pikku infoja Australiasta kaipailen

Aloittaja idamaria, toukokuu 17, 2007, 04:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

idamaria

Heipsan!

Olen tässä jo jonkin aikaa haaveillut Aussireissusta ja nyt meinasin sen toteuttaa :) Lennän kesäkuun 4. Australiaan ja nyt pitäis ottaa vähän selvää epäselvistä asioista.. Tarkoituksena minulla on siis kiertää Itärannikkoa Cairnsista Sydneyyn 2 kuukauden ajan. Minulla on WH-viisumi..

Elikkäs ihan aluksi haluasin kommentteja matkaopaskirjoista. Kävin selailemassa Akateemisessa Australian matkaoppaita, ja ainakaan näin ensikatselmuksella en osannut päättää minkä ostaisin, joten jos kukaan osaa suositella jotain tiettyä, niin olisin enemmän kuin kiitollinen.

Ja sitten kiinnostaisi kuulla onko kesä-heinä kuussa tarjolla hedelmänpoiminta yms työtä, kun siellähän taitaapi olla talvikausi..?

Sitten enemmän käytännön asiaa, eli voiko Ausseissa juoda vesijohtovettä, vai pitääkö varata vedelle oma osuus matkabudjettiin?

Ja sitten vielä sellaista, että osaako joku kertoa Australian junapolitiikasta? Meinasin, että kuljen matkan Sydney-Cairns junalla, mutta Brisbanen jälkeinen junaliikenne on ainakin nettisivuilla hieman oudohko, eli en saanut siitä mitään selvää:(  Eli lähinnä Brisbane-Cairns osuus on epäselvää minulle. Voinko muuten luottaa siihen, että ostan junalipun vasta hetkeä ennen junan lähtöä, vai onko junissakin muuttuva hinnoittelu periaate niin kuin lentokoneissa?


Sellaista minulla tällä kertaa, luultavasti kysymyksiä tulee vielä lisää, ennen kuin lähtö koittaa.. :)

-idamaria

RUU

Lainaus käyttäjältä: idamaria - toukokuu 17, 2007, 04:38
Sitten enemmän käytännön asiaa, eli voiko Ausseissa juoda vesijohtovettä, vai pitääkö varata vedelle oma osuus matkabudjettiin?

Ja sitten vielä sellaista, että osaako joku kertoa Australian junapolitiikasta? Meinasin, että kuljen matkan Sydney-Cairns junalla, mutta Brisbanen jälkeinen junaliikenne on ainakin nettisivuilla hieman oudohko, eli en saanut siitä mitään selvää:(  Eli lähinnä Brisbane-Cairns osuus on epäselvää minulle. Voinko muuten luottaa siihen, että ostan junalipun vasta hetkeä ennen junan lähtöä, vai onko junissakin muuttuva hinnoittelu periaate niin kuin lentokoneissa?

Tervetuloa vaan tänne, Idamaria!

Vesijohtovettä voi yleisesti juoda, joten selviät ihan hyvin senkin varassa. Hanassa lukee erikseen 'Non potable', tms., jos vettä ei ole tarkoitettu juotavaksi. Eri asia sitten on, miltä se vesi maistuu eri paikoissa...

Queensland Rail kuljettaa junalla Brisbanen ja Cairnsin välillä. Matka kestää runsaan vuorokauden. Käytössä ovat Tilt Train ja Sunlander-junat. Hinta on kiinteä kuten Suomessakin, tällä hetkellä menolippu Sunlanderillä istumapaikalla maksaa aikuiselta $207.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

jounij

New South Walesin junaliikenteestä taas huolehtii Countrylink. Ehkäpä et löytänyt näitä sivuja, kun suunnittelit matkaa Brisbanesta Sydneyyn. Muistelen jonkun joskus sanoneen, että joillekin Sydneyyn meneville junavuoroille päästäkseen joutuu muuten ensin ajamaan Brissystä bussilla NSW:n puolelle Casino-nimiselle paikkakunnalle.


Vihjaa

Jouni
Canberra

RUU

Jos tarkkoja ollaan, BNE - SYD välillä menee kaksi eri junareittiä. Toinen menee Casinon kautta ja siellä taitaa yleensä joutua vaihtamaan junaa - siitä varmaan tuo urbaani legenda on peräisin (ellei joku ole innoissaan tosiaankin ajanut Casinoon päästäkseen junaan  :confuse ).
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

jounij

Noiden ylläviittaamieni Countrylinkin veppisivujen mukaan ei kuitenkaan ole legendaa: siellä lukee, että coach (eli mukava turistibussi) vie ensin Casinoon ja sitten sieltä juna eteenpäin. Tämän lisäksi on olemassa myös suora päivittäinen yhteys ilman bussivaihtoehtoa.


Tarkisti
Jouni
Canberra

RUU

Niinpä näyttää asioiden laita olevan.

Yksi asia, joka minua jaksaa hiukan ihmetyttää, on junan hidas kulku. Tuohon Brisbane - Sydney matkaankin saadaan kulumaan runsaat 14 tuntia. Matkaa on noin 1000 km ja Pendolinollakin sen pyyhältäisi viiteen tuntiin. Sillä jo voisi kilpailla lentokoneenkin kanssa.
Ranskalaiset ja japanilaiset heittäisivät tuon välin kahdessa tunnissa.  :god:

Samoin Cairnsiin tehdään matkaa 25 - 30 tuntia. Nuo vauhdikkaat ystävämme gallit ja samurait ratsastaisivat sinne alta viiden tunnin.
Miksi junat kulkevat aussilan ihmemaassa niin hitaasti että niitä ei oikeasti voi ajatella kulkuvälineekseen??? Minä jopa ajan nopeammin.  :o
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Nordman

Lonely planet eastcoast on ihan hyvä ja ok kirja ja näppäränkokoinen jos ajattelit pysyä vain itä-rannikolla, jos et sitten suosittelen koko mantereen kattavaa painosta joka onkin sitten jo muhkeampi teos mutta todella kattava ja käytännöllinen :pepsodent

Muistaakseni "suomalainen matkaopas" julkaisi uuden painokse myös 2006

http://www.matkaopas.com/kirjat.php?id=32
"Tyyli ennen tarkoitusta, asenne ennen kaikkea"

arixmel

RUU,
luulisin etta asia johtuu siita etta taalla nuo radat ovat enemmankin tavarankuljetukseen, koska ei ole samanlaista asutustiheytta ja sita myota matkustajamaaria kuten on keskieuroopassa tai Japanissa, ja siita johtuen en usko etta nuo kyseiset rataosuudet tulevat koskaan nakemaan mitaan ihme nopeita junia,,,Melbournen ja Sydneyn valilla voisi olla ajatusta laitta joku luotijuna toihin,,,
xcv
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

jounij

Joo, ei ole Ossilassa panostettu paljoa kaukojunaratoihin moniin vuosikymmeniin. 1990-luvun puolen välin jälkeen tienoilla eri kansainväliset nopeita junia rakentavat yhtiöt myivät kilvan junaa Arin mainitsemalle Sydney-Canberra-Melbourne välille, mutta pitkällisen pohdinnan jälkeen Howardin hallitus tyrmäsi ajatuksen liian kalliina.

Junaliikennettä ei myöskään tee helpommaksi se, että useissa - ellei peräti kaikissa - osavaltioissa on itsenäiseltä siirtokunta-ajalta peruna erileveyksiset junaradat.


Toteaa
Jouni
Canberra

idamaria

jes, jes.

Kiitos vastaajille, kyllä nämä vastaukset vähän helpottivat suunnitelmia :)
Kohta alkaa matkakuume..

-idamaria

Jouko

Lainaus käyttäjältä: idamaria - toukokuu 17, 2007, 04:38
Heipsan!
Ja sitten kiinnostaisi kuulla onko kesä-heinä kuussa tarjolla hedelmänpoiminta yms työtä, kun siellähän taitaapi olla talvikausi..?
...
-idamaria

Idamaria tässä linkki harvest trailing sivulle johon laitoin hakuun kesä-heinäkuun sadonkorjuut. Tulokset ovat suuntaa antavia.

Kesä - heinäkuu


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Raiwå

Jouni :)

Lainaus käyttäjältä: jounij - toukokuu 18, 2007, 11:32
Junaliikennettä ei myöskään tee helpommaksi se, että useissa - ellei peräti kaikissa - osavaltioissa on itsenäiseltä siirtokunta-ajalta peruna erileveyksiset junaradat.

Toteaa

Rail gauge incompatibility
When railway construction began in Australia in the 1850s, the engineers favoured the gauge system they were most familiar with: the emerging standard gauge (rails 1,425 millimetres apart) from England and Europe or the broad gauge (rails 1,590 millimetres apart) from Ireland.

A third system of a narrow gauge (rails 1050mm apart) was chosen for Queensland, Tasmania and Western Australia. The narrow gauge system was also used in other states for industries such as timber cutting and mining. The narrow gauges had advantages when working in the mountains as less earth had to be cut out of the side of hills to build the lines.

Despite initial attempts to work together for a uniform approach, the colonies were driven by economic and political pressures to develop their own systems.

When train lines were expanded to travel between states, the lines, equipment and operating practices were incompatible. Passengers and freight would often have to be transferred from one train to another at state borders. In 1917, a person wanting to travel from Perth to Brisbane on an east-to-west crossing of the continent had to change trains six times.

Gauge widths still vary for lines within states. Some narrow gauge railways are still maintained and operated by enthusiasts for their heritage value.

Mainland interstate lines have now been standardised, so that passengers and freight can travel between capital cities without the need to change trains.



Että silleen tuli ku kokeilin kaverin suosittelemaan KVG systeemiä  :pepsodent



:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Aikis


Aikis

Ai jaa sää tarkotitkin että kato vaikka googlesta...Mullako se onkin likanen mielikuvitus >:D

Raiwå

Aikich  :XXXX

Just sitä juuri tarkoitinkin tottatosiaankin  :)

Vaikeata tämä mannerten välinen kansanryhmien kulttuuriero  :confuse

Toisen kirosana >:D  on toisen rukous  :god:

Mene sit ja tiärä


:coolh :coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

R?yh?

KVG ??? Vähänkö olin pihalla hetken aikaa kuin lumiukko, hyvä että suomensitte, niin mullekin selkis. En tiedä haluanko tietää mitä Aikis sitten tuosta kirjainyhdistelmästä sai yhdisteltyä  ;)

Taas vähän viisampana, ehkä....

Räyhä

Aikis

Oliko täällä sellaista pyhimys-hymiötä...Raiwo tarttis semmosen.

Raiwå

Aikis  :pepsodent

Nyt en ymmärrä ollenkaa mis kuletaa  ???


:coolh

Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.