Kirjoittaja Aihe: Tervehdys!!  (Luettu 5096 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Piia

• Piltti
  • *
Tervehdys!!
« : Joulukuu 05, 2003, 19:53 »
Terveisiä täältä synkästä ja märästä Suomesta...hups...ei kovin lupaava alku... :o

Pitkään olen lueskellut tätä palstaa ja paljon hyödyllistä tietoa saanut. Siitä iso kiitos kaikille. :god:

Tänään varmistui tieto, että pääsen ensi syksynä Australiaan vaihtoon!! :cool:
Puolentoista vuoden sinnikäs opettajien lahkeessa roikkuminen tuotti viimeinkin tulosta!!

Että ei tässä muutakuin Sydney, here I come!!

Piia :cool:

Poissa tuksu

• Piltti
  • *
Haudi!
« Vastaus #1 : Joulukuu 05, 2003, 21:06 »
No kiitti!
Mä tässä oon itkeskellyt tänne miten on vaikea päästä opiskelemaan Ausseihin..tai lähinnä se nyt on hillosta kiinni ;)

Itse haluisin Queenslandissa sijaitsevaan Sunshine Coastiin, jossa olisi sellanen namuopiskelupaikka..mutta en tiedä vielä pääsenkö sinne..katsotaan tarkemmin tuon hiton ajjmeijan takia! :nuttu:

Mut joo mäki haluun poies täältä..en oo kyl ainoa joka kaipaa kesää enemmän kuin 3 viikkoa vuodessa!:cool:

Poissa Adrenaline

• Piltti
  • *
tervetuloa vaan
« Vastaus #2 : Joulukuu 05, 2003, 22:23 »
Toivottavasti molemmat pääsette tänne.
Itse olen suomessa syntynyt mutta olen elellyt täällä ausseissa melkein koko elämäni.
Suomi on minulle enään vain lomailu paikka. Aina kun palaa ausseihin tuntuu heti kotoisalta.
Tykkään ausseista sen takia koska:
Ihmiset ovat hiukan ehka "lämpimiä"
Aurinko on ihanaa, mutta kyllä täältäkin sitä lunta saa jos hirveesti kaipaa.
Täällä on "rento meininki"
Koska Australia on niin iso maa niin muistuttelen aina kaikille kavereille että kannattaa ottaa niin pitkä loma kun voi että ehtii nähdä kaikki. Kyllä se on sen arvoista..
Mitäs meinasit täällä opiskella tuksu?

Poissa Lauruski

• Knihti
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #3 : Joulukuu 06, 2003, 04:04 »
Tuksu :)

Ei taa Australiakaan aina mikaan paratiisi noiden ilmojen suhteen ole.  No okei...jos oot Sunshine Coastille suuntaamassa, niin ilmat on varmaan ihan mukavan kesaisia. :)  Olen tassa juuri kironnut, etta juuri mun tuurilla taal Sydneyssa on menossa the worst Summer ever. :(  Et lampimat tervetulotoivotukset kaikille, jotka on tanne suunnalle tassa lahiaikoina suuntaamassa. :D *hih*

Poissa iskater

• Muriaanien kuninkas
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #4 : Joulukuu 06, 2003, 09:22 »
iltiksen keskustelut on aina ehdottomasti parasta viihdetta mita netista loydan jos vain aikaa on liikaa netissa roikkua. sielta loytyy niin paljon hyvia kommentteja, kuten tallakin kertaa :D
iltiksen keskustelut ei peta :D

Poissa Piia

• Piltti
  • *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #5 : Joulukuu 06, 2003, 10:21 »
Hmmmmm....mä itse asiassa pidän talvesta ja lumesta... :D

Lauruski: jos siellä Sydneyssä on tänä vuonna ollut huono kesä, niin ens kesänhän on pakko olla hyvä ja lämmin...eihän kahta huonoa voi olla peräkkäin... ;)

Tuksu: ei nuo raha-asiat mullakaan ole vielä selvillä. Opintolainaa on tietty pakko ottaa ja paljon. Koulu onneksi maksaa lennot ja kun kyseessä on yhteistyökoulu, niin lukukausimaksu on ihan siedettävä eli n. 1000 euroa.

Onko kenelläkään henk.koht. kokemuksia Williams Business Collegesta?? Tai muuten vaan mitään sellasta mielenkiintoista tietoa, jota koulun webbisivut ei tarjoa?

Poissa tuksu

• Piltti
  • *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #6 : Joulukuu 06, 2003, 13:12 »
Adrenaline: linkki opiskelulinjalle pdf-muodossa.. http://www.csit.tafe.net/diploma2degree/int-SportAndRec.pdf
Toi on niinq mulle tehty toi homma!Mutta tosiaan, jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin lukukausimaksu (18kk) on vaivaiset Aus $ 17000, eli onko se nyt noin 9000 egee...että ei se lainan ottaminen nyt ihan poissuljettu juttu ole :??

Mut jos sanonta sanoo et haaveet toteutuu jos tarpeeks uskoo niin mähän oon siellä opiskelemassa viimeistään 2006 ;)  tarkoitus olisi lähtee sinne ajjmeijan jälkeen, joka loppuu tammikuussa 2005.. :XXXX

Poissa riaapa

• Herootes
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #7 : Joulukuu 06, 2003, 13:58 »
Tuksu,

näyttää kyllä tosi hyvältä toi sun haaveilema tutkinto. Mulla on tuttuja Lontoossa töissä personal trainereina, ja on kuulemma paljon kysyntää, ja palkat on ihan mojovia... tolla tutkinnollahan vois toimia jopa sports center managerina, ei hassumpaa!

Mä laskin tutkinnolle hintaa 35000AUD... jos nuo course fees on: 15000 siitä diplomasta ja sen lisäks 1250 per yliopistoaine, joita tulee 16 kpl. se on reilu 21000 euroa, huhhuh...

Sittenhän sun täytyy käydä tuo TOEFL-testi. Älä huoli, suomalaisilla se on yleensä mennyt ihan hyvin (se kun ei niinkään mittaa sitä kaipaamaasi käytännön kielitaitoa). Testin voit tehdä joko Helsingissä (tietokonepohjaisesti) tai Oulussa (paperiversiona). Testin tulos on voimassa kaksi vuotta, joten kannattaa miettiä milloin käyt tekemässä sen. Toisaalta englannintaitosi ei varmaankaan parane armeijan aikana, mutta toisaalta mitä aikaisemmin sen käyt tekemässä, sitä aikaisemmin se myös vanhenee...
Lisää infoa TOEFLista löytyy esim. täältä: http://www.toefl.org/toeflcbt/cbtfaq.html

Riina.

p.s. mihin oot menossa armeijaan? voihan olla että saat seuraksesi pikkuveljeni Varkaudesta...
Riina

Poissa tuksu

• Piltti
  • *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #8 : Joulukuu 06, 2003, 15:35 »
Riina, kiitos rohkaisusta!
Juu kalliiks tulee tosiaan, mut jos nyt vuoden kävis töissä vuoden, eli lähtisin opiskelemaan silloin 2006 ja asumiseenkaan ei mene rahaa tällä hetkellä, niin se ainakin auttais asiaa aika paljon!

Jos tuon tutkinnon onnistuisin käymään niin se ois niin upee juttu, olettaisin että työelämässä olisi kysyntää :XXXX
Mähän oisin niinq :god: !

Lähden ajjmeijaan Joensuun Kontiorantaan..eikkä hyvä siellä samoilla metikössä!

Se TOFLin testi meitiä kyllä kieltämättä vähän pelottaa..kun en kumminkaan mikään haka ole siinä, juuri sen opetusmetodin takia..kun se on niin p**seestä! :)
Voi kait sen monta kertaa tehdä?? ;)

Poissa riaapa

• Herootes
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #9 : Joulukuu 06, 2003, 20:27 »
Tuksu,

joo, veljeni tulee Kontiorantaan sitten kesällä, saatat päästä käskyttämään... on ehkä parempi etten kerro sen nimee ;)

Tietääkseni mikään ei estä tekemästä TOEFLiä (tuttavien kesken tohveli) useampia kertoja, mutta kun se maksaa reilut sata euroa per laaki... Siinä mielessä kannattaa ehkä tehdä nyt ennen kuin kaikki opit ehtii kadota päästä?

Riina.
Riina

Poissa Jaaks

• Global Moderaattorit
  • Herootes
  • Moderaattori
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #10 : Joulukuu 07, 2003, 05:30 »
Riina :D

Valaisehan nyt vahan tietamattomalle, mihinka tuota "tohveli" testia tarvitaan :??

Ymmarran kylla mita siina testataan, mutta sekin perustuen "North American English" :??  Tarkoittaa varmaan US english, silla Kanadan englanti on taas erilaista ja yhta poikkeavaa muista kuin on Aussi englantikin :o

Poissa Jouko

• Yll?pit?j?
  • Yks styränki
  • Herootes
  • Jouko Laakso
    • Dundernews
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #11 : Joulukuu 07, 2003, 05:55 »
Jaaks,

Englannin kieliseen maahan vaihtariksi hakevat tarvitsevat sen... viisaammat korjatkoon...

- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Poissa Jaaks

• Global Moderaattorit
  • Herootes
  • Moderaattori
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #12 : Joulukuu 07, 2003, 06:14 »
Eli jos haet vaihtariksi Irlantiin tai vaikkapa Uuteen Seelantiin, niin kuullun ymmartamiskoe tehdaan perustuen North American English :?? - you gotta be joking:??

Mista lahtien suomalaiset englanninkielen opettajat on koulutettu in North America :??

Ymmarran kylla kuinka byrokratia toimii, mutta eikos tuo ole vahan hassua :??:??:??

Poissa riaapa

• Herootes
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #13 : Joulukuu 07, 2003, 09:29 »
Jaaks,

luulen että syy miksi tohvelia käytetään ympäri maailman on yksinkertaisesti se, että sille ei ole kunnon kilpailijaa. Tohveli on vakiinnuttanut asemansa, joten sitä käyttävät kaiken maailman instituutiot määrittämään että hakijalla on tarvittava kielitaito. Kuullun ymmärtämisessä voisi tietysti olla vaikka vuorovuosin Britti-, Aussi-, Jenkki-, Intialais-, Irkkuversio jne... mutta ehkä on helpompi että se on joka vuosi sama. Mene tiedä. Vähän hassuahan tuo kyllä on. Varsinkin jos ei tykkää jenkeistä...

Toisaalta monella suomalaisnuorella on nykyään aivan uskomaton jenkkiaksentti vaikkeivät ole koskaan ko. maassa käyneet. Syynä TV ja populaarikulttuuri. Suomessakin suurin osa suosituista tv-sarjoista tulee USA:sta, samoin esim. hip hop -musiikki. Sieltähän niitä vaikutuksia imetään, vaikka oma enkunope puhuis mikahäkkis-englantia.

Itse en ole tuota tohvelia tehnyt, enkä varmaan joudu tekemäänkään. Mutta moni kaveri on sen kyllä tehnyt.

Riina.
Riina

Poissa Jaaks

• Global Moderaattorit
  • Herootes
  • Moderaattori
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #14 : Joulukuu 07, 2003, 09:46 »

Kiitos selvityksesta :god:

Taytyis varmaan ihan huvin vuoksi tehda tuo testi ja katsoa kuinka kay :??  You never know - ne voisi vaikka sanoa, etta en lapaise :D

Just a question, if you don't mind :
Mitenka suomalais nuorilla voi olla vahva jenkkiaksentti, jos he eivat puhu jenkkien kanssa jenkki englantia tai sitten ystaviensa kanssa jenkki englantia :??  On ensimmainen kerta kun kuulen, etta aksentti olisi opittu kuuntelemalla :?? Kielen oppii kuuntelemalla ja vaikka ilman puhumatta, mutta silloin aksenttisi on alkuperainen sen mukaan mista olet kotoisin :??  Aksentin oppii tai se juuttuu sinuun puhumalla - ei kuuntelemalla :D

Nyt siis puhun ainoastaan ns myohaisoppineista, enka aidinkielenaan syntymastaan saakka toista kielta oppineista:D

True or Not Riina :??

Cheers
Jaaks
:XXXX

Poissa mette

• Herootes
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #15 : Joulukuu 07, 2003, 10:51 »
Kahta meidan poikaa luullaan tavan takaa jenkeiksi, siis kaupassa, parturissa etc :?? Tuon meidan high schoolilaisen luokassa on eras poika Kaliforniasta , joka oli myos hyvin yllattynyt kuullessaan poikamme olevan Suomesta. Hanenkin  arvaus oli ollut New Yorkista.
Tuosta aksentin oppimisesta :?? sen kai voi  oppia laulamalla rappia :o ainoa jarkeva selitys, silla well well Valloissa ei olla kayty.
Mitenkahan nayttelijat sitten oppiessaan jokusen tarvittavan sanan vierasta kielta rooliin sen oppivat (oletetaan etta ei puhu ko kielta lainkaan)...esim.alkuvuodesta katselin A Birthday Girl, jossa Nicole Kidman puhuu venajaa ....olettaen taydellisesti...
Sopivasti tuli mieleen tama, vaikka en seuraa Neighbours, mutta teista ehka joku seuraa ja tietaa kyseisen nayttelijan siita Daniel McPerhson jotain sinne pain...nayttelee nykyaan jossain brittisarjassa Bill? poliisia. Tuo Daniel oli kuitenkin kerran tuossa Seiska-kanavan Sunrise ja pyysivat ohjelman juontajat  hanta siina antamaan brittiaksenttinaytteita ja nauraa rakattivat ihan kippurassa tuolle Danielille hanen heittaessa jokuset  hauskat  lauseet.
Jokainen tietaa miten silla kouluenglannilla ei sitten loppujen lopuksi osattukaan jutella (joskus kauan sitten). Nykyaan  on varmaan aivan toisin, kiinnitetaan huomiota kuunnellun ja kirjoittamisen lisaksi myos puhumiseen.

Poissa riaapa

• Herootes
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #16 : Joulukuu 07, 2003, 13:31 »
Lainaus
Alkuperäinen postittaja Jaaks
Just a question, if you don't mind :
Mitenka suomalais nuorilla voi olla vahva jenkkiaksentti, jos he eivat puhu jenkkien kanssa jenkki englantia tai sitten ystaviensa kanssa jenkki englantia :??  On ensimmainen kerta kun kuulen, etta aksentti olisi opittu kuuntelemalla :?? Kielen oppii kuuntelemalla ja vaikka ilman puhumatta, mutta silloin aksenttisi on alkuperainen sen mukaan mista olet kotoisin :??  Aksentin oppii tai se juuttuu sinuun puhumalla - ei kuuntelemalla :D

Tässä aksenttiasiassa on tietysti vaihtelua yksilöitten välillä, joillekin tarttuu helpommin, joillekin ei tartu sitten millään... Mutta tuo aiempi väitteeni perustui ihan omaan ja monen muun huomioon niin luokkahuone- kuin sosiaalisissakin tilanteissa. Mihin perustat Jaaks tuon teoriasi että aksentin omaksuakseen sitä täytyy myös puhua?

Input vaikuttaa outputiin. Ja jos suuri osa inputia on vaikkapa jenkkiaksenttista, niin onko ihme että output on sitä myös? (termit input-output ovat kielitieteilijä Krashenin teoriasta). Suomessa erittäin pieni osa englannin kielisestä inputista tulee englanniksi keskusteltaessa, vaan enemmänkin se tulee juuri television ja muiden medioiden kautta. Toki se aksentti vahvistuu kun sitä käyttää puhuessaan. Suomessa tämä tapahtuu esim. luokkahuoneessa, missä jokainen saa puhua juuri sillä aksentilla kuin haluaa. Tosin nykyajan oppilaat ovat aika julman kriittisiä jos opettajalla on perinteinen suomalainen aksentti, vaikka muuten puhuisikin täydellisen kieliopillisesti ja sujuvasti. Tämän sai kokea eräs opiskelijatoverini opetusharjoittelua suorittaessaan...

Enpä tiedä vastasinko Jaaks kysymykseesi?

Riina.
Riina

Poissa Jaaks

• Global Moderaattorit
  • Herootes
  • Moderaattori
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #17 : Joulukuu 07, 2003, 22:38 »

Kiitos - juu ja ei - vastasit ammattilaisen tavoin, mutta silti en tieda, jos olen samaa mielta tuosta input -output teoriasta, mutta se onkin vain henkilokohtainen mielipiteeni :D:D:D