Työtodistukset

Aloittaja ko@l@, elokuu 28, 2003, 03:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ko@l@

Terve

Olen tulossa Australiaan Work&Travel-viisumilla marraskuussa ja sivuista on ollut paljon apua. Kiitos siitä. En kuitenkaan löytänyt tästä aiheesta juttua (ehkä olin vaan tyhmä), joten kysyn nyt siitä.  Eli pitääkö työtodistukset kääntää virallisesti? Work&Travel Companysta sanottiin, että riittää jos käännän todistukset itse, ettei tule vääriä tulkintoja kielitaidosta. Silti tämä tuntuu kummalliselta. Hyväksytäänkö ne tosiaan sellaisina? Teoriassa voin siis keksiä ne omasta päästäni.. Ei niin, että tekisin niin :).

viltsu

En tiedä millasiin töihin sul on tarkotus hakea. Mut ite tuntuu vähän siltä, mitä oon netistä lukenu, että siellä eivät "kunnon" töihin palkkaa backpackereitä koska voi vaan olla töissä sen 3:kktta kerrallaan. Joten mieluummin palkkaavat paikallisen. Enkä ole ite sinne menossa rikastumaan. Joten työt mit haen ovat sellasia että työnantajia varmaan vähempää aikasempi työkokemus kiinnosta. Mutta jos kiinnostaa, niin cv:ssä lukee mitä oon tehny ja kui kauan.

Jos epäilet omaa englannin kieltäs, ni käännä omin päin parhaas mukaan se työtodistus ja kysy kaverilta joka osaa englantia hieman paremmin ni neuvoa lopuks.

Mutta jos tosiaan oot hakemas jotain oikeen kunnon virka työtä niin käännätytä sit ihmees.

Jouko

Ko@l@,

WH viisumilla matkaajat yleensä tekevät pätkätöitä joissa koulutus ja aikaisempi työkokemus ei paljon paina, ja tästä syystä todistuksia harvoin kysytään.

Mutta jos olet aikeissa hakea työtä jossa aikaisempi koulutus ja työkokemus voivat auttaa tai ovat tärkeä osa työn suorittamista, niin suosittelen pistämään aikaa kunnollisen CV:n rakentamiseen.

Hieman outo tuo WH firman kommentti ? Work&Travel Companysta sanottiin, että riittää jos käännän todistukset itse, ettei tule vääriä tulkintoja kielitaidosta.? Tämä hieman erikoinen ajatuksen juoksu tarkoittaanee ehkä sitä että, jos kielitaito on huono tai hyvä niin se ilmenisi suoraan resume sepustuksessa? Jos kielitaito ei riitä asiallisen resumen rakentamiseen, niin parempi pyytää joltakulta apua, sen sijaan että pilaa mahdollisuudet heti kättelyssä.

Mutta jos tosiaan aiot harrastaa hedelmän poimintaa ja sen semmoista niin en paljon näkisi vaivaa resumen rakentelussa...

Kannattaa tutustua paikalliseen työtarjontaan netin välityksellä jo etukäteen. Tässä muutamia linkkejä.

http://jobsearch.dewrsb.gov.au/
http://www.jobnet.com.au/ext/site/
http://www.seek.com.au/
http://careerone.com.au/


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Jaaks

Viltsu :D

"Kunnon tyontekijat" saa aina "Kunnon toita"

Jos luet tata foorumia niin varmaan jo tiedat, etta esimerkiksi Sairaanhoitajia tuo kolmen kuukauden rajoitus ei koske ja muutenkin se on enemmankin kysymys "if there is a will, there is way" :o:o:o  mika on tietysti jokaisesta itsestaan ja jokaisen omista kyvyista kiinni.

ko@l@

Kiitos vastauksistanne. Tiedän kyllä mihin backpackerit yleensä työllistyvät, mutta tämä jo edellä mainittu Work&Travel-toimisto vakuutteli työtodistusten tärkeyttä. Ihmettelin, onko se todella niin oleellista, mutta ilmeisesti ei. CV:n ymmärrän kyllä ja ajattelinkin sen tehdä, mutta tuntuu tosiaan hassulta, että alle 3kk:den pesteihin tarvitsisi vielä todistaa tehneensä töitä oikein työtodistusten voimin :??

Kool?

Otin yhteyttä suomalaiseen työliittooni PAM:iin selvittääkseni mitkä mahikset on saada ansiosidonnaista työttömyys päivärahaa kun palaan takaisin Suomeen tältä vuoden reissulta. He sanoivat että niin kauan kun pystyn todistamaan että olen tehnyt 6 kk:n jaksolla vähintään 18 tuntia töitä niin saan sitä.
:??
Miten innokkaasti firmat kirjoittavat kunnollisia työtodistuksia ja palkkakuitteja? Ja saako hedelmien poiminnasta vastaavia papereita vai onko niissä käytäntö että teet työt, saat rahat käteen ja jatkat matkaa? Hope not..:cool:

Raiwå

Kool ?

Siis olex tosissas ?

Kaveri päättää ottaa vuoden sapatin töistä ?
Mennä toiseen maahan töihin, ja takaisin palatessaan pyytää alkuperämaata maksamaan korvausta LOMALLA OLOSTA?
HOPE NOT !!!
Olisit nyt ihan vaikka siveellisyyssyistä jättänyt tuon ekan osan viestistäsi kirjoittamatta.
Tulee taas kylmät väreet selkärankaan, ja muistuu mieleen miksi sieltä pois lähti.




:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

riaapa

Noh noh Raivo, kannattaa tutkia ennenkuin alkaa hutkia...

Ei kai Kool sentään pyydä mitään takautuvaa työttömyyskorvausta, tuskin sellainen olisi mahdollistakaan, vaan haluaa varmistaa, että jos/kun on työttömyysjakso (epäilemättä lyhyt sellainen) edessä kun palaa kotomaahan, niin saa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, jossa otetaan huomioon edellisen vuoden tulot, sen sijaan että saisi vain peruspäivärahan. Eli pieni palkkio siitä että EI ole vain maannut sohvalla, vaan on myös tehnyt jotain työtä. Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan ansio-osa riippuu siitä minkä verran on tehnyt töitä ja kuinka paljon saanut palkkaa. Mutta älä usko minua, tsekkaa täältä:

http://www.tyj.fi/default.asp?id=24

;)
Riina.
Riina

Raiwå

Riina ?
Miten niin tutkia ?
Sitä minä just kysyinkin mitä tarkoititkin.

Ja jos muistat tämän foorumin periaatteen?
Kaikki kelpaa tuutista.
Myös minunkin mielipiteeni, vaikka ei aina ihan kaikille sopivakaan.
Hutkin aina asioita joiden tiedän vaikuttavan välillisesti, tai välittömästi työnantajamaksuihin.
Ja sitten tulee kolikon kääntöpuoli, pyydetään lisää liksaa, ajattelematta sitä kolikon toistapuolta.
Olen 100% sosiaalisen turvan kannalla, mutta en koskaan hyväksy `systeemiä´ lypsäviä haaroja & pykäliä.
Ihmisille annetaan liian helpolla asiat eteen, ja millä kustannuksella ?
Katsoppas piruuttas työnantajamaksut & kulut viimevuodelta, Ja vertaa niitä esim 10v taakse.
Peloittavaa katseltavaa, ja kuitenkaan ei oteta huomioon yhtä pientä asiaa?
Jonkun pitää ne rahat sinne kasaan kantaa, meni sitten hyvin tai huonosti.

Alalla kuin alalla on myös niitä maksuja laistavia huijareita, mutta sekin sitten kaatuu tavalla tai toisella rehellisten maksettaviksi.

Ja ennekuin kaikki hyökkää RAIWON kimppuun.
Miettikää yhtä asiaa: Palkansaajan edun & turvan viimekädessä maksaa : Valtio=VERONMAKSAJA
Kolikolla on monta puolta.
Hauskaa viikonloppua.


:coolh

PS: Kool! Vaikka se siltä näyttikin? En tarkoittanut asiaani pahalla.

[Edited on 19/9/03 by raivo]
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

riaapa

Älä Raivo ota ittees, en minäkään millään pahalla. :) Ajattelin vaan pitää Koolin puolia, ettei raukka heti leimaannu systeeminlypsäjäksi.

Systeeminlypsäjistä olen kanssasi ihan samaa mieltä, enkä tykkää myöskään tyypeistä jotka makaa sohvalla työttömänä työnhakijana edes yrittämättä löytää töitä, tai muuten laiskottelevat kehittämättä tietojaan ja taitojaan; eivät edes yritä tehdä itsestään paremmin työllistyvää työnhakijaa. Minä kun olen sitä mieltä että kyllä tekevälle aina työtä löytyy! :nuttu:

Riina.
Riina

Raiwå

Riina :)

Raiwo ottaa välillä vähän kovaäänisesti kantaa asioihin :)

Ja ajattelemattakin joskus.
Mutta on luvannut parantaa tapansa `välillä´:)



:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Jaaks

Raiwo :D

Ala nyt suotta ole Sorry :??

Olen suurelta osin kanssasi taysin samaa mielta noista "ansio- tai mihinka tahansa sidonnaisista apupaivarahoista ja tukilisa maksuista" joita Suomessa saa kun on pitanyt hauskan vuoden loman :??:??

Ei oikein ymmarra :o  Onkos ihme, etta verot on niin pirun korkeat :??

Toinen asia mita en koskaan Suomessa ymmartanyt oli "lomaltapaluuraha" (jos sita edes enaan maksetaan, tai sitten sillakin on joku paremmin sointuva sosiaalinen nimi joka ei vaan loukkaa kenenkaan tunteita) :??:??

Siis miksi pitaa maksaa jollekin, etta "suostuisi" palaamaan lomalta takaisin toihin :??:??

"Tulee taas kylmät väreet selkärankaan, ja muistuu mieleen miksi sieltä pois lähti."

Kool?

Well well.. Siinä Raivo oon täysin samaa mieltä et sohvalla makaavat työttömät tuen kerääjät ovat turhia. Riina kuitenkin ymmärsi kummalla puolella kolikkoa olen ja mihin tähtäsin. Ikinä en ole työttömyys rahaa nostanut mut who knows mikä tilanne Finlandiassa on syksyllä -04.  :??
Ilolla vuosia liiton maksuja maksaneena kaiketi niistä voi myös hyötyä?;)

TJ kalenteri näyttää vielä 23 päivää ja sitten Sydney-here I come! :D

Jukka

Lomaltapaluuraha, taikka kauoppojen sunnuntai aukioloaika, ei voi ymmärtä.
Jukka
:XXXX

Jaaks

Jukka :D

Entas tama uusi ehdotus, etta kaupat saisi olla auki 24 tuntia vuorokaudessa Jouluruuhkan aikana :??:??:??

Jukka

Jaaks,
ei mua oikeastaan kiinnosta koska kaupat on auki, kunhan ne vain on aina auki.
Jukka
:XXXX

Urul

Siis kukaanhan ei ole rahan tarpeessa kipeämmin kuin vasta lomalta palannut!Minusta se lomaltapaluuraha oli kyllä ihan kiva juttu!
Tämä lomaltapaluuraha oli työnantajien kehittämä joskus 70-luvulla jolloin oli työvoimapulaa.Jopa suomalaisia houkuteltiin Ruotsista takaisin Suomeen tällä porkkanalla,samaan pakettiin sisällytettiin tuolloin talviloma.

Eikö täälläkin saa kymmenen vuoden työrupeamasta samalla työnantajalla kunnon fyrkat ja lomat ja työnantajan rahapussista :??:??:??

Jaaks

Urul :D

Oikeassa olet siita Long Service Leave, jonka saat 10 vuoden jalkeen, mutta ainaskin meilla ja varmaan kenella tahansa tyonantajalla se on budjetoitu vuosittaisiin kustannuksiin, joten kun aika tulee niin rahat on pankissa :D:D:D

Eli taas kuluttaja maksaa :D:D:D

riaapa

LainaaAlkuperäinen postittaja Kool?
Miten innokkaasti firmat kirjoittavat kunnollisia työtodistuksia ja palkkakuitteja? Ja saako hedelmien poiminnasta vastaavia papereita vai onko niissä käytäntö että teet työt, saat rahat käteen ja jatkat matkaa? Hope not..:cool:

Ettei vaan unohtuisi Koolin alkuperäinen kysymys...

:D
Riina.
Riina

Jaaks

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Alkuperäinen postittaja Kool?
Miten innokkaasti firmat kirjoittavat kunnollisia työtodistuksia ja palkkakuitteja? Ja saako hedelmien poiminnasta vastaavia papereita vai onko niissä käytäntö että teet työt, saat rahat käteen ja jatkat matkaa? Hope not..
--------------------------------------------------------------------------------



Ettei vaan unohtuisi Koolin alkuperäinen kysymys...

Vastaus:

Riippuu tyonantajasta........ jotkut kirjoittaa, jotkut ei.  Palkkakuittiin olet lain mukaan oikeutettu jos maksat veroja :D

[Edited on 19/9/03 by Jaaks]

Urul

Jaaks :D

Kuluttajahan maksaa kaiken ja kaikesta.Työnantajaja lisää nämäkin kulut tuotteiden hintaan.

Sen sijaan täytyy kehua miten henosti Australiassa on järjestetty työeläkemaksu.Jos itse sattuukin potkaiseen tyhjää  ennen eläkeikää,niin ei raha mene  valtiolle ,vaan tämä työeläke maksetaan omaisille.

Kerroin  joskus tästä Australian mallista Suomessa Yrittäjien Vero-ja Vakuutustilaisuudessa .Vanhempi yrittäjäväki tyrmäsi kun taas "nuoremmat" pitivät ajatuksesta.

Timo

Kool ja muut todistusten tarvitsijat. Todistus ainakin tulee herkemmin, jos sitä pyytäessäsi sinulla on esittää malli tai valmiiksi laadittu paperi, vaikkapa tietokoneella helposti muokattavassa muodossa. Sehän säästää todistuksen kirjoittajan miettimisen vaivalta. Usein kun todistukset jäävät kirjoittamatta kiireen vuoksi. Pätee tietysti moniin muihinkin tilanteisiin. Kohteliaan pyynnön säestyksellä tuollainen huomaavaisuus useimmiten palkitaan - tietysti ellei työnantajalla ole aihetta salata mitään työsuhteeseesi liittyvää.

Ja tuo malli sitten. Kuten on jo ollut puhetta, kehuja tietyn kaavan mukaan. Vaatii kyllä harjoitusta, asenteen muutosta (rehellisyyden käsitteen venytystä) ja mallien lukemista, mutta kun kerran on nähnyt hyvän, mielestään itseensä sopivan, se kannattaa säästää ja laatia siitä se jatkossa käytettävä asiakirjapohja.

Minä olen joutunut viime aikoina pyytämään Suomesta jälkikäteen todistuksia englanniksi. Ovat tulleet joustavasti juuri sen takia, että olen esittänyt valmiit mallit, joihin on helppo tehdä lisäyksiä tai muutoksia jos haluaa, ja jotka on helppo vain tulostaa ja allekirjoittaa, jos työntantaja katsoo, että hänellä on muutakin tekemistä kuin uhrata kallista aikaansa paneutumalla uudestaan tämän jo kuvioista poistuneen tyypin tekemisiin.  Useat työnantajat kait eivät sinänsä välitä sisällöstä mitään eivätkä ota moraalista kantaa arvostelujensa oikeellisuuteen. Kysymys on enemmänkin käytännöllinen.

Lomarahasta, kuten tuota lomaltapaluurahaa nykyään kutsutaan, vähän täydennystä Urulin esittämään. Lomaraha  ei ole  Suomessa lakisääteinen eli vuosilomalaki ei sitä tunne, vaan se on sopimuksenvarainen asia, joka määritellään työehto ja työsopimuksissa.
Lomaraha on otettu huomioon vuoden kokonaispalkassa. Siksi sitä joskus oivallisesti kutsutaankin nimellä "kolmastoista palkka" (einakin meillä eräässä paikassa se käännettiin noin ulkomaalaisille).
Nykyään lomarahaa ei makseta välttämättä lomalta palatessa tai lomalle lähtiessä, vaan maksupäivä on työnantajan harkinnassa.  Vero lomarahasta tietysti pidätetään.
Näin minun amatöörimäisen käsitykseni mukaan.
 

Timo

[Edited on 20/9/03 by Timo]

Urul

Timo :D

Lomapalkka ainakin jokunen vuosi sitten Suomessa  piti maksaa lomakautena tarkoittaen 1.5-31.8  välisenä aikana ja lomaltapaluuraha kahden viikon aikana työhöönpalaamisesta.

Tietääkseni kaikilla ammattiliitoilla ,jotka hyväksyneet työehtosopimuksen työnantajan-ja työntekijän välillä,on samat lomaehtosopimukset ?

Lomakorvauslaskentaperuste on kaksi ja puoli lomapäivää per kuukausi,mikäli kokoaikaisessa työsuhteessa.Näin oli vielä vuonna 97.

Jaaks

"Lomapalkka" :??

No onhan meillakin taalla ainakin permanent hommissa vahan samanlainen tuo Holiday loading :?? , joka vaihtelee tietysti alakohtaisesti, mutta tietamieni sopimusten mukaan on jossain 17 - 27 % loma-ajan palkasta.

Vanhana asiana, mutta paras mita olen itse koskaan kokenut oli "vapaapaiva rahat" ruotsin laivoilla.  Meille maksettiin silloin (84-86) extra 150 (mummonmarkkaa) paiva kun oltiin kahdenviikon vapaalla, koska ei voitu asua ja syoda ilmaiseksi laivalla :??

On ne vaan niin hyvia nuo vahvat unionit :D:D:D

Urul

Jaaks :D

Noista samoista iloista nauttinut Välimeren laivoilla ...Niitä kutsuttiin vastikevapaakorvauksiksi.Palkat tuhlattiin ja vastikevapaat säästettiin.

Jaaks

Urul :D

Thanks :god:

Juuri se sana jota jostain etsin ,mutta kun ei loydy Mansen murteella :??

Anuli

Tuli mieleeni, tassa viela ennen lahtoa, viitaten noihin tyotodistuksiin...

ETTÄ, onko teilla ollut mukana vain kopiot teidan tyotodistuksista, vai myos alkuperaiset? Tietaako/onko kokemusta, etta kysellaanko niita?

Anuli kiittaa:P

1770

LainaaAlkuperäinen postittaja Anuli
Tuli mieleeni, tassa viela ennen lahtoa, viitaten noihin tyotodistuksiin...

ETTÄ, onko teilla ollut mukana vain kopiot teidan tyotodistuksista, vai myos alkuperaiset? Tietaako/onko kokemusta, etta kysellaanko niita?

Anuli kiittaa:P

Kopioita jaoin kuin flaijeireita jossain vaiheessa, mutta aika turhaa touhua. Harvempaa työnantajaa nuo oikeasti kiinnostavat.  Kuten jo todettu, alan töiden saaminen on muutamia erikoistapauksia lukuunottamatta kohtuu vaikeaa, ja silloin työtodistusten merkitys on aika olematon. Eniten kannattaa panostaa mielestäni huolelliseen cv:hen sekä omaan esiintymiseen haastatteluissa (vast.).

riaapa

1770:n vastaukseen jatkaisin, että "alan töihinkään" ei työtodistuksilla ole täällä merkitystä, vaan suosittelijoilla. Eli jos jotain, niin pyydä entinen pomosi suosittelijaksi, ja hänen suostumuksensa, että voit antaa hänen yhteystietonsa suosittelijana.

Minäkin neuvoisin kunnollisen cv:n tekoon, jotta pääsee haastatteluun, ja jos pääsee haastatteluun, niin sitten se oma esiintyminen. Siistit vaatteet päälle, kammattu tukka ja hymy naamalle. :)
Riina