Melbourne ja esikaupungit

Aloittaja tipuemo, helmikuu 02, 2008, 22:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tipuemo

Moikka,

Kirjoittelinkin jo tuonne asuminen ja eläminen osioon. Vastauksia myös sain, kiitos niistä, Chilifinn ja Milka nimimerkillä kirjoittaneilta.

Elikkä me olisimme tulossa kesäkuun alussa sinne Melbourneen päin miehen työn perässä n. 3 kk. Mukaan tulisi tämä kotiäiti ja kaksi lasta 2,5 vuotias ja 3 kk tällä hetkellä. Tarkka paikka olisi ilmeisesti, jonka ensin luulin olevan kaupunki, Dandenong mutta onkin Melbournen kaupungin osa. Kovasti olen palstaa lukenut ja vaikka mistä kaupungeista kirjoitellaan, ilmeisesti ovatkin joitakin esikaupungejako? Olisi todella kiva tutustua etukäteen lapsiperheisiin ja varsinkin teihin kotiäiteihin jotka alle kouluikäisten kanssa vielä kotona olette! Yhtään en tiedä missä asumme, miehen työpaikka järjestää asumisen. Kovasti haluaisin kuulla mihin suosittelisitte muuttamaan, josko miehen työnantajalle voisi sitten vähän vihjaista toiveitaan. Mieheni työkomennus on Pilkingtonin lasitehtaalla, joka ilmeisesti sijaitsee sielä Dandenongissa? Kovasti kuulisin myös mitä lasten kanssa touhuiletteko ja miten tuo liikkuminen lasten kanssa ja muutenkin? Auto meillä on varmasti käytössä ja minäkin ehkä uskallan ratin taakse...

Kiitollisena,
Tiina

jounij

Australian isoista kaupungeista ainakin Sydney ja Melbourne on jaettu hallinnollisesti useisiin eri kuntiin, joiden tehtävänä on järjestää ja hallita paikallisasioita, kuten koulut ja jätehuolto. Jotkut näistä kunnista nimeävät itsensä suureellisesti, esimerkiksi City of Dandenong, vaikkei sieltä kovin kummoista, "cityn" mieleen tuovaa keskustaa löytyisikään. Paikan päällä liikkuessasi et välttämättä edes huomaa kunnan vaihtumista. eli hieman sama juttu kuin jos ajaisit vaikkapa Espoosta Kauniaisiin. Dandenongin kunnan alue lienee siinä määrin  iso, että sieltä löytää sekä hyviä että huonoja asuinalueita. Toivottavasti "Mellunmäessä" asuvat osaavat opastaa sinut mieleisillesi alueille.


Valaisee
Jouni
Canberra

R?yh?

Hei Tiina!

Ja tervetuloa minunkin puolestani sekä tänne foorumille, että tänne Melbourneen. Itse olen saanut täältä viestitaululta paljon apua. Esimerkiksi viestiketjusta 'lapsiperhe muuttaa Melbourneen' voit lueskella meidän muuttua edeltävää aikaa ja muuton jälkeisiä vaiheita myös. Olemme asuneet täällä nyt 8kk. Viestiketjusta 'Frankston ja lähialueet', löydät keskustelua eri lähiöistä, tämä keskustelu tosin välillä vähän kuumeni, mutta siellä on kyllä paljon tietoa ja mielipiteitä eri alueista. Nämä on niin makuasioita, kuka pitää mitäkin tärkeänä.

Itse asumme Rowvillessä, olisiko täältä reilu 10km Dandenongiin. Itse en muutaisi Dandenongiin asumaan, mutta käymme kyllä aika tiuhaan kaupoissa yms siellä on aika paljon palveluita. Mutta ihan vaan omasta mielestäni ei vaikuta semmoiselta paikalta minne kolmen lapsen kanssa haluaisin asettua. Mutta en tietenkään ole kolunnut joka nurkkaa, varmasti siellä on kivojakin paikkoja. Itse olemme viihtyneet Rowvillessä, tämä on kaunis ja rauhallinen paikka ja voisin myös suositella Chilifinninkin mainitsemaa Lysterfieldia sekä lisäksi Ferntree Gullya, joka on oikein kaunis paikka. Ferntree Gullysta on myös junayhteys cityyn, jos sitä mielii. Dandenongin ympäristössä on myös muita kivoja paikkoja, yksi tuttava perhe asuu Narre Warrenissa, se vaikuttaa myös mukavalta. Mukavaa täällä on tuo lähellä oleva luonto, paljon puistoja ja Mount Dandenongin upeat maisemat. Ja ainakin Rowvillessä on kaikki palvelut, mitä itse kaipaan noin normaalina arkena. Viikonloppuisin joskus piipahdellaan cityyn, sinne ajaa autolla täältä puolessa tunnissa, kun ei ole sitä työmatkaliikennettä. (arkena siis ihan eri asia). Ja joskus jätetään auto Glen Waverleyn asemalle ja siitä sitten junalla cityyn n puolessa tunnissa.

Hoen taas tätä samaa asiaa: miettikää kuinka kauan mies haluaa uhrata työmatkoihin. Vaikkei sinne cityyn päin onneksi teidänkään tarvitse aamulla tukkia, saa täällä reunamillakin aikaa matkoihin kulumaan ihan kivasti. Itse ajan Rowvillesta Mount Waverleyyn, matkaa ovelta ovelle 12km ja siihen menee keskimäärin 40min. Jos ei ole liikennettä juurikaan 20min ja ruuhka-aikoina voi mennä tuntikin.


Räyhä

Leokatti

Lyhyellä 3 kk:n komennuksella ei varmaan sitä asuinpaikkaa niin voi lähteä valkkaamaan. Aika paljon kai tulee olemaan siitä kiinni, mistä pääsee julkisilla töihin sillä ei kai tuon ajan takia kannata lähteä ostamaan autoa?? Ja asunnonkin löytäminen noin lyhyeksi ajaksi voi olla vaikeaa... Oletko varma, että firma ei tarjoa asuntoa koko ajaksi?

Ah, luinpas huolimattomasti... eli auto on siis käytössä ja firma tosiaan tarjoaa asunnon koko ajaksi. Sorry... :nuttu:

Lisätään vielä, että ottakaa kumpparit ja villasukat mukaan kun Melbournen talveen lähdette tulemaan  ;)
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

R?yh?

Aivan Leokatti! Sitä ei voi liikaa korostaa, että ottakaa ihan oikeasti lämpöisiä vaatteita mukaan, täällä on kylmä talvella, erityisesti sisätiloissa!! Ei ole ikinä olleet villapaidat ja pitkät kalsarit niin kovassa käytössä kuin täällä!

Leokatti

Jopa Perthin talvessa on hevostenajossa ollut Valtion pukutehtaan metsästäjän puku kovassa käytössä ja villasukkia on puhki kulutettu sitä mukaa, kun äiti on niitä ehtinyt kutoa ja lähettää (ostin yhdet villasukat kaupasta ja niillä ei tehnyt mitään!). Pipokin on päähän löytynyt talviaamuina koirien kanssa lenkille lähtiessä.

Kahluusaappaatkin oli kovassa käytössä viime talvena kun vettä taas saatiin lähes normaaliin tapaan...

Eikä meiltä konstit lopu  :pepsodent - kaapissa on vielä kelkkahaalarit ja toppasaappaat. C'mon Ballarat, hit me with your best shot!
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.