Kirjoittaja Aihe: Nykysuomalaisuus - juttu Kalevassa  (Luettu 5181 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa no-worries

• Mänkki
  • **
Nykysuomalaisuus - juttu Kalevassa
« : Joulukuu 05, 2003, 10:59 »
Näin itsenäisyyspäivän lähestyessä voisi olla hyvä hetki aloittaa keskustelu siitä, miten suomalaisuus on muuttunut sitten niiden aikojen, kun suurin osan tämän palstan käyttäjistä on Australiaan muuttanut. Keskustelun pohjana voisi käyttää vaikka tämän päivän Kalevassa ollutta juttua: http://www.kaleva.fi/cf/juttu.cfm?j=362835

Minun Suomeni on ainakin osa Eurooppaa, olen siis koulutettujen kaupunkilaisten uuden Suomi-kuvan kannalla ainakin jossakin määrin. Suomalaisuus ei kuitenkaan ole katoamassa, muuttumassa vain.

Koko maailma nykyisin on yksi pieni kylä, ja toiselle puolelle maailmaa voi matkustaa enteriä painamalla. Tässä maailmassamme ei suomalaisuus minusta ole sen kummallisempia asia kuin virolaisuus, ruotsalaisuus tai australialaisuuskaan. Kulttuurimme vaikuttaa vahvasti siihen, kuka olen, mutta muut kulttuurit vaikuttavast vahvasti suomalaiseen kulttuuriin. Suomalaisuus on lopulta varsin suhteellista.

Mikä meidät siis erottaa esimerkiksi ruotsalaisista tai ausseista? Mikä taas on yhdistävä piirre? Antakaapas osuvia esimerkkejä :)
Maija

Poissa Jaaks

• Global Moderaattorit
  • Herootes
  • Moderaattori
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : Joulukuu 07, 2003, 06:39 »
No-worries :D

No olihan se juttu tuokin siella Kalevassa :o

Tuon ihan saman artikkelin voisi kirjoittaa ihan mista maasta tahansa ja varmasti sopisi yhta hyvin kuin suomenkin kanssa:??

"Mikä meidät siis erottaa esimerkiksi ruotsalaisista tai ausseista? Mikä taas on yhdistävä piirre? Antakaapas osuvia esimerkkejä "

Ei sitten yhtaan mikaan :D  Eikohan se  ole kaikki hyvin yksilollista, kun puhutaan henkilokohtaisella tasolla ja sitten valtiollisella tasolla hyvin paljon valtionjohdosta riippuvaista :??

My two cents worth :D

Poissa Jaaks

• Global Moderaattorit
  • Herootes
  • Moderaattori
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : Joulukuu 07, 2003, 08:40 »
Mette :D

Ala suotta murehdi :D Ei ne sita nimea ole oikeastaan "raiskanneet" : "Bastu" on vaan kansan lyhennys sanasta "Badstuga" eli kylpyla tai kylpytalo tai jopa kylpyhuone :D

Ruotsalaisilla on jopa oma "Sauna Akatemia" : http://www.norrbotten.se/kultur_fritid/bastuak.htm

Jos et halua lukea koko tarina, niin tassa muutamia otteita sielta:
"In sauna veritas - I bastun råder sanningen".

"...finska bastusällskapet med kansli i Helsingfors...vid kansliet i Kukkola..."

"...Svenska Bastuakademiens granne i Kukkola är den finske öltillverkaren Hartwall som producerar Lapin Kulta..."

"...Den finska regeringen har i sin "aftonskola" beslutat att...
Formuleringen aftonskola är en accepterad omskrivning för bastu som fortfarande används av de finska medierna..."

Ja siina vaan muutama :D :D :D

Taalta vahan historia tietoa saunan historiasta:

http://www.sfhs.eget.net/P_articles/Pelo19.htm

Cheers Itsenaisyyspaivalle :XXXX

Poissa no-worries

• Mänkki
  • **
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #3 : Joulukuu 07, 2003, 09:27 »
En ehkä oikein osannut pukea sanoiksi ajatuksiani tuossa ketjun aloittavassa viestissä.

Yritin selvittää, missä vaiheessa Suomesta on tullut osa Eurooppaa. Kolmisenkymmentä vuotta sitten Suomi oli kai kuitenkin rajojensa sisällä yhtenäisempi paketti?

Omakohtaisten kokemusteni mukaan EU:hun liittymisellä on oikeasti ollut suuri merkitys. Suomi on minusta merkittävissä määrin kansainvälistynyt viimeisen kahdeksan vuoden aikana. Olen kuitenkin niin nuori, että en osaa sanoa, millainen tilanne oli yli 20 vuotta sitten. Siksi käsitykseni voi olla hyvinkin puolueellinen.

Pari kommenttia suomalaisuudesta:

* On perisuomalaista kantaa huolta siitä, mitä muunmaalaiset ajattelevat meistä. Kulttuurimme ja kielemme kuitenkin kiehtoo ihmisiä. Kaikille suomalaisuus ei aukea, mutta moni ulkomaalainen silti ihastuu näihin raukkoihin rajoihin. Meidän pitäisi vain oppia ottamaan ihastuneisuus vastaan rinta rottingilla nykyisen anteeksipyytelyn sijaan.

* On supisuomalaista epäonnistua Euroviisuissa joka ainoa kerta. Ei silti ole mikään ratkaisu ryhtyä laulamaan Viisuissa englanninkielisiä lauluja, joiden tekijät eivät ole Suomessa käyneetkään. Se ei ole leikin ideana.

* Olen muutamassa Australiaan puoleksi vuodeksi. Vaikka lähtö on vasta edessä, olen jo iloinen siitä, että antoisan ja kasvattavan reissuni jälkeen saan palata Suomeen. Voisin olla töissä eri puolilla maailmaa, mutta sydämeni taitaisi silti olla Suomessa. Oma maa mansikka, muu maa mustikka?

Kunnioitan kuitenkin teitä, jotka olette toisenlaisen valinnan tehneet. Olette pystyneet katkomaan turvaverkkonne langat, pistämään narut kerällä ja kiinnittämään ne jälleen paikoilleen uudessa maassa. Todella rohkea teko! Toisilta tuo onnistuu, monilta ei. Monet jäävät kotisohvalla ja tuskailevat, että "olisin minäkin silloin nuorena".
Maija

Poissa Jaaks

• Global Moderaattorit
  • Herootes
  • Moderaattori
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #4 : Joulukuu 07, 2003, 09:58 »

Et pukenut sanojasi ollenkaan vaarin ( sorry, mutta eikos ole hauska, etta suomeksi voit pukea sanoja - englanniksi - dress up your words ???)
mutta nyt puhuitkin omakohtaisista kokemuksistasi ja kuten viestisi lopussa sanoit: toinen tykkaa mustikasta ja toinen vaikka mansikista - who knows :D :D :D

Nuo sinun kommenttisi suomalaisuudesta on hyvin yleistavia :?? ja osin ehka henkilokohtaisia, joten olen melko "biased" vastaamaan niihin :D

Cheers for the Independence :XXXX

Poissa hanskie

• Knihti
Suomalaisuus
« Vastaus #5 : Joulukuu 07, 2003, 21:02 »
Olen seurannut tata palstaa mielenkiinnolla ja keskustelua suomalaisuudesta.                                    "no-worries", sinun kommenttisi on hyva ja teravasti ajateltu, eteenkin koska mainitset olevasi nuori ialtasi. Mielestani juuri sinunkaltaisia ikaisiasi tarvitaan kehittamaan uutta suomalaisuutta, jota kai kutsutaan Euro-Suomalaisuudeksi.       Sisu,  Sauna  ja Sippe on kai vanhentunut kasitys nykysuomessa ?    Kansainvalistyvassa ja teknistyvassa maailmassa ja Eurosuomessa on kai suomalaisuus enemmankin joukko suomalaisia ominaisuuksia kuin kansallisuus.     Miten on????                    Mainitset:  30-vuotta sitten Suomi oli yhtenaisempi paketti rajojensa sisalla. Olikohan?                                                   *On palattava historiankulussa n. 1000 vuotta taaksepain, jolloin nykyisen Suomen valtion alueella oli vain heimoja. Kalantilaiset, Hamalaiset, Savolaiset (totta kai), Pohjalaiset , seka jonkun verran Karjalaisia. "Suomalaisuutta" ei tuolloin ollut . Oli vain heimolaisuus.           Vasta 1500-luvulla syntyi tapahtumia,  jotka olivat yhdistavina tekijoina matkalla suomalaisuuteen.      :roue
Hannu

Poissa mette

• Herootes
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #6 : Joulukuu 08, 2003, 06:28 »
Jaaks :D Voihan olla,etta ruotsalaisille tuo sauna on vaikeasti lausuttavissa ja siksi badhus eikun bastu :D:D:D Sita sopii ihmetella miten kaikki muut maailman kansat ovat oppineet saunan lausumaan :o no kuuleehan sita aika usein soonaa,mutta siltikin...Sauna-sana kuitenkin tunnetaan ympari maailmaa ja uskallan vaittaa ,etta bastu taas  ei kerro yhtaan mitaan :o Etta oikein sauna-akatemia :??

Tassa yhteydessa on taas hyva muistella miten kekseliaita me suomalaiset olemme  Sauna,sisu,oivallus!
http://www-fi.valitutpalat.fi/lehti/lehti0007/artikkeli02.html

ps.Osaako kukaan auttaa mista netista loytyy ruotsalaisten keksintosivut?

Poissa Jaaks

• Global Moderaattorit
  • Herootes
  • Moderaattori
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #7 : Joulukuu 08, 2003, 07:00 »

Poissa jounij

• Herootes
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #8 : Joulukuu 19, 2003, 02:20 »
Heh heh, monasti näissä Suomi-seuratoiminnoissa mukana ollessani olen kuullut täällä käymässä olleilta suomalaisturisteilta, että täällä Ossilassa "suomalaiset ovat suomalaisempia kuin Suomessa", mitä se sitten tarkalleen ottaen tarkoittaneekin. Ainakin sitä on kommentoitu, ettei Suomessa "juuri kukaan" taida ja tanssi enää suomalaisia kansantanhuja (en kyllä tanssi minäkään). Myöskin minun suomenkieleni on kehuttu olevan paljon puhtaampaa (ei väkisin kielenkäyttöön ympättyjä englanninkielisiä lainoja) kuin useimpien Suomessa asuvien (ikäisteni tai nuorempien?) ihmisten.

Lainaus
Alkuperäinen postittaja no-worries
Yritin selvittää, missä vaiheessa Suomesta on tullut osa Eurooppaa. Kolmisenkymmentä vuotta sitten Suomi oli kai kuitenkin rajojensa sisällä yhtenäisempi paketti?

No jaa, mielestäni Suomesta tuli osa Eurooppaa silloin, kun sivistyneistö alkoi käydä hakemassa sivistystä Saksasta (esim. Micael Agricola 1500-luvulla).

Lainaus
Omakohtaisten kokemusteni mukaan EU:hun liittymisellä on oikeasti ollut suuri merkitys. Suomi on minusta merkittävissä määrin kansainvälistynyt viimeisen kahdeksan vuoden aikana.

Olen samaa mieltä, mutta kansainvälistyminen ei ainakaan minulle ole yhtä kuin eurooppalaisuus.

Lainaus
* On perisuomalaista kantaa huolta siitä, mitä muunmaalaiset ajattelevat meistä.

Se on myös periaustralialaista: tuskin ehdit maahan tultuasi lentokentältä taksiin, kun joku - viimeistään se taksikuski - kysyy sinulta, mitäs tykkäät Australiasta.

Lainaus
* On supisuomalaista epäonnistua Euroviisuissa joka ainoa kerta. Ei silti ole mikään ratkaisu ryhtyä laulamaan Viisuissa englanninkielisiä lauluja, joiden tekijät eivät ole Suomessa käyneetkään. Se ei ole leikin ideana.

Olen 100% samaa mieltä. On paljon mieleenpainuvampaa jäädä joka kerta ylväänä viimeisten kolmen omaperäisen esityksen joukkoon kuin yrittää muita matkimalla kärkeen (josta normaalisti on tuloksena vain maksimissaan yhden päivän mielessä pysyvä keskitason sijoitus).

Lainaus
* Olen muutamassa Australiaan puoleksi vuodeksi. Vaikka lähtö on vasta edessä, olen jo iloinen siitä, että antoisan ja kasvattavan reissuni jälkeen saan palata Suomeen. Voisin olla töissä eri puolilla maailmaa, mutta sydämeni taitaisi silti olla Suomessa. Oma maa mansikka, muu maa mustikka?

Diggaan asennettasi eli toivotan sinut omasta puolestani sydämellisesti tervetulleeksi!  

Kunnioittaen kommentoi
Jouni
Canberra