Verovapaa auto

Aloittaja Pauliina, maaliskuu 25, 2003, 18:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pauliina

Heips,

Ainakin vielä 90-luvun lopussa verovapaan auton tuli olla käytössä ulkomailla 6kk ennen Suomeen takaisin muuttoa. En tiedä onko tämä vaatimus sittemmin muuttunut.

Pauliina

Raiwå

Voin luvata yhden asian!!!

Verovapaa auton tuonti/vienti, on vaikeampaa kuin puolison tullaaminen paperisotineen.

Suosittelen kaikille auton kanssa verovapaata leikkiä aikovalle seuraavaa, ottaka yhteyttä Suomessa/Australiassa autoliikkeisiin.
Heillä joko on tai ei asiaan erikoistuvia ihmisiä, he antavat suorat tiedot siitä miten asia hoituu, ja kuinka paljon se maksaa.
Jos otat uskoksi asian jota joku itsenäinen(rahaa säästääkseen omaa tapaa soveltanut) tuloksen; et saa loppujenlopuksi muuta kuin pahan mielen.
Ammattilaiset jokaisella alalla laskuttaa palveluksistaan, mutta myös takaavat lopputuloksen. Nimimerkillä tunteja/päiviä tullin,rekisteriviraston,vakuutusyhtiön,veroviraston,huolintaliikkeiden jonossa seisonut.

Auton (verovapaan) hankkiminen kannattaa aina, ota se sieltä mistä sen saat helpoiten, maksa toimitus,laivaus,tullauskulut.
se on halvempaa pitkällä tähtäimellä.


:D:D:D:D:D
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

ata

Heips,
itse ko rumban läpikäyneenä en pidä asiaa mahdottomana, mutta täytyy olla valmis kaikenlaiseen yllättävään.

Muutama pointti:
- jotta suomeen autoa tullatessasi saat siitä sen veronalennuksen (siis ei verovapaus, vaan tietynsuuruinen alennus autoverosta), tulee olla riittävä evidenssi:
   a) ulkomailla asumisesta yli säädetyn vuoden rajan (ja esim aussien osalta passileimat eivät kelvanneet; luottokorttilaskut sen sijaan joista näki että ko maassa on säännöllisesti asuttu ja osteltu kelpasivat - jos olisi ollut oikeasti töissä niin toki työnantajan todistus olisi myös riittänyt mutta yrittäjä ei voi itselleen todistusta kirjoittaa eikä myöskään veroilmoituksia katsottu riittäviksi todisteiksi maassa todellakin asumiseen...)
   b) ajoneuvon käytöstä jo mainitun min 6kk ajan. Vakuutustodistus paikallisesta vakuutuksesta taisi riittää.

- auton kelpuuttaminen EU-määräyksiä vasten tulee hoitaa. Itse päädyin siihen, etten katso kuin merkkejä ja malleja joille saa tehtaalta CE-vaatimustenmukaisuusvakuutuksen (setificate of conformity...) -> japsit tippui heti koska aussimarkkinoille tehdään eri spekseillä kun eurooppaan.

- ratti oikealla ei sinällään ole ongelma; muuttoautona Suomeen tuotaessa sen saa säilyttää. Vakuutusyhtiöt toki pelottelevat alemmilla korvauksilla koska "se laskee auton jälleenmyyntiarvoa" - ei ole vielä tarvinnut kokeilla :-o

- käytännön liikenteessä ratti oikealla ON ongelma; itse toin maasturin ja sillä sentään näkee henkilöautojen yli ja puhdaslasisten pakujen läpi, mutta rekkojen ohittelu on välillä yhtä helvettiä. Kaupungissa ei mittään ongelmaa, jos unohdetaan parkkihallien lippu/maksuautomaatit jotka yllättäen ovat "väärällä puolella".

- Ausseihin päin ei kelpaa ratti vasemmalla -mallit. piste. Eli Suomesta ostaminen on out of the question.

Jokohan tuossa olisi aluksi?

t. Ata
Ata

Risto

Hei!

Lisään pienen tiedonmurun keskusteluun,:) Brisbanen luterilaisen seurakunnan pappi toi 850 Volvon ausseihin ja siinä oli ratti vasemmalla. Auto tuli muistaakseni suomesta, ja sen käyttämiseen liikenteessä tarvittiin erikoislupa.

[Editoitu 30/3/03 by Risto]

arixmel

helpointa jatkoa ajatellen olisi ostaa holdenin vientimalli, eli malli jota ne vie jonnekin jossa on ratti samalla puolen kuin suomessa, ja ajella silla taalla erikoisluvan kanssa (tuli muuten eilen yksi vastaan, siina oli iso tarra perassa varoittamassa siita),
sita ei tarvitsiisi ensin roudata suomesta (tahi valmistus maasta tanne) joka maksaa hiukan lisaa sitten, aika moni firma on valmis hoitamaan auton maaranpaahan , mutta ne kulut lasketaan muistaakseni auton hintaan eli sen tullausarvoon (tieda noista saannoista enaa,) paras tapa on ottaa yhteytta tulliin, (niilla on aikahyvin tietoa webissa) ja sitten tehda kannattavuus laskelmat.
kunhan muistat etta jos tuot sen muualta tanne , niin sulla taytyy olla lupa siihen ennenkuin saavut maahan, (tai se auto siis saapuua maahan) ja aussi tullilla on erilaisia luokkia milla auton saa tuoda maahan (esim ne kiertaa sita tuomalla erikoisia japanilaisia maahan Special nimikkeen alla koska niita ei ole virallisesti tuotu tanne, sun tapauksessa paras luokka on tietenkin tuoda se tilapaisesti eli niin kuin aiotikin,,,no naa jutut on paras tarkistaa molempien maiden viranomaisilta
onnea matkaan
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Tiimi10

Hei kaikki!

Valtavan paljon kiitoksia vastauksistanne! Vaikuttaa siltä, että auton hankkiminen on järkyttävän vaikeaa... Voi olla, että se ei ole edes vaivan arvoista, kun on niin paljon muutakin mietittävää ennen lähtöä, kuten auton myyminen täällä, oman asunnon vuokraaminen vuodeksi täällä ja asunnon löytäminen Sydneystä jne.

Taidan luopua koko ideasta - varsinkin siksi, että koska itse tulen opiskelijaviisumilla, en voi autoa edes hankkia joten hankkijaksi pitäisi laittaa mukaan tuleva avokumppani, (turistiviisumilla) ja koska siinä voi tulla taas pulmia, että saako hän jatkettua viisumia yli vuodeksi, niin ... ei jaksa!

Toivottavasti kuitenkin tästä kysymyksestä ja saaduista vastauksista on iloa muille.

Kiitos vielä!

T. Minttu
ps Ostin jo kerran "muuttoauton" Jenkeistä, mutta koska sinä vuonna (92 - 93) dollarin arvo ampaisi tähtiin, olin ihan p.a. enkä löytänyt rahaa laivaukseen. Sen sijaan  myin Hondan ennen lähtöäni ja sain enemmän markkoja kuin mitä olin maksanut.

 

[Editoitu 31/3/03 by Tiimi10]

Tiimi10

Hei uudestaan,

täällä takinkääntäjä-Minttu. Kiitos Arixmel vinkistäsi:

Lainaahelpointa jatkoa ajatellen olisi ostaa holdenin vientimalli, eli malli jota ne vie jonnekin jossa on ratti samalla puolen kuin suomessa, ja ajella silla taalla erikoisluvan kanssa

Tein hakuja, että mikä houldeeni, ja löysin, paitsi sivutolkulla veteraaniautoja, myös vanhan suosikkini ooppelin!  Alkoi taas tuntua oikein houkuttelevalta vaihtoehdolta, vaikka paperisota onkin ilmeisesti kamala. Nyt siis aion etsiä Sydneyn alueelta tuon merkin autoliikkeen, josta löytyy vientikokemusta ja -palvelua ja ottaa selville, millainen proseduuri olisi tilata ratti vasemmalla -versio.

Tiimi10

Hyvä foorumilaiset,

Joko tällä palstalla on ollut keskustelua ns. verovapaan auton hankkimisesta Australian matkan yhteydessä?

Olen tulossa n. 13 kuukaudeksi Sydneyyn ja ennen lähtöä on tarkoitus myydä auto tässä päässä.

Millaisia kokemuksia on oikeanpuoleiseen liikenteeseen tarkoitetun auton hankkimisesta ja rahtaamisesta takaisin Suomeen? Hupeneeko veroetu kuljetuksiin?

Kyselee Minttu



[Editoitu 24/3/03 by Tiimi10]

[Editoitu 24/3/03 by Tiimi10]

Surffari

Jos en ole ihan v??r?ss?, niin nyky??n kun olet oleskellut ulkomailla sen vuoden, niin takaisin saksan kautta ja auto kaupasta ja sill? suomeen.

Ei ole mit??n j?rke? rahdata autoa toiselta puolelta planeettaa kun naapurista saa.

M? en tosta 6 kk s??nn?st? oikein tosin tied?...

Raiwå

Surffari :)

Taitaa toi sun nimimerkkis kuvastaa enemm?nkin sit? mereneli?sellaista ??

Ei Nettieli?sellaista ?

Oleppa hyv?


http://www.tulli.fi/tietoa_ja_ohjeita/ohjeita/ohjeet/2003_08.html

:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Tiimi10

Moi!

Palaan tahan aiheeseen (kun toi Kristiankin, joka on konstaapeli  :cool:  aikoo vieda auton Suomeen.

Lahetin siis silloin kevaalla kyselyn Holdenille niiden www-sivujen kautta ja kysyin, mitka liikkeet Sydneyssa osaisivat parhaiten palvella vientiautoasiassa. Arvaatte, ettei kukaan vastannut kysymykseen.

Nyt kaannyn taas taman yhteison puoleen: voisiko joku antaa vinkin, etta mika liike tai kuka henkilo ehka osaisi vastata. Edelleenkin olisin siis kiinnostunut ostamaan oikeanpuoleiseen liikenteeseen tarkoitetun auton. En muuten olekaan opiskelijaviisumilla, joten sekin asia olisi kunnossa.

Raiwå

Minttu.
Jos havittelet auton ostoa täältäkäsin, ja vielä Suomeen vietäväksi ?
Suosittelen asian esille ottamista siellä Kotimaassa.
Jos esim ostat täältä auton, joka on tehty tämän maan pykälille? saat käteesi pitkän listan katsastusviranomaiselta Suomessa.


Ainoa yhtiö, joka hoitaa täältäkäsin vientiautojen myyntiä, On Volvo.
Kaikilla muilla se on tuntematon käsite.

Suosittelisin yhteydenottoa esim Sydneyn Suomen konsulaattiin, ja kysymään heiltä asiaa.

Linkin löydät etusivulla olevista osoitelinkeistä.




:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

ata

Heips,
nyt kun käytettyjen autojen tuontiveroa on Suomessa viimeinkin alennettu, alkaa mielestäni olla kyseenalaista tuoda Ausseista asti autoa, jollei:
- se ole sellainen jota ehdottomasti tarvitsee jo Ausseissa ja kenties myös Suomessa (siis en nyt tarkoita sitä että yleensäkään tarvitsee autoa, vaan esim. maasturi jolla Ausseissa tahtoo ja myös tekee todellista offroadia/4WD:ia ja jolla myös aikoo samaa harrastusta Suomessa jatkaa)
- saa ehdottomanvarmat paperit / vakuuttelut Suomen päästä että nimenomaan ko vuotinen ja mallinen auto sellaisenaan ilman kalliita muutostöitä Suomeen myös kelpaa
- on valmis ottamaan sen riskin ettei kaikki sujukaan noin :-)

Ymmärtääkseni Ausseissa ei käsitettä verovapaa auto tunneta, vaan kaikki mitä sieltä voi ostaa sisältää veroa eikä siitä mitään saa pois vaikka auton veisikin ulkomaille. Näin ollen taas esim. maastureiden osalta (luxury car -> additional tax) hinta on Ausseissakin jo valmiiksi kovempi. Sama pätee status-luokkaan kuuluvilla Volvoilla, Saabeilla, Bemuilla etc.

Se mitä ei ihan heti ajattele oikealla olevan ratin osalta on ko yksilön myynti joskus tulevaisuudessa Suomessa. Hinta tulee varmasti olemaan alhaisempi, ja jos meneekin vakuutusyhtiölle lunastukseen niin korvauskin voi olla alhaisempi (tästä mulle yksi vakuutusyhtiön heppu puhelimessa varoitteli muttei suostunut antamaan lausumaansa kirjallisena...).

Elikkäs jäitä hattuun, sanon minä (ja hei, minä toin maasturin - olisin saanut samanlaisen Suomessa Suomivarusteilla [penkinlämmittimet, lokilämmitin, lisälämmitin, ruostesuojaus, ...] samaan hintaan - tosin kilometrejä olisi ollut lasissa about 200 000 enempi.) Ainoa lohtuni - OK, autoa käytetään yhä [ks. esim. http://stiletti.wipsl.com/gallery/album48] enkä edes suunnittele myyväni sitä.

Ata
Ata

Tiimi10

Kiitos kommenteista.

Mulla on jaita hatussa niin etta jarki seisoo.
En siis harkitse sellaisen auton ostoa, jossa on ratti oikealla puolella (siis Aussi- liikenteeseen sopivaa)  Arixmel kirjoitti aiemmin:
Lainaahelpointa jatkoa ajatellen olisi ostaa holdenin vientimalli, eli malli jota ne vie jonnekin jossa on ratti samalla puolen kuin suomessa, ja ajella silla taalla erikoisluvan kanssa (tuli muuten eilen yksi vastaan, siina oli iso tarra perassa varoittamassa siita),

Tama on oikeastaan ainoa vaihtoehto, jota mietin, mutta ilmeisesti kaikki Ooppelit, joita taalta viedaan on jotain valtiomieskaliiperia, joten ehka en kuitenkaan hankkisi sellaista, kun on toi autokatoksen koko koto-Suomessa yksi rajoittava teikija...

Ata, ymmartaakseni kayteyn auton tuontivero on eri asia kuin muuttoauton tuominen. Vaikka autosta taalla Ausseissa ei saakaan mitaan veronalennusta, on autojen ostohinta kuitenkin niin paljon halvempi, etta voisi tehda tilin ostamalla hyvan auton, jonka sitten Suomessa voisi myyda kolmen vuoden kuluttua (ja ostaa sellasen kotsan, joka sopii talliin...;)

Jouko

Hei,

Auton hankkijan kannattaa ottaa yhteyttä kulta-rannikolla asuvaan Kariin. Kari on tuonut ja vienyt autoja Australiaan sekä Suomeen.

Autoja on tuotu Japanista josta löytyy myös erittäin vähän ajettuja Euro-autoja ja tietojeni mukaan täältä suomeen vietyjen euro autojen hinnat ovat olleet halvempia kuin Euroopasta tuotettujen.

Autot ovat olleet varustettu oikean puoleisella ohjauksella joten suomeen vienti ei tuota ongelmia.

Tässä Karin yhteysnumerot.
Mobile: 0419 660 323
Home: 07 5528 4422


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Jaaks

Miksi vieda Aussi Auto Suomeen :??:??:??

Tassa taman paivan Iltalehdesta :

"Autohouse Axoidin pihalta löytyy harvinaisuus: vuoden 1974 kaksipaikkainen Mercedes Benz 350 SL, josta pyydetään 18 900 euroa.
Catamountin liiketiloissa Vantaan Tikkurilassa on monta pikkupojan unelma-autoa. Yritys on tunnettu etenkin Ferrareista ja muista useimpien kukkaroille ylihintaisista luksusautoista, mutta autohallista löytyy aivan tavallisiakin autoja.

Catamount on rahdannut Suomeen tuontiautoja jo kauan ennen viime vuoden autoveropäätöstä. Autoverouudistuksen jälkeen myynti on ponnahtanut täysin uusille luvuille. Juuri nyt hallissa kiiltelee normaalia suppeampi valikoima tuontiautoja, sillä Keski-Euroopassa vietetään kesälomaa. Pieni kierros autojen ympärillä osoittaa, että hinnat on pystytty pitämään kohtuullisina, vaikka liike ottaa omansa tuonnista koituvien kustannusten kattamiseksi.

Tuontiautoa ei ole vaikea tunnistaa. Automaattinen ilmastointi, nahkaverhoilu ja iso kone ovat useimmissa "vakiovarusteena". Suomessa myytävissä autoissa tästä yhdistelmästä saa maksaa yleensä roiman lisähinnan. Juuri nämä ominaisuudet kiinnostavat suomalaisia.

Catamountin ohella tuontiautokauppa käy kiivaana muun muassa kehätien varrella sijaitsevassa Autohouse Axoidissa, jonka pihalla komeilee jopa keräilyharvinaisuuksia. Sellaiseksi voi luokitella vuoden 1974 Mercedes Benz 350 SL-mallin.


Hurjasta tehosta saa maksaa
Usein tuontiautojen ostaja haluaa ajokiltaan jotain sellaista, jota Suomessa ei tapaa jokaisessa kadunkulmassa. Siihen tarkoitukseen voi käydä esimerkiksi 90-luvun lopun 4,2-litrainen Audi S6 Quattro, jossa on potkua yli 300 hevosvoimaa. Tällainen harvinaisuus maksaa himpun verran alle 28 000 euroa.

Catamount Oy:n hallituksen puheenjohtaja Ari Siltala poseeraa hymyillen CLK-Mersun vierellä. Hymyyn onkin aihetta, sillä yrityksen joka kuukausi Suomeen tuomat sata tuontiautoa eivät pölyty kauan esittelyhallissa.

Saksan ohella Catamount tuo autoja Belgiasta, Italiasta ja Ranskasta. Yli viisi vuotta vanhat autot eivät liikkeelle kelpaa. Epäselvyyksien välttämiseksi Catamount valitsee vain autot, joissa on täydellinen huoltohistoria.

? Mittarilukemien vääristäminen on lähinnä Saksan ongelma. Esimerkiksi Italiassa se pyritään ehkäisemään tiukoin säännöin, Siltala kertoo.


Autot säilyvät hyvin Etelä-Euroopassa
Usein Saksasta tuoduilla autoilla on ajettu selvästi italialaisia menopelejä enemmän. Tämä on seurausta Saksan melko pitkistä etäisyyksistä ja siitä, että siellä autoja omistetaan kauemmin.

? Etelä-Euroopasta tuotujen, muutaman vuoden käytettyjen autojen alustat ovat usein uutta vastaavassa kunnossa, koska siellä ei ajeta koskaan talvella, Siltala jatkaa.

Tekniikassakaan on harvoin valittamista. Autojen pelleistä voi sen sijaan löytyä pieniä naarmuja, koska etelässä autoista ei huolehdita yhtä hyvin kuin meillä. Eri maista tuodut autot ovat keskenään samanlaisia pienin poikkeuksin. Lohkolämmitin täytyy lisätä Suomessa sekä Saksasta että muualta tuotuihin autoihin. Piakkoin auton oston jälkeen ilmenevät viat korvataan 3-4 kuukauden takuulla.

Vaikka tuontiauton ostaminen rekisteröinnit ja muun byrokratian hoitavasta liikkeestä on helppoa, esimerkiksi Catamount tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden maksaa autoveron myös itse. Tämä sopii kiireisille ostajille. "

kristian

Lisaampa nyt sitten oman komettinikin tahan ronsyilevan soppaan.

Tulin australiaan kesakuun lopussa ja tarkoitus on poistua taalta ensi kevaan taalta ostetun auton kanssa ja onnellinen olen ainakin viela tehtyyn kauppaan

Ostin taalta Ford Escape maasturin, kyseista mallia ei myyda Suomessa. Auto on Australian perusmalli, joten siihen tarvitsee tehda seuraavat muutokset Suomessa: Asentaa takasumuvalo -maksaa Cairnissa asennettuna alle 100 taalaa seka korkeus saadettavat etulamput. Tahan viimeiseen kysymykseen en ole tosin saanut viela vastausta Suomen AKE:lta, etta riittaako jos ruuvarilla saadan lamput konepellin alta vai pitaako olla oikein sahkoisesti ratinvieresta saadettavat herramalli. Lisaksi joudun Suomessa ostamaan perakonttiin varoituskolmion ja senhan  vaikka askartelee itse saunan jalkeen muutaman huurteisen voimalla

Vien auton muuttoautona Suomeen, joten sen ei tarvitse tayttaa kaikilta osin EY-normeja, niin kuin "maahan kaytettyna tuotava auto" ( www.ake.fi )

Suomeen tuotavat autot pitaa myos tayttaa Suomen ja EU:n paasto- seka turvallisuusnormit.
Mutta muuttoautossa riittaa, jos auto tayttaa esim USA:n markkinoille tehtyjen autojen normit FMVSS ( Federal Moter Vehile Safety Standars) Lisaksi hyvaksytaan, jos muuttoauto tayttaa Kanadan tai Japani turvallisuus-  ja pastonormit
Eli vaikka auto ei tayttaisi suoranaisesti EU:n paastonormeja, niin yleensa, huom YLEENSA ne tayttavat jonkin naiden em. maiden turvallisuusnormit.

Hankkimani auto tosin tayttaa EU:n normit koskien turvallisuutta ja paastoja,  (CE-hyvaksytty, poikeus takasumuvalo ja lamput)

Koska Suomessa ei myyda kyseista mallia niin on turha etsia Suomessa juuri tahan tehtyja varaosia. Suomessa tosin myydaan vastaavaa Mazda Tribute merkkia, jonka osat kayvat monelta osin.
Muuten osat pitaa tilata Norjasta tai Englannista......lentokoneet lentaa montakertaa paivassa naihinkin maihin

Taloudellisuus.... Suomessa vastaava  noin vuoden kaytetty Mazda Tribute 3.0 (periaattessa sama auto) maksaa noin 40 tuhatta EUR. (www.oikotie.fi)
Taalla samanlainen kaytetty noin 36 000 taalaa eli noin 21 tuhatta EUR.

Taman paalle rahti Suomeen noin 2000 EUR.

Etta tallaiset laskelmat ja ajatukset muuttoautosta.

Jaaks

Kristian :D

Et kertonut (tai en muista) kumman puolen ohjauksella hankkimasi auto on :??:??

kristian

Ratti on tosin vaaralla puolen, mutta eikohan siihen totu myos Suomessa, kun taallakin on tottunut kuukaudessa joten kuten tahan vasenkatisten liikenteseen.

Niin ja auton jalleenmyyntiarvo on varmaan Suomessa heikompi taman vuoksi, mutta tarkoitus ei olekkaan myyda sita vaan ajaa silla viela vuosia ja vuosia....ja muistella sitten kylmina talvi-iltoina aussien takamaita :XXXX

Tony

Kristian,

Olet varmaankin miettinyt asiaa perinpohjin ja tiedät, ettei se ihan ongelmatonta ole Suomen liikenteessä ajaminen autolla, jonka ratti on väärällä puolella, vaikka olisi kuinka totutellut Australiassa.
Itse en ole tällaisella autolla Suomessa ajanut, mutta suomalaisella autolla sen sijaan Englannissa, joten olen kokenut niitä ongelmia.

 Ohitustilanteet maanteillä ovat ongelmallisia. Sinun on luotettava täysin pelkääjän penkillä istuvan arviointeihin sopivasta ohituspaikasta, koska itse et sitä välttämättä näe menemättä täysin vastaantulijoiden kaistalle.
Lisäksi on lukuisia pieniä murheita,kuten että parkkihalleissa lippuautomaatit ovat sisääntullessa kuin lähtiessäkin aina väärällä puolella.

No, kaikkeenhan tietysti tottuu:??

:)Tony

kristian

Olet aivan oikeassa taman ongelman suhteen....Nailla sivuilla oli muistaakseni jo aikeisemminkin joku kertoillut, kuinka rekkojen ohitukset "ratti vaaralla puolen" ovat helvetillisia. Uskon etta on !

Nama mainitsemasi lippuhallit taidan myos aikanaan Suomessa kiertaan kaukaa ja siirryn kadunvarsi parkkeeraukseen kanttajaksi...tai menen sitten polkupyoralla.

Jaaks

Kristian :D

Hyvin tunnut olevan varma paatoksestasi Ford Escapin suhteen ja mikas siina - sinahan sita autoa tulet ajamaan  :D

Itse tietysti 4WD "fanaatikkona" pidan noita pienempia vahan  "Mall Cruisereina", mutta sehan kaikki riippuu siita jos auton ominaisuudet (varsinkin maastossa on sinulle tarpeeksi) :??

Tuo Escape on vaan hieman janoinen noin pieneksi :o  Itse saan omalla V8:lla jopa paremman tuloksen maantieajossa (puskassa menee tietysti sitten tuplat).
Kaikkihan tietysti riippuu ajotavasta, mutta jos kerran on puhtia pellin alla niin miksi sita ei kayttaisi :??

Tassa ote yhdesta autotestista:
"Fuel economy continued to be the weakest link in the Escape's otherwise polished performance. Regular trips to the bowser to replenish the 60-litre tank every 400km meant the V6-powered SUV drank close to 15litres for every 100km traveled."

Ajattelin vaan suomen bensanhintoja :o

Ja lisaa testitietoa: http://carpoint.ninemsn.com.au/reviews/reviewstory.asp?ID=4674  

Good luck Kristian :D:D:D

kristian

Juu kiitokset vaan muistuksesta koskien Suomen bensahintoja:(

Taallahan bensa on ilmaista Suomeen verrattuna....pitanee kai toivoa, etta jenkit pistavat Irakin oljyhanat tuottavampaan kuntoon ja Paamisteri Vanhanen tekee uusia positiivisia veropaatoksia ennen ensi kesaa   :nuttu:

kristian

Niin ja kulutuksesta viela...
Naissa ilmasto-olosuhteissa, kun ei ole suurempia pakkasia ollut,
bensaa on kulunut  vajaa 12 L/100km. Puolet kaupunki ajoa ja puolet maantieta.

Talla mainitsemallasi testiporukalla on tainnut olla hiukan erilaiset litranmitat :cool:

Jaaks

Kristian :D

Kuten sanoin aikaisemin - se riippuu suuresti siita kengan painavuudesta :o


Esim mina saan helposti omalla autollani 16lt/100 kaupunkiajossa, mutta Helenilla ei koskaan alle 20 lt/100 :??:?? (yleensa jotain 22lt/100 hanella)

Taitaa tykata siita V8:n murinasta :??:??, mutta kuten sanoit bensa on taalla viela melko halpaa joten sita ei lasketa :D

Raiwå

Verovapaa auto Australiaan

Tässä olisi tietoja Ausseihin autoa haaveileville.

http://www.customs.gov.au/resources/Files/Mvguide3.pdf    

Sieltä saa selonteon n; 10 sivua.
saat laskea itse sen $ määrän minkä joudut maksamaan kun tuot itse auton tänne.

Aika kovat on Aussi kauppiailla provikat autoillensa.
Ottaen huomioon, että autot verottomina esim: Saksassa ovat suht edullisia.
Pitääkin alkaa metsästään uutta autoa taas :)



:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Jaaks

Raiwo :coolh

No halpaahan se tuntuu olevan tuo osa, mutta entas sen ulkomailta tuodun auton hyvaksynta Ausseihin (eli Transport Departementin hyvaksynta) :??:??:??
Ja siihen tarvittavat muutokset :??

Raiwå

Jaaks :??

Kun ostat saksasta auton ?
Tilaat sen Aussi specseillä.
ja vastaavasti muissakin maissa sama käytäntö.
Voisin veikata, että ei ole paljon lisäyksiä esim; Eurooppaan verrattuna.




:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Jaaks

Niinpas varmaan onkin Raiwo :coolh

Ausseihin tulevat mersuthan kootaan (tai ainakin ennen koottiin) Hong Kongissa tai Singaporessa, jossa niita myydaan paljon ja sattuu olemaan samanpuoleinen liikenne ja Bemarit tulee suurelta osin Etela-Afrikasta.  :D

laatire1

Muutama kommentti omista ja tuttavien kokemuksista koskien verovapaan auton tuontia Australiaan.

Käytän Victoriassa Suomesta tuotua verovapaata autoa, jossa ratti on "väärälläpuolella" eli vasemmalla. Australia monen muun maan ohella on allekirjoittanut sopimuksen, jonka mukaan maassa on sallittua ajaa vierailevalla autolla max 12 kk. Tämä tarkoittaa, että tämän ajan saa ajaa Suomen vientikilvillä ja ratti väärällä puolella. Tämä siis yleisellä tasolla. Eri osavaltiot kuitenkin säätelevät teillään liikkuvia ajoneuvoja vaihtelevin käytännöin.  Katso http://www.aaa.asn.au/pages/import.htm#osrego

Otimme etukäteen yhteyttä osavaltion viranomaisiin sähköpostitse ja varmistimme asian.  

Kaskoa vastaavan vakuutuksen saaminen oli vähän hankalampaa. Vain kaksi yhtiötä suostui antamaan tarjouksen. Lisäksi on oltava pakollinen henkilövahinkovakuutus (TAC).

Kannattaa valita auto joka on Australiassa markkinoilla, sillä se helpottaa vakutuusasioissa ja mahdollisissa huolloissa sekä varaosien hankinnoissa.

Autoliitto Suomessa myöntää Carnetin, joka on edellytys auton maahan tuonnille.

Osa suomalaisista autoliikkeistä pesee kätensä, kun puhe käntyy Australiaan. Jotkut (ainakin eräs ranskalaisen autotehtaan edustaja) ovat ennakkoluulottomampia ja avuliaita.

Tuonti on kallista ja aikaavievää. Jos työnantaja maksaa rahdit, kannattaa tuoda.:eye:
Reiska

ruuneperi

Tuli vaan tuossa mieleen katsastusmiehen kommentit viime kerralta kun verovapaata autoa Suomessa ensirekisterointia varten katsastin. " Onneksi autosi ei ole Australian tai Etela-Afrikan spekseilla tuotu, silla ne ei mene taalla paastostandardeista valttamatta lapi.

En tata mistaan tietenkaan tarkistanut, silla autoni oli euro-kokoonpano. Voihan olla etta katsastusmies oli vain asennevammainen:??

Mutta tosiasia on, etta auton tulee lapaista suomen aika tiukat paastonormit rekisteriin paastakseen. Ja minulla ei kylla ole hajuakaan naista Aussien normeista.

Eikos se muutenkin ole viela halvinta ostaa verovapaaauto Tanskasta, laittaa konttiin ja kohteeseen, vai onko se verovapaiden hintojen ero maiden kesken jo harmonisoitu?:??

:P
Terveisin,

Ruune

Raiwå

Ruune :)

Korjaus käsitykseen, joka voi johtaa harhaan.

Jos ostat verovapaan auton, Suomeen vientiä varten, et osta Aussi specseillä varustettua sellaista ? ethän ??

Jos palataan Laatiren viestiin verovapaiden autojen säädöksiin Ausseissa.
Tai yleensä Aussilakiin nojaten, saat ajaa vasemmanpuoleisella ohjauksella 12kk ja risat ilman harmeja.
Eli olkoot autossa mitkä säädöt vain? saat ajaa.

Eikös silloin olisi loogisimpaa tilata (takahikiä) Euro asetuksilla varustettu biili ????

Eli ei pääse tiedoista Maanantai aamuna vajaaksi jäänyt Katsastaja nuorikko pätemään hölmöillä periaatteillaan itseänsä epäkorrektisti johdattaan juntin arvoon ?

Toteaa perjantaina




  :coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

ruuneperi

Mutta voisihan joku saada paahansa tuoda ratin vaaralla puolella Suomeen. Senhan voisi dilkata sitten jollenkin postin tai mainostenjakalle jakeluautoksi.

Ehkeipa silloi kannata mitaa A6:sta ajatella.

Pointti on kuitenkin siina, etta suomessa seka tulli, katsastus, etta maahantuoja suhtautuu ulkomailla ensirekisteroityinin autoihin aina hieman skeptisesti, aivan kuin yrittaen loytaa niista edes jotain vikaa tai huomautettavaa. Eli mikali leikkiin ryhtyy, niin kannattaa kysya etukateen viranomaisilta, mita tuleman pitaa, jotta ei tule jalkikateen maksuja jotka vesittaa koko verovapaan auton tuonnin idean.

:god: juu aussi spekseilla en tosiaakaan autoa yrittaisi vieda suomeen...mutta toisaalta nythan tuodaan autoja kaytettyna ihan eri maaria suomeen, joten oletettavasti jotain kehitysta tullissa ja katsastuksessa varmaan tapahtunut.  :sormetr
Terveisin,

Ruune

Tapio

Moi,
Olen tuomassa Suomesta verovapaan auton t?nne Australiaan. Olen hommannut autolle Carnet- paperin joten sen k?yt?lle t??ll? ei pit?isi olla esteit?. Mutta mist? saan autolle tarvittavat vakuutukset? Varsinkin vapaaehtoiset vakuutukset (kasko) tuntuvat olevan vaikeasti saatavia. Ent? millainen toimenpide on auton tullaaminen ja ajoluvan (poliisilta) yms. hommaaminen? Auto tulee Brisbanen satamaan. Olisin kiitollinen kaikista vinkeist? jotka helpottavat auton saamiseksi liikenteeseen!!

Jaaks

Tapio :D

Poliisi ei anna mitaan ajolupia taalla (QLD) vaan sen tekee Transport Department http://www.transport.qld.gov.au/

Takalainen "third party insurance" on osa rekisterointi maksua ja suuruus (niinkuin rekisteroinninkin) riipuu auton moottorin tilavuudesta.

Vakuutuksesta sinun kannatta ottaa kaikki mahdolliset suosituskirjeet suomesta.  Kertoen kuinka kauan olet ollut asiakkaana ja montaka vuotta on ollut ilman vakuutusvaatimuksia.  Voit saastaa satoja dollareita :D

Itse olen Suncorp'n jasen ja ei ole muutakuin hyvaa sanottavaa. http://www.suncorp.com.au/suncorp/index.html


Vakuutusten hinnat taalla vaihtelee hirveasti riipuen auton kuljettajien iasta ja jopa lahiosta jossa asut :o

Vahan vaikea vastata tarkasti noin yleiseen kysymykseesi, mutta jos haluat lisatietoja niin kysy pois vaan :D

Cheers

ps.  piti viela sanoa, etta jos autosi ei ole Aussi complianced, niin vakuutus voi olla erittain vaikea tai jopa lahes mahdoton saada tai siten maksat maltaita.

laatire1

Min? sain full cover (kasko) tarjouksen vain kahdesta yhti?st? (asun Victoriassa):
JustCar ja CGU. Hinta-ero oli 10% CGU:n hyv?ksi. Muut yhti?t eiv?t tarjonneet lainkaan. Er?s suomalaistuttavani otti vakuutuksen JustCarista ja oli tyytyv?inen.

justcar

CGU

Tullaaminen: Ota yhteytt? siihen huolintafirmaan, joka hoitaa asiaa Ausseissa. He osaavat neuvoa. Min? jouduin
-hankkimaan huolintapaperit huolintafirmasta tullia varten
-t?ytt?m??n "personal effects" tullaus-lomakkeen etuk?teen (saat Aussitullin kotisivuilta)
- k?ym??n tullissa etuk?teen, saamassa luovutustodistuksen, joka oli ehdollinen. Ehto oli, tullimies tulee henkil?kohtaisesti tarkistamaan auton.
-k?ym??n karenteenitoimistossa.
-tarkastamaan auton tullimiehen ja karanteeniviranomaisen kanssa.

Varaudu yli tuhannen dollarin huolintamaksuihin, joka kattaa lastin purkamisen, siirt?misen tullivarastoon etc. Karanteeni ja tullimaksu oli muistaakseni n. 100 d kappale.Voit hoitaa koko prosessin my?s Customer brokerin kautta. T?st?kin huolintafirma tiet??. Kustannukset tietysti kasvaa.

Ajo-lupaan Victoriassa riitti Carnet paperi ja todistus, ett? auto on tulossa maahan. Mit??n tarkastuksia ei tarvita. Katso internet-osoiteesta, mit? Queensland vaatii
http://www.aaa.asn.au/pages/import.htm#osrego

tai ota suoraan yhteytt? Transport Departmentiin, kuten Jaaks tuossa mainitsi. Tied?n ett? NSW:ss? tuontiauto on pit?nyt "katsastaa" vaikka onkin uusi.
Reiska

sirpahv

Tervehdys,

Onko kenelläkään kokemusta verovapaan auton ostamisesta suomesta ja viennistä ausseihin? Tarkoitukseni ei ole tulla saman tien ausseista takaisin vaan olla siellä mahdollisesti pidemmänkin aikaa.

Seuraavat kysymykset mietityttää:

- Onko kannattavaa ostaa verovapaa auto?
- Miten vakuutukset, onko helppo saada?
- Auton rekisteröinti, autollahan saa ajella vuoden tullikilvillä, entäs sen vuoden jälkeen?
- Ja vaikein, oikean vai vasemmanpuolinen ohjaus?

Onko kenelläkään kokemusta varovapaan auton hankinnasta jossa olisi ratti vasemmalla puolella? Tai onko kokemusta verovapaan auton hankinnasta suomesta, jossa olisi ratti väärällä puolella?

Aikis

Taas tämmöstä keittiötietoa, mutta autot on täällä sen verran edullisia että tuskin kannattaa ruveta rahtaamaan tänne, kun tosiaan tuo ratti mokoma ei oikein täsmää täkäläiseen systeemiin. Monet automerkit saa noin puolta halvemmalla ja erityisesti maasturit yms on halpoja Suomeen verrattuna.

laatire1

Tätä asiaa on käsitelty foorumilla aiemminkin, lisätietoja mm. vakuutuksista ja muista kokemuksista tuttuun tapaan Hae-toiminnolla.

Ohessa osittainen vastaus kysymykseesi:

Käytin Victoriassa Suomesta tuotua verovapaata autoa, jossa ratti on "väärälläpuolella" eli vasemmalla. Australia monen muun maan ohella on allekirjoittanut sopimuksen, jonka mukaan maassa on sallittua ajaa vierailevalla autolla max 12 kk. Tämä tarkoittaa, että tämän ajan saa ajaa Suomen vientikilvillä ja ratti väärällä puolella. Tämä siis yleisellä tasolla. Eri osavaltiot kuitenkin säätelevät teillään liikkuvia ajoneuvoja vaihtelevin käytännöin.  Katso http://www.aaa.asn.au/pages/import.htm#osrego

Otimme etukäteen yhteyttä osavaltion viranomaisiin sähköpostitse ja varmistimme asian.  

Kaskoa vastaavan vakuutuksen saaminen oli vähän hankalampaa. Vain kaksi yhtiötä suostui antamaan tarjouksen. Vakuutusta ei saa yleensä, jollei auto löydy australian markkinoilta. Lisäksi on oltava pakollinen henkilövahinkovakuutus (TAC).

Autoliitto Suomessa myöntää Carnetin (=5000 ? pantti, jonka saa takaisin palattuaan Suomeen), joka on edellytys auton maahan tuonnille Australiaan. Sen saa reiluksi vuodeksi, jonka jälkeen auto on tuotava takaisin Suomeen. Pidempi aikainen oleskelu vientiautolla Australiassa ei siten liene mahdollista. Autoliitosta asia tietysti varmentuu.

Osa suomalaisista autoliikkeistä pesee kätensä, kun puhe käntyy Australiaan. Jotkut (ainakin eräs ranskalaisen autotehtaan edustaja) ovat ennakkoluulottomampia ja avuliaita.

Tuonti on kallista ja aikaavievää. Jos työnantaja maksaa rahdit, kannattaa tuoda. Rahtaus maksaa yhteen suuntaan satamakustannuksineen n. 3500 ? ja matka vie n. 50 päivää.

Ausseissa autot ovat todella halpoja, joten kannattaa miettiä kahdesti, vaikka omat kokemukset olivatkin ihan onnistuneita.
Reiska

Fr?nk

Postiautojahan löytyy käytettynä :D

Niissä on valmiiksi kuskin paikka "väärällä" puolella ja erikoisvarusteena löytyy pikaikkunaveivi :D

Haikeana olen katsellut australian hintoja.. On ne vaan niin paljon halvempia..