Junailut ja paikasta toiseen pomppiminen

Aloittaja Retski, elokuu 10, 2006, 16:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Retski

Halvalla saisi lentoliput Sydneyiin, mutta kuitenkin se riutan rääpäle olisi erittäin mahtava nähdä.
Yritin katsella junia, mutta ne tuntuivat aika luksuksilta, joihin en ajatellut rahaani syytää, kun olen kerta Suomessa tottunut jo pikajunien karuuteen :pepsodent

Elikä. Millä junalla pääsee esimerkiksi Townsvilleen?
Tai itseasiassa, mitä kaupunkia suosittelette, jotta saisin Barrier reefista eniten irti? Voisiko sellaisesta kaupungista löytyä töitä? Turismia ainakin tuntuisi olevan..

Vai kannattaako suoraan maksaa vähän enempi lentolipusta ja lentää Townsvilleen/Cairnsiin (ero Sydneyn lentoon n.400e)?

Kertokaahan, ulkomaaneliöt!

Milka

Retski,

Australian sisaiset lennot ovat nykyisin aika halpoja ja sanoisin etta sinun pitaisi aika helposti loytaa meno-paluu lennot Sydneysta Cairns:siin alle $400,-, koskapa ei Melbournen lennot sinne maksa sen enempaa ja taalta on sinne enemman matkaa.

Paula_Liina

Itse lensin pari kuukautta sitten Sydneystä Cairnsiin ja menopaluu maksoi euroissa alle 200, eikä ollut edes mikään superhyperalelento vaan melko normaalihintainen.  Lento kestää kolmisen tuntia, kun taas junalla saat mennä melkein pari päivää (muistaakseni Brisbaneenkin kestää Sydneystä 11 tuntia?) :D . Joten jos et aio pysähtyä matkalla niin ehdottomasti kannattaa lentää.

Itse kävin Reefillä Cape Tribulationista, vähän Cairnsista  ylöspäin. Silloin minulle kerrottiin, että Cairnsista menee lähemmäs sata alusta reefille ja riutta on siellä vahingoittuneempaa, ja ruuhkaa voi olla. Cairnsista ylöpäin on Port Douglas, josta menee noin kolmisenkymmentä alusta ja siitä vielä vähän ylöspäin on Cape Tribulation josta menee vain pari alusta, joten riutta on paremmassa kunnossa ja ruuhkaa ei ole. Riutta on siellä myös lähimpänä rantaa joten matka riutalle ei ole pitkä. Näin minulle siis kerrottiin mutta omakohtaista kokemusta on vain Cape Tribulationin osalta :)
Mutta jos menet useamman päivän kestävälle retkelle Reefille niin silloin varmaan etelämmästä pääsee kätevästi.

Retski

Entäpä jos minä haluan junailla? :o  Millaisista paikoista on kyse, että onko se automaattisesti makuupaikka/hytti sitten?
Maksaako junailu enempi?
Ne rautatiet ovat kuulemma vähän omituisia siellä, että yhtiöitäkin on sitten varmaan useampi. Onko jottain sivustoa?

Siinä niin oivallisesti näkisi maisemiakin :sorry
Ja jos olisin tosi rough'n tough ottaisin auton alleni! Mut ku en oo :pepsodent

Timo

Retski, Tässä yksi linkki junamatkailuun  Etsi sieltä Wanderer. Se on tuollainen interrail-tyyppinen kortti, jolla saa seikkailla vapaasti ainakin Queenslandin rautateillä.  Etsi myös Sunlander ja Tilt train, jotka kulkevat Brisbanen ja Cairnsin väliä.  Joo, minäkin olin junahullu Suomessa, mutta täällä on into laantunut. Junissa nimittäin saat todellakin pomppia, kuten otsikossasi toivoit  :pepsodent. Se ei kyllä ole hauskaa ensimmäisen kahden tunnin jälkeen.   Välillä Sydney-Brisbane, ja ehkä koko matkallakin, voisi olla bussi ihan harkitsemisen arvoinen kulkuväline. Tulee  halvemmaksikin kuin juna.

Townsville vai Cairns -kysymykseen yleisesti. Townsville on kuivempi, kuumempi ja aurinkoisempi paikka, enemmänkin paikallisten asukkaiden asuttama kuin turistien. Cairns taas on turistien mekka, luonnoltaan ja maisemiltaan huomattavasti antoisampi, luonto vihreää, vuoristoja ja sademetsiä tarjolla toisin kuin Townsvillessä. Cairnsin ilmasto on hieman kosteampi kuin Townsvillessä. Aurinko porottaa täydeltä terältä harvemmin. Pieniä sadekuuroja tai kevyttä pilviverhoa esiintyy.   Minä kyllä ehdottomasti valitsisin Cairnsin Townsvillen sijasta. Tosin tuosta riutanrääpäleestä paljoa tiedä: minä kun en merellä tai laivoissa mielelläni liiku.

Mutta hei, junailusta puheenollen. Jos tulet Cairnsiin, saat kokea ehdottomasti Australian parhaan junailuelämyksen:  junalla Cairnsista Kurandaan. Sellainen suuntaansa tunnin matka ylhäällä vuoristossa, sademetsien halki, vesiputousten lomassa. Takaisin voit sitten palata vaikka köysiratavaunussa.  Menee tuo junarata muuten sen verran läheltä meidän taloa, että junan kuulee  kulkevan "ylhäällä taivaalla" eli vuoren laella.

Georgk

Timolla on pointtia tuon bussimatkailun suhteen. Queenslandin reiteista minulla ei ikava kylla ole tietoa tai kokemusta, mutta hyvia diileja olen saanut esim adl-mel ja can-syd. Huomattavasti ollut aina lentoa halvempaa ja mukavuustasokin ollut parempi.

Kannattaa kuitenkin tarkastaa eri firmat: McCaffertylla muistaakseni ollut kallista. Pienemmat toimijat ovat olleet mun kokemusten pohjalta edullisempia. Hintaesimerkkina tuosta www.fireflyexpress.com.au -firmalta mel-syd $67.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don\'t.