Kysyn kuitenkin: MINNE Mennä?

Aloittaja jossuv, helmikuu 27, 2008, 22:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jossuv

Olen lukenut varmaan kaikki tämän foorumin (tai ainakin yrittänyt...) viestit. Mutta en ole löytänyt oikein sopivaa vastausta.

Eli olen lähdössä syyskuussa Austraaliaan (wh ja ainakin vuoden olen). Minne menisin? Sydney nyt varmaan perusvaihtoehto aloittaa matka . Olen kuullut juttua oikeastaan vaan Itä-rannikosta, Brisbanesta yms. Kertokaa minulle jotain lännestä ja pohjoisesta myös, mutta itä-rannikkokin käy jos se oikeesti on hyvä paikka!

Minua ei välttämättä kiinnosta suurkaupungit, paikka mihin päädyn voi olla vaikka kylä tai ihan mikä vaan kunhan täyttää muut kriteerit. Toki meinaan myös suurkaupungit tsekata, mutta en välttämättä haluaisi jäädä asumaan. Tarkoitus olisi vähän kierrellä mutta ei välttämättä kauheasti ainakaan aluksi. Sitten lopussa jos on rahaa niin vois kierrellä enemmän, lennellä tai matkustaa junalla. Tai eihän sitä tiiä mitä tapahtuu  :D

Eli olen urheilullinen ja kai aika rauhallinen, koska ei kiinnosta baarit eikä bileet. Luonto kiinnostaa, urheilumahdollisuudet kiinnostaa ja meren täytyisi olla lähellä. Haluaisin olla koko ajan lämpimässä (että en edes Aussin talvessa tarviisi välttämättä pitkiä vaatteita) mutta tappava kuumuus ei kiinnosta, ainakaan kovin montaa viikkoa. Sateet ei haittaa jollei sitten sada IHAN koko ajan. Ja mahdollisimman edullista seutua tietysti, mutta pääasia että olisi töitä tarjolla. Ja isona plussana jos hevosia löytyy lähistöltä, ties vaikka pääsisin tallille töihin.

Ja tiedän isot kaupungit->enemmän töitä. Onko poikkeuksia tai kivoja paikkoja isojen kaupunkien lähellä?
Olen kattonut sen sivun, jossa  on sää + vesikartat mutta vaikea hahmottaa kokonaisuutta (siis työt, asuminen.. bilemesta vai ei..).

Huoh paljon mietittävää..  ??? Tällä hetkellä asun 2000 asukkaan kylässä jossa ei mitään elämää (no olen asunut myös 10 vuotta kaupungissa) ja viihdyn ihan ok kun välillä pääsen pois ja kun on urheilu- ja hevostelumahdollisuuksia.

Tietysti tingin "vaatimuksistani" ja sopeudun ja teen ihan mitä vaan, mutta kertokaa kuitenkin jotain minulle. Suositelkaa kivaa paikkaa. Ja jos ette keksi mitään niin laittakaa sitten niitä linkkejä muihin viesteihin   :god:  :D
-Jossu

lissu

Vastausta en valitettavasti osaa oikein antaa kun itsekkään en ole vielä sinne asti päässyt. Mutta mutta...sama ajankohta itselläkin ja mietin myös samaa että minne mennä. Lueskellut olen kirjoituksia ristiin rastiin ja suurin osa kokemuksista on keskittynyt juuri tuonne itärannikolle. Itse ajattelin niin etten lentäisi suoraan Sydneyhin, eikös siellä ole vähän viileää siihen syyskuussa? Ajatuksissa on ollut lentää suoraan joko Perthiin ja sieltä sitten hissuksiin etelärannikkoa pitkin itään ja sieltä Cairnsiin ja kotio...tai sitten toisinpäin ??? Nyt meinaan olen ymmärtänyt että Perthissäkin olisi vielä hieman viileää siihen aikaan vuodesta. Darwinkin kävi aloituspaikkana mielessä, mutta nyt pikaisesti katsottuna lentoliput sinne maksaa tuplasti sen mitä esim. Perthiin.

Sydney ei jostain syystä kiinnosta aloituspaikkana. Haluan sinne kyllä mennä, mutta en ehkä töihin saatika asumaan...isot kaupungit ovat kauniita ja paljon nähtävää, mutta pitempiaikainen asuminen ei innosta...ja vähän samoilla linjoilla kun sinäkin, baarit ei ole ensisijainen mielenkiinnon kohde, vaikka olut sillointällöin maistuukin ihan hyvälle 8)

Oli ihan pakko vastata/kirjoittaa viestiisi, kun rupesi naurattamaan että ollaankohan samasta pitäjästä :D itse kanssa asustelen samankokoisessa kyläpahasessa ja täällä on ihana asua. Kaupungeissa on kiva käydä ja tarviikin välillä käydä ettei koko ajan elä täällä sosiaalisessa umpiossa, mutta se käyminen riittää. Itse olen asunut myös vuosia isommassa kaupungissa ja nyt asun mieluummin vaan sen lähellä ;)

Se on vaan harmi kun kobin moni jo matkalta palannut ei palaa tänne foorumille kertomaan kokemuksistaan tai vastailemaan meidän pähjäilijöiden kysymyksiin :(

tljoki

Lainaus käyttäjältä: jossuv - helmikuu 27, 2008, 22:59
Tällä hetkellä asun 2000 asukkaan kylässä jossa ei mitään elämää (no olen asunut myös 10 vuotta kaupungissa) ja viihdyn ihan ok kun välillä pääsen pois ja kun on urheilu- ja hevostelumahdollisuuksia.

Tietysti tingin "vaatimuksistani" ja sopeudun ja teen ihan mitä vaan, mutta kertokaa kuitenkin jotain minulle. Suositelkaa kivaa paikkaa. Ja jos ette keksi mitään niin laittakaa sitten niitä linkkejä muihin viesteihin   :god:  :D

Oli ihan pakko vastata tahan kun heratit mielenkiinnon tuolla 2000 asukkaan kylalla, silla olen itse lahtosin alunperin samankokoisesta kylasta keski-suomesta! Taitaa asukasluku olla just siina rajalla naina paivina.. Vaikka oltas sukua?!

Asun itse talla hetkella Perthissa, lansi-austraaliassa ja haku kriteereillasi vois osua aika nappiin tama city sinulle! Olen asunut ita-rannikolla Brisbanessa ja Sydneyssa ja kierrellyt ympari austraaliaa nyt kolmatta vuotta ja nahnyt jos sun toista. Minulle itselle tama kaupunki alkaa olla pikkasen liian pieni ja hiljainen kun olen tottunut kaupungin menoon ja suureen ihmismaaraan, mutta jos kaipaat vahan rennompaa menoa ja sita kaunista luontoa ja "oikeita" aussi-kokemuksia, niin voin todellakin suositella! Itselle tama oli eka paikka jossa alko vasta tuntumaan etta olen Australiassa oikeestaan. Taalla tuntuu olevan toitakin aika laajasti tarjolla, varsinkin jos olet halukas tyoskentelemaan hospitality alalla!

Tama on tietenkin vaan minun mielipide ja kaikki nakee asiat vahan omalla tavallaan tietenkin.. olen itse todella huono kuuntelemaan toisten mielipiteita ja kokemuksia kun eihan ne aina mene ihan nappiin, mutta toivottavasti auttoi jotain ja jos haluat jotain kysella tarkemmin, yritan vastata mahd. toden mukaisesti :)

Terv. Kinnunen

jossuv

Lissun suunnitelmat ja muut ajatukset kuulosti hyvältä ja mielenkiintoiselta  8) Ja antaa tosiaan lisää vaihtoehtoja.. ois varmaan ihan ok alottaa myös lännestä ja kiertää idän kautta etelään tai toisin päin :D mutta miten tekis. Sanokaa joku viisaampi. Miten kannattaa ilmojen kannalta tehdä, jos lähtee syyskuussa ja on vuoden? Ja haluaisi olla lämpimässä. ei viileään kiitos ainakan kauaa.

Mä tulen Pohjois-Savosta. Kuopiossa oon siis asunut 10 ekaa vuotta ja nyt Tervossa  :) Jos joku paikan tunnistaa.

He heh. kiva että täälä on muitakin "pikkukylien tyttöjä"  :peukkuy .

tljoki: Perthi kuulostaa hyvältä. Millainen ilmasto siellä on? Onko siellä hyvät rannat? Onko lähellä mukavia pienempiä kaupunkeja jossa mahdollisesti töitä ja hyviä rantoja?   8) siinäpä siis kysymyksiä  :D  Hospitality ala ois jees, mutta ei oo mitään koulutusta siihen. Vaikka oon kyllä ollu vanhojen kodissa töissä.. jos meinaa hoitoalalle nin täytyis vissiin ottaa kaikkia röntgen kuvia ym joten taidan jättää väliin.

Ja sitten vielä. Vaikka tästäkin on täälä keskusteluja, mutta ne tosiaan aina on hajonnut ties minne, niin kun mulla on työkokemusta lähinnä siivoustyöstä niin kannattaisko mun niitä työtodistuksia kääntää englanniks? Onkohan niillä mitään merkistystä noin siivoustyössä.

Niin ja mun englanti on surkea. Vielä. Mä skarppaan koko kesän ja harjottelen ( niin ja ylppäreissäkin pitäs nyt enkku päästä läpi..) että jospa pärjäisin. Mutta puhumallahan sen oppii  :pepsodent

Juu ja en minäkään tosiaan tylsimys ole että voin kyllä siiderille (kalja yök yök) lähtee mutta ei oo se ykkös juttu kuitenkaan tuo bailaaminen, niin kuin monille matkaajille tuntuu olevan  :(
-Jossu

jounij

Hospitality-ala siis ei ole sama kuin hoitoala vaan sillä tarkoitetaan muunlaisia palveluammatteja, lähinnä ravintoloissa tehtävää työtä.


Suomentaa
Jouni
Canberra

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: jossuv - helmikuu 27, 2008, 22:59
Ja isona plussana jos hevosia löytyy lähistöltä, ties vaikka pääsisin tallille töihin.

Hevosia on kaikkialla ja talleille on helppo päästä töihin. Meilläkin tulee olemaan töitä tarjolla, mutta vasta kun muutto Ballaratiin, Victoriaan, on selvä. Harmi, kun nuo muut kriteerit ei oikein osu kohdilleen, Ballarat olisi muuten varmaan sopivan kokoinen kaupunki. Suurin piirtein samankokoinen kuin Kuopio (savolainen olen minäkin  ;)). Ilmasto on vissiin liian viileä ja merikään ei ole ihan vieressä.

Perth on ihan mukava kaupunki ja rannat ovat hienot (tänä kesänä olen tainnut kerran käydä koirien kanssa rannalla...). Kesällä on kyllä kuumaa ja kuivaa pitkiäkin jaksoja. Tällekin päivälle taas luvassa 39...
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

jossuv

Jounij: Kiintos suomennoksesta  :) Näin tarkemmin mietittynä taitaa toi hospitalITY tarkoittaa kestitystä ja palvelua. No opimpa taas jotain uutta. Heti ekana vaan tuli mieleen väännös sanasta "Hospital" ja sitä kautta sairaala ala  :D Ravintolatyö ois ihan jees. Olen ymmärtänyt että  ravintolatyöhön tarvii hankkia jonkinlainen "tarjoilu passi" ? (suomessa vastaava anniskelu- tai hygienapassi  ??? ) Onko näin kaikkialla? Onko se vaikea saada ja kallis? Ja vielä pelottaa tämä minun englannin kielen taito että en ainakaan kovin vastuullista palvelutyötä kyllä pysty tekemään aluksi.

Suunnitellut olenkin vähän silleen että ensimmäiset 2vk vaan hengaan (siellä minne sitten lennänkin), hoidan kaikki paperiasiat yms pois ja sitten alan etsimään työtä. Ensimmäiseks työks ois varmaan ihan ok hedelmänpoiminta, koska ottavat varmaan helpommin (?) sinne vähän huonommin puhuvia ja sitten opettelee siinä samalla kieltä. Tai sitten hevostyö.

Leokatti: Ihana kuulla että hevosia löytyy. Ballaratin tosiaan tsekkasin kartalta ja näyttäs vähän siltä seudulta jonne en välttämättä haluais (tossa maassa kun on ainakin mistä valita  :pepsodent ) Mutta jos sinne päin eksyn nin otan sinuun yhteyttä  :D Jos Leokatti vielä viitsisit vähän kertoa hevosista siellä päin? Sen tiedän että laukkahevosurheilu ja hevospoolo on ihan eri mittakaavassa kun täälä. Minkälaisia hevosia teillä/sinulla/siellä missä olet töissä on? Millaista hevostyöt siellä yleensä on? Asuvatko hevoset normaaleissa talleissa (boksien siivoomista riittää??)? Sen ymmärrän että tallityöt on rankkaa ja pitkää päivää tehdään? Näin on varmaan sielläkin? Entäs näin yleisesti löytyykö sieltä hevosia kaikista lajeista? On koulu-, este- ja kenttähevosia, raviurheilu? Itse olen omistanut ja ollut tekemisissä kaikenlaisten hevosten kanssa että oikeestaan kaikki käy ja vaihtelu virkistää. Tällä hetkellä kotoa löytyy entinen ravuri (lv), joka harjoittelee ratsun uraa. Sen kanssa kuitenkin tarkoitus käydä kesällä laukka ja ehkä montekisoissakin. Ja sit perus suomi putte jolla tarkoitus aloittaa tässä keväällä koulun kisaaminen :) Kiitos leokatti jos jaksat vastailla.

Hassulta kuulostaa että joku joka asuu meren lähellä käy siellä vaan kerran kesässä, mutta ihan ymmärrettävää kun siihen mereen on nin tottunut. Semmosta juttua olenkin miettinyt että onko siellä paljon uima-altaita tai muita uimapaikkoja? Ei se meri oo niin tärkeä, jos vaan pääsisi uimaan ja ainakin kerran viikossa (vaikka bussilla) sitten ihan oikealle beachille. Onko hostelleissa uima-altaita? (olen lukenut että joissakin on, mutta onko niitä yleensä vai harvoin?) Oikeastaan vähän pelkään merta ja kaikkia eliöitä, mutta se johtuu vaan siitä että täälä suomessa ei merta oikeen nää.

No tulipas taas stoori. Nää jutut vaan pyörii koko ajan mielessä ja kohta alan varmaan laskemaan päiviä, vaikka on vielä puol vuotta lähtöön!  :o
-Jossu

tljoki

Moikka taas,
Vastaan sen verran ensinnakin tuohon hospitality tyo juttuun etta taalla Perthissa on niita toita NIIN paljon tarjolla, etta ala huoli, tyo varmaan loytyy varsinkin jos sinulla on yhtaan aikasempaa kokemusta asiakaspalvelusta. Mitaan tarjoilijapassia ei tarvi, ehka joissakin paikoissa olis hyotya RSA-kurssista joka on Responsible Service Of Alcohol, paivan kurssi, mutta ilman sitakin parjaa kylla (ja muuten niita tyotodistuksia suomesta on turha kantaa mukana, niita ei kukaan tule kyselemaan, kunhan vaan teet jonkun nakosen cv:n itsellesi aikasemmasta tyokokemuksesta.) Tietysti englantia tulee kylla puhua, ei nyt taydellisesti mutta kuitenkin ymmarrettavasti.. en tiia tarkalleen kuinka hyvin sita puhut.. jos et ole viela sujut sen kanssa ja ei ole aikasempaa kokemusta asiakaspalvelusta, mites housekeeping-tyo jossain hotellissa? Varsinkin jos sinulla on jo aikasempaa kokemusta siivouksesta? Niitakin tuntuu olevan tarjolla aika hyvin, taytyy vaan marssia reippaana sisaan hotelliin ja jattaa cv Human Resources- toimistoon.
Lyhyesti voin taas kerran omasta kokemusta sanoa, etta ne hedelmanpoiminta tyot kuulostaa ehka kivemmalle mita ne todellisuudessa sitten on. Se on todella rankkaa tyota ja palkka on todella surkea. Olen kuullut yhta paljon hyvia kun huonoja kokemuksia tasta, etta riippuu varmaan paljon paikasta ja vuodenajasta, tietenkin pakkaustyo on aina kivempaa kun se itse poimiminen jne..

No sitten tasta saasta taalla (pahoittelen kun puuttuu nama muutamat suomalaiset kirjaimet nappaimmistosta, kai saat selvaa?...) Taalla Perthissa on aika kuuma kyllakin kesalla, varsinkin talla hetkella!, mutta ainakin itse olen sen kestanyt hyvin koska rakastan lampoa ja aurinkoa ja en voi sietaa kylmyytta ja talvea. Rakastan taalla sita etta joka paiva on kirkas sininen taivas ja aurinko paistaa taydelta taivaalta, myos "talvella". Taalla rannat on todella mahtavia, vahemman turisteja ja paljon tilaa! Se on ollu mulle ihan ykkosjuttu taalla etta ei tormaa joka kulmassa muihin skandinavialaisiin backpackereihin kuten ita-rannikolla oli tapana! Sydneyssa Bondi beachilla tuntu ennemmin etta olis ollu Gran Canarialla kun Ausseissa! :o



Leokatti

Lainaus käyttäjältä: jossuv - helmikuu 28, 2008, 19:37
Jos Leokatti vielä viitsisit vähän kertoa hevosista siellä päin? Sen tiedän että laukkahevosurheilu ja hevospoolo on ihan eri mittakaavassa kun täälä. Minkälaisia hevosia teillä/sinulla/siellä missä olet töissä on? Millaista hevostyöt siellä yleensä on? Asuvatko hevoset normaaleissa talleissa (boksien siivoomista riittää??)? Sen ymmärrän että tallityöt on rankkaa ja pitkää päivää tehdään? Näin on varmaan sielläkin? Entäs näin yleisesti löytyykö sieltä hevosia kaikista lajeista? On koulu-, este- ja kenttähevosia, raviurheilu? Itse olen omistanut ja ollut tekemisissä kaikenlaisten hevosten kanssa että oikeestaan kaikki käy ja vaihtelu virkistää...

Kaikki lajit ovat edustettuina ja varmaan monta muuta sellaista, jota Suomesta ei edes löydy. Meidän hevoset ovat peitsareita eli raviurheilu on minun lajini. Hevostyöt täällä? Hmm... paljon kevyempiä kuin Suomessa, varsinkin täällä lännessä kun hevoset ovat hiekkapatjoilla. Karsinoitten siivous vie noin minuutti-kaksi per karsina. Mutta säät vievät sitten osansa... Kesällä kuuma tulee mahdottoman aikaisin aamulla, joten hevosten treenaus aloitetaan noin kuudelta. Isommilla talleilla hevosten liikutuksen jälkeen putsataan karsinat, vaihdetaan vedet ja syötetään lounas eli aamulla tallilla ollaan suurin piirtein 6-11, sitten tallityöntekijät ovat vapaalla ja palaavat iltapäivällä muutamaksi tunniksi noin klo 14, jolloin harjataan hevosia, rasvataan kavioita, putsataan taas karsinat, vaihdetaan vedet ja syötetään iltaruuat. Kilpailumatkat tulevat sitten tietysti tuohon lisäksi, eli jos kyseessä ovat iltaravit (joita suurin osa on juuri säitten takia) niin kotiin voi joskus päästä vasta aamuyöstä ja unet voi jäädä melko lyhyiksi kun seuraavana aamuna kaikki alkaa taas klo 6. Yleensä töitä tehdään 5 1/2 päivää vkossa eli lauantaina vain aamupäivä ja sunnuntai on vapaa. Kaikki tietysti riippuu tallin koosta ja myös siitä, minkä lajin hevosia ovat. Em. siis ravitalleilla melko normaali käytäntö täällä lännessä. Laukkatalleilla iltapäivällä usein uitetaan hevosia, käytetään kävelykoneessa, kävelytetään narusta jne. Ja ratsastustalleilla taitaa aika mennä siihen, että loimia vaihdetaan viisitoista kertaa päivässä, jalkoihin laitetaan jos jonkinlaista suojaa, karvaa kiillotetaan hiki hatussa jne...

En tiedä, missä tljoki oli viime talven, mutta kyllä sitä sinistä taivasta ja aurinkoa vähemmän Perthissä nähtiin silloin. Koko talven tuli vettä taivaalta, märin talvi moneen vuoteen. Valtion Pukutehtaan toppapuku oli mullakin kovassa käytössä, aamuisin oli jopa pakkasta silloin kun ei satanut vettä.

Lainaa
Hassulta kuulostaa että joku joka asuu meren lähellä käy siellä vaan kerran kesässä, mutta ihan ymmärrettävää kun siihen mereen on nin tottunut. Oikeastaan vähän pelkään merta ja kaikkia eliöitä, mutta se johtuu vaan siitä että täälä suomessa ei merta oikeen nää.

Meillä on sellainen sopimus haitten kanssa, että minä pysyn poissa heidän takapihaltaan ja he vuorostaan eivät tule meille leikkimään... :pepsodent No, leikki leikkinä - auringonotto näissä oloissa ei ole mitenkään fiksu idea joten välttelen ulkona liikkumista vähissä vaatteissa. Näissä hevoshommissa tulee sitä "ulkoilua" ihan riittävästi pakostakin joten viimeiseksi tulee mieleen lähteä rannalle aurinkoon kun vaihtoehtona on ottaa lasi kylmää olutta tai valkoviiniä käteen ja istahtaa varjoon nauttimaan joutenolosta.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

jossuv

Kiitos kun olette jaksaneet vastailla :)

Tuo Perth kuulostaa tosi kivalta. Just sen takia että en kaipaisi turistirysiä, varmasti löytyy Perthistäkin turisteja mutta jos sitten vähän vähemmän. Hymm. siinä voisi sitten olla järkeä että lentelis suoraan Perthiin, olis siellä sen Aussi kevään ja kesän. Ja talveks sitten suuntaisi pohjoiseen ja itärannikolle. Ja vaikka lentäis pois sitten Sydneystä niin tulisi sekin nähtyä :)

Hedelmänpoiminnasta olen kuullut oikeastaan vain negatiivista, mutta olen kyllä valmis vähän raatamaankiin. Pitäs tehä jotain hedelmänpoimintaa tms se 3kk:tta että on sit mahdollisuus uuteen WH viisumiin :) Tai sitten yritän päästä lihatehtaalle, mutta sinne on aika iso kynnys mennä.. tosin iso palkka houkuttaa. Hedelmätyössä on ehkä se paha puoli että sitä kun niitä samoja hedelmiä poimii joka päivä niin ne hyvät hedelmät alkaa pikku hiljaa maistua pahalta  ;)  :D

Voisitteko kertoa minulle tuosta cv:stä? Millaisen siitä teen, millainen on hyvä Australiassa? En tarvitse aikaisempien työnantajien allekirjoituksia? Kirjoittelen tyyliin englanniks:Olen tehnyt siivoustyötä, olen ahkera, voin tehdä ilta/yö töitä jne jne. ja tietty itseni esittely (nimi, ikä, mistä kotoisin, missä asun nyt). Housekeeping työ kelpaa, ois tosiaan ihan jees. Kaikkein mieluiten tekisin joitan missä on oikeesti tekemistä. Kaikkein kauhein työ mitä voin kuvitella olisi kirjaston hoitaja  :D mä nukahtasin.

Heh. sen verran olen lueskellut näitä keskusteluja täälä ettei Ä:n ja Ö:n puuttuminen enää häiritse.

Hevostyöt kuulostaa mukavalta. Aamuherätys ei ole ongelma ja kisareissuissa on varmasti tunnelmaa  8) Loimittaminen kuulostaa omituiselta. Käytetäänkö niillä hevosilla loimia etteivät ne pala vai likaannu, jos ei kerta sadakkaan?? Ja minkälaisia palkkoja talleilla yleensä on? ei varmasti ruhtinaallisia, mutta eläisikö sillä?

Ymmärrän Leokatin pointin olla olematta auringosta. En minäkään ihosyöpää halua, mutta sen kerran kun Austraaliaan lähden niin tulen ehkä viettämään jonkun verran aikaa auringossa toivottovasti  8)
-Jossu

Aikis

Jossuv, paitsi että voit seurata aiheesta käytyjä aiempia keskusteluja, voit vilkaista esim. googlesta hakusanoilla 'resume australia', niin saat ihan kivoja vinkkejä hakemustasi varten.

Suosittelijat ovat angloamerikkalaisessa työskentelykulttuurissa paljon tavanomaisempia kuin suomalaisessa (alkavat täälläkin lisääntyä) ja siten hyvä lisä. Mutta toisaalta jos sinulla ei ole yhtään paikallista suosittelijaa, niiden merkitys ei ole ihan yhtä olennainen. Riippuu tietysti vähän hakemastasi hommasta sekä suosittelijastasi. Toki sähköpostilla voi joku työnantaja ihan Suomestakin asti tarkistaa, mikä ole poikiasi tai tyttöjäsi...mutta eipä taida WH hommissa olla kovin tavallista.

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: jossuv - maaliskuu 01, 2008, 04:31
Kiitos kun olette jaksaneet vastailla :)

Käytetäänkö niillä hevosilla loimia etteivät ne pala vai likaannu, jos ei kerta sadakkaan?? Ja minkälaisia palkkoja talleilla yleensä on? ei varmasti ruhtinaallisia, mutta eläisikö sillä?

Se karva nyt vaan on ratsastajille niin hirveän tärkeä asia, että auringonvalo siihen ei saa vaikuttaa ja kaipa ne perustelee loimia myös sillä, että ei hevonen likaannu...  Sekä ravi- että laukkapuolella loimitetaan ainoastaan yhdestä syystä ja se on se, että hevonen ei palellu. Kovin nuo on kiiltäväkarvaisia ympäri vuoden vaikka aurinkoa saavatkin. Yllättävän pitkän talvikarvanhan ne kasvattavat täälläkin, siihen kun vaikuttaa enempi päivän pituus kuin lämpötila. Moni ratsuhan sitten pidetään talvella tallissa kirkkaitten lamppujen alla, ettei se karva kasva. Teoriahan menee niin, että vähintään 16 tuntia vrk:ssa täytyy olla valoisaa, ettei hevonen kasvata talvikarvaa. Nämä varsinaiset kilpahevosethan eivät karvoillaan juokse sitä rahaa niin näitten kanssa ei tartte olla niin tarkkana.  ;)

Palkat ei juu päätä huimaa. Ravipuolella tallityöntekijöille jää noin $300 käteen viikossa, laukkahevospuolella taitavat maksaa vähän paremmin. Yksi ystäväni ratsastelee laukkureita aamuisin, hän saa $15/tunti siitä hommasta, kolme tuntia aamussa kuutena päivänä viikossa. Laukkapuolella aamut alkavat jo kello 4, että ei tosiaankaan tarvitse olla aamu-uninen niissä hommissa  :pepsodent Monessa paikassa on mahdollisuus asuntoon tallilla, mutta sitä en osaa sanoa, että vähentävätkö sen sitten palkasta.

Kyllä minä ihan vapaaehtoisesti ravireissuille mukaan läksin, vaikkei olisi ollut aina pakkokaan. Varsinkin silloin kun joku omista hoidokeista oli juoksemassa. Niistä ei ylimääräistä tilipussiin kilahda, mutta eihän kaikkea aina tarvitse tehdä rahasta  ;) Ihan kivat muistot jäi niiltä ajoilta, kun itsekin olin isolla tallilla töissä että en voi muuta kuin suositella kokeilemaan. :peukkuy
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

jossuv

Kiitti vinkeistä Aikis. Tosiaan keskusteluja olen seurannut ja seuraan koko ajan, mutta ne aina hajaantuu (niinkuin tämäkin  :pepsodent ) joten vaikea on löytää oikeaa vastausta juuri siihen omaan kysymykseen.

Vai että semmosta hevoselämää siellä, kuulostaa mielenkiintoiselta  :D Nuo laukkahommat kuulostaa myös mukavalta, kiva ois päästä tutustumaan sellasiinkin hevosiin, eroaa ihan jonkun verran näistä kotimaan suokeista yms.

Vielä kaipaisin vastausta tuohon uima-juttuun. Onko siellä muitakin uimapaikkoja kuin merenrannat? Onko uima-altaita paljon? Joissakin hostelleissa kuulemma on, mutta onko ne harvinaisia vai yleisiä?

Vastausta kaipaan varmasti vielä miljoonaan asiaan mutta nyt ei tule taas mieleen  8) Toivottavasti siellä on lämmintä (varmasti on!) Tääkkäkin kevät aurinko paistelee ja taitaa -4 olla mittarissa  8) hyvä ilma lähteä hiihtämään.
-Jossu