Paljon mua mietityttää edelleen, millaista lapsen ja nuoren on kasvaa Suomessa ja millaista toisaalta Australiassa. Mitkä on niitä hyviä puolia olla täällä kylmässä Pohjolassa ja miksi taas olisi hyvä olla siellä Australiassa. Hesarissa on ollut muutamia juttuja lähipäivinä, joissa käsitellään suomalaisen koulun epäviihtyvyyttä (juttu otsakkeella "Ylivilkas professori") ja suomalaisten lasten käytöstapoja ja varhaista itsenäistymistä (juttu; "Haluan, että minulle sanotaan "kyllä äiti" eikä joojoo")
Suomeen liitetään usein nuorten varhain aloitettu alkoholinkäyttö ja pussikaljoittelu. Mulla ei ole mitään käsitystä, miten nuoret Ausseissa alkoholin kanssa pulaa, omat lapset ovat kuitenkin vielä niin pieniä, ettemme moiseen asiaan missään törmänneet. Mutta ei me kyllä missään nuoria kaljakassien kanssa nähty, että kertooko se sitten jotain? Vappuna juttelin täällä Suomessa pienessä naisryhmässä ja siellä parikin äitiä kertoi antaneensa 14-vuotiaalle luvan juoda kavereiden kanssa pari siideriä, olivat siis hakeneet nuo siiderit tyttärilleen. Toisaalta on hienoa, että lapsilla ja vanhemmilla on niin läheiset välit, että lapsi tulee kysymään saisiko juoda, kun kaikki muutkin juo. Mitä jos nuo vanhemmat olisivat sanoneet ei? Olisiko nuori juonut siitä huolimatta? Se oli ainakin vanhemien perusteluna, miksi suostuivat. Mulla ei kyllä luonto antaisi mitenkään periksi sille, että antaisin meidän lapsille luvan juoda alkoholia ties missä ties kenen kanssa selvästi alaikäisenä. Missä aussinuoret ryyppää, kun ei ne kuitenkaan kansallisten juhlien aikaan keskenään steisseillä notku vai notkuuko? Juovatko nuoret Suomessa ehkä kenties nuorempana, koska he ovat itsenäisempiä ja liikkuvat enemmän keskenään kuin Australiassa? Mua ihmetyttää tämä alkoholikulttuuri täällä muutenkin. Humalahakuiseen juomiseen en Ausseissa törmännyt koskaan, se tosin ihmetytti alussa, että lasten synttäreilläkin kaivetaan se olutpullo tai viinilasillinen esiin, mutta koskaan ei missään porukka vetänyt itseään änkyrään, siis silloin kun perheet viettävät yhdessä aikaa keskenään ja lapsiakin on läsnä. Pullo pari ja se siitä. Täällä tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että vaput ja juhannukset ynnä muut ovat kosteita juhlia myös perheellisillä lasten läsnä ollessa. Siinä sitä on hyvää esimerkkiä kerrakseen.
Osaisiko joku valaista eroja maiden alkoholikulttuureissa, onko niitä?