Rahti & muuttotavarat ja siihen liittyvät asiat

Aloittaja riaapa, lokakuu 14, 2002, 17:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

Wilmina

Oho, Aikis, mulle ei tullu mieleenkään että tuollainenkin seikka voisi tulla eteen! Eli täytyy selvittää kunnolla hyvissä ajoin eikä ihan viimesekunnilla ennen lähtöä  ;) Onneksi Jaaks antoi toivoa...

W


ata

Hinnoista lukiessani iski hullutus, ja kaivoin 2001 Mel - Hki -muuttomme dokut eteeni.

Door to Portside, eli kontin pakkaus kotipihassa @MEL, auto pakattii satamassa. Itse purin kontin Jätkäsaaressa @HEL.

Koko rahti 3400 AUD, vakuutus (44kAUD summalle) vajaa 900AUD.
Ja sitten tietty Suomenpäässa tullit ja verot ja muut. Niin ja pakettiauton puolen päivän vuokra että sai rojut pois satamasta. Ja 1 menetetty työpäivä ;-o

AUS-firmana Australian Vanlines, VIC. Rahtiputiikkina MSC (Mediterranian Shipping Company).

Kaikki pysyi ehjänä, ei mitään huomauttamista. Ja kaiken (siis lasiovivitriinikaapista alkaen) pakkasin ihan omin pikku kätösin, oli puulaatikkoa ja pahvilaatikkoa ja vanhaa mattoa jne.
Pakkaamisen suhteen "painavat pohjalle" -periaatteella, ja jos tarpeen ni vaikka vanerista väliseinä tms. ettei kaikkea tartte köyttää kiinni.

Kuten joku jo mainitsi, kannattaa kysellä useista firmoista. Oli ne suomalaisten firmojen lähetettyjen työntekijöiden vinkin vaan pirun kalliita... tää oli ehdottomasti halvin silloin.
Ata

kosje

Hei!

Olen mielenkiinnolla seurannut koko keskustelua vuodesta kuu ja kivi lähtien, mutten itse vielä ole päässyt varmuuteen miten rahtaan omat tavarani Melbourneen ensi vuoden alussa. Hyviä kokemuksia ja neuvoja kyllä riittää, mutta tieto on joko auttamattomasti vanhentunutta tai puutteellista. Keskustelurihmaston loppupäässä oli jotain hintatietoa (20 ft kontti jotain 1500 egee), mutta ei tietoa minkä rahtaajan kautta. Kuka tietää? Haluaisiko joku jakaa noin ison kontin kanssani, välille Helsinki-Melbourne?  8)

Jenni

MH

Ainakin kaikkien edellä mainittujen hintojen osalta on tapahtunut kehitystä parempaan suuntaan. Kaikki maailmalla seilaava rahti hinnoitellaan usd mukaan ja nyt kun dollarin kurssi on alhaalla on myöskin rahtien hinnat alhaalla.

Firmalla ei ole suurta väliä enmmän on väliä hintaan sillä että pakkaat kontin itse ja yrität viimeiseen asti välttää maantie kuljetuksia suomessa, se nimittäin maksaa ja paljon. Omassa tapauksessani n.80km (kaksi 40km siirtoa) siirto suomessa 600e. Vertailun vuoksi laivarahti Helsinki-Brisbane 1400e.

Kannattaa pyytää tarjous useammasta paikasta.

RUU

Kosje, sanoisin näin maallikkona, että samat rahat saat joka tapauksessa upotettua koko muuttoon. Sinun pitää vain valita, tuotko maallisen omaisuutesi sellaisenaan tänne hintaan 5x vai laivaatko vain tärkeimmät jutut hintaan x ja ostat loput (kuten kalusteet) täältä hinnalla Ax (missä 1<A<10, riippuen halustasi ja lompakostasi).
Me päätimme jättää vanhat romut Suomeen ja vaihtaa kalustustamme. Laatikolle tuli kokoa vajaa 2 m3 ja kulut rahtauksesta kaikkineen n 1100 e. Sen lisäksi melkoisen rohkeaa visan vingutusta koko perheen kalustamiseksi.

Sinun kannatta ensin vähän itse miettiä, mitä tavaraa oikeasti haluat ympärillesi ja mukaasi. Sen jälkeen on helpompi hakea rahtifirmakin kun tiedät tavaramääriä.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

kosje

Juu, mä karsin maallisen omaisuuteni minimiin jo viimeksi Melbourneen lähtiessäni vuonna 2005 (jätin vain tavarat silloin Suomeen säilytettäväksi). Tämä tavara, jota nyt himoitsen mukaan on sellaista, mikä paikan päällä hankkiessa tulee aika lailla kalliiksi, niillä on tunnearvoa ja muutakin arvoa tai todellakin vain tarvitsen mukaani, koska jään Australiaan tällä kerralla pidemmäksi aikaa. Toimin ehdotustenne mukaisesti ja pyydän tarjousta eri yrityksiltä tarkemman kokomäärittelyn mukaisesti. Onneksi tässä on vielä jonkin verran aikaa  :pepsodent. Kokeilen ensiksi Frans Maasia (jos yritys sellaisenaan on vielä olemassa), Wacoa ja Travel Cargoa. Waco ja Travel Cargo näyttävät olevan ihan toimivia yrityksiä, Fransista en ole ihan varma...

MH

Wacolta saat edukkaan tarjouksen. Otat yhteyden Tampereen konttoriin ja siellä  olli.ryhanen@waco.fi  tämä henkilö hoitaa noita ja laskee tarjouksen. Eilen just puhuin hänen kanssaan ja sain tiedon että perusrahdin hinta on keväästä laskenut sekä myös suosiollinen usd kurssi vaikuttaa.

Ite olen lähettämässä ihan parin viikon sisään yhden laatikon jonka mitat ovat  n. 150x105x240(kork,lev,pit) ja paino noin 300kg rahti 400e+verot+aussipään kulut sekä mahdolliset kotimaan siirrot.

MH

Hei, jo muuttaneet. Kuinka tarkan tavarakuvauksen olette tehneet. Eli riiittääkö esim. laatikoissa vaatteita, kenkiä jne... Vai pitääkö olla tarkempi kuvaus.

Maarets

Hei
Olen tassa ens vuoden alussa laittamassa meriteitse tavaraa takasin Suomeen. Kyselisin mika olisi paras ja edullisin vaihtoehto ja oliko joku halukas tulemaan puoliksi esim. jos laittais kontin menemaan. Laittakaahan viestii .... Kiitos  siis meinaan Sydney - Helsinki
Maaret

RUU

MH, meidän lähetyslistassamme oli hitusen tarkemmin, tyyliin 'used childrens clothing', 'used game console XBox', 'plates, cups, cutlery', 'towels, bed linen', jne. Ei niistä kukaan sen kummemmin kysellyt sen jälkeen.
Karanteenia kiinnostavista asioista, kuten puutuolista, oli tarkka kauppanimi ('Wooden chair Stokke Tripp-Trapp') tai muu kuvaus, josta saattoi aika hyvin aavistella kannattaako tutkia.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

kosje

MH, kiitos vinkistä. Otan ko. henkilöön saman tien yhteyttä ja neuvottelen rahdista. Sain jo tarjouksen Travel Cargolta, mutta se jää kyllä kirkkaasti hinnasta, jonka Waco sinulle antoi. Koossa ei kuitenkaan kauheasti eroa. Onko parempi maksaa rahti kilohinnan vai kuutiomäärän mukaan? Miten tiedät, että rahtisi painaa 300 kg, oletko vain veikannut näin? Tästä on hyvä jatkaa...

MH

RUU, ok eli ei tarvitse tuon tarkemmin.

En tiedäkkään painoa tarkasti mutta arvioin sen sisällön mukaan hiukan yläkanttiin. Tarjousta ei voi pyytää kuutio tai kilo vaan se määräytyy sen mukaan kumpi ehto täyttyy ensin. Eli tuo minun loota menee niin että se on 2kuutiota. Mikäli mitat olisi alle kuution se menisi painon mukaan. Rahti menee useimmiten tonni/kuutio riippuen kumpi ehdoista täyttyy ensin.

jounij

Minä olen lähettänyt kolme kertaa tavaraa merirahtina Suomesta. Kullakin kerralla minulle on sanottu, että minimiveloitus menee yhdestä kuutiosta, vaikka laatikko olisi pienempikin. Yleensä kotitalousten rahtaama tavara on sen verran kevyttä, etteivät ne mene kiloveloitukseen. Eli taloudellisesti kannattaa ainakin se yksi kuutiometri lähettää. En sitten tiedä, olisivatko jotkut muut firmat antaneet pienemmän hinnan alle kuution kokoisille laatikoille (yksi lähettämistäni laatikoista oli vain puolisen kuutiota). MH:n vastauksen perusteella kuulostaa siltä, että sellaisiakin firmoja on olemassa.


Kommentoi
Jouni
Canberra

MH

Tarkennetaan nyt vielä että rahtifirman tariffit on niin että 1000kg=kuutio ja veloitus menee sen mukaan kumpi ehdoista ensin täyttyy.

tuo on totta mitä Jouni mainitsi koti irtaimiston painosta, harvoin jos koskaan menee yli 1000kg alle kuution lähetys. Eli kodintavarat menee "aina" kuutio rahdilla.

Nuo rajat tekee sen että kannattaa aina pyrkiä siihen että paketti on esim. 1,95kuutiota kuin 1,1kuutiota koska molemmissa tapauksissa maksat kahdesta kuutiosta.

kosje

Otin yhteyttä Wacoon, ja sieltä sanottiin että he eivät järjestä muuttokuljetuksia. Suosittelivat paria muuta yritystä. Ilmeisesti olet, MH, saanut pakattua tavarasi itse ja järjestettyä kuljetuksen jollakin muulla nimekkeellä kuin muutto? Tai sitten palvelu ei kaikkien osalta toimi tasapuolisesti. Jatkan metsästystä...

MH

Juuri niin, Waco on rahtifirma ei muuttofirma. Eli tavarat pitää pakata itse tai käyttää muuttofirmaa tekemään se.

Tämä käy kyllä ilmi aiemmistakin muuttoa koskevista viestiketjuista.

ausseihin!

En jaksanut kahlata koko kahdeksansivuista keskustelua läpi, josko siellä olisi vastaus tähän kysmykseen: voiko ausseihin tuoda puukoreja? Tarkoitan pajusta tehtyjä koreja ja mitä lie ovat nuo Ikeasta ostetut säilytyskorit.

MH

Eipä nuo näyttänyt karanteenia kiinnostavan. Tai sitten oli muuta kiinnostavampaa kuormassa jonka lähetin. Olin paikalla itse karanteenin tarkistuksessa. suurin kiinnostuksen aihe on kenkien pohjat, mahdolliset pyörän renkaat, rullaluistimien pyörät jne.. Maa ainesta ei saa olla ja kaikki pitää olla puhdistettu hyvin. Mitä paremmin puhdistat sen helpommalla pääset. Minulla tarkastus kesti 10 min. ja sen jälkeen sain tavarat pois ja kuormassa oli moottorikäyttöinen ajoneuvokin.

jounij

Puutavaran Australiaan tuonnissa on tärkeintä, ettei tuotavassa puussa ole kuorta (tai pintaosia). Niissä ne tuhohyönteisetset kulkevat, jos ovat kulkeakseen.


Lisää
Jouni
Canberra

drpain

Voisinpas tässä hieman laittaa kokemuksia nyt kun on 6 kuukautta kulunut omasta muutosta...

Elikkä aloitetaan vanhalla totuudella että suunnitelmat on kaiken perusta...  Jo muinaiset roomalaiset huomasivat että... Ei vainenkaan...

Meillä tilanne oli se että tulimme Permanent residency viisumilla kohteena Melbourne. Luiskelin käytännössä kaiken mitä Dunderista löytyi rahdista, ja siitä sai tosi hyvän käsityksen mitä kommervenkkejä asiaan liittyy ja mistä saa lisätietoja ja mitkä viranomaiset ovat asianosaisina.

Alun perin arvioin oman tavaramäärän ja totesin että 10m3 on tavaraa joka rahdataan. Päädyimme rahtaamaan kamat mukana koska lähes kaikki kalusteemme olivat melkein uusia, ja niiiden varastointi olisi maksanut melko paljon. Kaikki turhat asiat heitettiin roskiin ja kirpparilla vaimo myi kolmena päivänä turhaa sälää pois, mutta yllättävän paljon sitä kamaa kuitenkin löytyi rahdattavaksi asti. Mukaan otettiin kaikki kodinkoneet (pesukone, astianpesukone) kalusteet lukuun ottamatta sänkyä, ja kaikki elektroniikka. Joitain tavaroita jätettiin suosiolla pois kuten matot ja fillarit, koska AQIS:n sivuilta bongasin nuo tavarat hieman ongelmallisina (ja olivat tarpeeksi huonossa kunnossa muutenkin).

Ensin suunnittelin rakentava oman puuliftin noille tavaroille, mutta sittenDunderin ihmisten ystävällisellä avustuksella totesin että ihan turhaa hommaa (7. Sivulta tästä threadistä –mikä lieneekään suomeksi – löytyy pari kirjoitusta aiheesta). Puutavara olisi ollut kallista ja siten tulee vielä se vaiva oman liftin rakentamisesta. Mutta ei huolta, kyselin sitten siis konttia ja se osoittautui aivan saman hintaiseksi touhuksi. Kyselin lopulta Dunderista onko muita muuttamassa samaan aikaan, ja löytyihän heitä! 

Meitä muutti kerralla 4 pariskuntaa, joihin tutustuin tämän foorumin kautta. Meitä 2:lla oli paljon kamaa, eli minulla noin 10m3 ja toisella parilla oli vajaa parikymmentä kuutiota. Kaksi muuta pariskuntaa sitten laittoivat joitain pieniä määriä (0,5m3) tai ihan vaan muutaman laatikon, kuten tietokonetta ja sen sellaista.

Käytännössä homma hoidettiin siten, että ensin jokainen tahollaan pakkasi omat kamansa laatikoihin, ja muut kalusteet pakattiin miten kulloinkin pystyttiin (itsellä meni valtava määrä aaltopahvia jota k-raudasta saa kaikkien keittiönpöydän, kirjahyllyjen, jne. paketointiin. Sohvat laitettiin vaan muovilla).  Pakatessa kirjattiin aina laatikkoon laittaessa mitä laatikkoon menee, mutta kauhean yksityiskohtiin emme menneet pakkalistoissa, vaan kirjattiin laatikon numero, ja tyliin "t-shirts, coffee maker, glasses, plates, amplifier" jne.

Kaikkiin puutavaroihin lisättiin merkintä "wood" kuten esim "wooden coat hangers, wooden ornament" ja ongelmallisimpiin tavaroihin kuten pölynimuriin laittettiin merkintä "Vacuum cleaner – Dustbag removed" jne.

Kun kamat oli pakattu, jokainen pariskunta kävi viemässä omat tavaransa Helsingin eteläsataman terminaaliin 24h ennen kontin pakkausta. Sitten seuraavana päivänä oli kaikki paikalla ja pakattiin kontti. 20 jalan kontti oli tilattu, mutta terminaalissa katsoivat tavaramäärää ja totesivat että iso 40 jalan kontti tarvitaan. Kustannuksethan siinä kasvoivat, ja olisi pitänyt pitää oma pää, sillä tarkoituksena oli että kontista on varattu per henki tämän ja tämän verran, ja oman tilansa ylittää niin sitteen jää ylimääräiset rannalle (tuon varatun tilan mukaan sitten myös kustannukset varattiin).  Lopulta saimmekin sitten noin 50%  kontista täyteen...  Noh, hieman kasvoi kuljetuskustannukset mutta saatiin kuitenkin tavarat liikkeelle. Lavoja ei saanut käyttää ollenkaan, joten jouduimme kamat lemppaamaan irtotavarana konttiin. Mukaan sujautettiin vielä muutama Biltemasta ostettu kosteudenpoistaja pussi hometta vastaan taistelemaan.

Pikakelauksella sitten 2kk eteenpäin ja Melbourneen. Eli tavarat saapuivat sitten paikalle, jossa agenttimme Australialainen kumppani firma purki kontin erääseen tullivarastoon ja meillä alkoi paperien täyttely. Declaration of unaccompanied goods, pakkalistat ja passikopiot joutuivat kaikki faksaamaan agentille, joka sitten hoiti tullauksen ja karanteenitarkastuttamisen. Lopulta saimme sitten 4kpl tavaranluovutustodistusta jota vastaan tavarat sai hakea terminaalista. Osa haki pakettinsa itse, osa hoiti muuttofirman paikalle. Karanteeni viranomaiset eivät puuttuneet mihinkään tavaroihin, ja itse asiassa kun hain omat kamani, niin huomasin että yhtään laatikkoa ei oltu edes avattu... Toipa toiset myös mattoja ja fillareita mukanaan joista olin itse aika skeptinen, mutta eipä nekään mitään intohimoja aiheuttaneet. Liekö syynä sitten se että emme itse olleet ollenkaan paikalla kun tavarat tutkittiin tullivarastossa ja paperit hoiti firma eikä yksityinen...

Sitten ei muuta kuin tavarat kyytiin ja kotio muuttomiesten kanssa. Kaikki kamat tulivat kunnossa perille, joskin ruokapöydän kulmassa oli pieni nirhauma, ja oma pöytäkoneeni sitten simahti tunti ekan käynnistyksen jälkeen. Mutta muuten siis kaikki kunnossa.

Sitten siihen mielenkiintoiseen osuuteen, eli laskelmaan.

Itse siis pakattiin ja hoidettiin paikalliskuljetukset, Container oli 40' jalan merikontti. Firmana suomessa Nordic Waveja Australiassa agentin edustaja oli Secon.

Menot olivat seuraavanlaiset:
Helsingin päässä kokonaishinnaksi tuli 3174,01 EUR joka sisälsi kaikki konossementit, rahtimaksut, lastausmaksut, vientiselvitykset (x4) ja kontinnostot reitillä Helsinki – Rotterdamissa – Port Bilang (Malesia) – Melbourne. Eli kaiken Melbourneen asti.

Melbournessa sitten tuli paikalliset kulut, joista tuli 4 lähetykselle yhteensä hintaa:  3288 AUD = 2040 EUR. Tästä summasta suurin osa oli karanteenimaksuja, varastomaksuja tullivarastossa, kontinpurkaus maksu, ja tullimaksuja. Ja jälleen kerran koska oli 4 eri lähetystä niin karanteenimaksut ja tullausmaksut olivat nelinkertaisia.

Ja lopuksi vielä sitten tuli itselleni muuttomiesten maksu, SECON varastosta (Länsi melbourne) Kotiin (Albert Park). Meidän talossa (niitä "high rise" taloja) saa muutot hoitaa vain vakuutettu muuttofirma, joten itse en olisi voinut kamoja muuttaa vaikka olisin halunut. Hintaa tuli 600AUD, sisälsi 2 miestä ja kuorma-auton 5 tunnin ajaksi. Suomessa paikalliskuljetuksiin vuokrasin pakettiauton ja kannoin kahdella keilalla Lauttasaaresta tavarat satamaan.

Mielenkiintoisia pointteja on muun muassa se, että itse rahihinta on vain osa kokonaiskuluja. Itse rahti on tuosta reilusta 5k UER hinnasta vain 2200 EUR, joten "oheiskuluihin" kannattaa myös kiinnittää huomiota.

Eli kaiken kaikkiaan olisi ollut muutamakin tapa säästää, ottaa vain pienempi kontti, ja jos kaikki shipmentit olisi laittanut yhtenä lähetyksenä (jos siis luottaa täysin muihin tavaran kuljetukseen osallistuviin ihmisiin). Samoin kannattaa jo lähtöpäässä sopia mitä kulunkeja toisessa päässä tulee agentin kanssa, nyt en itse kiinnittänyt siihen mielestäni ihan tarpeeksi huomiota, olihan sitä silloin toki muutakin mietittävää, ja nyt asia hoitui aika kätevästi (joskin kalliimmalla)...

Mutta tosiasia on siis ehdottomasti se että jos saa useamman muuttajan kamat yhteen, nin kyllä siinä säästää. Nyt kokonaiskustannut minulle itselleni koko kämpän roudaamisesta suht vaivattomasti oli n. 2000 EUR

Toivottavasti tästä on nyt muille edes hieman apua!

RUU

Lainaus käyttäjältä: drpain - maaliskuu 09, 2008, 16:38
Karanteeni viranomaiset eivät puuttuneet mihinkään tavaroihin, ja itse asiassa kun hain omat kamani, niin huomasin että yhtään laatikkoa ei oltu edes avattu... Toipa toiset myös mattoja ja fillareita mukanaan joista olin itse aika skeptinen, mutta eipä nekään mitään intohimoja aiheuttaneet. Liekö syynä sitten se että emme itse olleet ollenkaan paikalla kun tavarat tutkittiin tullivarastossa ja paperit hoiti firma eikä yksityinen...

Hyvä kertomus, Dr Pain, kiitos!
Uskallan veikata, että tuo tavaroiden tutkiminen on ilmanpaineista ja XXXX:n lämpötilasta kiinni. Ne tavarat voivat hyvinkin päästä tarkastukseen vaikka shown hoitaakin jokin paikallinen huolitsija- tai muu firma. Ainakin Brisbanessa taidetaan kutakuinkin kaikkiin lähetyksiin koskea karanteenitarkastuksessa, toisiin vain pintapuolisesti, toiset pengotaan perusteellisemminkin (meillä 80% laatikoista oli avattu).

Vanhoja muistellen...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

ausseihin!

Onko täällä kokemuksia muutoista, jonka hoitaa muuttofirma alusta loppuun? Olen ymmärtänyt, että puolestamme hoidetaan niin pakkaamiset kuin kaikki paperirumbat kummassakin päässä yms. Onko kaikki sujunut ongelmitta?

RUU

Lainaus käyttäjältä: ausseihin! - maaliskuu 10, 2008, 05:06
Onko täällä kokemuksia muutoista, jonka hoitaa muuttofirma alusta loppuun? Olen ymmärtänyt, että puolestamme hoidetaan niin pakkaamiset kuin kaikki paperirumbat kummassakin päässä yms. Onko kaikki sujunut ongelmitta?
Kyllä sellaistakin tarinaa on tullut kuultua. Siinä maallisen omaisuuden lajittelu- ja selvittelytyö on sama siihen pisteesen asti, jolloin pitäisi ladata laatikot & kalusteet kuljetukseen (tai joissain sopimuksessa se tavaroiden laatikoihinkin tipauttaminen kuuluu kauppaan). Vastapäässä on sitten oltava osoittelemassa mihin mikäkin tavara päätyy. Se väli on sitten vapaata etkä itse asiassa välttämättä edes saa koskea mihinkään muuttotavaraan sen jälkeen kun ole osoittanut muuttomiehille, mitkä tavarat lähtevät matkaan.

Sinulla on kuitenkin vastuu siitä, mitä matkaan lähtee ja oltava luettelot tavaroista. Samoin kannattaa kysäistä, ovatko tavarat vakuutettu door-to-door vai pitääkö sinun hankkia jollekin etapille kuljetusvakuutus. Meillä tuo vakuutus oli omasta kotivakuutusyhtiöstä ja maksoi pari prosenttia kuorman ilmoitetusta arvosta.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Aikis

Samaa mieltä Ruun kanssa, että ilmoista se on kiinni miten tarkkaan tavarat katsotaan...Eli siihen ei kannata luottaa, etteikö niitä syynättäisi. Meillä myös kaikki laatikot oli pengottu (pari oli hajonnutkin pahanpäiväisisesti ja kyhätty kasaan ja tavarat ihan huiskin haiskin). Mutta siihen saattoi olla syynä muuttofirman osaamisen taso, tavaroita ei oltu merkattu riittävän tarkasti, kuten täällä on neuvottu. Firma menikin konkurssiin heti muuttomme jälkeen...

Kyllä kai nuo komennusmuutot ovat enimmäkseen tuollaisia täyden palvelun juttuja. Ja jos on kokenut muuttofirma, paperisota kyllä sujuu. Ja useimmilla on sitten siellä vastaanottavassa päässäkin pitkäaikainen yhteistyökumppani, joten homma on sielläkin hallussa. Mutta toki matkan varrella on kuullut kaikenlaisisa tarinoita näistä muuttofirmoistakin...ja onhan niitä omallekin kohdalle ehtinyt kertyä aika monta. Heikoin lenkki ehdottomasti oli tuo em. suomalainen silloin ekaa kertaa lähtiessä. Eli kannatta käyttää ja kilpailuttaa näitä tunnettuja kansainvälisiin muuttoihin erikoistuneita. Tarvitaanko nimiä?

ausseihin!

Kiitos vastauksista. Meidän pitkin pyytää tarjoukset kolmesta eri firmasta ja olemme ilmeisesti päätymässä Victor Ek:iin. Firma lienee luotettava? Muutto hoidetaan pakkauksineen päivineen ovelta ovelle, tavaroiden purkukin olisi saatu, mutta se on kyllä järkevintä tehdä itse ja etsiä tavaroille ne omat paikkansa. Vakuutuksetkin pitäisi olla käsittääkseni ovelta ovelle kunnossa. Olen ymmärtänyt, että tavaroiden listauskin kuuluisi diiliin. Mahtaakohan tämä toimia käytännössä?

Aikis

Kyllä varmaan toimii, no worries. Valitsemanne firma on kai tunnetuin ja tekee paljon juuri Australiaan. Ellei nyt sitten mr Murphy astu mukaan laivaan, mutta häntähän ei voi estää...

Itse ajattelin (ja olen kuullut monen suomalaisnaisen ajattelevan samoin) ekalla kerralla, että halua ite purkaa tavarani ja järjestellä...etenkin kun olin niitä kaksi kk odottanut. Otin näiltä white glove leideiltä vain astioiden purkamisen koska se on tosi iso homma...Seuraavissa muutossa olin jo armeliaampi itseäni kohtaan ja annoin heidän hoitaa homman, vaikka erään yli-innokkaan leidin kanssa meinasikin tulla riitaa siitä, mihin kaappiin lakanat on järkevintä laittaa. Kuuukauden päivät sitten etsiskelin tavaroita, jotka oli heidän logiikkansa mukaan järjesteltey...mutta kestin, koska muutto/vuosi olisi muuten kyllä ollut nääntävää.

Suomeen kun palattiin, olin ihan hämmentynyt kun pojat vaan purki tavarat laatikosta ja mun piti ihan itte päättää mihin kaappiin laitetaan...

Näitä ekspattien elämän iloja; kaikenlaisiin hankaluuksiin joutuu.

ausseihin!

Miten olette roudanneet valokuvat? Kestävätkö ne laivamatkan vai pitäisikö pakata lentorahtiin?

MH

Kyllä ne kestää ihan laatikossa. Konttiin on hyvä laittaa joku kosteuden poistaja joita saat esim. Biltemasta tai Motonetistä. Näitä mitä on tarkoitettu veneeseen tai asuntovaunuun laitettavaksi. itellä oli laatikossa 1,5kg silica geeliä laitettuna kangaspussin sisään. Kaikki tavara täysin kuivaa ja esim. käsittelemättömissä metalliosissa ei ollut havaittavissa ruostetta.

Laivoissa on ruumassa kuivaajat jos kontti on ruumassa. Tosin isoissa aallokoissa ei kuivaajia pysty käyttämään muutoin tulee luukuista vesi ruumaan. Näin kertoi eräs tuttu merimies joka työskentelee Suomalaisella konttirahti aluksella.

h-katariina

Knihti:
Saitteko kohtuullisen tarjouksen ViktorEk:lta? Onko teillä iso muuttokuorma?

Olen viikon verran selaillut näitä keskusteluja ja selaillut muuttofirmoja ja tapoja. Hyviä vinkkejä tullutkin jo paljon.
Perheelläni on suunnitelmissa pysyvä muutto Melbourneen alkuvuodesta -09 ja tarkoitus olisi viedä suurin osa huonekaluista mukanamme. Tällä hetkellä parhaalta vaihtoehdolta vaikuttaisi muuttofirman käyttö ns. avaimet käteen periaatteella eli kontti, maa- ja merikuljetukset, vakuutukset, tullit yms dokumentit firman puolesta. Pakkauspuolen voin hoitaa itsekkin.
Onko kokemusta, hintatietoa tai suosituksia??

MH

Rahtien ym. hinnat on aina tapauskohtaisia. Kannattaa pyytää tarjouksia useammasta paikasta. Perussääntönä voi todeta että mitä enemmän teet itse sen halvemmalla pääset. Halvinta on varmaan kun pyydät kontin pihaan ja kannat itse tavarat sinne ja käsket noutaa pakatun kontin pois. Tuolla tavoin toimien kokonaisrahdin hinta pitäisi osua luokkaan 2000e-3000e (20ft container, n. 2x2x6m)  riippuen siitä kuinka paljon maakuljetuksia joutuu käyttämään. Maakuljetus maksaa maltaita jos siirtomatkat on pitkiä. Tuon hinnan lisäksi tulee sitten vakuutus ja Australian pään kulut jota en osaa arvioida. Mikäli teetät kaiken muuttofirmalla valmiiksi voit tuon hinnan kertoa 2-3 kertoimella.

Annabelle

Meillä lähtee 30m3 kuution merikontti kuukauden päästä Melbourneen ja otettiin ovelta ovelle/avaimet käteen muutto Beweshipiltä. Hoitavat kaiken pakkauksesta ja dokumentoinnista lähtien myös Ausseissa tullit sun muut ja tavarat tuodaan kotiovelle ja kannetaan sisään. Tavaroiden paikan saapi itse sitten määritellä. Matka tavaroilta kestää 6vkoa. Halpaahan tämä lysti ei ole ja vielä odotellaan lopullista hintaa, mutta sillä hinnalla ei kuitenkaan saataisi ostettu uutta irtaimistoa kuitenkaan. Firma valittiin, kun ystäväperhe vei juuri Sydneyyn samaisen määrän tavaraa ja olivat tyytyväisiä palveluun.

Paa

Lueskelin jostain tuolta ylempää, että oli juttua rahti- ja matkatavaroiden vakuuttamisesta. Muistelen, että kun itse muutin tänne Ossilaan muutamia vuosia sitten, kysyin asiaa vakuutusvirkailija-ystävältäni. Hän sanoi, että missään nimessä ei kannata ottaa mitään erillistä vakuutusta, vaan tavallinen kotivakuutus korvaa kaiken kodin irtaimiston, myös silloin, kun se ei ole varsinaisesti kotona (max 1vuosi). Esim. normaalit lomamatkatavarat, ja myös muuttorahdin. Niinpä siis otin itselleni sopivan kotivakuutuksen, ensimmäistä kertaa elämässäni. Mitään rahtitavaroita ei mennyt rikki (vaikka olin ottanut tavallisen  "rahdin", kalliimman "muuttokuorman" sijasta, siis vähemmän varovaisen käsittelyn), joten siitä ei ole tietoa, miten hyvin tämä järjestely olisi toiminut, jos vakuutusta olisi oikeasti tarvittu. Riippuu tietysti myös kustakin vakuutusyhtiöstä ja heidän ehdoistaan, ja miten hyvän vakuutuksen haluaa. Itse olin kuitenkin erittäin tyytyväinen satojen eurojen säästöstäni.
Paa

MH

Lainaus käyttäjältä: Paa - huhtikuu 02, 2008, 14:29
Lueskelin jostain tuolta ylempää, että oli juttua rahti- ja matkatavaroiden vakuuttamisesta. Muistelen, että kun itse muutin tänne Ossilaan muutamia vuosia sitten, kysyin asiaa vakuutusvirkailija-ystävältäni. Hän sanoi, että missään nimessä ei kannata ottaa mitään erillistä vakuutusta, vaan tavallinen kotivakuutus korvaa kaiken kodin irtaimiston, myös silloin, kun se ei ole varsinaisesti kotona (max 1vuosi). Esim. normaalit lomamatkatavarat, ja myös muuttorahdin. Niinpä siis otin itselleni sopivan kotivakuutuksen, ensimmäistä kertaa elämässäni. Mitään rahtitavaroita ei mennyt rikki (vaikka olin ottanut tavallisen  "rahdin", kalliimman "muuttokuorman" sijasta, siis vähemmän varovaisen käsittelyn), joten siitä ei ole tietoa, miten hyvin tämä järjestely olisi toiminut, jos vakuutusta olisi oikeasti tarvittu. Riippuu tietysti myös kustakin vakuutusyhtiöstä ja heidän ehdoistaan, ja miten hyvän vakuutuksen haluaa. Itse olin kuitenkin erittäin tyytyväinen satojen eurojen säästöstäni.


Kotivakuutus korvaa kyllä tavarasi, mutt vanhasta merilaista löytyykin pykälä jossa sanotaan että jos laiva joutuu haaksirikkoon tai muuhun onnettomuuteen on joakinen jonka rahtia laivassa on, yhteisvastuullisesti korvausvelvollinen koko vahingosta. Näihin ei kotivakuutus riitä. Mikäli niin ikävästi kävisi että jokin tuollainen vahinko sattuisi, niin se tarkoittaa tavalliselle kansalaiselle elinikäistä korvaus taakkaa. Tätä asiaa ei suurimmassa osassa vakuutusyhtiöitä tiedetä tai ei haluta kertoa asiakkaalle. Itsellekkin tämä tuli aikoinaan "vahingossa" esille. Vakuutussumma tässä on niin pieni ettei missään tapauksessa kannata jättää ottamatta. Välttämättä henkilökohtaisiin ja yksityisasiakkaiden vakuutuksiin perehtyneet virkailijat eivät tätä tiedä. Yritysasiantuntija minullekkin tuosta kertoi.

h-katariina

Tässä vertailuun kaksi  tällä viikolla saamaamme muuttotarjousta.
Kovasti on eroja hinnassa ja tätä saittia luettuani pidin tuota kakkostarjoustakin kalliimman puoleisena?? Olinkohan väärässä?
Kommentoikaa konkarit ja laittakaa vertailuun omien muuttohintojenne kanssa.


Tarjous 1:

Muuttokuljetus 1x 20'25m3 Helsinki - Melbourne port + delivery to
residence in Metro Melbourne Eur 6150,00.

Hinta sisältää,Pakkauksen ,Lastauksen, kontin ajon Helsinki-Vantaa-Helsinki, vientiselvityksen,
kontin nostot Helsingissä, merirahdin Melbournen satamaan,
tuontiselvityksen sekä toimituksen asuntoon Melbournessa.

Hintaa ei sisälly
varastointi kuluja, mahdollisia tulleja tai muita veroja, ylimääräisiä
nosturi kuluja tai muita lähetyksen laajenemisesta syntyviä kuluja kuten
piano.

Hintaan ei sisälly Australian viranomaisten mahdollista " Quarantine
Examination Fee" maksua joka on AUD 374,00 ja joka on maksettava
Australiassa.



Tarjous 2:

Muuttokuljetus 1x 20' FCL TRE - Melbourne port + delivery to
residence in Metro Melbourne Eur 3850,00.

Hinta sisältää kontin ajon Helsinki-TRE -Helsinki, vientiselvityksen, kontin nostot Helsingissä, merirahdin Melbournen satamaan, tuontiselvityksen sekä toimituksen asuntoonne Melbournessa.
Hintaan sisältyy 2 tuntia vapaata lastausaikaa, ylimeneviltä tunneilta veloitamme Eur 45,00 + ALV22%.

Hintaa ei sisälly kuljetusvakuutusta, mahdollisia varastointi kuluja, mahdollisia tulleja tai muita veroja, ylimääräisiä nosturi kuluja tai muita lähetyksen laajenemisesta syntyviä kuluja kuten piano.
Hintaan ei sisälly Australian viranomaisten mahdollista " Quarantine Examination Fee" maksua joka on AUD 374,00 ja joka on maksettava Australiassa.

Lähetys on vakuuttamatta.

MH

2. Tarjous on varmaan linjassaan hinnan suhteen. Todennäköisesti maksat siinä tuosta hki-tre-hki siirrosta pitkästi toista tonnia?

Oliko noita eri kulurakenteita eritelty tarkemmin?

ausseihin!

Miten on mattojen kanssa? Oletteko tuoneet niitä mukananne vai jättäneet suosiolla kotiin? Entä mitä tarkoittaa, kun tuolla artikkelien puolella on muuttamiseen liittyvää infoa ja siellä todetaan, että jos kontti sisältää kotitaloustarvikkeita, kontti tarkastetaan melko varmasti. Kai nyt padat ja kattilat yms voi ottaa mukaan?

chilifinn

Me toimme kolmessa vanerilaatikossa kuutisenkymmenta muuttolaatikkoa, pari mattoa, puisen syottotuolin, toki padat, kattilat, astiat yms. Yhteensa 5 kuutiometria.
Olimme numeroineet muuttolaatikot ja laatineet tarkat pakkauslistat. Kunkin laatikon kyljessa oli myos printattuna laatikon sisalto.
Tullimies halusi nahda tasan yhden laatikon eli sen jonka sisalto oli "Christmas decorations". Ilmeisesti tarkisti pistokokeena etta laatikko ja sisalto tasmasivat ja ettei ole kovin kuorista puutavaraa mukana.
Olimme pakanneet "arveluttavat" tavarat yhden vanerilaatikon paalle. Siina olivat matot ja yksi "red flag" laatikoksi nimeamamme muuttolaatikko, jossa oli kenkia, ratsastussaappaat ja hollannikkaat. Laatikon paalla luki "For customs inspection". Sen tullimies myos tarkasti eika ollut sanomista kun kengat oli pesty ja harjattu.

Kannattaa pohtia huolella muuttolaatikoiden ja vanerilaatikoiden pakkaaminen ja mieluusti merkita mihin vanerilaatikkoon mitkakin muuttolaatikot on pakattu. Me emme itse asiassa kirjanneet mihin boxiin mikin muuttolaatikko paatyi ja olisikin ollut varsin tuskastuttava kokemus jos tullimies olisi kaskenyt hakea vaikka puolenkymmenta satunnaisesti valitsemaansa laatikkoa...

Kaitlin

Lisäänpä tähän ketjuun joukon hyödyllisiä linkkejä kun on joutunut näitä selvitteleen :)

Tässä tietoa millainen sen vanerilaatikon standardin pitää olla ja kuvakin leimasta. Jes meidän laatikosta löytyi tämä joten sitä ei tarvitse ostaa!!

http://www.evira.fi/portal/fi/kasvintuotanto_ja_rehut/kasvintarkastus/puinen_pakkausmateriaali/

Nämä alla olevat taas kertovat että MITÄ sinne sitten saakaan viedä. Tässä yleistä infoa:
http://www.daffa.gov.au/aqis/travel/entering-australia/moving-emigrating

Ja tässä taas tietoa yksittäisistä tuotteista tietokannasta kun pistää hakua niin löytyy
http://www.aqis.gov.au/icon32/asp/ex_alertscontent.asp

Ja tässä sitten ihan e-mail minkä sain vastaukseksi kun kyselin paria juttuja. Näyttää olevan ihan bulkki vastaus joten pistän tänne infoksi tulevia sukupolvia varten :D

"In regards to your email, Unaccompanied personal effects provided that they have been both owned and used by you overseas for 12 months or more prior to your departure for Australia are entered tax free.   These include goods such as whitegoods, furniture, linen and bedding such as sheets etc, chinaware, glassware, household utensils, sporting goods, electronic goods, fur apparel.

Most personal clothing (excluding fur apparel), footwear and hygiene/grooming articles are not required to meet the owned and used criterion that exists for other goods.

Household and personal goods owned and used for less than 12 months will be assessed for the payment of customs duty and GST. Receipts/invoices will be requested. Depreciation rates apply according to the length of ownership, ie

owned for 1day to 3mths = 20%,

owned for 3mths to 6mths = 40%,

owned for 6mths to 12mths = 60%.

The tax is then assessed on the depreciated value. Goods to which depreciation does not apply are: jewellery (all), watches and clocks, gemstones, bullion, works of art including originals and reproductions.

Exemptions from this concession are : motor vehicles and parts, alcoholic and tobacco products. These goods are taxed at normal rates.

You will be required to complete an Unaccompanied Personal Effects Statement - B534. You can locate this on our website www.customs.gov.au select media, publications & forms then select Forms.  To clear your personal effects you will be required to present the following

-your passport

-a packing or content list or

-all airfreight or shipping documents

-a completed Unaccompanied Effects Statement B534.

If someone else is clearing the goods on your behalf, they must have a B534 signed and completed by you or a letter of authority signed by you.

Customs does not charge for examination and clearance of personal effects however Australian Quarantine & Inspection Service (AQIS) do charge fees for examination of  goods.   Further information can be found at their website:  www.aqis.gov.au select quick links, emigrating/moving to Australia."


Ilmeisesti meidän lähtö on lähellä kun tällaisia selvittelen vaikkei yhtään tunnu siltä  ;)

Kati

HNS

Hei Kaikile ja kiitos erittäin hyvästä infosta näillä sivuilla,
Olen aussi mieheni kanssa muutamassa hyvin todennäköiseti alkuvuodesta 2009 Melbournen suuntaan, viisumia varten tarvittavat paperit alkaa olla vähitellen kasassa mutta pienen omaisuutemme raahaaminen ausseihin on vielä aivan alkutekijöissään. Kyselenkin että onko ketään muuta muuttamassa alkuvuodeta Melbournen suuntaan, olis hienoa jos jotenkin sais jaettua kontin niin ei tulis niin kamalan kalliiksi.


Elli

Me muutettiin kolmisen kuukautta sitten tälle puolelle maailmaa ja otettiin paljonkin selvää kuljetuksista, jotta irtaimiston saisi mukana raahattua.. Kaiken setvimisen jälkeen päädyttiin kuitenkin myymään kaikki Suomessa. Hirveä homma ja ihan kamalaa, mutta pakko mikä pakko.. Ellei teillä ole 100% varmaa, että jäätte loppuelämäksenne tänne eikä mukana ole mitään rokokoo-kalusteita, kannattaa varmaan pohtia irtaimiston tuomista todella tarkkaan. Mutta tämä vain meidän ratkaisumme. Täältä voi ostaa käytettyä tavaraa ja Ikea löytyy Melbournenkin lähimaastosta..

On todella vapauttava olo, kun pääsee aloittamaan kaiken alusta ja mekin jo muuttaneet toiselle puolelle Australiaa tänä aikana, joten kamojen kanssa olis paljon vaikeampaa..