100 kysymystä melkein

Aloittaja Carssu, helmikuu 26, 2004, 00:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Carssu

Päivää

tiedän että varmaankin nämä kaikki aiheet on jo joskus käsitelty, mutta olenkohan urpo tai jotain kun ei ihan vastauksia kuitenkaan löydy (pitäisköhän niitä vanhimpia ja out-of-date viestejä jo poistella?). Ja jutut kun niin rönsyilee esim jos kysyy kissoista niin yhtäkkiä puhutaankin koirista-tyyliin.

- Eli siis olisin menossa lokakuussa Ausseihin, ja tällä hetkellä kiinnostus ois Perthissä, osaako joku sanoa työtilanteesta mitään? (esim. toimistohommista ois kokemusta (liikaakin...)
- Luin jostain että Rock Lobster työtä olisi lähellä Perthiä, mitä se on?
- Tietääkö kukaan edullisia lentoyhtiöitä Bangkok-Perth välille?
-Entä Australian sisäiset lennot?
- Miten muut W+H-immeiset matkustatte Australiassa?

Olen tuntikausia surffannut netissä ja tutkinut asioita, mutta kaikki info ei päähän mahdu, ja tiedonhalu oisi valtava, ei sitä kuin kerran elämässä WH-hommiin lähdetä. Pikkasen kuitenkin jännittää yksinään mennä ilman apua

Kiitos vastauksista :sorry

Jaaks

Carssu :D

Rock Lobster:

http://www.aqwa.com.au/lobster.html

Sisaiset Lennot:

http://www.virginblue.com.au

http://www.jetstar.com  

Molemmat aloittivat eilen myymaan $29 lentoja Australiassa, joten nuo sivut ovat aivan tukossa, mutta karsivallisesti yrittaen voit paasta sisalle
:D

Samoja halpoja lentoja voit kuitenkin varata myos taalta: http://www.flightcentre.com.au

1770

Tämä nyt on jo vanhahko viesti, mutta itse ainakin suosin matkustamisessa "lyhyillä" (tälle sanalle on Ausseissa hieman eri määritelmä kuin koti-Suomessa) bussia ja pidemmissä lentoa. Lento on loppupeleissä jopa halvempi kun menee kyllin kauas, ja bussi taas on junaa usein nopeampi ja lähes aina edullisempi. Lisäksi bussiverkot ovat koko maan kattavat ja etenkin itärannikolla todella hyvät.

Bussiyhtiöistä lisää netissä
www.mccaffertys.com.au
www.premierms.com.au
www.fireflyexpress.com.au
www.murrays.com.au

Täysin makuasia, mutta itse en hankkisi ennakkoon kilometrejä tai muitakaan lippuja, vaan varaisin vasta perillä maassa matkoja sen mukaan mihin todella haluaa ja milloin todella haluaa - sekä miltä yhtiöltä milloinkin saa halvimmalla.

Carssu

Kiitos vinkeistä 1770.

Saako kysyä millaisia hommia sä teit siellä?

Töitä, rahaa ja seuraa riitti?

:)

1770

Itse tein duunia vajaat puolet aussiajastani. Hirveän paljoa ei rahaa jää viikossa säästöön jos ja KUN veroja maksaa kunniallisesti tuon 29%, ja jos sattuu asumaan jossain sydneyssä, missä ehkä vapaalla haluaa tehdä muutakin kuin istua kämpässä. Näissä hedelmänpoimintataivaissa on sitten helpompi kerätä jotain jemmaankin - pikkukylissä kun ei yleensä juuri liikaa tekemistä ole.

Tein hyvin sekalaisesti kaikkea mitä sain. Pakkasin DVD:itä, laitoin papereita kirjekuoriin, käsittelin kierrätysmetalleja jne... Toisaalta saksin myös viiniköynnöksiä, poimin tomaatteja ja trimmailin appelsiinipuita.

Työtä voi olla vaikea saada esim. kesäaikaan isoissa kaupungeissa, jotka vetävät paljon backpackereita. Kova metsästäminen ja yrittäminen kuitenkin palkitaan, ja itselleni aikankin löytyi suht' helpolla työtä. Hedelmänpoimintaa on, vaikkakin raskasta työtä, myös tarjolla koko ajan jossain päin maata.

Raha riitti ok, käytin Suomen säästöjä niin kuin olin suunnitellutkin, mutten kuitenkaan yli suunnitelmien. Toisaalta paljon rahaa kului ns. ylimääräisiin aktiviteetteihin, mutta kun kerran lähtee tuonne asti, haluaa ehkä tehdä muutakin kuin katsoa Simpsoneita.

Yksi backpackeroinnin parhaita puolia on juuri se, että uusia ihmisiä tapaa koko ajan. Lisäksi tarjolla on hyvät saumat hankkia ystäviä ympäri maailman. Miinuspuoli on ehkä, että monet tuttavuudet jäävät kovin pinnallisiksi, ja jossain vaiheessa perus-backpacker-small-talk saattaa alkaa tulla ulos joka aukosta. Mutta ihmisiin tutustuu, parhaassa tapauksessa suunta on sama ja matka jatkuu yhdessä. Toisaalta yksin matkustaminenkin on välillä hyvä vaihtoehto, ja kumman terapeuttista...
Lisäksi suomalaisilla on kumma taipumus löytää toisensa tuollakin puolella maailmaa...

Nepp

1770: Mitä kautta hait töitä? Etsitkö työpaikkoja netistä/sanomalehdistä vai käytitkö jotain välittäjiä tms? Missä eri kaupungeissa työskentelit?

1770

Ainoa KAUPUNKI, missä töitä tein, oli Sydney. Lisäksi tein noita hedelmäalan hommia Mildurassa ja Bundabergin suunnalla.

Sydneyssä rekisteröidyin ehkä tusinaan työnvälitystoimistoon, joista joistain oli hyötyä ja toisista ei sitäkään vähää. Lehtimainoksia kannattaa lukea myös, joskus sieltäkin voi löytyä, vaikka pääosin hakevat joko pätevämpää tai pidempiaikaista työvoimaa kuin useimmat backpackerit.

Mulla on lista noista sydneyläisistä "hyvistä" työnvälittäjistä jossain...

Marie

1770, millaisella budjetilla lähdit liikkeelle?

Itselläni on varmaankin vajaa 5000 lähtiessä, siitä pari tuhatta menee 2-3 kk:n Uuden Seelannin matkaa varten. Ihmettelen selviänkö loppuvuoden nyt tienaamillani rahoilla vai pitääkö Aussivuosi paahtaa töissä. En saa käsitystä kuinka paljon rahaa jää käteen tekemästään työstä, ja mihin rahaa ylipäätänsä kuluisi, muuhun kuin asumiseen ja ruokaan, huvituksiin ja ajoittaisiin bussilippuihin?

Marie

zetax

1770

Miten sun hommat onnistu tuolla bundabergissa?

Itse olen ollut 10 paivaa ja tehnyt hommia 7+7+3.5 tuntia eli 3 paivaa. Tuolla ei viela maksa asuntoa ja ruokaa, itseasiassa ei edes asuntoa. Porukasta yleensa vajaa puolet on toissa ja joskus kukaan ei ole hommissa.

Huvittavinta jutussa on se, etta tultiin tanne worldwideworkersin kautta ja ne soitti tanne onko taalla toita ja taalta sanottiin kylla on. Vain sen takia tanne halutaan mukamas porukkaa toihin, etta saisi hostellin tayteen ja sita kautta rahaa hostellille.
Tiedan mm. 2 saksalaista tyttoa jotka on ollut taalla 2 viikkoa ja he eivat ei ole tyoskennelleet paivaakaan. Aika monen maksimi tyoskentely viikossa on 3-4 paivaa ja silla juuri maksaa asunnon ja ruoan eli ei saastoon jaa mitaan.

2 norjalais tyttoa puolestaan kertoi, etta ekalla viikolla eivat tehneet mitaan mutta nyt 5:sti viikossa on hommia heille.

Palkat on kylla naurettavia hedelmanpoiminnassa vaikka kuinka raataa ei saastoon jaa kuin jotain 600 dollaria kuussa jos taalla Bundabergissa on hommissa ja myos paasee tekemaan toita. Monelle vaan kuluu rahaa kun kertakaikkiaan ei toihin paase.

Tahan viestiketjuun taas varoitus liian ruusuisita unelmista.

Mutta tiedan kylla tapauksia jossa on poimittu omenia tuntipalkalla ilman valvontaa ja siina on hommat hoidettu aika loysasti, eli aurinkoa otettua ja palkka hyva kuitenkin.

Tuuripelia miten ausseissa tulee kaymaan.

1770

Ensimmäinen ongelma hedelmäalalla on juuri palkkaus. Määräpalkka on hyvä, jos oikeasti riittää intoa ja kuntoa ja duuni on sellaista, mitä pystyy tekemään. Toisaalta itse olen enemmän tuntipalkan ihmisiä, silloin kun usein ihmisenä työskentelemällä saa saman määrän rahaa kasaan kuin määräpalkalla raatamalla. Ei aina näinkään, ahkeralla on saumat hyviin summiin oikeassa paikassa.

Ehkä juuri siksi monet työnantajat maksattavat veroja australialaisten kaavan mukaan eli 13-17% - näin työläisille jää käteen suunnilleen se mitä jäisi normaalipalkkaisita töistä laillisilla prosenteilla. Veronkiertoahan tämä tietenkin on, mutta yleistä.

Itselläni kävi tuolla suunnalla sinänsä hyvin, että sain töitä edes tiedustelematta. Kaverit olivat menossa töihin, ja itse tulin tavallaan kaupanpäällisinä kysymään, löytyykö minullekin jotain. En tosin ollut seudulla kovinkaan kauaa, mutta työtä olisi tuolloin ollut tarjolla.

Toisaalta juuri nämä kaverit, jotka olivat työn perässä WorldWideWorkersin kautta tulleet, eivät olleet yhtä onnekkaita.

Working hostellithan toimivat niin, että hostellit eivät saa mitään korvausta järjestämistään töistä (itse asiassa he joskus saavat miinusta järjestämällä kyydit), joten sinänsä heitä ei juuri kiinnosta, onko backpackerilla töitä vai ei.  Ainoa motiivi työllistämiseen on saada reissaajat jäämään - harvempi tosiaan johonkin Bundabergiin ihan olemisen riemusta.

Mutta noilla palkoilla on kyllä tosiaan saatava se viisi päivää työtä, että oikeasti on mahdollista säästää jotain.

City Centre Backpackers tjsp. Bundabergissa saa myös pitkän miinuksen eräältä ystävältäni, jolle hostelli - tai kuka ikinä palkanmaksusta loppupeleissä huolehtiikaan - on edelleen, kahdeksan kuukauden jälkeen,  yhden palkan rästissä.

Meinasi joka reiästä tulla ulos kun Golden Circle aikanaan mainosti tv:ssä kuinka hedelmänpoiminta "it's hard work, but I love it!".

Toisaalta, Mildurasta on vain hyvää sanottavaa. Siellä olin rypäleiden parissa, mikä on paitsi työnä helpompaa, myös paremmin palkattua (itse sain $15/h ennen veroja).

zetax

1770 ja muut.

Ei siella Bundabergissa sitten tuntunut olevan toita enempaa kuin mita ja tuossa edellisessa kirjoitin. 2.5 viikkoa 'hedelmanpoimintaa' ja rahaa meni aikalailla.. sain juuri tuon 1 viikon majoituksen maksettua mika oli 120 dollarii. mutta omasta jouduin maksamaan reilun toisen viikon majoituksen ja ruuat.. ei kannat..
Ma olin siina Federal backpackersissa, se city centre paljon parempi koska siina on yleensa 10 standby ja federalissa 40-50.

On se vaarin kun jotkut haluaisi tyoskennella ja on tekematta mitaan siina Federalissa 2-3 viikkoakin.

No ma olen nyt Townsvillessa ja varmaan menen ensi viikolla viela vahan pohjoisempaan ja yritan paast banaanihommiin. Joko Tullyyn tai Innisfailiin. Mission beachilla ei taida oikein olla hommia? kellaan tietoa?

Niin muutenkin tuo Bundaberg oli todella turha kaupunki. Oikeastaan kasittamaton. En suosittele!

Vielakin pyorii se mainos tv:ssa.. hard job but I love it... jep jep me too