Ihanaa,
Vihdoin saan kertoa omasta rahtikokemuksestani vuosien haaveilun jälkeen. Loppuvuonna 2003 tai alkuvuonna 2004 Jouko ja Jaaks tavattiin lounaan merkeissä ja silloin jo kovasti haavelin pidemmästäkin reissusta maapallon toiselle puolelle. Mietimme kaikkia mahdollisuuksia ja muistan, että sinä Jaaks tokaisit ”aina voi löytää toisen puoliskon täältä”. Enpä silloin vielä tiennyt, että pian tapaan kiwi-mieheni. Mutta rahtiaiheeseen tai ainakin rahdin lähtemiseen Suomen päästä.
Meillä on sellainen tilanne, että mieheni lähti Ausseihin jo lokakuun lopussa ja minä jäin Suomeen hoitamaan tämän pään asiat ja jäipä minulle hoiviini kaksi alle 3v. lasta. Määränpäänä meillä on Atherton, QLD. Rahtikeskustelujen lukemisen jälkeen lähetin tarjouspyynnöt (n 2-3m3) Express-Huolinnalle, Dsv air & sea’lle, Wacolle, Nordiconille, Beweship’lle, Helsingin KTK:lle ja Niemelle. Kolme ensimmäistä sanoivat, ettei heillä löydy meille palvelua – Wacolle lähetin lisäkyselyitä, joihin ei koskaan vastattu.
Nordicon tarjosi max 2m3 merirahdin Hki-Brisbane 315USD (itse pakattava, hankittava puulaatikot ym.)
Beweship tarjosi 2m3 Hyvinkää – Cairns, Brisbane
a) ovelta ovelle 2600e (sisältäen miltei kaiken)
b) itsepakattuna Aussiovelle 2050e
c) he pakkaavat – toimitus vain Brisbaneen 1700e
d) vain merirahti Hki-Bne 1150e
Helsingin KTK tarjosi 2m3
a) vain merirahti 790e
b) Hki- toimituksen ystävillemme Bneen 1890e
c) Hki- Cairns 2340e
Niemen tarjoukset olivat
a) kotiovelta Brisbaneen 1200e
b) ovelta Cairnsiin 2585e
Pitkän pohdinnan jälkeen päätimme, että on parasta antaa jonkun firman pakata puolestamme, kun jaloissani pyörii kaksi lasta ja on kiireinen aikataulu. Juuri ennen kuin olin hyväksymässä Niemen tarjouksen luin jälleen Dunderin keskusteluja ja laitoin viimeisen tarjouspyynnön Victor Ek:lle, josta vastaus tuli heti seuraavana aamuna ja 2-3m3 ovelta ovelle oli 1834e. Ja sehän me heti valittiin.
28.1. hyväksyttiin tarjous ja 7.2. tuli heppu pakkaamaan tehden töitä 4h putkeen. Matkaan lähti mm. keittiökamaa, vaatteita, kenkiä, leluja, kirjoja, valokuvia, TV ym, lasten turvaistuimia ja rattaat. Osaavalta mies vaikutti. Ihmettelin, kuinka ylimalkainen lähetyslista oli, ei mitään tarkkoja kuvauksia laatikon sisällöstä (saa nähdä, on se hyväksi vai tosi huonoksi). Seuraavalla viikolla oli rahdin tarkoitus lähteä ja viime viikolla sain Australian pään agentilta tullipaperit täytettäväksi ja tietenkin tullimaksu pyynnön (263,95Aud). Rahdin on tarkoitus olla Brisbanessa 18.3.
Minä ja lapset lähdemme Suomesta 31.3. ja matkaamme Hki-Bangkok-Sydney-Cairns n 28h. Positiivista ajatusta virittelen lähtöä varten, kun yksin kahden (toinen vielä sylilapsi) pienen kanssa matkustan, vieläpä ekaksi Finskillä, sitten BA:lla ja vasta lopuksi Qantaksella

Asenteella ”nyt mennään eikä meinata”.
Viestittelen, kuinka rahti ym. tässä etenee.
Tiina
Ps. Canberran isäntäperheen JouniJ – palaan siis vihdoin samalle maankamaralle