Tasmanian ympäri

Aloittaja lissu, joulukuu 28, 2009, 16:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lissu

Olen tässä helmikuun alussa suunnitellut lähteväni piipahtamaan Tasmaniassa. Täältä löytyi vähään tietoa että mitä siellä pitäis nähdä ja myös se että julkiset yhteydet on vähän niin ja näin että oma auto ois bueno...noh kun yksin lähden niin käy vähän kalliiksi vuokrata oma biili, joten ajattelin tutkailla näitä reppureissaajien valmisreissuja. Onkos kenellekään kokemuksia moisista, mikä olisi hyvä matkanjärjestäjä eli rahalle vastinetta? pari löytyikin ihan mielenkiintoista neljästä kuuteen päivään oli vaihtikset ja alle tonnilla pääsis mukaan. Mutta en kuitenkaan halua matkustaa (ei millään pahalla) vanhusten kanssa vaan muitten nuorten kanssa :D

kiitos

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: lissu - joulukuu 28, 2009, 16:27
Olen tässä helmikuun alussa suunnitellut lähteväni piipahtamaan Tasmaniassa. Täältä löytyi vähään tietoa että mitä siellä pitäis nähdä ja myös se että julkiset yhteydet on vähän niin ja näin että oma auto ois bueno...noh kun yksin lähden niin käy vähän kalliiksi vuokrata oma biili, joten ajattelin tutkailla näitä reppureissaajien valmisreissuja. Onkos kenellekään kokemuksia moisista, mikä olisi hyvä matkanjärjestäjä eli rahalle vastinetta? pari löytyikin ihan mielenkiintoista neljästä kuuteen päivään oli vaihtikset ja alle tonnilla pääsis mukaan. Mutta en kuitenkaan halua matkustaa (ei millään pahalla) vanhusten kanssa vaan muitten nuorten kanssa :D

kiitos

Ei se vuokra-auto ole kallis, jos sen ei tarvii olla uudehko Holden Commodore tai vastaava kerskapeli.
Hobartin keskustasta vuokrasin v. 2006 varmaan jo parhaat päivänsä nähneen mutta hyvin toimivan Holden "jotain", ja 3 täyttä päivää maksoi vakuutuksineen AUD 130, ja tietysti bensat päälle.

MH

Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - joulukuu 28, 2009, 20:26
Ei se vuokra-auto ole kallis, jos sen ei tarvii olla uudehko Holden Commodore tai vastaava kerskapeli.


Mitäs kerskaa tuossa on, normaali tilava perheauto.

Milka

Lainaus käyttäjältä: MH - joulukuu 28, 2009, 20:36
Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - joulukuu 28, 2009, 20:26
Ei se vuokra-auto ole kallis, jos sen ei tarvii olla uudehko Holden Commodore tai vastaava kerskapeli.


Mitäs kerskaa tuossa on, normaali tilava perheauto.

Holden Commodore = kerska-auto  :pepsodent  :pepsodent  :pepsodent :pepsodent Talla luokittelulla erittain suuri osa Australian autojen omistajista on kerska-auton omistajia. Jostain luin etta vuosi vuoden jalkeen Holden Commodore on se suosituin automalli.

MH

Juu mekin ajellaan kerska-autolla, lie nostettavaa nokkaa ylemmäs kun seuraavaksi on liikenteessä.  :pepsodent :pepsodent :pepsodent

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: MH - joulukuu 28, 2009, 20:36
Lainaus käyttäjältä: Haagalainen - joulukuu 28, 2009, 20:26
Ei se vuokra-auto ole kallis, jos sen ei tarvii olla uudehko Holden Commodore tai vastaava kerskapeli.


Mitäs kerskaa tuossa on, normaali tilava perheauto.

Mitä vuokra-autoja olen Australiassa katsellut, "normaali tilava perheauto" Commodore tapaa olla siellä henkilöautojen kalleimmassa kategoriassa.

Mutta lähinnä tarkoitin kyllä Commodoren konekokoja. 3 ...6 l bensakoneilla körötteleminen - oli bensa sitten vaikka lähes ilmaista -  on minusta kyllä kerskakulutusta. Useimmat ajaa paljon kilometreja kaupunkiliikenteessä; paljonko 6 l kone syö kaupunkiajossa? Vähintään 15 l/100km?
Ja mihin noita Commodoren moottoritehoja tarvitaan? Omassa autossani on 2 l kone, 100 kW, ja hyvin riittää tehot suuremmallakin kuormalla nopeaan ajoon.
Climate change on jo puheissa Australiassakin, käytännön toiminta ja asenteet ainakin autoilupuolella antaa vielä osin odottaa itseään.
Holden Commodore on ollut Australian myydyin automalli jo pitkälle toistakymmentä vuotta yhteen putkeen, mutta montako % uusista Commodoreista on viime vuosina ollut yksityishenkilöiden ostamia? Yksityiset ostajat on jo siirtyneet osin kokoluokkaan, jossa on esim. Mazda 3 ja Toyota Corolla.

Mutta nauttikaa :XXXX ihmeessä ajelusta siellä down under'issa vaikkapa 6-litraisella koneella varustetulla "normaalilla tilavalla Commodore perheautolla" 8).






arixmel

Itsekin pidan taloudellisista ja luontoystavallisista kulkuneuvoista (huomaa automaattisesti tullut sanajarjestykseni) mutta en silti ala tuomitsemaan jonkun toisen valintaa suoraan kerskakulutukseksi. Asiahan riippuu omasta katsantolahtokohdasta. Jollekin toiselle taas minka tahansa auton kaytto on kerskakulutusta oli se sitten miten pieni moottorinen tahansa ( ne loput miljardit kehitysmaiden autottomat) joillekin oma talo tai vaikka paivittainen ateria voi tuntua toiveelta ja tv:n omistaminen on kerskakulutusta. Itse laittelin saunan taloon ja vaikka se ei paljoa maksanut, niin taalla Australiassa se on hiukan ylellisyystuote>lue kerskakulutusta, kun taas suomessa se on normaalia.

Riippumatta siita mika on kerksaa, taloudelliset autot tai kokonaan autottumuus tai joku uusi vetyauto olisivat paljon parempia. Siihen suuntaan menossa oleva Prius on kyllakin hiukan kerskakulutusta hinnoitelunsa puolesta. Maaritellaanko tama kerska sitten keskiarvoa huomattavasti suuremmalla hinnalla vai litrakoolla.
Luulisin hinnan olevan maaraavampi tekija ja siina tapauksessa en pitaisi tavallista perheautoa kerskakulutuksena....mutta odotappas kun saan oman vetyautoni valmiiksi niin sitten kerskailen  :pepsodent :pepsodent
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Milka

On se jannaa miten samat sanat tarkoittavat toisten puheessa eriasioita ja miten me maarittelemme asiat eri tavoin :pepsodent

Mina ja mita ilmeisemmin MH ajattelimme Arixmelin tavoin auton hinnan ja yleisyyden maarittelevan auton 'kerska'-autoksi, mutta nyky suomenkielessa kerskakulutus, kerskatavarat nakojaan maaritellaan muilla kriteereille esim. tassa tapauksessa auton ymparistoystavattomyydella. Oppia ika kaikki ja opinkinkin naista nettikeskusteluista usein uusia suomen kielen termeja :pepsodent  :pepsodent  :pepsodent

Sinallaan olen Haagalaisen kanssa samaa mielta etta en minakaan ymmarra mihin sita 3.6- 3.8 litran konetta tavallisessa perheautossa oikein tarvitaan? Jospa joku asiaa paremmin tunteva osaisi tata selventaa.  :pepsodent  :pepsodent  :pepsodent Mina paasen eteenpain hyvin 2 litran koneellisella pikkuautollani.

MH

Haagalainen,

Itselle ja vaimolleni autoilun turvallisuus on aika tärkeä näkökulma ja sen kun ottaa huomioon niin aika harva pikkuauto täyttää sen tarpeen. Kulutuslukemia ei voi suoraan verrata koskaan, pikkuauto vie monesti tietyssä ajossa enemmän kun moottoria kuormitetaan kokoajan äärirajoilla, samoin kestävyys kärsii samalla. Isossa moottorissa on juuri se etu ettei sitä tarvitse "huudattaa" äärirajoilla vaan se tekee töitä myöskin pienemmällä rasituksella jolloin polttoainettakin kuluu vähemmän ja moottori on pitkäikäisempi eli myös kokonaistalodellisesti egologisempi vaihtoehto. Ajotavoista nämä autojen kulutukset on kiinni enemmän kuin niistä tehtaan manuaalin lukemista. Ei sitä kaikkea tehoa ajossa käytetä mutta sitä on hyvä olla reservissä.

Toinen asia on se että en millään tavoi suostu kannattamaan japanilaisten autoteollisuutta varsinkin kun teema on se että hinnalla vallataan markkinat joka maailman kolkasta ja työnnetään tavaraa sinne mutta ei tehdä vastakauppoja muiden kanssa. Minulla näiden "itäautojen" arvostus em seikoista on samaa tasoa kuin esim. ladan.

Mikäli ei tästä asia selvinnyt kannattaa tutkia japanilaista kauppa politiikkaa hieman pidemmällä aika välillä niin ymmärrät pointtini.

Holden on itsestään selvä valinta kun täällä asuu, edes vähän kannatusta asuinmaan autoteollisuudelle jos siinä joku paikallinen saa samalla pitää työpaikkansa se riittää meille. Tottahan on että Holdeninkin osista tehdään suuri osa muualla kuin täällä mutta merkkiä kuitenkin vielä toistaiseksi pidetään aussi autona.

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: MH - joulukuu 29, 2009, 09:44
Haagalainen,

Itselle ja vaimolleni autoilun turvallisuus on aika tärkeä näkökulma ja sen kun ottaa huomioon niin aika harva pikkuauto täyttää sen tarpeen.

On hienoa arvostaa turvallista matkantekoa :peukkuy Liikenneturvallisuus on monitahoinen juttu, ja sen ydin ei ole suuri kone auton keulalla. Liikennekuolemien määrä on laskussa, vaikka keskimääräinen konekoko ei varmasti ole Australiassa nousussa. Eihän sitä voi kiistää, etteikö jonkintyyppisissä onnettomuuksissa suuri ja painava kone keulalla voisi toimia suojanakin.

Lainaus käyttäjältä: MH - joulukuu 29, 2009, 09:44
Haagalainen,

Kulutuslukemia ei voi suoraan verrata koskaan, pikkuauto vie monesti tietyssä ajossa enemmän kun moottoria kuormitetaan kokoajan äärirajoilla, samoin kestävyys kärsii samalla. Isossa moottorissa on juuri se etu ettei sitä tarvitse "huudattaa" äärirajoilla vaan se tekee töitä myöskin pienemmällä rasituksella jolloin polttoainettakin kuluu vähemmän ja moottori on pitkäikäisempi eli myös kokonaistalodellisesti egologisempi vaihtoehto. Ajotavoista nämä autojen kulutukset on kiinni enemmän kuin niistä tehtaan manuaalin lukemista. Ei sitä kaikkea tehoa ajossa käytetä mutta sitä on hyvä olla reservissä.


Tavalliset autoilijat ei tapaa revitellä sen enempää isojen kun pientenkään autojensa koneita, joten konekoko korreloi keskimäärin hyvin auton CO2 päästöjä. Kaahaajia löytyy kaikkien autoluokkien kuskeista.
Holdenin pitäisi tarjota Commodoreen myös 2,5 l koneita, ja myös dieselkoneita, kuten tekee BMW 500-sarjaansa. Niin polttoainetalouden /CO2 päästöjen, suorituskyvyn kun
koneen kestävyydenpin puolesta väittävät dieselin olevan bensakonetta parempi valinta.
Mutta vaatiiko kovan racing-auton maine tarjoamaan Commodoresta vain jotain 200...300 kW koneita perhekäyttöönkin :(
http://www.youtube.com/watch?v=9IwpWUurnLM

Lainaus käyttäjältä: MH - joulukuu 29, 2009, 09:44
Haagalainen,

Holden on itsestään selvä valinta kun täällä asuu, edes vähän kannatusta asuinmaan autoteollisuudelle jos siinä joku paikallinen saa samalla pitää työpaikkansa se riittää meille. Tottahan on että Holdeninkin osista tehdään suuri osa muualla kuin täällä mutta merkkiä kuitenkin vielä toistaiseksi pidetään aussi autona.

Oman asuinmaan teollisuuden tukeminen on ihan jees, ja niin minäkin toimin. Kovin moni australialainen uuden auton ostaja ei ole kyllä pitänyt viime vuosina Holden'in ostamista itsestään selvänä valintana, mikä varmaan johtuu osin siitä, että ostajat rinnastaa Holden'it tuontiautoihin, jollaisia jotkut Holden'in mallit onkin. Commodoret toki kootaan Australiassa, kuten myös eräiden muiden valmistajien tietyt mallit.

Turvallista ja ympäristöystävällistä autoilua kaikille :XXXX!

lissu

kiitos kaikille autoinfo paketista :D

Mietin sitä kyllä itsekkin ja ei se nyt niin kallista ole, itse joku aika sitten kun työskentelin autovuokraamossa. Mutta kuitenkin se yksin ajelu on aika tylsää eli ois kiva reissata muitten kanssa eikä huolehtia yksinään kartan tutkailusta sun muusta...

Mutta kaikki reissutieto Tasmaniasta otetaan mielellään vastaan ja tietysti jos joku haluaa liittyä seuraan niin pistä postia. Asuskelen nytten Perthin lähellä ja suunnitelmissa olisi lentää täältä ensin muutamaksi päiväksi Melbourneen ja sieltä sitten Hobartiin viikoksi pariksi ja takaisin Perthiin.

:)

Elli

Terve!

Yksi ystävä Hollannista on just kiertämässä Tasmaniaa, sellaisella 7 päivän reissulla muistaakseni. Kuulemma asustelevat hostelleissa ja ovat käyneet aika monessa paikassa jo nyt. Ryhmässä on noin 15 henkilöä. Odottelen häneltä vielä loppuarvostelua ja kyselen mikä matkanjärjestäjän nimi oli ja laitan tänne tietoa.. Hienoa, että olet tulossa Tasmaniaan! Laita viestiä jos olet Hobartissa ja haluat käväistä kaljalla. Meikä asustelee täällä pysyvästi:)

Elli

lissu

 :D

kuulostaapa hyvältä, odotan innolla uutisia:) taitaa olla sama 7 päivän reissu minkä itsekin löysin, en vain muista nyt tähän hätään yhtään missä sen näin :D ja ilman muuta tulen Hobartiin ja oluelle! kylläpä siihen kiertelyyn olen valmis vähän satsaamaankin jos vaan on hintalaatu suhteeltaan kannatava matkanjärjestäjä :)

palaillaan ja kiitoksia!

Elli

Terve! Kerran jo laitoin tänne vastauksen, mutta netti (tai taisi olla oma vika) tyhjensi koko ruudun enkä jaksanut heti kirjoitella samaa uudestaan.
Eli ystäväni tilas matkan UnderDownUnderin kautta 7 päivää ja alle 800 dollaria.. Siihen kuului aamiaiset ja lounaat, majoitus ja kyyditykset ja aktiviteetit. Että ei mikään ihan paha hinta. Ja he olivat käyneet joka paikassa oikeastaan Tasmaniassa, jotka on tosissaan näkemisen arvoisia turistikohteita.. Jotkut oli kuulemma vähemmän kiinnostavia, mutta sitten he siirtyivät baariin pitämään huolta, että oli hauskaa.. Alkumatkasta oli paljon backpackereitä ja loppumatkasta osa porukasta vaihtui ja sitten oli periaatteessa enemmän perheitä ja rauhallisempia pariskuntia. Matkan voi aloittaa ainakin Launcestonista tai Hobartista.

Toivottavasti tämä auttaa hieman!

Janski

Hei Lissu!

Oletko jo varannut matkasi? Itse majailen talla hetkella Melbournessa ja olen yrittanyt etsi taalta toita mutta en ole viela sellaista loytanyt. Haaveilen myos viikon reissusta Tasmaniaan, alun perin oli suunnitelmissa kavaista siella maaliskuussa mutta kun en ole toita loytanyt voisin lahtea sinne milloin vain.

Tiedatko jo tarkalleen milloin olet menossa ja minka matkanjarjestajan kautta? Olisitko mahdollisesti kiinnostunut reissaamaan omalla autolla (vuorka-autolla) Tasmanian ympari? Jos olet kiinnostunut niin muhun voi ottaa yhteytta sahkopostitse! :) Voisi olla edullisempaa vuokrata auto ja yrittaa saada autoon viela pari matkakumppania jakamaan kuluja.

lissu

Moi Janski!

harmiksi kerkesin jo varaamaan ns valmismatkan. Omin päin / kaverin kanssa ois ollu kyllä ihan jees reissailla...

varasin matkan underdownunderin kautta, 8 päivää / 7 yötä nimeltään 8 day blooming lot tour joka alkaa 4.2 torstaina Hobartista...

Ilmottele jos tuut mukaan :) Meinaan olla Tasmaniassa 3.2 - 14.2 välisen ajan