Kirjoittaja Aihe: Mikä olisi oikea viisumi?  (Luettu 2220 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Joe-76

• Piltti
  • *
Mikä olisi oikea viisumi?
« : Huhtikuu 03, 2012, 12:26 »
Moro!
Nyt on käsissä sellainen ongelma johon tartteis pikkusen jelppiä.
Olen miettinyt viisumin hakemista jo pitkään mutta kumpiko olisi parempi:176 vai 457??
Ammatti on autonkuljettaja jota ei löydy SOL-listalta mutta siellä on diesel-moottorimekaanikko jonka perustutkinto ja peruskoulutus sattuu löytymään ja siellä on myös automekaanikko jonka perustutkinto löytyy myös.
Ongelma vaan sattuu olemaan se ettei kummastakaan ole ammattipätevyystodistusta koska molemmat sisältyvät autonkuljettajan koulutukseeni eikä niitä merkitä erikseen tudistukseen(jonka sain -93).
Todistuksessa löytyy ainoastaan opiskelutunnit ja opiskeluviikot ei sen kummoisempia.
Erikoistuin koulussa vieläpä raskaaseen kalustoon ja perävaunuihin huoltopuolella.
Miten tuollaisen voisi selittää jos hakee 176-viisumia ilman sponsoria eikä noista löydy koulutodistustakaan??
Pitääkö vaan tyytyä 457 viisumiin ja koettaa löytää joku sponsori??
Sekavasti selitetty mutta toivottavasti joku osaisi selittää ja jelpata.

Poissa Silppu

• Herootes
Vs: Mikä olisi oikea viisumi?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 07, 2012, 04:01 »
Tarvitset vuoden kokemuksen diesel-mekaanikon hommista ainakin 176 viisumiin. Jos saisit työkokemuksen liittyen kaivoskoneisiin tai isoihin työkoneisiin, niin se helpottaisi sinun työllistymistä kaivosteollisuuteen, ja mahdollisesti saisit sponsorinkin sitä kautta.

Todennäköisesti Suomesta löytyy joku paikka/henkilö (opetushallitus tms.) joka voi kirjoittaa sinulle todistuksen tutkintosi tarkemmasta sisällöstä.

Poissa Joe-76

• Piltti
  • *
« Vastaus #2 : Huhtikuu 07, 2012, 15:48 »
Sehän tässä asiassa onkin osoittautunu ongelmaksi koska olen lähettänyt nyt 3kk:n ajan sähköpostilla työhakemuksia avoimiin työpaikkoihin kaivos-ja maanrakennushommiin.Samoin olen lähettänyt ainakin 40:een eri kuljetusliikkeeseen hakemuksen ja kyselyn työ-tai harjoittelupaikasta viimeisen vuoden aikana mutta harvoin olen saanut mitään vastausta.
Ainoastaan 4 yhtiötä on lähettänyt viestin jossa kerrotaan heidän palkkaavan ainoastaan Australian kansalaisia.:(
Meillä emäntä tyrmää kerralla ajatuksen muuttamisesta mihinkään keskelle ei mitään vaikka itse olisin valmis siihen kunhan vaan löytäisi työtä.
Mulla on sikäli hankalaa kun olen ajanut rekkoja ympäri Suomea 15vuotta.
En oikein osaa tehdä enää muuta.
Harrastuksena olen kyllä vielä tehnyt pieniä remontteja ja tuunauksia ja kunnostuksia mutta nekin omaan laskuuni.
tää on pikkusen hankalampi tilanne.:(

Poissa Mesi

• Knihti
« Vastaus #3 : Huhtikuu 07, 2012, 16:41 »
Mitäs se sun emäntä tekee? Voisiko hän saada viisumin?

Poissa Joe-76

• Piltti
  • *
« Vastaus #4 : Huhtikuu 07, 2012, 19:46 »
Emäntä on ollu kotiäitinä nyt 3vuotta.
Pikkuhiljaa palailemassa takasin työelämään entisiin hommiinsa Jack & Jones:ille myymäläpääliköks.
Mulle itelle käy kyllä työt myös varastomiehenä tai trukkikuskina tms.

Poissa fatamorgana

• Knihti
« Vastaus #5 : Huhtikuu 11, 2012, 02:49 »
Moikka Joe

Kuten olet huomannut, on tosi vaikea saada hommia Suomesta kasin sahkopostilla kyselemalla. Kylla valitettavasti pitaisi olla paikan paalla, mieluiten joku tyoviisumi jo hankittuna ja valmiina aloittamaan vaikka ensi viikolla. Kaytannon pakkokysymyksia:

1) Onko vaimo ollenkaan lahdossa mukaan vai ei vain halua outbackiin asumaan? Kaivoshommia tehdaan paaasiassa fifona eli fly in, fly out-tyona (asutaan leirissa tietty aika, esim. 1-3 vkoa ja kotona ollaan vastaavasti 1vko). Voi teilla siis koti olla ihmisten ilmoilla, mutta tyo on reissutyota. Rekkamiehena olet varmaan siihen tottunut tosin.

2) 457:aa et saa, ellei joku tyonantaja sita tarjoa, ja sita harvoin tarjotaan Suomeen asti. Se on siis realistista saada joko palkkiona, kun olet jo ollut esim. WH-viisumilla toissa, tai sitten joku tyonantaja on niin vakuuttunut juuri sinun taidoistasi, etta haluaa jarjestaa sen samalla kun palkkaa sinut. Tapahtuu harvemmin.

3) paras vaihtoehto olisi hakea PR-viisumia (esim 176), mutta se vaatii virallisen todistuksen osaamisestasi, joka myos pitaa hyvaksyttaa takalaisviranomaisilla.

Silppu tossa edella varmaan tarkoitti, etta hommaisit sielta Suomesta todistuksen ex-tyonantajalta(antajilta) tekemistasi toista, kaannatat ne ja todistutat notaarilla oikeiksi. Nailla liitteilla on vahan helpompi hakea taalta toita kuin vain sahkopostilla itse vakuuttaa, etta osaan hommat juu.

Onko sinulla ketaan tuttuja taalla toissa esim. raksalla tai rekkafirmoissa, joiden kautta voisit aluksi saada jotain hommia ja tyonantajan sponsoriksi (457-viisumin) ja sittemmin asettua paremmin aloilleen? Minka tahansa tyoviisumin saanti on ihan olennainen alkuehto, ennen kuin mitaan toita voi odottaa paasevansa tekemaan.