Dunderin kootut reseptit!

Aloittaja chilifinn, heinäkuu 12, 2004, 07:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

riaapa

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks

Aivan oikein Riina :D

Parasta (kuumuuden kestavaa) oljya on pahkinaoljy :D  

Jaaks :god:

Pähkinäöljyä käytetään meillä esim. stir fryta tehtäessä, mutta auringonkukkaöljyä uppopaistossa siitä syystä että se on reilusti edullisempaa kuin pähkinäöljy. (Ainakin Suomessa, täällä en ole vielä hintoja vertaillut.)

Hyvä tuo puutikku-vinkki! Ei tarvitse enää tehdä "testipalleroita".

Riina.
Riina

Jaaks

Riina :D

Kieltamatta hyva pahkinoljy on hieman kalliimpaa, mutta kuten sanoin aikaisemmin - oikealla tavalla hoidettuna kaytat sita samaa oljya lukuisia kertoja ja silloin litra hinta yllattavasti putoaakin paljon alle halvimman canola oljyn :o

chilifinn

Arixmel,
Kaapissani on tuota talinnäköistä rasvaa hopean/sinisen sävyiseen pakkaukseen käärittynä ja siinä lukee kookosrasva 100%. Makeisiin, munkkeihin, leivonnaisiin. Eipä tullut paistettua vappuna munkkeja niin on jäänyt käyttämättä. Täytynee yrittää tehdä noita lihapiirakoita, joko suomalaisia tai australialaisia. Tai siltä väliltä :D

datapair

Jaaks!

Ruokamatkajuttujen tekijä on parhaillaan lomalla, mutta kun palaa sorvin ääreen, niin kyselenpä olisko niitä aikaisempia reseptejä jossakin arkistoituna.

Luulisin, että näin on.

Terveisin Tapio

Milka

Jaaks,

Ainainen vastarinnan kiiski taalla taas. Olen allerginen pahkinoille, mika siis olisi toiseksi paras vaihtoehto pahkinaoljylle?

Olen aina kayttanyt oliivioljya upporasvassa paistamiseen.
Jotkut 'viisaat' ovat vaittaneet sen olevan terveellisinta. Vaiko on blondia taas huijattu? :??:??:??

riaapa

Milka,

mites olis "grapeseed oil" eli onko se nyt viinirypäleensiemenöljyä..? Se kestää ymärtääkseni hyvin korkeita lämpötiloja.

Oliiviöljy on kyllä terveellistä, muttei kovin hyvä uppopaistamiseen, koska ei oikein kestä niin korkeita lmpötiloja.

Mutta Jaaks tietää paremmin noista öljyistä... odotellaan vastausta... :D

Riina.
Riina

Urul

LainaaAlkuperäinen postittaja Milka


Olen aina kayttanyt oliivioljya upporasvassa paistamiseen.
Jotkut 'viisaat' ovat vaittaneet sen olevan terveellisinta. Vaiko on blondia taas huijattu? :??:??:??

Nii-in,en muista milloin vietetään blondien päivää,mutta mutta.Oliiviöljy on terveellistä,mutta ei sovi uppopaistamiseen.Se kun palaa.Sen varmaan olet huomannut,että et ole voinut sitä oliiviöljyä enää uudelleen käyttää :??

Jaaks

Milka :D

Ei nyt mikaan blondi tarvitse olla.

Oljyt on oljyja, mutta oliivioljy ei ole ( kuten Urulkin sanoi) uppopaistamiseen.

Monia muita vaihtoehtoja loytyy kylla, kuten esimerkiksi taalta:

http://www.cookingvillage.com/cv/kw/tiptionary_results/0%2C1755%2CsLang=us&sLet=D&iSCat=248%2CFF.html

"...The best oils for frying are canola, corn, peanut, safflower and soy..."

Tuo Riinan mainitsema Grapeseed oil on myos sopivaa, mutta sitten aletaan jo puhumaan aivan toisista hinnoista  :o  
Litrasta hyvaa Grapeseed maksat helposti yli $30 takalaista.  Halvemmallakin saat, mutta sitten laatu laskee :(

http://grapeseedoilcorp.com/cooking.html

Ei mitenkaan oljyihin liittyen, mutta tassa yksi parhaista web sivuista ruoanlaitosta kiinnostuneille:

 http://eat.epicurious.com/

Siella on mm. Dictionary, jos et ole ihan varma mita jokin englanninkielinen raaka-aine on:

http://eat.epicurious.com/dictionary/food/

Milka

No mina nyt paistelen upporasvassa niin harvoin, etta olen aina heittanyt oljyn pois. En ole edes tiennyt etta mitaan oljyja voi kayttaa uudelleen. Oppia ika kaikki. Kauankohan rasvoja voi yleensa sailyttaa ensimmaisen paisto kerran jalkeen?

Viinirypalesiemen oljysta tuli mieleen etta  just tanne muutettuani vaitin ystavallini Suomessa syoneeni yksinani kilon greippeja ja televisiota katsellessani. Tarkoitin tietysti  viinirypaleita... :hahhaa:hahhaa:hahhaa:hahhaa

Jaaks

Milka :D

Mielipiteita on tietysti monia, mutta jos suodatat kayttamasi oljyn hyvin, etka ole kuumentanut sita liikaa, niin viileassa valolta suojaisessa paikassa 6 kuukauttakin menee hyvin.

Huomaat kylla oljyn hajusta ja mausta jos se on mennyt vanhaksi    

Ihan yleisia hyvia neuvoja eri oljyista ja niiden kayttotavoista:

http://missvickie.com/howto/spices/oils.html#Refined%20Cooking%20Oils

mette

Voidaan olla yhtä mieltä, mielipiteitä on tietysti monia ja oma suu on paras tuomari. :P:P:P

Oppia ikä kaikki! Minullekin aivan uutta tietoa, että oliiviöljyä voi käyttää uppopaistoon. Ilmeisestikään aina ei näin olla uskottu, koska täällä meitä  jokunen henkilö, jotka toisin ajattelivat...Milkaa lukuunottamatta.
 Canolaan olen ollut ihan tyytyväinen ja saa kelvata tästedeskin "uppopaistohommiin". Hintakin  tuntuvasti edullisempi.
Oliiviöljyllehän löytyy kuitenkin monenlaista käyttöä .

Milka

Kiitos tiedosta Jaaks,

No eipa sitten paljoa haittaa, vaikka olen heittanyt oljyt pois, jos ne nimittain vanhentuvat puolen vuoden sisalla joka tapauksessa.

Nimittain jos edes kerran vuodessa jotain paistan upporasvassa, niin se on minulle jo usein. :god::god:

mette

Oliiviöljystä

Food scientists have now discovered that deep frying in olive oil is safe ....

http://www.internationaloliveoil.org/tm/australia/DeepFrying.html

arixmel

Riina,
ainakin smith kadun safewayssa oli pieni pakkaus ainetta nimeltaan Vege-mince,,,eli vihannesjauhelihaa, vois olla ihan hyvaa noissa vege lihiksissa, tais sanoa purkin kyjessa jotain etta maistuu ihan kuin oikea liha...tiija tuota..

jaaks
kiitti noista linkeista, epicurious meni katsomatta suosikkeihin,,,:god: asiantuntemuuksesi luottaen:god:
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Vegemite

Hienoa te kaiki ruuan ystävät!

Nyt en kiusaa teitä mitenkään.

Hienoja "reseptejä"--nälkä jo lukiessa.

Okein hyviä --osaa pitää ihan itse kokeilla käytännössä.--aikaanaan.
ENJOYING YOUR PAGES
Aikoinaan LAMB CHOPS were grilled with Barbecue orps(grillimausteilla)anteeks osa sanostoa voi olla slangia?who knows or cares? Mutta kovin oli monen meidän Suomalaisen makuun--Aikoinaan, kokoonuttiin Suomalais piireihin--LAMB CHOPS were the main point--except for the beer.höh höö Lemonade for the children and LAMB.  Prices , if you look at there and here are  a little bit different

Jaaks

Nyt on Karjalanpiirakat ja Perunapiirakat tehty ja hyvin onnistui :D

Puolen litran taikinasta sai n 40 tosi hyvan kokoista piirakkaa (n kaksi kertaa normaali suomalaisten piirakoiden kokoisia).

Suuri osa on nyt jo syoty tietysti munavoin kanssa :D  mutta pakkaseenkin jai hyva osa.

Ainoa ongelma ainakin meidan alueella on kunnon ruisjauhojen saaminen.  Niita saa vain "health shopeista" ja hintakin on ihan hirvea $4 /kg, mutta on sen arvoistakin :D

arixmel

kiitoksia kaikille reseptin kehittelyssa auttaneille,,,lihapiirakat onnistui yli oletusten (vaikka ekat hiivat paloi pohjaan,,,ei koskaan enne ja taas,,tai sitten taalla on niin hiton kylma lol)

piirakoista tuli parempia kuin odotin, ihanan kuohkeita, taytteesta tein kaksi variaatiota normaalin ja tulisen,,ja ah joka piirakan jalkeen tulee niin syyllinen olo ja huono omatunto vaivaa aina seuraavan piirakan syomiseen asti...ne jopa nayttaa herkullisilta. kiitos kaikille...
pitasko nyt pitaa riisipuuro,,,ja siita johdannaisena karjalanpiirakka viikonloppu hmmm, mun mummo teki muuten maailman parhaat piirakat :peukkuy:peukkuy:peukkuy:cool:
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Jaaks

Arixmel :D

Karjalanpiirakoiden tekoon vain.  Se on niin paljon helpompaa kuin lihiksien teko.

Ei tarvitse nostattaa taikinaa eika leikkia kuuman oljyn kanssa, taytteen tekeminen on niin paljon yksinkertaisempaa ja myos piirakoiden itse tayttaminen kay niin nopeasti :D

Paistaminenkin kay hyvin nopeasti, varsinkin jos on kunnon kiertoilma uuni

mette

Kiertoilmauuni on kyllä verraton , täällä tavalliset uunit ovat aivan erilaisia mitä Suomessa. Näissä täkäläisissä uuneissa kun ei ole tavallisesti ylä - eikä alalämpöjä erikseen.

Karjalanpiirakoita  voisi valmistaa viikonloppuna, jos vaan saamme  kunnon ruisjauhoja.

Milka

En olekaan tehnyt karjalanpiirakoita taalla pain maailmaa. Nyt voisin kylla koikeilla. Nimittain jos epaonnistuvat pahasti, voin aina menna Suomi-kirkon myyjaisiin ja ostaa piirakat ja vaittaa sitten kaikille niita minun tekemiksi.  :hahhaa

Voisitteko Jaaks tai Mette kirjoittaa reseptin tanne?

Miten muuten saatte karjanpiirakkataikinan kaulittua riittavan ohueksi sen kuitenkaan hajoamatta?

Mette, mita tarkoitit oikeilla jauhoilla? Saako taalta normaalista supernmarketista sopivia ruisjauhoja, vai taytyyko minun lahtea jauhojen metsastykseen?

Nimim. "Blondikin yrittaa keittossa"

arixmel

jaaks,
olen muutaman kerran vaantanyt jonkun karjalanpiirakan, mutta aina olen paatynyt samaan ongelmaan, piirakoiden jaahdyttya niista tulee kovia,,,elikka on aina jaanyt kostuttamatta,,,kerroppas meille oma salaisuutesi niiden pehmeaksi saamiseksi,,,voisulaa vaiko vetta????
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Jaaks

Milka :D

Kunnon reseptia ei oikein ole kun tamakin taikina tehdaan "sormituntumalla", mutta tassa suurin piirtein:
1/2 litraa vetta
2-3 ruokalusikallista voita
n 600 g ruisjauhoja
n 200 g vehnajauhoja
hyppysellinen suolaa (eli maun mukaan)

Tarvitset kunnon (100%) ruisjauhoja, joita ainakaan taalla ei saa muutakuin "Terveys kaupoista" (Health Food Stores" ) ja kuten aikaisemminkin sanoi maksaa hieman enemman kuin muut jauhot, mutta tarvitset niita kunnon piirakoihin.  Samaa ruisjauhoa on muuten hyva kayttaa esimerkiksi jos paistat Whiting Fillets ( ensin vaan vahan munaa ja sitten ruisjauhoihin ja tulee niin rapeita kaloja - vahan kuin paistetut silakat)

Tayte joko riisipuuroa tai perunamuusia maun mukaan valmistettuna.

Taikina vaan vaivataan tosi hyvin ja sen jalkeen pienista palloista kaulitaan haluamasi kokoisia piirakan pohjia hyvin jauhotulla poydalla etteivat mene rikki.
(Kaulimiseen paras on kunnon "puikula" )

Kaulimisen jalkeen pidan piirakan pohjat kelmun alla, jotta eivat kuivuisi liikaa.

Sitten vaan taytteet sisaan ja rypyttamaan reunat.
Uuniin n. 230 astetta 15 minuuttia (tama siis kunnon kiertoilmauunissa)

Jos teet peruna taytteen, niin kannattaa sutia peruna kananmunalla ennen paistamista.  Antaa kauniin varin perunalle.

(Arixmel)

Paistamisen jalkeen uitan piirakat sulatetussa voissa ja sitten alumiinifolion alle asettumaan hetkeksi aikaa ... ja nam, nam.

Tuo asettumis aika on yleensa hyvin lyhyt kun nalkaiset sormet alkavat jo hapuilemaan valmiita piirakoita
:D

Milka

Kiitos Jaaks,

Mina jo vahan pelkasinkin, etta joudun jauhon metsastykseen. Kokeilen huomenna tuota meidan luomukauppaa, jospa he saisivat minulle ruisjauhoja jostain. Arixmel, mista sina ole ostanut jauhot?

Tyhma kysymys  varmaan, mutta taytyyko vehnajauhojen olla self-raising vai tavallisia?

Nimim. En ole viela antanut periksi

Jaaks

Milka :D

No "self raising" karjalanpiirakoille, silla taikinan ei tarvitse (eika saakaan) nousta ollenkaan silla leipominen tapahtuu heti kun olet saanut sen tarpeeksi vaivattua.
Ne vehnajauhotkin tulee siis olla ihan tavallisia :D

mette

Milka :D

Kunnon jauhoilla tarkoitin jauhoja suoraan  myllyn omasta delistä. Niitä tosin myydään vain 25 kilon säkeissä /$25,-.

Monet ovat todenneet pastakoneen hyväksi apuvälineeksi karjalan piirakoita valmistaessa, esim. mieheni ....

Jaaks

Mette :D

Hyva idea tuo pasta kone ja kayttaa samoja asennuksia kuin Lasagne levyille, mutta me tehdaan niita vaan pienissa erissa ja sitten sen koneen puhdistaminen :(

Sita paitsi se "puikaloiminen" on niin hauskaa :D ja varsinkin seurassa ja pullo hyvaa viinia, niinkuin meillakin viime Sunnuntaina oli hauska paiva taattu ja herkullinen lopputulos :D

Milka

:hahhaa:hahhaa Tama minun leivonta yritys alkaa menna jo komedian puolelle. Huomasin ettei minulla ole kunnollista kaulinta. Aikaisemmat vahat kerrat on tyhja viini- tai olutpullo ajanut kaulimen virkaa. Pitaisiko minun siis sijoittaa rahat kunnon kaulimeen vai pastakoneeseen? :itke:itke

arixmel

Milka,
viimeksi kun tein piirakoita niin asuin Bendigossa ja loysin ruisjauhot Colesin terveysruoka hyllysta...kiitos vinkista Terhi, eli luulisin etta jos sulla on coles lahella niin pitas loytya...mulla ei ole colesia ihan lahella (mahan en lahioihin lahe lol :hahhaa
) safewaysta en loytanyt eli muistaakseni sita petrikin tuossa aiemmilla sivuilla mainosti eli Gertrude kadun hippileipomo... jos niilla on leipaa niin kai nilla on jauhojakin...siina on muuten vieressa ihan mielenkiintoisen nakoinen organic ruokakauppa ,,,pikkuisen olen erimielta muiden kanssa siita etta ruisjauhojen taytyy olla jotain huippuhyvaa laatua,,,jos se kerran on ruisjauhoa niin se on ruisjauhoa.
 ja kylla siita hyva tulee, ja kylla ne nyt kaulii vaikka pullolla lol

jaaks kiitos vinkeista
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

riaapa

LainaaAlkuperäinen postittaja arixmel
mulla ei ole colesia ihan lahella (mahan en lahioihin lahe lol :hahhaa )  

Ari, eihän tuo Brunswickin Coles (Sydney Road) ole niin kovin kaukana? Ja eikös siinä Ikean kanssa samassa ostoskeskuksessa Richmondissa ole myös Coles? Niin no, sulla on kyllä niitä pikkupuotejakin siinä lähettyvillä, joten miksikäs sitä hypermarketteihin lähtisikään... :??
Riina

Jaaks

Arixmel :D


Lainaapikkuisen olen erimielta muiden kanssa siita etta ruisjauhojen taytyy olla jotain huippuhyvaa laatua,,,jos se kerran on ruisjauhoa niin se on ruisjauhoa.

Ei ole kysymys siita, etta ne jauhot taytyy olla huippulaatua vaan siita, etta ne on 100% ruisjauhoja.
Taalla kun saa myyda jauhoja ruisjauhoina vaikka on vain 30% ruista mukana :o

arixmel

Riiapa,
Bruswickin coles, kuullostaa kaukaiselta,lol,eiks se oo siina k-martin talossa,,, joo lahinna oli mielessa semmoinen paivittaisostosten teko, jonka haluan yleensa tehda kavellen pikku minan kanssa,,,mutta tota en muistanutkaan tota richmondin kauppaa,,,pitaa kayda kattoon niiden hyllyt...varmaan ikealla on niin paljon vaikutusta siina seinan takana etta niilla on kunnon oululaista ruisleipaa hyllyssa,,,johan lentaa germaanien pumpernikkelit karrysta. lol

Jaaks,
tuo oli tosi hyva pointti,,,sita elaa vielakin naiivina etta jos se kerran sanoo pussin kyljessa etta se on ruisjauhoa niin kylla se sita sitten kans oleman pitaa.
ari
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Milka

Kiitos vinkista Arixmel,

Pitaakin lahtea shoppailemaan, josko niita jauhojakin jostain loytaisi.

Kerron sitten tuloksen jahka olen saanut jonkinlaisia piirakoita aikaiseksi.

 :eye:

arixmel

Milka,
pistettiin pikkuminan kanssa geelia paahan, nostettiin kaulukset pystyyn ja lahdettiin kiusaamaan kotirouvia victoria gardenin ostarille,,,:hahhaa:hahhaa no ei vaan mentiin katsomaan etta mistas sita ruisjauhoa nyt loytyisikaan,,,no colesista ei loytynyt vaikka kuinka ajettiin ostoskarrylla rallia hyllyjen valissa. no kaupasta viimeinkin ulos paastyamme piti jo hengahtaa etta taahan kay terveyden paalle, ja mitas silmamme nakevatkaan Healthy Life, ah tuohan kuulostaa paikalta jossa terveytemme on turvassa, ja sijantikin on aivan colesia vastapaata...(niita on kuulemma 80 ympari tata maanosaa, eli loytyy muillekin hengahdyspaikkoja) no ei se meidan terveytemme ainakaan huonommaksi siella mennyt, jos ei nyt oteta huomioon kassaneidin aurinkoisen hymyn aiheuttamaa sydamentykytysta,,,hanen ojentaessaan puolenkilon pussia jotain vaaleaa pulverimaista ainetta,,,tarkemmin sita tutkiessani huomasin ettei valmistusmaa ollutkaan kolumbia, josta jo hintakin 2.75 aud antoi osaviittaa,,,niimpa rohkaisin mieleni ja ostin koko pussin...sisallysluettelo sanoo ainoaksi aineeksi ruisjauhon eli sita itteansa se oli...viela kun keksisin sille kayttoa lol
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Milka

Arixmel,

No tietty karjalanpiirakoita vasaamaan siita ruisjauhosta. Mars mars. Minun piirakat on valitettavasti viela suunnitteluasteella. Mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
:hahhaa

Jaaks

Arixmel :D

Voit myos kayttaa ne hyvat ruisjauhot kunnon terveelliseen kuorrutukseen, kuten kalan, kanan tai jopa vihannesten paistamiseen :XXXX

arixmel

jaaks,
pitaa tuossa illansuussa kokeilla kuorruttaa hain paloja ruisjauhossa,,,saas kattoo miten hyvia niista tulee, mites muuten siella ylempana tuon hain syonti, joku viikko sitten rex hunt sanoi ettei joissakin osavaltioissa syoda sita ollenkaan vaan aliarvostetaan huimasti sen makua. itse pidan siita hanen tavallaan kuten mika tahansa muu kala...tjaa,,kun nuo olumpialaiset lahestyy ja on ollut kaikenlaista juttua tuosta aussi dopingista,,,etta jos luonnonvarainen hai syo steroidi uimarin...niin onkos sen (hain) liha viela orgaanista vai ei???:hahhaa:hahhaa

ihan vakavissaan vois kysasta etta onko kenellakaan kokemuksia verilatyn teosta taalla...saiskohan sita verta ostettua lihakaupasta vai soittaisko ne kytat peraan ratsaamaan mun verileikit tahi muut uhrimenot...mitenkas kerrot onko se veri terveelista aka hygieenisesti sailytettya?

ja viela kun osais tehda makkaraan atrian karisteen teollisen maun :peukkuy:peukkuy
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Jaaks

Arixmel :D

Kylla niita pikkuhaita eli kaupaoissa myytavaa "flake" tulee silloin talloin syotya ja on ihan hyvaa kalaa.
Parhaiten tulee joko uppopaistettuna taikinassa eli siis ihan tavallinen "fish & chips" tai sitten kasta ensin vahan vatkattun munaan ja sitten ruisjauhoihin ja paista pannussa joko voissa tai oljyssa.

Isompiakin haita kuten esim Mako haita on tullut maistettua, mutta koska hailla ei ole oikeastaan munuaisia niin isommilla hailla lihasta tulee "ammoniakin" eli siis suomeksi sanottuna "virtsan" makuista ja hajuista kun paistat sen :o

Verilattyja ei ole tullut tehtya, enka niista oikein pidakkaan.  Mustaamakkaraa voisi kylla ajatella :D

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Voit myos kayttaa ne hyvat ruisjauhot kunnon terveelliseen kuorrutukseen, kuten kalan, kanan tai jopa vihannesten paistamiseen

Eli puhutaan siis kala-, kana- tai vihanneskukosta. Hetkinen, mikäs se sellainen kanakukko mahtaakaan olla?!


Hämmästelee itsekin
Jouni
Canberra

Jaaks

Jouni :D

Ala ollenkaan ihmettele, onhan niita kaikenlaisia "patakukkojakin" tehty ruisleipa kuorrutuksella, mutta lahinna tarkoitin kevytta ruoka-aineiden jauhotusta ennen paistamista -  Eli siis leivitysta :D

arixmel

vai ei niilla  ole munuaisia, kaikkea sita oppii,,,no onneksi niita isompia ei torilla edes myoda,,,minahan olisi semmoisen kotiin hinannut ja paistaessa hajua ihmetellyt :hahhaa:hahhaa.
no tuli ihan makoisat flaket,,,vari oli hieno, mutta kylla mielestani normaalit jauhot ajaa melkein saman asian,,,jos ei nyt ala miehekkaamin leivittelemaan ihan kukoksi asti :peukkuy:hahhaa.
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --