Kirjoittaja Aihe: Urgent! Skilled 175 vaihto ENS 121:een nopealla aikataululla  (Luettu 2411 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa betterman

• Piltti
  • *
Moikka,

Kyselisin teiltä kaikilta neuvoja ja mielipiteitä miten toimia tilanteessani.

Jätin lokakuussa -08 Skilled Independent 175 hakemuksen sisään ja kuten tunnettua siellä on käsittely totaalisesti jäissä joten tämän viisumin saaminen saattaa kestää jopa vuosia. Työskentelen suomessa jenkkifirmassa jolla on toimintaa myös ausseissa. Aussikonttorilta tuli juuri tarjous koska heiltä yksi kaveri otti ritolat ja tarvitsisivat mielellään firmaan koulutetun kaverin nopeasti tilalle. Elikäs olisivat erittäin kiinnostuneita palkkaamaan minut jos pystyn aloittamaan työt jo syyskuussa.

Nyt tarvitsisin neuvoja miten hoidan parhaiten tämän viisumin vaihdon 121 Employer Nomination Schemen alle. Tässähän työnantajan pitää tarjota mulle paikkaa jotta voin tuon viisumin saada. Mitä olen British Expats forumilta lukenut niin tuon viisumin voi jopa saada muutamassa viikossa, joten kiireiseen aikatauluun tämä on ilmeisesti ainoa vaihtoehto?

Jos päädyn tuohon vaihtoehtoon tarvitsisin luotettavan agentin aussipäässä joka ottaisi yritykseen yhteyttä ja selittäisi heille miten tuo 121 viisumi toimii. Heillä oli hiukan epäröintiä tämän suhteen koska pelkäävät että aiheuttaa heille liikaa paperitöitä ja maksaa paljon. Itse olen käsittänyt että koska olen jo 175 viisumin jättäessä maksut maksanut niin tästä ei tule kuluja kuin 100-200 aud. Ymmärsin myös että tästä ei seuraisi työnantajalle muuta paperishowta kuin ENS -lomakkeiden täyttö.

Onko joku teistä tullut tuolla viisumilla maahan tai muuten osaa kertoa miten se toimii. Lisäksi jos tunnette sopivaa henkilöä/agenttia joka tämän tyylisen viisumiasian voisi hoitaa kohtuuhintaan niin olisin erittäin kiitollinen. Periaatteessa tuo 121 -viisumi on selkeä mutta koska työnantaja on hiukan varpaillaan sen suhteen olisi hyvä että joku voisi kertoa heille miten se toimii ja että se ei aiheuta heille turhaa hämminkiä.

En haluaisi maksaa kuitenkaan agentin käytöstä tuhansia dollareja koska olen jo itse aiemmin tehnyt suurimman työn eli hakenut Skills Assessmentin ammatilleni ja täyttänyt 175 paperit ja maksanut viisumin.

Näettetkö että tämänkaltainen proseduuri on todennäköisesti mahdollisesti hoitaa parissa kuukaudessa. Ymmärsin että mun ei tarvitsisi aloittaa aivan syyskuun alussa vaan riittäisi että olisin pelipaikoilla syyskuun aikana.

Toinen kysymys aivan aiheen vierestä.. Parempi puoliskoni on pianonsoiton opettaja ja tiedustelisin soittaako tuota jaloa soitinta ausseissa kukaan ja mikä mahtaa olla työllisyystilanne?

Kiitoksia kommenteistanne jo etukäteen,
P

Poissa RUU

• Global Moderaattorit
  • Herootes
Vs: Urgent! Skilled 175 vaihto ENS 121:een nopealla aikataululla
« Vastaus #1 : Heinäkuu 06, 2009, 21:51 »
P, tuo ENS on ihan mukava vaihtoehto mutta hakeminen voi kestaa pidempaan kuin "muutama viikko".

Tyonantajan osuus on Employer nomination under the Employer Nomination Scheme (Subclass 121/856) -lomake ja $445.
Sinulta lahtee samaan aikaan tai viimeistaan tyonantajan anoman Nominationin hyvaksymisen jalkeen Application for employer sponsored migration to Australia. Normaalisti ulkomailla suoritetun hakemuksen maksu on runsaat $1700 ulkomailta mutta koska olet tainnut maksaa jo enemman siita nykyisesta hakemuksestasi, laita toki matkaan pyynto luopua uuden hakemuksen kasittelymaksusta.

Agentin kaytto tyonantajaa auttamassa on vahan turhaa. Tyonantajalle ehka vaikein homma hakemuksessa on heidan oman HR:n tietojen hankkiminen ja sen he joutuvat tekemaan joka tapauksessa agentista riippumatta. Se ei sitten vaivaa juuri lisaa, etta loydetyt tiedot kirjataan sahkopostin tai kirjeen sijaan suoraan lomakkeelle.
Yleisesti ottaen Nominationissa katsotaan, miten firma pitaa huolta paikallisista tyontekijoistaan. Lomakkeessa kysytaan mm. paikallisten vs. ulkomaisten (=ei Permanent Resident) tyontekijoiden valista suhdetta, paikallisten kouluttamiseen / osaamisen yllapitoon kaytettyja rahamaaria ja paljon muuta sellaista tietoa, joka loytyy vain firman sisalta. Minun vastaavaan hakemukseeni naytti varmaan puolet tiedoista keratyn talon HR- ja talousihmisilta. Ja kun he eivat olleet tilastoineet kaikkea kysyttya tietoa, meni hetki kun he niita laskeskelivat...

Hakuaika on todennakoisesti paljon enemman kuin viikkoja. Minulla meni 4 kk Nominationiin ja 3 kk minun hakemukseni kasittelyyn. Tama voi toki olla sielta toisesta aaripaasta  8) ja Onshore-viisumina sen kasittelyaika saattoi olla erilainen kuin Offshore'lla.
Jos sinun pitaisi olla jo parin kk:n kuluttua maassa ja valmiina aloittelemaan, miettikaapa mahdollisuutta kayttaa 457-viisumia tilapaisesti.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Poissa betterman

• Piltti
  • *
« Vastaus #2 : Heinäkuu 09, 2009, 07:03 »
Moi ja kiitos vastauksesta,

Tilanne nyt tämä. Agentti ilmoitti että hänen maksunsa olisi 2100 taalaa josta ensin täytyy maksaa 100 aud jolla tarkistaa onko työnantaja kelvollinen tuohon ENS viisumiin (pitäisi olla). Sanoi myöskin että aikataulu on haastava joten kannattaisi miettiä 457:n käyttöä ja vaihtaa maahan päästyä 121:een.

Itse hieman arveluttaa tuo 457 koska siinä ilmeisestikin ollaan sitten tämän yhden työnantajan varassa, eli jos sukset menee ristiin niin maasta pihalle eikä pysty vaihtamaan työpaikkaa, olenko oikeassa? ilmeisesti tuon viisumin voi kuitenkin saada jopa 4:ksi vuodeksi mikä on hyvä asia ja sen kai pystyy vaihtamaan permanentiksi (121) kun on päässyt maahan ja on aikaa hoitaa paperi asiat kuntoon?

Ilmeisesti tuo 457 on aikamoinen paperiviidakko, itse en ole siihen perehtynyt yhtään koska alkuperäinen visa hakemus oli 175 ja sen kyllä osaan ulkoa. Eli taas tuo agentin käyttö arveluttaa, 2000aud ei maata kaada mutta kuitenkaan sitä ei halua maksaa jos tuo on maalais (ja insinööri) -järjellä selvitettävissä tässä ajassa. Lähinnä työnantajan kannalta tuo on monimutkaisempi ja heille agentista voisi olla apuja.

Kuinka nopeasti 457 on mahdollista saada?

Tilanne muuttui paikkakunnankin suhteen jossa töitä olis tarjolla, eli Melbournesta Sydneyiin (toimisto North Rydessa). Osaatteko neuvoja onko asumisen hinnassa suuria eroja?

Muutenkin tuo palkkapolitiikka on vielä auki.. Kuulemma pääsen samanlaiselle liksalle kun muutkin firman kokeneemmat inssit mutta kun tuosta aussipalkkatasosta, verotuksesta ja asumis ym.kuluista ei ole kunnolla tietoa niin vinkkejä kaivattaisiin ainakin sen suhteen minkä summan alle ei kannata täältä Sydneyiin lähteä.. 

Mitä esim 80k ja 100k vuosipalkat tarkoittavat siellä käytännön tasolla? Eli kuukaudessa käteen verojen jälkeen? Ei kai siellä oikeasti kukaan 4v kokemusta omaava elektroniikka & ohjelmointialan inssi joudu alle 80k:lla Sydneyssa töitä tekemään??

Kiitoksia palstalaisille hyvistä vinkeistä,
P

Milka

• Vieras
« Vastaus #3 : Heinäkuu 09, 2009, 10:21 »
Hei!

Palkkatason maarittelyssa monet rekrytointifirmojen sivut ovat kullan arvoisia.  Eli kannattaa kayda niiden webbisivuilla, joissa monissa annetaan osviittaa paikalliseen palkkatasoon. Kannattaa myos silmailla tyopaikkailmoituksia esim. www.seek.com.au tai www.mycareer.com.au sivustoilla. Isoja rekrytointifirmoja ovat mm. Hudson ja Michael Page, Mutta 'seekin' ja 'mycareer'-sivujen kautta loydat omaan alaasi parhaiten sopivat rekryfirmat.

Verotason eritasoislla tuloilla voit helposti laskea itsekin kun kayt hakemassa vero% taulukon paikallisen verotoimiston webbi-svuilta. Osoita on www.ato.gov.au.

Hyvia surffailuhetkia!  8)

Poissa RUU

• Global Moderaattorit
  • Herootes
« Vastaus #4 : Heinäkuu 09, 2009, 12:49 »
Meidän huushollissa on tehty sekä 457- että ENS-hakemukset: meidän kokemuksen mukaan 457 on helpompi hakea ja nopeampi saada. ENS on perusteellisempi, tietenkin.

Jos 457:lla ollessa loppuvat työt, voit tietenkin houkutella seuraavaa työnantajaa sponssaamaan sinulle uuden 457:n. Mutta pitkän päälle helpointa on, jos saat sponsoroinnin pysyvälle viisumille.
Vaikka ei kysyttykään, vastaan silti.  :coolh Etenkin, jos on kiire päästä paikalle, ota 457 ensihätään, sillä sopimuksella että viimeistään vuoden lopussa (tai mikä ajankohta teille sopiva onkin) lähdette hakemaan ENS:ää.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates