Paras kaupunki?

Aloittaja Fille, kesäkuu 01, 2007, 06:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paras Kaupunki

Alice Spring
1 (10%)
Adelaide
1 (10%)
Brisbane
2 (20%)
Cairns
0 (0%)
Canberra
0 (0%)
Darwin
0 (0%)
Melbourne
4 (40%)
Perth
1 (10%)
Sydney
3 (30%)

Äänestäjiä yhteensä: 10

Fille

Australian matkaajille ja siellä vakituisesti asuville nyt siis jonkinlainen gallup. Yksinkertaisesti niin kuin otsikkokin sanoo, kerro, mikä on mielestäsi Australian "paras" kaupunki.

a) nähtävyyksien
b) viihtyvyyden/tunnelman (rakennukset, ilmasto ym)
c) ihmisten (miten paljon esim. nuoria)
d) asumisen/hintojen
e) opiskelupaikkojen kannalta

Ihan mielenkiinnosta muiden kokemuksia kohtaan kyselen. Jospa näin saisin ideoita omaankin reissuun.

Andreasyan

Fille,


a) Sydney...riippuu tosin mita haluaa nahda, maisemia, kulttuuria???
b) Brisbane/Melbourne
c) Ihmiset on ihan jees kaikkialla, en voi/osaa valita "parasta"
d) Melbourne/Brisbane
e) Brisbane/Melbourne/Gold Coast

Aika suppea siis tama oma lista, huomaan. Nahtavaa loytyy varmastikin kaikkialta, ja myos "pikkukylista"...paitsi ei ehka Canberrasta, sinne en muuttaisi takaisin sitten millaan. Tylsa paikka, ja aika ruma kaupunki. Siis minun mielestani.

Leokatti

Fille, vastaapa ensin samoihin kysymyksiin Suomesta... ;)
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Aikis

Minä en viitsi edes vastata tuohon kysymykseen, kun kaikki tietävät mielipiteeni muutenkin...Kaikissa on toki puolensa ja pienempiä kaupunkeja (esim itärannikolla) on niin paljon että niiden kaikkien rankkaaminen on ihan mahdotonkin tehtävä.

Sen sijaan sanoisin (ennekuin Indian Jone seikkailee paikalle), että ei se Canberrakaan ihan NUIN ruma ole kuin Anne muistelee...Kävin itse siellä pääsiäisen aikoihin, eli syksyllä ja ruskaiset laajat puistot lampineen ja pyöräilyteineen jäivät kyllä erittäin positiivisena mieleen.

Andreasyan

 ;)

Niin, kauneushan on katsojan silmassa.Ne tekojarvet ja puskat kaiken kamalan keskella ei juuri minua viehattaneet. Jos Canberrasta nyt pitaa jotain positiivista sanoa, niin tyopaikka oli oikein mukava ja viihdyin siella vallan mainiosti. Muuten Canberra meneekin sitten samalla listalle Rautavaaran, Sundsvallin ja Aucklandin kanssa :peukkua

Suomessa paras kaupunki on ehdottomasti NILSIA!? >:D

jounij

Joo, tähän kysymykseenhän on aivan mahdotonta vastata siten, että vastauksella olisi kenellekään muulle kuin vastaajalle mitään merkitystä. Niin paljonhan on kyse makuasiasta. Toisien mielestä korkeat tornitalot, ihmispaljous ja vaikkapa hiekkarannat ovat positiivisia asioita kaupungista puhuttaessa. Toiset taas arvostavat enemmän luonnonläheisyyttä, vaivatonta liikennettä ja vuorimaisemia.

Päinvastoin kuin Aikis arvelee, ei minulla ole mitään tarvetta puolustella omaa kotikaupunkiani juupas-eipäs -väittelyyn osallistumalla. Enköhän ole minäkin oman mielipiteeni tuonut jo ilmi ja myös Canberran hyvät puolet ja nähtävyydet moneen otteeseen luetellut (esim. Canberran nähtävyyksistä ja Canberran matkailunähtävyyksiä). Sitä paitsi canberralaisia on ainakin just minun mieleen sopivan kokoinen määrä, ettei tarvitse kärsiä suurkaupunkien jatkuvista ruuhkista, eikä sinne suurkaupungin savuunkaan tarvitse loppujen lopuksi kovin kauaa matkustaa, jos sinne jotain asiaa ilmaantuu. Minulla esimerkiksi ei yleensä ilmaannu ihan joka vuosi (tahallaan jätän nyt laskematta Brissyn suurkaupungiksi).

Yksi asia huomautettakoon: Canberrassa auto on aivan välttämätön. Juuri mihinkään ei pääse ilman autoa siedettävässä ajassa, ja näin ollen autottomalla canberralaisella on varmaan tylsät oltavat.


Kysymykseen vastaamatta kommentoi
Jouni
Canberra

Andreasyan

Aivan totta,

Canberran paikallisliikeenteessa olisi parantamisen varaa, ja samaa mielta olen Brisbanen bussiliikenteesta.Itse en ole ostanut autoa enka osta...ikani olen paikallisliikennetta kayttanyt ja aion niin tehda edelleenkin vaikka se taalla Ausseissa onkin hieman vaikeampaa kuin esim. Ruotsissa. Sisulla siis...ja fillarilla :peukkuy

Tyokavereille tama on ihmettelyn aihe, siis "autottomuus"...mutta eipahan tarvitse ainakaan tuskailla sen ikuisen parkkipaikka pulan takia joka noin 90% tyotovereihini vaikuttaa.

Aikis

Johan se on näköjään toistakymmentä vuotta sitten tutkittu, mikä on Suomen onnellisin kaupunki...

Fille

"Joo, tähän kysymykseenhän on aivan mahdotonta vastata siten, että vastauksella olisi kenellekään muulle kuin vastaajalle mitään merkitystä. Niin paljonhan on kyse makuasiasta."

Jos jollekin jäi siis epäselväksi, niin tarkoitukseni ei ole vaikkapa tehdä itselleni reissukarttaa näiden vastauksien perusteella, vaan lueskella mitä mieltä ihmiset ovat eri kaupungeista. (Olisin toki voinut kysyä samaa Suomenkin kaupungeista, ja vaikka vastata siihen itsekin, mutta täällä Australian viestitaululla se tuskin ketään kiinnostaa  ;) )

Ja lopuksi vielä siteeraan itseäni: "Ihan mielenkiinnosta muiden kokemuksia kohtaan kyselen." :)

jounij

Lainaus käyttäjältä: Fille - kesäkuu 04, 2007, 00:01
(Olisin toki voinut kysyä samaa Suomenkin kaupungeista, ja vaikka vastata siihen itsekin, mutta täällä Australian viestitaululla se tuskin ketään kiinnostaa  ;) )

Toisaalta, jos vastaisit Leokatin ylläesittämään kysymykseen omasta mielestäsi parhaista Suomen kaupungeista, niin lukijat täällä saisivat jonkinlaista viitekehystä siitä, mitä kaupunkien ominaisuuksia sinä itse pidät parhaina (tai muuten vain haluttavina). Sitten mahdollisesti saisit alkuperäiseen kysymykseesi sellaisia vastauksia, joiden perusteella voisit päätellä juuri sinun mielestäsi parhaan australialaisen kaupungin.


Alkuperäiseen aiheeseen palaa
Jouni
Canberra

Fille

Jounij, tarkoitukseni ei ole päätellä omasta mielestäni parasta kaupunkia, vaan lukea muiden mielipiteitä. Jos tarkennus kuitenkin toisi lisää vastauksia niin taidampa tehdä sen:

a) nähtävyyksien : yleisten nähtävyyksien esim. Sydneyn oopperatalo, katedraalit yms. ?

b) viihtyvyyden/tunnelman (rakennukset, ilmasto ym) : pikkukaupunkitunnelma vs. harmaat tiiliseinät, tropiikki vai vähän kylmempi ilmasto?

c) ihmisten (miten paljon esim. nuoria) : kaupungin ikärakenne, yliopistokaupunki -> paljon nuoria, vai mummokylä?

d) asumisen/hintojen : tämä on varmaan selvä

e) opiskelupaikkojen kannalta : yksi ankea College vai enemmän koulutusmahdollisuuksia ?


Esimerkit todella sitten ovat vain esimerkkejä, kärjistettyjäkin. Pääasia on että kerrot mistä itse missäkin kaupungissa pidät.

Aikis

Ainakin sinä olet sitkeä, Fille...toivottavasti sisukkuutesi palkitaan. Australiaa tuntevien turhautuneisuus vastata tähän kysymykseen johtuu varmaan myös siitä, että niitä kivoja paikkoja ja kaupunkeja on niin hulvattoman paljon. Niitä on ehkä enemmän kuin osaat ajatellakaan!

Laitetaan nyt jotain, mitä tulee äkkiseltään mieleen...sellaisia erilaisia. Brooklyn, Yulara, mikäs sen Katoomban naapurikaupungin nimi olikaan Laur...?  Historiaa kriteerinä et muuten maininnut, sitä löytyy juuri näistä pikkukaupungeista. Port Maquariesta jostain syystä tykkäsin myös. Palm Beach, ah!

Itseäni jäi harmittamaan, että Orangeen ja sen lähiseuduille en koskaan päässyt - kertoisiko joku, oliko suuri vahinko?

Sydneyssä voisi asua vaikka vuosikymmenen, ja silti riittää aina uutta koettavaa ja nähtävää - sen lisäksi että voi joka päivä nauttia lähiympäristöstään. Vaikka onkin metropoli, sen kauneus mun mielestä ei suinkaan olen CBDn hälinässä tai pilvenpiirtäjissä, vaan lukemattomissa ja vielä kerran lukemattomissa lahdissa, poukamissa, viehättävissä esikaupunkikylissä, harjuissa (ei oikein ole sopiva nimitys)...ja tietysti aavassa meressä! Hiljaisuutta ja rauhaa löytyy sieltäkin sitä haluaville. Sieltä löytyy kaikkea!

jounij

Leura on sen Katoomban lähellä olevan kaupungin nimi. Laura-niminenkin kylä löytyy Queenslandista, noin 300 kilometriä Cairnsista luoteeseen. Lauran lähellä olevassa aboriginaalireservaatissa olen viettänyt yhden unohtumattoman viikonlopun seuraten seudun aboriginaaliheimojen vuotuista tanssi- ja kulttuuritapahtumaa. Ainakin "ennen vanhaan" tämä tapahtuma järjestettiin kesä- ja heinäkuun vaihteessa. Jos siellä päin liikuskelee siihen aikaan, niin kannattaa mennä käymään.

Orangessa piipahdin viikonlopun verran viime maaliskuussa. Tämä oli eka reissuni sinne mutta mieluusti kävisin siellä uudelleenkin. Eli alue vaikutti mielestäni viehättävältä. Majoituimme B&B-paikkana nykyään toimivalla vanhalla hedelmätilalla. Palvelu oli uskomattoman ystävällistä, huoneet mukavan viihtyisiä ja kotoisia, ja vierailun kruunasi omistajan kehoitus poimia pihalla yhä kasvavista satavuotiaista omena- ja saksanpähkinäpuista evästä mukaan "niin paljon kuin haluamme". Noista omenoista tekemääni chili-omenahilloa odottaa vieläkin pari purkillista kotiinpaluutani. Teimme myös pienen vuoristokävelyn läheisen Mt Canobolaksen huipulta käsin ja vierailimme muutamalla viinitilalla. Hieno viiikonloppureissu kaiken kaikkiaan!


Paria hienoa paikkaa Australiassa kuvailee
Jouni
Canberra

katjamaaria

Heippa!

Asun Adelaidessa, josta taalla Dundernews'ssa ei ole kovin paljon edustusta, joten South Australia myos kartalle!

a) nähtävyydet> Sydneyssa tuli asuttua vuosi ja taytyy sanoa, etta sielta loytyvat Australian ikonit, oopperatalo ja Harbour Bridge yms... Lisaksi loytyy museoita joka lahtoon ja tapahtumia joka illalle! Aina loytaa uutta ja kivaa. South Australiassa on myos nahtavaa, joskaan ei ehka Aussi-ikoneita niinkaan. Esim. Kangaroo Island Adelaiden etelapuolella on mahtava saari, jossa voi nahda hylkeita, kenguruita, echidnoja (niita ison siilinnakoisia taapertajia).

b) viihtyvyys/tunnelma: South Australiasta loytyy tosi paljon hienoja patikkapolkuja ja luontoa. Autolla paasee nopeasti joka paikkaan, mutta huom...ilman autoa on sitten vahan hankalampaa. Tama on tavallaan pikkukaupunki, vaikka asukkaita onkin yli miljoona. 

c) ihmiset: isoimmista kaupungeista loytyy eniten nuoria, Sydney/Melbourne. Taalla Adelaidessa/South Australiassa lienee vanhinta porukkaa koko Australiassa. Joka paikassa on kivoja ihmisia, helposti paasee juttelemaan uusien ihmisten kanssa.

d) asumisen/hintojen : Adelaide/South Australia on edullinen asumisen suhteen verrattuna Sydneyhin, josta minulla on kokemusta.

e) opiskelupaikkojen kannalta: Jokaisessa isossa kaupungissa on monta yliopistoa, kannattaa valita oman kiinnostuksen mukaan, mihin hakeutuu. Itse opiskelin MacQuarie Universityssa Sydneyssa ja olin tosi tyytyvainen opetuksen tasoon ja muuhun toimintaan.

Tervetuloa itse tsekkamaan paikkoja Australiaan!