matkaVakuutusesta

Aloittaja surfdude, toukokuu 16, 2012, 02:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

surfdude

ELi mistä te olette ottaneet vakuutuksenne lähtiessänne ausseihin? Ite oon ymmärtänyt et jos extremelajeja harrastaa niin vakuutus on kalliimpi. Ja kun itel ois tarkotus surffata paljon nii pitäs varmaan olla se kalliimpi.

Vuoden yritän reissussa olla, niin paljonkohan mahtaa tulla hintaa vakuutukselle? Ja mistä suosittelette sen ottamaan

Ja eikös se oo niin, että vakuutus pitää ottaa ensin muutamaksi kuukaudeksi ja sitten ostaa lisäkuukausia? Onko ausseissa halvempia vakuutusyhtiöitä kuin suomessa? Kannattaako sitä myöhemmin sitten reissun päällä jatkaa matkavakuutusta jollain australialaisel vakuutusythiöl?


jounij

Surfaus ei luultavasti ole sellainen ekstremelaji, jota kaikki vakuutusyhtiöt välttelisivät vakuuttamasta. Mutta toisaalta Ossilassa vakituisesti asuvana (ja silti surfaamista harrastamattomana) en tiedä oikeita vastauksia kysymyksiisi. Luulen kuitenkin, että australialaiset vakuutusyhtiöt eivät hevillä myönnä sinulle edes lyhytaikaisia vakuutuksia, jos et asu Ossilassa vakituisesti.

Täällä on aiempia linkkejä vakuutuskeskusteluihin (vanhahkoja, mutta niin ovat vakuutusyhtiötkin):

http://www.dundernews.com/viestitaulu/index.php?topic=2397.0


Vahingotonta matkaa toivottaen
Jouni
Canberra

Haagalainen

Perus tapaturmavakuutuksella on heikoilla, jos hakee korvausta surffausvammoista tms.
Ainakin useimmilla Suomessa toimivilla vakuutusyhtöillä on lisämaksusta saatavilla erilaisia tapaturmavakuutuksen "urheilulaajennuksia". Tarkemmat tiedot niiden kattavuuksista saa vakuutusyhtiöltä.
Surffaus ei kuulu niihin lajeihin, joihin ei lainkaan vakuutusta Suomesta saa.

Ei tarvii välttämättä ottaa vakuutusta pätkissä, koska löytyy vakuutuksia, jotka on koko yhtäjaksoisen, max 12 kk, ulkomailla oleilun ajan voimassa, kunhan on kirjoilla Suomessa, ja omaa voimassaolevan KELA kortin.

surfdude

Mitä eroa on matkavakuutuksella ja matkustajavakuutuksella?
Sisältyykö matkavakuutukseen siis tapaturmavakuutus ja matkatavaravakuutus?
Pystyykö matkavakuutuksen hintaa jotenkin lieventämään vedoten siihen medicareen? Tai mitäs se medicare nyt ylipäätään kattaa?

Pitääkö siihen olla erikseen joku vakuutus, kun käy aussilassa töissä tai jos tekee vapaaehtoistöitä, jossain perheessä, vai korvaako matkavakuutus työtapaturmat?

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: surfdude - kesäkuu 05, 2012, 07:10
Mitä eroa on matkavakuutuksella ja matkustajavakuutuksella?
Sisältyykö matkavakuutukseen siis tapaturmavakuutus ja matkatavaravakuutus?

Matkustajavakuutus on henkilövakuutus, mutta sen saa kyllä tapaturman, sairastumisen tms lisäksi korvaamaan erilaisia matkaan liittyviä hankaluuksia, vaikkapa että myöhästyy koneesta 8)

Matkavakuutus voi käytännössä olla sama kun matkustajavakuutus, mutta siihen saa halutessaan myös matkatavaravakuutuksen.

Googlettamalla löytyy paljonkin asiaa koskevia saitteja.

http://www.matkaopas.info/matkavakuutus/

Savonian

Mun keskiviikkoisen kierroksen tulokset oli aika pitkälti tässä:

Trygg:
Ei yli 3kk kestäviä matkavakuutuksia henkilöasiakkaille.

OP-Pohjola:
EASY(nuorison)-kotivakuutukseen liitettynä matkustajavakuutus 50€/yli menevä kuukausi (eli 9-10kk), ilman EASYa 270€/9kk (+ Eurooppalaisen 3kk: perusvakuutus) ja matkavarat 470€/9kk (+Eurooppalaisen 3kk:n perusvakuutus), vakuutussumma oli muistaakseni 500€. Ilman urheilurajoitusta matkustajavakuutus 9kk ajalle olisi yli 1000€. Vakuutuksen voi myöntää 1kk ennen matkan alkua ja vaatiin selvityksen terveydentilasta. Pankki ei voinut laskea kokonaista tarjousta koska se olisi tarkoittanut vakuutuksen ostamista, eikä vakuutusta voi myydä vielä kun lähtöpäivään on yli 1kk. Erillistä tapaturma vakuutusta myyjä ei halunnut laskea koska "sehän kuuluu matkustajavakuutukseen".(+ Kiitos ns "asiakaspalvelun" takia, olen kohta entinen OP-Pohjolan asiakas  :peukkua).

Tapiola:
3kk:n jatkuva matkustajavakuutus ehkä noin 70€ (myyjä ei muistanut sitä eikä viitsinyt avata konetta uudelleen ennen lounaalle lähtöä), ja 9kk 395€ jatkona. Matkatavaravakuutus 700€ tavaroille, ehkä noin 50€/3kk (kts. yllä) ja 128€/9kk. Sukeltaminen ja surffaaminen "niin kuin vakuutusehdoissa sanotaan" (eli ei).

Lähivakuutus:
Yli 3kk:n matkavakuutus vaatii olemassa olevan kotivakuutuksen, joka 10 000€ vakuutussummalla, alle 27-vuotiaalle on 85,5€, sisältäen matkustaja- ja matkatavaravakuutuksen 3000€ saakka 3kk ajaksi. Matkatavaroiden jatkovakuutus 158€/10kk ja matkustajavakuutus 306€/10kk. Vakuutus ei ole voimassa USAssa, mutta kaikkialla muualla maailmassa. Sukeltaminen ja surffaaminen vakuutusehtojen mukaan  (eli sukellus ainakin kielletty). Erillinen urheiluvakuutus olisi mahdollinen, mutta "on niin kallis vuodeksi otettuna ettei kannata Suomesta ottaa". Vaatii voimassa olevan KELA-kortin.

Fennia:
Matkavakuutus (nuorison)kotivakuutuksessa 132,85/3kk, jatko 168€/270vrk (lasketaan päivien mukaan). Erillinen kertavakuutus vuodeksi 189,23€ ja matkatavarat vuodeksi 500€ 93,37€ ja 1000€ 184,56€. Myyjän kertoman mukaan kaikkia lajeja saisi kokeilla kerran, jatkuvaan harrastamiseen, urheiluvakuutus olisi 189,23x2€. Vakuutusehdot on juuri uudistettu, myyjä ei osannut sanoa tai kertoa ihan kaikkea.

IF:
Nettisivujen kautta jätetty yhteydenottopyyntö, ja myyjä soitti seuraavana päivänä. Yli 3kk:n matkavakuutus vaatii voimassa olevan (nuorison)kotivakuutuksen. Tapaturmavakuutus 49,85€ (summassa huomioitu ammattiliiton jäsenyys), urheilurajoitusta ei voi poistaa lisämaksusta. Matkavakuutus vuodeksi Austaraliaan sukellusrajoitus poistettuna 1373,80€, sukellusrajoituksen kanssa 373,51€. Sukellusrajoituksen poisto vaatii keskittäjäjäsenyyden. Kotivakuutus 104,20€ (summassa on huomioitu ammattiliiton jäsenyys)

Jos joku muu löytää vielä jonkun hyvän tarjouksen mikä tästä puuttuu, niin kertokaa toki.

Rockola

Sukeltamista varten voi hankkia erikseen vakuutuksen DAN:in (Divers Alert Network) kautta. Ks.
http://www.daneurope.org/web/guest/sport-plans
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

surfdude

Itse sain parhaan tarjouksen tapiolasta johtuen siitä, että meidän perheellä on siellä kotivakuutus. Mutta ei ne tarjoukset muuallakaan huonoja olleet.

Eli tällainen tarjous tapiolasta:

10 kk reissu
Matkustajavakuutus: 330€
Matkatavaravakuutus menee kotivakuutuksen piikkiin, eli on ilmainen!!!

SIt kun kyselin urheilurajoituksista ja juuri tuosta sukeltamisesta, niin monissa paikoissa hinta tuplaantu. Mut sitten monissa paikoissa sanottiin, että voi ottaa sellaisen kertavakuutuksen sukelluskerroille, että jos päätän vaikka käydä muutamana päivänä sukeltamassa, otan yhteyttä vakuutusyhtiöön ennen sukelluksia, ja saan vakuutettua itseni jollain tyyliin parilla kympillä!! Sama systeemi toimii muidenkin lajien kohdalla, kuten kalliokiipeilyn. Näin mun ei tarvitse maksaa hirveitä summia mistään urheilurajoituksesta koko vuodelta, kun ei kuitenkaan noita lajeja ole koko aikaa varaa harrastaa. Muistaakseni tämä oli mahdollista ainakin If:ssä ja tapiolassa.

No koska aion surffata mahdollisimman paljon reissuni aikana, niin pakkohan se oli kysyä joka paikassa onko se "vaarallisten" lajien listalla. Ja juuri missään ei ollut!!! Tämä tuli mulle aika yllätyksenä, sillä ainakin omasta mielestä surffaus on palhjon riskialttiimpaa kuin joku sukellus ja siinä voi kyllä helposti loukkaantua. Kai ne ei sit vaan suomessa tiedä sitä, mikä kyllä passaa mulle hyvin  :pepsodent

Tässä vaiheessa herääkin sellanen kysymys, et onko tää mun saama tarjous liian hyvä ollakseen totta?! 330 koko 10 kuukaudelta ja muutama hassu kymppi, jos haluaa tehdä jotain extremeä.

bends

Mä kun kävin tapiolassa niin sama tuo 10kk koska mulla siellä jatkuva matkavakuutus, mutta muistaakseni sanoivat matkatavaravakuutuksesta että ekat 3kk ilmasia kotivakuutuksen piikkiin mutta sen jälkeen maksettava lisäkuukausista.. ja sittenhän se hinta nousikin.
Onko siis totta että saat matkatavarat kotivakuutuksen piikkiin? Mä muutin kirjat nyt isäni luokse, eli siis kuulun niiden kotivakuutukseen.

jounij

Eikös Suomessa termillä surfaus tarkoiteta yleensä purjelautailua (ei vissiin kauhean vaarallista?) ja englanninkielinen termi surfing olisi taas suomeksi lainelautailu (jonkin verran vaarallisempaa?)? Näin oli 1980-luvulla, mutta kieli on voinut toki muuttua.


Muistelee
Jouni
Canberra

b9leto00

Tein pienen kyselykierroksen vuodeksi australiaan matkavakuutukselle:

Lähivakutuus 320/12kk
OP-Pohjola 390/12kk
Fennia 189/12kk

Ei taida olla epäselvää minkä otan? Tarjoukseen kuuluu pelkkä matkustajavakuutus, hoitokuluilla ei ole ylärajaa.

bends

huomioikaa sit vuoden vakuutuksissa että se tarkoittaa jatkuvaa matkavakuutusta korkeintaan 3kk matkalle. Siitä eteenpäin pitää ottaa lisäkuukausia ja sittenhän se hinta nousee.

Oli pakko käydä tarkistamassa Fenniassa tänään tuo alle 200e vakuutus. Se tarkoittaa juuri sitä 3kk vakuutusta. Tottakai se toimii jos käyt 3kk välein Suomessa :) Sanoivat siellä, että heillä on reilusti kalliimpaa kuin Tapiolassa (jonka asiakas olen).

Tapiolasta hinnaksi tällainen: vuosivakuutus ekalle 3kk (jonka olen jo vuoden alussa maksanut) 67,00e. Siihen päälle 9kk vakuutusta lisää; 395e. Siihen päälle matkatavara ja -vastuu vakuutus 1000e asti 181e. 2500e asti 445e, mutta en todellakaan ota kuin tuohon tonniin tai sitten 700e asti. Jos kaikki pöllitään samaan aikaan, niin sitten säädetään.

Savonian

Mulle ainakin laskettiin toi 189€ Fenniasta nimen omaan vuodeksi ns kertavakuutuksena. Näin se virkailija ainakin sanoi.

b9leto00

Lainaus käyttäjältä: bends - kesäkuu 12, 2012, 23:18
huomioikaa sit vuoden vakuutuksissa että se tarkoittaa jatkuvaa matkavakuutusta korkeintaan 3kk matkalle. Siitä eteenpäin pitää ottaa lisäkuukausia ja sittenhän se hinta nousee.

Oli pakko käydä tarkistamassa Fenniassa tänään tuo alle 200e vakuutus. Se tarkoittaa juuri sitä 3kk vakuutusta. Tottakai se toimii jos käyt 3kk välein Suomessa :) Sanoivat siellä, että heillä on reilusti kalliimpaa kuin Tapiolassa (jonka asiakas olen).

Tapiolasta hinnaksi tällainen: vuosivakuutus ekalle 3kk (jonka olen jo vuoden alussa maksanut) 67,00e. Siihen päälle 9kk vakuutusta lisää; 395e. Siihen päälle matkatavara ja -vastuu vakuutus 1000e asti 181e. 2500e asti 445e, mutta en todellakaan ota kuin tuohon tonniin tai sitten 700e asti. Jos kaikki pöllitään samaan aikaan, niin sitten säädetään.

Tottakai tarkensin myyjältä että tuo 189 on juurikin koko vuodelle.

E: laitetaan nyt se fennian viesti tähän:

Hei
Kiitos tarjouspyynnöstäsi. Matkavakuutus 12 kuukaudelle  on hinnaltaan 189,23   eur. Kuolinvara- ja haittakorvaus ovat summiltaan 10.000 euroa ja hoitokulut ilman ylärajaa.Vakuutuksessa ei ole omavastuuta. Hinta on sama matkavuorokausien ollessa 331-365 päivää. Mikäli tulet aiemmin takaisin voit hakea maksunpalautusta esittämällä liputFennian konttorilla tulopäivästä.  Ystävällisin terveisin 
xxxx xxxx
myyntineuvottelija

bends

whaat?? Tuohon kuulostaa hyvältä! Mut mä menin Fenniaan kysymään samaa asiaa ja mulle NIMENOMAAN sanottiin etteivät myönnä tuollaisia vakuutuksia, ainoastaan 3kk plus lisä kk. Pitääkin tulostaa tuo sinun viestisi ja mennä takaisin :D Ehkä sana on Kotkassa kiertänyt ettei mulle kannata vakuutuksia antaa kun on tullut niiden turvin tullu kaikkea hölmöä tehtyä :D

Mutta siis, jos mun tosiaan täytyy maksaa se 500e matkavakuutuksesta +matkatavaravakuutuksesta tapiolalle niin voivat olla siellä päässä varmoja että tämä tyttö hyppää viimeisenä päivänä kalliolta ja halkaisee päänsä, että saavat sitten lennättää Finnairilla ykkösluokassa kotiovelle asti.

Suntti

Mä otin vakuutuksen myös Fenniasta, ehdottomasti halvin. Kävin 5 eri vakuutusyhtiössä, mutta melkein järjestäin ne vaati kotivakuutusta pohjalle.

Eli 12kk matkavakuutus, missä 500e matkatavarat niin 282,60e. Ei tosin niitä extreme lajeja.

bends

hitto.. Huomenna kyllä kävelen Fenniaan kysymään, että mitäs kusetusta tämä nyt on :D

Mutta kiitos!

surfdude

Jounij:  "Eikös Suomessa termillä surfaus tarkoiteta yleensä purjelautailua (ei vissiin kauhean vaarallista?) ja englanninkielinen termi surfing olisi taas suomeksi lainelautailu (jonkin verran vaarallisempaa?)? Näin oli 1980-luvulla, mutta kieli on voinut toki muuttua."

---> Joo tarkoitetaan kyllä, mutta kysyin niissä vakuutusyhtiöissä nimenomaan, että saako LAINELAUTAILUA harrastaa, ja kaikissa sanoivat,että joo. Esim. kalliokiipeily ja sukellus vaati urheilurajoituksen poistamisen. Ja esim. offpiste laskettelua tai amerikkalaista jalkapalloa saa harrastaa vain omalla vastuulla.



surfdude

Se mua mietityttää tässä nyt kanssa, kun juttelin kilroyn sivulla chatissa jonkun kilroyn asiakaspalvelijan kanssa ja kysyin oman auton ostosta ausseissa se sanoi ettei siinä ole mitään järkeä. Ausseista ei ulkomaalaiset kuulemma saa tarvittavia vakuutuksia liikenteeseen ja kolarin sattuessa minä joudun maksumieheksi, eikä ne maksut ole todellakaan mitään halpoja. Miten te joilla on ollut oma auto reissullanne olette sitten vakuutukset hoitaneet, vai onko teillä ollut ollenkaan??

Ja mistä tollasen liikennevakuutuksen voi saada. Maksaako sekin sitten aivan perhanan paljon kun sellasen ottaa?

bends

Kävelin Fenniaan ja kerroin heille, että niiltä tosiaan saa vuosimatkavakuutuksia. Olivat ymmällään :D en käsitä. Sanoin etten lähde ennen ku antavat mulle vakuutuksen. No, onneksi en ottanut vielä tapiolan vakuutusta, joka olisi tullut maksamaan yhteensä 500e +aiemmin maksettu jatkuva matkavakuutus 67e. Nyt siis alle 300 eurolla vakuutettu tyttö ja matkatavarat. huoh..

Siispä iso kiitos teille infoista!

Savonian

Mä kävin kanssa hakemassa oman vakuutukseni Fenniasta ja kokonaishintaa tuli vähän reilut 300€ kun otin tavaravakuutuksen 750€:n mukaan joka oli ~130€
Fennian vakuutusehdot muuttuu 1.7. eli olisko tämä kertavakuutus joku uudistus jota ei vielä joka paikassa tunneta.

surfdude

ROCKOLA  "Sukeltamista varten voi hankkia erikseen vakuutuksen DAN:in (Divers Alert Network) kautta. Ks.
http://www.daneurope.org/web/guest/sport-plans  "

Toihan on aivan loistava, ku luin tosta netistä, niin 75€ sukellusvakuutus (pronssitaso) vuodeksi.  :XXXX Täällä siis lukee niin:  http://sukellus.ohtonen.fi/vakuutus.html
Onhan toi nyt parempi ku maksaa vakuutusyhtiölle joku tonni vuodelta urheilurajoituksen poistamisesta vaan sen takia et saa tehdä satunnaisia sukelluksia.  :D

surfdude

By the way, osaatteko sanoa, korvaako matkavakuutus vahingot, jos vaikka kolaroin autolla ausseissa vai pitääkö ottaa erikseen joku pirun kallis liikennevakuutus?

Jouko

Tarviit eli autossa pitää olla erikseen vakuutukset paikaillisesta vakuutusyhtiöstä. 

Eli tarviit minimissään ainakin "Compulsory Third Party" sekä "Third Party Property Damage" vakuutuksen jos et halua ottaa täysvakuutusta, mutta näistä kandee kysellä lisää asiantuntijoilta vakuutusyhtiöstä.

Suncorp Compulsory Third Party (CTP) http://www.suncorp.com.au/insurance/ctp/CAR

LainaaCTP Insurance covers you by providing compensation to other people injured in a motor vehicle accident caused by a negligent driver. Those 'other people' could be other drivers, passengers (in your car and other vehicles), pedestrians, cyclists and motorcyclists - basically anybody hurt as a result of the accident, except you, if you're the at fault driver.

Suncorp Third Party Property Damage http://www.suncorp.com.au/insurance/car-insurance/third-party-damage-cover
LainaaCover up to $20 million (unless a lower limit is shown on your certificate of insurance) for amounts you must legally pay another person to compensate them for loss or damage to their property caused by your vehicle.
Why choose Suncorp Third Party Property Damage Cover?

If you only want protection to cover your liability for damage your car causes to other people's property.

Third Party Property Damage covers you for:

    Damage to other people's property up to $20m (unless a lower limit is shown on your certificate of insurance)
    Damage to your car caused by uninsured drivers (up to $5,000)

It will help protect you against possible financial ruin by providing cover for your liability for loss or damage your car causes to other people's property. For example, if your 1988 model Ford Laser runs into the back of a brand new F430 Ferrari, or your car runs into an expensive jewellery shop, it may help you sleep easier knowing you won't be paying it off for the next 20 years!

Lainauksia Suncorpin sivuilta... niin ja toi ei vielä käsittääkseni korvaa itselle sattuneita vahinkoja eli näistä kannattaa jutella vakuutusyhtiön kanssa paremmin...

Mielestäni vakuuttamattomana ei kannata lähteä matkaan vaikka se rahan säästö kuinka houkuttelisikin, tiedossa on tapauksia joissa onnettomuus on aiheuttanut suuria taloudellisia menetyksiä sekä maasta ulos pääsyvaikeuksia suurien sairaalalaskujen vuoksi (Lue passi kanissa).

JL


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Savonian

Vaikka Suomella ja Australialla on kahden välinen sopimus terveydenhuollosta (ts. kun olet Kelan piirissä saat välttämättömän sairaanhoidon Ausseissa ja maksat saman minkä paikallinenkin). Toisin kuin Suomessa, Australiassa ambulanssikuljetus ei sisälly terveydenhoitokulujen piiriin, ja koska välimatkat on pitkät niin kuljetuskulut voivat nousta todella suuriksi. Puhumattakaan siitä että jos joudutaan tapaturman jälkeen lähettämään ambulanssilentokoneella Suomeen... (amb.lento Egyptistä Suomeen maksaa noi 100 000€). Eli, vaikka matkavakuutus ei ole ihan niin ehdoton kuin esim USAan matkustaessa, se kannattaa silti ottaa ettei omaisten tarvitse ottaa uutta asuntolainaa sitä varten että saavat maailmanmatkaajan kotiin.

surfdude

Joo matkavakuutuksenhan otan ehdottomasti. Mut toi olis hyvä, et ottaisin tapiolalta vuodeksi matkavakuutuksen ja sit vielä erikseen ton sukellusvakuutuksen DAN:ilta.

Mut osaatteko sanoo, paljon noista paikallisista liikennevakuutuksista joutuu maksamaan,niin että uskaltaa lähteä liikenteeseen? Nimittäin jos hirveesti pitää, niin ehkä on vaan parempi ostaa vaikka bussipassi ku autonki ostoon menis nii perhanasti rahaa.  :nuttu:

Kristanna

Mitäs tehdä vuoden jälkeen kun matkavakuutus Suomesta vanhenee eikä uutta saa, koska on tippunut Suomen sosiaaliturvasta pois? Kansainväliset vakuutukset maksaa n.500e/6kk, suolaista. Onko wh-viisumilaisilla mitään mahdollisuutta saada vakuutusta paikallisesta vakuutusyhtiöstä?