Joustavuudesta,,,
alkaa jo muisti haparoimaan suomen tieliikenteen joustavuuden suhteen ja onhan se voinut vaikka muuttua joustamattomaksi tai joustavaksi kumpaa se nyt sitten onkaan ollut.
Asiasta tuli mieleen vain yksi elokuinen iltapaiva Vaasassa kun silloinen natti olentoni tuli kotiin ja oli ihan itkua vaantamassa ja ovia paiskomassa, mina siihen kysymaan ja lohruttamaan etta mikas sita laivaa noin keinuttaa ja perasinta ahristaa...
no han kertoi etta kun oli yrittanyt olla ystavallinen ja olikohan kyse nyt ollut valojen rapayytamisesta tai muusta vastaavasta ystavallisesta eleesta (silloin ainakin tuo tarkoitti etta jotain on vialla, omat valot on pois paalta tms.) no vastauksena oli kuulemma tullut hyvin harkittu keskisormi ja muu manailu,,,heh heh itse koin asian hassuna ja hassun hauskana...no se nyt ei sitten ollut mikaan esimerkki joustamattomuudesta tai muustakaan,,,kuhan tuli mieleen yksittainen juttu jonka ajattelin jakaa muiden suruksi.

Itse asiaan liittyen talla brissylassa on ollut mediassa viimeaikoina aika usein juttua kohteliaisuudesta ja liikennetavoista...eli esim jossain kyselyssa kysyttiin mika arsyttaa liikenteessa,,,epakohteliaisuus oli aika karkipaassa,,,ja siihen joustavuuteen vastaamatta jattaminen,,,eli siis pitaa myos muistaa heilauttaa sita kattaan kun paastetaan esim jumiutuneesta sisaantulosta valtatielle tms.
Omasta kaytoksestani huomasin aiemmin semmoisen luonnollisen kohteliaisuuden (joustavuuden) puuttuvan (huomaa mennyt muoto joka osoittaa etta ainakin toivon olevani joustavan kohtelias nykyaan

) eli kun vertasin omaa kaytosta (joo olen epareilun vertailun uhri han on jo syntyjaan parempi ihminen kuin mina

)esim nykyisen kaunistukseni tyyliin niin hanelle tuntui olevan ihan ajattelematta luonnollista antaa tieta muille ja luoda tata joustavuutta...vahan sama juttu kuin puheessa,,,siis alkuaikoina tuli vain toksaytettya etta "can I have such and such",,,ja se tuntui omasta mielesta kohteliaalta kun en kerran vaatinut etta gimme that,,,ja sitten kun olin mukamas oikein kohtelias kayttelin vain "May I" have lausetta,,,,etta kesti hetken ennenkuin se please tipahti automaatisesti siihen peraan (jaa se vielakin joskus pois

)
liikenteesta lissaa
sitten vastoin omiin oppeihin (tottumuksiin) kayvat jutut tai kutsuisko niita kirjoittamattomiksi laeiksi, luovat omassa mielessa joustamattomuuden tunnetta,,paikallisilla on uskomaton kunnioitus seepra ylityksia kohtaan...eli jos kavelet ja olet edes ajattelemassa menemista semmoiselle niin jarrut alkaa kirskumaan saman tien, (ja paikalliset jalankulkijat elaa saman kaavan mukaan,,eli vaikka siella olisi tulossa taysperavaunu niin siita vaan kylla se pysahtyy,,,itse kylla ennemin odotan hetken),,kun taasen jos olet jatkamassa suoraan ja kavellen ylitat tienhaaran niin saat pitaa varasi ettei kaantyvat autot vie sinua mukanasi...No jos elaa naiden saantojen mukaan niin silloin ne toimii,,,eli seepran kun nakee niin pitaa olla varuillaan, sehan voi tulla tielle miten haluaa.
mutta kylla mielestani liikenne ja ihmiset taalla liikenteessa ovat joustavampia ja kohteliaampia kuin joustamattomassa ja epakohteliaassa paikassa tjaa...siis mielipidehan riippuu ihan omasta kokemustaustasta eli jos asuu vaikka manalassa niin saharassa voi olla ihan miellyttavan lammin...tai kuten kuulin jostain intialaiseta vai oliko se kiinalaiseta hemmosta joka asui melbournen keskustassa ja valitti aina etta oli niin hiljaista ja vahan ihmisia...kun taasen jollekin Rayrinkilaiselle siella vois olla hyvinkin vilkasta ja meluisaa..

kai tassa tuli hiukan asiaakin kirjoitettua,,,tulihan

ai niin on tullut vain unohdettua lukemaan ja ihastelemaan muiden kauniisti kirjoitettuja ja selkeasti ajateltuja kommetteja (joiden kanssa olen suurelta osin samaa mielta) . Mutta kylla vaikeat ajat ovat edessa ja ei siihen ratifioinnit auta,,,kylla se pitaa lahtea ruohonjuuri tasolta....eli lopettaa tuhlaaminen...joten pistampa taman koneen nyt kiinni ja menen istuttamaan jotain syotavaksi kelpaavaa enka aja autolla kauppaan, siita se lahtee asia kerrallaan

minka takia tama ilmastokokous muuten vietettiin Balilla

???mika olisi ollut lahin paikka suurimmalle osalle edustajista oletan eurooppaa??? tai miksei sita voinut tehda vaikka videokokuksena (tottumus kysymys),,,jopa olisi hiilidioksidia saastynyt.