WH ja seasonal work

Aloittaja dudki, kesäkuu 28, 2011, 20:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dudki

Moips! Olen lähdössä syyskuussa Ausseihin WH-viisumilla 4-6kk ja seasonal workista haluaisin kysyä pari asiaa..

Jos (lue: kun) haluan vielä joskus hamassa tulevaisuudessa lähteä Australiaan pidemmäksi aikaa second WH-visalla, pitäisi nyt ensimmäisellä kerralla varmistaa, että tulee tuota seasonal workia tehtyä se vaaditut 3kk (88 päivää?). Onko työpäivien tuntimäärät jotenkin rajattu, että yksi päivä on esim. tasan 8 tuntia, eikä vaikka 6?

WWOOF siis hyväksytään myös seasonal workiin, saako se kuitenkin olla esim. kasvien kitkemistä, eläinten hoitoa tms, mitä nyt kyseisellä farmilla olisi töitä tehtävänä, vai onko WWOOF myös jotenkin rajattu, että mitä sen täytyy olla? Ja päteekö tässä myös nämä alueelliset paikat, eli että WWOOF-paikan pitää olla regional australiassa?

Jos ymmärsin oikein, palkaton työ käy myös vaikkei olisikaan luomutila. Onko näin? Eli voisin mennä ihan mihin tahansa farmille (in regional australia) ja tehdä maatilan hommia, ja saada näin kerrytettyä 3kk vaadittua seasonal workia?

Semmoista vielä, että löytyyköhän syksyllä töitä itärannikolta (tiedän, regional australia ei kata itärannikon suurimpia kaupunkeja, mutta käsittääkseni esim. Ayr kelpaa?), hedelmän poimintaa/pakkausta ja eläimiin liittyvää duunia..? Enemmän ehkä tuo eläinfarmihommiin päin kallistunut työ kiinnostaisi.

Ja kirjoittaako työnantajat ihan mielellään työtodistuksia, ettei tarvitse pelätä jatkuvasti töitä tehdessä, ettei todistusta tulekkaan?

Kiva jos tästä jotain selkoa saa ja toivottavasti saan myös vähän jelppiä,
tackar! :)


fatamorgana

Moikka,

lukaise tästä:
http://www.immi.gov.au/visitors/working-holiday/417/specified-work.htm#a

Specified workin ei tarvitse olla maatiloilta, mutta todennäköisimmin sinun on helpointa löytää sieltä töitä WH:lla. Esim. kaivoksille on todella vaikea päästä ilman työkokemusta. Specified-työ voi olla myös vapaaehtoistyötä jossain syrjemmällä seudulla, mutta sinun pitää seurata, että vaaditut tuntimäärät täyttyvät. Eli että teet täkäläisen laskutavan mukaan täysipäiväistä työtä, yleensä 37,5h/vko, alasta riippuen jokin muukin tuntimäärä voi tulla kyseeseen.

Toisen WH:n voi saada vain, jos olet ollut vaaditut 3 kk specified workissa. Eli jos olet nyt 4-6 kk WH:lla, etkä ehdi sinä aikana tehdä 3kk vaadittua specified-pätkää, sinun käytännössä täytyy tulla takaisin ausseihin ennen kuin 1. WH:si loppuu ja ehtiä tehdä ne 3 kk, tai toista WH:ta ei voi saada. Eli kannattaa heti kättelyssä suunnata specified workiin... Huomaa kuitenkin, että täällä on nyt talvi, eikä esim. hedelmänpoimintaa ym. farmityötä ole tarjolla juurikaan! Eiköhän sekin vilkastu tuossa loka-marraskuulla taas.

Hoyryjyra

Niitä tunteja ei käytännössä tarkistella mut työpäivät pitää tehdä. Tekevät usein pistokokeita ja saattavat vaatia todisteita, jopa soittavat farmille ettet ole valehdellut. Varaa ainakin 4kk tuohon seasonal workin tekoon, harva farmi antaa tehdä töitä 7d viikossa. Ja harva jaksaa muutenkaan rankkaa farmityötä ilman vapaita. Syyskuussa on tropicissa hommia. Nyt on talvi mut Kununurrassa lännessä alkaa picking. Töitäkään ei kaikille riitä. Paras veto olis talvisin etelän kylmässä pruning. Alkaa margaret riveril heinäkuun lopulla tjsp.

aussietraveller

Tervehdys. Itsellä myös lähtö Ausseihin "lähenee". Tammikkuun suunnalle tarkoitus ottaa lento ja kierrellä 1-3 kk Aasiassa, jonka jälkeen rantautua pohjois-ausseihin. Kysymys koskee passia. Katsoin mun passia ja se menee vanhaksi 8/2014. Tää ei sinällään ole mikään ongelma, jos olen sen pari vuotta Australiassa. Voi myös olla, että lähden jo vuoden päästä takaisin, TAI jään sinne pidemmäksi aikaa. 8)

Jos päädyn jäämään ja saan siihen oikeuttavan viisumin, niin saako passin uusittua sieltä käsin, vai vaatiiko se visiittiä Suomeen. Pitääkö ekaan WH-hakemukseen liittää tarkat tiedot myös passin voimassaoloajasta ts. Pitääkö mun tietää jo ennen hakemuksen tekoa, uusinko passini, vai en?



sim

Lainaus käyttäjältä: aussietraveller - heinäkuu 07, 2011, 03:27Jos päädyn jäämään ja saan siihen oikeuttavan viisumin, niin saako passin uusittua sieltä käsin, vai vaatiiko se visiittiä Suomeen.

Passin saa uusittua Australiassa (vain) Sydneyssä, joten reissu sinne tarvitaan mutta ei aivan Suomeen asti.

aussietraveller

Lainaus käyttäjältä: sim - heinäkuu 07, 2011, 08:48
Lainaus käyttäjältä: aussietraveller - heinäkuu 07, 2011, 03:27Jos päädyn jäämään ja saan siihen oikeuttavan viisumin, niin saako passin uusittua sieltä käsin, vai vaatiiko se visiittiä Suomeen.

Passin saa uusittua Australiassa (vain) Sydneyssä, joten reissu sinne tarvitaan mutta ei aivan Suomeen asti.

Hyvä tietää. Sehän riittää :peukkuy. Osaatko sanoa, kysytäänkö hakemuksessa passin voimassaoloaikaa ja pitääkö sen täsmätä matkustuspassiini?



joon3

Kyl siin WH-hakemukses kysytää passin voimassaoloaikaa. Eikä varmaan kannata laittaa siihen mitää väärii päivämäärii jos sitä tarkotit. Voi olla ettei hakemus ehkä mene läpi tai voi tulla jotain muita ongelmii.

aussietraveller

Lainaus käyttäjältä: joon3 - heinäkuu 07, 2011, 19:02
Kyl siin WH-hakemukses kysytää passin voimassaoloaikaa. Eikä varmaan kannata laittaa siihen mitää väärii päivämäärii jos sitä tarkotit. Voi olla ettei hakemus ehkä mene läpi tai voi tulla jotain muita ongelmii.

Sitä hain lähinnä takaa, että tarviiko sitä uusia. Täytyy tsekata paikan päällä kuinka pitkään siellä viihtyis ja loppuvuodesta oon todennäkösesti jktps Sydneyssä ja sen saa hoidettua siinä samalla. Sitä lähinnä kelasin, että jos kotimatkalla Suomeen innostun kiertämään Aasiaa pidempään, niin passin voimassaoloaika voi tulla vastaan. Monet maathan ilmeisesti edellyttää pidempiä voimassaoloaikoja passille.



sim

Lainaus käyttäjältä: aussietraveller - heinäkuu 07, 2011, 20:56Sitä hain lähinnä takaa, että tarviiko sitä uusia. Täytyy tsekata paikan päällä kuinka pitkään siellä viihtyis ja loppuvuodesta oon todennäkösesti jktps Sydneyssä ja sen saa hoidettua siinä samalla. Sitä lähinnä kelasin, että jos kotimatkalla Suomeen innostun kiertämään Aasiaa pidempään, niin passin voimassaoloaika voi tulla vastaan. Monet maathan ilmeisesti edellyttää pidempiä voimassaoloaikoja passille.

En osaa nimenomaan WH-viisumeista sanoa, mutta yleisesti ottaen jos passi menee vanhaksi viisumin voimassaoloaikana, marssitaan vaan DIAC:in toimistoon uuden ja vanhan passin kera ja viisumin siirto onnistuu välittömästi ja kivuttomasti ilman sen kummempia hakemuksia, muutoksia tai prosesseja.

En siis usko että 8/2014 voimassaoloaika on mikään ongelma.

aussietraveller

Lainaus käyttäjältä: sim - heinäkuu 07, 2011, 22:36
Lainaus käyttäjältä: aussietraveller - heinäkuu 07, 2011, 20:56Sitä hain lähinnä takaa, että tarviiko sitä uusia. Täytyy tsekata paikan päällä kuinka pitkään siellä viihtyis ja loppuvuodesta oon todennäkösesti jktps Sydneyssä ja sen saa hoidettua siinä samalla. Sitä lähinnä kelasin, että jos kotimatkalla Suomeen innostun kiertämään Aasiaa pidempään, niin passin voimassaoloaika voi tulla vastaan. Monet maathan ilmeisesti edellyttää pidempiä voimassaoloaikoja passille.

En osaa nimenomaan WH-viisumeista sanoa, mutta yleisesti ottaen jos passi menee vanhaksi viisumin voimassaoloaikana, marssitaan vaan DIAC:in toimistoon uuden ja vanhan passin kera ja viisumin siirto onnistuu välittömästi ja kivuttomasti ilman sen kummempia hakemuksia, muutoksia tai prosesseja.

En siis usko että 8/2014 voimassaoloaika on mikään ongelma.

Hyvä tietää. Maksaakohan passin uusiminen Sydneyssä huomattavasti enemmän (pari kybää sinne tänne) Suomeen verrattuna. Osaatko sanoa mitään käsittelyajoista?



Paula_Liina

Juuri hain uutta passia Sydneyssa. Hinta oli reilu 160 dollaria (en muista tarkkaan montako dollaria paalle oli). Jos et paase itse noutamaan passia vaan haluat uuden passin lahetettavan sinulle postitse niin se maksaa ekstraa. Kasittelyaika netin mukaan 3-4 viikkoa, voin laittaa sitten tietoa etta kauanko kesti kun sen saan (nyt mennyt vasta 1.5 viikkoa).

Paivitys: Tasan kaksi viikkoa kesti saada uusi passi.  :)


aussietraveller

Kiitos vastauksista :peukkuy

Täytyy tota vielä funtsia. Jos saavun maahan maaliskuussa 2012 ja poistun kahden vuoden päästä, en enää voi matkustaa Venäjälle vanhalla passilla. Tarkoitus on tulla takaisin, jos päätän tulla takaisin, junalla Siperian halki ja Venäjän viisumiin vaaditaan vähintään 6kk voimassa oleva passi. Toiseksi passin hankinta maksaa huomattavasti enemmän Australian päässä.

Sivuilla oli maininta WH-viisumin hinnasta. Siellä luki 350€. Ymmärtääkseni maksoin omastani, joka myönnettiin viikko sitten pyöreät 200€. Onko hinnat muuttuneet, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?



SaQ

Lainaus käyttäjältä: aussietraveller - heinäkuu 13, 2011, 22:24
Sivuilla oli maininta WH-viisumin hinnasta. Siellä luki 350€. Ymmärtääkseni maksoin omastani, joka myönnettiin viikko sitten pyöreät 200€. Onko hinnat muuttuneet, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Taitaa kaantya jalkemmaisen puolelle...  :D Suomen lahetysto julkaisema hinta Working Holiday -viisumista on viisumille jonka australialainen nuori voi halutessaan hakea Suomeen. Ei he taida valittaa siita paljon suomalaiset joutuvat maksamaan immille tullakseen tanne. WH-viisumikaytanto on aina vastavuoroinen eli jos kerran suomalaiset voivat tulla tanne niin ausseille pitaa tarjota sama vaihtoehto tulla Suomeen.

Itse lahtisin matkaan silla passilla mika sulla nyt on, jos suunnitelmat on viela tarkkuusluokkaa 1-2 vuotta Australiassa ja 1-3kk Aasiassa: sille nykyiselle passille on kuitenkin se WH-viisumi jo haettu. Jos olet satavarma siita etta joudut passin matkalla uusimaan niin siina tapauksessa tekisin sen Suomessa vahan ennen lahtoa. Selvita sita ennen miten WH-viisumin siirto onnistuu uudelle passille.

aussietraveller

Lainaus käyttäjältä: SaQ - heinäkuu 14, 2011, 10:14
Lainaus käyttäjältä: aussietraveller - heinäkuu 13, 2011, 22:24
Sivuilla oli maininta WH-viisumin hinnasta. Siellä luki 350€. Ymmärtääkseni maksoin omastani, joka myönnettiin viikko sitten pyöreät 200€. Onko hinnat muuttuneet, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Taitaa kaantya jalkemmaisen puolelle...  :D Suomen lahetysto julkaisema hinta Working Holiday -viisumista on viisumille jonka australialainen nuori voi halutessaan hakea Suomeen. Ei he taida valittaa siita paljon suomalaiset joutuvat maksamaan immille tullakseen tanne. WH-viisumikaytanto on aina vastavuoroinen eli jos kerran suomalaiset voivat tulla tanne niin ausseille pitaa tarjota sama vaihtoehto tulla Suomeen.

Itse lahtisin matkaan silla passilla mika sulla nyt on, jos suunnitelmat on viela tarkkuusluokkaa 1-2 vuotta Australiassa ja 1-3kk Aasiassa: sille nykyiselle passille on kuitenkin se WH-viisumi jo haettu. Jos olet satavarma siita etta joudut passin matkalla uusimaan niin siina tapauksessa tekisin sen Suomessa vahan ennen lahtoa. Selvita sita ennen miten WH-viisumin siirto onnistuu uudelle passille.

Hyvä pointti toi viisumi-passiasia. En ollut sitä edes tullut ajatelleeksi. Toi yllä oleva selittää aika hyvin miksi hinnat heitteli :D



Goon

Lainaus käyttäjältä: Hoyryjyra - kesäkuu 29, 2011, 14:20
Niitä tunteja ei käytännössä tarkistella mut työpäivät pitää tehdä. Tekevät usein pistokokeita ja saattavat vaatia todisteita, jopa soittavat farmille ettet ole valehdellut. Varaa ainakin 4kk tuohon seasonal workin tekoon, harva farmi antaa tehdä töitä 7d viikossa. Ja harva jaksaa muutenkaan rankkaa farmityötä ilman vapaita. Syyskuussa on tropicissa hommia. Nyt on talvi mut Kununurrassa lännessä alkaa picking. Töitäkään ei kaikille riitä. Paras veto olis talvisin etelän kylmässä pruning. Alkaa margaret riveril heinäkuun lopulla tjsp.
Jos työskentelet samalla farmilla kokopäiväisesti niin voit laskea myös vapaat viikonloput tuohon 88 päivään eli ei tarvitse olla 88 työpäivää viisumin saadakseen. Ei ole mutua, vaan löytyy tuolta immi.gov.au:n tietopaketista. Eli kolme kuukautta riittää farmilla viittä päivää viikossa tehden. Työnantaja merkkaa siihen lomakkeeseen, johon kirjataan regional work, sekä varsinaiset työpäivät, että työn alkamis- ja päättymispäivän. Tämä todennäköisesti siksi, että näkevät tuota varsinaisia työpäiviä työnkestoon verraten, että olet työskennellyt kolme kuukautta suht normaalia työviikkoa tehden etkä esim. yhtä tai kahta päivää viikossa, joka ei ole normaali työviikko eikä täten riitä. Ja jos arveluttaa toisen vuoden viisumin saanti niin jos työskentelet samalla farmilla kolme kuukautta niin tuskin on ongelma farmarille kirjata varsinaisiksi työpäiviksi se vaadittavat 88 päivää, vaikka et 7 päivää viikossa olisikaan työskennellyt. Ainakin oma farmari kirjasi sen meikäläiselle ihan pyytämättä, kun halusi varmistaa, että saan sen toisen vuoden viisumin.

Prefix

Saanen antaa tahan aiheeseen palautetta.. Siis tuo 88tyopaivaa on varsin tarkka asia, olen talla nykyisella farmillani nahny varsin monta, jotka eivat ole saaneet kasaan noita paivia, itteasiassa mun kamppis tuli takas 3vkoksi, jotta saa paivat tayteen..

Elikka, jos olet full-time worker niin silloin myos viikonloput lasketaan tuohon 88pvaan ja se 3kk riittaa, mutta totuushan on, etta suurin osa meikalaisista on casual workereita ja silloin tarvitsee olla toissa tuo 88pvaa..

Eihan tietenkaan sanottua ole, etta jokaisen kohdalla oltaisiin yltiotarkkoja, olen kuullut, etta osa on paassyt lapi tekematta noita kaikkia paivia, mut suurin osa on jaanyt ilman 2.vuotta kun ei ole ollut noita 88pvaa taynna..

Goon

Lainaus käyttäjältä: Prefix - heinäkuu 25, 2011, 18:56
Saanen antaa tahan aiheeseen palautetta.. Siis tuo 88tyopaivaa on varsin tarkka asia, olen talla nykyisella farmillani nahny varsin monta, jotka eivat ole saaneet kasaan noita paivia, itteasiassa mun kamppis tuli takas 3vkoksi, jotta saa paivat tayteen..

Elikka, jos olet full-time worker niin silloin myos viikonloput lasketaan tuohon 88pvaan ja se 3kk riittaa, mutta totuushan on, etta suurin osa meikalaisista on casual workereita ja silloin tarvitsee olla toissa tuo 88pvaa..

Eihan tietenkaan sanottua ole, etta jokaisen kohdalla oltaisiin yltiotarkkoja, olen kuullut, etta osa on paassyt lapi tekematta noita kaikkia paivia, mut suurin osa on jaanyt ilman 2.vuotta kun ei ole ollut noita 88pvaa taynna..
Kyllä kyllä, 88 päivää on tarkka (muuta ei kai kukaan ole väittänytkään?), mutta minun tarkoitukseni oli vain oikoa tuota Hoyryjyran viestiä, josta saa sen kuvan, että noiden 88 päivän on kaikkien oltava varsinaisia työpäiviä, vaikka työskentelisi samalla farmilla kokopäiväisesti.

Hoyryjyra

Empä ole immiä lukenut, tätä mutua kuulin toimistotytöltä joka nämä paperit täyttelee. Merkkaavat alkamis ja päättymispäivän ja 6 päivää laskevat joka viikolle jonka kirjaavat kaavakkeeseen. Jos immissä noin lukee niin eiköhän se läpi mene vaikka farmari tuon lapun väärin täyttää. Minun työpäivät kasautuivat 3 eri farmilta pätkissä, parempi pelata varman päälle kuin itkeä jälkikäteen(9 päivän työttömyys vähän stressasi kun työtilanne oli tosi huono ja aika alkoi käydä vähiin) :)

Sarri

Mun kasittaakseni ei tarvihe teha taysia viikkoja (5pv/vko) jos on samalla farmilla yhtajaksosesti sen 88paivaa, mutta jos tekee patkissa eri paikoissa, on tyopaivia oltava se 88.

Wwooffing kirjassa on merkinta jokaisen farmin perassa jotka voi allekirjottaa toisenvuoden visa paperit. Helppo siis sielta bongata.

Jos hostellien kautta meinaa tehda nuo paivat, kannattaa varata reilusti enemman aikaa, koskaan ei tiia miten ne hommat menee, nimim, kokemusta on.. Ja tyotodistuksia, tai edes tilinauhoja (ei voi siis hakea veroja takas) ei monelta hostellin kautta saadusta tyopaikasta saa, valitettavasti.

Tallahetkella on pruning season etelassa, syyskuun alussa ilmeisesti loppuu.

Visa paivat melkein kasassa, lauantaina 88, woohoo! :)

elluvellu

hei. olen itse lähdössä tässä kuussa auesseihin WH:lla vuodeksi.. jos olet yksin matkaan lähdössä olisi ehkä kiva tavata paikan päällä ja tutustua? itsekkin meinasin tehdä sen vaaditun ajan niitä farmihommia mutta muuten ajattelin etsiä töitä baareista yms.