Matkavalmisteluja...

Aloittaja Korento, maaliskuu 27, 2005, 19:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Korento

Minä täällä taas tyhmine kysymyksineni... :P

Päivittäisin mielellään tietojani näistä lentolippuasioista: monet ovat kuulemma jo ostaneet lippunsa, vaikka lähtevät vasta syksyllä. Minä taas en tiedä vielä tarkkaa lähtöaikaa, koska en voi ennustaa milloin rahat ovat koossa. Jännittää, kuinka kalliilla joudun parhaimmillaan lipuista maksamaan? Kuinka kalliita liput yleensä ovat sesonkiaikoina, onko ero montakin sataa euroa? Ehdinkö saada hyvät lentoliput vielä kesä- heinäkuussa? Mikä lentoyhtiö pitää hinnat edes suht tasaisesti alhaisina?

Kun en edes vielä tiedä, riittävätkö varat siihen kaipaamaani maailnmanympärilippuun (2000?), vai tyydynkö Aasian kautta lentävään lippuun (1100?->)...

Nämä on tällaisia matkaa valmistelevia pohdintoja ja kyllä hieman jännitän näiden lentolippujen kanssa. Kuin pelaisi onnenpyörää silmät kiinni, ei tiedä milloin osuu voiton ja milloin häviön kohdalle ja voi vain odottaa...

Lisäksi stressaan vakuutuksista, jotka ovat päätähuimaavan kalliita. Koko vuoden matkavakuutus, josta poistettu urheilurajoitus, pyörii siinä 1200? kieppeillä (Pohjola ja If ainakin). Jos vakuutuksen muuntaa matkatavaravakuutukseksi ja tapaturmavakuutukseksi, josta on urheilurajoitus poistettu, hinta laskee 500-700 euroon. Tämä ei kuitenkaan kata sitten matkustajavakuutusta, vaan vain matkatavarat ja tapaturman. Yli 1000? laittaminen vakuutuksiin kuulostaa huimalta, etenkin kun saamme myös Medicaren, ja vain kolmisen kuukautta vietän muissa maissa. Vaikeaa vakuutusvaihtoehtoa onkin vaikea päättää. Olen lukenut kaikki threadit vakuutuksista monta kertaa, mutta helppoa vastausta en vieläkään ole löytänyt... en ymmrrä, miten jotkut ovat maksaneet vain parisataa tuollaisista vakuutuspaketeista! :o

Eihän tässä ole lähtöön kuin 4,5kk.... toivottavasti joku kokeneempi jaksaa vielä neuvoa minua oikein isän kädestä, kun ei tyttö oikein muuten osaa... ;)

Nekku

Korento!

Itse otin kaksi vuotta sitten vuoden kestävän matkavakuutuksen pohjolasta.maksoin siittä jotain 400-500 euroo ja toi summa sisälsi siis kaiken paitsi ei mitää extreme urheilujuttuja yms. vaikee kuvitella et hinnat ois noussu noin paljo.mul on kans kohta edessä taas matkavakuutuksen ottaminen vuodeks.koska menen allianssin kautta ausseihin saan esim. sammon matkavakuutuksesta 25% alennuksen.allianssin sivuilla lukee et se on 180 eurosta lähtien ja matkatavarat 50 eurosta lähtien. käy tsekkaan nuorisovaihto.fi
myös kilroylla on iha hyviä matkavakuutuspaketteja.

anyway, onnea vakuutuksen metsästykselle :peukkuy ja ehkäpä törmäillään jossain päin maailmaa :XXXX

Nekku

SeaSaM

Heipsan,

Laitampa tähän oman tarinani matkavalmisteluista.

Ikä: 28
Lähtöpäivä: Tiistai 29.3.2005
Reitti: Helsinki (KLM) - Amsterdam (Malesia Airlines) - Kuala Lumpur (Malesia Airlines) - Brisbane
Lentolippu: Meno

1. LENNOISTA:

Eli lentoa suunnitellessa oli pari vaihtoehtoa:
Tampere - Lontoo -> ...Aussit tai
Helsinki -> ...Aussit

Halvimmat liput netistä selaillessa oli Lontoosta ausseihin siinä hitusen alle 600 euron (meno) mitä löysin. Siihen kun laskee sitten Tampereelta halpislennon Lontooseen ja siellä lentokentän vaihdon niin hinta on...jotain hiukan enemmän...
Ostin lipun loppujen lopuksi kylmänviileästi Suomen matkatoimistolta ja hintaa menolle tuli 790 euroa. Paluuta en ostannut koska tulevaisuus on avoin...Lentoja tuossa hintaluokassa löytyi lähtökuulle mukavasti ja sain siirrettyä Finnairinkin pois jottei lakkouhka haitannu lähtöä.
Ostin lipun 16.3 ja lipun olisi voinnut lunastaa myöhemminkin.

Itse hoidin kaikki asiat ensin kuntoon ja sitten soitin matkatoimistoon ja sanoin että halvinlento ausseihin ja suht pian.

2. VAKUUTUKSISTA MATKOILLE:

Vakuutuksen kesto: 12kk

Vakuutusten kanssa menikin mukavasti muutama päivä pohdiskellessa. Tein vertailun paikallisista vakuutusyhtiöistä tavaroiden, miehen ja urheilurajotusten poistamisen suhteen. (huom ikää siis 28v). Urheilurajoituksella halusin ottaa huomioon mahdollisuuden sukeltaa.

Vakuutusyhtiöt:
Fennia, If, Pohjola, Tapiola, Lähivakuutus, Pohjantähti.

2.1 MATKATAVARAT

Kyselin matkatavaroille vakuutusta noin 2000 euron arvolle.
Toisissa yhtiöissä kotivakuutus saattaa korvata myös ulkomailla matkatavaroita. Matkatavaravakuutukset olivat kuitenkin kauttaaltaan useita satoja euroja. Itse otin vain kolmen kuukauden matkatavaravakuutuksen.

2.2 MATKUSTAJAVAKUUTUS

Tässä vaiheessa mainittakoon että matkustajavakuutuksen erona normaaliin tapaturmavakuutukseen tuntuu olevan se että matkustajavakuutus kattaa myös sairaudet ja hoidot. Tapaturmavakuutus vain "ulkoisesti, äkillsesti" tapahtuneen vamman ja yleensä kuluissa on kattoraja.

2.2.1 POHJANTÄHTI

Ei voi ottaa yli kolmen kuukauden matkavakuutusta.

2.2.2 TAPIOLA

Täytyy olla joku muu vakuutus että saa matkavakuutuksen. Matkustajavakuutus 12 kk ilman hoitokulurajaa 320 e. Urheilurajoitus kaksinkertaistaa hinnan. Ei omavastuuta.

2.2.3 IF

Matkustajavakuutus 12 kk 321 e. Urheilurajoitus on jaettu 4:ään riskiluokkaan joista sukelluksen (luokka 2) ottaminen mukaan nostaa hinnan 1178 euroon. :o

2.2.4 POHJOLA

Matkustajavakuutus 12kk urheilurajoituksen poistamisella 824 e. Pohjana minulla oli oman liiton 3kk matkustajavakuutus josta tulee hintaa vielä jonkin verran lisää kun sen ottaa lisäksi.

2.2.5 LÄHIVAKUUTUS

Loistava vaihtoehto. Vaatii esim kotivakuutuksen. Halvimmillaan 230 e 12kk ilman hoitokuluylärajaa (sis. pienen kotivakuutuksen). Vakuutusehdoissa ei ole mainintaa sukelluksesta. Muita ehdoissa mainittuja lajeja kiipeilyt, lentojutut, benji, bodausjutut, moottoriurh.jutut joita ei pysty edes poistamaan.

2.2.6 FENNIA

Fennialla täytyy olla myös muita vakuutuksia että voi ottaa matkustajavakuutuksen tai riittää jos jollain perh.jäsellä on.
Matkustajavakuutus 12kk n. 164 e ilman hoitokuluylärajaa.
Vaarallisia lajeja kyseltiin sieltä täältä ja ainoat mitä sanoivat rajoitukseksi oli offpis -laskettelu, moottoriurh, lentourh,  vuorikiipeily ja urheilusukellus. Rajoituksen poistaminen maksoi muistaakseni n 150 e lisää.

YHTEENVETO
Otin siis Fennialta vakuutuksen mutta en poistannu urh. rajoitusta. Sukelluksen osalta selvitän lisää esim vakuutuksen ottamista DANin kautta tms. niistä en vielä tiedä. Parempi tietty jos on mahdollista määrittää lajin ajankohta ja jos sen voi vakuutuksen määritellä niin ei tarvitse koko vuotta maksaa...kai.. :?
Noista vaihtoehdoista itse suosittelisin Lähivakuutusta tai Fenniaa. En tiedä sitten niistä nuorisojutuista mitkä on hinnat/ehdot/rajoitukset.

Hinnat on siis noin hintoja tarjouksista joita minulle on annettu ja niissä voi jotain pikku prosenttialennuksia olla mutta kyllä ne suuntaa antavat. Jätin mainitsematta pysyvän haitan ja kuolemantapauksen aiheuttamat kustannukset jotka saattavat toisissa sisältyä jo hintaan. Jos on kyseltävää niin voipi U2U mailia heittää. Tosin en tiedä milloin olen taas netissä. Seuraava pari viikkoa ainakin vierähtää Brisbanessa Bunk Hostellissa näillä näkymin...

Toivottavasti tarinasta on jollekin jotain hyötyä...sitä kirjoittaessa tuli ainakin kova nälkä.

Kauhia lähtökuume... :sormetr

Sami

concept-

Sen verran sanon noista lentolippujen hinnoisat, etta onhan se varmaan totta mita aikasemmin tilaat ni sita halvemmalla saat. Mut riippuu myos ajasta koska tanne pain oot tulossa.

Omat lentoliput tilasin noin 2 viikkoa aikasemmin mita lahdin ja sain omani 480 eurolla, mutta se on oli vain meno ku en tie koska taalta tulen takas.

Mutta onnea valmisteluihin.

Minna

Korento :D

Mut sit pitää kans muistaa et lentolippujen verot saattaa muuttua joten hinnatkin muuttuu..ne saattaa pulittaa sulta lisää kahisevaa myöhemmäs vaihees jo ostettuas liput.:confuse
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-