Sydneyn konsulaatin asiakaspalvelu päättyy 31.10.2012

Aloittaja Jouko, syyskuu 16, 2012, 09:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouko

Asiakaspalvelu päättyy 31.10.2012 Suomen konsulaatissa Sydneyssä konsulaatin sulkemisen johdosta vuonna 2013.
1.11.2012 lukien Sydneyn konsulaatin asiakaspalvelutehtävät, jotka koostuvat konsuli-, passi-, viisumi- ,oleskelulupa- ja kansalaisuusasioista, sekä notaaripalveluista, hoidetaan Suomen suurlähetystössä Canberrassa.

Suomen suurlähetystön yhteystiedot:
12 Darwin Avenue
Yarralumla
ACT 2600
Australia

Puhelinnumero: +61 2 6273 3800
Faksinumero: + 61 2 6273 3603

Sähköposti: sanomat.can@formin.fi
Verkkosivu: www.finland.org.au

Lisätietoja:
Ulkoasiainministeriön tiedote konsulaatin sulkemisesta


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

MH

Loistavaa palvelua ulkoministeriöltä Australian kokoisessa maassa jos kaikkien maassa asuvien Suomalaisten pitää jatkossa hoitaa passi asiansa Canberrassa.

sim

No eihän se nyt radikaalisti muuta tilannetta kun tähän mennessä ne on pitänyt hoitaa Sydneyssä; keskimäärin palveluntaso (eli sen puute) pysyy siis suunnilleen samana.

Samaa mieltä tosin että on törkeää olettaa että Australian kokoisesta maasta pitäisi aina yhteen kaupunkiin kaikkien tulla.

MH

Olen aiheesta laittanut kirjelmän ulkoministeriöön joitakin vuosia sitten että nykytekniikan aikana asian voisi myös mobilisoida siten että passi asiat hoitusivat esimerkiksi pari kertaa vuodessa jokaisessa suurimmassa kaupungissa. Silloin sain vastauksen ettei se ole mahdollista sen jälkeen olen kuitenkin nähnyt jonkun kirjoituksen missä tälläisesta mahdollisuudesta mainittiin, ei taida tosin vielä olla käytössä. Minulle täällä ei ole suurta merkitystä koska en Suomen passia aio enää hankkia mutta jollekkin joka ajattelee toisin siitä voisi olla apua.

Haagalainen

Kun Suomen hallitus vie Ulkoministeriöltä rahat pyörittää nykyisenlaajuista edustustoverkostoa, tuntuu järkevältä toimenpiteeltä sulkea Australiassa toinen parin-kolmensadan km pässä toisistaan olevista palvelupisteistä.
Jos käynti Canberrassa 5 v. välein passia uusimassa tuntuu hyvin vaikealta, tuo MH'n esimerkki luopua Suomen kansallisuudesta on erinomainen, koska silloin kaikki osapuolet ovat todennäköisesti kaikkein tyytyväisiä 8)

MH

Eihän passin hankkimatta jättäminen tarkoita kansalaisuudesta luopumista, mutta jos Aussipassin saa pienemmällä vaivalla niin miksi ei sitä vaihtoehtoa käyttäisi.

RUU

Liikkuvat (mobiili) palvelut olisivat oikein hyvä idea. Esim joka vaalien yhteydessä pistetään pystyyn myös dokumenttipiste, jossa voi tilata passinsa, jne.

Kaksi kysymystä nousee esiin, ja Ulkosuomalaisparlamantin pitäisi väkisin jyrätä näitä läpi:
* Muut pohjoismaat harrastavat yhteisiä lähetystötiloja. Miksei Suomi ole niissä mukana?
* Jotkin maat jo käyttävät tuollaista liikkuvaa palvelua hyväkseen, joten tekniikka ja mahdollisuudet siihen ovat olemassa. Milloin Suomi ottaa sen käyttöön?

Yleisesti ottaen, kun kyse on EU-passista, luulisi teknisesti olevan järjestettävissä, että passin voisi hoitaa minkä tahansa EU-maan edustustossa. Miksi joka EU-maalla pitäisi olla joka kylässä omat konttorinsa - joissain asioissa voisi harrastaa yhteistyötäkin...  ???
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

jounij

Suomella on koekäytössä Kanadassa sellainen liikuteltava passinmyöntämisyksikkö. Eiköhän sellainen vielä saada Australiaankin ennen pitkää.


Lohduttelee
Jouni
Canberra

MH

Taisi olla vuosi 2009 kun olin aiheesta kirjeenvaihdossa ulkoministeriöön eli ehkä se joskus tulee.

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: jounij - syyskuu 17, 2012, 13:40
Suomella on koekäytössä Kanadassa sellainen liikuteltava passinmyöntämisyksikkö. Eiköhän sellainen vielä saada Australiaankin ennen pitkää.
Lohduttelee

"Liikuteltavia passilaitteita" on Ulkoministeriöllä  jo muutamia käytössä. 1 tai 2 laitetta kierrätetään USA'ssa ja Kanadassa, ja pari laitetta on Espanjaan kuuluvilla saarilla.

SaQ

Lainaus käyttäjältä: MH - syyskuu 16, 2012, 23:40
Eihän passin hankkimatta jättäminen tarkoita kansalaisuudesta luopumista, mutta jos Aussipassin saa pienemmällä vaivalla niin miksi ei sitä vaihtoehtoa käyttäisi.
Harvinaisen nuukana miehenä totean tähän vielä sen että Aussipassi on voimassa 10 vuotta verrattuna Suomen 5 vuotiseen.

jounij

Lainaus käyttäjältä: SaQ - syyskuu 18, 2012, 09:18
Harvinaisen nuukana miehenä totean tähän vielä sen että Aussipassi on voimassa 10 vuotta verrattuna Suomen 5 vuotiseen.

Onko tämä varma tieto? Minun käsittääkseni Australiassakin lakattiin myöntämästä 10 vuoden passeja samalla, kun täällä passeihin alettiin sisällyttää biometrinen tunniste.


Muistelee kuulleensa
Jouni
Canberra

sim

Lainaus käyttäjältä: jounij - syyskuu 18, 2012, 09:25Onko tämä varma tieto? Minun käsittääkseni Australiassakin lakattiin myöntämästä 10 vuoden passeja samalla, kun täällä passeihin alettiin sisällyttää biometrinen tunniste.

Ainakin tämän mukaan normaali passi on voimassa 10v; lienee aika luotettava lähde :)

https://www.passports.gov.au/web/passportvalidity.aspx


isalainen

 :coo Niin pitää joka asiasta ajatella taloudellisuutta, kun sain kansalaisuuden sain 10 vuoden passit, olen myös suomen kansalainen ja saan aina suomen passin maistraatista, jos ja kun on helpompi matkustaa euroopassa EU n passilla, kyllä suomen olisi vähennettävä virkamies kuntaansa kotimaassa ja passit postiin kuten ausseissa.  :XXXX