. Tosin olen minäkin jotain tiedonhippusia onnistunut saamaan
näiden kavereiden kautta, mutta ei mitään vitaalia kuitenkaan.

datapair

Tervehdys!

Noista paikanimien taivuksista; landelainen menee Töölöön, stadilainen Töölööseen.

terveisin tapio

Jaaks

Varma Tyopaikka - onko sellaista :??
Pohjakassa - riippu tarpeistasi ja siita kuinka nopeasti aiot hakeutua toihin :??

Olipahan taas kysymys, johon kukaan ei voi tasatarkkaan vastata :??

S-manin vastaus on hyva:
"Kun lahtee reissuun niin rahaa pitaa olla evaaksi saakka!".

Ei valttamatta ehka ihan evaaksi asti, mutta riippuu taas kerran kulutustavoistasi ja tyonhaun halukkuudesta :??

Itse kun tulin tanne ensimmaisen kerran(kyllakin vuosia sitten ja yli 11 kuukauden  3/4 maailman ympari matkustelun jalkeen) oli taskussa ehka US$100 ja sen vuoksi olinkin toissa jo samalla viikolla :D

Vaikka ns "varmaa tyopaikkaa" ei olekaan, niin aina loytyy toita haluavalle :D  Et varmaan saa heti alussa mukavaa "white collar" hommaa, mutta tarpeksi elamiseen aivan takuulla :D

Viajera :D
Ala lahde matkaan tyhjin taskuin, ja ole varma ainakin parin kuukauden toimeentulosta ilman palkkaa :D

Cheers
Jaaks :XXXX

viajera

Suunnitelmat on nyt sellaiset, että aion  kun nyt saan opiskelut kutakuinkin loppuun, aloittaa ensi kuussa tehdastyöt mun vanhassa työpaikassa. Siellä raadan elokuun loppuun asti, ja syksyllä suunnistan vähän kierreltyäni Kaakkois-Aasiassa Australiaan.

Matkakuume on kyllä kova, mutta taitaa olla viisasta säästää vielä, niinkuin sanoitte. Reissun vois ottaa sitten enemmän lomailun kannalta, eikä olis hirveää paniikkia työn saamisesta.

Täältä tullaan siis reilun puolen vuoden päästä!

viajera

Nostinpas tämän viime vuonna aloittamani ketjun esille. Nyt on vähän realistisempi, tietäväisempi ja rikkaampikin kuin silloin. Parasta ollakin, kun lähtöön on enää alle 2 viikkoa. :)Itselläni tulee olemaan mennessä käyttörahaa n. 4 500 ?. Kiinnostaiskin edelleen uteliaisuudesta tietää, kuinkas paljon teillä muilla WH-matkalaisilla on (ollut) rahaa lähtiessänne? :?

Papuli

viajera toi näyttää tosi hyvältä pohjakassalta, ei varmaan tuu sulta vähään aikaa hätäpäivää jos et töitä saa. mun pohjakassa on se 5000 dollaria, eli euroina n. 3000. 1000 euroo pihistelen pahojen päivien varalle enkä toivottavasti joudukaan käyttämään...

tuli kamalasti noita menoja tässä lopussa, et olis olis ollu mukavasti enemmänkin :??
Pauliina
-Cheer up! Remember the less you have, the more there is to get.-

fogs

LainaaOriginally posted by Jouko
kyllä täällä suomalaisia karkuun pääsee ihan yhtälailla kuin Thaimaassa.

Jouko:D

Hyvinkin helposti pääsee suomalaisia karkuun varsinkin jos näille meidän kulmille eksyy.... En ole onnistunut viiden vuoden aikana löytämään edes yhtä suomalaista täältä, jos nyt ei lasketa niitä kolmea kaveria ja perheenjäsentä jotka ovat täällä lomalla piipahtaneet! Ruotsalaisia kyllä riittää, samoin venäläisiä, jopa latvialaisia asuu naapurissa :), mutta suomalaisia :sorry ei näy. Joka viikko joku tuttu tai tutun tuttu aina toteaa että suomesta vai, minäkin kun tunnen yhden suomalaisen joka asuu tässä lähistöllä... ja joka kerta tuntuvat puhuvan eri suomalaisesta. Jotenkin vaikea uskoa että niitä löytyisi täältä kulmilta kun 24K asukasta, tunnen paikan läpikohtaisin, kaveripiiri on niin laaja että jostain olisi moinen tupsahtanut esiin mutta kun ei niin ei, kouluruotsiin joutuu kylläkin turvautumaan aika usein kun turistirysä iskee tänne.

:D:hahhaa:D Vallan hauskoja kaikki skandinaavit (paitsi siis suomalaiset) jotka ovat päivän ryömineet noilla kymmenillä viinitiloilla maistelemassa tuotteita. Meikäläisen ruotsin kieli on todella huono :sorry mutta jopa minua ymmärtää niitä enemmän päivän päätteeksi...
Terhi;)

Disturbance

Vielä kertauksena että varmasti menee perille mullekin.
Eli mulla on £2000 eli noin 3300€ ja meinasin päästä sillä Ausseihin vuoden viisumilla, plus sitten tietysti teen niitä kolmen kuun pätkätöitä. Jos ei nyt oteta laskuun mitään elinkustannuksia (muutan yhteen paikallisen poikaystäväni kanssa jonka kanssa pistetään kaikki puokkiin), pääseekö tuolla maahan? Meinaan jostain kuulin että tietty rahamäärä täytyy olla todistettavasti mukana.
"Who lives in Cairns?"
"Baked beans, spaghetti, tuna..."

Elaine

Virallinen vaatimus on 5000 aussidollaria mutta ei sitä kukaan tarkista missään vaiheessa. Ei siis viisumin hakemisvaiheessa sen enempää kuin maahan tullessaankaan, kyllä täällä kaikki saa valtion puolesta olla oman onnensa nojassa. :roue

jounij

Löydät vastauksen kysymykseesi tästä aiemmasta keskustelusta:

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=1925#pid21248

Puolestasi Hae-toimintoa käytti
Jouni
Canberra

hazelnut

Sanokaapas mitä laittaa maahantulokaavakkeeseen rahanmääräksi? Laitanko sen 5000 :taala vai ihan rehellisesti sen määrän, mikä mulla on mukana?

Jouko

Laittaisin ihan sen mitä sulla on mukana. Voihan sulla olla pankissa visakortin takana vaikka kuinka paljon yli ton 5 tonnin eikä niitä tarvitse ilmoittaa.

- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

hazelnut

Retski

En tiedä pitäisikö hykerrellä, vai suhtautua kaikkeen edelleen varauksella, sillä tein pieniä laskutoimituksia vitosen matikallani. Matkani siis kestää 124 päivää, kuten pian huomaatte.

Krhm.

JOS nyt oletetaan, että pohjakassani (ei sis. lennot + viisumi) on 3000e ja varalla on vielä tonni, tein sille tällaisia raakoja ja keskimääräisiä päätelmiä noin-summilla:

Majoitus $20 x 124 yötä = $2480, eli n. 1477,72 e

Ravitsemus(mainittakoon tässä, että en ole kovakaan ryybbääjä, joten ei paljoo paina tässä kassassa! (paitsi jos joku tarjoo))  10e x 124 päivää = $1240, eli n. 738,86 e

2480+1240 = $3720, eli n. 2216,58 e

JOS oletetaan vielä lisäksi, että mahdollisesti saisin töitä 60 päivän ajaksi 10 taalan tuntiliksalla, tienaisin $3600. Ei nyt puhuta mistään paremmista liksoista, se on sitten se iloinen yllätys, jos sattuu.

Mutta mä kait voin ihan kirkkain silmin todeta, että en mä nyt ihan kusessa ole. Vaikka töitäkään ei löytyisi. Sitten pitää vaan karsia humputtelusta.

Oor vadduuju tink?

Jaaks

Retski :D

Niinkauan kuin itse olet tyytyväinen laskelmiisi ja uskot pärjääväsi, on kaikki hyvin.
Todennäköisesti mikään noista omista laskelmistasi ei kuitenkaan tule pitämään paikkaansa, mutta kuitenkin...

Muiden mielipiteillä pärjäämisestäsi ei ole yhtään mitään merkitystä :XXXX

Leokatti

LainaaAlkuperäinen postittaja Retski
Ravitsemus(mainittakoon tässä, että en ole kovakaan ryybbääjä, joten ei paljoo paina tässä kassassa! (paitsi jos joku tarjoo))  10e x 124 päivää = $1240, eli n. 738,86 e
Oor vadduuju tink?

Ai tink that 10 eurosta ei saa ton verran dollareita vaikka kuinka kertoisi 124:llä :P

Lisäksi huomauttaisin, että maa on aika iso ja itsensä raahaamiseen paikasta toiseen voi mennä enemmän rahaa kuin ravitsemukseen...

Mutta kuten Jaaks sanoi, jos itse olet tyytyväinen, niin sehän on pääasia :cool:.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Retski

No kymmenen tollaria kertaa satakaksköönnelejä :eureka

Summat ovat siis ehdottomasti vain n. ja keskimääräisiä summia, eli joku päivä tekee mieli pelkästään omenaa, joku päivä hummeria. Joku päivä lutikat inhottaa maan helevetisti, joku päivä niitä kestää vähän enempi. Tai sit ei.

Nuo kuitenkin vain elämiskustannukset ja budjettikin ehti kasvaa tuossa vklopun aikana :pyhimys
Olen varautunut henkisesti matkustamiseen ja osteskeluun. Enkä mää edes vietä kaikkea aikaani Sydneyssa, tai Australiassa. Jos joku paikallinen neuvoo minulle halvan matkustustavan Cookeille, lähden :o Tai sitten lennän Thaimaaseen halvemman elämän perässä. Harmi, että pitää palata Sydneyiin kotiinpaluuta varten. Minähän en mitään ffffflexibleja ota ja maksa ylimääräistä, kun kerran halvallakin voi päästä *nyrps*

Milma

Kannattaa matkabudjettia tehdessä ottaa huomioon, että rahaa kuluu paljon muuhunkin kuin ruokaan ja asumiseen...

Välimatkat ovat pitkiä ja rahaa palaa, sisäänpääsymaksut ja muut erilaiset retket nielevät taaloja, puhelinmaksut jne. Yksi oikea rahareikä jota ei välttämättä tule ajatelleeksi, oli internet (hinta yleensä 3-5$/h). Kuinkakohan monta sataa dollaria mullakin kului siihen hupiin:nuttu:

Itse ajattelin ennen reissuun lähtöä (olin 6 kk), että viidellä tuhannella egellä pärjää jo aika pitkälle. Todellisuudessa rahaa meni reilu 10 000?.  Luottokortti vinku loppumatkasta jo ihan kiitettävää tahtia. Shoppailla olisi tietenkin voinut vähän vähemmän, mutta muuten rahankäyttö ei ollut ihan holtitonta.

Joten kannattaa laskutoimitusten jälkeen ihan suosiolla lisätä tonni tai kaksi kaikkiin ylimääräisiin menoihin. En tarkoita, etteikö pienelläkin budjetilla voisi pärjätä, mutta onko reissaaminen sitten kovin mielekästä, jos joutuu pihistämään joka asiassa:?

Retski

Veikkaisin, että liian suuri osa matkaajien budjetista lohkeaa alkoholiin. Eräs aussimatkaaja oli saanut kulumaan $500 ensimmäisellä viikollaan ja huhhahhei, olipa joka ilta ainakin hiukan kostea.

Kunhan elää suomalaisittain ulkomaillakin, niin ei tarvitse hölvätä, eikä pihistellä. Ei mulla kuudessa kuukaudessa Suomessakaan kuluisi 10 000e, vaikka kuinka ostelisin, joten uskon pystyväni pienemmilläkin summilla. Ennätykseni tuhlailun suhteen on 3000e kuussa, mutta se nyt olikin silloin joskus hyvien tulojen aikaan :pepsodent

Sitä saa katsos maksamattakin. Ei tartte ottaa osaa Scuba Steven riuttaretkelle, tai mennä oppaan mukana kattelemaan apinoita viidakkoon ja maksaa itseänsä kipeäksi. Uskon, että myös Australiassa omat jalat, aivot ja suu toimivat. Tarkoitukseni ei myöskään ole reissata Ausseja ristiin rastiin tällä kertaa, joten senkin puolesta meinasin huoahtaa.
Ja jos on ennenkin pärjätty ilman kännyköitä, niin luoja tietää että myös nykypäivänä toisessa maassa se silloin tällöin onnistuu.

Ainoa rahareikäni tulee olemaan kengät. Luoja sitä uusien markkinoiden viehätystä!
Mutta jos oikein tiukasti ajattelen mahdollista Cookien matkaani, niin ehkä pussin nyörit pysyvät kiinni.

RUU

Ei tartte ottaa osaa Scuba Steven riuttaretkelle, tai mennä oppaan mukana kattelemaan apinoita viidakkoon ja maksaa itseänsä kipeäksi. Uskon, että myös Australiassa omat jalat, aivot ja suu toimivat. Tarkoitukseni ei myöskään ole reissata Ausseja ristiin rastiin tällä kertaa, joten senkin puolesta meinasin huoahtaa.

Tässä herää kysymys, mitä itse asiassa haluat nähdä täällä? Mitä tulet hakemaan tältä mantereelta?
Totta kai tulet pärjäämään neljä kuukautta 1000 e /kk budjetilla (+ mahdolliset työtulot täällä) ja näet mitä näet mutta paljon voi jäädä näkemättäkin, jos joudut karsimaan asioita pois kulujen vuoksi. Meinaan vähän niin päin asiaa, että kun kerran tänne asti vaivaudut, niin samalla reissulla sitten vähän enemmänkin ettei jo ennen paluulentoa tarvitse hampaankolosta kaivaa klassisia "olis ollu kiva nähdä se ja tuokin ja milloinkas pystyn uuteen reissuun" -mietteitä.

Ja aina kannattaa varautua ylimääräiseen kuluun: voi olla että kelvollinen majapaikka maksaakin enemmän, joudut tekemään ylimääräisiä hankintoja, et kertakaikkiaan voi olla käymättä Cookeilla... :cool:
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Milma

Veikkaisin, että liian suuri osa matkaajien budjetista lohkeaa alkoholiin. Eräs aussimatkaaja oli saanut kulumaan $500 ensimmäisellä viikollaan ja huhhahhei, olipa joka ilta ainakin hiukan kostea.

Kunhan elää suomalaisittain ulkomaillakin, niin ei tarvitse hölvätä, eikä pihistellä. Ei mulla kuudessa kuukaudessa Suomessakaan kuluisi 10 000e, vaikka kuinka ostelisin, joten uskon pystyväni pienemmilläkin summilla. Ennätykseni tuhlailun suhteen on 3000e kuussa, mutta se nyt olikin silloin joskus hyvien tulojen aikaan :pepsodent

Sitä saa katsos maksamattakin. Ei tartte ottaa osaa Scuba Steven riuttaretkelle, tai mennä oppaan mukana kattelemaan apinoita viidakkoon ja maksaa itseänsä kipeäksi. Uskon, että myös Australiassa omat jalat, aivot ja suu toimivat. Tarkoitukseni ei myöskään ole reissata Ausseja ristiin rastiin tällä kertaa, joten senkin puolesta meinasin huoahtaa.
Ja jos on ennenkin pärjätty ilman kännyköitä, niin luoja tietää että myös nykypäivänä toisessa maassa se silloin tällöin onnistuu.

Ainoa rahareikäni tulee olemaan kengät. Luoja sitä uusien markkinoiden viehätystä!
Mutta jos oikein tiukasti ajattelen mahdollista Cookien matkaani, niin ehkä pussin nyörit pysyvät kiinni.

No minä en ainakaan rahojani viinaan tuhlannu... Eipä tulisi mieleen lähteä maapallon toiselle puolelle vain ryyppäämään. Sitä pystyy tekemään himassakin...

10 000 euroa jaettuna kuudelle kuukaudelle on vajaa 1700 egeä. En minäkään niin paljoa Suomessa rahaa tuhlaa...

Äkkinäisellä laskutoimituksella 10000? on n. 16200 dollaria tämän päivän kurssilla. Tästä asuminen lohkaisi n. 4500 (30 pv/kk * 25$*6kk). Jäljelle jää 11 700. Asumiskustannukset siis laskettu keskiarvohinnoilla, välillä maksoi 20 taalaa, isoimmissa kaupungeissa lähempänä 30$.

Ruokaan meni ehkä 10-15 audia päivässä. Lasketaan 15 mukaan ja tulokseksi saadaan 2700. Joten jäljelle jää 9000$. Voisin arvioida, että tästä summasta n. 1000$ meni "kun sai halvalla"-shoppailuun, paremmin tunnettu nimellä "Sulo Vilen"-syndrooma:pepsodent. Anyway, jäljelle jää 8000$.

Tästä rahasta meni auton ostoon 2000 + 1000 vakuutuksiin, rekisteröintiin, huoltoihin. Kun myin auton lähtiessäni, sain siitä 1300. Joten rahaa jäljellä 6300. Jos tämän jakaa kuudelle kuukaudelle, niin päivässä rahaa jäi tuhlattavaksi 35 dollaria/päivä. Ei kuulosta niin kauhean pahalta summalta, kun ajattelee, että tämä 35$ sisälsi kaikki bensat, lennot (SYD-Hobart, BNE-DRW, Alice-BNE), junan (Darwin-Alice), bussipassin Uudessa-Seelannissa (jossa olin kuukauden), sisäänpääsymaksut ja jonkun verran retkiä.

Ja huom! Suurimpaan osaan paikoista menin kyllä ihan omatoimisesti; omia aivoja ja jalkoja käyttäen. Mutta kun kaikkiin paikkoihin ei vain ole mahdollista (tai ei kannata) mennä omatoimisesti esim. Fraser Island, GBR, Whitsunday Islands, Uluru jotain esimerkkejä mainitakseni. Enkä näihinkään todellakaan valinnut kalleinta vaihtoehtoa. En tosin aivan halvintakaan, koska niiden sisältö on usein hintansa väärti :peukkua

Mutta jokainen menköön sellaisella budjetilla kuin haluaa, mutta itsestäni ei ole reissun päällä ollessani laskemaan joka killinkiä. Jos joku siihen haluaa ryhtyä ja/tai siinä onnistuu, niin hyvähän se vain on. Itselleni tuskin tulee kovin montaa mahdollisuutta irtaantua töistä puoleksi vuodeksi ja lähteä reissaamaan, joten otin ainakin kaiken irti.  Minä kiristelen niitä kukkaronnyörejä täällä kotona seuraavan puolen vuoden ajan, mutta ainakaan pääsin käymään kaikissa paikoissa joissa halusinkin:D

dachicah

Osaatteko sanoa kuinka paljon tulisi olla vähintään pohjakassaa? Tarkoituksena olisi olla vuosi Ausseissa ja työskennellä suurin osa ajasta!

Aikis

Hyva kysymys! Et sitten sattunut rullaamaan taman ketjun alkuun...

Retski

Milma,

No jjjjjuu, jos ton auton ottaa laskuihin mukaan, niin ei ihmekään että rahaa meni. Ai antöstäänd.

Emppu

Meilla on menny reilu tonni kuussa /naama euroja, ja tuohon on sisaltynyt kylla niita ryyppykeikkoja, matkoja ja shoppailuakin. Suurin osa on ollut arkielamaa, viikot duunissa kayntia, jolloin menot on ollut pienemmat, mutta reissussa ja viikonloppuisin on mennyt sitten enemman. Cairnsin lomalla saatiin tosin melkein kyseisen kuun tonni kulutettua muutamassa paivassa (riuttaristeily+sukellus, viidakkoretki, majoitukset, ulkona syonnit, lennot, kuljetukset). Eli jos suunnitelmissa on vain matkailua ja tarkoitus nahda mahdollisimman paljon ja syoda ulkona jne. sitten tuo tonni kuussa ei riittaisi. Mutta arkielamaan kylla reippaastikkin. Tyoviikon aikan tuota rahaa ei saa kulumaan millaan, kun kaupatkaan eivat ole iltaisin auki :).

susuli

Susulilla ja Jusulilla meni yhteensä lennot ym. mukaanlukien 13 000€. Syötiin nuudeleita ja asuttiin autossa caravan parkeissa. Kaikki maksaa, ja sitten kun on kerran down under asti raahautunut, ei tee mieli jättää mitään tekemättä ja näkemättä ihan vain sen takia ettei ole rahaa.. No, tämä vain minun mielipiteeni.
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-