Australian Viestitaulu

Viestitaulu => Elämää Australiassa => Asuminen - eläminen => Aiheen aloitti: jayjay - kesäkuu 06, 2011, 14:37

Otsikko: Vuodeksi Sydneyhin, lasten koulunkäynti kotona
Kirjoitti: jayjay - kesäkuu 06, 2011, 14:37
Olemme muuttamassa vuodeksi Sydneyhin ja Suomen koulun kanssa on sellainen diili että kirjat tulee mukaan ja kokeita tehdään meidän vanhempien valvonnassa, tavoite on että lapset siirtyvät normaalisti seuraavalle luokalle vuoden päästä palattuamme. Australiassa on koulupakko ja lapsille tulee melko kiireinen vuosi kahta koulua käydessä. Onko kotikoulusta kokemuksia, vaatiiko järjestely jotain erityistä?
Otsikko: Vs: Vuodeksi Sydneyhin, lasten koulunkäynti kotona
Kirjoitti: Aikis - kesäkuu 06, 2011, 23:25
Anteeksi että utelen, miksi tällainen ratkaisu? En tiedä minkä ikäisiä lapsesi ovat, mutta kaikki tietämäni alle lukioikäiset ovat kyllä kyenneet vuoden Australiassa/New South Walesissa opiskelun jälkeen jatkamaan suomalaisessa perusopetuksessa ihan ilman mitään suurempia lisätoimintoja.

Joten kannattaisiko tuo "diili" kotipaikkakunnan opetustoimen kanssa neuvotella uudelleen ja jättää suomalaiset kirjat ja kokeet, jos nyt ei kotiin, niiin ainakin sivutoimiseksi ja harrastusluonteiseksi.

Se lisäarvo (sosiaalinen, kielellinen, liikunnallinen, opiskelutekninen etc.) jonka lapsesi saavat paikallisessa koulussa, hakkaa kyllä sen pienen puutteen mikä ehkä syntyy tiedollisella puolella.
Otsikko: Vs: Vuodeksi Sydneyhin, lasten koulunkäynti kotona
Kirjoitti: jayjay - kesäkuu 07, 2011, 20:26
Tjoo, toki udella sopii. Lapset ovat 10 ja 15, lähinnä nuorimman osalta ollaan suunniteltu tällaista ratkaisua. Nuorempi on tällähetkellä kolmannella ja jotta voisi siirtyä viidennelle luokalle palattuamme pitäsi suomalaisessa koulussa käytävät asiat opiskella suomalaisista kirjoista.

En kiistä etteikö koulunkäynnistä Australiassa olisi hyötyä, omasta mielestäni asia on aivan päinvastoin mutta olisi myös hienoa ettei lapsen tarvitsisi palattuamme "tuplata" yhtä vuotta sen takia että olemme olleet vuoden pois.
Otsikko: Vs: Vuodeksi Sydneyhin, lasten koulunkäynti kotona
Kirjoitti: kaneli - kesäkuu 07, 2011, 22:14
Suomen peruskouluoppeja voi pantata myos verkossa:

http://www.peda.net/veraja/kulkuri
Otsikko: Vs: Vuodeksi Sydneyhin, lasten koulunkäynti kotona
Kirjoitti: Aikis - kesäkuu 09, 2011, 00:49
Lainaus käyttäjältä: jayjay - kesäkuu 07, 2011, 20:26
jotta voisi siirtyä viidennelle luokalle palattuamme pitäsi suomalaisessa koulussa käytävät asiat opiskella suomalaisista kirjoista.


Sorry, nyt täytyy vähän jankata. Mihin tuo yllä oleva perustuu? Suomessahan ei ole pakko käydä koulua, jos huoltaja huolehtii opinnoista muuten (esimerkiksi ulkomailla käydyssä koulussa? ) 
Otsikko: Vs: Vuodeksi Sydneyhin, lasten koulunkäynti kotona
Kirjoitti: Silppu - kesäkuu 11, 2011, 23:07
Lainaus käyttäjältä: jayjay - kesäkuu 07, 2011, 20:26
En kiistä etteikö koulunkäynnistä Australiassa olisi hyötyä, omasta mielestäni asia on aivan päinvastoin mutta olisi myös hienoa ettei lapsen tarvitsisi palattuamme "tuplata" yhtä vuotta sen takia että olemme olleet vuoden pois.
Yleensä täällä lapset laitetaan omaan ikäryhmäänsä koulussa, ja koska koulu alkaa täällä jopa puolitoista vuotta aikaisemmin niin käytännössä tänne tullessa hypätään yksi luokka yli. Niinpä koti-Suomeen palatessa on itse asiassa ikäryhmäänsä edellä, jos nyt näitä koulusysteemejä voi ylipäätään verrata keskenään.