Talouskriisi

Aloittaja chilifinn, tammikuu 18, 2008, 12:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

chilifinn

USA:n subprime kriisi on laajenemassa vinhaa vauhtia laajemmaksi lamaksi. Aussilehdet ovat kirjoitelleet aiheesta hyvin maltillisesti ja realestate agenttien lempilausahdus asuntomarkkinoista on yha etta "it's going to just keep going up"...
Enpa olisi niin varma.

Kauppalehti
http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=9143

The Age
http://business.theage.com.au/stocks-plunge-on-us-rout/20080118-1mow.html

Nyt alkaa valjeta etta murrosvaihetta eletaan. Taalla kun elakkeetkin ovat rahastoissa niin huoli mahtaa monella olla kova.

Leokatti

Asuntomarkkinat on hiljentyneet huomattavasti. Käytännön kokemusta asiasta, kun paikka on myynnissä prkl... :peukkua

Superista en ole vielä huolissani. Täytyy tulla aikamoinen romahdus, ennen kuin viimeisten 5 vuoden 50%/vuosi kasvu menee kankkulan kaivoon... :peukkuy

Näyttää pahasti siltä, että tänään Australian pörssi lisää kymmenennen päivän suoraan tappioputkeensa...
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: chilifin...ja realestate agenttien lempilausahdus asuntomarkkinoista on yha etta "it's going to just keep going up"...
Enpa olisi niin varma.

Kyllä vain Chilifin :pepsodent  niinhän se yleensä käy kun osakemarkkinat romahtaa, niin ihmiset hakevat varmempaa sijoituskohdetta rahoilleen ja mikäs sen parempi kuin "bricks & mortar" eli kiinteistöt vaikka se pääoman palautus ei aina niin hyvä olisikaan, niin ei ainakaan nykyisellä kansakunnan kasvuvauhdilla mene takapakkia.  Kun siis sijoitusasuntojen kysyntä lisääntyy, niin hinnat kipuavat takuuvarmasti  8)

MH

Asunto markkinat ovat hiljentyneet pääosin sen takia että enää ei mene kaikki kaupaksi hinnalla millä hyvänsä ja välittäjäkin joutuu oikeasti hommiin että saa kauppaa aikaiseksi. Tähän asti ne ovat rahastaneet helppoja palkkioita olemattomilla panostuksilla.

Suomessakin yhä useampi myy asuntonsa itse, koska välittäjät ovat pelanneet itsensä ulos sikamaisella rahastuksella. Esim. myyt 400ke talon ja palkkio on 16000e+alv22% ja parhaissa tapauksessa 1kpl n. 50e lehtiilmoitus ja puolipäivää paperihommiin ja rahat tilillä.

chilifinn

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - tammikuu 18, 2008, 14:33
Lainaus käyttäjältä: chilifin...ja realestate agenttien lempilausahdus asuntomarkkinoista on yha etta "it's going to just keep going up"...
Enpa olisi niin varma.

Kyllä vain Chilifin :pepsodent  niinhän se yleensä käy kun osakemarkkinat romahtaa, niin ihmiset hakevat varmempaa sijoituskohdetta rahoilleen ja mikäs sen parempi kuin "bricks & mortar" eli kiinteistöt vaikka se pääoman palautus ei aina niin hyvä olisikaan, niin ei ainakaan nykyisellä kansakunnan kasvuvauhdilla mene takapakkia.  Kun siis sijoitusasuntojen kysyntä lisääntyy, niin hinnat kipuavat takuuvarmasti  8)

Totta Jaaks, nain on perinteisesti asia ollut ja voi olla etta nytkin menee osittain nain. Kuitenkin globaalin taantuman ja korkeiden korkojen myota tasanne tai jopa lasku on mahdollinen myos Aussilan asuntomarkkinoilla kuten on mm Lontoossa, Tallinnassa, Ruotsissa, Suomessa ja USA:ssa jo vuonna 2007 nahty. Suomessa asuntokauppa viileni vuoden 2007 aikana aivan dramaattisesti ja uusien rakennusten aloitukset ovat monilla alueilla nyt paljolti jaissa. Aussilassakin isot lainat ja korkeat korot ajavat varmasti osan ihmisista myyntikannalle, mista voi seurata ylitarjontaa. Siis lyhyella aikavalilla.

Tama aihe on minusta hyvin mielenkiintoista seurattavaa kun lukee eri maiden talousuutisia netista. Itse muistan viela edellisen nousukauden ja sita seuranneen laman. Ei kukaan 80-luvun lopulla uskonut muuhun kuin kasvuun ja menestykseen... Sitten koittivatkin kovat ajat. Nyt on ollut noin 10 vuoden kiivas nousukausi ja mielenkiitoista nahda mita tulevaisuus tuo tullessaan. Onneksi Australian talous on hyvalla pohjalla ja luonnonvaroja riittaa.

jounij

Kyllä tässä on melko hermostuneena joutunut pörssikursseja seuraamaan jo marraskuun alusta lähtien. Mutta tappiohan on tappio vasta, jos (kun?) joutuu tappiolla myymään. Kiinteistöjen hinnoista en sen sijaan ole lainkaan huolissani, sillä niillä ei ole aikomusta tehdä kauppaa moneen vuoteen. Aika tasoittaa heilahtelut! (Sama toki pätee osakkeisiinkin, mutta niistä seuraa sijoittajille ehkä enemmän huolenaihetta siksi, että ne hinnoitellaan päivittäin.)


Kaikesta huolimatta optimistisena
Jouni
Canberra

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: chilifinAussilassakin isot lainat ja korkeat korot ajavat varmasti osan ihmisista myyntikannalle, mista voi seurata ylitarjontaa.
Tuo on tuskin laita sijoitusasuntojen kohdalla.  Moni voi tuntea suuret lainat ja korot liian suuriksi omasta kodistaan ja laittaa sen siksi myyntiin, mutta silti ylitarjonnasta ei ole pelkoa.

LainaaDemand for housing was 180,000 dwellings annually, but only 150,000 were being built, and the situation would worsen, with a national shortage of 200,000 by 2010.

"Houses are like bananas. If there's a shortage, house prices are going to go up."

Housing shortage to worsen

Lainaus käyttäjältä: MH
Suomessakin yhä useampi myy asuntonsa itse, koska välittäjät ovat pelanneet itsensä ulos sikamaisella rahastuksella.
Sijoitusasunnossa se välittäjänpalkkio tulee suoraan pois myyntihinnasta ja näin myöskin voitosta eli vähemmän maksettavaa verottajalle  :pepsodent

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: chilifinn - tammikuu 18, 2008, 12:08
USA:n subprime kriisi on laajenemassa vinhaa vauhtia laajemmaksi lamaksi.

Lamasta ei vielä tietoakaan, mutta taantuma kyllä kolkuttelee ovia :(

Lainaus käyttäjältä: jounij - tammikuu 18, 2008, 18:39
Kyllä tässä on melko hermostuneena joutunut pörssikursseja seuraamaan jo marraskuun alusta lähtien. Mutta tappiohan on tappio vasta, jos (kun?) joutuu tappiolla myymään.

Moni kokenut peluri :coolh on jo alkanut varovasti tankata lisää :peukkuy. Aika näyttää oliko väärä ajoitus, sillä niin All Ords kun OMX Hki näyttää lukinneen autopilotin eteläkaakkoon >:(

Lainaus käyttäjältä: MH - tammikuu 18, 2008, 14:55
Suomessakin yhä useampi myy asuntonsa itse, koska välittäjät ovat pelanneet itsensä ulos sikamaisella rahastuksella. Esim. myyt 400ke talon ja palkkio on 16000e+alv22% ja parhaissa tapauksessa 1kpl n. 50e lehtiilmoitus ja puolipäivää paperihommiin ja rahat tilillä.

Ulospelaaminen ei vielä kuvaa nykytilannetta, koska välittäjien osuus tehtyjen kauppojen määrästä on Suomessa luokkaa 80%. Olen kuitenkin samaa mieltä, että rosvoja ovat. Tosin tiedän kokemuksesta, että välittäjän palkkio on hyvällä menestyksellä kilpailutettavissa reilusti alle listaprosenttien.
Ja sitten on perinteisen omatoimimyynnin ja välittäjän hoitaman myynnin välimaastossa Igglo Solo, jossa palkkio on 0,6% verottomasta kauppahinnasta.

http://www.igglo.fi/pageSoolo.html


Kuin on Australiassa välittäjien kohdalla tilanne, ovatko mukana valtaosassa asuntokauppoja, ja mimmoista siivua ne pyytää itselleen?




Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - tammikuu 19, 2008, 05:18

Ulospelaaminen ei vielä kuvaa nykytilannetta, koska välittäjien osuus tehtyjen kauppojen määrästä on Suomessa luokkaa 80%. Olen kuitenkin samaa mieltä, että rosvoja ovat. Tosin tiedän kokemuksesta, että välittäjän palkkio on hyvällä menestyksellä kilpailutettavissa reilusti alle listaprosenttien.


Tämä on hyvin totta että listaprosentit on listaprosentteja. Aina voi kilpailuttaa. On rosvoja jotka eivät tee mitään asian eteen ja olettavat sen ostajan tipahtavan puun oksalta ja sitten on niitä jotka ottavat homman hoitaakseen ja tekevätkin jotakin palkkionsa eteen. Kaikkia löytyy joka firmasta mitä olen seurannut oman asunnon ja muiden tuttavien myyntiprosesseja. Suosituksia kannattaa kuunnella. Yleensä huonoa myyjää ei suositella ;)

Myyntiaika on ehkä pidentynyt sinäänsä muuta megasuurta muutosta ei käsittääkseni ole vielä havaittavissa muuten kuin uudetkaan rakennetutetut ei mene kaupaksi. Rakennuttajat on kokeilleet mm. nettihuutokauppaa asunnoilla :D

ONNEKSI omamme on myyty ja vaan odotellaan että saataisi se Case Officer ja hommat eteenpäin DIAC:lla.

Kati

MH

Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - tammikuu 19, 2008, 05:18
Kuin on Australiassa välittäjien kohdalla tilanne, ovatko mukana valtaosassa asuntokauppoja, ja mimmoista siivua ne pyytää itselleen?

Palkkion määrästä en tiedä mutta parempaa on ainakin se että voit antaa oman talosi vaikka kymmenelle välittäjälle yhtäaikaa myyntiin ja se joka kaupat tekee korjaa potin. Suomessa se ei ole mahdollista ja siksi välittäjien kesken ei synny aitoa kilpailua.

jounij

Lainaus käyttäjältä: leokatti
Näyttää pahasti siltä, että tänään Australian pörssi lisää kymmenennen päivän suoraan tappioputkeensa...

Perjantaina sai jo huokaista helpotuksesta, kun hintojen putous oli vain noin viidenneksen alkaneen vuoden pahimpaan päivään verrattuna. [[almost] inside joke] Alkuviikosta kun alkoi tuntua jo sille, että kohta pitää kai hengenpitimikseen lähteä torille myymään safiireja... [/[almost] inside joke]

Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - tammikuu 19, 2008, 05:18
Moni kokenut peluri :coolh on jo alkanut varovasti tankata lisää :peukkuy.

Niinpä...


Porskuttelee
Jouni
Canberra

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: jounij - tammikuu 20, 2008, 00:12
Alkuviikosta kun alkoi tuntua jo sille, että kohta pitää kai hengenpitimikseen lähteä torille myymään safiireja...

Ei kai vain mun safiireja?   :o

Täällä lännessä välittäjien palkkio pyörii 2 %:n tienoilla. Tinkiä saa ja kaikki minkä tingit, ei tartte maksaa. Käytäntö sitten vielä vaihtelee mainosten kohdalla niin, että joillakin kuuluu hintaan, jotkut laskuttavat erikseen ja könttäsumma on sitten pienempi.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Aikis

No Suomessahan tuo välittäjän palkkio on yleensä paljon suurempi, 3-5%. Mutta vertailukelpoisiahan nämä prosentit eivät varmaankaan ihan ole, kun monet tsydeemit kuten nyt verotuslainsäädäntö, ovat erilaisia.

Kilpailu välittäjien kesken sen sijaan tosiaan on Suomessa kova. Myimme yhden asunnon lisäkaneetilla 'ei välittäjille'. Seitsemän välittäjää otti yhteyttä ja halusi väen väkisin tulla katsomaan asuntoa ja 'tekemään yhteistyötä'. Ehkä se pienestä rauhoittumisesta asuntomarkkinoilla kertoo...mutta ei tilanne täällä mitenkään pysähtynyt ole. Ajoin juuri erään alueen ohi Keravalla, jossa oli nousemassa yhtä aikaa n 50 pientaloa ja kuhina oli kova. Ja edelleen joka puolella rakennetaan paljon, ainakin pientaloja. Ehkä yritysten ja julkinen rakentamisbuumi on takanapäin - sen seurauksena maa onkin täynnä toinen toistaan komeampia huoltoasema- ja rautakauppapalatseja noi 10 km välein. Ihan silmiä häikäisi, kun astui kotomaan kamaralle...

Milka

Taalla on kylla osakkeiden hinnat menneet melkoista vuoristorataa ja uskoisin nain jatkuvan viela taman vuoden loppuun asti. Milloin mennaan ylos ja milloin taas tullaan alas. Nyt sitten se tuhannen taalan kysymys kuka tietaa just sen ajankohdan etta milloin.  :pepsodent

Melbournessa asunnonvalittajien palkkiot ovat noin 2-2.5% riippuen siita miten hyvin osaat tingata.  :pepsodent  Mutta ovatpas ne menneet Suomessa ylospain sitten mummon markka aikojen.  :peukkua Vuonna yks ja kaks mina myin osakkeen paakaupunkiseudulla ja taisi valittajan palkkio silloin olla 2.6%.


MH

Lainaus käyttäjältä: Aikis - tammikuu 20, 2008, 18:19


Kilpailu välittäjien kesken sen sijaan tosiaan on Suomessa kova. Myimme yhden asunnon lisäkaneetilla 'ei välittäjille'. Seitsemän välittäjää otti yhteyttä ja halusi väen väkisin tulla katsomaan asuntoa ja 'tekemään yhteistyötä'.

Eihän tuo kerro välittäjien kilpailusta mitään, pikemminkin juuri siitä että yhä useampi myy asuntonsa itse.

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: MH - tammikuu 20, 2008, 22:51
Lainaus käyttäjältä: Aikis - tammikuu 20, 2008, 18:19


Kilpailu välittäjien kesken sen sijaan tosiaan on Suomessa kova. Myimme yhden asunnon lisäkaneetilla 'ei välittäjille'. Seitsemän välittäjää otti yhteyttä ja halusi väen väkisin tulla katsomaan asuntoa ja 'tekemään yhteistyötä'.

Eihän tuo kerro välittäjien kilpailusta mitään, pikemminkin juuri siitä että yhä useampi myy asuntonsa itse.

Jos kakku millä tahansa markkinoilla pienenee, kisa jäljelläolevasta kakusta tapaa kiihtyä, ja yleensä sillä on asiakkaalle myönteinen vaikutus 8)

Ei tilanne asunnonmyyjän kannalta näytä ainakaan huonompaan suuntaan Suomessa kulkevan.
Todennäköisesti "markkinahäirikkö" Igglo on osaltaan muuttanut tilannetta.
Parantamisen varaa toki vielä on. Alla juttua tilanteen kehityksestä.

http://www.hs.fi/asuminen/artikkeli/Helsinkil%C3%A4iset+kilpailuttavat++asunnonv%C3%A4litt%C3%A4ji%C3%A4+yh%C3%A4+enemm%C3%A4n/HS20070315SI1KA01n3m

Tehtyjen asuntokauppojen todellisten kauppahintojen julkistaminen netissä on selkiyttänyt tilannetta, ja välittäjän rooli "oikean hinnan" määrittäjänä varmaan vähentynyt, ja ihmisten yli-utopistiset toiveet asuntonsa myyntihinnasta hälvenneet. Australiassa on varmaan vastaava nettisivu :coolh

http://asuntojen.hintatiedot.fi/

Lainaus käyttäjältä: Milka - tammikuu 20, 2008, 22:01
Taalla on kylla osakkeiden hinnat menneet melkoista vuoristorataa ja uskoisin nain jatkuvan viela taman vuoden loppuun asti. Milloin mennaan ylos ja milloin taas tullaan alas. Nyt sitten se tuhannen taalan kysymys kuka tietaa just sen ajankohdan etta milloin.  :pepsodent
Mitä suurempi on osakkeiden volatiliteetti, sitä paremmat mahdollisuudet käydä tuottoisaa lyhyttä kauppaa. Vaan sen verran on nyt myrskyistä, että ei ole oikea aika ottaa kenenkään pörssikaupan ensiaskeleita. Moni kokenutkin on jo ehtinyt ajaa karille, pohjakosketuksen saaneista puhumattakaan... >:(
Yleinen käsitys on, että kurssit heiluu kovasti ainakin pari ekaa kvartaalia, vaan voi heilunta jatkua pidempäänkin. Tai lyhyempään. Pallo on pitkälti USA'ssa.

Milka

Haagalainen,

Kuulin juuri uutisissa etta Euroopassa on porssikurssit romahtaneet alimmalle tasolleen kuuteen vuoteen. Miten on Suomessa tilanne?

RUU

Milka, Taloussanoman graafit kertovat seuraavaa:
OMX Helsinki (ent. HEX Yleisindeksi) 10.3.2003: 4702 pistetta, 7.11.2007: 12656 pistetta, eilinen paatos 9500 pistetta. Huipusta on tultu alas 26%.
OMX Helsinki CAP (ent. HEX Portfolio) 31.3.2003: 2148, 13.7.2007: 6359, eilinen 4689. Huipusta on tultu alas 29%.

Ja keskella kaikkea paniikkilietsontaa markkinoilla on myos nousijoita. Helsinki tipahti eilen runsaat 5% mutta joukossa oli myos nousseita osakkeita. Kauneus on (osin myos) katsojan silmassa...  :pepsodent
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

chilifinn


Siella taalla puhutaan taantumasta, lamasta, asuntomarkkinakuplan puhkeamisesta. Decoupling teoriakin on murenemassa kun Aasian porssit syoksyvat muiden mukana. (uhka) rohkeat ovat jo uusilla ostoksilla. Aika hurjalta vaikuttaa eika kukaan viela tieda onko paniikki ylireagointia. Voihan ensi viikolla olla jo eri tilanne... Nayttavat kuitenkin tunnelmat muuttuneen paiva paivalta pessimistisemmiksi.
Mielenkiintoisia artikkeleita aiheesta:

Kauppalehti 21.1.2008
http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=9206&ext=rss
http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=9223

The Economist
http://www.economist.com/finance/displaystory.cfm?story_id=10258987
http://www.economist.com/daily/news/displaystory.cfm?story_id=10555699&top_story=1

New York Times 21.1.2008
http://www.nytimes.com/2008/01/21/business/22stox-web.html?hp

The Age 22.1.2008
http://business.theage.com.au/worst-financial-crisis-since-ww2-soros/20080122-1ncl.html
http://business.theage.com.au/bear-market-emerges/20080122-1nd0.html

eevis

Lainaus käyttäjältä: chilifinn - tammikuu 22, 2008, 12:12Aika hurjalta vaikuttaa eika kukaan viela tieda onko paniikki ylireagointia. Voihan ensi viikolla olla jo eri tilanne...

Minen yhtikäs mitään osakekaupoista ymmärrä :) mutta tämä on minusta aina ollut jännää, miten paljon mieliala, paniikinlietsonta ja kaikenlainen mentaalipuolen(kin) manipulointi vaikuttaa jopa maailmanlaajuisesti osakemarkkinoilla... Kiehtovaa kertakaikkiaan... :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


jounij

Paniikkiapa hyvinnii, johon ei ainakaan Australiassa ole - vielä - mitään muuta järjellistä syytä kuin, että jengi myy osakkeita sillä odotuksella, että voi hetken kuluttua ostaa samat osakkeet halvemmalla takaisin. Ihan hyvä syy sinänsä, kun vain olisi ennustajan lahjoja... :)

Toinen konkreettinen syy myyntiin on se, että monilla on osakesijoituksiansa vastaan pankkilainaa. Kun osakesalkun hinta tipahtaa tiettyyn suhteeseen lainan määrään nähden, niin pankki tehdyn lainasopimuksen perusteella pakottaa sijoittajan myymään osan lainan vakuuksina olevista osakkeista. Ja kun osakkeita on paljon kaupan, niin hintakin putoaa kysynnän ja tarjonnan lain mukaisesti. Noidankehä on valmis.

Kun alkaa olla jo hyvin tuottaviakin (noh, myönnettäköön, että ainakin tässä vallinneessa nousukaudessa toistaiseksi hyvin tuottaneita) firmoja kaupan sellaiseen hintaan, että firman odotetaan kattavan koko liikkeellä olevan osakekantansa hinnan 7 - 10 vuoden yritysvoitoilla, niin voi sanoa, että osakkeet ovat halpoja. Mutta tämä nimenomainen tunnusluku (PE) tietysti perustuu siihen arvioon, että firma jatkossakin pystyy tekemään samanlaista tulosta muuttuneesta maailman talous- ja markkinatilanteesta huolimatta.


Kommentoi
Jouni
Canberra

Milka

Jounij,

Sinapa se sanoit sen maagisen sanan toistaiseksi. Kai se pelko USA:n lamasta ja sen seurauksena mahdollisesta Kiinan talouskasvun hidastumisesta, mika puolestaan saattaisi heijastua raaka-aineiden vahentyneena kysyntana, on hiipinyt sijoittajien mieleen. Vai olisiko kyseessa pelkkaa laumakayttaytymista?

Suursijoittaja Soroksen sanoteen tokaisseen etta tama on pahin taloudellinen kriisi sitten toisen maailman sodan. Kyynisen ihmisena voisin ajatella hanen liittyneen pelkoa lietsovien tahojen joukkoon, etta voi sitten itse ostaa osakkeita halvalla paniikissa niita myyvilta.  >:D Tassa linkki Soroksen juttuun.

http://business.theage.com.au/worst-financial-crisis-since-ww2-soros/20080122-1ncl.html

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: MilkaKai se pelko USA:n lamasta ja sen seurauksena mahdollisesta Kiinan talouskasvun hidastumisesta, mika puolestaan saattaisi heijastua raaka-aineiden vahentyneena kysyntana, on hiipinyt sijoittajien mieleen. Vai olisiko kyseessa pelkkaa laumakayttaytymista?

USA'n lama vaikuttaa perinteisesti eniten "Euro" maihin ja mitä tulee Kiinan talouskasvuun, niin USA'lla ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa paitsi että kiihdyttää sitä Greenbackin arvon laskemisella.
Kiinan rakennusteollisuus kasvaa kuitenkin ja esimerkiksi rautamalmin hinta nousee Australiassakin vaan koko ajan sen kysynnän ja Kiinan viennin takia riippumatta mitä tapahtuu USA'ssa.
USA'n lama myös yleensä kiihdyttää muiden "kehitysmaiden" (Aasia, Afrikka, Etelä Amerikka) talouden kasvua, niiden kilpailukyvyn lisääntyessä, eli kuten joku "viisas" joskus vertasi osake kauppaa Kasinopeleihin oli oikeassa sillä jos joku häviää, niin aina joku toinen voittaa  :pepsodent

Milka

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - tammikuu 22, 2008, 22:54
USA'n lama vaikuttaa perinteisesti eniten "Euro" maihin ja mitä tulee Kiinan talouskasvuun, niin USA'lla ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa paitsi että kiihdyttää sitä Greenbackin arvon laskemisella.
Kiinan rakennusteollisuus kasvaa kuitenkin ja esimerkiksi rautamalmin hinta nousee Australiassakin vaan koko ajan sen kysynnän ja Kiinan viennin takia riippumatta mitä tapahtuu USA'ssa. :pepsodent

No nainhan sen juuri luulisi olevan. Australian talouden ei pitaisi olla enaa niin riippuvainen USA:n markkinoista vaan enemmankin Kiinan, mutta millas sitten selitamme taman sijoittajien yhtaakkisen hingun myyda osakkeet halvalla? Taman paivan kurssilasku selittyy paljolti tuolla Jounin jo mainitsemalla lainarahalla pelaavien ns. pakotetuilla myynneilla, mutta sillakaan ei voida selittaa koko 20% laskua sitten marraskuun.  Ehka se on sitten sita laumahenkea. Mediaa seuraamalla sijoittajat saavat kuvan etta 'kaikki' ymparilla myyvat ja epailys hiipii mieleen, etta jos sittenkin pitaisi myyda jne.

RUU

Milka, 90-luvun ja 2000-lukujen alkujen tipahduksissa Suomessa oli nahtavissa ihan sama ilmio, joka selittyy enimmakseen laumahengella ja analyysin puutteella. Kylla varmasti nytkin suuret sijoittajat ovat teroittaneet lyijarinsa ja tekevat analyysia ja skenaarioita sopivan ostohetken hahmottamiseksi.

Nythan ongelmat koskevat erityisesti finanssisektoria. Muilla sektoreilla ei taida olla mitaan sellaisia yksittaisia tekijoita ja fundamentteja ilmassa, jotka oikeuttaisivat rajuun laskuun. Jounin mainitsema vakuuksien pakkorealisointi tietenkin heijastuu kursseihin lapi markkinoiden mutta nain keittion poydan aarelta filosofoituna ei viela "oikeuta" tallaiseen tiputukseen. Mutta psykologia, etenkin median mielinmaarin lietsomana, on kova sana naissa.

Kuka muuten on uskonut, etta subprime-lainat ovat kestava konsepti? Korkean riskin asiakkaat ja korotusliipaisin lainaehdoissa on aika paha yhdistelma. Ihmeellista etta isot instituutiotkin ovat lahteneet moiseen mukaan edes sijoittajana. Tai sitten eivat ole enaa onnistuneet irroittautumaan niista ennen riskin laukeamista kun kenellekaan ei niin upea kohde ole enaa kelvannut...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

chilifinn

Mina en ole talousalan ihminen ollenkaan mutta olen kovasti seurannut talouslehtia viime kuukausina ja niiden optimistien maara, jotka uskovat ettei USA:n taantuma tai lama vaikuttaisi muuhun maailmaan - mukaanlukien Australiaan- on laskenut roimasti. Sijoittajat ympari maailmaa varautuvat USA:n lamaan, jonka uskotaan leviavan myos Eurooppaan ja Aasiaan. Aiempi optimismi on karisemassa. Tosin korkojen lasku USA:ssa nayttaa tuoneen ainakin hetkellisesti optimismia takaisin.

Decoupling teorian mukaan USA:n merkitys kauppakumppanina olisi vahentynyt ja Eurooppan ja Aasian markkinoiden riippuvuus USA:sta alentunut mutta viime paivien tapahtumat osoittavat etteivat markkinat sittenkaan usko ihan nain olevan. Kiinan ja muun Aasian viennista merkittava osa (muistaakseni yli puolet) menee USA:an, joka on yha maailman suurin talousmahti. Lisaksi Kiinan ja Intian vaurautta on ilmeisesti yliestimoitu ja finanssilehtien mukaan ainakin Kiinan pankit joutuvat tekemaan alaskirjauksia subprime kriisiin liittyen.
Lisaksi viime vuosien buumin aikana ihmiset ovat ottaneet todella isoja asuntolainoja ja monet sijoittajat ovat ottaneet lainaa osakesalkkujaan varten. Kaikki se on purkautumassa nyt ja nakyy porssilaskussa.  Monet vaittavat etta kehitys tulee nakymaan myos asuntojen hinnoissa ympari maailmaa mutta se jaa nahtavaksi, samoin kuin tietysti se ,etta onko koko hommassa ylireagoitu ja panikoitu, jos USA vain lopulta menna porskuttaisikin entista kasvutahtia eteenpain. Itse en siihen usko.

Ruu, myos property sector ja resources, ja jopa kaivosala ovat mukana syoksyssa...

Ostin tanaan Financial Review -lehden ja opiskelen aihetta lisaa.
Kauppalehdessa on myos jatkuvasti arvioita aiheesta:
http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=9280

Hurjan mielenkiintoista tama maailmanmeno ainakin on!


Haagalainen

Pörssikurssimuutosten logiikka ei viime päivinä nähdyn prosessin kaltaisissa tilanteissa juuri erottele vahvoja ja heikkoja talouksia. Australia, Suomi ja Kiina on vahvoja talouksia, mutta sukellus on ollut kovaa.
Kokemattomien paniikki, velkapelureiden ahdinko, suurten sijoittajien mahdollisuudet vedättää kursseja lyhytaikaisesti alaspäin tankkausta varten, jne on myös mukana, kuten moni on jo maininnutkin.

http://www.taloussanomat.fi/porssi-ja-raha/2008/01/22/Aktia%3A+Sijoittajat+ovat+kuin+laumael%E4imi%E4/20082079/103

Toisaalta, jos ja kun USA'ssa oikein kunnolla taannutaan, eihän se voi millään täysin säästää esim. Australiaa, Suomea ja Kiinaa seurauksilta, vai?
Suomen bkt'n kasvuarvio vuodelle 2008 oli vielä v. 2007 lopulla arvioijasta riippuen 3,3...3,1%, nyt, kun ei ole vielä kuukauttakaan eletty v. 2008, samat tahot tarjoaa haarukkaa 2,5...3% >:( , ja muutos ei lähde Suomesta.
En lähde arvailemaan mitä Australiassa tulee tapahtumaan - kun en edes tiedä miten tilanne USA'ssa tulee oikeasti kehittymään - mutta joka uskoo että Australian taloutta ei muu maailma hetkauta mihinkään, uskoo joulupukkiin.
All Ords'inkin sukelluksessa on siis sekä ilmaa että realismia.

Nyt vedetään taas pörsseissä hieman happea, mutta älkää unta nähkö että tilanne vielä rauhoittuisi.

Ja jos joku on jo ehtinyt polttaa viime päivinä paljon rahaa, ohessa "varma" vihje ottaa ne korkojen kanssa takaisin :pepsodent
Itse kyllä tyydyn hieman konventionaalisempien työkalujen käyttöön 8)

http://www.taloussanomat.fi/porssi-ja-raha/2008/01/22/N%E4in+tienaat+kurssilaskulla/20082075/103