opiskelu tafe:ssa?

Aloittaja jirvinen, kesäkuu 01, 2004, 23:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jirvinen

elikk?s... "valmistuin" nyt kev??ll? ylioppilaaksi, ja tarkoituksena olisi l?hte? australiaan opiskelaan, kun tuo tytt?yst?v?kin haikailee takaisin kotiin. :) itse koen yliopisto-opiskelun liiaan kalliiksi/vaativaksi, joten pohtinut opiskelua tafe:ssa. n?inp? ollen haluaisin kuulla Teid?n omakohtaisia kokemuksia Tafe opiskelusta!

tarkoituksena olisi majoittua Newcastleen ja opiskella mahdollisesti "Elechtrical Technology":a!

kaikenlaisia kokemuksia kaivataan, my?s muut vaihtoehtoehdotukset ovat tervetulleita!

jirvinen

hmmm... eik? kell??n ole kokemuksia kyeisest? opiskelupaikasta?!?
kiire rupeaa pikkuhiljaa olemaan, 17.6 pit?s hakemus l?hett??...

ent?s kun yo-todistus ja lukionp??tt?todistus pit?isi kuulema k??nt?? englanniksi?! miss? ja kuka k??nn?ksen pystyy tekem??n?! tuskin "oma" k??nn?s kelpaa... :o

eevis

jirvinen :)

Ei taida sitten olla foorumilaisilla kokemuksia tafessa opiskelusta, tai sitten vaan sellaista omaavat henkil?t eiv?t ole k?yneet viime p?ivin? lukaisemassa viestej?. Eip? l?ytynyt sivun yl?reunan haullakaan juuri mit??n, mink? varmaan olet itsekin todennut.

Todistusten k??nt?misest? voit lukea mm. :

http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=944

Toivotaan ett? joku aikanaan jossain tafessa opiskellut n?kee viestisi... :?? :peukkuy Tai sitten vierailu joittenkin t?llaisten opinahjojen nettisivuilla voisi tuottaa tulosta. Tietty siell? mainostetaan vaan kaikkia hyvi? puolia, mutta kai siit? jotain kuvaa luulisi saavan.

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


jirvinen

kiitos eevis! taidanpa itse k??nt?? todistukset englanniksi ja hakea Notaarilta leimat niihin.

sitten siit? k??nt?misest?... pit??k? koko todistus olla k??nnetty englanniksi, vai riitt??k? vain olennaisimmat kohdat?! esim. k??nn?n kaikkien aineiden nimet ja lopuksi laitan viel? suomalaisen arvosteluasteikon. l?ytyisik? mist??n sivua miss? pystyisi vertailemaan suomalaista ja australialaista arvosteluasteikkoa?

eevis

hmmm...vertailutaulukosta en osaa sanoa, mutta kun itse sain aikanaan maisterin paprut k?t?seen, mukana oli suoraan k??nnetty todistus englanniksi, ja sen liitteen? selostus kunkin arvosanan merkityksest? ja asteikon kuvaus. Ett? varmaan mukaan riitt?isi t?llainen kuvaus, niin voivat Ausseissa paikan p??ll? sitten ihmetell? sit?... Ylioppilastutkintolautakunnalta vois ehk? irrota valmis t?llainen kuvaus, jos tuuri k?visi?
Dees - We will bloody bounce back!!!


no-worries

Jirvinen, oothan jo lukenut t?m?n?
http://www.pp.clinet.fi/~ozleague/australia/Australia2003.pdf

Siin? kerrotaan TAFE:sta (ainakin luvussa 4) ja Australiassa opiskelusta muutenkin kaikkea hy?dyllist?. Min? muutan Newcastleen kahden viikon p??st?, mutta olen menossa ihan yliopistoon opiskelemaan kuudeksi kuukaudeksi.
Maija

eevis

Joo, ylioppilastutkintolautakunta on n?k?j??n t?h?nkin varautunut:

http://www.minedu.fi/yo-tutkinto/yleisohje.html#tulokset

"1.6.7 K??nn?kset todistuksista
 
Ylioppilastutkintolautakunnasta voi tilata ylioppilastutkintotodistuksen tai ylioppilastutkintolautakunnan antaman todistuksen ruotsin- tai englanninkielisen k??nn?ksen. Ruotsinkielinen k??nn?s on mahdollista saada min? tutkintokertana tahansa annetusta todistuksesta. Englanninkielinen k??nn?s on saatavissa kev??ll? 1995 tai my?hemmin annetuista todistuksista. K??nn?s on maksullinen, ja sen toimittaminen kest?? noin kuukauden. "

Jos niilt? t?llaisia irtoaa, niin luulisi arvosanakuvauksiakin olevan. Mutta maksua vastaan tietty, ja siell? melkein kaikki tapahtuu aina sill? kuukauden toimitusajalla, joten voi olla ettei auta sua t?ss? tilanteessa. Olen kyll? kerran saanut sielt? erinomaista simultaanipalvelua puhelimessa, kun piti tiedustella vanhasta todistuksesta, ett? riippuu varmaan kuinka kiire niill? on. Toisaalta luulisi pahimpien kiireiden hellitt?neen toistaiseksi, kun lakitkin on just jaettu. Mist? tulikin mieleen, ett? onnea sinulle lakkisi johdosta!

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


wendolene

http://www.tafensw.edu.au/  
Kannattaa yritt?? mailata TAFEn kv-asioista vastaavalle opettajalle ja kysell? tarkemmin. Yleens? siell? on avuliaita ja yst?v?llisi? henkil?it? auttamassa. Aussikaverini on opiskellut TAFE:ssa joitain kursseja, mutta omakohtaista kokemusta ei ik?v? kyll? ole.

jirvinen

kiitoksia eevikselle ja no-worries:lle vastauksista!

n?ytt??p? nyt pahasti silt?, ett? en kerke? englanninkielist? yo-tudistusta tilaamaan. pit?? toivoa, ett? olisivat tyytyv?isi? suomenkieliseen+minun k??nn?kseen...

mailia olen kyseiseen paikkaan l?hett?nyt, ensimm?isell? kerralla vastausta ei tullut, toisella kerralla sain ymp?ripy?re?nvastauksen, joten kokemukset mailin l?hett?misest? kyseiseen paikkaan ei ole parhaat mahdolliset.

ja tuon kyseisen pdf-documentin olen jo kerennyt kahlaamaan l?vitse pariin kertaan

ja kiitos onnentoivotteluista!!!! :D

jirvinen

niin olisiko kell??n mit??n vinkkej? antaa tuosta k??nt?misest??! :?

concept-

Jirivinen iha mielenkiinnon vuoksi kysyn, ett? koska opiskelusi alkaisi.

Itse olen menossa New Castleen yliopistoon tammikuussa, itse sain ainakin koululta Englannin kielisen todistuksen kun sen pyysin. Sain my?s kuulla kanslistilta ett? nyky??n jos oppilas pyyt?? heid?n on "pakko" antaa my?s Englannin kielinen todistus.

Mutta onnea hakemiseen, ehk? t?rm??mme joskus paikallisessa juottolassa :XXXX:XXXX:XXXX

jirvinen

helmikuussa olisi tarkoitus opiskelut aloittaa, jos kaikki menee niinkuin on suunniteltu. 99% varmaa on, ett? tammikuussa l?hdet??n down under, vaikka ei opiskelu paikkaa heruisikaan.

uskaltaisikohan tuota meid?n koulun kanslistia kiusata n?in h?nen kes?lomanansa, toi englannin kielinen todistus nimitt?in helpottaisi jonkin verran...

niin ja toivottavasti t?rm?tt?isiin, olisipahan joku jonka kanssa voisi puhua suomea, ett? ei sek??n ihan kokonaan p??sisi unohtumaan :D :XXXX :D

concept-

sama juttu helmikuussa alkaisi koulu jos sellainen heruu ja tammikuussa olis l?ht? viett?isin ensimm?isen kuukauden Sydneyss? kavereiden luonna.

Tarvii vaan sit ottaa jotain yhteys tietoja ennen kuin l?ht? tulee.

:XXXX

jirvinen

joo, itsell?ni on tammikkuuksi tarkoitus majoittua tytt?yst?v?n vanhempien luokse, josta sitten Newcastleen omaan k?mpp??n mahdollisesti, kattoo nyt.

ehdottomasti yhteystiedot yl?s, tosin l?ht??n on viel? aikaa, mit? tahansa saattaa tapahtua! mutta toivotaan parasta ja pel?t??n pahinta

:P :XXXX :P

jirvinen

nyt olisi paperit lähetetty kyseiseen kouluun... mailia sain jo sen verran, että olivat vastaanottaneet hakemukseni ja nyt käsittelevät sen. vastaus pitäisi tulla viikon-parin sisällä!! täytyy myöntää että vähän rupeaa perhoset lentelemään vatsanpohjassa!!! :D

mitenkäs noi kielikokeet... pitäisi varmaan käydä se ielts(?) tekemässä jossain vaiheessa. minkä tasoisia noi on? 5.5 pojoo pitäisi saada jotta pääsisi tafe:een. itse suoritin lukio englannin kohtalaisin arvosanoin, mut englantia on kyl tullu puhuttua päivittäin viimeisen puolen vuoden aikana. heittäkääs jotain arvioita onko mitään mahdollisuuksia saada tuota kyseistä pistemäärää?! :cool:

Jaaks

Jirvinen :D

Onkos se Tafe koskaan pyytanyt mitaan kielitestia, tai kukaan muukaan tassa vaiheessa :??

jirvinen

joo, hakemus papereissa luki, että se pitää käydä jossain vaiheessa suorittamassa, ennemmin tai myöhemmin. :D

jounij

Luulenpa, että Suomen lukion englannin kohtuullisesti suorittanut ja kielitaitoaan kohtalaisesti ylläpitänyt saa helposti 5.5 pistettä kasaan mistä hyvänsä kielikokeesta, jossa arvosteluasteikko on 0 (ei lainkaan kielitaitoa) - 10 (hallitsee kielen kuin sitä äidinkielenään puhuva).


Rohkaisee
Jouni
Canberra

jirvinen

HIP HEI!!!!!

Sain nyt tiedon TAFE:sta, että ovat hyväksyneet minut opiskelmaan!!! Suuntana on Newcastlen kampus. JEEE!!!!!

 Matkan suunnittelu on nyt kovasti käynnissä ja lentokin on varattu tammikuun 19:sta päiväksi.

Muutama kysymys kielitesteistä, kumpaako kielitestiä suosittelette: ILTES vaiko TOEFL?! TAFE hyväksyy kumman vaan. TOEFL on jonkun verran edullisempi vaihtoehto, mutta voisiko se olla jollakin tavalla vaikeampi tai jotain?! Tällä hetkellä on hirmuinen rahan säästäminen menossa ja jokainen kymppi on kotia päin!

Jarkko

eevis

jirvinen :D

Onneksi olkoon opiskelupaikasta! :XXXX

Jos haluaa "helpommalla" päästä, luulisin TOEFLin olevan helpompi (en ole itse tehnyt IELTSiä). Se on kuitenkin jenkkien tekemä, ja aika simppeli. Itseä lähinnä ärsytti TOEFLia tehdessä runsaat amerikkalaistyyliset rautalangasta väännetyt ohjeet ja jatkuva "olen ymmärtänyt ohjeet" ym. nappuloiden painelu. No tietty jos olisi kauhean hermostunut testissä, ehkä ne auttaisivat. :?? Täällä voit ladata harjoituskappaleen TOEFLista jos haluat (ja kannattaa) tutustua etukäteen:
http://www.ets.org/ell/testpreparation/toefl/free.html
Jos haluat lisätietoa IELTSistä, tässä ketjussa on ekalla sivulla Silpun testin kulusta kertoma  hyvä kuvaus:
http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=1085

Tsemppiä testiin! :peukkuy

eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


laatire1

Hei

Olen itse suorittanut molemmat. Toeflin tein -93 ja ielts:n -03. Ehkä kymmenen vuotta välissä saattaa hämärtää, mutta testit tuntuivat melko samanlaisilta ja taisin saada melkein samantasoiset tuloksetkin. Ota siis halvempi, ellet luule mielesi muuttuvan. Aussi-yliopistoihin taidetaan nimittäin vaatia yleensä IELTS.
Reiska

eevis

Hyvä pointti, Reiska! :peukkuy Tosiaan "brittiläisessä" maailmassa suosivat IELTSiä, "jenkkiläisessä" TOEFLia. Mutta kyllä ainakin joissain apurahapaikoissa Ausseissakin tunnustetaan TOEFL, ja siis siellä jirvisen tafessakin. Tiedä häntä sitten kumpi kannattaisi ottaa... :?? No se ero niissä ainakin on, että TOEFLissa ei joudu puhumaan itse mitään, IELTSissä on haastattelu. :?? :??
Dees - We will bloody bounce back!!!


jirvinen

Kiitoksia eevikselle ja laatirelle vastauksista. Taidanpa tehdä nyt sen TOEFL:n ja jos en pääse sitä "läpi", niin teen sen IELTS:n sen jälkeen! :D

Ja nyt sitten armeijan lykkäyshakemusta täyttämään!

Australia, here i come! :XXXX :D :XXXX

Sara*

Heihei..  tietaakos kukaan saako opintotukea ihan normaalisti vaikka opiskelisi TAFE-kouluissa (certificate tai diploma)? vai saako sita tukea vaan yliopisto-opintoihin? TACK! -Sara

wendolene

Sara*:D
Mitenkäs se tukisysteemi meneekään... Itseltäni aikoinaan Ruotsin yliopistoon lähtiessä vaadittiin ainakin "suunnitelma" siitä, että opinnot tähtää tutkintoon. Samahan se loppujen lopuksi on mitä sinne papereihin runoilee, mutta voi olla, että näissä TAFE opinnoissa tarvitaan samantapaisia todisteluja tai ainakin, että vaadittavat ov:t tulee suht täyteen:)

jirvinen

http://193.209.217.5/in/internet/suomi.nsf/NET/111202135125RS?openDocument

tuolta löytyy saralle tietoa

TAFE:han on julkisen valvonnan  alainen koulu(?), joten täydet tuethan sitä pitäisi saada, eikö?

jirvinen

Nyt on sitten lähtenyt pyörät pyörimään!

Armeijasta tuli kirje, josta kävi ilmi, että allekirjoittaneelle on lykkäystä myönnetty joulukuun 2006 loppuun saakka! Lentolippukin napsahti postiluukusta männäviikolla! Kyllä nyt näyttää pahasti siltä, että eräs savolaispoika tulee laittamaan Australian sekaisin!

 :P ;) :P

riaapa

Hyvä hyvä Jirvinen!! Onneks olkoon! :peukkuy Vai että lepikkäläisetkin lähtee maailmalle... ;)

Savolaisten mafiaan törmää joka paikassa, täällä Melbournessakin on nyt ainakin varkautelainen ja pieksämmäkeläinen (huomaa tupla-m). Kuulin myös  että viime vuonna täällä reppumatkaili joku joroislainen, joten alkaa olla meidän kulmat aika hyvin edustettuna tälläkin mantereella... :hahhaa (varokaa vaan, pohojalaaset...)

Lycka till!
Riina

jirvinen

kävinpä tuossa viime torstaina tuon TOEFL:n vääntämässä! edes ylioppilas kirjoituksissa ei yhtä paljon jännittänyt (lukemisen ymmärtämistä tehdessä aina välillä tietokoneenruudulla teksti meni ihan mössöksi :) ), ja jotenkin oli koko ajan sellainen tunne sisällä, että täähän menee ihan vit***leen.... mutta mutta, lopussa kone antoi pisteiksi 190-250(?), joka meinaa sitä, että esseestä pitäisi kahdeksan pistettä saada! eli 99% prosentin varmuudella pitäisi päästä sisälle! JEE JEE JEE JEE! aika helpottunut olo oli, kun pääsi sieltä testi-keskukselta pois, ja kaikkihan sitä arvaa mitä illalla sitten tapahtui... :XXXX :XXXX :XXXX :XXXX

taas sitä ollaan askeleen lähempänä australiaa! enää 109 päivää (siis enhän minä laske :) ), kun tämä poika karistelee pohjolan pölyt ja lähtee down-under!!!

eevis

Jirvinen :D

Hieno jutska toi TOEFL, ja sehän näyttää aina sen pistealueen kuiteskin varovasti, että mistäs sitä tietää vaikka saisit just ton 250! :peukkuy Onneksi olkoon testin selvittämisestä ja mukavaa odotusta! :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


Tanja

kirottu toefl. *mutinaa*

suoritin 2002 syyskuussa toefl-testin lopputuloksella 293/300 ja sillahan ilo irtosi. mielellaan jopa maksoin jokaikisen niista karvaista sadastakolmestakymmenesta usataalasta kun sain reippaasti koulun rajan ylittavan testituloksen katoseeni.

juuri nyt kuitenkin on arrapaat herkassa.

olen vaihtamassa yliopistoa kahden vuoden opiskelujen jalkeen: testitulos vanheni kuukausi sitten ja pahasti nayttaa silta, etta uuteen joudun raahautumaan vaikka valissa kuluneet kaksi vuotta ja se kirottu yksi kuukausi onkin kulunut *taysin* englantia kotielamassa ja opintojen parissa kayttaen.

nain kokopaivaisen opiskelijan budjetissa kun us$130 loytaisi montakin menoreikaa tilkittavaksi.

mur.

Andreasyan

Sympatiamme täältä Canberrasta,
meidän isännälle kävi ihan sama juttu mutta sitten löytyi se takaportti, eli jos olet opiskellut englannin kielellä yli vuoden et tarvitse  suorittaa uutta testiä.Näin ainakin UQ:ssa todettiin.:confuse

Tanja

jep, sita minakin toivon. taytyyhan hommassa nyt jotenkin olla tilaa terveelle maalaisjarjelle.

kirjoitin juuri pitkan liitekirjeen hakemuksen mukana lahetettavaksi jossa perustelen kantani ja anon armoa koyhana kuvataideopiskelijana. heh. pitakee peukkuja ;)

-t