Lähtijöiden elämäntilanteet?!

Aloittaja Catwoman, toukokuu 21, 2004, 21:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Catwoman

Heips kaikille,

Olen 22-vuotias kaupallisen alan koulutuksen omaava (valmistun pian) tyttönen joka harkitsee vakavasti Ausseihin lähtöö WH- viisumilla. Olen lueskellut tätä palstaa ahkerasti ja saanutkin paljon hyödyllistä tietoa ja hyviä nökökulmia asiaan.

Nyt tiedustelenkin lähtijöiden/jo WH-viisumilla olleiden henkilökohtaisia kokemuksia siitä, miten vuoden marjanpoiminta-matkustelu on vaikuttanut my?hemmin työnsaantiin kotimaassa. Tuo nimittäin on ainoa asia joka minua tällä hetkellä pidättelee. Juuri valmistumassa olevana minua hieman huolestuttaa se, ett? jos lähden nyt niin tuhoanko mahdollisuuteni hyvään työpaikkaan tulevaisuudessa?! Into matkustamaan olisi kova ja seikkailuntahtoa riittää.. en vain haluaisi toimia tyhmästi ja hätäillysti. Mitä mieltä siis olette! Kannattaako lähteä tällaisessa vaiheessa vai vasta myöhemmin?

Jaaks

Catwoman :D

En ole WH viisumilainen, mutta vastaan kuitenkin.

Sanoit, etta harkitset vakavasti, mutta kuitenkin tulevaisuuden tyonsaanti mahdollisuudet "loman" jalkeen takaisin kotimaassa haittaa ??

Haviaako patevyytesi vuodessa ??  Eiko tulevassa ammatissasi arvostettaisi ulkomaan kokemusta - vaikka ei toissa, mutta elamassa ??

Minka arvoinen tuo vuoden Australia kokemus olisi itsellesi henkilokohtaisesti ??

Itse tulin tanne nuorempana Suomesta juuri alallani aloittaneena ja palattuani Suomeen takaisin parin vuoden jalkeen ei tyopaikoista ollut pulaa. Piti vaan valita mieleisin :D

Just a few thoughts :D:D:D

Jouko

Catwoman,

Olen saamaa mielt? jaaksin kanssa. Omien kokemusteni perusteella ulkomailla vietetty aika on pelk?st??n positiivista lis?? ty?t? haettaessa. Voin vain kuvitella mik? positiivinen vaikutus sujuvalla Englannin kielell? ja ulkomailla vietetyll? ajalla on sinukin alan ty?h?n otto haastattelussa.

Vuosi kielikylvyss? tekee kouluenglannista uskomattoman paljon sujuvampaa, puhumattakaan siit? itsevarmuudesta jonka vieraassa kulttuurissa selvi?minen antaa.

Heitit ilmaan kysymyksen, ?mik? olisi hyv? aika l?hte?? kelpaisko: ?heti kun itse niin haluaa?, ?heti kun el?m?tilanne antaa my?den?, heti kun hinku (!) on niin ylitsep??sem?tt?m?n kova? no tosiasiassa eip? siihen oikein mit??n selv?? vastausta ole varmaan kenell?k??n. Voisin kuvitella ett?, jos halua riitt?? niin ensimm?inen mahdollinen tilaisuus on se paras.  Olisko pitk?lle mutu pohjaista tuo irtiotto hetki kussakin tapauksessa?

- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Catwoman

Hmm.. tuo kuulosti mielenkiintoiselta!

Minulla ei t?ll? hetkell? ole viel? oman alani ty?kokemusta kuin kes?ty?pohjalta ja sen vuoksi olenkin v?h?n kahden vaiheilla, ett? kannattaisiko nyt valmistuttuani tehd? t?it? vaikka vuoden ja l?hte? vasta sitten.. Vaikea p??t?s ja sen vuoksi kyselenkin muiden kokemuksia. Kuinka kauan itse olit tehnyt t?it? Suomessa ennen l?ht??si?

T?ytyy kyll? my?nt??, ett? tuo matkustelu kiinnostaisi enemm?n kuin ty?nteko=) :roue

Jaaks

Vaikea paatos :?? mutta se on sinun paatos :o

Tultuani takaisin Suomeen minulle tarjottiin heti ensimmaista paallikko vakanssia :o  Olin kylla ollut esimies vakansseilla aikaisemminkin, mutta kun tarjottiin, niin otin tietysti heti :D

Joukon kommentit siita mika on hyva aika lahtea on melkoisen patevia : silloin kun itsestasi tuntuu oikealta - tai jos ei vaikka tunnukaan taysin oikealta niin lahde vaan - et tule katumaan kuitenkaan :D:D:D

Catwoman

Nyt kyll? alkaa matkakuume nousemaan pintaan.. olette sen verran hyvi? suosittelijoita:P

Uskon kyll?, ett? kokemus olisi jopa pienen riskin arvoinen.. Ainahan voin sitten menn? takaisin koulunpenkille jos asiat ei suju suunnitelmien mukaan takaisintullessa! Taitaisi olla viisaampi vain antaa periksi ja alkaa kartoittaa asiaa hieman tarkemmin:eye:

Puhumisessa siell? ainakin saisi arvokasta harjoitusta.. ja nimenomaan sellaisten henkil?iden kanssa jotka puhuu englantia ?idinkielen??n!

Jaaks

Kokemus on paljon enemman kuin pienen riskin arvoinen ja tuskin sinun tarvitsee menna takaisin koulun penkille vuoden ulkomailla olon vuoksi.  Luulisin, etta paremminkin painvastoin, sinulla on jotain jota samaan aikaan valmistuneilla suomessa asuvilla kolleegoilla ei ole :D

Kielitaidon kohentaminen on hyva ja arvokas asia joka oikeastaan voidaan hoitaa siellakin oikeassa koulussa, mutta sita elamankokemusta et saa muuten kuin tekemalla sen - eli lahtemalla kauas pois :D

Go for it :peukkuy

Jaaks

Ansku80

Hei,

valmistutko tradenomiksi? No, ei sill? niin v?li?. Itse valmistun tietojenk?sittelyn tradenomiksi aivan kohta ja niin vaan l?hd?ss? bankkuja poimimaan Ausseihin. Olen varma, ett? ty?nantajat arvostavat kielitaitoani sitten kun joskus tulen takaisin. Eik? se koulutus vuodessa mihink??n katoa.

Ei muuta kuin matkalle vain. :)

viajera

Catwoman:)
Suosittelen, ett? l?hdet nyt jos silt? tuntuu.

Min?kin olen valmistumassa nyt ammattiin (FM) ja olen miettinyt my?s vaihtoehtoja ty? vai matkustaminen. Olen kuitenkin p??tynyt matkustamiseen, koska minulla  ei ole montaa vuotta aikaa k?ytt?? WH-viisumia ja haluan Australiaan pidemm?ksi aikaa.

Sinulla tietysti eri asia, kun olet noin nuori, mutta ehdottomasti kannattaa l?hte?. Itse en ole katunut  yht??n tekem??ni reissua, mutta sen sijaan harmitellut sit?, ett? jokin matka j?i tekem?tt?. :eye:

headwind

Cats,

Muutama ajatus lis??.

Miss? muussa maassa p??set tutustumaan niin moneen eri kulttuuriin tai erimaalaiseen ihmiseen kuin Australiassa?

Miss? vaiheessa on helpompi l?hte? el?m?ns? WH-matkalle, kun olet vastavalmistunut ja asut (ehk?) sinkkuna vuokrak?mp?ss? vai silloin kun lapset py?riv?t jaloissa, asuntovelat painavat p??lle ja olet pysyv?ss? ty?suhteessa?

Valmistut tradenomiksi mutta mist? voit olla varma ett? haluat tehd? niit? hommia lopun ik??si? WH-reissulla on mahdollista, jos l?hdet avoimella mielell?, tutustua aika moneen muuhunkin ammattiin/ammatinharjoittajaan ja t?llaisilla reissuilla uskon ett? moni nuori on kokenut sen sortin "valaistumisia" ett? ne ovat vaikuttaneet valintoihin koko loppuel?m?n.

Sydneyss? t?llaisia aamutuimaan mietiskeli

HW
Riku Aho

Milka

Catwoman,

Kuka on sanonut etta sinun taytyy tehda marjanpomintatoita? Jos kielitaitosi on jo sujuva on taalla muitakin toita tarjolla. Kaupallisella alalla (varskin laskentatoimen, osto-, myyntireskontra) on saatavana paljon lyhyita 2-3kk temp hommia talla hetkella. Huom. talla hetkella. Vuoden kuluttua tilanne voi olla jo toinen.

Noin nuorena en paljoa edes miettisi lahtemista. Mutta kukin tyylillaan.

Marika

Catwoman, ehdottomasti kannattaa lahtea juuri nyt! Myohemmin asiat mutkistuu, vaikka ei se koskaan ole mahdotonta.

Matkan aikana saat varmasti lisaa itsetuntoa, sujuvan kielitaidon, tarkean small-talkin hallinnan, hyvat organisointikyvyt ja enemman uskallusta kohdata tulevat haasteet tyoelamassa.

Tiikeli

Hei :)

T?ss? v?liss? haluaisin kommentoida ett? l?hte? voi my?s kun on j??nyt t?h?n perinteiseen 'oravanpy?r??n' eli on ty?paikka ja asunto ja muutenkin asiat 'mallillaan'...
Itse ainakin aion ottaa pienen irtioton arkeen viel? kun p??sen WH-viisumilla sinne. Joko l?yd?n sielt? jotain hauskaa jatkoksi tai sitten kotona n?ytt?? taas kaikki kivalta kun tulee takaisin. Molempi parempi :) Eli ei kannata murehtia ett? onko jo liian my?h?ist? - koskaan ei ole :D:D:D (Toivon ainakin  :sormetr )

kantoi kortensa kekoon Tiikeli :??

Catwoman

Eli uusi yritys.. yritin nimitt?in tuossa kirjoitella kommentteja kirjautumatta :nuttu:

Josko nyt onnistaisi paremmin.

Kiitos kaikille loistavista kommenteista! Kannustusta l?ht??n ainakin l?ytyy=)

Milka antoikin hyv?n idean.. ehk? tosiaan voisi etsi? jotain toimistohommaa niin saisi sitten samalla hieman ty?kokemusta. Olisi muuten aikas ihanteellinen tilanne, jos tuon pystyisi toteuttamaan.

On muuten mielenkiintoista huomata, ett? moni kommenttien kirjoittajista on vastavalmistunut/valmistumassa oleva.. eli samassa tilanteessa ollaan. Ansku80:lle muuten vastaukseksi: kyll?, Tradenomiksi valmistun min?kin. Koskas muuten olet itse l?hd?ss?? Mun matkasuunnitelmat on t?ll? hetkell? (kuten varmasti huomaat) vasta t?ll? suunnitelma-asteella (tosin kallistumassa l?hd?n puolelle). T?ytyy viel? odotella yhen kaverin suunnitelmien selvi?mist? - jos vaikka saisin matkakaverin. Joka tapauksessa l?ht?ni ajoittuisi tuonne (reilusti?!) kes?n j?lkeen.

Muuten, jos joku ihmettelee kun paasaan n?ist? ty?paikoista niin en ole mik??n ty?narkkis. Kyll? m? sinne Ausseihin ihan matkustelemaan ja hauskaa pit?m??n olisin l?hd?ss?.. niiinkuin varmasti useimmat:D

Make78

Moi!

T??lt?h?n l?ytyi mielenkiintoisia keskusteluja!

Olen l?hd?s Ausseihin syyskuun alussa parin kaverin kanssa ja olen just valmistumassa DI:ksi. Elikk?s l?ytyy meit? muitakin samantyyppisess? el?m?ntilanteessa olevia reissaajia :)

Ja ne mun kaverit irtautuivat ty?el?m?n oravanpy?r?st? l?hte?kseen maailmalle...ja kun olin itse kans kahden vaiheilla nii l?ht?p??t?s sit tehtiin porukalla.

Tarkoitus on etsi? aluks t?it? asenteella "l?hes kaikki k?y" ja sit my?hemmin kunhan sopeutuminen on edennyt nii etsi? ja kysell? rauhassa enemm?n oman alan hommia. Itse olen ainakin valmis tekem??n hyvin fyysisi?kin t?it? aluks. En meinaa liikaa j?nnitt?? tai stressata siit? l?ytyyk? oman alan t?it? vai ei. Uskon ett? palattuani Suomeen ulkomaan keikkaa arvostetaan joka tapauksessa t?it? hakiessani.

Suomalaisen ty?el?m?n oravanpy?r? ei viel? houkuttele, kyll? se on n?hty jo mit? se on.  En tied? tuleeko reissu olemaan "oikotie onneen" palattuani Suomeen ja hakiessani t?it? vai palataanko sielt h?nt? koipien v?liss? kiltisti koulun penkille..sen n?kee sitten!

Ja tottakai siel on tarkoitus reissata ja oppia maan tapoja sek? n?hd? erilaista el?m?? unohtamatta hauskan pitoa :XXXX

fintravel

Tervehdys tahankin ketjuun.

Omalta kohdaltani- valmistuin kevaalla 2002 AMK inssiksi, mutta toita kovasti haettuani ja siina onnistumatta, loysin itseni tyoskentelemasta aivan toiselta alalta kuin mita olin opiskellut. Tama tyo kuitenkin paattyi syksylla 2003 jolloin paatin parissa viikossa ottaa ja lahtea tanne reissuun, nyt tai ei koskaan, koska ei ollut perhetta, oravanpyoraa tai muutakaan "estetta". Talla tiella siis olen, kokemuksia hakemassa, kulttuuriin ja ihmisiin tutustumassa ja sen voin sanoa etta suurin muutos ja kokemus on kuinka itse olen muuttunut ja ajatusmaailma siina samalla!!! :o

Kielitaito on kohentunut tavalla etten osannut edes varautua ja tyosta johon taalla eksyin... 6kk on tyokokemusta tullut erinaisissa firmoissa laboratorioapulaisena , ilman etta oli aikaisempaa tyokokemusta tai koulutusta tuolta alata lainkaan, eli ei se aina nakojaan hedelmien poimintaa ole!!

Tsemppia Catwoman, toivottelee

:D

Tiikeli

Make78n ja fintravelin kommentteja lukiessa voi vain todeta ett? taitaa tosiaan olla t?m? reissuun l?ht? t?m?nastisen el?m?ni fiksuin p??t?s :D
Mites sin? fintravel muuten p??dyit sinne laboratorioapulaiseksi jos ei ole omaa alaa? Ihan sattumalta vai kiinnostiko aihe kuitenkin?

anne80

No min?kin t?ss? vuoden jo valmistuneena pohdin noita samoja, juttuja. Insin??rin paperit on alla ja tarttis johonkin suunnata el?m??ns? ja kun ty? tilanne ei t?ll? er?? t??ll? suomen maassa ole mik??n hulppea... Ja WH kuulostais eritt?in kiinnostavalta vaihtoehdolta. Vai, ett? sielt? l?ytyy laboratorio alan hommiakin ihan teht?v?ksi asti.  Just noita, uskaltaako unhotaa sen oman mahdollisen uransa hetkeksi tai et onks siit? haittaa...  on tullut pohdittua. Niin no ehk? suurempi onkelma on kuitenkin siin?, ett? ker?? tarpeeksi rohkeutta sit todella l?hte? sinne.

Taitsu

Mun tilanne on on, ett? syyskuussa olen l?hd?ss? puoleksi vuodeksi ty?harjoitteluun.
Sit? ennen pit?is saada dippaty? valmiiksi ja DI:n paperit kouraan. :P
Ty?kokemusta on kertynyt jo runsaasti, eli luulisin kyll? t?it? l?yt?v?n kotosuomestakin, mutta ulkomaan kokemus on aina vain plussaa.  Vaikkakin tuleva harjoittelu ei aivan vastaa koulutustani, eli joudun v?h?n alempi arvoisiin hommiin. Mutta aina niist?kin voi oppia.
Ja eih?n sit? tied?, jos vaikka l?yt?is jotain vakituisempaa ty?t? siell? olleessaan niin eik?h?n sit? voisi muutaman vuoden pallon toisella puolella viett?

somppu

Itsell?ni oli sama tilanne. Valmistuin ja l?hdin Ausseihin. Ty?kokemusta oli ennest??n kes?t?ist?. Takaisin tulo oli yll?tys..olin kuvitellut, ett? ty?kokemus ulkomailla olisi suuri etu, mutta n?in ei pakosti olekaan. Jos ei ole vankkaa ty?kokemusta, niin ei muulla tunnu olevan v?li?.

Silti en kadu l?ht??ni! T?ll? hetkell? tuntuu sek? Ausseissa ett? suomessa olevan huono ty?tilanne, joten sik?li ei ole v?li?. Kyll? niit? jotain t?it? aina l?ytyy kun suomeen palaa. :XXXX

somppu

min?kin siis olen tradenomi (tai oikeammin BBA)..Tulin Ausseista takaisin maaliskuussa..L?htiess? tarkoituksenani oli hommata toimistot?it?, mutta ei l?ytynyt! ja jos haluaa toimistohommiin kannattaa hankkia/ottaa mukaan jakkupuku..Australiassa ollaan tarkkoja pukeutumisessa!

Jari_2

Eikohän noilla aikaisempien suostutteluilla pitäisi jo ymmärtää lähteä.
Ainoa syy miksi ei kannata lähteä on se vaara että rakastuu maahan liikaa :D
Sinnekun on niin vaikea saada sitä pysyvää työlupaa.
Tosin jos saat heti valmistuttuasi ns. unelmien työn niin tee sitä pari vuotta ja lähde vasta sitten. It's up to you!
Itse lähdin siitä "oravanpyörästä" (vaki duuni, asunto-laina). eikä ole hetkeäkään kaduttanut.
Eiköhän se ole työnantajan tyhmyyttä jos ei osaa arvostaa vuoden ulkomaan keikkaa :?

10 asteisesta Suomen kesästä kirjoitteli

Jari

Milka

Somppu,

En tieda mista pain Ausseja aikanaan etsit toimistotoita ja millaisia. Ainakin akselilla Melbourne - Canberra olen kohdannut omakohtaisia vaikeuksia loytaa hyvia tyyppeja lyhytaikaisiin toimistotoihin. Puhun tassa  osto-, myyntireskontrasta ja toimistosihteereista.

Viime viikonloppuna Heidikin mainitsi, etta heilla pain (pohjois- Victoriassa) on paikallislehdet pullollaan ilmoituksia avoimista tyopaikoista toimistoissa.

Mutta totta on etta taalla pukeudutaan huolitellummin, eli kylla ainakin kaupungeissa jakkupukua taytyy ainakin tyopaikkahaastattelussa kayttaa.

eakin

Minä olen tällä hetkellä 3. vuotta opiskelemassa TUTA DI:ksi ja mietin kanssa onko WH hyvä vaihtoehto työharjoittelulle tai vaihto-opiskelulle.

Olette puhuneet, että pitäisi olla jakkupuku päällä jos haluaa toimistohommiin, niin oiskos tälläisella miehen alulla hyvä olla sitten puku mukana vai kuinka?

Miten hyvä kielitaito teillä on ollut ennen lähtöä ja pärjääkö tällaisella C:n englannin hyvin?

riaapa

eakin,

ööh... onko TUTA  tuotantotaloutta vai mitä? :? Ei humanistille sano tuollaiset kirjainyhdistelmät mitään... WH on hyvä vaihtoehto nähdä Australiaa. Työharjoittelulle on olemassa omanlaisiaan viisumeita, kuten myös vaihto-opiskelulle. Molemmista löytyy tietoa kun käytät tämän foorumin hakua. WH:lla on monella ollut vaikeuksia löytää oman alan hommia, johtuen siitä 3 kuukauden rajoituksesta per työnantaja. Fintravel ja Reija ovat tietääkseni foorumissa ainoita jotka ovat olleet enimmäkseen muissa kuin poiminta-, raksa-, tai siivoushommissa.

Riippuu millaisia hommia etsit, mutta kyllä ainakin täällä Melbournessa mennään työhaastatteluun puku päällä ja kraka kaulassa. Varsinkin siis, jos meinaat oman alan hommia saada. Jos sitten työnantaja mainitsee että meillä ollaan enempi "casual", niin töihin voi tulla vähän rennommissa vetimissä. Mutta sanoisin että oletusarvona kuitenkin tuo puku. Monessa paikkaa on toistettu neuvoa: "pukeudu sen mukaan mihin asemaan haluat, eikä sen mukaan missä olet nyt" (tod. vapaa suomennos).

Se on ihan itsestäsi kiinni pärjäätkö c:n englannilla. Kun rohkeasti hakeudut tilanteisiin mukaan, niin huomaat että sillä pärjäät paremmin kuin moni muu täällä "englantia" puhuva. Ja varmasti suullinen kielitaito kohenee, kun vaan jaksat rohkeasti yrittää. Mutta tosiaan en ymmärrä sun alasta tarpeeksi tietääkseni minkä verran kielitaitoa tarvitaan.

Riina.

p.s. kyllä 5 vuoden seurustelun jälkeen voi pieni breikki tehdä ihan hyvää... ei ainakaan sen takia kannata jättää reissua tekemättä. :??
Riina

eakin

kiitos riaapa vastauksista. Tuo tuta on tosiaan tuotantotaloutta eli aika samanlaisia hommia kuin kauppatieteiden opiskelijoilla, mutta tekniikka sotkettu vähän joukkoon. Mietin lähinnä kohenisiko tuo suullinen kielitaito paremmin, jos lähtisi esim. vaihto-oppilaaksi, mutta se taitaa tosiaan olla vaan itsestä kiinni.

Olen lähdössä vasta helmikuussa, mutta näin jo etukäteen tiedustelisin onko sydneyssä ihmisiä, jotka voisi auttaa kaikkien alkusäätöjen kanssa? Olen lukenut palstalta jo niin paljon negatiivista palautetta noista järjestöistä, että olen ajatellut lähteä ilman niitä.

Elina

Heippa!

Ensinnäkin on ihan turha murehtia sitä että menettää vuoden työelämästä. Päinvastoin niin kauan kun siihen on tilaisuus se kannattaa käyttää hyväksi! Olen itse pitänyt erilaisia välivuosia, viimeksi olin reilun vuoden äitiyslomalla ja täytyy sanoa että vähän liiankin nopeasti vanhat jutut palautuu mieleen...

Eakin, olen itsekkin opiskellut TTKK:lla tutaa joten tässä vähän ajatuksiani. Olen ollut aikoinani sekä vaihto-oppilaana yliopistosta että 6kk WH tyyppisellä lomamatkalla, silloin reilu 10v sitten tosin WH viisumeita ei vielä myönnetty eli olin ausseissa tavallisella turistiviisumilla.

Sekä vaihtarivuosi että "WH" reissu oli uskomattomia kokemuksia! Mutta aika erilaisia tosin! WH reissulla on upeaa (mutta myös raskasta) paikasta toiseen liikkuminen, ei huolta huomisesta, selviytymistä päivä kerrallaan ja sai tehdä just sitä mitä milloinkin huvitti. Ihimisiä tapasi ihan hirvittävästi, tosin liikuin niin paljon että useimmat tuttavuudet jäi lyhyiksi ja eron hetki tuli aina aika nopeasti. Rahaa oli aina liian vähän, mutta bilettä riitti ja huimapäisyyttä tietenkin ehkä vähän liikaakin.

Tällä nykyisen WH viisumin avulla tosin työnteko on varmaankin helpompaa ja siten tulee ehkä oltua kauemmin yhdessä paikkaa kun mitä itse olin. Mutta oman alan töiden saaminen saattaa olla melko hankalaa, jos työkokemusta ei ole ennestään. Mieti, kun alotat uuden homman niin siinä vierähtää kuukausi jos useampikin ennen kun opit uuden homman & yrityksen. Noissa lyhyissä kontrahtihommissahan oletetaan että osaat homman jo aloittaessakin. Olishan juttu ihan sama suomessakin, työpaikkaa voisi olla aika vaikee saada jos et tunne ketään ja haet hommaa vaan pariksi kuukaudeksi. Täällä kukaan ei tunne TTKK:ta ja tiedä mitä ehkä voisit osata jos siitä ei ole mitään näyttöä.

Vaihtarivuotena mulla oli sitten vähän parempi tukikohta ja jotain säännöillistä tekemistäkin. Ainakin itse opin kielitaitoa enemmän vaihtarivuotena, kun joutui jotain lukemaan ja kirjoittamaankin. Koulusta saa saman tien paljon tuttuja, opinnot edistyvät ja opintorahaa tipahtaa joka kuu tilille. Reissuun voi hyvin lähteä jos siltä tuntuu. Koulun kautta pääsin ainakin itse myös tutustumaan paikallisiin yrityksiin ja sitä kautta ehkä voisi saada jotain pieniä hommiakin? En tiedä salliiko opiskeluviisumi sen.

Molemmat on hauskoja, WH reissulla on enemmän seikkailua ja joudut pähkäilemään itse peruskuviot niinkuin asunnon ja rahat joka päiväksi. Vaihtarina saa keskittyä olemisen sietämättömään keveyteen, tosin ei ehkä tule toimittua yhtä paljon mielijohteesta.

Terkuin,
Elina

Elina

siis välivuoden jälkeen palautuu liian nopeasti vanhat jutut mieleen töissä

(pitäisi ehkä lukea juttu läpi ennen kun postittaa...)

eakin

Kiitos Elina kun kerroit kokemuksiasi. Itseäni vaihtarivuosi ei vain jostain syystä kiehdo niin paljon, kuin työharjoittelu tai WH. Itselleni olisi kuitenkin erittäin tärkeää oppia puhumaan sujuvasti englantia, joten ei tässä nyt oikein tiedä mitä tekisi.

Tuli mieleen vielä sellainen asia, että kuinka moni on pitänyt välivuoden opiskeluista? Näyttää siltä, että suurin osa on joko valmistunut tai työelämässä.

Jones

Kannanpa korteni kekoon :D

Oma tilanteeni on seuraava. valmistuin 2003 keväällä tradenomiksi. Kohta olen vuoden ollut pienehkössä toimistossa töissä vakituisena ja tulevaisuutta on rakennettu pomon kanssa innokkaasti. Jatkoa olisi ihan varmasti.

Mutta juhannuksena kaveri pudotti pommin ja pyysi mukaan ausseihin... Pakkohan se sitten on lähtä, kun siitä on kuitenkin jo vuosia haaveillut, mutta ei ole yksin saanut aikaiseksi.
Joten ei huolta huomisesta vakityö saa jäädä. Hulluko? :? Lennot ja viisumit alkaa olla kaikki hoidettu ja parin kuukauden päästä startataan.

Vaihdossa taas olen ollut opiskeluaikana vuoden briteissä ja puoli vuotta Thaimaassa. Uskomattomia reissuja! Toki siellä pitää opiskellakin ja mm. lopputyön teinkin Englannissa vaikka jäikin aivan järkyttävän viime tinkaan. (siellä muuten ollaan aika tarkkoja palautuspäivistä ja kellon ajoista!!! :eye:)
Mutta kuten kv-opettaja täällä Suomessa sanoi, ei sinne opiskelemaan mennä vaan tutustumaan kulttuuriin, ihmisiin ja elämään. Suosittelen kaikille vaihtoon lähtöä! :D

Nyt siis hieman erilainen reissu, jossa ollaan omillaan ilman koulun/Suomen sosiaalietuuksien tuomaa turvaverkkoa. Ja innolla odotan kaikkea sitä, mistä en vielä edes uskalla haaveilla!

Ja muistakaa tehdä nuorena kaikki sekin, mitä varmasti tulette vanhana katumaan :hahhaa

-Jones

eakin

Päätöksen olen jo tehnyt, että johonkin lähden ainakin puoleksi vuodeksi, mutta kyllä on raastavaa arpomista lähteäkkö vaihtoon, työharjoitteluun vai Working Holidaylle. WH kuulostaa houkuttelevimmalta, mutta kuinka tulevat työnantajat siihen suhtautuvat? Ajattelevatko, että olen lusmuillut puoli vuotta? Ja sitten vielä tuo kielitaito ja TOEFL-testit ja muut, jos vaihtoon lähden. :nuttu::nuttu::nuttu:

riaapa

eakin,

se miten tulevat työnantajat WH-reissuusi suhtautuvat riippuu täysin siitä kuinka sen heille markkinoit.

Riina.
Riina

Papuli

Jos olisin itse työnantaja niin suhtautuisin erittäin myönteisesti  henkilöön joka on lähtenyt wh-viisumilla matkaan...sehän jo kertoo että kyseinen ihminen uskaltaa ottaa uusia haasteita kun lähtee niinkin erilaiseen kulttuuriin ja sitten tietysti kielitaito kohenee roimasti puhumattakaan jos on tehnyt ja saanut siellä ulkomaalaisena töitä ;)
Pauliina
-Cheer up! Remember the less you have, the more there is to get.-

Jaaks

Papuli :D

Itse olen tyonantaja ja on aivan riittavasti huonoja kokemuksia WH - lomalaisista (vaikka on kylla hyviakin).

On tapahtunut turhan usein, etta matka onkin jatkunut ja unohdettiin kertoa tyonantajalle, vaikka olikin luvattu olla pidempikin aika viela toissa :(

Siksi en enaan palkkaa suoraan casual tyontekijoita vaan kaytan valitystoimistoa ja se on sitten heidan ongelmansa loytaa ne tyontekijat :D

riaapa

Jaaks,

luulen että eakin ja Papuli tarkoittivat sitä, kuinka tulevat työnantajat suhtautuvat siihen että cv:stä näkyy että olet "lusmuillut" vuoden ulkomailla sen sijaan että olisit kartuttanut oman alan työkokemustasi. Valitettavasti on työnantajia jotka eivät näe moisella reissulla mitään arvoa, mutta heidäthän pitää vain saada ymmärtämään kuinka paljon tuo reissu on ko. henkilölle opettanut ja miten se on häntä kehittänyt, ja ennen kaikkea kuinka se hyödyttää työnantajaa.
Riina

Jaaks

My sincere apologies :D

En nakojaan edes osaa lukea suomea oikein :o

Mutta kuitenkin se tyonsaanti on henkilosta kiinni - ei valttamatta siita mita he ovat tehneet.  Kuten sanoitkin Riina, etta sinun taytyy myyda itsesi.

Teen ensi viikolla tyopaikka haastatteluja meilla vapaana oleviin kahteen vakituiseen paikkaan ja voin sanoa, etta tyo - tai muukaan kokemus ei valttamatta paina paljoa.  Tarkein asia on hakijan asenne eli "attitude" :D  Kaiken tarvittavan teknisen taidon pystyn heille opettamaan, mutta asennettta en pysty muuttamaan.  Tama tietysti koskee vain omaa alaani eli Hospitality :D

Papuli

Joo mä nimenomaan tarkoitin sitä että miten tulevat työnantajat (vaikkakin suomessa reissun jälkeen) suhtautuu wh-lomalaiseen....ja joo valitettavasti on myös sellaisia ihmisiä jotka jättää työnsä kesken mitään ilmoittamatta *ei ymmärrä* :??
Pauliina
-Cheer up! Remember the less you have, the more there is to get.-

K?ssi

Sorry;
kirjoitus ei liity suoraan tuohon WH-asiaan, mutta kylläkin itse muuttamiseen/lähtemiseen. Sopineen siis tähän kunhan lievä rönsyily sallitaan.....

Eli itselleni on tarjottu NZ töitä periaatteessa ''toistaiseksi/vakinainen''.
Myös viisumit hoituisivat työnantajan avustuksella (ja samalla avautuisi mahdollisuus jäädä pysyvästi maahan näin halutessa) :D.

Päätös pitäisi tehdä elokuun aikana. Ja nyt siis muutto epäröittää. Olen mm. pohtinut 1v. virkavapaan kysymistä nykyiseltä työnantajaltani, mutta se ei todennäköisesti menisi läpi. Taloudellisesti muutosta ei olisi hyötyä (eipä haittaakaan). Työni ja asiani on siis Suomessa(kin) OK. Tunnettuja negatiivisia puoliahan on se että sukulaiset ja tutut jäävät tänne.  Ainahan toki takaisin pääsee, mutta itse muuttaminen on raskasta ja vastaavaan asemaan pääseminen ei ole ensinkään varmaa (siksi viittaus virkavapaaseen yms. yllä) :o.

Eli, onkohan kukaan täällä foorumissa lähtenyt tältä pohjalta sinne ''alas'' seikkailemaan pitemmäksi aikaa ja vielä sinkkuihmisenä? Siis pois ''valmiista katetusta pöydästä''? Ainakin useimmat ns. pitemmäksi aikaa ajatuksella muuttaneet tuntuvat olevan perheellisiä tai sitten on ollut paikallinen vetomagneetti :eye:.

KÖSSI

eakin

Luulisi että sinkkuna olisi helpompi lähteä kuin varattuna, siis jos itsekseen aikoo lähteä. Itse seurustelen ja tyttöystäväni on vakituisessa työsuhteessa, joten joudun lähtemään reissuun itsestään mikä ei ainakaan helpota lähtöä.

tinu

Eakin,
täällä olis harvinaisen samassa tilanteessa oleva lähtijä. 3 vuotta TKK:lla takana ympäristötekniikkaa ja 5 vuoden seurustelu takana (jatkuu edelleen siis :) ) ja olen nyt lähdössä syksyksi kaverin kanssa Ausseihin WH:lla. Lähtö lähenee eikä katumusta ainakaan vielä näy :)

Mä en innostunut vaihdosta tai työharjottelusta, juuri siksi etten halua stressata turhasta enkä joutua inhottaviin tilanteisiin kielitaidon puutteen takia. Joten lähden ensin opettelemaan kieltä ja ehkä joskus sitten vaihtoon jos oikein innostun..

Mutta tee miten susta tuntuu, mä olen vaan niin kauhea stressaaja että tällänen breikki opiskelusta tekee hyvää :D ja eiköhän suhdekin sen kestä, jos on loppuelämän kestääkseen ;)

Tiina
tinu