WH Uuteen-Seelantiin

Aloittaja Wilmina, maaliskuu 03, 2008, 13:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wilmina

Moi,

kun tasta vahan valia tulee tanne Aussifoorumille kysymyksia, ajattelin listata vahan perusfaktaa, jota itse olen tarvinnut Uuteen Seelantiin siirtyessa.

- WH:n voi hakea netista; http://www.immigration.govt.nz/migrant/stream/work/workingholiday/finlandwhs.htm

- WH on suomalaiselle maksuton. Tosin niita myonnetaan vain rajattu maara.

- Viisumilla saa olla maks 3 kk toissa samalla tyonantajalla. (Vinkki: hedelmanpoimijoista on huutava pula Hawkes Bayn alueella)

- Kun sinulle on myonnetty viisumi, sinulle lahetetaan meili. Tulosta tama ja ota mukaan maahan saapuessasi. Myos tulli kysyy tuota tulostetta, vaikka kylla mulla ainakin loysivat viisumin systeemistaan myos ilman tulostetta. Taalla ei saa mitaan erillista wh-tarraa passiin, vaan tuloste on todisteena viisumista tyonantajille.

- Vaikka WH:lla ei tartte olla lippua ulos Uudesta Seelannista, niin sinne Air New Zealandilla lennettaessa on se oltava. Tuo yritys ei ota kyytiin ilman, meinasi kayda ohraisesti... :nuttu:

- Verokortin tai australialaisen TFN:n sijaan tarvitset IRD numeron, jotta saat veroja maksettua. Sellaisen voi hakea ihan postin avulla, kunhan on osoite. Sen saaminen postitse kestaa 1-2 viikkoa. Lisaa tietoa taalta: https://www.ird.govt.nz/

- Ainakin 2007 sai tienata 38 000 dollariin asti mjaksamalla vain 19,5% veroja.

- Pankkitilin saa avattua henkkareiden avulla. Tosin henkkareita taytyy olla useampi, passi mukaan lukien. IRD numero tulee myos ilmoittaa pankille, jonne tienestit aikoo laittaa (he ilmeisesti ohjaavat verot suoraan jonnekin???).

Siina kai ne perusjutut tulivat. Kannykan kaytto on ausseihin verrattuna kallista, tosin verkko on kattava. Ihmiset on tosi ystavallisia ja ihania - paitsi tietty tietyilla aluille yoaikaan... Tosi kaunis maa, kannattaa kokea!

W




eevis

Kiitos loistavasta infopläjäyksestä, Wilmina!  :god:
Dees - We will bloody bounce back!!!


ensiferum

Tässäpä oli hyvää informaatiota uuteen-seelantiin aikovalle!

Mites tuo pankkitilin aukausu + useampi henkkari. Eikai siellä nyt suomalaista ajokorttia tai kelakorttia lasketa viralliseksi henkilötodistukseksi. Pitääkö sitten olla kaksi passia? Eli ainostaan kahden maan kansalaisille??  ??? :D

hessukessu

Lainaus käyttäjältä: ensiferum - huhtikuu 08, 2008, 21:27
Tässäpä oli hyvää informaatiota uuteen-seelantiin aikovalle!

Mites tuo pankkitilin aukausu + useampi henkkari. Eikai siellä nyt suomalaista ajokorttia tai kelakorttia lasketa viralliseksi henkilötodistukseksi. Pitääkö sitten olla kaksi passia? Eli ainostaan kahden maan kansalaisille??  ??? :D

Henkilökortti?

Isa03k

Suomen, eli EU:n ajokortti kay Ausseissa ainakin virallisena henkkarina. Tietty lennot ja tyopaikka ja pankki yms. vaatii passin, mutta siis toisena. Perth oli ainut paikka jossa yokerhoissa rutistiin etta passi pitaa olla, taalla Sydneyssa en enaa kanna passia mukana. Meni se tossa just rikki etta ei oikeen viitti esitella leikeltya (mitatoity =kulmat pois) passia niin onneks on toi ajokortti.

Amppari

Kiitoksia infopläjäyksestä, tuota onkin etsitty :)

Isa03k

Nyt pitaa tahan laittaa etta revin hiuksia paasta taalla ku just ton kirjottamisen jalkeen joku saaakelin huumehorho repi taalla Sydneyssa laukun kadesta ja paineli meikan kamojen kanssa menemaan :nuttu:
Ei tee mieli semmosten kanssa alkaa tappelemaan, sielta tulee helposti puukosta tms. Ja kun menee Suomen ajokortti, luottokortti ja kaikki muukin oleellinen jonka aija rahojen putsaamisen jalkeen on ihan varmaan laittanu roskiin niin ei paljon naaarata!!  >:(
Mutta tietty ittelle ei kayny mitenkaan, sehan tas on tarkeinta.  :peukkuy

Etta pitakaa silmat auki maailmalla, nimimerkki ensimmaisen kerran ryostetty ja neljas asuinmaa menossa..

Silppu

Lainaus käyttäjältä: Isa03k - kesäkuu 23, 2008, 12:27
Ja kun menee Suomen ajokortti, luottokortti ja kaikki muukin oleellinen jonka aija rahojen putsaamisen jalkeen on ihan varmaan laittanu roskiin niin ei paljon naaarata!!  >:(

No johan sattui sinulle ikävästi käymään. Toivottavasti myös muistit mitätöidä luottokortin samantien. Kaikki kun eivät heitä sitä suoraan roskiin....

Silppu

muotimo

Lainaus käyttäjältä: Isa03k - kesäkuu 23, 2008, 12:27
Nyt pitaa tahan laittaa etta revin hiuksia paasta taalla ku just ton kirjottamisen jalkeen joku saaakelin huumehorho repi taalla Sydneyssa laukun kadesta ja paineli meikan kamojen kanssa menemaan :nuttu:
Ei tee mieli semmosten kanssa alkaa tappelemaan, sielta tulee helposti puukosta tms. Ja kun menee Suomen ajokortti, luottokortti ja kaikki muukin oleellinen jonka aija rahojen putsaamisen jalkeen on ihan varmaan laittanu roskiin niin ei paljon naaarata!!  >:(
Mutta tietty ittelle ei kayny mitenkaan, sehan tas on tarkeinta.  :peukkuy

Etta pitakaa silmat auki maailmalla, nimimerkki ensimmaisen kerran ryostetty ja neljas asuinmaa menossa..

(Sori ettei talla ole NZ:n kanssa mitaan tekemista.)
Kauheeta mutta onneksi ei sulle kayny mitaan! Reilu viikko sitten mun tyo/opiskelupaikan (UTS Ultimossa) edessa ryostettiin pyssylla osoitellen tyontekija kun han lahti myohaan (2am) toista. Olkaa varovaisia!  Rikollisista viela, yolla ikkunat lukkoon vaikka olis kalterit. Mulla kerran kavivat kylassa yolla Paddingtonissa, kalterit vaansivat car jackilla (sori, kielimuuri enka autoista tieda mitaan millaan kielella  :confuse) isommalle reialle. Olin tunnin ollu aamulla hereilla ennen kuin tajusin mitaan puuttuvan ja sen etta kalterit nayttivat aika erilaisilta entiseen... Ja koko keskustan alueella pitaisin auton over lukossa. Jos siis ajaisin, kavereita on ryostetty liikennevaloissa useamman kerran.

Mutta mutta, ei ole tarkoitus pelotella, aika kuhmuitta tassa on 12+ vuotta selvitty.

Isa03k

Joo sori edelleen aiheen vieresta. :god:
Joo pitaa sanoo etta kun selvinpain liikkuu ja kulkee maaratietosesti niin silla jo selviaa suurimman osan horhojen tutkan ohi. Meikalla kummassakin ontu niin saa vahan itteakin syyttaa. Soitin jo Kings Crossin poliisiasemalta luottokortin mitatoimisen kansainvaliseen linjaan siina itkusena ja sitten Okolle uudestaan. Poliisit heitti siina kotiin kun bilevaatteissa ilman mitaan omaisuutta on vahan orpo olo kavella aamukuudelta tuolla Crossilla(tai missaan muuallakaan senpuoleen). Uutta korttia edelleen odottaessa ja ryostosta kuukausi.. Ajokorttia en lahde edes hakemaan kun siina menis sitten ika ja terveys. Nyt vaan sormet ja varpaat ristiin etta passi sailyy.  :) :peukkuy

ensiferum

Lainaus käyttäjältä: Isa03k - kesäkuu 02, 2008, 15:18
Suomen, eli EU:n ajokortti kay Ausseissa ainakin virallisena henkkarina. Tietty lennot ja tyopaikka ja pankki yms. vaatii passin, mutta siis toisena. Perth oli ainut paikka jossa yokerhoissa rutistiin etta passi pitaa olla, taalla Sydneyssa en enaa kanna passia mukana. Meni se tossa just rikki etta ei oikeen viitti esitella leikeltya (mitatoity =kulmat pois) passia niin onneks on toi ajokortti.

Jaa, entäpä jos ei ole EU ajokorttia vaan tuo vanhemman mallinen läpyskä? Muistelen, että Sydneyssä se kelpasi ainakin johonkin baareihin ja toisiin taas ei. Eli ei taida olla mitään virallista käytäntöä sen suhteen?

RUU

Lainaus käyttäjältä: ensiferum - elokuu 13, 2008, 00:51
Lainaus käyttäjältä: Isa03k - kesäkuu 02, 2008, 15:18
Suomen, eli EU:n ajokortti kay Ausseissa ainakin virallisena henkkarina.
Eli ei taida olla mitään virallista käytäntöä sen suhteen?

Mihin tuo käsitys EU-ajokortin virallisesta kelpoisuudesta perustuu? Viralliset 100 pisteen ID:hen kelpaavat dokumentit ovat (Tullin lista, numero = niiden pistearvo):
Primary documents
Passport (current or expired within the last 2 years, but not cancelled) 70
Birth Certificate 70
Citizenship certificate 70
Secondary documents
Australian drivers licence 40
Public Service Employee ID card 40
Social Security card 40
Tertiary Education Student ID card 40
Mortgage documents 35
Letter from employer (current or within last 2 years) 35
A Rating Authority e.g. land rates 35
Utility bill * e.g. electricity, gas, telephone 35
ATM card, credit card, bank book, bank statement * 25
Council Rates Notice 25
Medicare card 25
Marriage Certificate 25

Epävirallisissa yhteyksissä EU-ajokortti yleensä kyllä kelpaa hyvin, onhan siinä kaikki ns Photo ID:n elementit. Virallisissa yhteyksissä sillä ei kuitenkaan ole mitään painoarvoa.

Jännä muuten huomata, että esim pankki ja Medicare vaativat 100 pisteen ID:n mutta heidän antamansa kortti on "heikompi" kuin esim kaasulasku, jonka toimittaja ei ole varmentanut henkilöllisyyttäni...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Wilmina

Pitkästä aikaa täällä niin pikkulisä: sekä Ausseissa että Uudessa Seelannissa käytin pääasiassa suomalaista ajokorttia henkkarina. Ja mulla oli silloin vielä se mammutinaikanen ja -kokoinen vanha kortti. Koskaan ei ollut ongelmia, kun kulmassa luki driver's license. Sit kortin numeroksi ne aina kirjoitti hetun... ;) mut on siis kelvannut toisena henkkarena pankeissakin. Useessa tilanteessa, jossa henkilöllisyyttä usean kortin avulla piti todistaa kelpasi luottokortti lisätodisteeksi.

Täällä päässä (= back in Finland) oon törmänny yhteen aika mulle uskomattomaan juttuun: kuinka hankalaa aussiajokortin kääntäminen suomalaiseksi on! On kestänyt tähän mennessä yli 2kk, ollaan saatu 5-6 kertaa eri infoa siitä, miten tulee toimia ja informoida poliisin käsittelijöitä siitä, että kyllä, aussikortti hyväksytään suoraan, ei, ei tarvitse osallistua ajotestiin. Aina kun tulee onkelma, Suomen poliisi soittaa mulle, ei mun miehelle, koska sen hakemuksessa lukee, että se puhuu vaan englantia. Pitäisikö huolehtia, kun Suomen poliisista tuolta ajokorttejakäsittelevältä yksiköltä ei näytä englannin kielen taitoisia löytyvän?! Mahtaa olla hankalaa maahanmuuttajille, joilla ei ole suomalaisia tuttuja auttamassa!



Isa03k

Hei onko kellaan tarkempaa tietoa Uuden-Seelannin veronpalutuksesta vai onko semmosta olemassakaan? Olen kuullut hajanaisia kommentteja, ettei veroja saisi takaisin tai saisi tosi pienen osan. Eli ei ollenkaan samaan malliin ku Ausseissa. Ird:n nettisivuilla vahan siihenkin malliin sanotaan.

Jaaks

Niin ne siellä väittävät:
LainaaMost people who earn salary or wages pay the correct amount of tax during the year. However, if you're employed for only part of the year, or have more than one job, you could be entitled to a tax refund at the end of the year.

Individual New Zealand Income Tax

Isa03k

Laitetaas tähän nyt kokemusta noista veronpalautuksista... Sain hajanaisista aussi-töistä 400e palautusta firman kautta takaisin, vaikka joutuivat onkimaan palkkakuitteja entisiltä työnantajiltani yms.

Noh NZ:stä palanneena kun löyty tiliotteet ja palkkakuitit prikulleen, että ois voinnu IRD:n kautta hakea, mutta tuntu että yhteydenpito siihen päähän tökki. (Soittelin useampaan kertaan aamuyöllä ja pyysin nettihakemuksen edellyttävää DLN-numeroa, jonka saa vain postissa, minulle lähetettiin kuukauden päästä Earnings Summary  :D) Olin tehnyt töitä puoli vuotta putkeen ja maksanut n. 1000e veroja, yhdestä firmasta sain arvion, että noin 200NZD (alle 80e...) ois tulossa takaisin..  :nuttu: Mä melkeen suutuin sille huonoa enkkua puhuneelle toimistoflikalle puhelimessa että hei, maksaako vaivaa... Noh rahaahan se kai on sekin.  >:( Vähä vaan pännii, kun jo viisumihakemuksessa lukee, että NZ ei tarjoa mitään sosiaaliturvaa tms. vaan on oltava omat sairasvakuutukset(niinkun olikin), enkä käyttäny mitään heidän palvelujaan, jos ei postikäyntiä lasketa.. Noh maassa maan tavalla tai maasta pois. ;)

Että pari syytä tehdä töitä Ausseissa WH:lla; palkka rutkasti parempi, saat verosi takaisin!  8)

Baazu

Heip,

Laitoin just hakuseen WH:n Uuteen-Seelantiin, mietin mikä teillä  on ollut kokemuksena online hakemuksen käsittelyajasta? Meinaan että tulee 15. päivä 31v. täyteen ja jänskättää kerkeekö päätös tulla...

Baazu

Lainaus käyttäjältä: Baazu - marraskuu 05, 2009, 17:09
Heip,

Laitoin just hakuseen WH:n Uuteen-Seelantiin, mietin mikä teillä  on ollut kokemuksena online hakemuksen käsittelyajasta? Meinaan että tulee 15. päivä 31v. täyteen ja jänskättää kerkeekö päätös tulla...

Vastaanpa itselleni, 2 työpäivää meni hyväksyntään, eli jäi reippaat 4 työpäivää deadlineen... :D

Inkaa

Vaikka Dunderi mua varoittelikin, ettei tänne ainakaan 220 päivään ole vastattu, ajattelin silti kirjoitella tänne.

Tarkoituksena on siis lähteä Uuteen-Seelantiin WH:lla, tosin sitä ennen viettää aikaa noin kuukauden verran Sydneyssä turistiviisumin turvin. Toisessa ketjussa puhuin aiemmin lähteväni Sydneyn suunnille au pairiksi, mutta lykkäsimme koko ideaa ensi vuoden loppupuolella. Tämä selvitys siksi, että mun suunnitelmien "vaihtumista" on keretty pohtimaan jo useampaan otteeseen  >:D Uusi vuosi olis myös tarkoitus viettää Sydneyn suunnilla!

Tällä hetkellä on eräs duunipaikka tiedossa Aucklandin suunnilla, joskaan ei ole kun vain 97% varma vielä.  ;)
NZ WH:ssa tosin on tuo varjopuoli, että max. 3kk saa olla saman työnantajan leivissä, mutta se on tietenkin parempi kuin ei mitään (: Onko muuten NZ myös tuo max. 6kk töitä sen WH:n aikana? Yritin selailla tuolla nettisivuilla, mutta en löytänyt mainintaa.

Liput hommaan tossa syys-lokakuun aikana, tsekkaillen tietysti mahdollisimman edullisia sellaisia. Uusi passi pitäis hommata loppuviikosta, jonka jälkeen haen sitten itse viisumin.
Matkaseura ei olis todellakaan pahitteeksi! Ausseissa en reppureissaamista töiden takia ehtinyt harrastaa, ja oliskin tarkoitus mahdollisimman paljon päästä sitten NZ kiertämään, joten jos samanhenkisiä ihmisiä löytyy täältä, niin ilmoitusta mulle vaan!

Niin ja alun matkasuunnitelma on todennäköisesti Sydney pari päivää tai sitten suoraan Brisbaneen josta jollain kulkuneuvolla takaisin Sydneyyn ja siitä sitten naapurimaahan  :pepsodent
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!