Lauruski

Aloittaja Jaaks, syyskuu 20, 2003, 17:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Heidi

Laura, mina karsin Suomessa laktoosi-intoleranssista aika pahasti (kuin varmaan joka toinen suomalainen nykyaan) ja kaytin paaasiassa hyla-tuotteita, mutta taalla mulla ei ole mitaan ongelmia tavallisten maitotuotteiden kanssa. En tosin juo maitoa, mutta kaytan kermaa ja maitoa ruoanvalmistuksessa ja syon aika usein jugurttia ja jaateloa enka voi sanoa karsineeni yhtaan. Kokeile sinakin ja saatat yllattya! Selitysta en tahan tieda, mutta maitovalmisteet on vaan kasitelty varmaan jotenkin erilailla?? :cool:

viltsu

Kovana maidon ja maitovalmisteiden ystavana olin pettynyt australian maidon ja esim jogurtin laatuun.olen kolmea eri merkkia ja laatua maistanut ja ei mikaan maistu kunnon jogurtilta. maito on kallista, varsinkin rasvaton ja myos rasvaton jogurtti.joten on taytynyt jattaa pois ne ruokavaliosta.

Jaaks

Mette :D

"Navetan nimipäivät -kirjasesta."

You got to be Joking :D:D:D

Vain Suomesta loytyy tuollaista :o:o:o

Timo

Voin vahvistaa Heidin kertomuksen eli minullekin suomalainen maito aiheuttaa laktoosi-intoleranssin oireita, mutta täkäläinen ei. Tosin en täälläkään käytä maitotuotteita juurikaan, vain joskus juustoa, mutta sekin riitti Suomessa pistämään mahan sekaisin.

Muistelen joskus vuosi pari sitten lukeneeni uusi-seelantilaisesta tutkimuksesta, joka erotteli kahden tyyppistä maitoa. Sitä terveellisen tyyppistä on Australiassa ja Uudessa Seelannissa tuotettu maito, kun taas suomalainen ja muu pohjoismainen on huonon tyyppistä. Suomen viranomaiset ja tiedotusvälineet tyrmäsivät moisen tutkimuksen epätieteellisenä. Nyt en kyllä löydä linkkiä tuohon uutiseen tai tutkimukseen.  Muistaako kukaan kuulleensa?

No, ainakin täällä on kasvuhormonin lisääminen rehuun vapaampaa kuin Euroopassa ;) :D

Jaaks

Timo:D


Pohjois Euroopan maitoa on kylla tutkittu laaketieteellisista syista vuosia ja varsinkin Uudessa Seelannissa ja Australiassa, mutta en nyt tieda onko niilla tutkimuksilla mitaan tekemista tuon "intoleranssin" kanssa :??
mutta kuitenkin maitotyypeista A1 ja A2 :D

http://www.scoop.co.nz/mason/stories/SC0301/S00022.htm

http://www.nzma.org.nz/news/laugesen.pdf

Vahan "heavy text", mutta jos olet kiinostunut niin kannattaa lukea

Timo

Kiitti Jaaks :D  Nyt kuullostaa tutulta. Enpä kuitenkaan taida jaksaa perehtyä asiaan sen tarkemmin, en edes intoleranssin kannalta. Eroja maidoissa on, ja minä tosiaan olen käytännössä huomannut, että vatsani sietää täkäläisiä maitotuotteita paremmin. Enkä ole täällä tavannut yhtään ihmistä, joka väittää olevansa laktoosi-intolerantti. Monet kiinalaisen kulttuuripiirin ihmiset tietystikään eivät "siedä" maitotuotteita muista syistä, eivät myöskään meidän aasialaiset kissat pidä maidosta :D

Onneksi täällä kuitenkin saa ihan kivasti ja joka kaupasta myös maitotuotteiden korvikkeita, ainakin soijamaitoa monen makuisena. Ja sitten tietysti kaura- riisi- ym. "maidot".  Soijajäätelöä ja jugurttiakin saa, ja soijavaniljakastiketta "Soy custard". Ja tuossa sydäntalvella ostin yhden kaupan poistomyynnistä monta kiloa tyhjiöpakattua ruotsalaista soijajuustoa. Ei ollut vanhentunutta, mutta myytiin vaan pois kun kukaan ei ollut koskaan ostanut, kertoi kauppias.

viltsu

woolworthsin etsin lapikotaisin enka hinta laatusuhteeltaan hyvaa loytanyt.maito kallimpaa kuin mehu, joten maitoa yks litra ja mehua 3. maito taalla on paljon rasvasempaa yleensa kuin suomalainen. ja mielestani rasvatonkin maito oli rasvasempaa kuin suomessa (ainakin makunsa puolesta)

oon lukenu ja kuullu et ihmisen ei oo tarkotettu alunperin syovan viljaa ja maitoa. joten jos et syo esim maitoa aikoihin niin maha ei ole tottunut siihen ja reagoi vahvasti siihen.sen takia aasialaiset ei veda maitoa ulkomailla. kylla luotan suomalaiseen laatuun enemman kuin australialaiseen..

Jouko

Voin vahvistaa tuon Meten toteamuksen noista juustojen mauista, valikoima on suppeampi ja alkuun tuotti vaikeuksia löytää juustoa mitä olisi voinut pitää maukkaana. Useiden kokeilujen jälkeen löysimme viimein juustoa mikä mielestämme maistuu melko lähelle suomalaista juustoa. Tämä juusto on Mainlandin Premium Colby juusto ja kilo sitä maksaa siitä maksaa siinä 7 dollaria.

Alkuun heitimme kasapäin juustoja ihan kylmästi roskikseen kun niitä ei yksinkertaisesti viitsinyt syödä makunsa puolesta.  

Näyttää siltä että, meijerituotteiden valmistus samoin kuin makkarat ovat parantuneet viimeisten vuosien aikana huimasti. Varsinkin jogurtteja on ilmaantunut kauppojen hyllyille lisää.

Koska olen itse laktoosi intoleranssi niin en voi ottaa kantaa maitojen makuihin, itse käytämme Liddells Lactose free milk maitoa joka säilyy huoneen lämmössä avaamattomana useita kuukausia. 250g  maidossa näyttäisi olevan 9.0g rasvaa ja 12.0g sokeria eli melko makeata ainakin lukujen perusteella. Maidon laktoosi sokeri on vaihdettu glukoosi sokeriin joka antaa maidolle hieman makeamman maun.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Lauruski

Itse syon taalla ihan tavallista jogurttia, (en siis mitaan laktoositonta) kuten Suomessakin.  Kuten totesin, niin omalla kohdallani tama laktoosi-intoleranssi ei ole kovin paha, joten en Suomessakaan oikeastaan muuten kayta laktoosittomia tuotteita muuta kuin etta juon HYLA-maitoa.  Tamakin johtunee siita, etta olen sita eskari-iasta litkinyt, niin ei tuo tavallinen maito maistu oikein millekaan :D  Taalla olen vain jotenkin vierastanut tuota maitoa, niin kuin melkeinpa aina ulkomailla.  Myonnan...olen maitorasisti ;)  Pitaisi tasta vain kipittaa jonnekin apteekkiin ja ostaa kalkkitabletteja.  Elimisto alkaa nimittain reagoimaan, kun en juo tarpeeksi maitoa tai syo tarpeeksi maitotuotteita.  Suomessa noita kun tuli litkittya ja syotya aika paljon.  Tai sitten pitaisi vain ronskisti kokeilla tuota kaupan maitoa ja katsoa, etta mita se kroppa siita tykkaa. :??  Mutta kiitoksia taas hilmuisesti tiedonjyvista :)

mette

Viltsu :)

Tuli tällainen mieleen,että onko ostamasi maito ollut tetramaitoa vai  muovipulloihin pakattua?Me ostamme maitoa vain tetroissa ,vaan joskus maidon loppuessa ja kauppojen ollessa jo kiinni on ollut tyytyminen  noihin muovipullomaitoihin  huoltsikoilta ja niissä on ikävä muovinmaku :( josta emme tykkää.
Vieläköhän muuten Englannissa maidot toimitetaan lasipulloissa?Ollessani siellä joskus kielikurssilla  muistan myös kuukauden ajan hylkiväni  maitoa  sen erilaisen maun vuoksi.

sanna77

Mette, ainakin vielä vuosi sitten englannissa toimitettiin maitoa lasipulloissa oven eteen. Tosin näin vain muutamien perheiden käyttävän tätä palvelua, suurinosa haki maidot itse kaupasta. Itse en koskaan maistanut tätä maitoa, mutta olen kuullut, että se olisi parempaa kuin muovipulloissa myytävä maito. Täällä yritämme aina välttää muovipullomaitoja.

Onko kukaan löytänyt vastinetta suomalaiselle kermaviilille? Täällä myytävä sour cream ei ole ihan sama juttu ja light versioissakin on jopa 15% rasvaa. Olen tottunut käyttämään kermaviiliä ruuanvalmistuksessa ja leivonnassa, koska se on melkeimpä rasvaton. Täällä myytävä sour cream on myös paljon paksumpaa. Ja toinen tuote on maitorahka, jota en osaa edes selittää ulkomaalaisille. Rahkasta saa tehtyä todella nopeasti hyvää jälkiruokaa, mutta en löydä sitä täältä mistään...

riaapa

Sanna! :D

Juuri tätä samaa on pitänyt minunkin kysymäni esim. Jaaksilta, että millä  Ausseissa korvata maitorahka? Ei onnistu äitin vanhalla reseptillä marjapiirakka ilman sitä...

Vähän sellanen tuntuma on, että Suomessa on paljon maitotuotteita, joita on vaikea löytää muualta maailmassa. Mutta milläs olette tottuneet niitä korvaamaan, vai oletteko jättäneet vanhat suomalaiset reseptinne pölyttymään?

Pirteää alkuviikkoa kaikille!

Riina.
Riina

mette

Sanna :D

Sour cream on enemmänkin smetanaa ja viilejä täällä ei ole lainkaan.Meillä olisi viilinjuuri,jos haluat :)

Rahkaa saat seuraavasti : Sekoita saman verran Continental Cottage Cheese ja Baked Cheese (ricottakin käy,on vähän happamampi tosin).Jos haluat juoksevampaa sekoita joukkoon maustamatonta Greek- jogurttia(Suomessa Bulgarianjogurtti?)

Lauruski

Minulla ei ainakaan ole noissa jogurteissa ollut mitaan valittamista.  Mielestani ovat ihan yhta hyvia kuin Suomessakin. :)  Hyllyilta loytyy esim. Yoplaitin jogurtteja, joita myydaan Suomessakin.  Ei ehka samoja makuja, mutta saman valmistajan kuitenkin.

Jaaks

No siinahan se tuli jo Mettelta se vastaus :D

Kermaviilia lahelle paaset myos jos kaytat creme fraiche - ei ole yhta raskasta kuin tuo sour cream.

Rahkaa muistuttavaa saat juuri sekoittelemalla juustoa ja sour cream.  Metten mainitsema  Ricotta on hyva, mutta itse pidan paremmin Mascarponesta.

Taalta saat kylla ostettua "melkein" rahkaa = Quark.  Leipomot taalla kayttaa sita ja pitaisi olla saatavilla hyvinkin yleisesti.

Tassa yksi suosikki ja tosi helppo resepti "Rahka kakulle""

150 - 200g voita
dl sokeria
- vatkaa voi vaahdoksi sokerin kanssa ja lisaa 400 -500 g Quark, hieman sitruunan mehua ja raastettua sitruunan kuorta.(varovaisesti, ettei tule liian hapanta)
-Vatkaa hieman niin, etta ainekset sekoittuu.
-Lisaa kaksi kokonaista kananmunaa ja vatkaa.

Laita vuokaan jossa murotaikina pohja.

Uuniin 180 astetta n 1/2 tuntia ja nam..nam..

Jos haluat niin voit lisata paalle joko tuoreita tai pakaste marjoja n 5 minuutin paistamisen jalkeen kun Quark on hieman alkanut kovettumaan. :P:P:P

viltsu

Mette:)

Tahan mennessa oon juonut vaan muovipullois ollutta maitoa. Takalaisessa woolworthsissa en huomannut kuin yhden maitotuotteen tetrassa ja sekin oli rasvallista maitoa:(

Lauruski:)

Yoplait on naisten jogurttia:) Jos syon jogurttia, niin syon sita suuria maaria, joten ei ole varaa syoda 12,34gramman yoplait annoksia jotka maksavat dollarin yks;) Isoja kilon paketteja oon ostanu vaan ja niita en luokittelis ees jogurteiks:)


Cottage cheese on siis "virallinen nimi" rahkalle. Mutta en ole viela missaan muualla maailmalla tormannyt valion rahkan, tai ehrmannin rahkan makuun.nam.(tai sitten olen vai ollut sokea)

mette

Viltsu :D

Cottage Cheese on raejuustoa tai pitäisi olla.Sitäkin myydään kolmea erilaista.Cottage Cheese pitäisi olla raejuustoa.Ei aina.Ostin eilen Weight Watchersin Cottage Cheese,mikä olikin sitä smoothia.


Jaaks :D Tuo Creme fraiche on kyllä aika sikakallista :( Sellainen pieni putilo ja sehän maksaakin jotain neljä dollaria.

Valmistin monet ohjeet ennen aina ricotalla tai mascarponella  reseptien ohjein,mutta sitten kokeiltuani baked cheese olin ihan tyytyväinen siihen .

viltsu

mette:)

en tieda tasta maasta, mutta muualla ovat myyneet rahkan veruketta cottage cheesen nimella..

Jaaks

Viltsu :D

Kylla sita varmaan myydaankin mita ihmeellisempia juttuja eri nimien alla, maasta riippuen :??, mutta Cottage Cheese = mild, soft Cheese :D ja lahemmaksi mita rahkaa paaset tassa maassa on tuo aikaisemminkin mainitsemani Quark :o

sanna77

Kiitos Mette & Jaaks, taidanpa sitten kokeilla uusia reseptejä...

Ainakin englannissa Cottage Cheese oli raejuustoa, jota sai ostaa isona tai pienenä "rakeena". Täällä en ole vielä maistanut, mutta kaipa sekin aika tulee.

kiitos taasen hyvistä vinkeistä :god:

pm69770

:D Hei vaan kaikille. Täällähän on ollut vilkas keskustelu. Kokeilin hakusanalla "loma", mitä löytyy, koskapa Australialainen lomanviettokulttuuri kiinnostaa...:D

:D No, laktoosi-intoleranssista sen verran, että Amerikkalaisessa kirjassa "Basic medical biochemistry, a clinical approach" (Marks, Marks & Smith) lukee näin:"In human infants, the activity of the mucosal disaccharidase lactase is high, but this activity decreases during childhood in every population group but Northern Europeans" Tämä tarkoittaa kirjaimellisesti siis, että laktoosi-intoleranssi on maailmalla normaalimpi olotila, kuin se, että sietää laktoosia!!! Näin siis muualla kuin Scandinaviassa. Scandinavian ulkopuolella ei siis pitäisi tulla ongelmia ko asian suhteen, koskapa maailmalla valtaenemmistö on laktoosi-intolerantikkoja. (Paitsi jos on scandinaaviset sukujuuret):D
Pete

mette


Lauruski

Viltsu :P

Vai naisten jogurttia. :o Itsellani komeilee jaakaapissa 1,2kilon Yoplait-purkki, joten kylla sita saa ihan raavaan miehenkin koossa :D

Timo

Summaten Meten ja Peten esittämiä faktoja. Maidollahan me kaikki aloitamme ja varmasti jokainen sietää oman lajinsa emon maitoa, mutta sitten mennään luonnottomuuksiin kun aletaan varastamaan toisten eläinlajien vauvanruokaa ;)  :D

viltsu

Lauruski:)

Ja varmasti hintakin sen mukainen:)?

Urul

Timo :)

Ihmisestä kai tuli lihansyöjä(kypsän) silloin,kun se oppi miten valmistaa tulen.

Vauvanmaito=ternimaito

Timo

Urul :D
"Ihmisestä kai tuli lihansyöjä(kypsän) silloin,kun se oppi miten valmistaa tulen."

Viimeistään siinä vaiheessa. Lienee aiemminkin keräilijänä ollessaan syönyt ainakin pienempiä mönkiäisiä, mitä on kiinni saanut :D

"Vauvanmaito=ternimaito"
Niin, se ternimaito on vastasyntyneelle vauvalle parin ensimmäisen päivän aikana tulevaa maitoa. Loppuajan imeväisikäänsä vauva tai poikanen sitten nauttii tavallista maitoa. Luonnossa kaikki  nisäkkäiden maidoneritys palvelee jälkeläisten ruokintaa.

pm69770

Mette:D Kiitos mielenkiintoisista linkeistä. Laktoosinsietokyky aikuisilla on siis epänormaalimpaa, kuin jos on laktoosi-intolerantti. Näin sitä siis sairaskin voi osoittautua terveemmäksi kuin ns terve...:o:D

Tuo imeväisten laktoosi-intoleranssi (suomalaiseen tautiperimään kuuluva) oli minulle aivan uusi juttu. Hyvä, että se on harvinainen myös meillä Suomessa (35 perhettä) Onneksi tuostakaan vaivasta ei enää vanhemmalla iällä haittaa ole. Mitä nyt paukkuja pääsee silloin tällöin, jos maitoa erehtyy litkimään...:o:??:roue
Pete

Lauruski

Viltsu :P

That's possible. :??

Lauruski

Nyt on sitten Brisbanen yoelamaakin vahan tutkailtu.  Me likes :XXXX  Ja taas olen oppinut uusia hyodyllisia asioita.  Eilen meita valaistiin, etta taalla torstai on pikkulauantai...ei keskiviikko, kuten Suomessa.  Tosin taalla ei ole kylla valia, etta mina paivana sita ulos lahtee.  Varsinkin noissa backpackerbaareissa on menoa ihan joka paiva. :D

Australian Zookin koluttiin lapi.  Oli oikein ihana paikka.  Menetin sydameni taysin niille koaloille ja kenguruille.  Niita oli niin ihana silitella.  Aah.  I'm in love :)

Vietimme myos kulttuuripaivaa kayden Art Galleryssa ja museossa.  Itse en tuosta taiteesta kauheasti mitaan ymmarra, mutta olihan ne teokset kylla hienoja.   Voinpahan sanoa ihmisille, etta olen nahnyt Picasson teoksia. :o  Museossa tehtiin aika pikavisiitti, koska suurin kulttuurinalka oli tyydytetty jo tuolla Art Galleryssa. :D

Vaikka ihmiset ovat kauheasti parjanneet Brisbanea, niin itse taytyy kylla sanoa, etta pidan tasta kaupungista.  :)  Pidin ihan alkumetreista lahtien.

Jaaks

Laura :D

Kerro heti kuka on Brisbanea parjannut :mad:  
joka on niin ei ole varmasti kunnolla edes kaynyt :??

jounij

Ei ole minunkaan korviini ikinä kantautunut, että kukaan olisi tosissaan Brisbanea parjannut. Ainahan tietysti Australian eri kaupungeissa asuvat leikkimielisesti kehuvat omaansa ja haukkuvat naapuria, mutta leikki leikkinä. Kyllä, jos ikinä Canberrasta pois muutan, on Brisbane lähellä muuttokohteiden listan huippua!


Brissyä kehuu myös
Jouni
Canberra

Timo

En ole käynyt, enkä nyt niin hirveästi hinkuakaan. Mitä nyt voisi joskus huvikseen käydä metrolla ajelemassa ja suomalaisella valokuvaajien BBQ:lla piipahtaa toljottamassa paikallisia suomalaisihmeitä: Metteä, Urulia, Jaaksia, Joukoa ... :D

Eipä itse kaupungissa varmaan vikaa ole, mutta joskus tulee kahnausta suuren osavaltion pääkaupungin ja maakunnan välillä. Muut alueet kun eivät aina sulata sitä, että Queensland samaistetaan Brisbaneen ja kaikki muut Queenslandin alueet jätetään huomiotta tai ainakin vähemmälle resurssien jaossa. Näinhän se on Suomessakin riesana tuo Helsinki-keskeisyys ja NSW:ssä varmaan Sydney-keskeisyys, Victoriassa Melbourne-keskeisyys. Vai miten on?

Sinnehän ne ovat Brisbaneen muuttaneet monet täälltäkin Pohjoisesta, eikä ole kyllä pois suljettua sekään, että täytyisi joskus itsekin työn perässä muuttaa ainakin lähemmäs. Eihän sitä koskaan tiedä.

Liekö siellä Brisbanessa jo kohta puolet tämän maan suomalaisista?  Lienee ainakin suurin suomalaiskeskittymä tässä maassa, olin jostain lukevinani.  Itse en kovin riemulla olisi ryntäämässä sinne missä "kaikki muutkin" ovat. Mutta onpa kait siellä tilaa kaikille :D

Urul

LainaaAlkuperäinen postittaja Timo


Liekö siellä Brisbanessa jo kohta puolet tämän maan suomalaisista?  Lienee ainakin suurin suomalaiskeskittymä tässä maassa, olin jostain lukevinani.  Itse en kovin riemulla olisi ryntäämässä sinne missä "kaikki muutkin" ovat. Mutta onpa kait siellä tilaa kaikille :D

Timo :D

Aina on tilaa yhdelle ,joka käyttää rexonaa :):):)

Aika harvoin sitä loppujen lopuksi suomalaisiin törmää täällä Brisbanessa ,mitä nyt joskus  kuulee jonkun kännykän soittavan Säkkijärven polkkaa.

Jaaks

Timo :D

"huvikseen käydä metrolla ajelemassa ja suomalaisella valokuvaajien BBQ:lla piipahtaa toljottamassa "

Sita metrolla ajelua varten tuskin kannattaa tulla, koska sita ei olekaan :??

Ne BBQ:t on taas tosi turvallisia koska todistusaineistoa ei ole :D:D:D

Timo

Urul :D
"Aina on tilaa yhdelle ,joka käyttää rexonaa :):):) "

Eihän me pohosen juntit nyt teotorantteja :)   No, kaipa sitä pitää jos ihimisten ilimoille lähetään. Pitää kait vielä totutella uudestaan vetämään housut ja kengätkin jalkaan ennen lähtöä :D

Jaaks :D
"Sita metrolla ajelua varten tuskin kannattaa tulla, koska sita ei olekaan "

Ettei ole metroa ??? Missähän unessa minä sitten katselin Brissyn metrokarttaa? Tosiaan, olin siinä uskossa, että siellä on metro, mutta taitaa olla vaan sellainen paikallisjunajärjestelmä, joka välillä vaan sukeltaa tunneliin ???

" BBQ:t on taas tosi turvallisia koska todistusaineistoa ei ole "

Äläpä vielä sano, tiedä vaikka vielä joku silminnäkijä sattuisi olemaan lahjottavissa :D  ;)

Jaaks

Timo :D

No eipa ne junat edes juuri tunneleihinkaan mene :?? mutta satojen siltojen alitse kyllakin :o

Cityn busseilla on nykyaan jonkinasteinen tunnelisysteemi, joilla ne valttaa keskikaupungin ruuhka-alueet - ehka se oli se mista uneksit :??

Edes lahjonta ei toimi takalaisessa "Joukon Mafiassa" :D:D:D

Lauruski

Jaaks :P

Viela en ole kenenkaan paikallisen (siis australialaisen) kuullut tata kaupunkia parjaavan, mutta backpackereiden sitakin enemman. :(  Lukemattomia kertoja on sana "tylsa" yhdistetty tahan kaupunkiin.  En sitten tieda, etta miksi. :??  Ei itsellani ainakaan kovin tylsaa ole taalla ollut...pain vastoin :XXXX  *hih*  Toiden puutteessa saattaa tama visiitti vain jaada odotettua lyhyemmaksi :(  Pitaa nyt vain sitten nauttia naista jaljella olevista paivista senkin edesta! :D

iskater

Lauruski :)

itse olen ainakin huomannut etta useimmat backpackerit vaittavat jokaista kylaa tylsaksi. niita on niin paljon jotka eivat taida edes tietaa mita haluavat. ja muutaman paivan jalkeen missa tahansa kylassa sanovat "boring" "there's nothing to do here" ja melkein mista vaan kaupungista tai kylasta. byron bay taitaa olla ainut paikka mista en ole kuullut kenenkaan valittavan, ehka johtuu sen paikan maineesta :??
ja jostain kummallisesta syysta kaikkissa tylsaakin tylsemmiksi aanestetyisa kaupungeissa olen viihtynyt pisimman ajan. edes se etta kavin Canberrassa!!! ja etta viihdyin siella viikon. brisbanessa KAKSI viikkoa. nimbinissa yli sen normaalin 2h, siis muutaman paivan. hervey bayssa enemman kuin yo ennen ja yo jalkeen fraserin. ja miksi olen edes pysahtynyt sellaisissa paikoissa kuin port macquarie, coffs harbour, noosa, rockampton......lista jatkuu.
mistakohan se sitten johtuu etta olen viihtynyt vahan kaikkealla......

Lauruski

Iskater :P

Mielestani joillain ihmisilla tuppaa olemaan vahan asennevamma.  Itse ainakin tupsahdan jokaiseen kaupunkiin avoimin mielin. :)  Toisista pidan enemman, toisista vahemman.  That's just how life goes.  Ja olet oikeassa...viela en ole kertaakaan kenenkaan kuullut sanovan Byron Baysta mitaan pahaa.  Se paikka on sitten vissiin heaven or something...can't say, don't know. :??  Sinne asti ei ole tie viela vienyt.