Kirjoittaja Aihe: Auto Sydneysta  (Luettu 17465 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ankka*

  • Piltti
  • *
  • Viestejä: 4
Auto Sydneysta
« : Syyskuu 29, 2004, 05:56 »
Moikka ja terveisia Sydneysta!!
Ollaan oltu nyt taalla Sydneyssa reilu viikko ja juostu ympariinsa hoitelemassa asioita. Nyt ois kova halu paasta tien paalle ja ollaankin etitty autoa jolla vois karauttaa pohjoseen. Mutta, ois kiva nahda muitakin suomalaisia jotka on taalla ja jotka on mahdollisesti suunnitellu samaa! Ja vinkkeja otetaan erittain mielellaan vastaan, esim mista kannattaa katsoa (ollaan kierretty traveller's auto barn ja kings crossin auto marketti, mutta ei tarpannyt) ja paljon kannattaa maksaa yms! Ja muutenkin saa ottaa yhteytta niin kaydaan :XXXX ! Jos joku muukin etsii taalta autoa niin ois kiva vaikka kayda yhdessa katsomassa niita kun muuten meille myydaan sika sakissa ;)
Me asutaan nyt Bondi Junctionissa eli kaikki jotka on taalla pain niin ottakaa ihmeessa yhteytta.

T.Saana ja Anki

puhnro 041-0879031 tai 041-0879030

Poissa Surffari

  • Knihti
  • ***
  • Viestejä: 231
    • www.janisaarinen.com
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : Syyskuu 29, 2004, 07:27 »
Kuten jo sanoin niin 2000 on mielestani sellainen hyva keskihinta.

3500 on jonkinasteinen ylaraja ja silla pitaisi saada jo suhteellisen hyvakuntoinen ja hyvinvarusteltu Hiacen (isompi kuin Liteace) kokoinen campervani. Toisaalta ei kannata sokasitua hyuvaan varustukseenkaan, silla parilla kolmella sadalla saa jo lahes kaiken tarpeellisen esim K-Martista. Ja vahan extraa.

Kandee kytistella niita ilmoituksia hostelleissa ja soittaa niihin.
Ne tule kylla nayttaan niita karryja kylla. Sitte sanotte etta te mietitte ja etta teilla on viela pari autoa jotka aiotte katsoa lapi.

Kylla siina sitten pikkuhiljaa jonkinasteinen kuva muodostuu niista kulkupeleista. (hinta/yleinen kunto)

Jos ei wrenchi pysy kadessa niin kannattaa harkita jotain RACQ (taimikaseoli) jasenyytta jolloin apu on soiton paassa.

Kun lahdetaan puskaan ajamaan kannattaa ottaa ainakin varalle uusi tuulettimen hihna, varaputkea ja klemmareita jaahdyttimen (radiator)  putkien fiksausta varten.

Niin ja ladattava jumpstarter on hyva silloin jos akku tyhjenee
eika ole muita autoja lahella.

Poissa Tony

  • Muriaanien kuninkas
  • ****
  • Viestejä: 475
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : Syyskuu 29, 2004, 14:24 »
Surffarin mainitsemilla varaosilla kannattaa auto todellakin varustaa ennen reissuun lähtöä. Lisäisin listaan vielä itse jäähdyttimen paikkausaineen, jos sattuu vuotamaan muualtakin kuin putkesta. Kymmenen vuotta sitten meidän vanha Ford Falconi alkoi suhisemaan jossain Mount Isan pohjoispuolella keskellä aavikkoa, mutta onneksi oli jäähdyttäjän paikkaamiseen tarkoitettua ainetta mukana ja matka jatkui:XXXX

Mukaan kannattaa ottaa myös pikkuisen rautalankaa ja roudarin eli ilmastointiteippiä, joilla pystyy tilapäisesti korjaamaan monia asioita. Perustyökalut eli jakoavain, pihdit ja ruuvimeisselit ovat myös hyvä olla mukana.

Paikallisen autoliiton jäsenyys on ihan hyvä hankkia jo pelkästään sen sisältämän hinauspalvelun takia. Queenslandissa tämä on RACQ, Etelä Australiassa RAA, New South Wales NRMA, Victoriassa RACV. Esim. jos sinä olet RACQ: jäsen ja tarvitset apua vaikka Adelaidessa niin paikallinen RAA tulee avuksi. Näistä autoliiton konttoreista saat myös hankittua vakuutukset autoosi.

:)Tony

Poissa Jouko

  • Yll?pit?j?
  • Yks styränki
  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 1456
  • Jouko Laakso
    • Dundernews
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #3 : Syyskuu 29, 2004, 22:31 »
Tervehdys Saana ja Anki,

Tossa tuli jo hyviä vinkkejä, kuten arvelitte niin mukaan on hyvä ottaa jos mahdollista joku paikallinen joka tuntee maan autokaluston ja oston kiemuroita. Tosin homman tylsyyden vuoksi vapaaehtoiset on varmaan vähissä.

Tuolla mainitulla summalla saa varmasti ihan hyvän kulkupelin jos onneakin on vielä hitunen matkassa.

Ei kannata tuijottaa liikaa auton ikään sillä maasta löytyy hieman vanhempaakin kalustoa hyvässä kunnossa. Jos kuljettaja on vähänkin epävarmempi niin kannattaa varman katsella automaattivaihteistolla varustettua autoa niitä on pilvin pimein.

Kuten Suffarikin totesi, kannattaa hiukkaisen kytiskellä ilmoituksia jotta saa kuvat maan auto tarjonnasta.

Samoin mielestäni ilmastointi tekee matkanteosta siedettävämmän vaikkakin nostaa polttoaineen kulutusta jonkin verran. Useimmat halvat vähänkin tilavammat autot ovat 6 sylinterisiä.

 Valtamerkeissä Holden, Ford ja Toyota kannattaa pysytellä, tosin Toyotasta löytyy monia eksoottisia malleja joihin ei varmasti löydy osia Outbackista.

Varmaan yksi suosituimmista backpacker autoista on XD, XE tai XF Ford Falcon Wagon = $2000 -$3,500 (1979 - 1988) Autot on melko usein varustettu automaatilla ohjaustehostimella ja ilmastoinnilla. Moottori on 4.1 litranen kutonen joka kuluttaa semmoiset 12 litraa tasaisessa ajossa.

Tosin toi Falcon ei ole meikäläisen suosikki, ostaisin ehkä samanikäisen Holdenin Commodoren.

Pari seikka jotka kannattaa pitää mielessä halpaa kulkupeliä hankittaessa,

- Ensimmäiseksi, älä ota autonmyyjien lupauksia turhan vakavasti, ainoa mihin voi jonkin verran luottaa on myynti sopparissa oleva teksti...

!!! - Rekisteröinti, eli REGO tarra tuulilasissa jossa viimeinen voimassaoloaika mahdollisimman pitkällä hamassa tulevaisuudessa. Tarrassa oleva rekisterinumero tulee olla sama kuin auton kilvissä. (niin kutsuttu, Compulsory third party). Lisäksi tarvitaan Third Party Insurance joka korvaa vastastapuolelle aiheutetut vahingot ei omia.

- Yksityiseltä ostaessa, katso että myyjän ajokortissa esiintyy sama nimi kuin auton papereissa.
 
- Moottori joka ei savuta eikä ole yltä päältä (alta) öljyinen, käy tasaisesti, käynnistyy myös lämpimänä. Suuri määrä öljykannuja takakontissa pitäisi pistää hälytyskellot soimaan...

!!! - Kunnossa oleva jäähdytysjärjestelmä, letkut ehjiä, jäähdyttäjän kennot terveet ei haperot. Samoin letkut eivät ole kivikovia johtuen jäädytysjärjestelmän kovasta paineesta joka taas johtuu mahdollisesti vuotavasta kannentiivisteestä tai kannesta. Älä kuitenkaan koeta avata jäähdyttäjän korkkia moottorin ollessa kuuma.

- Renkaat kulutuspintaa jäljellä eikä kuivuudesta tai muusta vastaavasta johtuvia halkeamia.

- Automaatti ei luista kovemmassa kiihdytyksessä ylöspäin vaihtaessa, 1 -> 2 -> 3 . Vaihteistoöljyt eivät haise paahdetulle kahville ja ovat suhteellisen puhtaan punaiset.

- Jne, RACQ, ja Tonyn mainitsemat muiden osavaltioiden paikalliset "autoliitot" suorittavat autojen tarkistusta. Tosin nekin maksavat satasen kahta puolta riippuen tarkastuksesta, eli kovin montaa autoa sinne ei voi kiikuttaa kun alkaa jo auton osto tulla kalliiksi...

Täällä muuten lisää tuohon Outbackissa autoiluun.

http://www.dundernews.com/aus/wmview.php?ArtID=10


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Poissa Jari_2

  • Piltti
  • *
  • Viestejä: 47
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #4 : Syyskuu 30, 2004, 07:23 »
Moi!

Riippuen tietysti vähän mihin suuntaan lähtee ajelemaan, mutta yks hyvä vaihtoehto on etsiä halpa lento Cairnsiin ja ostaa auto sieltä.
Reissaajien yleisin suunta on nimenomaan Sydney-Cairns.
Aika äkkiä säästää lentohinnan plus ylimääräistä kun tekee toisin päin.
Ostaa halvalla Cairnsissä ja myy kalliilla sydneyssä.
Itse tehtiin tämä virhe ja Cairnsissä odoteltiin muiden n. sadan autoaan myyvän kanssa kotiinlähtöä :nuttu:

Poissa Ankka*

  • Piltti
  • *
  • Viestejä: 4
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #5 : Lokakuu 01, 2004, 13:37 »
Kiitti tuhannesti neuvoista!!!
Heraa kysymys; miksi en valinnut autonasentajalinjaa koulussa kun siihen oli viela mahdollisuus? ;)
Eli me ruvetaankin opettelemaan tota auton anatomiaa ihan perusasioista lahtien..
Meilla on paluulento Cairnsista (oli olevinaan hyva idea ettei tarvii menna edestakaisin --> saastaa rahaa) niin mekin sitten varmaan turhaudutaan siella Cairnsin paassa sitten tammikuussa. Eli edelleen, ne jotka haluaa ostaa auton Cairnsista tammikuussa niin ottakaa numero talteen! :)
Hyva huomio toi etta ne autonmyyjat todella vois tuoda sen auton naytille, nehan sita yrittaa myyda meille. Pitaa suomalaistyttojen pitaa pienta asennekasvatusta itselleen, eika jatkuvasti pyrkia sinne tossun alle.
Me otetaan teidan neuvoista vaari ja palaillaan varmaan linjoille taas kohta kun sormi menee suuhun.
Kiitti viela, fellows! ;) Kirjotelkaa lisaa jos tulee mieleen uusia juttuja!
T.Samat veikot

PS.Jouko, miksi Holden vaan ei Falcon? Onks niissa jotain suurta eroa? :)

Poissa Heidi

  • Muriaanien kuninkas
  • ****
  • Viestejä: 435
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #6 : Lokakuu 01, 2004, 20:47 »
Lainaus

PS.Jouko, miksi Holden vaan ei Falcon? Onks niissa jotain suurta eroa?


Mina en todellakaan ole mikaan autoasiantuntija, mutta mikali olen ymmartanyt oikein, vanhojen Holdenien anatomia on jotenkin simppelimpi kuin esim. Fordien, joten niita osaa ilman mekaanikon tutkintojakin korjailla. Osiakin taitaa olla helpommin/ halvemmalla saatavilla?? Joku varmaan korjaa, jos olen ihan vaarilla jaljilla... :P

Poissa jounij

  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 2456
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #7 : Lokakuu 01, 2004, 22:38 »
Lainaus
Alkuperäinen postittaja Ankka*
...miksi Holden vaan ei Falcon? Onks niissa jotain suurta eroa? :)


Tähän kysymykseen pätevä vastaaminen vaatii teologian tohtorin tutkinnon. Jokseenkin jokaisella ossilla on Holdenin tai Fordin paremmuudesta oma vankkumaton mielipiteensä. Näiden kahden "puolueen" välinen suuri taistelu käydään joka vuosi lokakuun alussa Bathurstissa (NSW), jossa näiden "taksiautojen" välistä kisaa seurataan paikan päällä ja television välityksellä paljon hartaammin kuin esimerkiksi F1-kisoja.


Havainnoi
Jouni
Canberra

Poissa Jouko

  • Yll?pit?j?
  • Yks styränki
  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 1456
  • Jouko Laakso
    • Dundernews
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #8 : Lokakuu 01, 2004, 23:29 »
Holdenissa ja Fordissa on jonkin verran eroavaisuuksia, tosin molemmista meno lakkaa kun jostain osasta on kilometrit on täynnä! heh heh..

Yleensä Holden on paremmassa maineessa kun Ford, vaikka tosin Holdeniltakin löytyy malleja jotka ovat melko heikkoja, Camira (ENG. Vauxhall's Cavalier), Asta (Nissan Pulsar), jne.

Heidi on ihan oikeassa, noissa vanhoissa -60 -> VL Holdeneissa (Commodore) tekniikka on melko simppeliä ja osia (uusia ja vanhoja) on pilvin pimein. Tosin vanhat Holdenit ovat hieman kalliimpia ostaa jos ovat kunnossa kuin vastaavan ikäiset Ford Falconit.

Tämä ei tosiaakaan tarkoita sitä sitä että Falcon olisi jotenkin huono valinta, ei ne erot niin suuria ole että niillä olisi paljon merkitystä kunhan molemmat autot ovat vain hyvässä kunnossa hankitahetkellä.

Mielestäni autot ovat jonkin verran kalliimpia pohjoisessa kuin etelässä. Mutta juuri noista paikoista joissa "epätoivoiset" back packerit koettavat lähtöipäivää peitellen päästä autotoistansa eroon voi tehdä hyviä löytöjä.

Huonona puolena voisi pitää että, auto ovat usein ilman "Safety Certificatea" eli niitä ei saa rekisteröityä omiin nimiin, ennen kuin auto viedään korjaamolle jossa sen kunto tarkastetaan ja sille myönnetään Safety Certificate. Kadulta autoa ostavan tulee myös tarkistaa että Safety Certificate on kunnossa;
- Safety Certificate pitää olla hyvin esillä myytävässä autossa ($300 sakkoa jos ei ole)
- Safety Certificaten myöntäneen tarkistusaseman nimi
- Safety Certificate on voimassa
- Että Safety Certificate on myönnetty myytävään autoon

Helpointa on ehkä sopia yksityisen myyjän kanssa papereiden vaihto Main Road toimistossa jo

Jos autossa ei ole Safety Certificatea niin sitä ei ehkä kannata ostaa jos ei ole valmis vastaamaan itse "katsastukseen" liittyvistä kustannuksista. Itse tarkastus maksaa paikasta riippuen

Autossa pitää olla myös pakollinen vakuutus eli "Compulsory Third Party Insurance (CTP)". Vakuutus vastaa kuljettajan Compulsory Third Party Insurance (CTP) vahingoista muille tiellä liikkujille. *Paitsi tietysti jos kuski on ollut alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena. Vakuutus maksaa muistini mukaan siinä $300 -> vuosi.

Vakuutusyhtiöitä
* AAMI http://www.aami.com.au
Allianz http://www.allianz.com.au        
AMP Australia http://www.amp.com.au      
Colonial Limited http://www.colonial.com.au  
GIO Australia http://www.gio.com.au          
MMI Insurance http://www.mmi.com.au
NRMA http://www.nrma.com.au    
OAMPS http://www.oamps.com.au  
RAA http://www.raa.net/
RAC http://www.rac.com.au
* RACQ http://www.racq.com.au    
RACT http://www.ract.com.au  
RACV http://www.racv.com.au
Suncorp http://www.suncorp.com.au    
Zurich http://www.zurich.com.au

Auton rekisteröinti on helppoa kuin heinän teko kun kaikki paperit on mukana,

Henkilötodistus (ajokortti tai passi kelpaa hyvin) sekä kaksi niin sanottua B luokan henkilötodistusta, esim. suomalainen pankkikortti, (kortissa pitää olla allekirjoituksesi näkyvissä).
- Kuitti osoitteen varmistamiseen Back Pack hostellista jossa asustelee, jos ei ole vuokrannut asuntoa, tällöin kaasu, sähkö, tai puhelin lasku
- Todiste auton alkuperästä, ostokuitti, entinen rekisteröinti todistus
- Voimassaoleva Safety Inspection Certificate
- Jos auto on kaasulla, Gas Installation Certificate
- Auto (moottorin mumero tarkistetaan) ja täytetty rekisteröinti kaavake  F3520 (saa transport deparmentin toimistosta)
- Maassa lomalla olevien tai niiden joilla ei ole QLDn ajokortti pitää täyttää New Customer Application jossa tarvitaan myös nuo henkilöllisyys todistukset

Rekisteröintii liittyviin kysymyksiin löytyy lisää hinta ynn muuta infoa täältä:
http://www.transport.qld.gov.au/qt/LTASinfo.nsf/index/registration_question1#name

No tulipas siitä melkonen runo :roue


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Poissa riaapa

  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 900
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #9 : Lokakuu 02, 2004, 00:35 »
Lainaus
Alkuperäinen postittaja Jouko
 ...kaksi niin sanottua B luokan henkilötodistusta, esim. suomalainen pankkikortti, (kortissa pitää olla allekirjoituksesi näkyvissä).
 


Asiassa voi tietysti olla vaihtelua eri paikkojen ja eri virkailijoiden välillä, mutta mulla ei kelvannut suomalainen pankkikortti osaksi sitä "100 points ID check", koska siinä ei lue englanniksi että mikä se on :? "Pankkikortti Bankkort" ei riittänyt, vaikka kuinka yritin selittää että mikäs muukaan tämä on, kun takana oli kaikki Maestron ja Cirruksen logot ym. sekä tietysti allekirjoitukseni. Tämä oli tosin pankissa, joten ehkä tilanne on autoa rekisteröidessä eri. Kannattaa kuitenkin varautua ottamaan mukaan jos jonkinlaista henkkaria...

Riina.
Riina

Poissa Jaaks

  • Global Moderaattorit
  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 4386
  • Moderaattori
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #10 : Lokakuu 02, 2004, 12:40 »
Tassa on ote takalaisen pankin (Suncorp) sivuilta siita mita vaaditaan ja mitaan muuta on turha yrittaa :

ID Reference Documents
Under the Financial Transactions Reporting Act we are required to obtain suitable identification from you before we can open an account. The 100 point Check is based on allocating points between 25 and 100 to certain identification documents. For you to be sufficiently identified you must present documents with a minimum total value of 100 points.

To obtain the 100 points, there must be at least one form of identification from Category A (see table below) and if 100 points not achieved, further documents from Category A and/or Category B until 100 points has been achieved.

Note:

Original documents must be sighted. Photocopies are not acceptable.
Only one of Passport, Birth Certificate, NSW Birth Card or Citizenship Certificate is acceptable. E.g. can not accept both a Passport and a Birth Certificate.
Unless otherwise indicated, only current identification is acceptable. Document with an expiry date must be current at the time of presentation.
Suncorp reserves the right to request additional identification to satisfy the opening of an account.
The table below shows examples of the type of identification that may be accepted in each category. Please contact us on 13 11 55 if you need to find out other alternative identification documents that you can use.

Points Category A Documents
100 Under 18 - Birth Certificate (Full or extract is acceptable)
100 Under 18 - Passport (Current or Expired within 2 years)
100 Under 18 - Citizenship Certificate
70 Passport - Current or expired within 2 years (Note: Only one of Passport, Birth Certificate, NSW Birth Card or Citizenship Certificate is acceptable).
70 Valid NSW Birth Card
40 Australian Driver's Licence - Current with photo and signature
40 Education ID card - photo or signature (Issued by a Tertiary Institution)
40 Proof of Age 18+ card - photo and signature
40 Government Card with photo or signature as evidence of financial benefit e.g. Pension card
40 Public Employee ID card - photo or signature
35 Letter from current Employer - On letterhead and signed by customer and employer
35 Council Rates Notice - Rates notice must contain the full name of the signatory, ie: John Smith as opposed to J Smith. For a rates notice to be worth 35 points it must state that the signatory is the owner or occupier of the property to which the notice was sent and the document is current.
 


Points Category B Documents
70 Birth Certificate (Full or extract is acceptable) Note: Only one of Passport, Birth Certificate, NSW Birth Card or Citizenship Certificate is acceptable. Eg: can not accept both Passport and Birth Certificate.
70 Citizenship Certificate
35 Mortgage documents (Suncorp or another Financial Institution)
25 Credit/Debit ATM Cards - only 1 identification document per financial institution can be accepted.
25 Medicare Card
25 Marriage Certificate
25 Phone, electricity or gas account
25 Other Financial Institution Records e.g. bank statements - only 1 identification document per financial institution can be accepted; e.g: cannot accept a Westpac card and a Westpac statement.

Poissa Jouko

  • Yll?pit?j?
  • Yks styränki
  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 1456
  • Jouko Laakso
    • Dundernews
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #11 : Lokakuu 02, 2004, 21:36 »
Olipas Riinalla huono onnea. Ainakin täällä QLD toimiston nainen sanoin että, ulkomaisen finanssi instituutin kortit kelpaavat, kunhan niissä on omistajan nimikirjoitus takana.
Kysyin asiaa minenomaan Back Packerin näkökulmasta. Samalla virkailija sanoi että, kannattaa ottaa mukaan kuitti hostellista jossa asuu. Kuitti kelpaa asuinpaikan todisteeksi. Autoa rekisteröivän pitää olla myös itse rekisteröitynyt transportin kortistoon, rekisteröinti tulee hoitaa samalla kun rekisteröi auton.

Voihan olla että kortissa tosiaan pitää selvästi lukea bank :?


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Poissa riaapa

  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 900
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #12 : Lokakuu 03, 2004, 00:18 »
Joo, kuten sanoin, riippuu varmasti myös virkailijasta... tuossa ko. tilanteessa se huono onni vaikutti olevan sillä virkailijalla, kun hänen raukan oli täytynyt tulla töihin juuri sinä päivänä kun hän oli syönyt sankollisen sitruunoita aamiaiseksi... :? Samalle virkailijalle ei käynyt myöskään Jyväskylän Yliopiston opiskelijakorttini, vaikka siinä lukee "student ID card" ja on mun valokuva, nimi, syntymäaika ja allekirjoitus. Perusteena sillä kertaa oli se, että hän ei tunne kyseistä oppilaitosta. :hahhaa No, asia hoitui kun siirryimme tutun ja mukavamman virkailijan juttusille.

Varoituksen sana vaan, että kannattaa kantaa mieluummin liikaa kuin ei tarpeeksi niitä eri kortteja siellä lompsassa. :hahhaa:hahhaa
Riina

Poissa fogs

  • Knihti
  • ***
  • Viestejä: 146
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #13 : Lokakuu 03, 2004, 12:00 »
Lainaus
Originally posted by riaapa
Joo, kuten sanoin, riippuu varmasti myös virkailijasta...


Riaapa:D

... tai sitten paikkakunnasta. Meidän kunnassa on 25 000 + asukasta joten ok, kaikkia et siis varmasti ole taatusti tavannut mutta meninpä tässä ajokorttia hiljattain uusimaan. Vanha kortti ja $150 takataskussa maksua varten mutta lompakko jäi kotiin. Kolmen pienen muksun kanssa siinä taistelin ja tuskastelin että piru, pitää mennä se hakemaan ja siinäpä vasta työ. Täysin tuikituntematon tyyppi oli tiskin takana ja kysyi että onko täällä henkilökunnassa kukaan joka sinut tuntis. Sanoin että joo, mutta kyseinen henkilö on just äitiyslomalla. Takanani oli puolituttuni joka totes että hei, eikös sun kuva ollut paikallislehdessä jossain jutussa :?

No virkailija haki lehden, etsi jutun (oli muuten kyse taidegalleriasta eikä mikään ryyppy sesonki kuva, tällä kertaa ainakin :sorry:pyhimys), vertasi kuvaa mun naamaan ja katsoi nimen lehdestä ja totes, yep 100% ID suoritettu.

:??:??:o näin täällä maaseudulla, vieläkään en oikein totu aina paikallisiin tapoihin....:?

Poissa Jouko

  • Yll?pit?j?
  • Yks styränki
  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 1456
  • Jouko Laakso
    • Dundernews
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #14 : Lokakuu 03, 2004, 13:24 »
No nii, siinä oli oikeen perinteistä aussimeininkiä, eli säännöt on tarkoitettu väännettäviksi siellä missä pystytään. Kiva tarina fogs, siinä näkyyn ettei ne joka paikassa ole niin pilkun tarkkkoja!:peukkuy


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Poissa @rto

  • Piltti
  • *
  • Viestejä: 9
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #15 : Lokakuu 19, 2004, 08:19 »
Moi,

Mina kavin lapi tuon auton rekisteroimisruljanssin kuukausi sitten Sydneyssa. Kolmas kerta RTA:ssa toden sanoi. Henkilollisyyden todisteeksi piti passin lisaksi kaivaa Westpacin Handycard eli paikallinen pankkikortti, ei kelvannut opiskelijakortit, ei luottokortit, ei suomalainen ajokortti. Joko suku- ja etunimet oli kirjoitettu vaarassa jarjestyksessa tai sitten kortti vaan ei miellyttanyt virkailijaa. :confuse

Asuinpaikan todistaminen oli toinen kinkkinen juttu. Koska asun sukulaisten luona, minulla ei ole vuokrasopimusta tai kuittia hostellista. Sedan piti tulla paikan paalle RTA:han todistamaan etta mina asun kyseisessa osoitteessa. Mutta hanelta ei sitten pyydetty sitten minkaanlaista todistusta henkilollisyydesta!! :?


Auton hankkimiseen liittyen viela yksi vinkki. Volvot eivat ole kovassa huudossa talla mantereella ja ne ovat taalla erittain aliarvostettuja autoja. Itse ostin tuhannella dollarilla 1979 vuoden laatikkovolvon ja se kulkee kuin unelma, on ilmastoitu ja kori on loistokunnossa. Tosin jouduin maksamaan viela reilut 1100 dollaria saadakseni pink-slipin (pakoputki piti uusia), vakuutukset ja rekisteroinnin (rego meni umpeen kaksi paivaa oston jalkeen). Nyt olen ylpea "bloody Volvo-driver" ja rego on voimassa ensi vuoden syyskuuhun.

Tosiseikka tietenkin on etta Volvoon on hiukka vaikeampi saada osia ja sen eteenpain myyminen ei valttamatta ole niin helppoa kuin jonkin suositumman merkin.

Ostin Volvoni Tradin Postin kautta yksityiselta myyjalta. Kiertelin ensin autokauppoja Parramatta roadilla ja koejaoin muutaman auton, mutta niiden hinta/laatutaso ei vakuuttanut.

 - Artsi

Poissa Ankka*

  • Piltti
  • *
  • Viestejä: 4
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #16 : Lokakuu 22, 2004, 03:30 »
Moikka taas.

Huh, nyt ollaan matkusteltu pari viikkoa autolla. Meille kavi lopulta niin etta lahdettiin Sydneysta parin suomalaisen kuskiksi.
Pari paivaa myohemmin taraytettiin sitten Manlyssa liikennevaloissa pieni peraanajo. Ja kuinka ollakaan, auton omistajat ei sitten ihan tasan tarkkaan olleetkaan lukeneet niita pienia printteja ja ehtoja siita regosta (WA) ja just se Joukon mainitsema Third Party Property Insurance puuttui. Etta vahan kalliimpi reissu. Itse kun hyppaa toisen kyytiin, kuvittelee tyhmana etta auton omistaja olisi selvilla vakuutuksista, ja sitten ajellaan tyytyvaisina. Kunnes tulee jotain tollasta eteen. Tietty noi kolarithan voi tavallaan jattaa ajamatta, mutta mistas sita koskaan tietaa.. Nyt on sit sen verran viisaampi ettei aja muiden autoja (eika omaa tietenkaan ;) ellei oo varma vakuutuksista.
Ihmettelen vaan, etta jos se TPPI on 'compulsory', niin miksi sita sitten ei ollut..(Vai oliko sittenkin, onks taa kusetusta ja rahastusta? Kun on vahan sellanen fiilis - valitettavasti, erittain harmillista!!! - ettei ihan jokaiseen suomalaiseen voi sittenkaan taysin luottaa tata nykya.Onneks ne on kuitenkin poikkeuksia sellaset tyypit edelleen.) Kun rego siis korvaa vaan henkilovahingot jotka aiheutuu toisille liikenteessa, mutta ei esinevahinkoja.
Taa neuvona niille, jotka on ostamassa autoa, etta lukekaa ne ehdot kunnolla. Toi autovakuutus pitaa ottaa erikseen joltain vakuutusyhtiolta.

Tallanen tarina..Ollaan nyt Byron Bayssa ja voi olla etta ostetaan viela omakin auto. Nyt astetta viisaampina! :)

Poissa JuPe

  • Piltti
  • *
  • Viestejä: 22
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #17 : Lokakuu 22, 2004, 08:46 »
Tervehdys!

Minulla sattui kans pieni kolari siina eilen, neljan auton ketjukolari. Syy ei onneksi ollut minun, mutta pisti mietityttamaan noi vakuutus asiat. Itse olen hankimassa kulkuneuvoa pika puoliin ja varmana katson lapi kaikki pienetkin prantit vakuutus kirjoista.

Kuitenkin vuokra auto meni vaihtoon ja Hertzin tytot olivat tyytyvaisia kun auto molemmista paista rutussa.

Niskat jaykkana,
JuPe

Poissa Jouko

  • Yll?pit?j?
  • Yks styränki
  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 1456
  • Jouko Laakso
    • Dundernews
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #18 : Lokakuu 22, 2004, 10:19 »
@rto on oikeassa Volvojen suhteen niitä saa melko pienellä rahalla koska aussit on hieman arkoja ostamaan niitä. Volvon kohdalla tuo auton kunto tulee vieläkin tärkeämmäksi koska osia ei löydy ihan joka paikasta. Mutta toisaalta nehän ovat semmoista umpirautaa että mikäs niitä rikkois... :sormetr

Kyllä tuo "Compulsory third party" (CTP) vakuutus on pakollinen ennen kuin autoa saa rekisteriin. Vakuutus korvaa vain hekilövahingot (eikä kuten aikaisemmin väärin muotoillemasta lauseesta sai käistyksen että se korvaa kaikki vahingot).
Ehkä autonomistaja halusi saada rahaa oman auton korjaamiseen :confuse

Tarkennettu:

Noi peräänajot on melko yleisiä itsekin olen ollut parikertaa osallisena, kanssa autoilijat on täällä melko arvaamatonta, eli katsetta ei pidä kääntää tiestä hetkeksikään.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Poissa Surffari

  • Knihti
  • ***
  • Viestejä: 231
    • www.janisaarinen.com
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #19 : Lokakuu 22, 2004, 12:31 »
Itse vetäisin juuri erään -86 Falcon Uten perään ja kävi sitten ilmi että se Third party compulsory vakuutus olikin sitten vaan sellainen joka kattaa henkilövahingot. Oma kärry on siis regossa NSW:ssä. Tämä on siis se niinkutsuttu Green Slip. Käsitin että se kattaa toisen vahingot. Minulle sanottiin ettei se kata muuta kuin
henkilövahingot.

Quote oli 1084$.

Nyt on sitten juostu panel beatereittein perässä tässä tämä viikko halvempaa arviota metsästäen...

Eikö muka NSW:ssä ole pakollista hankkia kaikkia vakuutukset ennenkuin Regon saa jos se täällä QLD:ssä niin tuntuu olevan?

Poissa Jaaks

  • Global Moderaattorit
  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 4386
  • Moderaattori
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #20 : Lokakuu 22, 2004, 12:56 »
Surffari :D

Se pakollinen CTP, joka sisaltyy rekisterointiin kattaa taallakin vain henkilovahingot - ei mitaan muuta :(

Jos haluat kattaa muiden omaisuuden sinun taytyy ottaa erikseen maksullinen Third Party Insurance.

Ne on kyllakin yleensa melko halpoja - ehka useamman kymmenen $ vuodessa, mutta kuitenkin halvempia kuin "comprehensive" joka sitten kattaa kaiken ja maksaa usein satoja $ /vuosi tai jopa parikin tuhatta $ jos on kyseessa alle 25 vuotias (ja myos automerkista riippuen) :D

Poissa Heidi

  • Muriaanien kuninkas
  • ****
  • Viestejä: 435
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #21 : Lokakuu 22, 2004, 20:58 »
No jopas niita kolareita on sattunut :peukkua

Tarkistin juuri huvikseni, mita oma vakuutukseni maksaakaan - se on fire, theft and third party property damage ja maksoi $178.13 vuodeksi. Vanhaan autoon ei kannattanut ottaa comprehensive vakuutusta. Tama vakuutus on CGU:n kautta ja excess on $400. Tollainen vakuutus kannattaa olla EHDOTTOMASTI, kuten edellisista tarinoista kay ilmi! ;)

Poissa Heidi

  • Muriaanien kuninkas
  • ****
  • Viestejä: 435
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #22 : Lokakuu 22, 2004, 21:03 »
Pitaa viela lisata, etta otin tuon fire and theft osan siihen sen takia, etta vanhat Commodoret ovat kuulema niita eniten/ helpoiten varastettavia autoja. Eipa siina autossa ole edes cd-soitinta tai muuta varastettavaksi kelpaavaa tai arvokasta (paitsi vauvan istuin tietenkin), mutta joy ridereille se varmaan kelpaa mainiosti... :o

Poissa JuPe

  • Piltti
  • *
  • Viestejä: 22
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #23 : Lokakuu 22, 2004, 23:06 »
Lainaus
Alkuperäinen postittaja Jouko
Noi peräänajot on melko yleisiä itsekin olen ollut parikertaa osallisena, kanssa autoilijat on täällä melko arvaamatonta, eli katsetta ei pidä kääntää tiestä hetkeksikään.


Niin tuntuu olevan, pakko sanoa etta nama paikalliset ajatavat kuin nais... Hups, sanoinko sen melkein aaneen...
Sorry :confuse
Yleistamalla ja keraamatta enempaa viha miehia lopetan. ;)
Silti mielestani ainakin puolelta porukasta saisi ottaa kortin pois ja pistaa uudelleen ajotesttiin, mutta mita sekin hyodyttaisi jos ne paastaa lahestulkoon millaisen kuskin tahansa lapi testeistaan.

-Vielakin niska kipeana-

Poissa riaapa

  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 900
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #24 : Lokakuu 22, 2004, 23:51 »
Lainaus
Alkuperäinen postittaja JuPe
Yleistamalla ja keraamatta enempaa viha miehia lopetan. ;)

-Vielakin niska kipeana-


Jaahans... annanpa itseni provosoitua, kun poika oikein kerjää vihanaisia... Yleistämällä ja oletuksia tekemällähän sitä helposti saa aikaan jos jonkunlaisen sotkun. Mun mielestä suurin ongelma liikenteessä on piittaamattomuus, ja siihen syyllistyvät niin miehet kuin naisetkin. Kun ei piitata liikennesäännöistä tai muista tienkäyttäjistä, vaan ajellaan kuin maailmanomistajat ilman suuntamerkkejä, ylinopeudella ja kiroillen toisen puskurissa kiinni, niin onko ihme että onnettomuuksia sattuu.

Ja se vikahan on aina jossakussa muussa, koska "minä itse" olen aina paras kuski. Täällä Australiassa kun ei yleensä ole edes kyse siitä että tienpinta olisi jäinen ja liukas, niin tulee vaan mieleen että nuo peräänajotilanteet olisi aika helppo välttää muistamalla sen turvavälin, josta varmasti autokoulun ope muutamaan kertaan mainitsi...? :confuse

Ikävä kuulla että niskasi on kipeänä, Jupe. Valitettavasti nuo "whiplash"-vammat saattavat ajan myötä vain pahentua, joten suosittelen hoitamaan sen pikimmiten kuntoon vaikka kiropraktikon tai jonkun muun niksauttelijan vastaanotolla. (nimim. "kokemusta on")

Onneksi Ankalle, Surffarille tahi Jupelle ei kuitenkaan sattunut sen pahempaa. Ylpeys kai se kokee suurimman kolauksen (ja lompakko). Autoja on kuitenkin aina helpompi korjata kuin ihmisiä. :)
Riina

Poissa JuPe

  • Piltti
  • *
  • Viestejä: 22
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #25 : Lokakuu 23, 2004, 00:20 »
:D Tulihan sita sielta :D
Pienen sotkun jarjestaminen on aina mukavaa, mutta jos se karkaa kasista niin...

Onhan se yleisesti tiedossa etta naiset on turvallisempia ajajia kuin miehet, mutta omalla kohdallani vaan sattui olemaan nainen kun tuli pain. En lahtenyt sita yleistamaan, vaan se on se paha sanonta kuskeista ja mihin sita viitataan.
Se olisikin hyva idea, pistaa kaikki takalaiset liukkaan ajon radalle ajamaan niin nakisivat miten auto oikein voi kaytaytya.

Ei tassa muu auta kuin sopeutua joukkoon ja yrittaa pysya hengissa.

Poissa Ankka*

  • Piltti
  • *
  • Viestejä: 4
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #26 : Lokakuu 23, 2004, 06:51 »
Oli pakko lisata tohon paikallisten liikennekayttaytymiseen:
Mun mielesta on jokseenkin huvittavaa, etta kun liikenneympyrassa taalla tietenkin ajetaan myotapaivaan, niin suurin osa haluaa viela varmistaa oman kulkusuuntansa laittamalla vilkun oikealle. Kun tuskin kukaan epailee etta joku paattaa ajaa siina ympyrassa vastapaivaan..vai (-ko)? ;) Mutta hyvahan se on aina kayttaa niita vilkkuja varman paalle etta muutkin tajuaa mihin ollaan menossa. Tai sitten tossa on joku jarki mita ma en ymmarra..hyvin mahdollista!
Silti tuntuu etta toi Suomen systeemi on vahan jarkevampi, etta vilkulla naytetaan missa kohdassa lahdetaan ulos ympyrasta.
Mutta mutta, eipa siina mitaan, tuli vaan mieleen.. :)

Poissa Jouko

  • Yll?pit?j?
  • Yks styränki
  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 1456
  • Jouko Laakso
    • Dundernews
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #27 : Lokakuu 23, 2004, 07:06 »
Joo toi välimatka on hyvä pitää oppimaalina, ja omien kokemusten perusteella voin myös todeta että, auttaa vähän hemmetisti jos pitää katseen suunnattuna eteenpäin. Molemmilla kerroilla siirsin hetkeksi katseen tiestä ja silloin jono pysähtyi. Loppuun voi sitten arvata perk....:nuttu::nuttu: ohjaamo oli vähän aikaa täynnä paikallisia/suomalaisia voimasanoja täys.

Mutta viimekädessä perjäänajo on aina oma moka ::nuttu

Mun mielestä juuri tuo Riinan mainitsema piittaamattomuus ja siihen lisättynä sensaation nälkä aiheuttaa ainakin moottoritiellä peräänajoja. Ainakin täällä QLDssa on ihan tavallista että autoilijoiden pitää hidastaa tai lähes pysäyttää [moottoritiellä] pällistelemään jos joku vaihtaa rengasta tai tekee muuta vastaavaa tienvarressa.

[provosointia] Pitää muistaa että eipä tuo ajokoulutuskaan kovin kummoista ole, eli ajokortti kuuluu lähdes kansalaisoikeuksiin ja sen saa kun auton saa pysymään katukivien välissä osumatta mihinkään.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Poissa Surffari

  • Knihti
  • ***
  • Viestejä: 231
    • www.janisaarinen.com
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #28 : Lokakuu 23, 2004, 07:14 »
Nyt paastiin asiaan!

Jos olisi olemassa Janin maailma. Liikenteessa ei olisi ongelmia. kaikki joustaisi
ja liikenne soljuisi. Kaikki lahtisi liikennevaloista samaan aikaan eika yksi kerrallaan. kahdelle kaistalle mahtuisi kolme autoa rinnan jos ohituskaista ei riittaisi kun kaikki hieman antaa tilaa.

Valitettavasti minua ei ole kuin yksi joten pitaa yrittaa olla sitten Jani kaikkien muiden keskella taalla (ja suomessa).

Joskus jossain teroitettiin etta jotain tyyliin 80% kuskeista pitaa itseaan keskivertoa parempina kuskeina. Sehan on tilastollisesti mahdotonta.

sanoisin etta mina olen erittain hyva auton etta myoskin moottoripyoran kuljettaja. Mutta mita tulee siihen etta olenko kummallakaan vehkeella turvallinen kuljettaja liikenteessa on aivan eri asia.

MIhin haluaisin kiinnittaa huomiota on se, etta paaosin naiset ovat huonompia
ajoneuvojen kuljettajia. Ainakin minun mielestani. Miehet ajavat enemman aarirajoilla jolloin myoskin ajotaidot kehittyvat enemman.

MUTTA!!!!

Naiset ovat taas parempia kuljettajia liikenteessa, koska ovat varovaisempia
ja ajelevat hissukseen. Koska miehet (keskimaarin) ajavat hieman enemman kuin reika paassa, niin niita onnettomuuksia sattuu sittne enemman. Tama ainakin patee minuun.

Kaikki ylla on sitten IMHO.

Nyt sitten turpa kiinni.
Epailen etta nyt taitaa tulla tunti turpaan....

;) ;) ;) ;) ;)

Poissa johki72

  • Knihti
  • ***
  • Viestejä: 121
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #29 : Lokakuu 23, 2004, 07:43 »
Surffari:D

No ei kai noista kommenteista nyt turpaan tule, eikös täällä saa kukin ihan vapaasti ilmaista mielipiteensä:D:D

Kyllähän tuo hieman provolta mielipiteeltä vaikuttaa,mutta enpä silti ala sen kummemmin kommentoimaan...

Johanna

(mainio autokuski:D:D)

Poissa @rto

  • Piltti
  • *
  • Viestejä: 9
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #30 : Lokakuu 23, 2004, 07:43 »
Itsekin pari "liian lahelta piti" - tilannettta taalla kokeneena yhdyn edellisiin kommentteihin paikallisten piittaamattomuudesta liikenteessa. Tosin on niita sattunut Suomessakin. Taalla syy vaan on ollut toistaiseksi vastapuolen auton ratissa.   :)

Minakin kyselin serkkupojalta tuosta liikenneympyrakayttaytymisesta. Kuten Ankka* mainitsi, talla vilkutetaan ympyraan tultaessa ja sen sisalla, kun Suomessa vilkku laitetaan paalle vasta poistuttaessa. Mina jarkeilin sen niin etta vilkulla kerrotaan ympyraan tuleville autoilijoilla etta mina jatkan viela kierrosta ympyrassa. Jos vilkku on pois paalta, olen kaantymassa pois ympyrasta ja ympyraan tulossa oleva auto voi ajaa ympyraan.

Jos ajan suoraan lapi ympyrasta, en kayta vilkkua ollenkaan. Ei kai siita haittaa ole etta indikoi ympyrasta poistumisen vilkuttamalla vasempaan, ainakin isommissa roundabouteissa.

Minun Volvoon tuo vuoden Third Party Insurance oli 188 dollaria extraa eli samaa luokkaa kuin Heidilla. Minunkin mielesta se kannattaa ehdottomasti ottaa, jos kay niin etta tormaa jonkun upouuden ajopelin kylkeen.

Poissa jounij

  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 2456
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #31 : Lokakuu 23, 2004, 12:12 »
Lainaus
Alkuperäinen postittaja Ankka*
Mun mielesta on jokseenkin huvittavaa, etta kun liikenneympyrassa taalla tietenkin ajetaan myotapaivaan, niin suurin osa haluaa viela varmistaa oman kulkusuuntansa laittamalla vilkun oikealle.


Se on tämän maan laki (yhtenäistettiin kaikkien osavaltioiden välillä jokunen vuosi sitten), että

a) liikenneympyrään mennessä näytetään vilkulla, mihin suuntaan suurinpiirtein ajateltiin olla menossa. Ainoastaan suoraan menijöiden ei tarvitse ympyrään saavuttaessa vilkutella mihinkään suuntaan.

b) vilkutetaan vasemmalle eli poistumissuuntaan hieman ennen ympyrästä poistumista.

Tämä ympyrästä poistumisen(!) vilkutus ei ollut aiemmin velvoittava laki missään päin Ossilaa (päin vastoin kuin Suomessa). Kun se tuli laiksi, niin siitäpä se kirjava käytäntö alkoikin. Nyt pahimmillaan näkee hämmentyneiden kuskien olevan vilkuttamatta mihinkään ympyrään saavuttaessa ja kääntävän vilkun päälle oikealle juuri ennen ympyrästä vasemmalle poistumista! Hyvä luoja, että täällä osataankin olla liikenteessä tyhmiä!


Surfarin lakimuutoksia kannattava
Jouni
Canberra

Poissa mette

  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 826
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #32 : Lokakuu 25, 2004, 03:38 »
Lainaus
Alkuperäinen postittaja riaapa


 nuo peräänajotilanteet olisi aika helppo välttää muistamalla sen turvavälin, josta varmasti autokoulun ope muutamaan kertaan mainitsi...? :confuse

 



Oletteko toiset huomanneet liikennevaloissa millaisia turvavälejä  autoilijat Australiassa pitävät edellä oleviin autoihin- sellaisia yhden tai jopa kahdenkin auton välejä :confuse : Tuo näyttää olevan niin  yleistä, että epäilenkin jospa täällä autokouluissa noin opetettaisiin?Todellä ärsyttävää  :nuttu:  , kun edellä oleva kuljettaja pitämällä tuollaista suurta turvaväliä estää  pääsyni  eteenpäin esim. kääntyvien kaistalle.

Poissa Jaaks

  • Global Moderaattorit
  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 4386
  • Moderaattori
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #33 : Lokakuu 25, 2004, 04:00 »
Kolaritilanteessa kannattaa aina ensin tarkastaa toisen osapuolen ajokortti ja rekisterointi.  Jos jompi kumpi ei ole ajantasalla tai ollenkaan olemassakaan, niin "maksumies" voi yht'akkia ollakin se toinen riippumatta kummanka vika oli :D

Itse olin kerran kolarissa ajokortittoman (alaikaisen) tyton kanssa ja hanen auto ei ollut rekisterissa.  Oli kyllakin hanen vikansa (teki u-kaannoksen suoralla tiella aivan edessani), mutta heti kun kysyin papereita, eika niita loytynyt ja sanoin soittavani poliisit paikalle, niin tyttopa soitti aidilleen ja sielta tultiin hinausauton kanssa ja autoni vietiin heti korjattavaksi ja vielapa koko Falcon maalattiin vaikka ei olisi tarvinnut kuin se keulaosa :D

Poissa riaapa

  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 900
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #34 : Lokakuu 25, 2004, 06:05 »
Lainaus
Alkuperäinen postittaja mette
Todellä ärsyttävää  :nuttu:  ,kun edellä oleva kuljettaja pitämällä tuollaista suurta turvaväliä estää  pääsyni  eteenpäin esim.kääntyvien kaistalle.


Mette, olen samaa mieltä siitä että risteyksessä tai liikennevaloissa pysähtyessä/hiljentäessä turvaväliä tulisi lyhentää tuntuvasti, jotta mahdollisimman moni auto mahtuisi risteykseen, eivätkä jonot turhaan pitenisi. Kun sen sijaan ajetaan jonossa (varsinkin suuremmilla nopeuksilla), niin turvaväli tarkoittaa sitä, että kun edessä oleva auto äkisti jarruttaa, niin itse ei tarvitsekaan tehdä paniikkijarrutusta, vaan kevyempi jarrutus riittää, jolloin myös todennäköisyys että takanasi tuleva auto törmää takapuskuriisi pienenee. Ja useampikaistaisella tiellä ruuhka-aikaan turvavälit helpottavat kaistanvaihtoa ja pitävät liikenteen soljuvampana, koska ei tarvitse väkisin työntää itseään alle autonmittaiseen rakoon ja luottaa onneensa, vaan voi vain näyttää suuntamerkin ja vaihtaa kaistan.

Jouni, tuota liikenneympyräkäyttäytymistä on tosiaan surkuhupaisaa seurata. :hahhaa :itke Aika monet näyttävät suuntamerkin edelleenkin vain siihen suuntaan johon ovat kääntymässä, eivätkä lainkaan ympyrästä poistuessaan. Valitettavan monelle koko suuntamerkin näyttäminen on kuitenkin ilmeisesti liian vaativaa, koska liikenneympyröistä (ja muistakin risteyksistä) ajellaan läpi ilman mitään indikaatiota muille tielläliikkujille omista aikeistaan.

Jani, olen samaa mieltä tuosta joustamisesta ja soljumisesta. Mutta kun ajetaan hampaat irvessä ja "kele, et kai kuvittele minun eteen kaistaa vaihtavasi", niin ei paljon solju, ei. Yritän aina muistaa heilauttaa kättä kiitoksen merkiksi jos joku huomaa suuntamerkkini ja antaa vähän tilaa esim. kaistanvaihtotilanteessa. Samoin jos näen että jollain on vilkku päällä niin annan tilaa, koska liikenneruuhkassa ei itsekkyydellä pääse yhtään sen nopeammin kotiin. Suomessa muistan jopa autokoulussa (isältäni) oppineeni että maantiet on sen verran leveitä että niille mahtuu helposti kolme autoa rinnan, joten jos vastaan tulee ohittava auto omalla kaistalla, niin ei muuta kun pikkusen pientareelle päin ja kaikki mahdutaan tielle, no worries. Mutta täällä en olisi asiasta niinkään varma. Ainakin maaseudulla tiet on huomattavasti kapeampia kuin kaupungissa, ja piennarta ei ole juuri lainkaan. Korjatkaa jos olen väärässä.

Mitä tulee tuohon naisten ja miesten väliseen paremmuuteen/huonommuuteen, niin kuten Jani sanoit, naiset ovat usein turvallisempia kuskeja, mutta valitettavan usein erittäin epävarmoja, joka saattaa puolestaan sekin aiheuttaa vaaratilanteita. Monessa tuntemassani suomalaisessa perheessä vaimon epävarmuus ajotaidoistaan johtuu ihan suoraan siitä, että häntä ei päästetä rattiin muulloin kuin silloin kun ukko on liian maistissa ajaakseen. Onko ihme jos ajokortin saannin jälkeen on päässyt ajamaan noin kolme kertaa vuodessa, että tulee epävarmaksi?? Tekemällähän sitä parhaiten oppii! Itsellä on onneksi heti kortin saannista lähtien ollut oma auto, niin olen saanut ajaa enemmän kuin kylliksi. Ja kun paljon ajaa (vanhalla autolla), niin sitten myös tekevälle välillä sattuu, mutta niistäkin tilanteista on vaan otettava opiksi. Ja etpä Jani usko miten hyvin tuo joidenkin mieskuskien reikäpäisyys tulee esiin kun he huomaavat että heidät ohitti kuski joka on a) nainen, b) nuori nainen ja c) nainen pienessä punaisessa kaupunkiautossa. Uskallan sanoa (Janin tapaan röyhistellen) että olen keskimääräistä naiskuskia hieman parempi kuski, mutta myönnän kyllä että itsesuojeluvaistoni estää minua esim. päihittämästä poikia carting-radalla. Mutta en mä kyllä huonoksi kakkoseksikaan jää... ;)

Mielipiteensä ilmaisee,

Riina.

p.s. Jani, onkos sulla suunnitelmissa tulla Melbuun ollenkaan? Voitais vertailla vaikka Hupellus-kuvia. :XXXX Eikös sulta kohta jo umpeudu WH-viisumi?
Riina

Poissa mette

  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 826
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #35 : Lokakuu 25, 2004, 08:30 »
Lainaus
Alkuperäinen postittaja riaapa


Mette, olen samaa mieltä siitä että risteyksessä tai liikennevaloissa pysähtyessä/hiljentäessä turvaväliä tulisi lyhentää tuntuvasti, jotta mahdollisimman moni auto mahtuisi risteykseen, eivätkä jonot turhaan pitenisi

 Kun sen sijaan ajetaan jonossa (varsinkin suuremmilla nopeuksilla), niin turvaväli tarkoittaa sitä, että kun edessä oleva auto äkisti jarruttaa ...


Riina, Riina, are you talking to me ?:)

Ehkei se turvaväli ollut aivan oikea sana kuvaamaan tuota  autoilijoiden liikennevaloissa  pitämiä yhden tai kahden auton kokoisia välejä, mutta  se oli ainut, joka mieleeni juolahti. Moiseen käyttäytymiseen on   vaikea arvailla   syitä.  Jonkilaisesta turvasta voi siinäkin kyse olla, joten turvaväli tuntui sopivalta ...sillä hei, eihän sitä koskaan tiedä , jos vaikka edellä oleva autoilija vahingossa peruuttaisi ja siinä syy isoihin väleihin :confuse

Poissa chilifinn

  • Knihti
  • ***
  • Viestejä: 224
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #36 : Lokakuu 25, 2004, 08:50 »
Riina & Mette,

täälläpäin etenkin pakkassäällä tuollainen parin metrin turvaväli on joskus oikein soppeli liikennevaloissa kun edessä on parikymmentä vuotta vanha ooppeli tai muu menopeli, joka tupruttaa tuutin täydeltä pakokaasua suoraan oman auton ilmastointijärjestelmään... :D Vastikään pistin pakin päälle kun erehdyin liian lähelle tuollaista extrahaisevaa pakoputkea valoissa! Niin, ja takanani oli siis tyhjä tie, ettei tullut aiheutettua kolaria! Muutoin olen kyllä samaa mieltä siitä että jonossa seisoessa turhan pitkät välit hankaloittavat risteysliikennettä.
Mitä tulee ajokulttuuriin, niin täällä meillä päin ei kyllä anneta  tietä, ei vilkuteta, eikä juuri liikennevalon väristäkään perusteta...  Nämä asiat ilmenivät ihan poliisin tehotarkkailussakin joitakin kuukausia sitten. Eri puolilla Suomea oli selviä eroja liikennesääntöjen noudattamisessa.
 
Ruohohan on tunnetusti aina vihreämpää toisella puolella aitaa/lahtea, ja niinpä arvelen mm. ruotsalaisten olevan liikenteessä kohteliaampia kuin suomalaiset.

Poissa Jaaks

  • Global Moderaattorit
  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 4386
  • Moderaattori
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #37 : Lokakuu 25, 2004, 09:42 »
Turvavali tai miksi sita sitten kutsutaankin on siksi, koska lain mukaan (niin suomessa kuin taallakin) auto taytyy pystya pysayttamaan edella olevan vapaan tieosuuden matkalla.

Ajatteleppa vaan, etta jo pelkastaan 80km/tunnissa autosi liikkuu 25m/sekunnissa :o  

Taytyy olla vahan tosi hyva jarrujalka jos meinaat pysahtya parin metrin matkalla (jaasta ja lumesta puhumattakaan) -tokihan se edella oleva autokin liikkuu normaalissa liikenteessa, mutta entas jos edella ajava tormaakin johonkin toiseen ja periaatteessa pysahtyy :o

Just Hypothetically :D

Poissa riaapa

  • Herootes
  • *****
  • Viestejä: 900
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #38 : Lokakuu 25, 2004, 11:57 »
Mette,

en tiedä miksi noita kuvaamiasi välejä tulisi kutsua, voi kai niitä turvaväleiksikin kutsua. Minulle "kakkosvaiheessa" (eli kun noin vuosi ensimmäisen inssiajon jälkeen piti käydä uudestaan pikku ajokoe autokoulun open kanssa ja saada siitä palautetta) ope antoi negatiivista palautetta siitä, että olin valoristeyksessä pysähtyneenä liian lähellä edellä ajavaa autoa. Kuulemma väliin pitäisi jättää noin yksi autonmitta, siltä varalta että takaa tulee auto jolla ei jarrut toimi, niin pystyy itse väistämään alta pois!! :hahhaa Tuo oli mielestäni sen verran hypoteettinen tilanne, että jätin kommentin ihan omaan arvoonsa. Ehkä jossain Varkauden tapaisessa pikkukaupungissa moista voi tehdäkin, mutta jos vaikka Melbournen ruuhkassa alkaa tuollaisia välejä jättämään, niin saa aika pian kanssa-autoilijoiden vihat päälleen!

Minua ärsyttää tuotakin enemmän sellaiset autoilijat jotka "hiipivät" risteykseen, eli kun näkevät punaisen valon, niin tiputtavat nopeuden minimiin, ja hiipivät viimeisen 300 metriä kävelyvauhtia, ilmeisesti tavoitteena ettei tarvitse missään vaiheesssa täysin pysähtyä. Varsinkin ruuhkassa tuo on todella inhottavaa, koska tällaisten autoilijoiden ansiosta liikennevaloristeysten väliin mahtuu noin neljä autoa ja jonoon tulee "haitari-effekti".

Jaaks :)

Sitä on tosiaan monen vaikea uskoa miten pitkä sen turvavälin pitäisi olla -siinä ei muutama autonmitta riitä! Joskus olen jossain päin Suomea nähnyt maantiellä että tiehen oli maalattu merkkejä, ja liikennetaulu kehoitti varmistamaan turvavälin, joka 80 km/h nopeudella tarkoitti sitä että noita merkkejä täytyisi jäädä vähintään kaksi oman auton ja edellä ajavan väliin. Matka oli todella pitkä!! Muutaman läheltä piti -tilanteen jälkeen sen kyllä uskoo, ettei se auto ihan äkkiä pysähdy, ja minua varsinkin "näin vanhemmiten" hirvittää kun tuolla ring roadilla ajetaan 80-100 km/h lähes pyskuri puskurissa ruuhka-aikaan. En ihmettele että ketjukolareita sattuu.
Riina

Poissa zetax

  • Muriaanien kuninkas
  • ****
  • Viestejä: 386
    • Laitapuolenkulkija
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #39 : Lokakuu 26, 2004, 00:35 »
Suomessa aina ajan hiipimalla tai siis annan auton valua hiljalleen kohti risteysta kun punainen valo palaa vain siksi, etta saastyy polttoainetta, se on sita taloudellista ajoa. Mutta taalla on asia erikseen suurissa kaupungeissa..