Foster's-olut

Aloittaja Urul, huhtikuu 04, 2005, 09:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Urul

Rento aussiolut pukeutuu paikallisiin pakkauksiin
Foster's-olutta valmistetaan nyt Hartwall Lahdessa.

Huhtikuun alusta alkaen Suomessa myytävä Foster's-olut valmistetaan Hartwallin huippumodernissa tuotantolaitoksessa Lahdessa. Paikallisen lisenssivalmistuksen aloittaminen tuo samalla markkinoille kuluttajien suosimat kotimaiset pakkaukset.

Juxa

Ihan hyvä juttu. Fostersia toki on saanut joka supermarketista jo tähänkin saakka.

Itse huomasin (ja muutkin ovat kertoneet) että ozilaiset eivät itse vahingossakaan valitse tätä merkkiä. VB, Tooheys New ja Tooheys Red, Emu, XXXX ja vaikka Piss (tai nyttemmin Piss Weak) kelpaavat kyllä.

Piss Weak, hah! Ausseilla on huumorintajua! (Toki brititkin ymmärtävät oluthuumoria: Dog's Bollocks ja Old Fart tulevat mieleen...)
:XXXX
-----------------------
No Wuckin\' Furries

Reijo

LainaaAlkuperäinen postittaja Juxa
Ihan hyvä juttu. Fostersia toki on saanut joka supermarketista jo tähänkin saakka.

Itse huomasin (ja muutkin ovat kertoneet) että ozilaiset eivät itse vahingossakaan valitse tätä merkkiä. VB, Tooheys New ja Tooheys Red, Emu, XXXX ja vaikka Piss (tai nyttemmin Piss Weak) kelpaavat kyllä.

Piss Weak, hah! Ausseilla on huumorintajua! (Toki brititkin ymmärtävät oluthuumoria: Dog's Bollocks ja Old Fart tulevat mieleen...)
:XXXX


Itse en henkilökohtaisesti tiedä ketään kuka sitä joisi, sanonntahan kuuluu et paremmat oluet pidetään ite ja huono myydään ulkomaille.

Kerran olen sitä maistanut ja maistui yhtä pissalta kun karjala tai Bud.

:XXXX
Reijo

Rockola

LainaaOriginally posted by Juxa
Ihan hyvä juttu. Fostersia toki on saanut joka supermarketista jo tähänkin saakka.

Itse huomasin (ja muutkin ovat kertoneet) että ozilaiset eivät itse vahingossakaan valitse tätä merkkiä.  

Ei kai se mikaan ihme ole, kun ei sita taalla missaan nae *) eika sita taalla markkinoida lainkaan. Varmaan se keskivertoasukille on vahan tutumpi merkki kuin Karjala, mutta vain vahan.

*) olen vissiin kerran nahnyt bottle shopissa Foster's-kopan, varmaan tuontioluiden seassa :hahhaa
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Timppa

Kah, nyt löyty aihe josta puhuessa ei pääse suuta kuivaamaan :roue

Foster´s, bud, koff ym. litkut ei maistu ku väkisin jos vettä ei oo saatavilla. Oho, mitäs tuli sanottua? kaljaahan ne kumminkin on, tai niin väitetään ;)

Mites on stouthien laita ausseissa? Guiness, Murphys, Beamish ja sen tyyliset tummat oluet ovat mun makuun. Onko asseilla vastaavia omia tuotoksia? Onko kukaan joka muuten pitää tummista bisseistä maistanut niitä? Jos on ni miltä maistu.

Nyt kun alkaa Suomessakin kesä ja terassikelit olemaan käsillä, alkaa janottamaan harvasen hetki :XXXX

jounij

Suosituin paikallinen tumma olut ainakin täällä itärannikolla taitaa olla Tooheys Old eli lempinimeltään "Black". Ihan kelpo juoma, mutta on mielestäni maultaan kuitenkin lähempänä vaaleampia veljiään kuin irlantilaisia tai englantilaisia serkkujaan. Muita yleisesti saatavilla olevia australialaissyntyisiä tummia oluita ei ainakaan nyt edes tule mieleen.


Muistelee
Jouni
Canberra

Juxa

Tooheys Oldia tuli tosiaan maistettua, mutta vaikka se on tummahkoa, niin ei oikein stouttia.

Irkkupaikoista sai toki aina Guinnesia, mutta jotenkin Australian ilmastoon sopii paremmin lager.

Ainoa aito aussi-stoutti, jota tuli maistettua oli Castlemainen valmistama Carbine Stout, jota muutaman stubbyn nautiskelin (taisi olla 6-pack). Muistaakseni Carbine Stout oli ihan hyvää, vaan ei vaimoväelle oikein maistunut.

Kaipa niitä muitakin aussi-stoutteja on, mutta ei muistu mieleen...
-----------------------
No Wuckin\' Furries

Timppa

No nyt kun alkaa perusasiat selviämään niin pitääkin taas paneutua tuon viisumin hakemiseen ;)

Pitääkin kattella löytyskö noita täältä suomesta. eihän sitä koskaan tiedä mitä ne tänne roudailee. Hyvää olutta ei koskaan ole liikaa!  :XXXX

Rockola

LainaaOriginally posted by jounij
Muita yleisesti saatavilla olevia australialaissyntyisiä tummia oluita ei ainakaan nyt edes tule mieleen.

Cooper's Extra Stout erityisesti hanassa on ainakin meikalaisen mieleen, mutta valitettavasti sita taitaa saada lahinna vain Adelaiden ymparistosta :itke
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Cosmo

Foster's oli kuulemma suosituin olut Australiassa 80-luvulla. Nykyään se on "poofta beer"

Minna

Minä tykästyin Aussimatkallani VB:hen ja Fostersiin.Nyt sitten olen aina välillä käynyt kavereiden kanssa pubissa drinksuilla ja ottanut aina tuota Fostersia.Good old times!:XXXXHarmi että VB:tä ei täältä saa kun se oli enemmän mun mieleen.
Joku päivä pitäis yrittää eksyä tuohon Helsingin keskustan 10 neliöiseen Fosters pubiin!!Se on kyllä kaupungin nähtävyys ja niin söpön pieni.:D
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

Tony

Cosmo;)

Vuosina 84-85 useammankin oluen Australiassa juoneena en oikein tahtoisi allekirjoittaa, että  Foster's olisi tuolloin ollut maan suosituin olut.
Toki Foster's oli silloin paremmin esillä kuin nyt, mutta kyllä 80-luvulla suosituimpia olivat jokaisen osavaltion ns. omat oluet.

Etelä-Australian selkeitä ykkösiä olivat West End Export ja Southwark Bitter, joista jälkimmäinen on näemmä hävinnyt täysin markkinoilta:confuse. Coopersin lisäaineettomat "eko-oluet" ovat ainakin oman havaintoni mukaan kasvattaneet osuuttaan aussimarkkinoilla viimeisen 20 v aikana.

Queenslandin ykkönen oli luonnollisesti xxxx:n bitter, ei draught.

Länsi-Australiassa Swanin oluet

NSW:ssä Tooheysin oluet

Victoriassa Carlton Draught, VB, Melbourne Bitter....


Itseäni mietityttää se, että missä vaiheessa VB:stä on muodostunut koko kansakunnan ykkösolut ja mitkä ovat olleet syyt tähän hurjaan myynnin kasvuun. Ainakaan 80-luvulla sillä ei vielä ollut niin suurta valta-asemaa Australian olutmarkkinoilla kuin tänä päivänä. Onko kyseistä olutta markkinoitu erityisen voimakkaasti viimeisen 10 vuoden aikana? Tosiasiahan on se, että olut on tuote, jota myydään enemmän mielikuvilla kuin itse maulla.:XXXX


;) Tony

Timppa

Miksi ihmeessä noita bittereitä tehdään? Miksi niitä bittereitä juodaan? Tykkääkö joku oikeasti bittereistä? Väitä että ne on ihan huonoja oluita, ihan vaikka sen takia että makuasioista on kiva väitellä ;)

Eikös kelläää olis jotain markkinatutkimusta Tuon VB markkinakasvusta ;) Joh, ite kun tiiä siitä mitään enkä siis tietenkään ole sitä myöskään maistanut en osaa siitä sanoo mitään. Onkos niinku lageria vai mitä pissaa se on? Onkos toi VB sen oikea nimi vai onko se lyhennys jostain (epäilee)?

Kumma kun rupeaa janottamaan tämmöset puheet. Hymyä ja tuoppi kouraa kaikille. Meillä on perjantai :XXXX

Juxa

VB rupesi kasvattamaan markkinaosuuttaan nimenomaan aktiivisella TV-mainonnalla. Osa mainossloganeista on juurtunut kansan suuhun. (Niinkuin Suomessa tällä hetkellä tyhma "Elämä on!")

Victoria Bitter alkoi samalla käyttää virallisena myyntinimenään ytimekästä lyhennettä "VB", sillä oikeastihan tuo juoma ei ole englantilaistyyppistä bitteriä, vaan aivan tavallinen lager. Ausseissa ei olla niin turhan tarkkoja nimikkeestä -ale/bitter/lager/beer - sammoo hommoo kaikki tyynni!

VB:ssä on hiukan enemmän humalan kirpaisua kuin esim. Fosterissä. Silti se on erittäin helposti juotavaa ja nykyään myös naisten suosiossa.

"A scooner of VB, please!" Tai lyhyemmin: "VB me!"

(Kyllä mulle maistuu aito alkuperäinen enkku-bitterkin suoraan hanasta laskettuna jossain Surreyssä tai Devonshiressä...)
-----------------------
No Wuckin\' Furries

Jaaks

Tuleeko tästä jano :hahhaa
(Ainakin Ausseissa käyneille luulisi tulevan)

http://www.fosters.com.au/beer/about/brands/beer/media/vicbitter_song.mp3

VB onkin olutmaailmassa luokiteltu "Full Strength Bitter Lager"

Victoria Bitter
Australia?s favourite full strength beer, Victoria Bitter or VB as it?s fondly known, has a tradition of rewarding hard work and hard play, dating back to the 1890s. Over the last 10 years, it?s been a consistent winner in the esteemed Australian Liquor Industry Awards (ALIA), more recently picking up ?Best Full Strength Beer? in 2001, ?Tap Beer of the Year? in 2002, and ?Best Full Strength Beer? again in 2003.VB is a full flavoured brew, less malty in character and slightly darker than CUB?s traditional lagers. A gentle fruitiness in the aroma complements the sweet malt on the mid-palate balancing perfectly with a robust, hop bitterness.

Tuipa

Täytynee lisätä listää muutamia nimiä, siis nimenomaan Melbussa, en nimittäin ole VB faneja (olin kyllä aikaisemmin kun tämä Aussielämä sai alkunsa vielä Tukholmassa asuessa)
Tasmanian oluet Cascade ja Boags. Entäs Crown lager... Sitten niitä pienempiä, mutta vallan maukkaita, nimiä: Red back, Pure blonde, Beesnees, Bohemian Pilsner... Näitähän riittää

Cosmo

Crown Lager on samaa kuin Foster's mutta hienommassa pullossa ja lähes tuplahinnalla. En uskonut ennen kun paikallinen kaveri teetti mulla sokkotestin.

Ja se tieto, että Foster's olisi ollut 80-luvun suosituin olut, oli peräisin jostain lehdestä. Voihan ne lehdet olla väärässäkin. Tällä hetkellä pullo-oluista myydyin on Victoria Bitter ja hanaoluista Carlton Draught (Lähde: Carltonin panimo) :)

Oma aussiolutsuosikkini on ehdottomasti Little Creatures Pale Ale, ja lager-tyyppisistä Hahn Premium. Yllämainitut Cascade ja James Boags ovat myös mainioita tuotteita.

jounij

Minusta James Boags Premium Lager on maan ellei maailman paras olut. Sen kalleuden takia tosin tulee useimmiten kuitenkin tyydyttyä myös kelvolliseen VB:hen. Tuo Tuipan mainitsema Beesneeskin muuten on hyvinkin kokeilemisen arvoinen, hieman erikoinen olut.


Kommentoi
Jouni
Canberra

Tribe

Odotan Vappua jolloin saan suunnitelmieni mukaan ottaa aamiaiseksi XXXX:n joka muutti mukanamme tänne Jyskään.

We luv it up here!
Tribe

Jaaks

Tribe :D

Toivon, että XXXX maistuu, mutta toivottavasti ei ole paljoakaan yli 6 kuukautta vanhaa.  Nämä Aussi oluet kun ei juurikaan kestä sen pidempään.
Onhan nekin pastoroitu, mutta "hyllyelämä" se on niilläkin.

Maustahan sen tietää :XXXX

MH

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks

Toivon, että XXXX maistuu, mutta toivottavasti ei ole paljoakaan yli 6 kuukautta vanhaa.  Nämä Aussi oluet kun ei juurikaan kestä sen pidempään.
Onhan nekin pastoroitu, mutta "hyllyelämä" se on niilläkin.

Maustahan sen tietää :XXXX

Jaaks!:D

Tiedätkö jonkun jolla Aussiolut olisi säilynyt edes lähelle tuon 6kk:hahhaa:hahhaa:hahhaa

Milka

Nyt pitaa taas blondin vastata vaikka en olutta juokaan vaan ennemminkin olen viinin lipittajia.

Minulla on tyoni puolesta tilastot kasilla eri olut merkkien myyntiluvuista ja voin myos varmistaa, etta VB on ylivoimenen ykkonen koko maan kattavissa myyntiluvuissa.

Mutta minusta viela ihmeellisempaa on, etta viinien kokonaiskysynta on ohittanut oluen kysynnan Queenslandissa! Minulle kun on aina tolkutettu, etta QLD on oluen valtakuntaa. Taas on siis blondia jujutettu... :?

Juxa

Kyllä viiniä varmaan lipitetään suhteellisen paljon muuallakin Ausseissa  kuin Queenslandissa.  Viini ja olut eivät onneksi sulje toisiaan pois. Barbie-hetken  kruunaa rehevä punkku, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Vaan hikisessä grillaustouhussa maistuu VB. Kello on 9.20 työpaivän alussa ja nälkä sekä jano alkoi vaivata!

Aussiviinit ansaitsisivat oman keskustelunsa. Bottle Shopeissa on niin paljon ja  niin monenlaatuisia jalojuomia (kuten Lindemannia, Penfoldsia ja Hardya jne.), että keskustelu ei hetkessä lopahtaisi! Myös Australian monet viinitilat ja -alueet ovat ainutlaatuisia. Itse olen vieraillut vain Hunter Valleyn viinitiloilla muutamaan otteeseen ja pyrinkin käymään mm. Melbournen lähistön tiloilla "sitten joskus".

Meidän suosikiksemme on muodostunut Hardys, ja nimenomaan Hardys Bin 343 (Nimetty Bin Ladenin kunniaksi?), jota saa Suomesta. Suosikkiasema johtuu siitä että kysessä on hyvänmakuinen ja hyvin edullinen täyteläinen aussiviini. (Hinta vain 5,74 eeroa)
-----------------------
No Wuckin\' Furries

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Milka
Mutta minusta viela ihmeellisempaa on, etta viinien kokonaiskysynta on ohittanut oluen kysynnan Queenslandissa! Minulle kun on aina tolkutettu, etta QLD on oluen valtakuntaa. Taas on siis blondia jujutettu... :?

Perustuneeko tuo tilastotieto myynnin doltsukka- vaiko litramäärään? Meinaan, että jos olutta juodaan litroissa vähemmän kuin viiniä, niin se olisi jo todellinen ihme.


Ihmettelee
Jouni
Canberra

Rockola

LainaaOriginally posted by jounij
Minusta James Boags Premium Lager on maan ellei maailman paras olut. Sen kalleuden takia tosin tulee useimmiten kuitenkin tyydyttyä myös kelvolliseen VB:hen. Tuo Tuipan mainitsema Beesneeskin muuten on hyvinkin kokeilemisen arvoinen, hieman erikoinen olut.

Boag's Premium (ei kuitenkaan Premium Light!) on allekirjoittaneenkin suosikkeja. Parhaiten toistaiseksi meikalaisen makuun on istunut WA:n Fremantlesta kotoisin olevan Little Creatures -panimon Pale Ale. Myos James Squire Amber Alea loytyy yleensa kotoa kaapista.

Ja nyt kun asutaan taalla XXXX:n panimon katveessa, niin pitaahan sita XXXX Bitteriakin valilla maistella :D
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

jounij

Squiren Jim (tai ainakin hänen mukaansa nimetty panimo/tuotemerkki) tekee moniakin maistelemisen arvoisia mallasjuomia! Niistä Indian Pale Ale on minun suosikkini - varsinkin mieli-intialaisen ruo'an kyytipoikana. Sen sijaan EcksEcksEckEcksän bitteriä en koskaan - edes entisenä - queenslanderina oppinut sietämään. Saman tehtaan Gold sen sijaan on keppari mainiommasta päästä.


Olut kielellä
Jouni
Canberra

zetax

Kaikki aina pitää itseään oluen asiantuntijana mutta luulenpa harvan täälläkään tietävän eroa mitä siellä lasissa on jos tehdään testi.
Mun mielstä kaikki oluet on aika hirveen makuisia, ihmettelen vaan miten joku voi muka siitä tykätä.

Tony

Voi, Voi, Voi:itke Tuskin kukaan täällä kirjoittaneista väittää olevansa oluiden asiantujia, mutta kyllä jokainen silti voi kertoa omista suosikki oluistaan aivan vapaasti.
Kun kyseessä on makuasia, niin kukaan ei voi väittää jonkin oluen olevan toista parempi. Toisten makuaistia hivelee enemmän tummat ja toisten ehkä vaalet oluet, toiset tykkää lagereista ja toiset taas bittereistä. Erilaisia variaatioita löytyy vaikka kuinka paljon. Erilaiset sää(lämpö)tilatkin vaikuttavat siihen mikä olut milloinkin maistuu. Ehkäpä juuri lämpötiloista johtuen olut ei meikäläiselle Suomessa juurikaan maistu, mutta Queenslandin helteissä sitäkin paremmin, tosin asiaan voinee vaikuttaa sekin , että aussioluissa on jonkin verran enemmän makua kuin Suomen peruslagereissa.
Näihin samalta maistuviin suomalaisiin lagereihin taitaa perustua sinunkin väitteesi siitä, että harva meistä pystyisi tunnistamaan testissä eri oluita, mutta testaappa esim. xxxx bitteriä ja saman firman Goldia ,niin aivan varmaan maistat eron, tai sitten sinulla on makuaisti, joka ei pysty erottamaan Cokista Spritesta.

Ei muuta kun :XXXX

:)Tony

jounij

Moi!

Mulle kamut Suomessa kerran tekivät oluitten sokkomakutestin: Oli kolmea eri suomalaista olutta tarjolla, joiden merkit tosin tiesin etukäteen. Kutakin olutta laitettiin lasiin, joiden sisältöä minä en siis tiennyt. Itse asiassa se oli niinkin kirjaimellisesti sokkotesti, että minulla oli vieläpä huivi silmien edessä, jotta en pystyisi edes mahdollisia juomien värieroja vertailemaan. Osasin nimetä kaikki kolme olutta oikein. Testi toistettiin 5 - 10 minuutin kuluttua - samoin tuloksin.


Ei ehkä asiantuntija, mutta makuja erottava
Jouni
Canberra

Rockola

LainaaOriginally posted by zetax
Kaikki aina pitää itseään oluen asiantuntijana mutta luulenpa harvan täälläkään tietävän eroa mitä siellä lasissa on jos tehdään testi.

Oletpa aika epeli, kun tuosta vain pystyt arvioimaan ihmisten, joita et ole koskaan tavannut, aistien erottelukykya.

LainaaMun mielstä kaikki oluet on aika hirveen makuisia, ihmettelen vaan miten joku voi muka siitä tykätä.

No sitten sinun varmaan kannattaa jattaa olut niiden juotavaksi, jotka osaavat nauttia oluesta.

Koska et ilmeisesti paljon oluesta piittaa ja sita myoten ymmarrettavasti motivaatiosi hankkia oluttietamysta on ollut selvastikin vahainen, kerrottakoon, etta eri oluttyyppien valilla on sangen suuria eroja. Jos toisessa lasissa on vaikkapa Guinnessia ja toisessa Foster'sia (otsikkoon palatakseni), erottaa ne metrien paasta jo varista, vahan lahempaa tuoksusta, ja maistamiseen asti paastyaan ihan takuuvarmasti myos mausta ellei sitten talvisodassa tullut naukkailtua liian monta Molotovin cocktailia. Saman oluttyypin sisalla sitten vivahteet voivatkin olla vaikeammin hanskattavia. Humaloinnissa (joka vaikuttaa oluen makuun eniten) voi silti olla hyvinkin suuria eroja, eika tarvitse olla kummoinenkaan asiantuntija taman huomaamiseen.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

zetax

Muistaakseni täällä palstalla keskusteltiin joskus 2004 vuoden alkupuolella mistä päin löytyy aussiolutta suomessa, päädyttiin siihen, että lähin Fostersia myyvä paikka on Ruotsin systembolaget.
Mutta nopeasti ne vaan asiat muuttuvat, nyt on kaikkien teiden varsilla paljon fostersin tölkkejä. Kaikki myös haluaisivat ostaa mun Foster's t-paidan:D Foster's on kalliista hinnasta huolimatta noussut aika pinnalle Suomessa.

Palatakseni vielä tuohon edelliseen viestiini niin on tullut nähtyä noita olut testejä, ja vaikka joku vannoo Karhun nimeen niin eipä sitä 4 seasta osannut oikeaa valita.

Enkä muuten ketää palstalaisista väittänyt asiantuntijoiksi:hahhaa

mette

LainaaAlkuperäinen postittaja zetax
Muistaakseni täällä palstalla keskusteltiin joskus 2004 vuoden alkupuolella mistä päin löytyy aussiolutta suomessa, päädyttiin siihen, että lähin Fostersia myyvä paikka on Ruotsin systembolaget.
 

zetax,

Minun muistaakseni  täällä käydyssä keskustelussa se oli kylläkin VB:ta,jota sai ostaa sieltä Systembolagetista.Voihan toki sieltä Fostersiakin saada ,mutta sitähän kai saa Suomestakin ostaa?Ainakin ennen sai.

  Fostersia  on tietääkseni ollut  myynnissä keskioluena Suomessa jo kauankin ( vuosina 1993-1997 me myytiin sitä ihan hyvällä menestyksellä) Hartwallin maahantuomana.

Meilläkin on tosi hienoja Fostersin tuhkakuppeja,koristeina tietenkin.Suosikkini on kuitenkin bumerangin mallinen tuhkis,jossa teksti FOSTER'S Australia's Famous Beer.

MH

LainaaAlkuperäinen postittaja zetax
Muistaakseni täällä palstalla keskusteltiin joskus 2004 vuoden alkupuolella mistä päin löytyy aussiolutta suomessa, päädyttiin siihen, että lähin Fostersia myyvä paikka on Ruotsin systembolaget.
Mutta nopeasti ne vaan asiat muuttuvat, nyt on kaikkien teiden varsilla paljon fostersin tölkkejä. Kaikki myös haluaisivat ostaa mun Foster's t-paidan:D Foster's on kalliista hinnasta huolimatta noussut aika pinnalle Suomessa.

Palatakseni vielä tuohon edelliseen viestiini niin on tullut nähtyä noita olut testejä, ja vaikka joku vannoo Karhun nimeen niin eipä sitä 4 seasta osannut oikeaa valita.

Enkä muuten ketää palstalaisista väittänyt asiantuntijoiksi:hahhaa


Luetko koskaan aiempia viestejä vai kommentoitko ihan vaan mutu periaatteella, jos katsot edes vähän urulin viestiä joka on ensimmäisenä ja siellä mainitaan jo heti että hartwall tekee fostersia nykyään suomessa. Fostersia on suomessa ollut ihan 90-luvun alusta vai oliko jo aiemmin ja kokoajan sitä on ollut hyvän valikoiman olut kaupoissa vaikka välillä olikin aikoja jolloin sitä ei hirveästi mainostettu mutta silti sitä sai joistakin kaupoista.

Mitä sitten tulee makutesteihin niin mielestäni eri makujen erottaminen oluista on paljon tärkeämpää kuin se merkin tietäminen, tietysti maistettuaan jotakin hyvää olutta kiinnostaa tietää mitä se on että osaa sitä halutessaan ostaa.

Itse aloin nauttimaan olesta vasta joskus 25 ikäisenä sitä ennen en voinut makua sietää ja tuli otettua lonkeroa tai golden cappia kun ei muita ollut. Nykyäänhän noita siidereitä ym. limuviinoja löytyy niin paljon että hirvittää.

Mitä sitten tulee oluen suosituimmuuteen niin sehän on ihan niinkuin markkinavoimat haluaa. Karhu oli eniten myyty olut vielä viime vuonna nyt taitaa olla Karjala ykkösenä ja vain sen takia että sitä on marketeissa jaettu lähes lahjaksi.

datapair

Tervehdys!

Enimmäkseen minulla on ruotsalaista olutta kotosalla. Aina välillä ostan VB:tä ja sitä taitaa olla vielä pääsiäisen jäljiltä pari pulloa jääkaapissa. Taidanpa lähteä nyt sorvilta kotiin tuhoamaan sen toisen :XXXX. Tai panemaan sen parempiin suihin.

Terveisin Tapio

@rto

Mita tapahtuu jos alkoholi menee vaaraan kurkkuun? Vaara mies tulee humalaan. :D

Zetazin provokaatiohan osui nappin. ;)  Kyllahan oluiden, viskien, viinien ja miksei maitojenkin vivahteet alkavat erottua kun niita tarpeeksi juo. Jopa saman merkin sisalla maistaa helposti eroja, johtuen panimon huonosta laatukontrollista tai oluen sailytyksesta (esim. lampotilaerot).

Minulle joku aussilainen vaitti etta VB:sta saa pahemman krapulan kuin esimerkiksi Tooheys New:sta koska siihen lisataan sailontaaineita. Carltonin panimossa taas sanottiin etta mihinkaan oluisiin ei lisata lisaaineita, koska alkoholi toimii sailontaaineena. Minusta tuntuu etta ensimmainen on vaarassa ja jalkimmainen valehtelee...

Kuten aikaisemmin mainittu, hyvia tummia oluita taalta aussilasta on vaikeahko loytaa, varsinkaan hanasta. Ikava on Kuikkaa ja muita Helsingin olutravintoloita, joissa valikoima on mahtava. Tosin niin ovat hinnatkin... :(

eevis

"Mita tummempi juoma, sita pahempi krapula" vaitetaan monessakin paikkaa...itse olen kylla samalla kannalla useiden empiiristen kokeiden jalkeen. Eli kannattaa pysya vaan kirkkaissa. :)

http://www.newscientist.com/channel/health/mg18524913.200
http://www.nu-train.com/Newsletters/December2004/dec2004.htm
Dees - We will bloody bounce back!!!


Rockola

LainaaOriginally posted by @rto
Minulle joku aussilainen vaitti etta VB:sta saa pahemman krapulan kuin esimerkiksi Tooheys New:sta koska siihen lisataan sailontaaineita. Carltonin panimossa taas sanottiin etta mihinkaan oluisiin ei lisata lisaaineita, koska alkoholi toimii sailontaaineena. Minusta tuntuu etta ensimmainen on vaarassa ja jalkimmainen valehtelee...

Itse asiassa humalaa alettiin alunperin lisata olueeseen juuri sailyvyyden parantamiseksi. Sittemmin huomattiin, etta olut myos maistuu paremmalta humaloituna. Alkoholihan toki on myos sailontaaineista parhaita.

Eikohan Veijo Carlton saisi elintarvikeviranomaisilta melkoista satikutia, jos lisaisi oluisiin jotain mita tuoteselosteessa ei ole mainittu.

Eri oluiden vaikutus krapulan laatuun ja kestoon olisi tietysti hyva gradun aihe jollekin innokkaalle opiskelijalle :roue
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

Timppa

Aah mielipiteistä ja makuasioista pitää väitellä, sillä muilla on aina väärä mielipide ;)

Tohon väitteeseen "Mita tummempi juoma, sita pahempi krapula" on pakko sanoa että kun itte kiskon kaksin käsin esim karjalaa, on aamulla krapula aivan kamala, mutta kun saman määrän kippaa esim Guinessiä niin eipä darrasta tietoakaan. Toisella sopii, joka toiselle pitää sovittaa. Asiantuntemuksesta voin sanoa että luulen tunnistavani makuja (ainakin erotan pirtun kaljasta) mutta piruakos minä oluista tiedän. Sen tiedän mistä pidän ja mistä en. Ja tosiaan kyllä Fosterssia on Suomessa ollu jo jokseenkin kauan.

Suomen ravintoloissa on kyllä ihan ok olut tarjonta mutta hanakaljoissa ois parantamisen varaa. Hinnoista ny puhumattakaan. Pulloissahan löytyy melkeen mitä tahansa, ehkei ihan pienimpiä kaukomaiden panimoiden oluita. Kippistä vaan ja kas kas, taas on perjantai (suomessa) ja olut keskusteluun eksyin :XXXX

Juxa

LainaaAlkuperäinen postittaja Timppa
Suomen ravintoloissa on kyllä ihan ok olut tarjonta mutta hanakaljoissa ois parantamisen varaa. Hinnoista ny puhumattakaan. Pulloissahan löytyy melkeen mitä tahansa, ehkei ihan pienimpiä kaukomaiden panimoiden oluita. Kippistä vaan ja kas kas, taas on perjantai (suomessa) ja olut keskusteluun eksyin :XXXX

Niinpä, perjantai ja palkkapäiväi! Oulunkin pubeissa  löytyy pullo- ja hanavalikoimaa, vaan euron tulon jälkeen raflahinnat ovat nousseet järkyttävästi! Ennen esim. perusolut 17 -20 mk/tuoppi, nyt esim. 4,50/tuoppi (melkein 27mk) HUH. Yli viiden euron tuopitkin ovat yleisiä.

Mitäs se pintti, stubby tms. siellä Brisbanessa, Melbournessa tai Sydneyssa tällä hetkellä maksaakaan? Siis pubissa, ei bottle shopissa.
-----------------------
No Wuckin\' Furries

MH

LainaaAlkuperäinen postittaja Juxa
vaan euron tulon jälkeen raflahinnat ovat nousseet järkyttävästi! Ennen esim. perusolut 17 -20 mk/tuoppi, nyt esim. 4,50/tuoppi (melkein 27mk) HUH. Yli viiden euron tuopitkin ovat yleisiä.
 


Tähän auttaa ihan sellainen asia että ottaa rahaa mukaan kun lähtee baariin:hahhaa:hahhaa:hahhaa