Huonointa Australiassa

Aloittaja Andreasyan, lokakuu 24, 2005, 11:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Andreasyan

He hee...aloitanpas nyt uuden ketjun, eli jaetaan huonoja kokemuksia Australiasta virallisen otsikon alla.
Voi tietenkin olla, ett? jakelen niit? ihan yksikseni...tai ehk? Zetax sanoo sanan tai pari t?m?n aiheen tiimoilta:roue

Painotan nyt viel?, ett? seuraavat "kurjuudet" ovat ainoastaan, ja vain minun omiin, subjektiivisiin kokemuksiini perustuvaa. Mielipiteit?ni en tyrkyt? kenellek??n, ja niinollen niist? ei tule pahastua.

-Byrokratia; suurin osa virallisista papereista, esim. sopimukset, hakemukset jne. ovat noin 15 sivua pitk?? l?pin??. Liitteit? ja liitteiden liitteit? vaaditaan useammalta taholta...ja min? vihaan paperisotaa.:mad:

- Terveyspalvelut; hinta ei v?ltt?m?tt? vastaa laatua, ja terveyspalveluista saa maksaa itsens? kipe?mm?ksi kuin todellisuudessa on. Itse olen t?iss? julkisella sektorilla, mutta minulla on yksityinen sairausvakuutus. Suurta eroa en ole n?iden kahden v?lill? n?hnyt, paitsi ehk? hoitoon p??semisen nopeus. Itse olin 6.10.  t?hystysleikkauksessa yksityis-sairaalassa...onnistuivat rutiinileikkauksessa puhkaisemaan ohutsuolen...sen ne olisivat varmaan osanneet tehd? julkisellakin, ja halvemmaksi olisi tullut.

Road rage; Hullumpia autoilijoita en ole n?hnyt kuin t??ll?, en edes Norjassa. Jalankulkija on eritt?in haavoittuvainen n?iss? olosuhteissa, kyp?r?pakkoa voisi soveltaa my?s tallaajille. Australialaisia ei enemm?lti huoleta jos ajelevat bileist? kotiin muutaman bissen voimin. Rattijuoppous on valitettavan yleist?...hyi olkoon!

Kannabiksen p?ssyttely; Selk?sauna kaikille hampun viljelij?ille ja polttajille. Joskus tuntuu, ett? tupakointi on suurempi paha kuin Marihuanan k?ytt?.

Hiljattain Times lehdess? julkaistun artikkelin mukaan moni maa olisi halukas adoptoimaan Skandinavian systeemin, etenkin terveyden-ja sosiaalihuoltoa silm?ll?pit?en. Muu maa mustikka siis n?iss? tapauksissa....Minun Mielest?ni:P

AA

Elaine

No, kun maassa on viett?nyt reilu 6kk ja l?ht? kotiinp?in alkaa viiden viikon p??st? kelpaa kai minunkin henkil?kohtaiset kokemukset ja mielipiteet?

Tv-mainokset. Tai no, miten kukakin sen itse ottaa, kaipa nuo v?h?n hymyilytt??kin, mutta ihmetytt?? miten joka mainokseen tuupataan kaikuefektit ja r?j?hdystehosteet.
Ymp?rist?tietoisuus, tai sen puute. T?st? aiheesta riitt??, mutta pid?n l?hinn? t?m?n takia keskivertoaussia (tai hallitusta, seh?n se loppujenlopuksi on politiikasta ja asioiden tiedottamisesta vastuussa, kansalleen..) itsekk??n? kuluttajana. Kivihiili, bensa, autot, muovipussit, roskaaminen, kulutushysteria jne.
Alkoholin k?ytt? ja tosiaan tuo h?ll?v?li?asenne alkoholin ja auton k?yt?n suhteen.
Se ettei sovittua pidet?. Niin yritysten kuin yksil?iden osalta tapahtuvaa "small talkia" jossa suu kyll? k?y mutta puhuja ei v?ltt?m?tt? edes itse rekister?i mit? lupaa.

Itse tulin siihen tulokseen ett? en halua t??ll? loppuel?m??ni asua. En halua laittaa lapsiani t??ll? kouluun tai taistella terveydenhoidon ja vakuutuksien kanssa. Tietenkin se ei ole vaan maan vika, varmasti maahanmuuttajilla on Suomessakin monta uutta ja hankalaa asiaa. Ja vaikka itse paha kapitalismin k?tyri, eli ekonomi, olenkin, en viihdy t??ll? ehk? juuri siksi ett? meiniki on todellakin kapitalismia pa(r)h(a)immillaan. Vain vahvin s?ilyy ja siksi vahvin saa tehd? mit? vaan. Sek? yksil?n? ett? valtiona.

Pepsi mainosta siteeraten ehk? voisinkin ilmaista minulle v?littyneen kuvan Australian ilmapiirist? ja yleisest? asenteesta.

 "You'll get away with anything when you're heaps rich"

Timo

LainaaAlkuperäinen postittaja Andreasyan
 Selkäsauna kaikille hampun viljelijöille ja polttajille.

Älä nyt ihan kaikkia viljelijöitä kuitenkaan piiskaa. Hamppua on nimittäin myös muita lajikkeita kuin naurukemikaaleja sisältäviä. Hamppu on yksi mahdollisista uusista viljelykasveista, joka sopii erinomaisesti Australian kuiviinkin oloihin. Sen kuitu on pisintä, vahvinta ja kestävintä mitä luonnosta löytyy. Sen viljely ei vaadi kemikaaleja, joten se on hyvin ekologista. Hampusta voi valmistaa kuituja, jotka tekstiileissä ovat kestävämpiä ja miellyttävämpiä kuin puuvilla. Itsellänikin on jalassa hamppukuidusta tehdyt kengät, jotka ovat yhtä vahvat ja tukevat kuin nahkakengätkin, mutta ekologisemmat ja eettisemmät käyttää. Niin, ja onhan se hamppupaitakin olemassa.  Ja hampun siemenet sisältävät omega-3 ja -6 -rasvahappoja enemmän kuin pellavan. Niiden ravintoarvo on muutenkin erinomainen. Suomessa saa hampputofua mutta täällä ei, koska mitään hampputuotetta ei saa markkinoida elintarvikkeeksi. Öljyä sen sijaan voi ostaa mm. ihonhoitoon käytettäväksi.  Ikävä vain, että tuo viihdekäyttö on täysin pilannut niin hyödyllisen kasvin maineen.

Jottei menisi kokonaan asian vierestä:
Olen samaa mieltä monista asioista teidän jo kahden kirjoittaneen kanssa, erityisesti tuo yltiökapitalismi rassaa, samoin julkisten palvelujen (koulutus, terveydenhuolto) taso, alkoholin ja huumeiden yleisyys ja välinpitämättömyys niiden käytön seurauksia kohtaan. Lisäksi voisi heittää  välinpitämättömyys ympäristöä kohtaan, liiallinen lihan syönti, erityisesti grillaus  ja muutenkin epäterveellinen ja epäeettinen ruokakulttuuri, pikaruoka, fish & ships, vehnän  ylivalta muihin viljakasveihin verrattuna mm. leipomotuotteissa,  alkuperäisten australialaisten surkea historia ja kohtalo, liian iso maa, ts. liian pitkät välimatkat, liikenne, Qantas ...

Rockola

- aurinko paistaa ihan liian usein ja aina taytyy olla lotraamassa aurinkorasvan kanssa
- punkku on ihan liian halpaa joten sita tulee joskus juotua toinenkin lasillinen
- bensakin on liian halpaa joten helposti tulee mentya autolla vaikka vahemmankin saastuttavia liikkumistapoja kuten kavely on olemassa
- kalkkunat syo aina salaatit pihamaalta just kun ne ovat kasvaneet melkein syomakokoisiksi
- hiihtokeleja on aivan turhan harvoin
- palmut tiputtaa niin paljon lehtia etta niita saa koko ajan olla haavimassa uima-altaasta
- mistaan ei tunnu saavan kunnon kalakukkoa
- kaupan kassatkin kyselee kaikkea turhanaikaista kuten etta miten paiva on mennyt, lisaksi pakkaavat tavarat kasseihin ihan omin lupinensa

jne. jne. kylla on aivan hanurista koko Australia.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Andreasyan

Timo:)
Juu, tarkennetaan nyt, että minulla ei ole mitään hampun hyötykäyttöä vastaan. Lähinnä noilla viljelijöillä tarkoitin "kukkaruukussa polttoainetta" kasvattavia... ja väärinkäyttävät monet myös hamppuköyttä ...mutta taitavat suomalaiset vielä vetää "pinnat kotiin" sen köydenkäytön kanssa..ainakin tilastojen mukaan :(Ruokakullttuuri on todellakin pikaruoka/grilli voittoista, ja sen näkee päivittäin verikoe vastauksissa työpaikalla. Kolesteroli arvot ovat katossa suurimmalla osalla potilaista. Ravintopitoisuuteen ei liioin keskity sairaalan keittiö...säästävät kai rahaa.Menu koostuu usein  erilaisista lihapadoista ja sokeripitoisista jälkiruuista.Terveellisempiä vaihtoehtoja tarjotaan, jos paino indeksi on yli 30.

Elaine:peukkuy
Samaa mieltä olen kanssasi muovipussien yltiökäytöstä ja välinpitämättömyydestä ympäristöasioiden suhteen. Ja ne mainokset:itke:itke:itke

Rockola::god: ettei sitä kalakukkoa ihan helpolla löydy...Savossa asuneena, ja sitä syömään pakotettuna näin totean:peukkuy

AA

MH

LainaaAlkuperäinen postittaja Rockola
- aurinko paistaa ihan liian usein ja aina taytyy olla lotraamassa aurinkorasvan kanssa
- punkku on ihan liian halpaa joten sita tulee joskus juotua toinenkin lasillinen
- bensakin on liian halpaa joten helposti tulee mentya autolla vaikka vahemmankin saastuttavia liikkumistapoja kuten kavely on olemassa
- kalkkunat syo aina salaatit pihamaalta just kun ne ovat kasvaneet melkein syomakokoisiksi
- hiihtokeleja on aivan turhan harvoin
- palmut tiputtaa niin paljon lehtia etta niita saa koko ajan olla haavimassa uima-altaasta
- mistaan ei tunnu saavan kunnon kalakukkoa
- kaupan kassatkin kyselee kaikkea turhanaikaista kuten etta miten paiva on mennyt, lisaksi pakkaavat tavarat kasseihin ihan omin lupinensa

jne. jne. kylla on aivan hanurista koko Australia.


Olet hyvin törmännyt pienen ihmisen vaikeuksiin suuressa maassa:hahhaa:hahhaa

Nyt aletaan olla asian ytimessä:hahhaa:hahhaa

MH

Mitä sitten tulee tuohon hamppuasiaan niin niitä on suomessakin melkeinpä helpompaa ostaa kuin KUNNOLLISIA hedelmiä kaupasta. Valitettavaa mutta totta.

eevis

Huonoa on minusta liika ylimalkaisuus eli "no worries" tyoasioissa. Elamantyyliin kuuluvaa ja sen kanssa vaan on pakko oppia elamaan, mutta hiukan nyppii valilla olla se ainoa, jolla sopimukset, deadlinet sun muut ajoitukset pitaa...hmm no siita tietty tulee mieleen, etta kai tarttis vaan itekin alkaa aatella etta sit joskus ja unohtaa deadlinet... :) ...muutta sitten jos siihen tottuu niin kiva menna taas takaisin Suomeen ja yrittaa tottua takaisin siihen systeemiin! Heh...

LainaaAlkuperäinen postittaja Andreasyan
-Byrokratia; suurin osa virallisista papereista, esim. sopimukset, hakemukset jne. ovat noin 15 sivua pitkää löpinää. Liitteitä ja liitteiden liitteitä vaaditaan useammalta taholta...ja minä vihaan paperisotaa.:mad:

Anne :D
Mulle taas taa byrokratia sopii (ainakin viela), niista ihmisista paasee niin ihanasti eroon, kunhan lyo niille jonkun ison paperinivaskan kateen niin ne on onnellisia...mutta ma en olekaan tehnyt tutkintoni rekisterointia (= varmasti hiton massiivinen paperihassakka), vois olla hiukka eri nakemys jos oisin... :confuse Mutta hyvan aiheen aloitit! :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


Silppu

-surkeat lämpöeristykset (sähkölasku)
-huonot lukot ja ikkunat taloissa (murtovarkaus liian helppoa)
-häiritsevä telemarkkinointi (käytännössä pakollinen lankaliittymä)


Toimenpide-ehdotukset:

+omat seinä- ja kattovillat kotiin
+rikastua perustamalla lukkoliike/ uudet lukot ja ikkunat kotiin
+salainen liittymä tai luurin laskeminen pöydälle kun kyseessä telemarkkinoija

Silppu

Raiwå

Huonointa Australiassa?


Mullapa eioo mitää valitettavaa asian suhteen :roue


:P




:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Tony

-YMPÄRISTÖASIAT- niistä en viitsi enempää mainita, kun olen asiasta jo niin moneen kertaan kirjoittanut

-SAIRAAN LIHAVAT IHMISET JA RUOKAKULTTUURI- onhan tästäkin jo kirjoiteltu

- AUSSIEN JENKKEJÄ NUOLESKELEVA ULKOPOLITIIKKA- jolle 70-luvun YYA-Suomikin kalpenee

- HÄLLÄVÄLIÄ ASENNE-

- KAIKKI ON SALLITTUA TALOUDELLISEN VOITON=TÄRKEIMMÄN ELÄMÄNARVON TAVOITTELUSSA - esim. jos olet aikeissa ostaa käytettyä autoa autokaupasta, niin nämä perhanan kauppiaat ovat maalanneet jokaisen myytävänä olevan auton pohjat ruiskulla mustiksi, jotta asiakas ei löytäisi ruostepaikkoja:itke . Tämä on yleinen käytäntö ainakin kaikissa Adelaiden autokaupoissa, joita aikasten monta on tullut kierrettyä. Seuraavaksi joku tietenkin toteaa, että kyllähän Suomessakin ruostepaikkoja kitataan, mutta pointtini on se, että Australiassa asiakkaan pitää kaikilla kaupan aloilla olla huomattavasti tarkkaavaisempi ja skeptisempi myyjän puheita ja tekoja kohtaan kuin Suomessa.

Mutta kaikenkaikkiaan Australia on ihan hyvä paikka:peukkuy

:)Tony

fogs

Kumma homma kuinka tuo "no worries" asenne on suomalaisten mielestä paha juttu. Ehkä joskus, mutta minä listaan ainakin plussaksi sen etten ole kohta 7 vuoteen rannekelloa omistanut ja kaikki menee "no worries" tyyliin, omalla tahdillaan ja luonnon voimin. Aikansa meni ennenkuin siihen tottui mutta nyt en moista asennetta vaihtaisi mihinkään, ei sitä stressitasoa tartte tästä lähteä kohottamaan. Ei tuo asenne nyt ole tietenkään vaan ajankäytöstä kysymys mutta noin yleistäen totean että itse tiedän että hommat sujuu päivän päätteeksi, vaikka vähän eri tahdilla ja tyylillä, pitää vaan oppia istahtamaan ja ottamaan rennosti, kyllä se siitä :pepsodent.

Pahoja puolia, no joo, tuo eristys tietenkin mitä taloihin tulee mutta toisaalta, talvet ei ole samoja kuin suomessa joten ennemmin käytän takkaa hieman useammin kuin sohjossa tallon...:confuse, henk. kohtainen valinta minun kohdalta, en ole koskaan nauttinut pimeistä ja lumisista kuukausista, en edes muksuna, tosin monet siitä nauttivat.

Eipä silti, ausseista löytyy samalla lailla huonoja puolia kuin mistä tahansa maailmasta, enkä lähde niitä erittelemään tai puolustelemaan, eipä se suomikaan ole täydellinen kuten monet varmasti myöskin myöntävät. Sanoisin vaan että kun olen elämäni täällä päättänyt viettää niin on ne risut otettava vastaan auringonpaisteen kera ja koetettava vaan elää elämä nautiskellen enemmän sitten niistä plussa puolista:hahhaa.

Silppu

LainaaAlkuperäinen postittaja Elaine
... että meiniki on todellakin kapitalismia pa(r)h(a)immillaan. Vain vahvin säilyy ja siksi vahvin saa tehdä mitä vaan. Sekä yksilönä että valtiona.
 

Elaine :D
Osaatko perustella tuota väitettä tarkemmin?

Jos verrataan USA:n tai Venäjän kapitalistiseen järjestelmään, niin erilaista on ainakin:

-kohtuullisen hyvin toimiva julkinen terveydenhuolto
-CentreLink maksaa ihan kohtuullista sosiaaliturvaa sitä tarvitseville ja vähän muillekin
-vahva ay-liike
-korkea veroaste

Ei siis mielestäni kapitalismia parhaimmillaan/pahimmillaan.

Silppu

Aikis

Turhan pitkä matka Suomeen, jos nimittäin sattuu olemaan usein sinne asiaa...

Jukka

Mun mielestä kritiikin ilmaiseminen,

meillä oli töissä tyosuojelukurssit, kun esitelmöitsijä toi esiin miten ongelmat pitää poistaa niin innostuin kysymään että mitens on kun 'emergency exit' niin ovet aukeaa sisään päin, taikka mun lapset on koulussa ja ovet ovat liukuovet elikä hätätapauksessa ovia ei saada auki. Kerroin että olin Filippineillä kun discopalossa yli 70 ihmistä kuoli kun ovea ei saatu auki kun kaikki paniikissa ryntäsivät ovelle.

Siitä ei yksinkertaisesti tykätty kun kysyin näin, ei työkaverit eikä myöskään vetäjä (WorkCover NSW).

Seuraavana päivänä kurssi jatkui ja samat asiat toistui, nyt sitten kysyin että kun kerran on tarkoitus poistaa ongelma niin miten se on kun kerran sataa niin joka puolelle ilmaantuu keltaiset varoitukset että 'Slippery when wet', niin myöskin meidän toimistossa samoin kuin läheisessä ostoskeskuksessa ja kuten myöskin juna-asemilla? EI tykätty mun mielipiteestä enkä saanut edes tukea lähimmiltä työkavereilta, olin 'sanaterroristi' joka oli vastaan yleistä mielipidettä.

Mun aikana (5 vuotta Ausseissa) mieleen jäi niin kauan hyvin kun meet virran mukana ja oot samaa mieltä kuin muut niin 'no worries', mutta kun haluat muuttaa jotain niin silloin alkaa vaikeudet.

Naurat kun kaveri nauraa, itket kun kaveri itkee... (siis työelämässä).

Ps. kurssin loputtua sain kuitenkin WorkCoverin 'OHS Risk Management for Superviors and Managers certificate', et ei se nyt ihan turhaa ollut?

Jukka

Elaine

Silppu, en ole USAssa tai Venäjällä asunut joten en osaa verrata ilmapiiriä siellä vallitsevaan. Voin toki myöntää että jos kyseisissä yhteiskunnissa olisin asunut, en ehkä pitäisi Australiaa niin kapitalistisena. Tällaiset käsitteet kun ovat aina suhteellisia eikä omenan tarvitse olla läpimätä jotta joku voi todeta sen olevan pilaantunut.

Kuten jo aikasemmin sanoin, ovat omat kokemukseni täältä vain 6kk:n ajalta joten ehkä ajan mittaan käsitykseni muuttuisivat. Esille tuomisiin kohtiin sanoisin;

Julkinen terveydenhuolto: Sain mm entisiltä työkavereiltani ja osittain tältä forumilta sen käsityksen että suurella osalla ihmisistä on kuitenkin yksityinen vakuutus, eikö se kerro jo jotain luottamuksesta julkista kohtaan? Sen lisäksi sen ainoan kerran jolloin ruokakuntamme olisi tarvinnut julkista terveydenhuoltoa (kyseessä voimakas isku päähän ja hakeutuminen sairaalan ensiapu-polille) meidät käännytettiin sieltä ja neuvottiin hakeutumaan general practisen puoleen. Pidän tätä kyllä vastuuttomana koska varsinkin päävaimmossa oireet voivat ilmaantua parin tunnin päästä iskusta, eikä se että itse pääsee hoitoon asti välttämättä tarkoita että olisi ok.

Sosiaaliturva: siinä mielessä hyvä että kannustaa työnhakuun Suomen systeemiä paremmin, mutta kovasti on kadulla kerjääjää. Sen lisäksi ymmärtämäni mukaan ei valtio kovinkaan tue esimerkiksi perheitä lasten tekoon. Tämä kai liittyy myös "vahvaan ay-liikkeeseen". Kyllähän ne meteliä tuntuu pitävän, mutta miten tässä maassa ei pidetä itsestään selvänä sitä että vakituisella työntekijällä on oikeus lomaan, tai sitä että raskauden takia irtisanominen on laitonta? Kyseenalaiselta nämä ainakin vaikuttaa kerta hallitus näiden oikeuksien pysyvyyttä rummuttaa telkkarissa.

Veroaste on mielestäni aika huono mittari, ainakin näin perstuntumalla tuntuu että perusaussi maksaa elämänsä aikana yhtä paljon lasten hankkimisesta, terveydestään, koulutuksesta, eläkkeestään ja työttömyysvakuutuksistaan ja verovähennettävistä hyväntekeväisyyksistään kuin suomalainen, vaikkei varat verotuksen kautta kiertäisikään. Suomessa veroilla hoidetaan moni asia jotka täällä menee omasta pussista.
 
Eri yhteiskuntia voi verrata ja yksityiskohdista jankata metrikaupalla, aika moni meistä kuitenkin uskoo "tietävänsä" missä viat kussakin asiassa on (siksihän meillä on politiikot ja eri puolueet) mutta tarkoitin kapitalismilla enemmänkin yhteiskunnan yleisiä toimintatapoja, ihanteita ja ilmapiiriä. Sitä että elämän jokaisella? osa-alueella pitää puolustaa itseään ja olla kyynerpäät valmiina taistelemaan, on kyse sitten sopimuksen teosta, käytetyn auton ostosta, työpaikan saamisesta ja työelämässä pärjäämisestä. Sitä että kulutusta ja omaisuutta ihannoidaan kyseenalaistamatta. Se on sitä viidokon lakia ja survival of the fittest, mutta onko se ihanne yhteiskunta? Toisille on, toisille ei. Tämän forumin lukijoilla on onneksi usein mahdollisuus valita itse missä haluaa asua.

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Jukka
Mun mielestä kritiikin ilmaiseminen,
...
mitens on kun 'emergency exit' niin ovet aukeaa sisään päin, taikka mun lapset on koulussa ja ovet ovat liukuovet elikä hätätapauksessa ovia ei saada auki.

Jouduit siis aivan tyypillisen "not invented here (can't be any good)" -syndrooman uhriksi. Sellaistahan se välillä tuppaa olemaan muuallakin kuin vain Ossilassa.  :nuttu:


Toteaa
Jouni
Canberra

Jaaks

Lainaaoriginally posted by Elaine

Sain mm entisiltä työkavereiltani ja osittain tältä forumilta sen käsityksen että suurella osalla ihmisistä on kuitenkin yksityinen vakuutus

n 40 %'lla on yksityinen, mutta onko se ainoastaan siksi ettei luotettaisi julkiseen vai kuten ainakin meilla osasyyna on etu verotuksessa.  Tilastojen mukaan suuri osa yksityisen vakuutuksen omaavista kayttaa kuitenkin julkisia palveluja.
Percentage of people with private hospital insurance, Australia


Lainaaoriginally posted by Elaine

Sen lisäksi ymmärtämäni mukaan ei valtio kovinkaan tue esimerkiksi perheitä lasten tekoon. Tämä kai liittyy myös "vahvaan ay-liikkeeseen".

Government Baby Bonus

Onhan tuokin nyt sentaan jotain, vaikka ei suorastaan "lasten tekoon" kai yllytakaan, mutta sitten kun se on tehty niin voi saada tukea :hahhaa

Timo

Minä olen pohdiskellut sitä, että jos joku päivä yllättäisi aivokasvain,  sepelvaltimotukos tai muu vakava sairaus ja minut passitettaisiin leikkaukseen  johonkin täkäläiseen (erityisesti queenslandilaiseen) sairaalaan, niin kyllä ensimmäisenä tulisi mieleen päästä pakoon näitä "no worries"-ihmisiä ja hakeutua leikkaukseen johonkin Australian, tai ainakin Queenslandin ulkopuolelle, Singaporeen ehkä, tai Euroopaan.  

Tosin käsitystä ei ole testattu käytännössä vaan se perustuu kohujulkisuuteen väärillä tai puutteellisilla lääkärinpapereilla työskentelevistä lääkäreistä sekä muihin huhupuheisiin.
Vaan eipä sitä kyllä mielellään todentaisikaan, ei ainakaan leikkauspöydällä maaten
:D

Silppu

Tässä vinkkejä/ vaihtoehtoja siihen miten suhtautua kielteisiin piirteisiin maassa siirtolaisena.

1. Sopeudu
2. Taistele oikeuksista, ja pyri muutokseen
3. Muuta pois maasta

1. Helpoin tapa siirtolaiselle on sopeutua maan tapoihin. Näinhän me suomalaisetkin toivomme pakolaisten ym. tekevän omassa maassamme. Jos ei siihen pysty, niin ristiriidat tulevat helpommin esiin. Itse kuulun sopeutujiin.  

-Esim. Kun katsoo  sensaatiohakuisia uutisia joka päivä, niin alkaa vähitellen tottua niihin. Joskus ne ärsyttivät, mutta eivät enää. :)

-no worries -asenne tarttuu suhteellisen helposti. Eikä takaisin vanhaan tee mieli.
 
Rahalla saa ja hevosella pääsee. Jos ei julkinen terveydenhuolto tyydytä, niin voi hankkia vakuutuksen jne. Sosiaaliturva olkoon niille jotka sitä tarvitsevat. Miksi ylipäätään rikkaiden ja keskiluokkaisten tulisi saada sosiaaliturvaa? Jos he ostavat rahalla palvelut, niin jää sitten enemmän varoja köyhille, vammaisille ym. todellisille avun tarpeessa oleville. On mielestäni itsekästä vaatia esim. julkista terveydenhuoltoa jos on kerran varaa yksityiseen.

2. Idealistit eivät ole niitä parhaita sopeutujia. He pyrkivät muuttamaan ympärillään olevaa maailmaa siitä huolimatta että se on lähes mahdotonta. Eivät ole Australialle tyypillisiä "no-worries" ihmisiä. Joskus idealistit saavat kuitenkin aikaan suurenkin muutoksen parempaan.

3. "Maassa maan tavalla tai maasta ulos" kuuluu tuo sanonta. Lähes kaikilla muuttajilla on vapaus valita asuvatko Australiassa vai Suomessa.
 
Silppu

Aikis

Kanssasi Silppu lähes samaa mieltä... ja idealismista. Mutta

'Jos he ostavat rahalla palvelut, niin jää sitten enemmän varoja köyhille, vammaisille ym. todellisille avun tarpeessa oleville. On mielestäni itsekästä vaatia esim. julkista terveydenhuoltoa jos on kerran varaa yksityiseen.'

En tiedä onko Australia kapitalistisin tai kapitalistisempi kuin joku muu maa, mutta tämä idealistinen ajatuksesi täällä ei kyllä oikein hyvin toteudu...Sekä julkinen terveydenhuolto että erityisesti julkinen koululaitos on kyllä näin varakkaaksi maaksi häpeällisessä tilassa. Ei jää varoja julkisten koulujen kehittämiseen, vaikka 'rikkaat' laittaisivatkin lapsensa yksityisiin valtakunnan varoja säästääkseen (?)...

Milka

Arsyttavaa:
- Hanat ja suihkut
- Vetoiset ja talvella kylmat talot
- Kaarmeet ja hamahakit
- Energian tuhlaus
- Ulkopolitiikka, varsinkin Irakin sota & USA:n mielisteleminen yleensakin
- Pitkat valimatkat

Lista ei ole tarkeysjarjestyksessa ja monia muitakin asioita loytyy, mutta tassa tahan hataan mieleen tulleet. Kaikkeen olen siis tottunut ja sopeutunut paitsi kaarmeisiin ja hanoihin :hahhaa, mutta silti nama asiat joskus arsyttaa.

Tony

Tämä No Worries- asenne on kaksipiippuinen juttu, jolla on hyvät, mutta myös huonot puolensa. Fogsin rannekellotta eläminen edustaa sitä perinteistä australialaista rentoon elämäntyyliin perustuvaa asennetta, josta aussit ovat kuuluisia ja jonka soisi jatkuvan, mutta valitettavasti tämä on nyky Australiassa katoavaa kansanperinnettä. On vaikea kuvitella, että kiihtyvässä kilpailuyhteiskunnassa elävälle aussille, joka jopa syntymättömälle lapselleenkin  etsii kuumeisesti  parasta mahdollista hoitopaikkaa, jotta lapsen urakehitys pääsisi parhaalla mahdollisella tavalla käyntiin jo varhaisessa vaiheessa, niin tuskin tällainen ihminen voisi ajatellakkaan elävänsä ilman kelloa. En siis tarkoita sinua Fogs, vaan sitä mihin suuntaan Australia on menossa. Vielä 20 vuotta sitten Australiassa oli aistittavissa sitä perinteistä No Worries- meininkiä, koska kulutushysteria ja kehdosta hautaan kilpailuyhteiskunta oli vasta aluillaan.

Valitettavasti tämän päivän No Worries-asenne ilmenee entistä enemmän välinpitämättömyytenä esim. ympäristöä kohtaan.


Se on kumma juttu, kun Dunderissa vähänkin puhutaan Australiasta negatiivisia asioita, joka mitä ilmeisemmin on melkoinen tabu,  niin keskustelu muuttuu hyvin mustavalkoiseksi:confuse Sinä joko ylistät Australiaa samalla Suomea mollaten tai sitten olet Australia vastainen:confuse. Kyllä Australiaa voi pitää hyvänä paikkana, vaikka ei kaikista siihen liittyvistä asioista pitäisikään:peukkuy


:)Tony

eevis

LainaaAlkuperäinen postittaja Tony
Se on kumma juttu, kun Dunderissa vähänkin puhutaan Australiasta negatiivisia asioita, joka mitä ilmeisemmin on melkoinen tabu, niin keskustelu muuttuu hyvin mustavalkoiseksi Sinä joko ylistät Australiaa samalla Suomea mollaten tai sitten olet Australia vastainen. Kyllä Australiaa voi pitää hyvänä paikkana, vaikka ei kaikista siihen liittyvistä asioista pitäisikään:peukkuy

No näin on, ja näin mina henkilokohtaisesti ymmarsin taman ketjun otsikon, etta tarkoitus ei ollut a) ruikuttaa ongelmistaan tai b) edes etsia mitaan ratkaisuja niille (kiitos vaan niille jotka ratkaisuja tarjosivat, mutta mutta...), vaan vain tuoda ilmi arkielaman juttuja, mihin on tullut tormattya. EIKA verrata Australiaa Suomeen. Eihan tossa otsikossa ole edes mitaan viittausta Suomeen... :confuse (Etta vahan samoilla linjoilla Tonyn kanssa ihmettelemassa.)
Dees - We will bloody bounce back!!!


Andreasyan

Tony&Eevis:peukkuy

Aivan oikein! kun aloitin tämän ketjun tarkoitukseni ei ollut (eikä ole) mustamaalata Australiaa, vaan kuten totesitte, herättää keskustelua mikä täällä joskus närästää. Tätä foorumia lukevat monet, ja täältä saa todella arvokkaita neuvoja/apua arkielämän, ja vähän muihinkin asioihin. Siksipä onkin mielenkiintoista avautua myös negatiivisista seikoista. Itse olen nyt Australiassa asustellut 2.5 vuotta. Tähän lyhyeen aikaan mahtuu jo melkoinen määrä kokemuksia, joista suurin osa on ollut positiivisia, päivääkään en vaihtaisi pois..tai no joo, vaihtasin sen leikkauspäivän:nuttu: mutta kaikenkaikkiaan voin summata tähän päivään saakka Australian "reissuni" olevan upea kokemus. :XXXX Tottahan toki minulla on myös negatiivisia kommentteja Suomesta ja Ruotsista. Ranking listaa ei ole siis tarkoitus tässä kyhätä, kunhan nyt vaan jutustellaan:)Jookos?

Hyvää Päivänjatkoa kaikille maailman kolkasta riippumatta:
AA

Silppu

Eevis :D

Mielestäni se vasta on mustavalkoista keskustelua, jos se rajataan tiukasti vain negatiivisiin asioihin, eikä niihin saa pohtia mitään ratkaisua tai vastinetta. Itse en esitä näkemyksiäni tyyliin "vain negatiiviset kokemukset", koska en koe asioita sillä tavalla. Mielestäni kaikella on positiivinenkin puolensa.

Yksipuolinen ajattelu johtaa siihen, että yhdelle palstalle pyritään listaamaan hyvät kokemukset, toiselle  huonot, kolmannelle  toisaalta hyvä toisaalta huono -keskustelut ja neljännelle kenties Zetaxin provo-keskustelut.

Ei sellainen ole mikään keskustelupalsta. Keskustelu syntyy nimenomaan väitteistä ja vastaväitteistä. Samanmielisten kerhoa tästä palstasta tuskin saa, varsinkaan Australiaan liittyvissä mielipideasioissa. Sen ymmärrän että liian pitkälle aiheesta ei saa rönsyillä, mutta sallittakoon se tietyissä rajoissa, jotta keskustelu pysyy elävänä.

Eiköhän se mustavalkoisuus ole jokaisen henkilökohtainen kokemus. Jos tarkoituksena on saada tästä saman/ omanmielisten joukko, niin varmasti kokemus keskustelusta on mustavalkoista. Erilainen mielipide ei herätä kaikissa ihmisissä kiehuvaa verta.

Toivon, että keskustelujen tällä palstalla sallitaan edelleenkin olevan värikkäitä, joskus rönsyileviäkin, jotta aitoa keskustelua syntyisi.

Sananvapauden ja avoimen keskustelun puolesta,

Silppu

Aikis

'Siellä missä kaikki ajattelevat samalla tavalla, kukaan ei ajattele kovin paljon.'  (Milla Kalliomaa)

eevis

Silppu :D

Ei ollut mulla tarkoituksena rajata kenenkaan puhetta, olisi varmaan pitanyt laittaa sitten etta "b) edes etsia VALTTAMATTA mitaan ratkaisuja niille" niin ei kuulostaisi niin jyrkalta. Olen ennenkin vouhottanut tuosta sanan- ja erityisesti mielipiteenvapaudesta, joten ihan vapaasti vaan asiallista kommenttia, en ole ainakaan mina tarkoituksellisesti sita estamassa. :D Mutta halusin tuoda oman mielipiteeni esille taalla foorumissa valilla vallitsevasta Tonyn niin mielestani hyvin ylla kuvaamasta Suomen ja Australian vastakkainasettelusta. Avoin keskustelu on todella toivottavaa ja tamankin keskustelupalstan tarkoitus ihan varmasti! (eika minkaan yhtenaisen mielipiteen luominen kuten sanoitkin.)
Dees - We will bloody bounce back!!!


Silppu

Eevis :D

OK!  Jatketaan keskustelua......

Aikis :D

Minäkö idealisti? :pepsodent  Kyllä täällä tosiaan julkiseen koulujärjestelmään täällä pitäisi puuttua. Se on ymmärtääkseni aika usein :peukkua Kysymys ei ole pelkästään taloudellinen, jos ihmisten asenteet ja koko koulutusjärjestelmä on pielessä.

Silppu

fogs

LainaaOriginally posted by Tony
Tämä No Worries- asenne on kaksipiippuinen juttu, jolla on hyvät, mutta myös huonot puolensa. Fogsin rannekellotta eläminen edustaa sitä perinteistä australialaista rentoon elämäntyyliin perustuvaa asennetta, josta aussit ovat kuuluisia ja jonka soisi jatkuvan, mutta valitettavasti tämä on nyky Australiassa katoavaa kansanperinnettä. On vaikea kuvitella, että kiihtyvässä kilpailuyhteiskunnassa elävälle aussille, joka jopa syntymättömälle lapselleenkin  etsii kuumeisesti  parasta mahdollista hoitopaikkaa, jotta lapsen urakehitys pääsisi parhaalla mahdollisella tavalla käyntiin jo varhaisessa vaiheessa, niin tuskin tällainen ihminen voisi ajatellakkaan elävänsä ilman kelloa. En siis tarkoita sinua Fogs, vaan sitä mihin suuntaan Australia on menossa. Vielä 20 vuotta sitten Australiassa oli aistittavissa sitä perinteistä No Worries- meininkiä, koska kulutushysteria ja kehdosta hautaan kilpailuyhteiskunta oli vasta aluillaan.

Valitettavasti tämän päivän No Worries-asenne ilmenee entistä enemmän välinpitämättömyytenä esim. ympäristöä kohtaan.

:)Tony

Siinäpä luettelit juuri muutaman syyn miksi asun regional alueella enkä kovin helposti harkitsisi suurkaupunkiin muuttamista. Jo pelkästään Perthiin meno aiheuttaa päänsäryn, siellä huomaa hetkessä miten siellä on jo menossa elämä kiireiseksi, välinpitämättömäksi ja stressiä riittää.

Täällä onneksi meidän alueella vielä vanhoja arvoja, myöskin varsin perinteinen "no worries" asenne toimii vielä ennallaan, ainakin toistaiseksi, vaikka paikkakunta on yksi australian nopeimmin kasvavista. Päivääkään en silti vaihtaisi, täällä vielä välitetään ympäristöstä, luonnosta, elämistä ja ennen kaikkea toisten ihmisten, jopa tuntemattomien, hyvinvoinnista:peukkuy.

Kenties poikkeuksellinen paikkakunta, tiedä häntä, mutta nykytilanteeseen täällä varsin tyytyväisenä kiittelee...
Terhi:D

riaapa

Myös minusta tämä aihe on Dunderiin erittäinkin tervetullut. Itse olen tänne kotiutunut ja sopeutunut kyllä, ja täällä aion (näillä näkymin) elämäni elää, eli eiköhän se ole loppujen lopuksi aika henkilökohtainen valinta miten kukin niitä plussia ja miinuksia punnitsee.

LainaaAlkuperäinen postittaja Silppu
Kyllä täällä tosiaan julkiseen koulujärjestelmään täällä pitäisi puuttua. Se on ymmärtääkseni aika usein :peukkua Kysymys ei ole pelkästään taloudellinen, jos ihmisten asenteet ja koko koulutusjärjestelmä on pielessä.

Näin olen minäkin antanut itseni ymmärtää... Itse kun puuhaan lähes päivittäin eri-ikäisten koululaisten parissa, niin kyllä siellä tulee välillä vastaan ihan uskomattomia tapauksia, kuten eräs 8-luokkalainen, joka ei hallinnut edes yksinkertaista yhteenlaskua ilman sormia, ja siltikin meni puolet pieleen, vähennyslaskuista puhumattakaan. Yritä siinä sitten tehdä algebraa ja muuta mitä sen ikäiset koulun matematiikan tunnilla tekevät!! Eikä kyseessä ollut edes mikään "häirikköoppilas", vaan ihan tavallinen hyvätapainen ja urheilullinen nuori mies. Tarinat mitä kuulen koululaisten vanhemmilta, vuosittain vaihtuvista opettajista jne, selittänevät osaltaan sitä, että oppilaat voivat edetä high schooliin saakka esim. ilman perustaitoja matematiikassa. Ja mitä tuhoa tuollainen tilanne tekee oppilaan itsetunnolle... :nuttu: :mad: Olen toki aika puolueellinen sanomaan, mutta kun mielestäni koulutusjärjestelmään satsaamalla tehtäisiin tehokkainta työtä maan tulevaisuuden eteen.

Koulujärjestelmän epäreiluuden lisäksi minua nyppii jo nuo muidenkin esille tuomat ympäristöasiat. Ei kai auta muu kuin tehdä oma osuutensa ja toivoa että päättäjätkin alkavat jossain vaiheessa ajatella ympäristöasioita vähän vakavammin. Tässä vaiheessa yritän vielä kouluttaa meidän blockin asukkaita siinä, että mitä sinne kierrätysroskikseen taas saakaan ja mitä ei saa laittaa...

Mitä tuohon "hälläväliä"-asenteeseen tulee, niin mun työpaikalla sitä ei ainakaan esiinny. Johtuneekohan siitä että kyseessä on japanilainen firma, mutta jos ei meillä pidä lupauksiaan ja vedä omaa osaansa kelkasta, niin saa kyllä aika äkkiä etsiä muuta tekemistä ja mennä tuhlaamaan jonkun muun aikaa.

Talviunilta murisee,

Riina
Riina

jounij

Minun mielestäni kahden (julkisen ja yksityisen) koulutus- ja terveydenhuoltojärjestelmän ylläpitäminen näin suuressa määrin, kuin Australiassa tapahtuu, on melkoista tuhlausta. Jos valtio esimerkiksi käyttäisi julkisen terveydenhuollon parantamiseen sen 30%, jonka suuruisella verohelpotuksella se tukee yksityisen sairausvakuutuksen ottaneita, olisi raha minun mielestäni yhteiskunnan kannalta huomattavasti järkevämmin käytetty.

Toki täällä ärsyttää ainakin jossain määrin monetkin asiat vielä 14 vuoden jälkeenkin, mutta kuten Silppukin, myös minä olen sopeutuja. Esim. nuo Milkan mainitsemat hanat ja rakennusten kylmyyden olen omalta kohdaltani hoitanut kuntoon jo kahdessa eri talossa. Pikkuhiljaa siis sopeutumisen ohella tulee myös maata parannettua...


Kommentoi
Jouni
Canberra

Silppu

Jouni :D

Jos saan hieman kommentoida ehdotustasi verohelpotuksen siirrosta julkiselle puolelle.

-Australiassa kuten muuallakin länsimaissa on eläköityvien ihmisten armeija elintasosairauksineen (liikalihavuus, sydänverisuonitaudit, dementia) on lähestymässä eläkeikää.
 
-On mielestäni täysin oikeutettua ja järkevää, että nämä varakkaat eläkeläiset kannustetaan verohelpotuksilla itse maksamaan omat sairauskulunsa yksityisen vakuutuksen kautta. Muutoin me veronmaksajat joutuisimme kustantamaan varakkaiden eläkeläisten huippukalliit sairaalahoidot tulevaisuudessa. Silloin käytännössä koko julkinen terveydenhuoltojärjestelmä romahtaisi, ja vähävaraiset jäisivät kokonaan ilman hoitoa.

-jos tuota verovähennystä ei olisi niin harva ottaisi vakuutuksen, ja jäisivät ilman hoitoa tulevaisuudessa.

- Australiassa on tehty poikkeuksellisen fiksuja päätöksiä tulevaisuuden kannalta. Sama koskee yksityisiä eläkevakuutuksia. Hyvä Australia!

Silppu

Rockola

LainaaOriginally posted by Milka
Arsyttavaa: - Kaarmeet ja hamahakit
Jaa, musta nuo on taas niita hienoimpia juttuja mita Australiasta loytyy...
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Milka

Rocola,

Joku tykkaa aidista ja joku toinen tyttaresta. :D

Meilla joka kevat naihin aikoihin on jokunen browns snake luikertellut pihamaalle. Koiria kiinnostaa ne liiankin paljon ja minua taas enemmankin puistattaa...

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Silppu
Jos saan hieman kommentoida ehdotustasi verohelpotuksen siirrosta julkiselle puolelle.

Toki saat! Ei minulla ole mitään lukuja saatika ennusteita asiasta. Ihan mutu-tuntumalla ajattelin, että yksi keskitetty järjestelmä olisi tehokkaampi ja että tosirikkaat, joilla verohelpotuksien puutteesta huolimatta olisi varaa maksaa yksityiset sairausvakuutukset, saisivat tehdä niin aivan rauhassa.

Onko sinulla - sinänsä ihan järkevän kuuloisten - perustelujesi tueksi sen kummempaa näyttöä (esim. valtion tekemiä laskelmia) kuin minullakaan? :D


Kysäisee
Jouni
Canberra

Urul

Hyvä maahan tää on asua, ei siinä mitään. Vaan kai se  nyt on aika normaaliakin, että toiseen maahan muuttaessa tai siellä matkaillessa tulee vastaan asioita jotka mättää tai ärsyttää.

Oma "listani"  ei paljon poikkea jo aiemmin esitetyistä eli aika lailla samat asiat ärsyttää näköjään meitä monia.

Terveyspalvelut - Viimeaikaiset skandaalit on antanut aihetta epäilyyn onko tässä maassa  sittenkään hyvä sairastua viitaten nyt kaiken maailman feikkilääkäreihin ja kuolemantohtori Pateliin. Vaikka täällä jo tähdennettiin ettei tässä ketjussa tulisi verrata Suomeen, niin vertaan siltikin. Kun en usko, että tällaista olisi voinut tapahtua Suomessa. Ja jos olis tapahtunutkin jotain tällaista niin varmaan sairaanhoitajien ja toisten lääkärien valituksia olisi kuunneltu , mutta täällä vähät piitattiin. Tämä nyt sopisi aika hyvin tuohon Jukan kirjoitukseen " kritiikin ilmasemisesta".  Eikös noita joitakin valittaneita savustettu peräti ? Kun ei mitään tapahtunut, niin  seuraavaksi sairaanhoitohenkilökunta alkoi piilottelemaan potilaitaan tuolta kuolemantohtorilta. Tarkkoja lukuja ei taideta tietääkään, mutta ainakin 87 ihmistä menetti henkensä Patelin käsissä ja paljon on heitä, jotka on menettäneet raajojaan.Tämä kyseinen lääkärihän ei pessyt edes käsiään! Vaan onneksi eräs sairaanhoitaja Toni Hoffman, uskalsi alkaa taistelun Queenslandin terveysviranomaisia vastaan. Hänet myöhemmin palkittiin mitalilla sankariteosta.  Ymmärrän kyllä huolenaiheesi Timo. Liioin ei hyvältä näytä nämä viime aikoina julkistetut todelliset jonotuslistat.
Byrokratia - tätä ei liene tarve selitellä erikseen. Ottaa kyllä pattiin , kun tilattiin Suomesta just syntymätodistus pojalle, että pääsis anoon learnersia niin ei kelpaakaan enää syntymätodistus, vaikka vähän aikaa sitten se kelpasi. Nykyään kaikessa on kuulemma oltava niin tarkkana tänä terroriaikana. Se on nyt vaan haettava todistus resident status in Australia,  maksaa mukavat $70.
Ympäristöasiat tietenkin myös nyppivät, vaikka ollaanhan täällä pikkuhiljaa kehittymässä siinäkin- eräs jo vanhempi suomalainen mies toteaisikin tässä, että Australia on kehitysmaa, kehittyy kaiken aikaa.
No worries - hällä väliä, sillä on  kyllä omat hyvät ja huonot puolensa. Se on ihan miltä kantilta asiaa katselee.

LainaaAlkuperäinen postittaja fogs
Kumma homma kuinka tuo "no worries" asenne on suomalaisten mielestä paha juttu. Ehkä joskus, mutta minä listaan ainakin plussaksi sen etten ole kohta 7 vuoteen rannekelloa omistanut ja kaikki menee "no worries" tyyliin, omalla tahdillaan ja luonnon voimin.

Ei ole muuten mullakaan ollut rannekelloa varmaan kahdeksaan vuoteen. Ei meillä ole muuten herätyskelloakaan, kun kännykkä toimii kellona ja herättäjänä. Kello on myös  mikroaaltouunissa, hellassa ,telkassa videoissa, autossakin omansa. Kello on myös tässä tietokoneellani . Jaahas, se  onkin kahvitauon paikka :hahhaa

Andreasyan

Niinpä...
oma muutaman viikon takainen sairaalareissuni oli mini-skandaalaita täynnä. Itse terveydenhuoltoalan ammattilaisena kiinnitän kai "normaalia" enemmän huomiota epäkohtiin. Muutama esimerkki; Varsin selkeästi sanoin nukutuslääkärille ennen tätä farssia ettei minulle saa antaa morfiinia sillä takavuosina erään leikkauksen jälkeen sain siitä todella pahan reaktion. No, enköhän huomannut heti herätessäni että morkkupumppuun kytkivät per...leet. Tottakai, sain taas allergisen reaktion ja siihen piti sitten antaa muita troppeja joilla on omat sivuvaikutuksensa:nuttu: Tippa kanyylia käsitellessä, ja verikokeita ottaessa hoitajat eivät käyttäneet hanskoja.(Vaadin, että käyttävät, ja siitähän he eivät tykänneet). NG-tuubi oli lähinnä neanderthalin klyyvarille sopivaa kokoa. Kun kysyin;MIKSI? Sain vastauksen ettei heillä ollut pienempiä sillähetkellä varastossa. Nenä on vieläkin kipeä ja sain häirikkö-potilaan maineen kyseisessä sairaalassa kritisoidessani välinpitämättömyydestä.Rauta niittejä olivat myös unohtaneet poistaa, eli eikun GP:lle tikkejä uudelleen poistattamaan. Tämä siis kaiken sen bonuksena että saivat revittyä suolistoa hajalle! Viiniä ne kyllä sitten tarjoilevat "illallisella"...ehkäpä juuri siksi että potilaat pysyisivät pienessä pöhnässä eivätkä valittaisi "turhista"!Leikkaava kirurgi vielä eilisessä jälkitarkastuksessa hymyillen totesi, "olipas sulla huonoa tuuria". Fairidinkum Mate???:mad: Nyt sitten köllötellään 6 viikkoa kotona sairaslomalla...ja ne saikkukorvaukset sitten:itke:itke:itke

No, elossa ollaan..ja ehkä tämä olisi voinut tapahtua esim. Ruotsissa...tai ehkä ei, kokemukseni sieltä potilaana ovat ainoastaan positiivisia. Mutta mistäs sitä koskaan tietää:eye:
AA

Milka

Tassa ketjussahan ei saisi verrata Suomeen, mutta teenpahan sen kuitenkin. Mina olen ollut leikkauspoydalla molemmissa maissa ja taytyy sanoa, etta Melbournen Royal Woman Hospital voittaa Helsingin Naisten klinikan mennen tullen ainakin siisteydessa, puhtaudessa ja asiakaspalvelussa.

Naistenklinikalla minua kohdeltiin kuin tapaus numero xx, eika kuten ihmista ja minulle jopa puhuttiin tahan tyyliin: "Onpas mielenkiintoinen tapaus." Taalla sen sijaan kohtelu oli paljon potilasystavallisempaa.

Toinen ihmeellinen juttu oli, etta muutama kuukausi taalla suoritetun leikkauksen jalkeen sain tietaa, etta Suomessa ei minua olisi viela operoitu lainkaan vaan odotettu, etta joskos sairaus viela etenee vai jamahtaa paikalleen.  En sitten tieda oliko leikkaus turha vai ei :confuse.

susuli

Itsellä, näin seitsemän kuukauden kokemuksella Ozin ihmemaasta, ei tule mieleen mitään "Huonoa" vaan mieluummin käyttäisin sanaa "Huonompaa".
Ensinnäkin, asuttuani 80- luvun alkupuolella Italiassa pienessä kiihko katolisessa kylässä Il Ducen aikakauden viimeisissä rippeissä rypevässä yhteiskunnassa, jossa kouluun meno tai sieltä tulo ilman poliisin lupaa oli mahdotonta, ja jossa naisten työnteko saati opiskelu oli mahdotonta, ja jossa lumentulo pystyi seisauttamaan koko yhteiskunnan kuukaudeksi ja ajamaan yksityisten ihmisten elämän täydelliseen ahdinkoon, sanoisin että sen enempää Suomessa kuin Australiassa ei ole varsinaisesti mitään Huonoa :pepsodent
Suomessa kaksi Huonompaa asiaa ovat tasan tarkkaan sää ja negatiivinen yleisasenne. Nämä kumpikin ovat Australiassa asioita joista kenelläkään ei liene valittamista. En todellakaan käsitä että kokonaista mannerta, maata ja yhteiskuntaa kävisi huonoksi arvostelu kylpyhuoneen hanojen, hämähäkkien tms. perusteella. Ihminen itse on se joka onnensa seppä on. Kukaan ei voi lähteä siitä että onni löytyy jostain konkreettisesta paikasta; se löytyy ihmisestä itsestään ja sen jälkeen jääkin etsittäväksi paikka jossa elämä on mahdollisimman miellyttävää ja jossa onnestaan on mahdollisimman helpop nauttia. Itselle se paikka on Australia silläkin uhalla, että elinpaikkaansa tutustumatta onnistuu törmäämään myrkkykäärmeeseen..:peukkuy

Ja siihen dr Deathiin, Suomessa paljastui vähän aikaa sitten "anestesia lääkäri" joka ei ollut ikinä opiskellut lääketiedettä mutta toiminut kylläkin sairaalassa monia vuosia kumminkin. Kukaan ei ollut kysynyt työtodistusta saati koulutodistuksia:?
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-