Veronpalautus Workin Holiday -työläiselle

Aloittaja satu, kesäkuu 26, 2003, 16:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miksu88

Täytyy myöntää, että en kyllä yhtään tiedä, että mikä fund itselläni on. Pomo siitä toki mainitsi työtä aloitteissa, että sellainen pitää avata, johon meikäläinen totesi, että avaa vaan minne lystäät, että kuitenkin saan ne rahat sieltä joskus takaisin. Onkos mun nyt sitten mahdollista kerryttää kaikki superit tähän samaan rahastoon vai onko se ikään kuin työpaikka kohtaista?

jounij

Nykyään jo muutaman vuoden voimassa olleen lain mukaan työntekijä saa valita itse eläkerahastonsa, eli näin ollen sinun pitäisi voida lykätä kaikki eläkerahasi samaan rahastoon.


Tuumaa
Jouni
Canberra

Hosuli

Lainaus käyttäjältä: Miksu88 - kesäkuu 18, 2011, 13:26
Täytyy myöntää, että en kyllä yhtään tiedä, että mikä fund itselläni on. Pomo siitä toki mainitsi työtä aloitteissa, että sellainen pitää avata, johon meikäläinen totesi, että avaa vaan minne lystäät, että kuitenkin saan ne rahat sieltä joskus takaisin. Onkos mun nyt sitten mahdollista kerryttää kaikki superit tähän samaan rahastoon vai onko se ikään kuin työpaikka kohtaista?

Selvitä edelliseltä työnantajaltasi, mihin hän on laittanut Superisi ja tilin tiedot. Sen jälkeen ilmoitat rahaston/tilin tiedot seuraavalle työnantajalle ja kas, kaikki raha kertyy samaan paikkaan! :) Superia ei välttämättä makseta kuukausittain tai palkkakausittain, vaan taitaa olla vähintään neljästi vuodessa. Lyhyissä pätkätöissä veikkaan monen työnantajan maksavan työsuhteen lopussa. Pyri silti antamaan super-tietosi mahdollisimman pian!

Ainoastaan (osa)valtion virastoissa (mukaanlukien yliopistot) super menee tietylle työnantajasta riippuvalle tilille eli omaan rahastoon, muuten, kuten edellä on kerrottu, työntekijä saa itse valita, mihin eläkerahojaan kerryttää.

Kamikkee

Morjensta!

Oliko nyt niin, että se NOA (notice of assessment) tulee tämän veroilmoituksen jälkee E-Tax kautta? Oon meinaa ihan jumalattoman sekaisin tällä hetkellä ton välitysfirman hommasta, et annan mennä, miten firma tekee, mut toi veroilmotus mua nyt ihmetyttää prosessina, koska ois kiva se nyt täytellä, ku on toi verokausi päättyny ja et oon tullu takasin Suomeen.

1) Tietoa on, et tulee jotain Taxrefund takaisin.
2) Millon täytän veroilmotuksen?
     a) Kun toi palautus mulle tulee?
     b) Jo nyt, kun on toi final payslip työnantajalta taskussa?
     c) Toi välitysfirma tekee sen Refundin yhteydessä, kun mun refund on ilmeisesti ATO:ssa menossa?

Onko kellään kokemuksia TAXBACK.COM asioinnista, et miten ne sen tekee, ku toi mun manageri sanoo, et pitää Lodge tax return, mut siellä sanotaan, et pitäis olla NOA, mut eihän sitä mulla vielä ole.  :nuttu:

RUU

Kamikkee, homma on yksinkertainen:
+ saat työnantajalta Payment Summary (ennen nimellä Group Certificate),
+ teet tai teetät veroilmoituksen,
+ saat aikanasi Notification of Assessment & sen mukaisesti rahaa takasin tai ohjeet lisäveron maksamiseksi.
Siis, ihan kuin Suomessakin...

Guide to lodging your tax return
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

mafgan

Moi !

Nyt on oma reissu tullu siihen pisteeseen etta pitaa alkaa miettia veroja. tan topikin lueskelin alusta loppuun jo ja paljon hyvaa infoa tasta loytyikin. koitin myos haulla ettia vanhempia ketjuja mutta en loytanyt ja nyt kysyisinkin paria asiaa jotka jai itsea viela askarruttaan.

Oma taxpack form on sitten tanaan tyylikkaasti myohassa, ja en tayta ato:n sivujen mukaan residencyn kriteereja. veroja tuli makseltua farmihommista 9 -13 % ja vaikka jostain ennen matkaa muistin lukeneeni etta 29% on nykysin WH:laisten raja.

oon tassa nyt miettiny pari vaihtoehtoa. ja kaipaisinkin raadilta tuomioita ja kehitysehdotuksia !

-pitasko unohtaa tama asia kokonaan ja toivoa ettei siita kuule ikinaan enaan mitaan seka toivoa etta se ei vaikuta mahdolliseen 2 visaan kuten ainakin yksi tahan ketjuun kirjottanu teki.

-pitasko koittaa menna agentin puheille nyt tai kun paasee kotia (maastakarkotuksen pelossa) ja koittaa hoitaa hommat heidan kauttaa, ja mitenhan mahtaa menna jos he eivat saa verojani takasin lahettavatko matkykirjeen mulle postissa ? onko kellaan kokemuksia ?

-pitasko vaan maksaa ne verot kun saa rahaa ja olla hyvalla omallatunnolla.

ato:n sivujen mukaan resident statukseni jai uupumaan 15 verovuosipaivan takia, ei tassa nyt kylla turhan onnekkaita oltu.

Cheers !

ps. lueskelin myos veroagenttejen nettisivuja ja siella meinattiin etta wh visalaisena tayttaisit kriteerit temporary recidencyyn jonka alaisena olisit myos resident for tax purposes. kellaan kokemuksia tasta ?

RUU

Mafgan, verotuksessa residencyn kriteeriin ei vaikuta viisumi vaan se, kuinka vakaasti olet aloillasi. Yleisesti ottaen, jos asut vahintaan 6 kk samassa paikassa, sinut katsotaan 'resident' verotuksessa.

Residency - the resides test: "We consider that six months is a considerable time when deciding whether your behaviour is consistent with residing here."

Sinun tilantessasi ehdotan, kayt puhumassa asiasta ATO:n toimistolla tai veroagentin luona, ja tarkastatte mika on oikea residency-statuksesi ja sen mukainen verotus.
Jos jotain maksettavaa on, ATO:n kanssa voi sopia miten se maksetaan. Standardina he yleensa suosivat vuosineljanneksittain tapahtuvia maksuja, pienet summat toki varmaan suoraan yhdessa tai kahdessa erassa.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

jopo

Nyt kävi näin, että meni vähän sukset ristiin työnantajan kanssa ja joutu lopettamaan kauan samassa firmassa kestäneet työt ei niin iloisissa merkeissä. Ja nyt tarvisin tämän Payment Summary 2012 -lappusen ja tämä herra Brown nyt ei tätä kyseistä lappua suostu toimittamaan. Itsellä toki kaikki palkkanauhat tallessa, mistä näkee paljon oon tienannu ja maksanu veroa, mutta oisko tätä kyseistä paperia mahdollista saada jotain muuta reittiä?

Jonkun ukkelin kanssa taxback.com:ista juttelin ja hän kerto, että he ilomielin hommaisivat tän lapun, mutta ottavat vaan 30prosenttia sitten välistä kaikista saatavista.  Että, ei kiitos.

Kiitoksia etukäteen, jos joku osaisi auttaa.

RUU

Jopo, työnantaja normaalisti kyllä toimittaa Payment Summaryn, mutta ilman sitäkin voidaan edetä tekemällä "Stat Dec".
ATOn sivu PAYG payment summaries - individual non-business sisältää relevantit ohjeet, joiten avulla pääset ratkaisemaan nykyisen tilanteen kunniallisesti.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

juston

Tein tuossa muutama kuukausi sitten veronpalautukset itselleni ja kahdelle kaverillekin etax ohjelmalla. Siihen tarvitsee lähinnä nämä PayG Summaryt työnantajalta. Ilmoituksen tekeminen on helppoa, mutta e-tax ohjelma käy läpi sellaisen sarjan kysymyksiä, että kyllä niitä sai vähän aikaa pureskella :D

Kuuden viikon kuluttua sain australialaiselle pankkitililleni rahat.  Voin koittaa vastata jos on kysyttävää.
Vastauksia kysymyksiin ja matkakertomus: http://minnematka.com/content/view/68/60/

hmclehto

Ehdottomasti kannattaa kayttaa veroviraston ohjelmaa, en tieda kayttiko Juston etax nimista ohjelmaa vaiko http://www.ato.gov.au tata virallista. Hoituu nopeammin virallisella eika mene "palkkioita". Yleensa viikossa rahat kolahtaa tilille...

wiipie

Moi,

tyhmä kysymys mutta tiedän että olen maksanut liian vähän veroja (kiitos työnantajan joka ilmoitti minun olevan paikallinen). Kannattaako minun edes yrittää hakea mitään takaisin? Saisin työvaatteista ehkä jotakin vähennyksiä jos se auttaa asiaa.. :)

Goon

Lainaus käyttäjältä: jopo - joulukuu 30, 2011, 07:00
Nyt kävi näin, että meni vähän sukset ristiin työnantajan kanssa ja joutu lopettamaan kauan samassa firmassa kestäneet työt ei niin iloisissa merkeissä. Ja nyt tarvisin tämän Payment Summary 2012 -lappusen ja tämä herra Brown nyt ei tätä kyseistä lappua suostu toimittamaan. Itsellä toki kaikki palkkanauhat tallessa, mistä näkee paljon oon tienannu ja maksanu veroa, mutta oisko tätä kyseistä paperia mahdollista saada jotain muuta reittiä?

Jonkun ukkelin kanssa taxback.com:ista juttelin ja hän kerto, että he ilomielin hommaisivat tän lapun, mutta ottavat vaan 30prosenttia sitten välistä kaikista saatavista.  Että, ei kiitos.

Kiitoksia etukäteen, jos joku osaisi auttaa.
Vähän vanha postaus, mutta vastataan nyt kuitenkin. Eli eikö niissä palkkanauhoissa muka näy aina siihenastiset kokonaistienestit? Itse en koskaan edes pyytänyt mitään Payment Summarya, vaan käytin veronpalautuksia tehdessä viimeistä saamaani palkkakuittia, jossa näkyi siis kokonaistienestit ja maksetut verot työsuhteen alusta alkaen (sen viikkopalkkalaskelman alapuolella siis). Ja hyvin kelpasi.