matkashekit?

Aloittaja Suski, syyskuu 01, 2004, 02:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Suski

Hello! Etin hausta tietoa matkashekeistä, mutta ei oikein löytynyt. haluaisin tietää, että mistä matkailijat ovat hankkineet tai aikovat hankkia matkashekkinsä ja mihin hintaan? Ne taitaa olla kuitenkin käteistä parempi vaihtoehto ja Visa Electronilla nostettaessa tulisi joka kerta se palvelumaksu.

Kiitoksia taas paljon jo näin etukäteen!:)

Elina

Moikka!

Joskus 80-90 luvun vaihteessa olen käyttänyt matkashekkejä mutta sittemmin luopunut koko ajatuksesta. Ne on hankalia! Ja usein niistäkin joutuu maksamaan maksun kun lunastat ne tai kurssi on huonompi varsinkin jos joudut ottamaan shekit muulla kun kohdemaan valuutalla. Tosin en tiedä mikä on tilanne niiden suhteen australiasta.

Visa on ehdoton ässä, ja vaikka joudut maksamaan palvelumaksun joka nostosta niin kurssi on usein parempi. Jos et itse saa tavallista Visaa, niin ehkäpä rinnakkaisvisa toimisi?

Yksi vaihtoehto on avata tili täällä ja siirtää sinne könttäsummana kaikki rahat suomesta. Tileissäkin on tosin joitakin kuluja, katso esim www.anz.com.au .

terkuin,
Elina

riaapa

Suski,

kyllä minäkin unohtaisin matkashekit kokonaan. Olihan ne "käteviä" joskus 10 vuotta sitten, kun ei vielä Visa Electronia tunnettu, mutta nyt on kyllä tuo ko. kortti ottanut matkashekkien paikan, ainakin tällaisissa maissa (kuten Australia) missä se tunnistetaan.

Visa Electronilla tulee palvelumaksu jokaisesta automaattinostosta, mutta kuten Elina huomautti, niin tulee usein matkashekeistäkin. Matkashekkien kanssa olet sidottu pankkien aukioloaikoihin, mutta Visa Electronilla saat rahaa seinästä ihan mihin vuorokauden aikaan tahansa. Sen lisäksi Visa Electronilla pystyt maksamaan supermarketeissa ja monissa kaupoissa (missä vaan on EFTPOS) kassalla, ja niistä ei mene mitään palvelumaksua, ainoastaan automaattinostoista.

Tietysti jos olet täällä pitempään (yli 3 kuukautta), niin sitten kannattaa tosiaan harkita tuota Elinankin ehdottamaa pankkitilin avaamista täällä. Mutta se pitää muistaa tehdä ensimmäisen kuuden viikon kuluessa. Ja jotta vältyt isojen käteissummien kuljettamiselta, niin voit siirtää rahasi Suomen tililtäsi suoraan Australian tilillesi kätevästi nettipankkia käyttäen (Solo tms.).

Onnea matkaan!
Riina

Taitsu

Lähtö kun minulla jo kun jo uhkaavasti lähenee.

eli kävin pankissa kyselemässä ja eivät suositelleet matkashekkejä. Eli niitä saisi vain amerikan dollareina ja sitten joutuisi maksamaan vaihtomaksuja usempaan kertaa.

Minulle pankkivirkailija suositteli vain, että nosta joko visalla automaatista tai sitten pankista.

Netissä siirto suomalaiselta tilitä ulkomaiselle (ei EU maahan) oli todella kallista, jotain 12?. Joten halvemmaksi tulee nostaa esim. automaatista rahaa.

Taitsu,  joka saapuu ensi tiistaina Melbourneen.

viajera

Taitsu:)
Eikös sitä voi siirtää kerralla isomman summan? Ei kai se silloin tule suhteessa niin kauheen kalliiksi. Niin aion ainakin minä tehdä.

riaapa

Mulla maksoi jotain 8-9 ? tuo siirto, ja kun kyseessä oli kuitenkin useampi tuhat euroa, niin se tuntui parhaalta vaihtoehdolta. Mutta aikaisemmin kun olen ollut lyhemmillä reissuilla täällä ja muualla, niin Visa Electron on toiminut vallan mainiosti.

Tervetuloa Melbourneen ensi viikolla Taitsu! :D
Riina

MH

Eikös ainakin aiemmin nuo matkashekit ollut ihan käypää valuuttaa Ausseissa itsekin olen niitä käyttänyt siellä joskus 90luvun alussa ja kaupasta tietysti tuli sitten aussi dollareita vaihtorahana. Muistelen että niitä pystyi kaikkialla käyttämään kuten rahaa mutta vain se henkilö jonka shekit olivat

Suski

Kiitoksia kaikille vinkeistä:god::god::god:

Mä kävin itsekin tosiaan kyselemässä pankissa ja sen virkailijan mielestä shekit olisi ollut ilmeisen hyvä vaihtoehto, koska niitä suositteli! Mutta kyllä mustakin tuntuu nyt, että oman tilin avaaminen olisi kaikkein järkevintä vaihtoehto, kun aion olla Ausseissa ainakin 4 kuukautta. täytyy ottaa pankkitilin avaamisesta yms. selvää.

Lokakuun alkupuolella olen vasta matkaan lähdössä kohti sydneytä, niin hyvin on aikaa valmistautua!