suomalaisuus lottovoitto!

Aloittaja TC, marraskuu 01, 2003, 21:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

TC

moi kaikki!

ajattelin kirjottaa tahan muutaman sanan omia ajatuksia.. olen asunnut taalla australiassa noin pari vuotta ja voin sanoa etta en ole ikina ole tuntenut olevani ylpeampi suomalaisuudestani kun olen taalla! australiassa on paljon hyvaa mutta paljon huonoakin, niin kuin jokaisessa maassa. olen huomannut etta taalla palstalla usein puhutaan suomalaisista hiljaisina, ujoina, jaykkina, epakohteliaina ym. mutta oman kokemukseni mukaan ja kohtalaisesti matkustelleena voin sanoa etta tman paivan suomalaiset ovat hyvin kayttaytyvia, ystavallisia ja puheliaita. viime heinakuussa suomessa vieraillessa ja helsingissa majaillessa huomasin, miten asiakaspalvelu missa tahansa oli loistavaa, kohteliasta ja lamminta,usein  parempaa kuin mihin olemme australiassa tottuneet. suomalaiset ovat ihania, rehellisia, kohteliaita ihmisia. pitakaamme lippu korkealla ja vaalikaamme kaikkea sita meilla on ja mita olemme! hyvaa kesaa kaikille!

katariina

Jaaks

Katarina :D

Eikos se ole lottovoitto yleensa syntya :??

Tuo palvelun taso suomessa ja missa tahansa on hyvin suhteellinen kasitys - toisille hyva toisille ei :??  Riippuu aivan siita mihin olet tottunut :??

"pitakaamme lippu korkealla ja vaalikaamme kaikkea sita meilla on ja mita olemme! "

Eikohan taalla olla kaikki hyvinkin isanmaallisia ja suomea arvostavia :??
vai oletko saanut jonkun toisen kuvan naista foorumin keskusteluista :??

Tottakai me arvostellaan, mutta arvostellaan myoskin palveluja Australiassa.

Minakin olen varmaan taalla arvostellut suomessa lomilla saamaani palvelua, mutta jos kayn siella kaksi kertaa 14 vuoden aikana, niin onko se sitten ihme :??  Eihan se tietenkaan ole sama kuin taalla.

Constructively :D
Jaaks

viltsu

Pelasin korttia kolmen englantilaisen tyypin ja yhen hollantilaisen kans. Taytyy myontaa etta kun sitten jonkun pelin voitin, niin en hyppinyt ilmaan ja alkanut riehumaan voittoni takia. Niinkuin englantilaiset.Vaan kylman rauhallisesti mitaan sanomatta seurasin muitten pelia. Ja oletin etta muut huomasivat voittoni.Kun sitten kierros tuli minun kohdalleni niin joku englantilainen sanoi etta "ai sa voitit vai? oho. no, tyypillinen suomalainen reaktio" Heh:)

Milka

Tervetuloa palstalle Katariina ja rohkeana avasitkin ravakasti uudella aiheella jolla saadaan varmasti paljon keskustelua aikaan.

Jos viela asiakaspalvelusta puhutaan, niin yhdyn siina mielessa Jaaksin kommenttiin etta palvelun tasohan on ihmisten mielissa. Jaaks asiakaspalvelun ammattilaisena katsoo sita varmasti kriittisemmin kuin esimerkiksi mina joka olen yleensa tyytyvainen jos saan asiani suoritettua. Jos nyt ei oteta lukuun erasta tapausta Medicare Ohviisissa. Mutta siita olekin jo kirjoitellut aikaisemmin. :nuttu::nuttu::nuttu::nuttu:

Missa pain Katariina muuten asut? Silla mielestani Australian sisalla on suuria eroja palvelukulttuurin suhteen.

viltsu

Australiassa ollessani olen mielestani saanut aina suht huonoa palvelua. Joskus jopa minulle on suututtu melkein kun kysyn kysymyksia. Mutta omasta mielestani suomessa on parempi palvelun taso kuin taalla.

jounij

Australiassa pitää muistaa se "please". Sen käyttämättä jättäminen takaa huonon palvelun missä päin hyvänsä. Ja se pitää sanoa heti eikä vasta tauon jälkeen, sillä silloin se saatetaan tulkita jo hoputtamiseksi, mitä täällä ei myöskään katsota kovin hyvällä.


Toteaa
Jouni
Canberra

Jaaks

Hyva kommentti Jouni :D

Niinhan se metsa vastaa - kuin sinne huudetaan :D

mette

Suomen ollessa maa , jossa synnyin se tekee minusta suomalaisen. Olen hyvin ylpeä suomalaisuudestani ja tunnen itseni jopa "enemmän suomalaiseksi" täällä maailmalla asuessani. Olen onnellinen saadessani olla suomalainen, mutta en häpeäisi olla australialainenkaan !


Meille jokaiselle oma synnyinmaa merkitsee paljon ja voin uskoa  näin, että oli sitten syntynyt Salvadorissa, Romaniassa , Saksassa tai  missä vaan se on aina iso osa sinua. Muistan kuinka 90-luvun alussa eräällä kurssilla ollessa meidän tuli pitää esitelmä kotimaastamme (meitä oli varmaan kymmenestä eri maasta) ja mikä oli yhtäläistä meille kaikille oli  se, että jokaisen  oma synnyinmaa oli se rakkain ja kaunein (muistui nyt mieleen, että juuri tuossa yhteydessä näytin sen Finland for Adults-videonkin ja muutenkin ylitin aikani reilusti innostumalla kehumaan Suomea  ...).Olisi tässä yhteydessä myös hyvä sanoa, että monet näistä kurssikavereistani olivat lähtöisin sodan runtelemista oloista.
Viime viikolla osallistuessani erääseen siirtolaisista tehtävään tutkimukseen tulin pohtineeksi näitä suomalaisuus-juttuja...Melko klinkkinen oli kysymyssarjan viimeinen kysymys mitä haluaisin ottaa mukaani täältä lucky country jos Suomeen palaisin.

Reija

Tahtoo kans kommentoida tuota asiakaspalvelua, itse aihe kun itsellenikin on  hyvin mielenkiintoinen :D

Nykyään talouselämässä  yritysten välillä käydään melkoista taistelua asiakkaista. Yritykset ovat alkaneet pikkuhiljaa huomaamaan että he eivät voi kilpailla enää pelkällä hinnalla ja eivät myöskään enää hyvällä palvelulla. Nykyään yritykset yrittävät vaikuttaa asiakkaisiin enemmän luomalla heille mielikuvia yrityksestä, sen ajattelutavasta ja palvelun laadusta. Palvelu ja odotusten ylittäminen kun ovat asiakkaiden mielessä ehkä joskus enemmänkin kuin pelkkä hinta.

Palvelualoilla on kova kysyntä nykyään ammattitaitoisista työntekijöistä, lähinnä sen vuoksi että yritykset yrittävät pitää yllä sitä mielikuvaa mitä he median kautta asiakkaille lähettävät... tämä on todellinen haaste sitten yrityksille pystyä kouluttaamaan työntekijänsä niin että kaikki asiakkaan odotukset vähintäänkin tyydytetään ja siihen päälle vielä ylitetään... tässä kohtaa voisin sanoa että monet yritykset eivät välttämättö huomaa kouluttaa työntekijöitään " käyttäytymisen" taholla vaan heille opetetaan enemmänkin teknisiä taitoja..  ja koska kaikki ihmiset eivät ole syntyjään oppineet hyviä käytöstapoja tai ammatillista  "hienosäätöä" jotkun asiakaspalvelussa työskentelevät ihmiset saattavat olla vähän kankeita ja joidenkin korvaan kuulostavat töykeiltä...

yritysten valttikortti nykypäivänä on ammattitaitoiset ja ainutlaatuiset työntekijät... ja koska palvelun taso lähtee yksittäisen työntekijän omista kyvyistä/avuista, heidän omasta persoonastaan, tätä on vaikea kenen tahansa toisen yrityksen kopioida....

Mutta aika loppui koneella... ehkä hyvä :D muuten olisin kirjoittanut taas eepoksen :D :D

Reija

Oli pakko vielä vähän jatkaa :D

Koska yrityksen "yhteisö" koostuu erilaisista persoonista, joskus yritykselle voi olla vaikeaa saada kaikki työntekijät "laulamaan" samaan nuottiin.. Tämän takia yrityksille olisi tärkeää kouluttaa työntekijät tiettyyn Standardi palveluun jotta asiakkaat voivat saada samaa laatua joka ikinen kerta kaikilta eri yksilöiltä kun he käyttävät yrityksen palveluita.. nämä standardin ylittävät ominaisuuden sitten työntekijä kohtaisesti ovat niitä seikkoja joilla yritykset voivat kilpailla... uskon että tulevaisuudessa mennään osittain takaisin malliin jossa asiakas käyttää sen yrityksen palveluja jossa hän voi tuntea itsensä osaksi työyhteisöä.... tarkoittaen että asiakas ja yritys/työntekijä kummatkin ymmärtävät/tuntevat että he ovat toisilleen tärkeitä ja heidän kanssaan on mukava asioida.... Tässä tämän maailman palvelukäyttäytymisen teoriaa.... en tiedä moniko yritys on onnistunut luomaan ns. täydellisen työilmapiirin :?? :?? :?? mutta töitä kyllä kieltämättä alalla vielä on kouluttaa palvalualan ihmisiä....

eli yhteenvetona.... en haluasi alkaa erittelemään erimaiden palvelun tasoja, koska palvelutaidon osaaminen ei aina välttämättä ole maasta tai sen tavoista peräisin.... mutta kommentteja vaan lisää :D :D

Jaaks

"yritykset yrittävät pitää yllä sitä mielikuvaa mitä he median kautta asiakkaille lähettävät"

Eiko se siis aina olekaan totta, mita he mainostavat :??

"palvelutaidon osaaminen ei aina välttämättä ole maasta tai sen tavoista peräisin"

Olen varmaan aikaisemminkin sanonut, etta asennetta ei voi opettaa :nuttu: - kaikki tekniset taidot kylla :D  Eli kaikki eivat ole palveluammattiin sopivia :??

Ehka olisi syyta tarkentaa tyontekijoiden valinta menetelmaa ennenkuin haaskataan miljoonia mainontaan.

Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan palveluun tyytymaton asiakas kertoo huonosta kokemuksestaan keskimaarin n 16 muulle ihmiselle - ja tyytyvainen keskimaarin n kahdelle  :??:??:?? Ajatteleppa mita tapahtuu firman maineelle kun nuo ensinmainitut 16 kertoo seuraavalle 16 muulle ihmiselle jne, jne - the magic of multiples :o

MH

Toimin itse suomessa palvelualan yrittäjänä ja voin kyllä sanoa,että miten sellaista asiakasta voi palvella joka ei osaa vastata tervehdykseen vaan kun liikkeeseen tullessaan kun tervehdit asiakasta sanomalla päivää niin asiakas ei reagoi mitenkään vaan rupeaa tuijottamaan lattiaan tai katse harhailee pitkin seiniä ja sitten kun menet sivummalle odottamaan niin hetken päästä se sama ihminen joka esitti mykkää alkaa vaahtoamaan että eikö täällä palvella asiakkaita että olen jo odottanut vaikka kuinka kauan. Eli asiakas saa juuri sellaista palvelua kuin haluaa ja todennäköisesti maksaa vielä extraa siitä että omalla provosoivalla käytöksellään saa huonoa palvelua. Suomessa saa joka paikassa hyvää palvelua jos sellaista haluaa mutta mykäksi tekeytymällä varmasti tilanne on toinen sekä silloin, (johon itse törmään päivittäin) kun asiakas epäilee erkoisliikkeen ammattitaitoa suoriutua jostain tehtävästä.  Australiassa viimeisen kymmenen vuoden aikana useasti vierailleena en muista että huonoa palvelua olisi ollut missään.

Reija

MH :D

Mutta tuollaiset tapauksethan ovat vain haaste asiakaspalvelijalle :?? :??

Sanoit että asiakas saa sellaista palvelua mitä käytöksellään pyytää :?? :?? Mutta täytyy muistaa että asiakkaan huono/outo käytös voi johtua joskus aivan asiakaspalvelusta riippumattomista asioista ( ja yleensä johtuukin) Jos näin ajateltaisiin kaikissa putiikeissa niin nopeasti loppuisi asiakkaat :D

Olen itse myös joutunut palvelemaan " vaikeita" asiakkaita useampaankin kertaan, mutta kuten jo edellä puhuttiin pelissä on kuitenkin aina koko yhtiö jota edustat et vai sinä henkilökohtaisesti. Joskus kyllä täytyy myöntää että täytyisi omata psykologin paperit että voisi kaikkien asiakkaiden aivoituksia ymmärtää/seurata/ saati palvella :D :D :D

MH

En minäkään mene kauppaan kiukuttelemaan jos mua henkilökohtaisesti joku asia nyppii eli tarkoitan että miksi sen asiakaspalvelian pitäisi tuntea sääliä siitä jollain on esim kotona ongelmia eihän ne kuulu siihen asiaan ollenkaan. Tai miksi niitä omia murheita täytyy kostaa kiukuttelun muodossa siellä kaupassa. Asiallinen kritiikki esim tavaroiden laadusta puhuttaessa on tietysti aivan eri asia. Asiaton ostaja saa asiatonta palvelua niin se vaan on . Tästähän ovat viisaammat tehneet tutkimuksia ja todenneet ykskantaan että sitä saa mitä tilaa eli käyttäytyminen luo käyttäytymistä. Tutkimuksen tekiää en muista mutta oli pari vuotta sitten jossain yritysmaailman lehdessä. Minulle on kerran sanonut eräs korkeassa asemassa oleva henkilö että jos on kaksi asiakasta niin molempia ei voi kumartaa vaan toiselle täytyy samalla pyllistää, eihän kaikkia voi koskaan miellyttää vaikka haluaisikin

Reija

Huh :o aika väkevää tekstiä laitat tulemaan :?? :?? :??

Mitäs jos se asiakas jolle annat sitä huonoa palvelua menee ja kertoo siitä isoon ääneen kuten Jaaks sanoi 16 kaverilleen/tutulleen ja ne edelleen seuraaville 16 ja niin edelleen... voi kyllä olla aika haastye sen jälkeen saada toi maine korjattua. En tiedä pienemmistä kylistä mutta ainakin "isoissa" kylissä missä on kilpailua yritysten välillä, niin jokainen asiakas on kullan arvoinen jopa ne "ärsyttävät !!!!

Ymmärrän että kaikkia asiakkaita ei voi miellyttää, mutta en usko että ärjyily asiakkaalle takasin tekee ainakaan positiivisempaa vaikutusta...

Tuosta "Reflect" ilmiöstä. Itse juuri luin kirjan jossa otettiin tämä esimerkki ihan päin vastoin. Asiakaspalvelijana sinulla täytyy olla taito muuntaa asiakas positiiviselle mielelle omalla käyttäytymiselläsi. Vihahan ruokkii vain lisää vihaa  :?? :?? :??

MH

Et tainnut oikein ymmärtää kirjoitustani eli hyvän palvelun avaimet on siinä että huomioit asiakkaan kun se astuu liikkeeseen ja jos asiakas ei sitä noteeraa niin silloin mielestäni asiakas ei ole sen palvelun arvoinen ja jos tällaisestä asiakas suivaantuu ja kertoilee tuttavilleen niin kyllä se vika on siinä itsessään eikä siinä asiakaspalveliassa tervehtiminen ja toisen huomioiminen siinä tilanteessa ei maksa mitään ja tämä on juuri se asia mikä Australian päässä toimii mallikkaasti. Mitä tulee sitten tuohon kilpailu tilanteeseen niin olen kyllä vakuuttunut siitä että pienillä paikkakunnilla on tärkeämpää pitää kiinni siitä yksittäisestä asiakkaasta kuin isoissa kaupungeissa eli juuri päinvastoin kuin sanoit ja tämäkin on kokemukseen perustuvaa faktaa. Meidänkin yrityksessä on esimerkkejä siitä että joku on suivaantunut ja sanonut ettei käytä enää palveluitamme koskaan ja kokemuksen perusteella tämä ei koskaan on ajallisesti noin kolme viikkoa ja useimmiten näistä ns. vaikeista on kuitenkin tullut meidän vakioasiakkaita eli ovat ilmeisesti huomanneet että olsivat itsekin voineet toimia toisin konflikti tilanteessa. En kuitenkaan usko että kukaan tahallaan aiheuttaa noita tilanteita ilman provosointia. Sitä kutsutaan myös ammattiylpeydeksi jossa tosiaankaan ei tarvitse kaikkea sietää.

Reija

Heh :D

Jos on kaksi asiakasta niin toiselle voi kumartaa ja toiselle täytyy pyllistää !!!

Entä jos se asiakas jolle pyllistät olisikin ollut se yrityksen tuleva tuottoisin asiakas :?? :?? :??

Tietysti on tapauksia joiden vuoksi ei ehkä kannata harmaita hiuksia itselleen hankkia kuten känniset, huumehörhöt ja avohoitopotilaat jotka ei ehkä edes enää ymmärrä/muista mitä asiaa heillä oli sinulle... mutta niin sanottu maksava asiakas joka lähtee yrityksestä vihaisena eikä mahdollisesti tule koskaan takaisin tai ehkä myöhemmin uudestaan, on kuin antaisi rahat suoraan puhtaana käteen kilpailevalle yritykselle :?? :??

No mutta odotellaanpa taas kommentteja :D :D :D

MH

Meillä kuitenkin toiminta sen laatuista ettei yhden asiakkaan panos merkitse juuta eikä jaata joten ei tässä ole sen enempää kommentoitavaa kun että kaikki mitä edellä lukee on kokemusperäistä faktaa. Pyllistys teksti taas oli lainattu kommentti ja aika kärjistetty sellainen tarkoittaen samalla että kaikkia ei voi miellyttää vaikka kuinka yrität. En tiedä onko sinulla kokemusta asiakaspalvelu työstä mutta nämä ovat seikkoja jotka ovat tulleet 15v aikana esille jonka olen nykyistä hommaa tehnyt. edellisestä kirjoituksestasi näkee että et ole lukenut tekstiä kunnolla tai sitten olet ymmärtänyt sen sanoman väärin. Meiltä ei ole kukaan lähtenyt kiukustuneena vaan muuten saanut "neutraalia" palvelua ilman eleitä jotka kuuluvat siihen hyvään palveluun. Mielestäni asiakaspalvelussa ei tarvitse sietää asiakkaalta ylimielistä ja töykeää käytöstä missään olosuhteissa tai silloin ei yrittäjä itsekään arvosta omaa työtään. Esim ravintoloissahan nää hoidetaan hyvin, kiukkuinen asiakas aiheuttaa häiriötä jolloin portsari poistaa hänet sieltä ja niistä tuskin kukaan purnaa.

Tämän enempää tästä aiheesta en jaksa kirjoittaa kun nää on kuitenkin tunnejuttuja eli eri ihmiset ajattelee asioista eri tavalla. On meillä sellainenkin esimerkki jossa eräs suuri suomalainen yritys halusi meidän palveluita mutta sitten kun asiasta enemmän keskusteltiin niin kävi ilmi että halusivat mersuluokan palvelua josta olivat valmiita maksamaan ladan hinnan ja sitten ihmettelivät kun yrittäjä ei halua tehdä heidän kanssaan yhteistyötä ja tässäkin tapauksessa varmaan asiakas ajatteli että tuoltapas sai huonoa palvelua vaikka yrittäjä kertoi ettei voi suorittaa palvelua heidän ehdoillaan varmaan ajattelivat että pien yrittäjälle on suuri kunnia saada heidän yritys asiakkaakseen mutta kun kunnialla ei elä valitettavaa mutta totta ja tätäkään ei kaikki ymmärrä

Ps ne ajat jolloin asiakas oli aina oikeassa on kyllä ohitettu aikapäiviä sitten, on kuitenkin eri asia miten sen asiakkaalle tuot julki

Reija

MH :D

No ehkä itse olen samaa mieltä sitten kun 15 vuotta tulee täyteen :?? :?? :?? maybe - maybe not :?? :?? :??

Itse kun olen ollut alalla vasta puolet ajasta :o :o

"ne ajat on ohitettu jo kauan sitten jolloin asiakas oli aina oikeassa"- tässä se juju piileekin, omilla taidoillaan voi saada asiakkaan uskomaan että hän on saanut mitä haluaan ilman että itse täytyy nöyristellä :cool:

No mutta tämä on melkein kuin :nuttu: :nuttu: :nuttu:  huomaan ehkä pienoisen ymmärryskuilun ja voihan se olla että loppujen lopuksi puhutaan kummatkin ihan eri asiasta :D :D

Cheers :XXXX :XXXX

viltsu

Heh

MH:)

et taida olla toissa macdonaldsissa:)

muriel

Tuli mieleen tuosta MH esimerkista kuinka ravintoloissa on portsarit. Minun yksi tyokaverini tyoskenteli ennen eraan suuremman department store:n kenka osastolla ja hanen kohdalle osui tallainen nainen joka ei ollut tyytyvainen kenkiinsa ja heitti kengat tyontekijan naamalle. Siina vaiheessa soitettiin vartijat ja nainen ohjattiin ulos. Saisi olla vartijat vahan useammassakin paikassa. Joulun aikaan monet putiikit tata jo harjoittavat.

Olen samaa mielta MH kanssa, etta ne ajat jolloin asiakas on aina oikeassa ovat ohi mutta tata ei tietenkaan asiakkaalle suoraan sanota. Paljon riippuu minkalaisia asiakkaita bisnes tuo puoleensa. Vaikeimpia ovat minun kokemuksella ne joilla 'luulisi' olevan vahiten ongelmia, siina sen taas nakee kuinka raha ei tuo onnea.

Ystavallisimmat asiakkaat yleensa tyoskentelevat itsekin asiakaspalvelussa. Itse en kylla ymmarra vaitetta etta Australiassa olisi huonoa palvelua, ehka sita tulee sokeaksi noille jutuille kun taalla asuu ja on tottunut tapoihin.

Jaaks

5 vuotta, 10 vuotta, 20 vuotta - what's the difference :??

Itsella on niin monen vuoden kokemusta, etta en edes viitsi tahan laittaa ja muualtakin kun vaan Suomesta ja Australiasta :D  Eipa silla kokemusvuosien maaralla aina ole yhtaan mitaan merkitysta.  Olen tavannut ns "alan ammattilaisia" vuosien kokemuksella, jotka ovat olleet taysia idiootteja eika pitaisi olla palvelualalla ollenkaan - olen myos tavannut uusia tulokkaita hyvin pienella kokemuksella ja he ovat olleet loistavia tahtia :D:D

Perusluonteesta se on kiinni :D ja omasta asenteesta.  Jos otat hankalan asiakkaan negatiivisesti niin hanesta tulee viela hankalampi ja sina (tai business) on se joka haviaa :??

Haasteita hyvat ihmiset - sita ne hankalat asiakkaat ovat ja on ihan sama myytko lihapullia, hotellihuoneita tai peramoottoreita - asiakaspalvelun periaatteet on samat.  Ostajalla on omat mielikuvansa tuotteesta ja palvelusta jo paljon ennen kun han liikeeseesi astuu ja jos ne sitten todellisuudessa eivat olekaan mita han odotti - niin siina vaiheessa astuu diplomatia mukaan :D

Kuten Reija (vaikkakin "nuorena" :D) totesi erittain viisaasti :
"ne ajat on ohitettu jo kauan sitten jolloin asiakas oli aina oikeassa"- tässä se juju piileekin, omilla taidoillaan voi saada asiakkaan uskomaan että hän on saanut mitä haluaan ilman että itse täytyy nöyristellä "

Siina lausunnossa on totuutta, mita ei usein kuule edes vanhojen kokeneiden konkareiden suusta :D:D  
Hyva Reija :XXXX
(kerro heti kun haluat toita - tuolla asenteella ei ole ongelmia :D)

Jaaks

Tassa vahan kevennykseksi menestyvan Ravintoloitsijan edellytykset, joita olen itse aina yrittanyt seurata ja ihan hyvin on mennyt :D:D

A Restauranteur?s got to be everything to everyone

A RESTAURANTEUR must be a diplomat, a democrat, an autocrat, an acrobat and a doormat.
   He must have the facilities to entertain Prime Ministers, princes of industry, pickpockets, gamblers, bookmakers, pirates, poopsies and prudes.
   He must be on both sides of the ?political fence? and be able to jump the fence.
   He should be, or have been a footballer, golfer, bowler, tennis player, cricketer, dart player, sailor, motor racer, shark catcher and a linqualist as well as having a good knowledge of any other sport involving dice, cards, horse racing and billiards.
   This is also most useful, as he has sometimes to settle arguments and squabbles.
   He must be a qualified boxer, wrestler, weightlifter, peacemaker and sprinter.
   He must always look immaculate, when drinking with the ladies and gentlemen mentioned in the first paragraph, as well as bankers, swankers, commercial travellers and company representatives.  Even though he has just made peace between any of the two, four, six or more of the aforementioned patrons.
   To be successful he must keep the bar full, the house full, the store room full, the wine cellar full, the customers full and not get full himself.
   He must have staff who are clean, honest, quick, quick thinkers, non drinkers, mathematicians, technicians and at all times be on the bosses? side, the customers? side and stay on the outside of the bar.
   To sum up? he must be outside, inside, offside, glorified, sanctified, crucified, stupified, cross-eyed ? and if he?s not the strong silent type, there?s always suicide.

Jouko

Asiakaspalvelusta,

Tässä on web- sivusto johon voi valittaa jos saa huonoa kohtelua tai liike ei halua ottaa valitusta vakavasti.:mad:

http://www.notgoodenough.org/


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

MH

Ei meillä kiukutella sillekään huonolle asiakkaalle vaan tosiaan palvellaan "neutraalisti" mutta sitten kun tulee maksun aika niin sellaiset palvelut joissa käytetään taulukko hinnoittelua niin näiden tapausten hinnat yleensä löytyy taulukon yläpäästa. Jaaksille tuosta kokemuksesta niin tarkoitin että nämä havainnot joista olen kirjoittanut ovat tuolta ajalta ja ovat täysin alakohtaisia eli on aloja joilla ei välttämättä koskaan synny vastaaavia tilanteita ja varmasti nuo sinun viestissäsi olevat asiat on jossain tapauksissa totta mutta tuskin ne ihan 100% pätee. Noi konfliktit joita on syntynyt on ollut yleensä asiakkaan väärinkäytöstä johtuvia tuote reklamaatiota ja tilanne syntyy siitä kun et hyvitä asiakkaalle tuotetta jonka hän omalla toiminnallaan on pilannut. Reijalle  että sinun omassa kirjoituksessasihan lukee juuri se mitä olen koko ajan tarkoittanut " viha ruokkii vihaa" tosin ajattelen sen käänteisenä enkä hyväksy asiakkaan tarpeetonta kiukuttelua koska se ei edistä asiaa millään lailla. Lisäksi on sitten nämä jotka jättävät yrityksiin palautetta lappujen muodossa johon eivät uskalla laittaa omaa nimeään että voisi keskustella asiasta. Saan lukea aina välilläesim erään suuren kaupan tuollaisia lappuja niin niistä vasta löytyy uskomattomia tarinoita esim. Miksi pidätte sellaista lihavaa sikaa istumassa kassalla? Tästäkään ei ole kauhean pitkä aika kun tällaisen näin vaikkei meillä ollutkaan mutta mitä tällaisenkaan lapun jättäjälle voisi sanoa jos sen kanssa pääsisi kasvotusten. Eli suomalainen iskee pusikosta kun ei muuten uskalla.

Ps. Eihän sotiakaan syntyisi jos kaikki olisi kaikesta samaa mieltä

Reija

" eihän sotiakaan syntyisi jos kaikki olisivat asoista samaa mieltä" :?? :?? :??

Mutta tämähän oli oiva esimerkki, Jos ihmiset osaisivat olla pikkasen diplomaattisempia eivätkä hyökkäisi silmät sumeina toista mieltä olevien kimppuun pelkän vihan varjolla, niin ehkä niitä sotia olisi vähän vähemmän :D :D

Mutta nyt mentiin taas jo uuteen aiheeseen :o :o

R:cool:

Jaaks

MH :D

"Miksi pidätte sellaista lihavaa sikaa istumassa kassalla?......"

Nyt olen taas samaa mielta Reijan kanssa - ei mitaan tekemista asiakaspalvelun kanssa vaan aivan jotain muuta, johon en nyt tassa aio edes menna :D

Eihan palvelualallakaan sentaan mitaan orjia olla :??  Arvostuksella saa arvostusta !

Minulla on jo vuosia ollut sanontana henkilokunnalle: "We are ladies and gentlemen serving ladies and gentlemen" and everyone who receives a complaint Owns it Don't just pass it on !!!

Nyt mennan jo takaisin koulun penkille, mutta tassa toinen kayttamani ehdottoman tiukka ohje henkilokunnalleni:

Winning a hostile customer

Listen and let them talk:
      ?tell me what happened?
Acknowledge the information:
      ?thank you for telling me?
Understand their complaint:
      ?I see why you are upset?
Give solutions:
      ? We could do? or which would you prefer?
Hit Home with a follow up:
      ? I want to make sure you?re satisfied?

Got the message :??:??:??

In a constructive manner :D

Jaaks

mette

En kyllä antaisi vaikuttaa toisten huonojen kokemuksien omiin päätöksiini - sillä tuntematta täysin tilannetta  sehän olisi suorastaan aika tyhmääkin!  Myös on olemassa niitä ,jotka siis eivät ole koskaan mihinkään tyytyväisiä. Meitä ihmisiä kun on monenlaisia! Sitäpaitsi nuo suusta-suuhun-kulkevat jutut muuttuvat matkan varrella saaden  lisää vettä myllyyn...


Joskus  ravintolassa ,yhdessä Tampereen parhaimmista paikoista. Ruokailtuamme tarjoilijan  kysyessä maistuiko  ruoka vastattuamme; "kyllä vain", perheemme pienin antoi oman vastauksensa; "ei ollut hyvää" .Me sitten , että eihän noin voi sanoa ja pyytelemään anteeksi tarjoilijalta. Tarjoilija siihen totesi, että se on hyvä  että sanotaan asiat suoraan, eikä sitten puhuta pitkin kyliä". Patistellessamme poikaa syömään ruokaansa  päätimme maistaa vakuutellaksemme  että hyväähän se on. Maistettuamme ruokaa, emme voineet kuin olla yhtä mieltä lapsemme kanssa ja kerrottiin sitten tarjoilijallekin. Hyvitys näkyi laskussa.

Enpä puhu kokemuksien vuosista mitään, kun ei niillä ole mitään merkitystä :) On olemassa asiakkaita joiden pään kääntäminen onnistuu ja sitten niitä, joitten ei.

Olen samaa mieltä MH:n kanssa, että palvelualan ihmisen  ei tarvitse olla eikä pidä olla sylkykuppi.

Meillä henkilökunnan huoneessa oli joskus taulu, jossa "Tässä ammatissa ei tarvitse olla hullu, mutta se on eduksi". Liukuovessa "Hymy ei maksa mitään".

Jaaks

Mette :D

Nyt iskit asian ytimeen: "maistuiko ruoka "
ja sitten: "ei ollut hyvää" :o

Kun kysyt asiakkaalta mielipidetta ala kysy niin, etta annat mahdollisuuden negatiiviselle vastaukselle suoraan.
Pahimpia esimerkkeja on taalla nuo asiakas kommentti laput ravintolan poydissa; kuten esim Sizzlers.  He listaavat kaikki mahdolliset hyvasta - tosi huonoon :??  Pitaisi olla vain erittain hyva, hyva ja sitten "other" eli anna asiakkaan itse tehda paatoksensa.

Tama nyt on kaikki ravintola elamasta, mutta kuitenkin :D  Kun lahestyt poytaa joka on juuri syomassa tarkistaaksesi onko kaikki hyvin; ala kysy "onko kaikki hyvin" tai "maistuuko ruoka" :o  Ala kysy yhtaan mitaan vaan lahesty heita positiivisella kommentilla, ei suoranaisella kysymyksella: "nayttaa olevan mukava perhe ilta", "on hyva nahda teidan nauttivan illallisestanne" jne..jne.. Jos he eivat ole tyytyvaisia - tulee vastaus, mutta ainakin saat heidat miettimaan onko se nyt sitten niin huono kun henkilokuntakin ilmeisesti nakee meidan nauttivan :??  Ala koskaa kysy: "onko ruoka hyvaa ?" sano vaikka: "hyvaa ruokaa meilla, eikos olekin"

Positiivisuus omaan tuotteeseen herattaa asiakkaassa luottamusta ja poistaa hyvin pitkalle mahdollisuuden asiakkaan valittamiseen turhasta :D

Reija

"tarjoilija siihen vastasi että on hyvä että asiat sanotaan suoraan" - Tällä tarjoilijalla oli ainakin se oikea asenne, ei varmasti lähtenyt pöydän äärestä suu mytryllä mulkoillen vihaisesti asiakkaita!

On tutkittu että nekatiivisella viestillä on aina mahtavempi voima tuttava piirissä kuin positiivisella. Nekatiiviset satutaan jotenkin muistamaan aina paremmin kuin positiiviset oli nesitten kuinka todenperäisiä hyvänsä :?? :?? :??

riaapa

Tämä on aihe joka aina kirvoittaa mielipiteitä. :)

MH:n kanssa olen samaa mieltä siitä kuinka ikävää on kun asiakas ei vastaa tervehdykseen. Se kun mielestäni kuuluu aivan alkeellisimpiin KÄYTÖSTAPOIHIN jotka pitäisi oppia jo kotona, ja joita pitäisi osata soveltaa ihan yhtälailla ravintolassa, kaupassa, hotellissa, töissä, kotona jne...

Paras palkkio minulle on kun asiakas lähtee selvästi tyytyväisenä ja hymyillen, ja tulee mahdollisesti uudelleenkin. Joskus on toki mukava kuulla myös ääneen ne sanat: "kiitos hyvästä palvelusta". Sillä elää ihan oikeasti vähintään viikon, vaikka tulisi kuinka murjottavia asiakkaita.

Käytän tämän tilaisuuden kertoakseni hyvästä asiakaspalvelukokemuksesta viime ystävänpäivänä ravintola Baker'sissa Mannerheimintiellä. Romanttinen illallisemme venyi vähän turhankin pitkäksi kun jouduimme odottamaan ruokaa reilusti yli puoli tuntia (sekä pää- että jälkiruokaa). Sen lisäksi minun annokseni oli ehtinyt jäähtyä lähes kylmäksi. Muut parit näyttivät kaiken lisäksi saavan ruokansa meitä nopeammin. Kun tuli laskun aika, pyysin tarjoilijaa pyytämään paikalle ravintolapäällikön, jolta kysyin aivan kohteliaasti mistä tämä johtui. Sanoin toki myös että ruoka ja viini oli muuten maistuvaa, ja palvelu ollut ystävällistä. Ravintolapäällikkö selitti tilanteen johtuvan tilapäisistä ongelmistä kylmäkeittiön puolella (mieheni annos oli tullut kylmäkeittiön puolelta), ja ehdotti että maksamme ainoastaan viinistä. En todellakaan ollut odottanut näin upeaa elettä! Ravintolapäällikkö sanoi että on mukava saada negatiivinenkin palaute näin rakentavaan sävyyn hymyn kera. Myös me poistuimme ravintolasta hymyillen, ja olen yrittänyt muistaa kertoa vähintään 16:lle ystävälleni ravintolan hyvästä palvelusta.

Kun on itse asiakaspalvelualalla, niin osaa myös arvostaa hyvää palvelua, mutta toisaalta myös vaatia sitä.

Kortensa taas kekoon kantoi

Riina.
Riina

Jaaks

Riina :D

Thanks :D:D

Siis kaikki perheelliset kaikkialla maailmassa heratkoon :
"kuuluu aivan alkeellisimpiin KÄYTÖSTAPOIHIN jotka pitäisi oppia jo kotona"

Esimerkkiisi viitaten annoin kerran pettyneelle asiakkaalle hyvitysta n $2000 ja minua pidettiin firman sisalla aivan hulluna (joku jopa kysyi aionko maksaa sen itse ?), mutta seuraavien parin vuoden aikana olen saanut aivan uskomattoman maaran businesta talta asiakkaalta ja saanut sen $2000 takaisin ainaskin tenfold :D:D:D

mette

Jaaks :D

Olen kuullut joskus tuosta samasta, että voisi kysyä toisinkin kuin "maistuiko ruoka?". Vaan tuo on ravintolaopiskeluajoilta jäänyt takaraivoon. Rehellisesti sanoen, minusta aivan ookoo , eikä johdattele asiakasta vastaamaan eipä-ollut-ruoka-hyvää-linjalle. Sitäpaitsi yleisesti käytössä oleva kysymys ympäri maailman :)

Jos luit tarkkaan kirjoitukseni -asiakas, joka antoi palautetta tarjoilijalle oli poikamme , joka silloin ehkä 7-8 vuotta. Miksi tuon kerroin, oli myös siksi, että lapset asiakaspalvelussa tulisi nähdä myös tärkeinä asiakkaina nauravine nakkeineen :D:D:D myös lasten ruuan pitää maistua.


Riina :)

Puolen tunnin odottelu liikaa Ystävänpäivänä :??:??:??Kohtuullinen -minusta ainakin. Vaput, Äitienpäivät, Isänpäivät ym. juhlat ja asiakkaankin olisi syytä olla joustavampi. Vaikka noina päivinä satsaataankin extrahenkilökuntaan, niin ei palkata kuitenkaan kokkia joka pöydälle :)

Ravintoloilta ikään kuin odotetaan ihmeitä palvelussa verarten nyt esim.pankkiin .Siis kiltisti seistään ja odotetaan vaikka vartti mukisematta, mutta ravintolassa ihmetellään mikä maksaa:??:??:??

Reija

"Ravintoloilta ikään kuin odotetaan ihmeitä palvelussa verarten nyt esim.pankkiin."

No tässä päästään siihen mistä aloitinkin että median vaikutuksen ollessa niin valtava nykyään, yritysten on aina vain vaikeampaa täyttää asiakkaiden odotuksia... asiakkaiden asenteet muuttuu ja ne muuttuu päivä päivältä vaativimmiksi.

Ympäri mennään ja yhteen tullaan :XXXX

mette

Jaaks :)

Monen monta kertaa minullekin käynyt noin, että asiakas antanut liikaa rahaa ja kun olen sitten antanut asiakkaalle rahan(satamarkkaa max), hyvin usein ei ole kiitosta saanut-katsonut lähinnä, että onkohan toi ihan ookoo.
Tuota tapahtui siis useinkin, että asiakkaat antoi liikaa rahaa,  aikoina kun olimme yökerhossa töissä.Siellä näkyvyys oli tosi huonoa, meillä oli kaikilla vyötäröllä linja-autokuljettajien käyttämät raharengit(joissa kolikot) ja fosforituikut prikalla.

mette

LainaaOriginally posted by Reija
"Ravintoloilta ikään kuin odotetaan ihmeitä palvelussa verarten nyt esim.pankkiin."

No tässä päästään siihen mistä aloitinkin että median vaikutuksen ollessa niin valtava nykyään, yritysten on aina vain vaikeampaa täyttää asiakkaiden odotuksia... asiakkaiden asenteet muuttuu ja ne muuttuu päivä päivältä vaativimmiksi.

Ympäri mennään ja yhteen tullaan :XXXX

Reija :)

Nyt ei auennut.Siis mitäs medialla oli tekemistä tämän kanssa?

riaapa

Mette :)

Nyt korostuu ihan väärät asiat, mutta selvennykseksi siis: odotimme ensin pääruokia reilun puoli tuntia (n. 40 minsaa ehkä?), minun ruokani jäi syömättä, koska ruoka joka on tarkoitus tarjoilla lämpimänä ei ole hyvää kylmänä, ja jälkiruokia odottelimme taas erittäin pitkältä tuntuvan ajan (ei sitä kelloa niin vahdattua tullut). Syy miksi halusin selvityksen (huom, en siis ollut varsinaisella valitus-asenteella liikkeellä!) oli se että A: ruokani oli kylmää B: moni muu pöytä ympärillämme sai ruokansa huomattavasti nopeammin. Kysyin itse asiassa että johtuuko se henkilökunnan vähyydestä, vai mistä. Kuulemma ei johtunut vaan "tilapäisistä ongelmista kylmäkeittiössä".

Mielestäni olin oikeutettu antamaan myös tämän palautteeni. Ja kuten sanottua, ko. ravintolapäällikkö suhtautui palautteeseeni erittäin myönteisesti ja oli sitä mieltä että on hyvä saada palautetta myös asioista jotka eivät toimi. Ehkäpä tulevaisuudessa he osaavat varautua niihin ongelmiin mitä heillä siellä keittiössä olikin? Kun ko. ravintolaan oli varmasti lähes kaikilla tuona päivänä pöytävaraus, niin luulisi heidän osaavan arvioida myös tarvittavan henkilökunnan määrän? (tosin siitähän ei kuulemma ollut kyse)

Halusin kuitenkin korostaa hyvää asiakaspalvelua jota saimme... Näin toimimalla he varmistivat että tulemme uudelleenkin sen sijaan että emme enää ikinä.

Riina.
Riina

mette

Kerronpa  tapauksen muutaman vuoden takaa täältä Australiasta.
Olimme vasta avanneet kahvilan ovet aamulla ja saamme  pienen pyräkän kahvittelijoita. Eräs mies tilaa kahvin , maksaa sen kolikoilla. Pian
sama  mies tulee kassalle, tilaa raisin toastin ja maksaa sen sadan dollarin setelillä. Muuta hänellä ei ole. Minulla on antaa hänelle vaihtorahaksi nippu kympin ja viiden dollarin seteleitä plus kolikoita. Hänelle, asiakkaalle ne ei kuitenkaan kelpaa vaan toteaa, että haluaa kunnon rahaa ja sanoo, että mene vaihtamaan pankkiin.  Niin meninkin ,kunhan pankki ensin avaa ovensa. Vien hänelle tuolle miehelle vaihtorahat pöytään , jossa hän seurueineen istuu. Hän  laskee rahat ja sanoo mutisten kiitos.

Reija

Mette :D

Eli tästä ensimmäisestä kommentista tämä kommenttivyöry lähti eteenpäin....

" Nykyään talouselämässä yritysten välillä käydään melkoista taistelua asiakkaista. Yritykset ovat alkaneet pikkuhiljaa huomaamaan että he eivät voi kilpailla enää pelkällä hinnalla ja eivät myöskään enää hyvällä palvelulla. Nykyään yritykset yrittävät vaikuttaa aisakkaisiin enemmän luomalla heille mielikuvia yrityksestä, sen ajattelutavasta ja palvelun laadusta. palvelu ja odotusten ylittäminen kun ovat asiakkaiden mielessä ehkä joskus enemmänkin kuin pelkkä hinta.

Palvelualoilla on kova kysyntä nykyään
ammattitaitoisista työntekijöistä, lähinnä sen vuoksi että yritykset yrittävät pitää yllä sitä mielikuvaa mitä he median kautta asiakkaille lähettävät... tämä on todellinen haaste sitten yrityksille pystyä kouluttaamaan työntekijänsä niin että kaikki asiakkaan odotukset vähintäänkin tyydytetään ja siihen päälle vielä ylitetään... tässä kohtaa voisin sanoa että monet yritykset eivät välttämättö huomaa kouluttaa työntekijöitään " käyttäytymisen" taholla vaan heille opetetaan enemmänkin teknisiä taitoja.. ja koska kaikki ihmiset eivät ole syntyjään oppineet hyviä käytöstapoja tai ammatillista "hienosäätöä" jotkun asiakaspalvelussa työskentelevät ihmiset saattavat olla vähän kankeita ja joidenkin korvaan kuulostavat töykeiltä... "

Ja medialla on suurikin osa esitettävänä palvelunlaadussa tai siitä mitä asiakkaat yritykseltä odottavat. Enkä puhu vain palvelualan yrityksistä vaan ihan kaikista aloista joissa ollaan suoraan tai välillisesti ihmisten kanssa tekemisissä. Sen enempää menemättä markkinoinnin puolelle :D

Tällä takerruin vain yhteen lauseeseen ja näinhän niitä ns. väärinkäsityksiä syntyy :D Olen ihan samaa mieltä muista kommeneteistasi.... ei tokikaan ollut tarkoitus provosoida koko tekstiäsi  :XXXX :XXXX

Jaaks

Mette :D

Minulla on aina ollut periaate lapsiperheiden ruokailusta ravintolassa, etta jos lapset ovat tyytyvaisia ja onnellisia, niin ovat myoskin vanhemmat :D

Esimerkiksi lasten ruoan hinnoittelussa olen kautta vuosien ottanut linjan, etta lasten ruoat maksaa $1/ ikavuosi aina 10 ikavuoteen asti ja sitten 50% normaali hinnasta 15 vuoteen asti .  Enpa ole viela tavannut ketaan joka ei olisi ollut tyytyvainen :o

Varsinkin illalla tapahtuvassa perheruokailussa on oltava hyvin huomioonottava lasten suhteen.  Uskotko mutta jopa meilla Eduskuntatalossa on lapsille varityskirjoja, kynia ja jopa leluja :??
"Happy kids = Happy parents"

Mette, sanoit etta:
"Monen monta kertaa minullekin käynyt noin,että asiakas antanut liikaa rahaa"

Se mita sanoin aikaisemmin antaneeni credit $2000 asiakkaalle ei ollut liikamaksua, vaan normaali hinta 100 hengen tilauksesta, mutta koska han ei ollut tyytyvainen annoin sen siis alennuksena :D  Ja kuten sanoin "kantoi hyvin hedelmaa" :D

Riina :D

"Mielestäni olin oikeutettu antamaan myös tämän palautteeni"

Tottakai olit ja hyva etta sen teitkin.  Itse olen samaa mielta, etta negatiivinen palaute on arvokkaampaa kuin positiivinen.  Jos ei sinulle kerrota mika menee pieleen tanaan niin mitenka voisit olla parempi huomenna  :??

"Halusin kuitenkin korostaa hyvää asiakaspalvelua jota saimme... Näin toimimalla he varmistivat että tulemme uudelleenkin sen sijaan että emme enää ikinä"

Ja tuo on mahtava kommentti Riina :god:

Aina on parempi molemmille osapuolille, jos kaantaa negatiivisen positiiviseksi :D

Eika se ravintolan teille "ilmaiseksi antama" ruoka kuitenkaan maksanut yhta paljoa kuin mainostaminen olisi maksanut saadakseen yhden uuden asiakkaan :o

Cheers Riina :XXXX