Superannuation FAQ

Aloittaja eevis, syyskuu 17, 2005, 10:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eevis

Superin valinta
En kerennyt olla töissä kuin toista päivää niin jo tulivat patistelemaan että pitäis kuulemma valita superi. Mistähän noita vaihtoehtoja ja varsinkin niitten eroja voisi lähteä selvittämään?...

superannuation fund?
Tyonantajani maksaa jokaisesta palkasta tietyn summan superannuation fundiin. Onko tama jonkinlainen elakekassa-systeemi kuten olen kasittanyt?...

Viisumin lopettaminen
Olen palannut jo suomeen ja minun pitäsi saada lopetettua wh-viisumini saadakseni super annuation rahani mahd pian...

Superannuation takasin
Matka jatkuu muualle ja pitais saada rahat takas, eli voisko joku kertoa kuinka saan haettua mun Superannuation-rahoja itselleni...
Dees - We will bloody bounce back!!!


eevis

Superannuationin etsiminen ja hakeminen kun temppiasukas on poistunut maasta:

Prosessi kannattaa aloittaa jo Australiassa - ota selvää, minne ja paljonko työnantajasi on maksanut/ovat maksaneet sinulle superia - parasta on selvittää Superannuation Fundi(e)n tarkka nimi ja oma "supertilinumero" alusta asti kun aloitat hommat työpaikalla. Selvittely Australian ulkopuolelta myöhemmin on hippasen haastavampaa mutta mahdollista toki. Netin kautta tehtävän DASP-hakemuksen superien saamiseksi itselleen voi aloittaa jo Ausseissa, ja sitten jättää hakemuksen elektronisesti kunhan temppiviisumi on lakannut olemasta voimassa (joko vanhentunut tai lopetettu pyynnöstä joidenkin viisumien kohdalla).

Kadonneiden superien etsimisestä

Superseeker omilla teillään olevien superien etsimiseen

Miten saan superrahani itselleni?

Immin sivuilta yleistä tietoa - mm. viisumien lopettamisesta, jos rahan saamisella on kiirus.

ATO:n FAQit aiheeseen

Toimi näin

ATO:n FAQit kannattaa lukea kunnolla läpi, ettei tule ikäviä ylläreitä esim. verotuksen suuruudesta. Superrahat voi myös halutessaan jättää Aussilaan "jemmaan" jos meinaapi pian tulla takaisin, mutta puolisen vuotta viisumisi loppumisen jälkeen ATO ottaapi rahat itselleen säilytettäväksi, jolloin rahat eivät enää kasva korkoa:

Can I leave my super in Australia?

You can leave your super benefit in Australia. However, your super benefit will generally be transferred to us six months after you have departed Australia. After your super benefit is transferred to us as unclaimed super, your money will not accrue any interest nor will it provide any insurance benefits.
Dees - We will bloody bounce back!!!


jounij

Lainaus käyttäjältä: eevis - maaliskuu 23, 2012, 16:46
...ota selvää, minne ja paljonko työnantajasi on maksanut/ovat maksaneet sinulle superia...

Nykyään kaikilla palkansaajilla on oikeus valita eläkerahastonsa itse. Työlomalaisilla ei kenties ole aikaa, resursseja saatika motiiviakaan tehdä kovin syvällistä vertailevaa tutkimusta eri rahastojen välillä, mutta jos työsuhteita kertyy useita, niin ainakin kaikille ensimmäistä seuraaville työnantajille kannattaa antaa sen ensimmäisen eläkerahaston tiedot, niin ei tarvitse maksaa kaikenlaisia hallintokuluja moneen eri rahastoon.

Esimerkiksi rahojen nosto eläkerahastosta (maasta poistuttaessa tai toiseen rahastoon siirrettäessä) maksaa kiinteän, useiden kymmenien dollareiden suuruisen summan per rahasto - nostettavan summan määrästä riippumatta.


Täydentää
Jouni
Canberra

Kirsmeli

Superannuationiin liittyen, olisiko kenelläkään parempaa tietoa siitä, että jos nyt maasta poistuessani lopetan myös Super-tilin, mutta jos jossain elämänvaiheessa päätänkin palata Australiaan, onko siitä haittaa, että olen ollut maassa ja lopettanut tilin jo kertaalleen?

Mietin myös, että olisiko järkevää jättää rahat odottamaan tilille ja nostaa myöhemmin pois, vai häviääkö siinä lopulta (ja voiko niin edes tehdä, jos ei maassa enää ole)? Ainakin pankkitileillä nuo korot täällä on ihan mukavat Suomeen verrattuna, niin mietin että voisikohan tuo super-summakin mukavasti kasvaa muutaman vuoden aikana, varsinkin jos en sitä vielä tarvitse, koska kyseessähän on kuitenkin rahasto?

Hoyryjyra

Ne hallinnointikulut on usein kovemmat korot, itsella meni 500 dolallaria hukkaan kun rahaston kulut soi kaiken pois... mitaan ei jaanyt jaljelle. pitais tehda toita jatkuvasti etta siita superista jais jotakin kateen. eli en todellakaan jattaisi lojumaan, pois vaan heti kun mahdollista

jounij

Joo, useimmissa tapauksissa ei kannata jättää rahaa lojumaan tänne, eikä siitä kertaalleen poislähtiessään nostetusta eläkerahasta ole mitään haittaa joskus myöhemmin maahan palaamisen suhteen. Tähän asti melko varmasti kaikkien eläkerahastojen hallintomaksut ovat olleet niin suuret, että ellei tilillä ole useita tuhansia dollareita, niin rahat pikkuhiljaa uppoavat hallintokuluihin.

Mutta nykyinen hallitus on ollut kovasti perustamassa jotain MySuper-rahastoa, jonka hallintokulujen pitäisi olla minimaalisen pienet tai jopa olemattomat. En ole tarkemmin seurannut, mitä tälle projektille on tapahtunut ja joko se kenties on voimassa, mutta se saattaisi kuitenkin olla sellainen rahasto, jossa pienempikin summa kenties säilyy. Kuukkelilla luultavasti löytää asiasta lisätietoja, jos kiinnostaa.


Toteaa
Jouni
Canberra

RUU

Lainaus käyttäjältä: jounij - lokakuu 03, 2012, 08:01
Mutta nykyinen hallitus on ollut kovasti perustamassa jotain MySuper-rahastoa, jonka hallintokulujen pitäisi olla minimaalisen pienet tai jopa olemattomat.
Vähän tuota alkuperäistä politikointia taitaa löytyä hallitsevan puolueen omilta mainossivuilta: http://www.alp.org.au/agenda/families/mysuper/.
Sen mukaan homma käynnistyisi heinäkuussa 2013. Jää nähtäväksi, mitä tästä vielä tulee - ajatus on hyvä mutta politikointi tässä maassa ei aina aja alamaisten asiaa...  :o
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Miksu88

Itse sain toissapäivänä omalta rahastoltani mailin, jossa kerrottiin että siirtävät balancen ATO:lle jos en reagoi 25.3. mennessä. Halusin nyt vielä tarkistamaan tämän reppureissaajien keskellä elävän urbaanilegendan paikkaansapitävyyden: Onko niin että tulevaisuudessa voi olla hankalaa saada uutta viisumia Australiaan? Kyselin tätä asiaa noin vuosi sitten Taxbackilta kun olin lähdössä Australialta ja he neuvoivat minua pitämään rahat super fundissa, jos joskus mielin palata. Itse en nää mitään logiikkaa siinä miksi en rahoja voisi nostaa ja palata, mutta todellakin haluan tarkistaa tietävimmiltä, koska se ei muuten olen sen muutaman sadan dollarin väärti :)

Mika

isalainen

Siksi minullakin on matka suomeen, kun Australia veroittaa tuloksi suomesta saatavan eläkkeen ja sitä ei veroteta vaan Centewlink vähentää sen sitten valtiolle, suomen ja Australian sosiaali sopimus on täydellinen ministerien susi, kun suomikin voi veroittaa Australian eläkettä, vaikka täällä siinä ei veroja olekkaan, nytkin yksi rouva myy talonsa kun suomen eläkettä ensin verotta Suomi ja sitten Australia, vaikka minäkin maksoin 1963-69 rläkettä suomen työn antajani kanssa ja nyt Austraalia laskee sen verotettavaksi tuloksi ja vähentää eläkettäni, että mielestäni kummankin maan hallituksessa on niitä joita Cook toi Australiaan.

eevis

Ei ongelmia tulla takaisin Aussilaan myöhemmin, vaikka olisitkin ottanut superit ulos:

"If you claim your super money, you may still return to Australia on another visa."

Ennenvanhaan oli vähän sellainen tutina, että "jospa eivät anna tullakaan takaisin", kun olisi joutunut allekirjoittamaan superia itselleen hakiessa sentapaisen lauseen, että "en aio enää tulla Australiaan" (en muista enää sanamuotoa tarkasti). Melko ikävä lause! :) Enää ei siis sellaista ole. No worries!

Dees - We will bloody bounce back!!!