Terveisia erittain kuivalta maaseudulta Victorian pohjoisosasta. Taalla kuivuus todellakin nakyy ja vaikuttaa jokaisen elamaan jollakin tavalla. Taalla Sheppartonin alueella on valtavasti hedelmatarhoja, vihannesfarmeja ja karja- ja maitotiloja ja kaikki karsivat valtavasti vedenpuutten takia ja se vaikuttaa suorasti tai epasuorasti jokaisen alueen asukkaan elamaan. Taalla ei ole juurikaan satanut kuukausiin ja lampotila on ollut siina 30-40 C jo parin kuukauden ajan. Itse tosin olin pahimman kuumuuden aikaan Suomen pakkasista nauttimassa, mutta nyt sitten kuumuus tuntuukin entista kauheammalta! Vedensaannostely ei juurikaan vaikuta tavallisen ihmisen jokapaivaiseen arkeen, nyt tosin saa vaan kastella nurmikkoa aikaisin aamulla ja myohaan illalla, mutta kuka jarkeva ihminen kastelisikaan keskella paivaa?! Saisivat minun puolestani tiukentaa saannostelya.
Olen toissa firmassa, joka myy ja ostaa kasteluvetta. Veden hinta on ollut aivan pilvissa tana vuonna kastelukauden alettua elokuun puolivalissa, korkeimmillaan $500/ megalitra. Viime vuonna samaan aikaan se taisi olla n. $50/ ml. Viela muutama kuukausi sitten puhelin ei lakannut soimasta, kun farmarit soittivat ostaakseen lisaa vetta ja ne joilla oli ylimaaraista vetta tekivat huikeaa voittoa sita myymalla, mutta nyt saan pyoritella peukaloitani, kun kellaan ei ole vetta myytavana ja jos onkin, se on niin kallista ettei kellaan muulla ole sita varaa ostaa! Tyopaikallani myos suunnitellaan farmien kastelujarjestelmia, mutta sillakin saralla on hiljaista, koska farmareilla ei ole sellaiseen varaa kuivuuden ja menetetyn sadon ja karjan takia, joten jo muutama henkilo on saanut potkut, kun tyota ei riita kaikille.
Olen huomannut ruoan hinnan kallistuneen aivan selkeasti, erityisesti maito- ja viljatuotteiden seka hedelmien ja vihannesten, jotka talla alueella olivat aiemmin lahes puoli-ilmaisia. Kuulin myos, etta Australia on jo joutunut tuomaan viljaa Amerikasta asti, kun maa oli ennen taysin omavarainen sen suhteen. Mieheni tyoskentelee rakennusalalla ja siellakin on tapahtunut selva muutos viime vuoteen verrattuna, maanviljelijoilla ei ole varaa rakentaa ja remontoida.
Eipa siis muuta kuin sadetta odotellaan ja toivotaan, etteivat metsapalot levia tanne asti. Kuulin juuri, etta Canberrassa on menetetty jo neljasataa taloa tulipalojen takia. Pelottavaa. Terveisin Heidi