Australian Viestitaulu, Australian Suomalaiset.

Kirjoittaja Aihe: Fides-laivan haaksirikko osa I  (Luettu 5632 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa simotei

  • Piltti
  • *
  • Viestejä: 9
Fides-laivan haaksirikko osa I
« : Heinäkuu 26, 2003, 22:48 »
KRISTIINANKAUPUNKILAISEN FIDES-LAIVAN HAAKSIRIKKO AUSTRALIASSA


Tammikuun 11. p?iv?n? 1860 kapteeni Asplund k?ski nostaa purjeet ja ankkurin Englannissa. Kap Finisterreen asti jouduttiin purjehtimaan vastatuulessa. Asplundilla ei kuitenkaan ollut aihetta yritt?? ly?d? Australian-purjehduksen nopeusenn?tyksi?, eik? se ollut nyt mahdollistakaan, mutta sairautensa vuoksi h?n halusi varmaan mielell??n p??st? pian l?mpim?mmille leveysasteille. Kun Espanja oli sivuutettu, s?? paranikin jatkuvasti kuten my?s Asplundin terveys. El?m? sujui laivassa vanhaan perinn?iseen tapan, mutta t?hyst?j? mahtoi olla tavallistakin valppaampi. Fideksen lis?ksi oli n?et my?s Otto Wendelinin parkkilaiva Otto lastannut tavaroita viet?v?ksi Australiaan, joskin se oli l?htenyt matkaan tammikuun 10. p?iv?n?, siis p?iv?? aikaisemmin kuin Fides. Fideksen miehet eiv?t kuitenkaan n?hneet eiv?tk? olisi mill??n voineetkaan n?hd? Ottoa. Otto oli nimitt?in tuntemattomasta syyst? poikennut Englannin kanaalin rannalla sijaitsevaan Cowesin kaupunkiin ja todellisuudessa l?htenyt vasta helmikuun 9. p?iv?n?, m??r?satamanaan Geelong.

Fides sivuutti Hyv?ntoivonniemen joutumatta tekemisiin rajuilmojen kanssa. Tuli toukokuu, ja kapteeni Asplund oli – sen mukaan, mit? per?mies Hjulman sittemmin kertoi – t?ysin toipunut sairaudestaan (keuhkotaudista?). Matka ei todellakaan ollut sujunut nopeasti, p?invastoin, mutta kun lastina oli niin arvokkaita tavaroita kuin oli, kapteeni katsoi ehk? parhaaksi kiiruhtaa hitaasti. L?hestytt?ess? Australian etel?osaa oli n?et kulunut per?ti kuusi kuukautta siit?, kun alus oli l?htenyt Lontoosta.

Toukokuun 21. p?iv?n? Fides oli aivan l?hell? Kengurusaarta (Kangaroo Island), sen luoteispuolella. Kyseisen suuren saaren oli l?yt?nyt Matthew Flinders vuonna 1802, ja sinne oli syntynyt varsinainen asutus 1836. Saari on aivan l?hell? Port Adelaideen viev?? laivav?yl??, ja salmesta, joka erottaa saaren Yorkin niemimaasta, k?ytet??n kapteeni Flindersin kunniaksi nimityst? Investigator Strait. Saaren pohjoispuolella sijaitsee my?s Spencerinlahti, jota pitkin p??see Port Pirien satamaan. Port Piriest? puhuttiin paljon niin? huomattavasti my?hempin? aikoina, jolloin oli alettu kuljettaa vehn?? Australiasta Eurooppaan. Kengurusaaren luoteiselle niemelle, josta k?ytet??n nime? Cape Borda, oli vuonna 1858 rakennettu majakka, Flinders Light; se sijaitsee korkealla paikalla, jolta on hyv? n?kyvyys Port Adelaideen johtavalle vesiv?yl?lle. Toukokuun 21. p?iv?n? majakan henkil?kunta n?ki kaukana merell? kaksi parkkilaivaa, joita se ei pystynyt tunnistamaan, mutta jotka n?yttiv?t olevan matkalla kohta Port Adelaidea. Kyseess? olivat Fides ja niin ik??n Lontoosta tullut englantilainen parkki New Margaret. S?? oli ep?vakainen ja sateinen, lis?ksi oli ukonilma ja kirkkaat salamat leimahtelivat taivaalla. Tuuli oli kohtalainen, mutta varsin ep?vakainen ja puhalsi milloin mist?kin suunnasta. Toukokuun 22. p?iv?n vastainen ilta ja y? olivat hyvin pime?t, ja ukkonen koveni kovenemistaan. Fides ja New Margaret olivat kohdanneet 19. p?iv?n?, kulkeneet yht? matkaa ja vaihtaneet pariin otteeseen signaaleja. Englantilaisen aluksen miehist? oli kuitenkin tulkinnut signaalit v??rin, niin ett? se luuli kulkevansa samaa matkaa Herzog Paul-nimisen saksalaisen aluksen kanssa. Viel? 21. p?iv?n? aluksilla oli n?k?yhteys ja ne kulkivat vain muutaman meripeninkulman p??ss? toisistaan. Y?n pimeydess? ne kadottivat toisensa n?kyvist?. New Margaretin p??llikk? kapteeni Wright piti s??n kehityst? huolestuttavana ja suuntasi kurssin poisp?in Kengurusaaresta.

Haaksirikko Kengurusaaren luona

Asplund k?ski miehist?n v?hent?m??n purjeita ja jatkoi matkaa kohti Port Adelaidea. Samalla luodattiin useaan otteeseen veden syvyys. Puoleny?n  aikaan se oli 31 sylt?, tuntia my?hemmin 20. N?kyvyys oli olematon, tuuli heikko ja ep?vakainen. Kello puoli kahdelta y?ll? oltiin juuri purjehtimassa Kengurusaaren rannan suuntaisesti, kun t?hyst?j?n kuultiin ?kki? huutavan, ett? maata oli n?kyviss?. Kapteeni k?ski heti k??nt?? aluksen tuulen kautta, mutta Fides, joka oli t?ysin menett?nyt vauhtinsa tuulen ?kki? tyynnytty?, ei totellut ruoria. Vahva virtaus tempaisi aluksen mukaansa, ja se ajautui v??j??m?tt? kohti korkeaa rantat?yr?st?, jonka tumma ??riviiva juuri ja juuri erottui pime?ss? y?ss?.

Tarina jatkuu l?hiaikoina...

Simo
:cool:

Poissa Jaaks

  • Global Moderaattorit
  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 4386
  • Moderaattori
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : Heinäkuu 27, 2003, 03:12 »
Hyva, Hyva Simotei :D:D:D

:god::god::god:

Taallahan on pakkoo roikkua nyt koko ajan tarinan jatkoa varten:D

Poissa Raiwå

  • Global Moderaattorit
  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 1306
  • You go waltzin Matilda !!!!
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : Elokuu 11, 2003, 06:02 »
Simo & Jaaxs :)

Raivo roikkuu vanavedess? pintahengityksell? :)



:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.