Ajokortti ja siihen liittyvät asiat

Aloittaja Jouko, marraskuu 27, 2002, 09:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouko

Moi Zara

Yleisesti vierailijat jotka oleskelevat maassa alle 3 kk, voivat ajaa kansainvälisellä ajokortilla mutta, joissain osavaltioissa vierailijan täytyy pystyä esittämään myös alkuperäinen ajokortti + passi kansainvälisen kortin kera.

Yli 3 kk maassa viipyvät joutuvat suorittamaan ajokortti-testin johon kuuluu kirjallinen testi tieliikennesäännöistä, ainakin Länsi-Australiassa testin voi suorittaa Transport SA toimistoissa tai poliisilaitoksilla (ensimmäinen on suositeltavampi).

Tämän jälkeen saat 1kk väliaikaisen ajoluvan ja tänä aikana on suoritettava ajotesti jonka suorittaa hyväksytty viranomainen Transport toimistossa.

Kun olet saanut ajo-testin läpi saat siitä paperin joka pitää viedä asiakaspalvelu keskukseen jossa otetaan ajokorttiin tarvittavat valokuvat, kortti ja valokuvat maksetaan täällä. Kortti postitetaan antamaasi osoitteeseen. Queenslandissa kortin saa muistaakseni heti valokuva oton jälkeen. Huomaa jos et läpäisen ajotestiä (ainakin SA)niin sun täytyy hakea harjoittelu lupa ?Learner?s Permit? ja käydä sama ruljanssi läpi uudestaan.

New South Walesissa tietojen mukaan hyväksytään suomalainen ajokortti, niiltä joilla se on ollut yli 5 vuotta. Mutta kirjalliset täytyy suorittaa joka tapauksessa. Maksut noista testeistä oli muistaakseni siinä 20 ? 30 dollarin luokkaa, niistä saat lisää tietoa allaolevista linkeistä. Ajotesti oli yksinkertainen hieman risteilyä paikallisessa lähiössä, autokoulusääntöjen mukaan. Kannattaa luonnollisesti ostaa toimistosta uusin liikennesääntö kirja "The Driver?s Handbook" tai printata South Australian versio siitä tästä linkistä http://www.transport.sa.gov.au/publications/pdfs/handbook_full.pdf .

Ajokokeet vaihtelee kovasti riippuen virkailijan innokkuudesta. Suomesta poiketen Australiassa on kahden tyyppisiä ajokortteja yksi on automaatti autolle ja toinen on manuaaliselle vaihteistolle, jälkimmäisellä voi ajaa molemmilla autoilla mutta automaatilla ei voi ajaa manuaali autoa.

Muita papereita joita tarvitset ovat: passi, alkuperäinen ajokortti suomesta, sekä yksi tästä listasta, vuokrasopimus tai verokortti tai sähkölasku, vesilasku, kaasulasku, puhelinlasku jne... Valokopioita ei hyväksytä. Tämä tieto on tosin vain suuntaa antavaa, joten kannattaa tarkistaa säännöstöä alla olevista linkeistä.

Olen tosin kuullut että jotkut on lasketelleen menemään jopa vuoden suomalaisella ajokortilla mikä on melko uhkarohkeaa.

Lisää infoa.
http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/index.html  New South Wales

http://www.transport.qld.gov.au Queensland

http://www.transport.sa.gov.au South Australia

http://www.mainroads.wa.gov.au/ Western Australia

http://www.nt.gov.au/ipe/dtw/ Northern Territory


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

jounij

Ja ACT:n (Australian Capital Territory eli Canberran alue) osalta tietolinkki on tässä:

Driver licences

Säännöt tosiaan vaihtelevat osavaltioittain: käsittääkseni useiden osavaltioiden korttia et voi hakea edes pidemmällä _turistireissulla_, mutta toisaalta taas pysyvällä viisumilla (spouse jne.) maahan asettuvan on hankittava paikallinen ajokortti jotakuinkin välittömästi.


Sääntöjä muistelee

Jouni Juntunen
Canberra
Jouni
Canberra

Pinki

Hei, siis jos meineen asustella alkuun kuukauden Tasmaniassa, sitten 3kk NSWssä, siitä vaikka Perthiin 5kuukaudeksi ym ym vuoden visa kun on, niin riittääkö sitten se NSWn kortti? Vai saako sillä ajaa vain NSWn alueella? Mitäs jos ei ota aussikorttia lainkaan ja jää ratsiaan kun on ollut maassa jo puolivuotta, ja sanoo että ajaa ensimmäistä kertaa?

Raiwå

Voithan sinä ajaa kokoajan Suomikortilla.
Ei Kansaivälistä tarvitse enään Täällä esittää.
Jos sinut pysäytetään, voit tekeytyä Suomalaiseksi turistiksi jolla ei ole passi mukana.
Toisaalta voit hakea yhdestä osavaltiosta kortin ja ajaa sillä koko aikasi täällä.
Voit myös olla lainkuuliainen ja hakea kaikista niistä missä olet yli sallitun ajan.
Jos haet osavaltioon korttia, et joudu uusintakokeisiin, vain joudut maksamaan uuden kortin hinnan.
En suosittele 5v korttia joka osavaltiosta, yhdenkin vuoden kortteja saa pyydettäessä.

Kyllä siinä riittää omalletunnolle höyläämistä ?? ;)

[Edited on 4/12/02 by raivo]
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

jounij

Moi taas!

Tietääkseni minkä tahansa Australian osavaltion ajokortti on voimassa oleva ajolupa missä tahansa toisessa Australian osavaltiossa ajokorttiin merkityn voimassaolon loppumispäivään saakka, ellei ajokortin haltija asetu asumaan pysyvästi toisen osavaltion alueelle. Kuten jo aiemmin mainitsin, en usko, että turistiviisumilla maassa liikkuvalle edes myönnetään täkäläistä ajokorttia. Tämä on tilanne ainakin niissä kahdessa osavaltiossa, joissa olen asunut (QLD ja ACT). NSW:ssä ja muualla tilanne voi toki olla toinen. Kunkin valtion liikenneviranomaistoimisto RTA (Road and Traffic Authority) kyllä osaa sanoa asiassa lopullisen sanan.

Liikennesäännöt ovat niin pitkälle samat kuin Suomessakin, että kokeen läpimenokaan (jos sellaiseen siis ensinkään joutuu) edes paikallisia sääntöjä lukematta ei ole mahdotonta. Vasemmanpuoleisesta liikenteestä huolimatta oikealta tulevaa väistetään. Suomalaisiin sääntöihin verrattuna mielestäni erilaisin täkäläinen sääntö on se, että vasemmalle kääntyvän täytyy väistää vastakkaisesta suunnasta saapuvaa ja samaan suuntaan (vastakkaisen auton kuskin näkökulmasta oikealle) kääntyvää ajoneuvoa, jos vasemmalle johtaa liikenteenjakajalla erotettu erillinen kääntymiskaista (liikenteenjakajaksi katsotaan tässä tapauksessa myös ajoratamaalaus).

Kyllä täällä autoillessa pärjää lyhyen totuttelun jälkeen


Uskoo

Jouni Juntunen
Canberra
Jouni
Canberra

Pinki

Hm, juu, voin kyllä kuvitella itseni kiekumassa paikalliselle poliisi-sedälle mitäää mitää puhu Ssuameee??
Ja sitten itseni putkassa konsulin kuulustelussa....

ata

Suomiajokortti kelvannee kautta linjan.

Itse kävin paikan päällä (n. 3 v sitten) keskustelun Victorian "tieliikenneviranomaisen" VicRoads:n toimistolla, valmistautuneena ajokorttitestiin - ja mulle kerrottiin että niin pitkään kun en ole kansalainen (permanent resident) niin ulkomainen kortti riittää.

Tätä sitten selvitin kerran yhdelle pikkumaalaiskylän poliisisetälle joka aikansa kuunneltuaan ei enää muuta argumenttia keksinyt kuin jenkkityylisen "niin mutta jos kolaroit ja vastapuolen lakimies kuulee ettei ole aussikorttia niin häviät varmasti" - sitä kait ketutti kun joku turisti kertoo sille miten määräykset menee...

http://www.vicroads.vic.gov.au/ antanee tarvittavat linkit asian tämänhetkisen tilanteen selvittelyyn.

Autovuokraamot eivät missään vaiheessa kyselleet mitään NSW:ssä eikä NT:ssä.

Ata
Ata

Zara

Kiitos kaikille vastauksista. Victoriaan olen menossa, ja juuri noin asian käsitin minäkin kuin Ata sanoi. Ja sain meilitiedusteluuni seuraavanlaisen
vastauksen:
-----Original Message-----
From: Jody.Nicholson@roads.vic.gov.au
Cc: rlinet%VICROADS@vrnotes.roads.vic.gov.au
Subject: Registration & Licensing


Drivers who do not hold a permanent Visa

May drive (or learn to drive) on an overseas licence/permit for an
indefinite period, provided the licence/permit is in English or is
accompanied by an English translation (an English translation in an
International Driver Permit - issued to licence holders - is an acceptable
translation). This applies even if age or other eligibility requirements to
obtain a licence or permit in Victoria are not met.


Eli kai se tarkoittaa, että voin tuon 1,5 v ajaa kv. kortilla. Varsinkin kun en mitenkään aio ajaa (ei ole autoakaan siellä) säännöllisesti, vaan kyse ennemminkin satunnaisesta ajosta...

Zara :)


aktk

Ajokorteista viela.  Olen itse juuri saanut permanent resident visan ja olemme tulossa ensimmaiselle vierailulle ensi kuussa. Olen tutkinut NSW:n ajokortti saannoksia ja loysin mm. seuraavaa:  It is a legal requirement that only one licence can be used driving in Australia.  Before a NSW licence will be issued you must present your overseas licence to be made invalid in Australia.  The overseas licence will be returned to you after holepunching plastic or laminated licences or endorsing paper licences.  The holepunch or endorsment will be done at a blank area or the driving licence so that no licence details will be removed.

Onko kenellakaan tasta kokemusta?  Pitaisiko siis antaa se suomalainen kansainvalinen kortti mitatoitavaksi vai se tavallinen suomalainen kortti?  Mitas Suomen viranomaiset tykkaa rei'itetysta ajokortista?


Oz

LainaaAjokorteista viela.  Olen itse juuri saanut permanent resident visan ja olemme tulossa ensimmaiselle vierailulle ensi kuussa. Olen tutkinut NSW:n ajokortti saannoksia ja loysin mm. seuraavaa:  It is a legal requirement that only one licence can be used driving in Australia.  Before a NSW licence will be issued you must present your overseas licence to be made invalid in Australia.  The overseas licence will be returned to you after holepunching plastic or laminated licences or endorsing paper licences.  The holepunch or endorsment will be done at a blank area or the driving licence so that no licence details will be removed.

Onko kenellakaan tasta kokemusta?  Pitaisiko siis antaa se suomalainen kansainvalinen kortti mitatoitavaksi vai se tavallinen suomalainen kortti?  Mitas Suomen viranomaiset tykkaa rei'itetysta ajokortista?

 
T

ämä on nyt vaan olettamus mutta empä usko että voivat mennä tärvelemään toisen maan virallisia asiapapereita.
Oz

Heidi

Mina ajelin taalla varmaan kolmisen vuotta ilman paikallista korttia ja omistin autonkin, joka oli siis katsastettu ja rekisteroity minun nimellani, eika koskaan kukaan kysynyt mitaan. Laiskuuttani en korttia hommannut aiemmin ja osaltaan siihen myos vaikutti sekin, etta reissailin silloin aika paljon Victorian ja Queenslandin valia, enka tiennyt, kumman kortin olisin hankkinut. Sitten Victorian puolelle pysyvasti asetuttuani otin itseani niskasta kiinni ja otin asioista selvaa: minun piti suorittaa seka kirjallinen koe etta ajotesti. Jannitti hirveasti uusia koe noin kymmenen vuoden jalkeen, mutta hyvin meni. Onneksi ei tarvinnut tehda taskuunperuutusta...Huvittavaa oli se, etta kun naytin ennen kokeen alkua Suomen ajokorttiani, virkailija vaan totesi, etta missas tassa sanotaan etta tama on ajokortti! Kortissahan vaan lukee ajokortti/korkort, mutta kun sita vahan kasissaan pyorittelee valoa vasten saattaa jopa nahda saman huomaamattomasti muutamalla muulla kielella kirjoitettuna!

Tassa siis minun kokemukseni, en valttamatta suosittele samaa muille, mutta toisaalta en kuitenkaan joutunut vaikeuksiinkaan missaan vaiheessa! Sittemmin olen saanut kylla poliisille muutaman kerran nayttaa korttia ja puhaltaa pari kertaa pilliinkin, eika tarvinnut esittaa tyhmaa turistia tai yrittaa muita kikkoja!

Heidi

Ai niin, unohdin viela mainita, etta sain kylla Suomen ajokorttini takaisin taysin vahingoittumattomana! Kuulostaa aika alyttomalta, etta sita joku kavisi rei'ittamaan??

jounij

Kuten jo  yläpuolella mainitsinkin, eri osavaltioiden säännökset ovat erilaisia. Jos NSW:läiset haluavat rei'ittää ulkomaalaisen kortin, niin heille ilman muuta pitää tarjota kansainvälistä ajokorttia. ACT:ssäkään moista rei'itysvaatimusta ei tunnettu hankkiessani täkäläisen kortin melkein kymmenen vuotta sitten. (Kappas vain, huomenna tulee tasan 10 vuotta siitä kun muutin tänne Canberraan!)

Vaaditun rei'ittämisen voi tietysti välttää kokonaankin, jos menee ajokorttikokeisiin tekeytymällä täysin uudeksi ajokortin hakijaksi. Siinä vain on huonona puolena, että joutuu ajelemaan P (eli Provisional) -lätkillä vissiin peräti pari vuotta, jona aikana ajamiselle on asetettu erinäisiä rajoitteita.

 
Kommentoi

Jouni Juntunen
Canberra

[Editoitu 22/1/03 by jounij]
Jouni
Canberra

Milka

Mina sain ajokortin Victoriassa puolitoista vuotta sitten ja ainoana ehtona oli suorittaa ns. kirjallinen koe, eika minun suomalaista tai edes kansainvalista ajokorttiani rei'itetty.

Jouni toivottavasti kaikki on hyvin, eika kotisi karsinyt vahinkoa viime viikonlopun tulipaloissa.

jounij

LainaaJouni toivottavasti kaikki on hyvin, eika kotisi karsinyt vahinkoa viime viikonlopun tulipaloissa.

Joo kaikki on hyvin. Veppimestari Jouko pyysikin minulta paikallista raporttia, ja siihen on nyt linkki Dundernewsin etusivulta.


Kuulumisiin

Jouni
Canberra
Jouni
Canberra

Marko

Kaneettina ajokorttikeskusteluun sen verran että kun on suomalaisena Ausseissa voi aina sanoa olevansa turistina tottakai ja kun ei passiaan ala heti heiluttaa ikivanhoine maahantuloleimoineen niin mikä jottei suomen kortti käy.

Kansainvälinen ajokortti on voimassa myöntämispäivästään vain vuoden, joten turha silläkään on kuvitella 1,5 vuotta pärjäävänsä.

Zara

Ihan pikkuhuomautuksena, että kansainvälistä korttiahan saa myös 3-vuoden voimassaololla, eli Wienin tieliikennesopimus 1968.

Mukavaa viikonjatkoa!

:)

Zara

Hei!

Olen lähdössä 1,5 vuodeksi Australiaan. Miten on täytyykö ajaa paikallinen ajokortti 3kk:n jälkeen vai kelpaako kansainvälinen ajokortti pidempään?
Kiitos.

Jouko

Mahdollisena (pirkka vinkkin?) suomesta WH viisumilla tuleville matkailijoille!

Kannattaa selvitt?? suomen p??ss?, mit? pit?? tehd? Australiassa hankitun ajokortin vaihtamiseksi suomalaiseksi, ja miten se onnistuu. Mit? ilmeisemmin siin? joutuu suorittamaan ainakin ajokokeen.

Kortin hankinnan WH yhteydess? tekee eritt?in vieh?tt?v?ksi Australialaisen ajokortin hinta. Ajokortin saa nimitt?in hankittua halvimmillaan siin? 350 dollarin paikkeilla autokouluineen.

Kortin saa vasta J 17 vuotiaana mutta hankinnassa t?ytyy ottaa huomioon 6kk leaner licence jakso, jonka j?lkeen voi vasta menn? ajokokeeseen. Kirjalliseen kokeeseen ik?? t?ytyy olla 16 vuotta 6 kuukautta, ja ajokokeen voi ottaa vasta kun on t?ytt?nyt 17 vuotta. J

Kortin haku lyhyk?isyydess??n.
[list=1]
  • kirjallinen testi hinta. 15.50
  • leaners permit. hinta 15.50
  • ajokoe. hinta 36.50
  • [/list=1]
    Autokoulu tunnit a.30-35 dollaria tunti. Autokoulua pit?v?n yst?v?ni mukaan useat selvi?v?t noin 10 tunnin opetuksella joten h?nen hintojen mukaan se on siin? 300 dollaria plus ajokoe 36.50.


    Tarvittavia papereita henkil?llisyyden todistamiseen.
    - Passi
    - Pankki tai luottokortti

    Jos jostain syyst? yll?-olevia papereita ei ole niin t??lt? l?ytyy lista vaihtoehtoisista papereista joilla henkil?llisyys voidaan todistaa.
http://www.transport.qld.gov.au/qt/faqs.
sf/fdab60512dde62354a25693b00157a6b/2470f5bd897e124b4a25689e00215bf9

OpenDocument  (ilmoita yll?pidolle jos linkki on mennyt vanhaksi)

Mutta niin kuin sanoin niin asia kannattaa selvitt?? suomen p??ss?, miten viranomaiset suhtautuvat t?h?n. Onko kenell?k??n asiasta parempaa tietoa?:eye:



JOUKOOOOO

Katkaisin sinun linkin keskelt?, se aiheutti sivun levi?misen yli normin.
Koitas korjata se :)

Terv

:coolh


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Jaaks

Jouko,  

:god::god::god:

Tosi hyva "pirkka vinkki"  :D  

Ei pitaisi olla valtavan vaikeata vaihtaa Suomalaiseen ajokorttiin. A1, A ja B luokan kortit saa ilman ajokoetta.  Mita nuo luokat sitten nykyaan tarkoittavatkaan?

Tassa Valtioneuvoston asetus no 1116, ajokorttiasetuksen 34. pykalan muuttamisesta 11.12.2002 :

http://www.finlex.fi/pdf/sk/02/vihko161.pdf

Nyt vaan ystavasi toihin ja kaikille suomalaisille Aussi ajokortti :D:D:D

iskater

eikos nuo A:t ole eri kokoisia mopoja ja moottoripyoria, ja B tavallinen henkiloauto johonkin painoon asti.

juu eikohan sen aussi-kortin saa helposti vaihdettua suomalaiseen kun ne jenkeissa hankittujakin kortteja joskus ainakin vaihtoivat suoraan. ja siella kun sen kortin saa siella ajetaan korttelin ympari valvjoan kanssa ja onneksi olkoon.
yhtalailla EU:n sisalla hankittu kortti kelpaa suomessa. halvempia taitavat olla ajokoulut kuin suomessa, mutta kovasti vaikeampia kuulemani mukaan.
ja nyt kun en muista, luulisin etta tasta on ennenkin ollut keskustelua, mutta olikos taman aussi-kortin hankkiminen huomattavasti helpompaa/vaikeampaa kuin suomalaisen kortin?
ja onko toinen vaihe taalla taysin tuntematon kasite? etta jos taalla ajaa sen nk.ensimmaisen vaiheen joutuuko suomessa suorittamaan toisen vaiheen?

Jaaks

Iskater :D

Noinhan ne luokat varmaan on.

Mika toinen vaihe :??:??

Taalla on vaan yksi vaihe niinkuin Jouko edella kirjoitti.  Tai kaksi jos lasket kirjallisen ensimmaiseksi, mutta vain yksi ajotesti.  (siis jos sen lapaisee ensimmaisella)  Onko ne testit sitten helpompia vai vaikeampia on vaikea arvioida, mutta ainakin hinta on murto-osan siita mita suomessa kun ei tarvitse ottaa kymmenia
ajotunteja kalliissa autokoulussa :D

Urul

RACQ  Feb/March 2002

Queensland has introduced some major changes to driver licensing

All foreign licence holders must undertake a written road rules test to get a Queensland licence,but Queensland  Transport now recognises licences from certain countries.Drivers holding licences from Austria,Belgium,Canada,Denmark,Finland ,France,Germany,Greece,Ireland,Japan,Luxembourg,Netherlands,New Zealand,Norway,Potugal,Spain,Sweden,Switzerland,the UK and the USA will not have to do a practical driving test to get their QUEENSLAND licence.

Iskater,kun kysyit onko autokoulu t??ll? sitten helpompaa/vaikeampaa,niin voipi olla vaikeampaa siirtolaisille.Niin min? kuin vaimoni ja monta muuta tuntemaamme jopa ammattiautoilijoita ovat reputtaneet.K?det yl?s kaikki reputtaneet!

Kirjallista testi? tehdess? vaimon kanssa katsastuskonttorille tuli  ajoinssi nuoren tyt?n kanssa,joka aivan poissa tolaltaan ja vanhemmat my?s mukana.Meniv?t sinne takahuoneeseen ja pian kuului tyt?n hysteerinen  huuto,miksi h?n taas feilasi ja vaikka kuinka yrittiv?t h?nt? rauhoitella,ei tytt? siit? rauhoittunut.Jollekin se voi olla maailmanloppu tuollainen.Vaimon kanssa otettiin tyynen rauhallisesti,kunhan laskettiin vuodet kauanko sit? oli tullut ajokortti Suomessa omistettua(aika monta) ja ep?kelvollisina viel?.

Joskus luin lehdest? ett? Ranskassa ajotestin tuloksia joutuu odottelemaan 24 tuntia.Siihen oli jouduttu p??tym??n reputtaneiden henkil?iden solvauksien joskus jopa pahoinpitelyiden vuoksi.Monille vanhemmille oli varsinkin kauhea paikka lapsen reputtaminen.

Urul

Iskater!
tarkoitatko tolla toisella vaiheella talviajotesti????T??ll? se suoritetaan vain siin? tapauksessa jos sattuu asumaan in Smiggin Holes!      


vitsi vitsi vitsi

mette

AJOKORTTILUOKAT

A1 Moottoripy?r?t 125 kuutio ja 11kW
A Muut kuin A1-luokan moottoripy?r?t
B Henkil?,paketti -ja muut ajoneuvot 3500kg ja (1+8)henk.
C Kuorma-autot ja muut ajoneuvot 3500kg ja (1+8)henk.
D1 Linja-autot ja muut ajoneuvot(1+8)ja (1+16)henk.
D Linja-autot ja muut ajoneuvot(1+16)henk.
E Ajoneuvoyhdistelm?t
T Traktorit

Uusimme ajokorttimme oliko vuonna 96,samalla saimme tuon E-n korttiimme.Jos joskus vaikka haluttaisiin asuntovaunulla huristella Suomen maassa niin on siihen lupa.

Milka

Huomauttaisin viela, etta ajokortin saa kylla vasta 18-vuotiaana ainakin Victorian osavaltiossa. Miten lienee muissa osavaltioissa?

Jaaks

Milka :D

16 v 6 kk saat Learner's Licence ja varsinaisen ajokortin 17 v Qld:ssa :D:D:D

Varmaan poikkeaa joka osavaltiossa hieman, niinhan ne on autojen rekisterointimaksutkin erilaisia.

Victoriassa ne on kuulemma paljon halvempia kuin Qld ja viela halvempia maaseudulla kuin kaupungissa.  Pitaisko tama paikkansa :??  (Olisin tietysti voinut hakea tiedot itsekin eri osavaltioiden Transport Deparmentista, mutta nain on hauskempaa)

Minulla on tuttu pariskunta jotka muutti kolme vuotta sitten Victoriasta tanne ja he ovat pitaneet kaksi autoa edelleen country Victorian rekisterissa, koska se on halvempi kuin taalla :??  Kayttavat vaan tutun osoitetta siella Vic:ssa.

Tastahan oli iso juttu uutisissakin muutama kuukausi sitten kun suuret autonvuokraus firmat Hertz, Avis etc rekisteroivat Queenslandissa olevat vuokra-autot Victoriassa ja saastavat Big Bucks:D

mette

Tarkoittaako edell? oleva,ettei 17-vuotias  queenslandilaisen ajokortin haltija saisi autoa ajaa Victoriassa?

Jaaks

Mette :D

Ei varmaan tarkoita, mutta jos muuttaa Victoriaan 17 vuotiaana ei saa vaihdettua Victorian ajokorttiin ennenkuin tayttaa 18.  Toisen osavaltion korttia saa lain mukaan kayttaa vain kolme kuukautta ja sitten pitaisi vaihta paikalliseen.  Sama koskee auton rekisterointia.

iskater

raivolta terkkuja :XXXX:XXXX

toinen luokka. suomessa on pelkkaa rahastusta! arvioiva ajo, jossa ajat puol tuntia ja sen jalkeen ajo-opettaja kertoo miten huonosti ajoit ja sitten ajat saman reitin uudestaan huonosti. ja uusi liukkaan radan harjoitus. ketaan en ole tavannut joka olisi ollut sita mielta etta 2. vaiheesta olisi ollut jotain, kaikki ovat pitaneet sita pelkkana rahastuksena. mutta kuulemma vahentaa uusien kuljettajien onnettomuuksia 65%:lla, ja ruotsista 80-luvun lopulla matkittu. kai se on hyva juttu kun se ruotsista on suomeen tuotu. pakko olla.

paasinpahan vahan purnaamaan :D

Jaaks

Iiskater :D

Toi on ihan tasa tarkkaan Raiwooon :coolh
mielipide :D:D:D

Vanha jaaratakuski Raiwo.

Eihan silla ole mitaan valia kuinka sina ajat jos kaveri on paattanyt, etta et paase lapi niin et paase.  Sama patee joka maassa.:D:D:D

Varmaan ensi vuonna on jo kolmaskin luokka :??

Raiwå

Jaaxz :)

Kyll? Iskari sen ihan omasta p??st??n keksi :nuttu:

Mutta kyll? pit?isi olla t??ll? Auzzilassakii sellanen toinen vaihe kortin kanssa.
Esim joka 5 vuosi olisi esim inssiajo, ja sitten kertauskurssi.
Joillekkin se tarkoittaisi auttamatta julkisiin kuljetuksiin siirtymist?.
Mutta ammatikseen tiell? liikkuvana koen sen vain etuna, ja my?s tilastoja laskevana.

Jos esim ment?isiin meik?l?isen tapaukseen.
Sain 16v9kk learners kortin, ja silt? istumalta sain valvonnan alaisena istua 40t painavan rekan rattiin.
Ja kun t?ytin 17, menin samana p?iv?n? ajokokeeseen(kirjallisen sain jo suoritta aikaisemmin), ja l?p?isin kerralla kokeen.
Sen j?lkeen vuosi Provisional kortilla ajettua, sain t?yden kortin.

Voin omasta puolesta sanoa yhden asian, onneksi en tappanut ket??n ensimm?isin? ajovuosina. :god:

Olin tyypillinen nuori ratissa, ja se ett? istuin rekan ratissa, ei mill??n tavalla hiljent?nyt menoa.
Olen j?lkeenp?in todennut ett? Suomalainen j?rjestelm? on kuitenkin se oikea, ja systeemi joka pelastaa ihmishenki? jo ennen kortin saamista.

:coolh:XXXX:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Jaaks

Raiwo :coolh

Olen taysin samaa mielta suomalaisen systeemin paremmuudesta:)  

Itse ajoin rekka (yhdistelma) ajokortin jo suomessa, ja viela talviaikaan. Kun tulin tanne ensimmaisen kerran 83 menin vaihtamaan suomalaista korttia takalaiseen ja suurin ongelma oli henkilollisyyden todistaminen.  Suomalaisesta ajokortista he eivat tajunneet yhtaan mitaan paitsi, etta kirjaimet A,B,C,E tarkoitti ajokortin kattavan melko monta luokkaa.
Henkilollisyystodistukseksi tarjosin tietysti ensin passia, mutta kuten tiedat he kysyivat eiks ole jotain muuta; vaikka puhelin tai sahkolasku :?? jossa olisi nimi ja osoite.  No ei ollut koska asuin alivuokralaisena.  Pienen neuvottelun jalkeen asia hoitui ja kavelin ulos pienen valkoisen pahvilapun kanssa jossa oli nimi, osoite, pituus, silmien ja hiusten vari ja voimassa lopun ikaa :??:??:??

Samanlainen juttu taalla on venekortin kanssa (Recreational Boat Licence).
Sain suomessa ollessani (suuri kiitos suomen laivaston) kansainvalisen "Masters Licence" jolla voi periatteessa ajaa mita tahansa laivaa koosta riippumatta, mutta ilman maksavia matkustajia.
Ensi kertaa taalla ja olin tietysti ostanut veneen ja piti yksi paiva lahtea kalastamaan.  Vene rampilla oli kuin olikin Qld Port Authority tarkistamassa veneita ja lahinna veneiden varusteita, mutta kuinka ollakkaan kysyivat myos onko Boat Licence :?? En silloin tiennyt koko jutun olemassa olostakaan.  Tarjosin omaa kansainvalista kipparin kirjaani, mutta ei kelvannut - koska ei ollut Queenslandin omaa paperia.

Takaisin kotiin ja seuraavana paivana varaamaan aika takalaisen licencin suoritukseen.  Seuraavana viikonloppuna viiden minuutin ajo jonkun tarkastajan kanssa 15 jalkaisella "jollalla" + $50.00 ja taskuun tuli lupa ajaa mita tahansa alusta Australian vesilla koosta riippumatta jos ei ole kaupallisessa tarkoituksessa.  Ja lupa on voimassa loppu elaman:??  Jos on purjealus jonka runkonopeus on alle 8 solmua, koosta riipumatta ei tarvitse mitaan lupaa ollenkaan :??

Sama juttu kavi radioluvan kanssa :mad:
Sain suomesta  (jalleen kiitos laivaston) myoskin kansainvalisen radio luvan joka sisaltaa morsenkayttoluvan (Unrestricted Radio Operators Licence - siviilissa Ham Licenece), mutta taalla kun piti hoitaa radiohuonetta Royal Queensland Yacht Squadronilla jossa olin johtajana, niin yhtakkia sanottiinkin, etta eipas kay.  Piti kayda tenttimassa takalainen (Restricted Radio Operators Licence -ei lupaa kayttaa morsea) ja tietysti hintaan $120.00 (jonka firma maksoi, mutta kuitenkin).   Olisi pitanyt myoskin istua 12 tuntia luennoilla ja oppia miten kytketaan akkuja sarjaan tai rinnakkain :??:??:?? etc
mutta paasin niista oppitunneista onneksi eroon. Jopa kurssin pitaja ei ymmaratnyt miksi minun piti tehda se, mutta maassa maan tavalla ja nyt kaikki on hyvin.

Mutta kuitenkin TOSI HYVA maa asua:D:D:D :XXXX:XXXX:XXXX

Raiwå

Jaaks :)

Olisit ollut n?kem?ss? Tuusulan poliisin ilmett? v86 kun pys?yttiv?t tutkaan meik?l?isen.  :D

Siin? olikin kaverilla miettimist?, mik? se t?ll?nen lippulappu on ?????

Mutta ei auttanu kaverin narista, sakko oli pakko kirjoittaa, ja asiakastiedot oli virallisella sellupaperilla tekstin?, leiman kera :)


ps: pit?isik?h?n se sakko kohta maksaa ?? on varmaan er?p?iv? aikas l?hell? :)

:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Milka

Jaaks,

Blondi on aina myohassa naissa vastauksissa, mutta parempi kai myohemmin kuin milloinkaan.

Auton rego maksuista voinkin kommetoida ihan tuoreeltaan. Perjantaina nimittain sain muistutuksen etta sellainenkin taytyy vuosittain maksaa.

Nayttaa Melbournen kaupunkialuella tuo rekisterointimaksu olevan $157.

En tieda vaihteleeko maksu auton moottorin tilavuuden mukaan. :??:?? Tassa tapauksessa kyseessa on vuoden 1996 Madza.

:XXXX:XXXX

Jaaks

Milka :D

meneeko se siella niinkuin Queenslandissa moottorin syliteriluvun mukaan:??

Minulla on juuri rekisterointimaksu maksussa ensi viikolla V8:aan $798.20/vuosi.

Varsinainen rekisterointi on $403.05, Traffic improvement fee $38.15 ja CTP (third party insurance) $357.00.

Ne on pakko maksaa kaikki samalla kertaa Qld Transport Dept:n kautta :??

Raiwå

Jaaks :??

Ne on nostanu hintoja aika hyvin viimeisen 3v aikana Queenslandissakin ?

Mutta ei hakkaa Sydney hintoja, melkein saman hinnan maksat t??ll? 4 sylinterisest?.



:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Milka

Victorian rekisterointimaksut vaihtelee kuulemma moottorin tilavuuden mukaan.
Maksuja nostettiin taman tilivuoden alusta.

Minun autossani moottorin tilavuus on 2.5 litraa ja maksut seuraavanlaiset

Rego $157
Third party insurance $296
Insurance Duty $29
Yhteensa $482.60

Perheemme toisessa autossa (3.8l)  maksut ovat seuraavanlaiset

Rego $140
Ins.  $281
Duty $28.1
Yhteensa $449.10

Ensinakemaltahan naissa numeroissa ole mitaan jarkea. Mutta rekisterointimaksuja nostettiin taman tilivuoden alusta. Mieheni auton maksu on toukokuulta ja minun heinakuulta.

Minun autoni maksuissa on kuulemma ns. 'hurjastelulisa'. Mazdani kuulemma lasketaan kategoriaan sporttiautot.
:o:o:o

Sitakaan en ennen tiennyt, joten kaikkea sita oppii kun vanhahaksi elaa. :o:o:o

Jaaks

Milka :D

Meilla QLD:ssa menee syliteriluvun mukaan ei tilavuuden.

Sporttisuudesta maksat vakuutuksessa ei rekisteroinnissa.  Silloin kun minulla oli se BMW 633 joka on kaksi ovinen sportti niin maksoin vakuutusta (taysin bonuksin) yli $ 1,500.00/vuosi.  Nyt kun on "pappa" 4WD niin maksan saman laisesta vakuutuksesta $450.00 vuosi :??:??:??

jounij

Milka, mik? Mazda sinulla on?


Utelee ei erityisen sporttisella 626:lla ajeleva
Jouni
Canberra