Jahas, kannan oman korteni kekoon kontti/muuttotavarakeskusteluun
Minulla on sinänsä onnellinen tilanne että on sisäpiirin kontakti eräässä huolintaliikkeessä (Joka ei normaalisti suostu yksityishenkilöiden tavaroita rahtaamaan). Ikävä puoli on nyt se että joudun itse hankkimaan liftin. Meinaan siis kuljettaa Syyskuussa noin 2,5m x 2m x 2m = 10m3 tavaraa. Kyselin muutamasta firmasta tämän liftin rakennus hintaa, ja yllättävän halvalla **Seuraa Mainos** saisin sellaisen PIPU ky -nimisestä liikkeestä (kokovanerinen kontti). Itseasiassa kyselin puukeskuksesta ja Starkilta puutavaran hintaa ja tulos on se että säästäisin noin 80 Euroa itse rakentamalla… Eli ei kannata todellakaan nähdä vaivaa.
Nyt sitten kuitenkin löysin sukulaisen joka toimittaa minulle ainakin vanerit (ehkä myös puutavaran) konttia varten melkoisilla alennuksilla, joten rakennan kontin kuitenkin itse. Teen siitä puukehikkoisen kontin jonka rakennan kahteen kerrokseen (sohvat + pesukoneet + kaapistot purettuna alakertaan, muut tavarat yläkertaan).
Vaneri itsessään ei aiheuta mitään ongelmia sillä siihen riittää pelkkä Eviralta saatava kasvinterveystodistus, mutta puukehikko, joka tulee olemaan kokopuuta, täytyy olla ISPM 15 standardin mukaan käsiteltyä (käytännössä lämpökäsitelty koska ”höyryttäminen” (en ole varma termistä) eli ”fumigation” on Suomessa kielletty) ja se täytyy olla ISPM 15 – standardin mukaan leimattua.
Käytännössä siis teen niin että etsin jostain sahan / puutoimittajan joka toimittaa joko rungon valmiina ja leimattuna johon itse laitan vanerit kiinni ulkopintoihin (ja hankin koko komeudelle kasvitodistuksen), tai sitten hankin valmiiksi leimattua puutavaraa josta rakennan kontin itse (ja hankin kasvitodistuksen). En ole varma onnistuuko tuo jäljempi vaihtoehto, mutta selvittelen asiaa parhaillaan.
*TARKENNETTU JÄLKIKÄTEEN*
Nyt näyttäis tuolle ”kontille” tulevan rakennushintaa n. 450-500 Euroa, ja kuljetuskustannukset ovat noin 1500-1700 euroa sis. lifti kun lasken mukaan kaikki kustannukset, myös paikalliskuljetukset (n.1000eur huolinta & satama & AQIS & merirahti, n. 450eur lifti, n. 200 eur paikalliskuljetukset sis. matkat satamaan/satamasta + puunhaku)...
*/TARKENNETTU JÄLKIKÄTEEN*
Ostettiin kaikki kalusteet uutena pari vuotta sitten, ja todettiin että jos nyt myydään tavarat (suunnitelma on ainakin muutama vuosi olla Australiassa, omaamme Permanent Residency Viisumin) ja ostetaan paikanpäältä uudet, niin otetaan aika tehokkaasti takkiin siinä hässäkässä. Ja kun muuta kamaa pitää kuitenkin viedä, niin viedään sitten kerralla hieman enempi ;-)
Laitan tilanne updatea kunhan saan suunnitelmat kontin osalta valmiiksi…