Minna

,
Siita sun luksuskampasta. Se on mita luultavammin "soluasunto" (paras keksimani suomennus sanalle share accommodation), jonka tulee jakamaan teidan kanssa mahdollisesti suurikin porukka. Itse asun juuri tallaisessa.
Parhaimpina puolina pitaisin naissa asunnoissa:
-Vuokra on yleensa kohtuullinen, 100 dollarin kieppeilla
-Sijainti, yleensa ihan ydinkeskustassa
-Saat mahdollisesti kayttoosi kuntosalin, uima-altaan, saunan(!), squash-kentan...
-Sosiaalinen elama
-Ja tietty pesukoneet, keittiot...
-Uudehko sisustus/kalustus
Huonoimpina puolina pitaisin:
-Mahdollisesti sotkuinen, riippuu ihmisista
-Sosiaalinen elama
Jaa miten tama on mahdollista, no selitampa oman tilanteeni. Maksan vuokraa $110 viikossa, ja vastineeksi saan kuntosalin, uima-altaan, porealtaan, squash-kentan (nama eri kerroksessa) ja yosijan yhteisine keittioineen ja pesutiloineen. Kamppaan mahtuu 12 henkiloa, eli tama on se kohta joka selittaa miksi tama kaikki nain halvalla.
Mun kampassa (303 Castlereagh St / unit 332 / level 25) on olohuone, keittio, pesuhuone, kaksi toilettia, parveke ja kaksi huonetta. Kahdessa huoneessa on yhteensa 8 sankya. Olohuoneesta on erotettu kolmas huone kirjahyllylla, sinne mahtuu kaksi, loput kaksi nukkuu sitten - uskokaan tai alkaa - parvekkeella

:o:o. No se parveke on tehty sellaseks lasikopiksi, etta kai siella pystyy sitten nukkumaan... Sain kamppani kuulostamaan aika pienelta, mutta tosiasiassa olohuone on ihan mukavan kokoinen: kaksi isoa yhden (mahdollisesti jopa kahden) istuttavaa ja yksi kolmen hengen sohva, tietty telkka ja pari poytaa.
"Panttia" (bond) ei tavallaan tarvinnut maksaa, se sisallytettiin vuokraan se. ensimmainen vuokra oli kaksinkertainen, tama toinen puolisko vuokrasta on viimeisen viikon vuokra jonka maksan vain etukateen. Vuokran maksuajoissa ollaan kohtuu joustavia, riippuu tietysti henkiloista. Esim. mun kampassa oli henkilo joka ei ollut maksanut kolmeen viikkoon. Perinta tapahtuu aika vanhanaikasesti, vuokranantaja tulee aina iltasella (tai muulloin jos tarvis) raapimaan pennosia koyhilta reppuselkalaisilta. No tama kolmen viikon rastilainen aina piiloutui ties minne, suihkuun, komeroon... ja me sitten vuokranperijalle aina :?? :?? :??. Loppu hyvin kaikki hyvin, tama kaveri lopulta maksoi ja taas saimme nauttia oman kerroksen lampimista suihkuista, oli kato lammin vesi jostain syysta katkennu...

110 dollaria sisaltaa myos sahkot, vedet... kaikki laskut. Minimiaika, joka sinun tulee asua on 4 viikkoa. Itse olen viihtynyt hyvin, mutta tamahan on aina tapauskohtainen. Kaikista ei tarvitse tykata, mutta kylla heidan kanssaan voi silti asua. Varsinkin kun lahes kaikilla on oma tyopaikka, ei siis valttamatta naa laheskaan kaikkia joka paiva. Myos jonkunlaiseen paperinpalaan tuli nimikirjoitus laitettua. Paperinpalaa vuokranantaja kutsui vuokrasopimukseksi, siina oli just noista minimiajoista, vuokrasta jne.
Tuossa oli minun kamppani lyhykaisyydessaan. Ehdot ja palvelut vaihtelevat tietysti paikoittain, mutta antaapa tama jonkunlaisen kuvan luksussoluasunnoista.
Ilmotuksia nakee liikennepylvaissa, sushikojuissa... kylla varmasti tormaa kun kavelee vaikka George ja Pitt Streetit lapi!