Makuupussi/rinkka/leirintävarusteet

Aloittaja Hannes, lokakuu 26, 2003, 04:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hannes

paikalla olijoilta ja matkalla olleilta kyselisin,että minkä laisella / kokoisella rinkalla olette matkalla?? ja mitä olette huomanneet ehdottomasti tarvitsevanne ja mitkä tavarat ovat lähteneet postilla kotiin parin viikon päästä??:god:

viltsu

Hannes:D:D

Iskater on aika hyva vastaamaan tohon et mita on lahettany takas suomeen:) itellani on joku 60-80 litranen rinkka.ihan hyvin mahtu tavarat siihen ja reppu tietty lisaks.itellani turhin asia mukana on tahan mennes ollu lakanat. siis aluslakana,pussilakana ja tyynyliina.vievat tilaa todella paljon rinkasta ja kertaakaan en ole joutunut kayttamaan.enka usko etta tulen avaamaan koko pussia taalla ollessani. riippuu kait etta missa pain liikkuu.jos on etela ausseissa niin vahan lampimampia vaatteita enemman jos pohjoses niin voit unohtaa pitkahihaset. suomesta ostin kaiken tarpeellisen mita taalla tarvitsen joten ei tarttenu taalla haslata niitten kans. vaatteet joko rullalle ja rinkkaan tai normaalisti viikattuina pusseihin ja pussit rinkkaan. erittain katevaa. alusvaatteet omas pussis, sukat omas..yms.. loytaa helposti ja jos sattuu satamaan, eivat kastu.

iskater

minka kokoisella, liian pienella ja liian painavalla. siis liikaa on tavaraa mukana vaan kun en osaa vahentaa :nuttu:

mita ehdottomasti tarvitsee. passin, viisumin ja luottokortin.

mita on lahtenyt kotiin. lampimat vaatteet mutta se oli tiedossa etta alkuun olen kylmassa etelassa ja nyt pohjoisessa ja takaisin alas kun siellakin lammin. nii ja kaikki valkoiset vaateet lahti kotiin. ja bumeranki jonka sain lahjana.

taa pakkaaminen on kylla ollut alusta ainakin tahan saakka :nuttu:
ja nyt en ole kahteen viikkoon kayttanyt juuri mitaan. hattua, lapsyja, uikkareita, pyyhetta ja joskus paitaakin. millekaan muulle ei ole ollut kayttoa.

tavaraa vaan tuntuu kertyvan jatkuvasti lisaa. etta mahdollisimman vahan mukaan.
ja pakkaus-ketjut olet jo varmaan loytanyt? Lauruskin alla kattava ja hyva, ja Viimeinen vaihe sieltakin jotain loytyy.

Lauruski

Elikka suoraan vaan Hannes mun keskustelusivuille! :D Ja tietenkin paljon kommenttia saa pistaa, niin ehka tuon Iskaterin viela joku kaunis paiva tavoitan. ;) *hih*

Itsellani on 75litran rinkka ja painoa silla on tuhottomasti.  Varmasti paljon turhaa en vain viela ole keksinyt, etta mita. ;)  Ja koko ajan tosiaan kertyy vaan lisaa tavaraa.  Se miten saan kaiken mahtumaan takaisin on kylla suuren suuri kysymys. :??  Onneksi rakas rinkkani on kuitenkin aikamoinen tilaihme.  I have faith in my backpack. :D

JP

Viltsu & muut

Makuupussi on erittain kateva kun on kokoajan liikkeessa. Nopea purkaa/pakata. Keveympi ja vie usein vahemman tilaa kuin lakanat. Mutta jos viivyt jossain paikassa useamman viikon tai kuukauden niin silloin lakanat on ihan ehdoton. Riippuu tietysti taas yksilosta, mutta aion pitaa lakanat jatkossakin mukana.

Takasin Suomeen lahtee ainakin yhdet (ne toiset) pitkat housut, vino pino CD:ta, matkamuistoja, Suomesta ostetut lapsyt (osta ne siis taalta), pitkahihainen (yksi jaa viela mukaan), pieni kasvopyyhe (mita oikein ajattelin)... nama nyt ainakin. Aika hyvin valitsin tavarani, kaikkia on tullut kaytettya.

Yksi varma punainen lanka: ei kannata ottaa mitaan varman paalle -periaatteella kun puhutaan vaatteista!

Kesaa odotellessa :cool:
JP

Surffari

Itse lahdin mahdollisimman paljon periaatetta "lean organanization" mukaellen.

Milleniumnina Thaimaassa opin miten paljon turhaa voi mukaan ottaa yhteen rinkkaan.

Kantsii lahtea olettamuksella, etta taalta on kuitenkin edukkaampaa ostaa lahes mita vain jos tarvitsee, kuin ostaa se suomesta ja ottaa varuiksi mukaan.

ITsella ei ole edes 24h tassa maassa taynna, joten saattaa olla etta jotain yllatyksia tule, mutta kuten Matti Nykanen asian ilmaisi joskus:
So Not!

:roue

johki72

Rinkkaanhan olisi myös saatavilla erikseen sellaisia pusseja mihin ne voisi laittaa lennon ajaksi.kaiketi lentoyhtiöt ei hirveesti tykkää kun niitä naruja roikkuu niistä noin ziljoona:D, mutta onko semmoinen pussi ihan välttämätön:??
Mites te muut ootte toimineet?
Tuntuu vaan jotenkin niin turhalta ostaa semmonen säkki jota sen hetken verran tarvii ja sitten kantaa sitä mukana mahdollisesti useitakin kuukausia turhan panttina:??

riaapa

Juu, Johki, ei tykkää lentoyhtiöt naruista ei...

En ole vielä ostanut sellaista rinkkasäkkiä. Hyvin olen pärjännyt ne pari kertaa jotka olen Hki-Melb-Hki välinkin rinkan kera lentänyt. Olen aina vetänyt kaikki hihnat niin tiukalle kun ne menee (myös olkaimet!), ja tunkenut kaikki roikkuvat päät piiloon. Ne on nimenomaan ne roikkuvat nauhat jotka jää helposti jumiin liukuhihnoilla... Jotkut lentoyhtiöt antaa omasta puolestaan semmosen ison muovisäkin rinkalle (samanlaisen joka annetaan esim. kokoontaittuville lastenrattaille ym.). Seuraavalle reissulle ostan uuden rinkan, ja ostan ehdottomasti sellaisen, jossa saa hihnat vetoketjuläpän alle piiloon, niin pääsee helpommalla. Poikaystävälläni on sellainen ja hyvin näyttää toimivan.

Jokainen tietysti miettii omat ratkaisunsa, mutta minä en tuhlaisi rahojani tuohon säkkiin.

Riina.
Riina

johki72

Riina:D

No sitähän minäkin vähän ajattelin,että ihan turhaa laittaa rahaa semmoseen pussiin.Eli täytyy sitten vaan ajan kanssa näpertää ne kaikki narut jemmaan.
Itekin katselin semmosta rinkkaa missä narut olis saanut läpän alle , mutta kun tämä rinkka minkä ostin,oli sitten muuten parempi:)

S-Man

Suosittelen ostamaan sellaisen irto-pussin rikkaa varten joka tarkoitettu suojaksi likaa vastaan.

Esim. Thaimaassa teki pahaa katsoa kun ensimmaiset henkilot laittoivat omat rinkkansa bussin kuljetus tilaan. Lattiat olivat aika likaisia ja sen jalkeen ei ole mukavaa laittaa likaista rinkkaa selkaan.

Myos samainen irto-pussi toimii keraamaan irto-piuhat ja varkaatkaan eivat nae mita missakin kujetetat. Ai niin... Ja aika kateva vesi sateella kun yleensa ovat veden kestavia niin ei kastu rinkka:D

P.S. Se on myos paljon helpompi pesta kuin kokonainen rinkka! Suosittelen :god:

Lauruski

Johki :P

Itse mietin myos tuon "lentosakin" ostamista, mutta en sita sitten vain saanut aikaiseksi.  Olin myos kaveriltani kuullut, etta ei hanella mitaan sellaista ollut ollut ja hyvin oli kaikki mennyt.  En muistaakseni edes kiinnittanyt paljoa huomiota niihin rinkan naruihin ja hihnoihin.  Tokkasin rinkan vain hihnalle ja silla hyva.  No problemos. :D

S-Man

Alalla tyoskennellessa tiedan etta lentoyhtiot viela vahemman tykkaavat laukuista jossa on sellaiset isot pyorat alla... Jos lentokentalla on kuljetinhihnoja jotka joutuvat menevat menemaan ylospain niin laukut jaavat siihen "polkemaan" tyhjaa:nuttu:

Sen jalkeen laukku "haviaa" heidan kontrollista koska se ei ole oikeassa paikassa oikeaa aikaan ja se tarkoittaa sita etta kun laukku tulee manuaaliseen tarkistus pisteeseen niin se voi joutua lahteaa uudelle kierrokselle... Joten tama voi olla yksi syy jos laukkusi tulee pari paivaa myohassa perille... :D

:XXXX

Surffari

Itse olin viime kesana eraan sinivalkoisen lentoyhtion palveluksessa matkatavaran kuormauksessa.

Kokemuksesta voin sanoa, etta rinkkojen remelit (niita yleennsa on paljon) aina silloin talloin tartuu joka paikkaan ja niita kaytetaan nostelemiseen.

Missas ja koska S-Man on ollut duunissa?

Jos kuormurilla on huono paiva, niin hankalimmat laukat saavat eniten kovuutta...

Finskilta saa ainakin sellaisia muovipusseja, joissa rinkat menee natisti ainakin lentomatkan.

S-Man

LainaaAlkuperäinen postittaja Surffari

Missas ja koska S-Man on ollut duunissa?

Just nyt oon toissa ja homman nimi on etta ma suunittelen noita kuljetin ratoja & niiden toimivuutta...

Am

Kävin viime viikolla ostamassa makuupussin, mutta jälkeenpäin mietin, että onkohan se aivan liian kuuma... Ei ole pakkasen pitävää laatua, mutta kuitenkin paksu täkki :/
Kun täällä suomessakin kesäisin nukkuu peittonaan pelkkä lakana, niin tukehdunko makuupussissani tuolla down under? Pitäisikö käydä palauttamassa se kauppaan?? :o
Toisaalta mietin, että ehkä makuupussi suojaisi paremmin sänkyyn kiipeileviltä örkeiltä? :hahhaa (eiväthän ne oikeasti tule häiritsemään yöunia...??)

Jouko

Am,

Makkari on oiva laite jos olet maassa viileämpinä kuukausina (touko-syys) tai tuolla alempana. Kesällä se on liikaa ainakin täällä ylempänä, kun joskus tuntuu että pelkkä lakanakin on liikaa...
Toisaalta taas jos matkustelet sisämaassa niin sielä voi lämpiminäkin kuukausina olla öisin melko viileätä.

Täytyy myöntää että joskus on harmittanut kun tuli "reteesti" annettua kaverille pilkkihaalarit ennen tänne lähtöä, meinaan käyttöä olisi ollut pari kertaa.:D

- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

wendolene

Am :D
Mulla oli makuupussi mukana viime kesän reissussa ja se oli tarpeen ainakin Sydneyssä. Hostellissa tosin oli "makuupussikielto", mutta kuka
sitä nyt olis tarkistamassa :?? Lakanoita on varmaan turha roudata mukana, mutta oma tyynyliina on mukava olla (vaikka senkin saa hostellista, jos niissä yöpyy), myös pyyhkeet saa (vuokrata tai ilman),
mutta pikkupyyhke ei paljon paina, jos senkin pakkaa :)

iskater

Am
jos on liian kuuma, voit varmaan yrittää nukkua 'makuupussi auki' "tukehtumisen" estämiseksi. :??
ja jos makuupussi joutuu 'kovaan' käyttöön on varmaan kivampi ettei joudu sitten palelemaan :??

sänkyyn kiipeilevät örkit. ei ne yleensä yöunia häiritse, eikä ne yleensä sänkyyn kiipeile. toinen asia onkin sitten nuo bed bugs. ne häiritsee yleensä aamuisin ja päivisin kun öisin 'hankitut' puremat syhyävät. ne kun asuu sängyssä tai puulattioiden raoissa ja tulevat öisin syömään herkullista ihmislihaa. ja siinä ei auta vaikka miten olisit makuupussissa. huom. tämä on nimenomaan se syy miksei joissain hostelleissa saa nukkua makuupussissa. pyritään estämään se bed bugien leviäminen. ne kun makuupussissa kulkevat tietämättömän backpackerin mukana ja siten leviävät hostellista toiseen. ei ole kovin todennäköistä että siitä jäät kiinni. mutta jos jäät saat melko vihaisen hostellin johdon perääsi sekä lukuisia backpackereitä jotka ovat puremia viime öinä saaneet. ja jollei sitten muut backpackerit kiinnosta nii jos vaikka se oma nahka. kun joku bed bug omaan makuupussiin munii nii sitten saat kuljettaa niita mukanasi minne ikänä menetkin eikä ole kovin helppo reissussa päästä eroon makuupussissa asuvista bed bugeista.

mitä tästä opimme. jos hostellissa kielletään käyttämästä makuupussia, jos oma hyvinvointi kiinnostaa, älä käytä makuupussia.

:coolh

Elina

Moikka!

Mulla on joskus reissussa kulkenut makuupussin sijasta pussilakana. on mukavampi nukkua kun on jotain päällä, eikä tartte välttämättä lakanaa erikseen (vaikka jotkut hostellit haluavat että käytät lakanaa myös makuupussin kanssa mikä onkin ihan ymmärrettävää). Jos haluaa oikein satsata niin ainakin partiokaupasta saa erikoskeveitä vastaavia "makuupusseja".

Jos aikoo käyttää paljon bussia / junaa niin niissä on ihanaa kietoutua omaan makuupussiin...

Terkuin,
Elina

Tiikeli

Tuohon makuupussi asiaan kommentoisin etta kun oma pussi on -1C mukava (ja hengissa sailyy -13C :roue ) niin se on ollut todella mukava retkeillessa tuolla luonnossa. On voinut aamulla todeta ettei palellut yhtaan yolla kun vuokrapussien kayttajat ovat valitelleet kylmaa yota :P
Itse ostin sellaisen lentopussin rinkalleni lahtiessa ja minusta se on ollut ihan kateva kun nakkaa vaan rinkan sinne niin ei tarvi hyolehtia. Ja ei nyt niin poskettoman kalliskaan ollut etta se siita jaisi kiinni.
Rinkan pakkaamista en ole viela oppinut, koko ajan pursuaa tavaraa... :sorry Yksi asia mita ainakin tuli liikaa matkaan on alusvaatteet. Pyykkia tulee pestya kuitenkin kohtuu usein niin sinne vaan kaikki kun koneet on niin isoja. Joten puolet on liikaa, pitaneen laittaa postia kotiapain menemaan.

viajera

Minä otan sellaisen pienen makuupussin mukaan, koska todennäköisesti en ole kaikkia öitäni hostelleissa.  Mun rinkka on 50 litrainen, joten ei kauheesti tavaraa mahdu, täytyy tosiaan miettiä tarkkaan ja jättää suosiolla ne ylimääräset villapuserot kotiin. :D Toisaalta ei näin pieni ihminen mitään mahdottomia jaksa kantaakaan.

Tiikeli, mitä maksoit tuosta lentopussista ja mistä ostit? Itsekin mietin tuota.

Am

Kun kävin ostamassa rinkkaa, kaupan myyjä ehdotti valmiille rinkkasäkille halvempaa vaihtoehtoa: jätesäkkiä. Voisinpa kokeilla.

Makuupussin taidan kyllä käydä vaihtamassa ohuempaan, kun luultavimmin (?) en paljon kylmiä öitä tuolla Aussilassa tule kokemaan.

Funnel-webejä, Redbackeja ja vielä Bedbugeja?? kivaa sanon minä :itke

Elina

Moi!

Mulla on rinkkasäkkinä semmonen äitin ompelema pussi jossa on aukot 2:lle isolle kantohihnalle ja takana vetskari (muista jättää tilaa myös makuupussille). Toimii hyvin eikä näytä niin rikkaalta varsinkin jos käy myös vaikka Aasiassa matkan varrella, ja hintaa tuli muutama euro. Olen nähnyt käytössä myös isoja juutista tehtyjä kahvisäkkejä suojaamassa rinkkaa suuremmilta pöylyiltä ja lialta - ei pöllömpi idea sekään!

Tuumaa Elina

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Am
Funnel-webejä, Redbackeja ja vielä Bedbugeja?? kivaa sanon minä :itke

Kaksi ensin mainittua yrittävät pysytellä sinusta etäällä, jos sinä yrität tehdä samoin. Kolmas - siis kirppu - saattaa tosiaan purrakin, mutta sen puremasta syntyvään kutinaan auttaa (ainakin minulle) kaikista kemikaalioista ja jopa useimmista ruokakaupoistakin saatava violetissa roll-on -purkissa myytävä RID. Samaista "kutkutuslääke-RIDiä" käytetään myös ennaltaehkäisevänä hyttyskarkoitteena.

Rohkaisee
Jouni
Canberra

johki72

Am:D

Viela tohon makuupussiasiaan jatkaisin..

Nyt en tosiaan tieda koska olet menossa ja kuinka kauaksi aikaa.Mutta itse lahdin ilman makuupussia,kun ajattelin etta ostan vasta sitten kun todella tarvitsen.Enka makuupussia kylla pitkaan aikaan tarvinnutkaan.Hostellit kuitenkin yleensa tarjoaa lakanat ja takinkin jos tarvis.Talven tullessa tosin aussilassa on kylma ja sillon on hyva paksu makuupussi olemassa jos lahdet camping retkea tekemaan esim. Ulurulle.
Ja mulla kavi viela semmoinen saka,etta kun makuupussia tarvitsin niin retkeilykaupoilla sattui olemaan sale,eli superhyva makuupussi puoleenhintaan...ja syyna tais vaan olla viimevuotinen malli/vari,mutta who cares:D
Joo, ja kunnon passinpokkimat villasukat oli valilla myos tarpeen :D

tarinoi,
johanna

Tiikeli

Olisinko maksanut lentopussista noin 20 euroa. Ostin sen samasta urheilukaupasta kuin rinkankin. Olisi nakojaan ollut muitakin ratkaisuja mutta mitapa sita enaan murehtimaan :D

susuli

Noi sänkylaerit jotka puree, on kyllä ihan uutta.. iu!!:o
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

anne80

Sleep tight, don't let the bed bugs bite!

Vai, sitä se tarkoitti. Eipä sitäkään ole koskaan vielä noin konkreettisesti tullut ajateltua.  Jaiks

Korento

Mitä maksaa suurinpiirtein tavaroiden lähettäminen kotiin? Puhuitte cd:istä, vaatteista ja matkamuistoista. Paljonko teille on tullut kustannuksia ja kauan kestää toimitus?

//Korento

Hanna_

Korento,

itsekin mietin kuinka paljon pakettien lähettäminen maksaa ja löysin tällaisen:
http://www1.auspost.com.au/pac/

Tuolla voi siis arvioida postimaksuja. Paketteja jo lähettäneet pystyvät ehkä kertomaan, miten hyvin arvio pitää paikkansa.

Hanna

johki72

Hanna,

Mun mielesta ainakin toi linkki naytti ihan pitavan paikkansa...
Viimisin paketti mita aussilasta lahetin oli melkein 8 kiloa ja kustansi noin 110 aussidollaria.
Ton painoseen pakettiin sai jo ihan mukavasti mahtumaan vaatteita,kirjoja,cd:ta,vegemitea ym. tuliaisia.Muistaakseni paketti oli reissussa noin kolme-nelja viikkoa.paketti lahti siis economyna

johanna

Hanna_

Johanna :D

Kiitos tiedosta, erityisesti tuosta esimerkistäsi! Eiköhän tuolta joudu itsekin jotain lähettämään, että voi vähän kevyemmän rinkan kanssa liikkua.

Muistanko muuten oikein, että sulla ois ollut jossain vaiheessa sijaintina Thaimaa? Jos, niin saako kysyä missä tarkemmin ottaen olit ja millainen ilma oli näin sadeaikaan? Ollaan lähdössä mm. Thaimaahan lokakuun alkussa ja hieman mietityttää estääkö sadekausi esim. joillekin saarille pääsyn... (Kyllä, tämä menee nyt ihan aiheen vierestä, sorry. :()

Hanna

johki72

Hanna:D

oikein muistat:D Olin tosiaan thaimaassa noin viitisen viikkoa ennen kotiin paluuta.
Elokuun puolenvalin paikeilla ensin viikko bangkokissa jossa oli varmaan reippaasti yli 30 astetta, plus isoissa kaupungeissa se viela tuntuu kai aina vahan kuumemmalta.
Koh Pha Ngan ja koh Phi Phi saarilla tuli kaytya myos ja siella oli ihan mielyttavaa,ei liian kuumaa eika kylla muuten satanutkaan.Koh Phi Phi oli aivan loistava paikka mun mielesta...hyva beach ja todella kaunista eika liikaa party party porukkaa nain talvi aikaan...
Pohjosessa Chiang Maissa oli sitten vahan sateita ja tais yks pahimmaista sadepaivista ollakin juuri silloin kun me oltiin siella,nain ainakin luettiin seuraavan paivan lehdesta..kadut tulvivat ja paikallisialla marketeilla pitajat olivat menettaneet paljolti omaisuuttaan kun vesi tulvinut joka paikkaan...

Ja kysy vaan lisaa jos haluat:D Laita vaikka u2u jos tulee viela mieleen jotain..

Johanna

Hanna_

Johanna :D

Laitoin sulle U2U:n. (Tai ainakin yritin, ei jostain syystä näy lähetetyissä posteissa...)

Hanna

eevis

Hanna :D

Mulla oli sama juttu, kunnes Riina neuvoi, että käy ruksaamassa profiilissasi ruutu jossa kysytään haluatko lähetettyjen jäävän Sent-kansioon. :peukkuy
Dees - We will bloody bounce back!!!

Hanna_

Kiitos Eevis! :D

Helpottavaa kuulla, että lähettämäni viestit eivät ehkä sittenkään ole kadonneet jonnekin sfääreihin. :hahhaa
Pitääpä käydä ruksaamassa tuo mainitsemasi kohta.

Hanna

Jaaks

Hanna :D

Se toimii vasta siten, kun olet ruksannut sen.

Ne lahettamasi viestit ovat kylla lahteneet, mutta et enaan saa niita takaisin nahtavaksesi :D

Hanna_

Jaaks :D

Näin juuri ajattelinkin homman toimivan. Nyt on profiilia tarkistettu. :peukkuy

Hanna

susuli

Tsiisus, mulla on sellainen pussi, ja se on ihan MAHTAVA!!! Kotiin lähtiessä pakkaan sen täyteen kamaa, 30 kg, ja pistän rinkan ilman pussia ruumaan. Loistavaa.
Itse asiassa ajattelin iltapuhteiksi näpertää itse toisen pussin, jota voisi käyttää sitten ruumapussina kun rinkan oma pussi toimii matkalaukkuna. Lisättäköön, että aiomme siis lentää Pekingin kautta Helsinkiin ja suorittaa massiiviset ostokset Pekingissä häitämme varten :peukkuy
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

Korento

Sellaista tuli mieleeni kysyä, että paljonko nuo makuupussit Ausseissa keskimäärin maksavat? Olisiko järkevämpää ostaa se tosiaan vasta paikan päältä?

Kuinka nuo 25x7cm pusseihin mahtuvat makuupussit oikein lämmittävät? =0

Kuinka monet kengät teillä on mukana? Itse ajattelin yhdet kaupunki/vaellustöppöset, sekä yhdet keveämmät sandaalit.

Thaimaasta: itse olen menossa vasta 9kk Australiassa oloni jälkeen, eli huhti-toukokuussa. Onko aijankohta huono valinta?

Kirpuista: onko jotain ehkäisevää kirpunkarkotussuihketta? Tuolla mainittiin hyttyskarkotetta muistuttava kirpunpuremia hoitava ruiske, mutta sehän ei sitten ole karkottava?

Mistä löydän tietoa makuupussin kirppuhyökkäyksen voittamiseksi, eli jos kirput on pesiytyneet jo pussiin, mitä teen?

Muutamia kysymyksiä joita juolahti mieleen...

--kyselee--

Korento