Hyödyttömät suomalaiset 'yrittäjät'

Aloittaja Petri, kesäkuu 07, 2005, 16:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petri

Hoo hoo jaa jaa. Useaan kertaan olen yrittänyt saada palveluita suomalaisilta yrittäjiltä, mutta tarjoukset ovat olleet 100-150% yli kaikkien muiden (siis 2 tai 3 kertaa markkinahinta). Nyt yritin saada hintaa koirien kuljetuksesta Suomeen Sydneyssä toimivalta suomalaisomistuksessa olevalta firmalta, jota täällä suositeltiin - mutta eipä ole tullut, kolmessa kuukaudessa.

Ei taida olla australiansuomalaisista yrittäjilksi.

Jaaks

No, no ,no Eipäs yleistetä :peukkua

Löytyyhän noita haluttomia ja hyödyttömiä yrittäjiä kaikista kansalaisuuksista.  Tervetuloa Australiaan :hahhaa

Hinnoista sen verran, että "sitä saat, mitä tilaat" ja halvin ei aina ole se paras.

Mikä on se markkinahinta :?  Onko se sinun mielestäsi se "poljettu" hinta, jolloin saat ehkä puolet luvatusta palvelusta vai se korkeampi "oikea" hinta ja saat mitä halusit ja luvattiin.

Laita nyt vaikka hieman esimerkkejä, kun alat noin syytteleen Suomalaisia yrittäjiä Australiassa.

Petri

Rakennusurakoitsija: kustannusarvio $780,000. Hyväksytty urakkatarjous $325,000.

Rakennusurakoitsija: kustannusarvio $65,000. Laskutyönä teetettynä $26,000.

Maalari: tarjous $8,000. Hyväksytty tarjous $4,500.

Mitä laatuun tulee, enköhän - arkkitehtinä - ole varsin kykenevä arvioimaan...

Raiwå

Petri,

Etköhän arkkitehtinä ole mitä?

Tosi hyvin annoit esimerkkejä Jaaksille, ja vielä enemmän annoit minulle kuvaa siitä miten operoit.
Luojan kiitos etten ole Suomalaisena yrittäjänä joutunut tekemisiin kanssasi, koska olisin Australialaisena tosikkona kysynyt heti ensimmäisen tarjouskierroksen jälkeen, että oletko hakemassa suunnitelmiesi mukaista tarjousta, vai kenties omasta mielestäsi sopivaa hintaa sille haavekuvalle joka kaatuu niskaasi kun 'kaveri ei juma tehnykkää' pilvilinnaa?
Throw peanuts out to the streets & monkeys walk in.

Ja mitä tulee asenteeseesi yrittäjiä kohtaan?
Kuvastaa tyypillistä ylimielisyyttä jota kohtaan aina tavatessani niin sanottuja perfektionisteja joilla ei ole realismista muuta käsitettä, kuin se ettei palvelu pelaa vaikka kuinka vaadin alennushintaan.

Jos sinulla on ongelmia lemmikisi lähettämisessä, miksi et ole ongelmaasi tai kysymystä postittanut tänne?
Tiedä vaikka joku olisi kaikessa hyvyydessään tarjonnut apuansa ilman korvausta? Tai sitten ei?

Suomalaisomistuksessa oleva yritys Sydneyssä? Nyt hakee releet !!!
Olen itse lähettänyt lemmikkejä Suomeen täältä, ja en ole koskaan törmännyt kyseiseen firmaan.
Toisaalta, ei ole ollut valittamista käyttämäni firman suhteen, se on ihan paikallinen yritys, joka saatuaan tarkat tiedot toimeksiannosta, antaa sen mukaisen hinnan.

Itse Suomalaisena olen sitä mieltä, että pitää hyödyntää mahdollisimman paljon suomalaisia yrityksiä, mutta realistisesti en 'nyrjähdä' retkuun kun veriveli kokeilee kepillä jäätä, ja huomaa ettei pitänytkään.

Mitä tulee siihen, ettet ole 3 kk saanut tarjousta hintapyyntöösi? Go figure eh?

Itselleni niitä osuu kohdalle 4/10 ja siihen se sitten jääkin.

Hauskaa juhannuksen alusta toivottaa.

:coolh
Ray Virta
Sydney

It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Jaaks

LainaaRakennusurakoitsija: kustannusarvio $780,000. Hyväksytty urakkatarjous $325,000.

Rakennusurakoitsija: kustannusarvio $65,000. Laskutyönä teetettynä $26,000.

Maalari: tarjous $8,000. Hyväksytty tarjous $4,500.

ja kaikki nämä korkeat hinnat Suomalaisilta yrityksiltä ja halvemmat paikallisilta "Ausseilta" vai olivatko maalarit Italialaisia, jotka tekee työt käteisellä ja ilman GST :?

Ethän edes kertonut mistä työstä oli kyse.  Hintaero 780k ja 325k kertoo lähinnä talon rakentamisesta, mutta mitä kukin tarjous sisältää ??

Saitko sitten lopulta mitä halusit vai vain puolet siitä ja jatkat loput itse omasta pussista kun viat alkaa ilmenemään ??

Itse kun rakennutin meidän deckin viime vuonna, niin tarjous hinnoissa oli todellakin tuo 100-150% ero, enkä ottanut halvinta vaan sen jolla oli parhaat suosittelijat ja paikkoja näyttää mitä oli tehnyt aikaisemmin.  Enkä voisi olla tyytyväisempi tulokseen :D

Se mitenkä olet arkkitehtinä hyvä arvioimaan on sitten taas asia erikseen. Onko sinulla myös maalarin ja builderin pätevyys ja varsinkin kokemus :?

Minäkin olen kokkina alkuperäiseltä koulutukseltani erittäin hyvä arvioimaan muiden ruokia ja niiden hintoja eri ravintoloissa, mutta joskus kuules se kalikka kalahtaa omaan nilkkaan :D

Petri

Sain joka kerta täsmälleen sen, mitä olin suunnitellut, laskut ja GST:t kunnossa ja yli 30 vuoden kokemuksella niitä tuloksia arvioin. Eiköhän sovita, että olen ollut hiukan enemmän rakentamisen kanssa tekemisissä kuin entiset kokit ja sen semmoiset.

Ja se eläinkuljetusfirma: olen neljä-viisi kertaa pyytänyt tarjousta, vastauksiakin on tullut useampia, mutta ei hintaa.

Jaaks

Petri,

Älähän nyt ala käymään henkilökohtaiseksi kuitenkaan.
Enhän arvostellut sinun kolulutustasi, ammattiasi tai rakennusalan tuntemustasi yhtään mitenkään.
Eihän arkkitehdit yhtään mitään rakenna, vaikka ovatkin rakennusten kanssa tekemisissä.  Usein vain aiheuttavat lisää ongelmia niille varsinaisille rakentajille - omakohtaisia kokemuksia arkkitehdeistä ja heidän tuomistaan ongelmista on useankin ravintolan rakentamisessa.
Kysyin vain kokemustasi rakentamisesta tai maalaamisesta, jota ilmeisesti ei ole yhtään kun noin älähdit ?

Jos sinulla on 30 vuoden kokemus  Australiasta, niin miksi sitten edes kyselet ja ihmettelet yhtään mitään ?

Sinun on ihan turha alkaa laittamaan suomalaisia yrittäjiä alas, jos et osaa tuon paremmin perustella. Oliko siis KAIKKI nuo korkeat rakennus quotes Suomalaisten antamia ??? ja kaikki nuo muut halvemmat, jotka hyväksyit Aussien antamia ???

Jos ikinä edes onnistuisit pääsemään minun ravintoloihini sisälle (mikä on hyvin epätodennäköistä), niin varmaan pyytäisin sinua poistumaan ennenkuin edes ehdit tilata mitään, koska kuitenkin valittaisit.

Täytyy vielä lisätä, että jos asenteesi kaikkiin kanssaihmisiin ja varsinkin suomalaisiin on samanlainen, niin en yhtään ihmettelekään ettet ole mitään hintaa saanutkaan ja jos saatkin, niin se on huippu korkea - minäkin hinnoittelen tilausasiakkaani eri tavalla ihmisestä riippuen ja hinnan ero voi tosiaankin olla huomattavasti enemmän kuin tuo sinun mainitsemasi 150% :D

MH

Petri!!

Pakko kommentoida tähän vaikken ole arkkitehti enkä edes rakennusmestari/rakennusinsinööri mutta kuitenkin ollut rakennuksella töissä tekemässä talotekniikkaa. Huomio mikä minulle on syntynyt on se että arkkitehti osaa piirtää puhtaalle paperille talon ja osaa arvioida taloa kun se on valmis mutta valitettavasti itse rakentamisesta ja käytetyistä työtavoista ja tekniikoista niillä ei ole mitään käsitystä.

Olen kerran ollut mukana työmaa kokouksessa mukana jossa oli n.60v. arkkitehti joka sanoi minulle että kuules "poika" olen ollut rakentamassa taloja ennen sinun syntymääsi joten äläpäs rupea neuvomaan, johon sanoin sitten että ole vain mutta talotekniikasta et ymmärrä hevonpaskaa jolloin työmaa kokouksessa ainoa joka ei nauranut oli kyseinen arkkitehti. Loppujen lopuksi tässäkin kävi niin että arkkitehti oli väärässä ja työ tehtiin juuri niin kuin olin ensin ehdottanut.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin Raivokin on "jonkin" verran ollut rakentamisen kanssa tekemisissä joten ei kannata arvostella tuntematta/tietämättä ihmistä.

Yksi selitys voi tietysti olla se että yrittäjällä on kokemusta erottaa kyselijät sellaisista jotka oikeasti haluavat jotakin teettää ja silloin tarjous tehdään siltä pohjalta ettei tarvitse työtä ottaa tai jos sen joutuu tekemään niin siitä saa kunnon korvauksen.

Ei silti ylihintaa kannata maksaa mutta noin suuri ero tarjouksessa kielii jostakin vääristymästä joka ehkä näkyy vuosien kuluessa. Hyvää ja halpaa halutessaan joutuu yleensä hankkimaan molemmat ensin halvan ja sitten hyvän

consultant

Ihan sama näköjään siellä down-underin puolella kuin Espanjassakin:P

Meillä on paljon täälläkin suomalaisyrittäjiä, joista yksi nyt tässäkin. En kuitenkaan aina ole ollut, minulla on kokemusta tiskin molemmilta puolilta.

Ihan kuten muissakin, suomalaisissa on yrittäjiä moneen lähtöön. Ihan samalla tavalla olemme erehtyväisiä jne. Mutta mielestäni hiton paljon suuremmalla varmuudella syntyy yhteinen yhteisymmärrys, saa mitä tilaakin.

Hinta? Onko olemassa oikeaa hintaa? Minusta ei. Yhdelle asiakkaalle tuntini on ilmainen, joskus lähes ilmainen. Koska näen että hänelle raha olisi tarpeen. Nämä on tietysti yksityisasiakkaita, joita ihan muutamia joskus hoidan.

Mutta eroja on! On firmoja joilta laskutan xxx aussitaalaa tunti, mutta myös sellaisia joille riittää yyx. Enkä sanoisi että toimintani on epämoraalista. Ihan samaa tekee JOKAINEN yritys maailmassa. Tiedän takuulla sen, konsultoin johtajia työkseni. Hinnassa kyse on pitkälti maksuvalmiudesta, ei mistään "oikeasta hinnasta", mikä on ihan mieletön ajatuskin...

Eri maista olevat yrittäjät hinnoittelee tuotteensa eri tavoin. Meillä on suht halvat autot täällä- mutta annas kun menet ostamaan. Sitten hitaan tulee se varuste, se vero ja lisamaksu jne.  Suomalaisilla hinta on yleensä sama kuin maksetaan...  Mutta  kuten sanoin, meitäkin on moneen. Mutta kotiinpäin vedän sen verran, että sanon ettei LÄHESKÄÄN niin moneen kuin muita.

:cool:

Olenpa minäkin nuorempana ollut rakennuksilla, ja ihan ammattitaitoinenkin. Jos minua joku asia oikeasti ihmetyttää vähän, siis todella vähän. On se sitten se, että rakennusprojekteissa todellakin tulee hinnotelueroja. Totta hemmetissä tulee! Kaikessa tulee, mutta tuossa nyt ainakin.  Espanjalainen tekee täällä talon 1/3 hinnalla suomalaiseen verrattuna. Enkä IKIMAAILMASSA ostaisi niiltä mitään. Kun ekan kerran satoi seinän nurkasta sisään kun sisämaali ei pitänytkään vaakasuoraa sadetta, päätin sen. Tai kun ekan kerran verhot olivat vaakasuorassa tuulella, vaikka ikkuna oli kiinni. Niin. Juuri se sama yksinkertainen ikkuna, joka ei pidä  kylmää...

Kun ekan kerran näin espanjalaisen rakennustyömaan, luulin niiden oikeasti purkavan taloa. Viikon päästä huomasin että ne rappasivat romahduspisteessä olevan näköistä tiilitaloa. Täällä ei vaan osata muurata. Ja laastia laitetaan, jos sattuu jonhonkin kohtaan roiskahtamaan. Jos ei, pysyyhän se tiili siellä välissä. Moni on saanut tiskipöydästään sähköiskun... Ja kun laitat valot, lamppu on räjähtänyt useammankin kerran. Edellisessä talossa 15 asuntoa tulvi vettä kun oli vähän vääriä liittimiä... Jne....

Jos haluat halvan ja hyvän, sinun tulee ostaa kaksi.  

:P

Ja mitä tulee arkkitehtiin. Minä tiedän että arkkitehti on oman alansa, suunnittelun asiantuntija. En ikimaailmassa väittelisi asiasta hänen kanssaan. Mutta silti, en hitto antaisi korjata pistorasiani kytkentää. En liioin vuotavaa vesiputkea taloni alla. Enkä muuten antaisi putkimiehen piirtää taloani...

Lakimies on maailman hankalin asiakas. Arvatkaapa kenelle? Toiselle lakimiehelle. Tai alalla joka läheisesti omaani liittyy. Kääk! :nuttu:

Cheers mates!

Fr?nk

consultant..

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, niin miten yrityksesi toiminta eroaa Jari Sarasvuon toiminnasta? Maikkari voisi kiinnostua Diili Daun Ander versiosta ;) Jos sallit antaa ilmaiset konsultaatiot Dunderin lukijoille, niin mikä on päivän -ismi? Tuntuu aika haasteelliselta mennä konsultoimaan johtamista eri maahan ja työkulttuuriin. Onko se etu alallasi olla ulkomailta vai vaikeuttaako se toimintaasi? Mietityttää..

consultant

Fränk,

Ei välttämättä mitenkään... Tunnenpa hyvinkin tuon ao firman. Paljon samaa, paljon erilaista. Omani on pienempi. Persoonina emme kai poikkea kamalasti. Olipa tuo sitten loukaus kumpaan suuntaan tahansa?

On totta että on haasteellista hypätä kulttuurista toiseen. Mutta on se vahvuuskin. Jokaisella kulttuurilla on annettavaa toiselle. Suomalaisen luotettavuus. Latinon esiintymiskyky ja elävyys. Keski-Eurooppalaisen täsmällisyys. Jenkin kyky tuotteistaa ja markkinoida. Jokaisella meillä siis on vahvuutemme. Jos joku keräilee rusinoita pullasta niin ehkä tästä on etua kolmannella mantereella oleville yrittäjille? Ja ehkä enemmänkin on niin, että vaikka luonteet eroaisivat, bisneksen lainalaisuudet ovat universaalit. Samanlaiset.
Johtaminen, yrittäminen on aina tuotannontekijöiden yhdistämistä. Tulos syntyy siellä missä työvoima, luonnovarat ja pääoma kohtaavat optimaalisissa suhteissa. Yritysten ongelmat ovat AINA johtamisongelmia. EI ole huonoja rekrytointeja, ei huonoja viikkoja myynnissä, on vain huonoa johtamista. Brandia luodaan kaikkialla samoin tavoin.... On toki niin että tottumukset poikkevat. On erittäin kuolemaantuomittu idea myydä lenkkimakkaraa ja lihistä kahdella nakilla Espanjassa. Ainakaan muille kuin suomalaisille.

Ja sitten. Jos joku tuntee vientimarkkinoita. Osaa neuvoa esim. Australialaisille vientiä suunnitteleville yrityksille, MITEN skandinaavimarkkinoille mennään ja miten siellä pärjätää. Ja entäpä VALTAVILLE latinomarkkinoille. Eikö tässä ainoa asiantuntija ole usein ulkomaalainen?
Kaikki on kiinni perspektiivistä ja kohderyhmästä. Kaikelle uskon löytyvän paikkansa ja aikansa.

Päivän -ismi?  
:hahhaa   Nudismi oli ensimmäinen mikä mieleen juolahti, siinä olematta silti asiantuntija.
Miten olisi juuri nyt ja tässä lanseeraamani termi (nyt tarkkana!, seuraa lisensiaattitasoista uuden talouden teoriaa) LIBERIANARSISMI; eli jonkinalainen symbioosi narsismista ja merkantilismin vastineeksi syntyneestä liberialismista:mad:

Jos Jarin teoriaan huomiotaloudesta yhtyy, narsismin täytyy olla osa menestyvää yrittäjää ja yrityskuvaa. Itseasiassa uskon niin olevan. Ei ole tärkeää mitä puhutaan, kunhan puhutaan.
Oscar Wilde sanoi osuvasti "There is only one thing in the world worse than being talked about. And that is not being talked about". Huomatkaa korrelaatio huomiotalouteen ja "yritysnarsismiin": uusi termi muuten tuo edellinenkin.
Niin ja se liberalismi tarkoitti vapaata yrittämistä jota valtio mahdollisimman vähän säänteli, oikeastaan hyvin amerikkalainen ideaali yrittämisestä.

Olisko tuossa ainesta päivän -ismiksi ?:P

Kuten sanottua. Varmasti siirtolaisuus on asia joka vaikeuttaa elämää ja urakehitystä aivan pirusti. Olen hypännyt elämässä niin monesti tyhjän päälle aloittamaan nollasta, joten pakko sanoa ettei pelota. Elämä on minusta niin käsittämättömän mielenkiintoinen että sitä ei riitä tuhlattavaksi. Se on tehty koettavaksi. Kokemista, täyttä elämää edistää kummasti riskinotto silloinkin kun joku saattaisi pitää tyhmänä.

Sitäpaitsi. Pellen homma on täysin aliarvostettua :XXXX

Jouko

No joo olisin itse asiassa erittäin hämmästynyt jos 4 pyydetystä tarjouksesta enemmän kuin yksi tai kaksi toimittaisi sen.

Vaikka en tiedä paljonkaan alasta niin voisin voisin kuvitella että, rakennusalalla tuo arvioiden hajonta voi hyvinkin johtua nykyisestä ylikuumentuneesta työtilanteesta. Eli rakentajilla on enemmän kuin tarpeeksi töitä ja ?ylimääräiset? hommat ylihinnoitellaan niin astronomisesti että, jos se sattuu ?natsaamaan? niin tällöin on varaa pudottaa kaikki muut vähäksi aikaa ja alkaa vääntämään sitä tuottavinta.

Varmaa on myös sekin että hinnat usein vaihtelee johtuen siitä että tarjouspyynnössä ei ole tarpeeksi seikkaperäisesti spesifioitu haluttujen komponenttien tai palvelujen laatua. Tämä takia aina joistain löytyy se ?the dodgy & Foxy brothers building scheme? firma joka löytää jostain kuusen alta jotain epäkuranttia tavaraa jotta hintaa saataisiin alas.

Paikallisessa Talk back radio keskustelivat jokin aika sitten noista rakentajien antamista hinta-arvoista. Ohjelmassa tuli esiin se että monet yksityiset aliurakoitsija/rakentajat ovat kyllästyneet toimimaan ?kotikuntoon? ohjelmien siivittämien tee-se-itse-ja-anna-muiden-korjata miesten ilmaisina konsultteina. Ohjelmaan soittaneiden rakentajien mukaan oli eritt'in tavallista että omistajalla saattoi olla jopa kymmen hinta-arviota samasta hommasta ja ei todellista kiinnostusta itse työnaloitamiseen. Monille oli kautta rantain selvinnyt että heitä käytettiin ilmaisina-konsultteina jotta itse rakentajat voisivat arvioida parhaat työtavat ja materiaalit omaan ?DIY home renovation? hommaan. Rakentajien mielestä mikään ei kuulema ole niin v***maista kun ajaa 50 kilometriä raskaasti kuormatulla utella, johonkin hevon kuuseen ja huomata että kyseessä on vinkkejä hakeva kotitimpuri. Vielä kun muistetaan että, useat "rakennusfirmat" ovat yhden tai muutaman miehen lafkoja, jotka käyttäisivät ilomielin tuonkin ajan hommien tekemiseen. Joten ihmekös tuo että arviot heittelevät laidasta laitaan?

IT alalla tuo kunnollisten arvioiden saaminen on ihan yhtä hankalaa. Vaikka kaikki määriteltäisiin kuinka tarkkaan niin aina löytyy jostain joku joka ?unohtaa? maininta tiettyjä tietoja ja saaden näin arviot näyttämään hyvältä. Selvittele niitä siinä sitten. Eikä edes suuriin tavarantoimittajiin pidä luottaa. Esimerkkinä voisi olla duuniin toimitettu ?uusi? HP:n värilaseri joka takuupuhelun myötä selvisi National bankin ?vanhaksi? ja tämä on nyt jo toinen samankaltainen tapaus.

Ei muuta kuin sormet :sormetr kun ensikerralla palveluja haetaan oli se sitten heimoveli tai aussi...

- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Petri

LainaaOriginally posted by Jaaks

Älähän nyt ala käymään henkilökohtaiseksi kuitenkaan.

Miksi en? Sinähän sen aloitit.

No, en nyt näille idiooteille viitsi kirjoittaa enempää. Entiset kokit tunnetaan liiankin hyvin...

Raiwå

Petri :?

LainaaEi taida olla australiansuomalaisista yrittäjilksi.

Vai mentiin ensin henkilökohtaisuuksiinko?

Yli 30v kokemus!!!  vai 1 vuoden kokemus yli 30 kertaisena ? Go figure eh?

Terveisin

Sen semmoiset
Ray Virta
Sydney

It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

MH

LainaaAlkuperäinen postittaja Petri

No, en nyt näille idiooteille viitsi kirjoittaa enempää.

mikä on on sellainen joka arvostelee toisten tietämystä/taitoa tuntematta henkilöä tai hänen ammattitaitoaan saati sitten kokemustaan.

Tähän voisi vielä kommentoida että suomessakin on paljon autoilijoita joilla ajamisesta 40v. kokemus mutta eivät silti osaa ajaa autoa

jees

LainaaAlkuperäinen postittaja Petri
Sain joka kerta täsmälleen sen, mitä olin suunnitellut, laskut ja GST:t kunnossa ja yli 30 vuoden kokemuksella niitä tuloksia arvioin. Eiköhän sovita, että olen ollut hiukan enemmän rakentamisen kanssa tekemisissä kuin entiset kokit ja sen semmoiset.

Ja se eläinkuljetusfirma: olen neljä-viisi kertaa pyytänyt tarjousta, vastauksiakin on tullut useampia, mutta ei hintaa.

Ei passaa kiihtyä!  Eikä passaa ottaa nokkiin toisten kommenteista, tämä on foorumi!

Se ei ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa. Kannattaa vertailla eri vaihtoehtoja keskenään ja valita sopivin/luotettavin.  Itse henk. koht. olen it-alalla täällä Suomessa ja tääläkin näkee vastaavanlaisia hinta haarukoita, niissä ei ole mitään omituista.

Eka postaus! Siitä se lähtee :peukkuy
Jees Jees :D

Vegemite

Pirun hyvia vasta kommentteja vaki pojilta! Petrille.
Yksinkertaista-- Jos yrittaja ei ota yhteytta--tilauksia paljon(ei kaipaa sinun).
Jos lahettaa suuren arvion(ei kaipaa sinun)
Elama on yksinkertaista jos sen oivaltaa!:?
Nain juosten kustuna arvioituna.

consultant

Muille hyödyttömille Suomalaisyrittäjille!

Minä olen siis enemmän tai vähemmän hyödytön täällä espanjassa tällä hetkellä, alana ihmisten ja yritysten auttaminen menestymään:)

Jos joku ei nyt koe anonymiteettiään uhatuksi, olisi kiva tietää millaisia yrityksiä teillä siellä on?
Muutenkin muutamin lausein, kauanko toimintaa harjoitettu ja meneekö mukavasti. Oliko se niin vaikeaa?

Itse muutin Espanjaan kaikessa rauhassa. Elelin ja ihmettelin, opettelin kielen. Mietin mitä voisin tehdä täällä paremmin, missä olisin hyödyksi. Siitä oma  liiketoimintani sai alkunsa.

Katsoisin liiketoiminnan elämisen, menestyksen lait aika universaaleiksi. Pitkällä tähtäimellä pärjäävät vain ne jotka voivat tuottaa asiakkalleen lisäarvoa. Asiakkaan tulee kokea saada enemmän kuin he ovat maksamassa.
Maakohtaisia eroja on liikeideoiden toimivuuden suhteen. Melbournessa lienee eläisi suomalainenkin kavila karjalanpiirakoineen(onko siellä?), mutta tuskin on kuningasidea opettaa Sydneyssa ihmisiä syömään HK:n sinistä. Joku yritti tätä 42 miljoonalle Espanjalaiselle, huonolla menestyksellä...

Kieli on edellytys jos tarvittavaa imigranttipopulaatiota ei ole ympärillä. Costa del Sol on hyvä esimerkki siitä että rannikko on täynnä britti- ja skandinaaviyrityksiä jotka menestyvät, vaikkei omistaja puhisi sanaakaan espanjaa. Mutta itse en tähän pitkällä tähtäimellä ketään neuvoisi ryhtyvän.

Mielenkiinnolla odottelen.