Rahti & muuttotavarat ja siihen liittyvät asiat

Aloittaja riaapa, lokakuu 14, 2002, 17:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

iluvatar

Niin mä mietin kans jos laittais jotain valokuva-albumeita tulemaan ja jotain kirjan tynkää. Pitäis varmaan vähän koota kokoon et mitä kaikkee haluis ottaa mukaan ja siitä karsia.

Jurttamuori, miten saitten noin painavat laukut mukaanne? :o Mul on kai 20kg rajotus eikä sillä oikeen saa mitään mukaan jos ei karsi ja sen jälkeen viel kolmesti karsi... Kuitenkin olen näillä näkymin ihan muuttamassa Brisbaneen, eikä tuo omaisuus ole pieneksi jäänyt.

Muuten, uskaltaako siinä paketissa laittaa särkyvämpää tavaraa kuten kuppeja?

Joo ei toi hinta ole mikään älyttömän paha, jos on oikeesti sellasia tärkeitä tavaroita mitä ei halua jättää taakse. Muistot on tärkeitä!

Jurttamuori

Iluvatar-

minä+poika= 20kg+20kg+ käsimatkatavarat 8kg+8kg= 56kg, ja saat uskoa että oli homma kun isseksein niitä raahailin. Oikeastaan meillä oli mukana 58kg ja läppäri, mutta opetin pojan sanomaan "hei, me muutetaan kokonaan Australiaan ja tää on kaikki mitä me otetaan mukaan", ja sujuvasti poika sen toisti check-in:ssä suuret ruskeat silmät kirkkaina.. saatiin pari kiloa anteeksi :pepsodent

Mä kuljetutan ystävien mukana tärkeimpiä kirjoja yms. mitä nyt huomaan kaipailevani.Mutta ei tuo hinta paketille oo paha minunkaan mielestäni.

Jurttis
On vaikeaa olla puhdas ja aatteellinen, kun maailma on ahdas ja puutteellinen.

RUU

Meilläkin on rasitettu Suomeen jääneitä sukulaisia postituttamalla oleellisimpia asioita jälkikäteen. Tosin suurimmassa laatikossa oli mutuama kilo - no, kehtaanko tunnustaakaan - salmiakkiaakkosia ja xylitolia... :o
Jos jätät jotain oleellista Suomeen, sijoita ja indeksoi se niin, että se on sieltä helppo poimia esiin ja laittaa tulemaan.

Meilläkin muutossa karsittiin rankalla kädellä: puolet huushollista meni kirppikselle tai muuten poistoon, 2/5 varastoon tai muuten säilöön ja loput 10% mukaan laukuissa ja rahtina.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Jukka

On ajat muuttuneet, -99 mulla meni 56 kg puhumalla läpi kun muutin Filippiineiltä Australiaaan, ja käsimatkatavaroissa oli myöskin keilapallo laptopin, kameroiden ja muiden lisäksi.... siis miesten keilapallo :roue

Jukka

iluvatar

Niin ei oo muuten ketään palstan lukija laittamassa konttia tai jotain isoa Ausseihin? Et mä saisin livautettua siinä samassa mun kirjoja tai jotain :) Mut vois alkaa tänään vähän lajittelemaan tavaraa, ei lähtöönkää oo ku pari viikkoa..

Jurttamuori, pitäsköhän mun lainaa jonku lasta hoitaa samaa asiaa, niin sais pari kiloo enemmän matkatavaroihin :roue

epe

Oon pariin kertaan selannut rahtaukseen liittyvät keskustelut, mutta muutama juttu ei ole sattunut silmään.

Ollaan alle 12kk aika eu:n ulkopuolella ja niinkuin oletettu tavaraa   on kertynyt reilusti lisää erilaisten ostosten myötä. Ajateltiin pistää arviolta 30kg paketti Suomeen lento/merirahtina ja lähdetään reissuun pariksi kuukaudeksi ennen Suomeen paluuta.

- Onko tietoa kuinka tarkka tulli on tavaroiden kanssa, jotka on käytettyjä, mutta kuitenkin aika uusia. Koska ollaan oltu alle 12kk, niin ne voivat pistää tullit päälle halutessaan "muuttokuormasta". Riittääkö esimerkiksi, että on kirjoitettu tavaralistaan käytetty jokaisen käytetyn tavaran eteen. Tavarat on pääosin vaatteita, kirjoja (paljon) sekä täältä ostettua käyttötavaraa, joka arvon puolesta saattaisi kiinnostaa tullia... tosin nekin ovat olleet käytössä täällä jo joitakin kuukausia. Kannettava on suomesta ja siitä on kuitti.

- Minkälaisessa kunnossa laatikot (rahtifirman pahvilaatikot) tulevat perille? Pitäisi lähettää myös kannettava tietokone, uskaltaako tunkea samaan pakettiin vai kannattaisiko laittaa erikseen esimerkiksi aussipostin kautta? Ajattelin että pahvilaatikkoa voisi yrittää vahvistaa jollakin tapaa, että se pysyisi paremmin kasassa.

- Yksi probleema on, että lentorahtina tavarat olisivat reilusti ennen matkaajia perillä Suomessa. Onnistuukohan tavaroiden hakeminen lentokentältä toisen ihmisen toimesta valtakirjalla? Tai perivätköhän paljon rahaa per päivä säilytyksestä? Tai tuleeko ongelmia jos tavarat jäävät Tulliin pitkäksi aikaa?

- Onko kellään kokemuksia tästä puljusta: http://www.globalps.com.au/linkcalc/?CompanyID=8

Jos jollakin on kokemuksia näistä, niin olisin kiitollinen niiden jakamisesta :D

eevis

epe :)

Sorry en noihin muihin niin osaa kommentoida, mutta sen verran viime keväästä jäi mieleen, että perivät kyllä aikamoista päivätaksaa kentällä seisottamisesta, eli ei kannata kamoja sinne jättää odottamaan. Valtakirjalla hakeminen voisi kai onnistua (jos ei sitten tulli vaadi henkilökohtaista audienssia? Tullissa on kuitenkin käytävä, napsahti maksua tai ei), mutta sen saat parhaiten varmistettua vaikka Finnairin rahtipalvelusta, jonka kautta kuitenkin noiden muiden firmojenkin lentorahdit Helsinkiin tulevat. Niitten varastosta ne siellä haetaan.
Dees - We will bloody bounce back!!!


eevis

alkoi kaihertaa tuo Travellers Contact Point ja tuolla reilu muutama postitus ylempänähän Viajera mainostaa kyseistä firmaa rahtaukseen käyttäneensä. :peukkuy Lisäksi tuosta laukun säilytyksen kalleudesta, Lode kertoi Jettan säilyttäneen hänen laukkuaan Ausseissa ennen sen lähettämistä, jolloin hän välttyi laukun seisottamiselta tullissa. :peukkuy

LainaaAlkuperäinen postittaja Lode, postitettu 12.1.06 12:05
Minulla on kokemusta juurikin tuosta Jettasta. Viime heinäkuussa lähetin laukun Melbournesta Helsinkiin. Laukku tultiin hakemaan kotiovelta, ja sovittiin, että pitävät sitä hallussaan pari viikkoa ennen kuin lähettävät Suomeen. Tarkoituksena oli siis välttää säilytysmaksuja Suomen tullissa.

Kun itse saavuin maahan, laukku odotti tullissa ja parin paperin täyttämisellä ja noin 6?:n maksun maksamisella sain sen sieltä ulos. Kaikki meni siis paremmin kuin hyvin. :peukkuy

Alla ote saamastani tarjouksesta:

The current rates from Melbourne to Helsinki:

Over 15 kgs $6.70/kg OR over 45 kgs $6.20/kg OR over 100 kgs $6.10/kg

Plus    Security Fee    $30.00
           Airline Tax       $25.00
           Insurance       $20.00

Pickup from Metro Area Melbourne Monday to Friday:
Under 100 kgs $20.00 and between 100kgs to 200 kgs is $30.00.
Dees - We will bloody bounce back!!!


chilifinn

Nostanpa tämän erinomaisen rahtiketjun ihan omaksi ilokseni ja avukseni.   ;D

Kuinka aikaisin olette ottaneet yhteyttä rahtifirmoihin?
Meillä on muuttoon aikaa nyt puolisen vuotta. Otin yhteyttä Wacoon viime viikolla ja sain pikaisen vastauksen mutta arvion etteivät tee yksityishenkilöiden muuttoja suoraan vaan muutto hoidettaisiin paikallisen muuttoliikkeen kuten Grundell kanssa.... Henkilö lupasi vielä tarkistaa asiaa mutta ei ole vastausta kuulunut ainakaan vielä...
Äkkiseltään luulen että tuo muuttoliikkeen mukaan tuominen tuo varmasti lisäkuluja. Onko tuo yleinen tapa? Tietysti muuttoliikkeen kautta saisi sitten laatikoita ym mutta eiköhän pakkaamisen saisi hoidettua omin avuinkin.

Äsken löysin DSV-nimisen huolintaliikkeen. Onko kenelläkään tästä kokemusta?

Tämä linkki pitää sisällään paljon huolintaliikkeitä. Me kun emme asu pääkaupunkiseudulla niin vaihtoehtoja ei ole yhtä paljon kuin etelässä.
http://www.huolintaliitto.fi/

MH

Waco eikä muutkaan huolinta liikkeet eivät tee muuttoja yleensä. Voit toki tilata niiltä kontin pihaan jonka itse tai ystäviesi avustuksella kannat täyteen ja sen jälkeen ilmoitat että kontti täynnä ja ne hakevat sen pois. Näin ainakin me toimitaan. Mikäli tämä ei onnistu niin sitten joudut ehkä turvautumaan muutto firmaan.

chilifinn

Kaksi firmaa on tähän asti vastannut tajouspyyntöihin koskien konttia. Toisen hintapyyntö 5300 euroa + Aussilan kulut ja toisen pyyntö 6600 euroa.
Ei paljoa naurata...  :-\
Odottelen josko saisin vielä tarjouksen niin että pakkaisimme kontin pihassa itse. Silloin pitäisi paneutua syvällisesti pakkaamisen saloihin.
Taitaa olla viisainta unohtaa huonekalujen vienti kokonaan ja pakata irto"romu" vanerilaatikkoon kuten suurin osa näyttää tehneen.
Noilla konttirahoilla ostaa jo ison liudan uusia huonekaluja...
Konteista on muuten keskusteltu aiemmin omassa ketjussaankin:
http://www.dundernews.com/viestitaulu/index.php?topic=2076.0

MH

Mitä hinta pitää sisällään, jos et halua vastata tähän niin laita u2u voidaan vertailla.

MH

Aikis

Chilifinn, kontin hylkääminen kuulostaa siinäkin mielessä järkevältä noiden kalusteiden suhteen (jos nyt ei ole NIIN tärkeitä huonekaluja) , että tavaroiden saapuminen kestää reilut pari kuukautta,jonka ajan joutuu sitten keksimään kuitenkin kepulikonsteja. Siinä ajassa on jo ahdistuntut (oma kokemukseni) ostamaan joka tapauksessa yhtä sun toista uutta...tämä pätee siis myös esim astioihin ja liinavaatteisiin ym huushollitavaraan.

jounij

Tai sitten voi tavaroitaan odotellessa opetella joitain uusia hyödyllisiä tapoja. Me esimerkiksi olimme ottaneet Suomesta mukaamme yhden veitsi-haarukkaparin ja pakanneet loput perässä seuranneeseen vanerilaatikkoon. Kun ne kaverit, joiden luona asuimme alussa, lähtivätkin takaisin Suomeen ennen omien tavaroidemme saapumista, nämäkin meidän ainoat ruokailuvälineemme eksyivät heidän paluumuuttotavaroidensa joukkoon. Meitä olisi kohdannut nälkäkuolema, ellemme olisi odotellessamme opetelleet syömään aasialaisilla ruokapuikoilla.


Arvelee
Jouni
Canberra

MH

Minun saama tarjous 20ft kontista Hki-Bne, hinta alkaa kakkosella+Aussi pään kulut. joten 5-6000e kuulostaa ryöstöltä. ??? ??? ???

AlbertLake

Hei,

Olen etsinyt taalta palstalta monesta paikkaa ripotellen tietoa mutta en loyda oikein vastauksia kysymyksiini ja siispa kokeilen viestilla jos joku osaisi sanoa eli jos on tehnyt saman rahtauksen.

Haluan rahdata tavaraa Melbournesta Helsinkiin. Mm. vauvakamaa, vauvasankya, polkupyoria pari, urheiluvalineita, vaatteita, laukkuja, yms. Mahdollisesti sanky tai kaksi jos on jotensakin halpaa touhua ja ei liian hankalaa. Kaman postittaminen taitanee olal aika kallista puuhaa.

Mitka firmat hoitaa MLB-HEL rahtauksia eli mihin otan yhteytta?
Mita tuollainen lysti on maksanut nykyaan? 1000AUD vai 10000AUD??
Onko Suomen tulli minkalainen tuollaisten juttujen suhteen? Onko odotettavissa ongelmia?
Ja kauanko kestaa?

Mainittakoon etta minulla ei ole mitaan tietoa rahtaamisesta. Nyt tarvittaisiin rautalankaohjeita. Eli jos joku on tehnyt samaa (joopa Melbournessa). Vai kertooko firma?

Thanks!

Kuula

Kaveri muutti Suomeen joskus puolisen vuotta sitten ja laittoi tarkeimmat tavarat pahvilaatikoissa. Sellaista kohtuullista valimuotoa kontin ja pahvilaatikon valiin on vaikea loytaa, joskin taman foorumin hakua kayttaen loytyy ohjeita kaiken maailman vaneri koppien rakennukseen. Jos kyseessa ei ole tuollaiset henkiloauton hintaiset kilpapyorat kannattanee myyda sangyt ja pyorat taalla ja laittaa 10 kappaletta 30 kilon pahvilaatikoita matkaan. Hakua kayttaen loydat hyvin yhteystietoja firmoihin. Kun olen itse katsellut hintoja noihin firmoihin niin halvimmat on loytynyt back packereille suunnatuista ilmaisjakelu lehdista, joita loytyy jokaisen hostellin aulasta. Esim. Brittish Balls voisi olla hyva lahde.

Rane

Lainaus käyttäjältä: Rajis - huhtikuu 21, 2006, 10:40

Moikka,

Aloitan tyot Fracht Pty, Melbournessa logistiikkaosastolla, joten minulle voi soittaa suoraan jos tavitsette hintoja/apua muuttotavaroiden ja muun tavaran lahettamiseksi Suomeen. Aloitan tyot ensviikon maanantaina 24.4. jos saan asunnon itselleni siihen mennessa.

Ja kun paasen tohin paremmin sisaan voin ilmoittaa yht.tietoni halukkaille emailitse.

PS. Jos tiedatte vapaita asuntoja Melbournen lahistolla, laittakaa viestia tulemaan:)

Laitoin jo sinulle Rajis tästä yksityisviestinkin, mutta koska olet tilastojen mukaan ollut viimeksi palstalla maaliskuussa ajattelin vielä tiedustella asiaa näin julkisesti... ;)

Eli muutto takaisin suomeen olisi edessä jo tässä toukokuun lopulla. Olemme kyselleet eri paikoista tarjouksia laivarahdille (laskettu 9 kuution mukaan), jolloin käytännössä ainoaksi ehdoksi olemme asettaneet "täyden" palvelun täällä Australian päässä (kun muutossa kuitenkin on omat häslinkinsä, niin ei jaksa vielä lisäksi alkaa liftvaneja rakentelemaan jne...) mutta ajattelimme suomesta löytävämme lähinnä suhteita hyödyntäen tavarat rahtisatamasta lopulliseen sijoituspaikkaansa. Eli tällöin vaihtoehtona meillä on door-to-port.

Halvin tarjous, jonka olemme tähän mennessä vastaanottaneet on AUD 4300; door-to-port; yhteensä 9 kuutiometriä. Tarjouksen esittäjänä Boltt. Tämä siis referenssinä/päivityksenä aikaisempiin viesteissä esiintyneisiin hintohin (joista osa on jo muutaman vuoden takaisia).

Olisimme kuitenkin kiinnostuneita kuulemaan, mikäli jollain palstalaisella on muita tähän asiaan liittyviä ajatuksia/hintatietoja. Tarjouksia pyysimme noin 10 eri paikasta, hintahaarukan pyörien mainitsemani AUD4300 ja noin AUD9000 välillä...toki osassa tarjouksia tavarat tuotaisiin kotisuomessa ovelle saakka, mutta tätä emme koe tarvitsevamme (kun emme edes vielä tiedä, mihin Suomessa edes asetumme). Pyysimme lisäksi tarjouksen Viktor Ekiltä, mutta heiltä saamamme tarjous oli sangen hintava, joten unohdimme sen heti alkumetreillä...

Että näin, peli jatkuu!

- Rane

drpain

Jahas, kannan oman korteni kekoon kontti/muuttotavarakeskusteluun

Minulla on sinänsä onnellinen tilanne että on sisäpiirin kontakti eräässä huolintaliikkeessä (Joka ei normaalisti suostu yksityishenkilöiden tavaroita rahtaamaan). Ikävä puoli on nyt se että joudun itse hankkimaan liftin. Meinaan siis kuljettaa Syyskuussa noin 2,5m x 2m x 2m = 10m3 tavaraa. Kyselin muutamasta firmasta tämän liftin rakennus hintaa, ja yllättävän halvalla **Seuraa Mainos** saisin sellaisen PIPU ky -nimisestä liikkeestä (kokovanerinen kontti). Itseasiassa kyselin puukeskuksesta ja Starkilta puutavaran hintaa ja tulos on se että säästäisin noin 80 Euroa itse rakentamalla... Eli ei kannata todellakaan nähdä vaivaa.

Nyt sitten kuitenkin löysin sukulaisen joka toimittaa minulle ainakin vanerit (ehkä myös puutavaran) konttia varten melkoisilla alennuksilla, joten rakennan kontin kuitenkin itse. Teen siitä puukehikkoisen kontin jonka rakennan kahteen kerrokseen (sohvat + pesukoneet + kaapistot purettuna alakertaan, muut tavarat yläkertaan).

Vaneri itsessään ei aiheuta mitään ongelmia sillä siihen riittää pelkkä Eviralta saatava kasvinterveystodistus, mutta puukehikko, joka tulee olemaan kokopuuta, täytyy olla ISPM 15 standardin mukaan käsiteltyä (käytännössä lämpökäsitelty koska "höyryttäminen" (en ole varma termistä) eli "fumigation" on Suomessa kielletty) ja se täytyy olla ISPM 15 – standardin mukaan leimattua.

Käytännössä siis teen niin että etsin jostain sahan / puutoimittajan joka toimittaa joko rungon valmiina ja leimattuna johon itse laitan vanerit kiinni ulkopintoihin (ja hankin koko komeudelle kasvitodistuksen), tai sitten hankin valmiiksi leimattua puutavaraa josta rakennan kontin itse (ja hankin kasvitodistuksen). En ole varma onnistuuko tuo jäljempi vaihtoehto, mutta selvittelen asiaa parhaillaan.

*TARKENNETTU JÄLKIKÄTEEN*

Nyt näyttäis tuolle "kontille" tulevan rakennushintaa n. 450-500 Euroa, ja kuljetuskustannukset ovat noin 1500-1700 euroa sis. lifti kun lasken mukaan kaikki kustannukset, myös paikalliskuljetukset (n.1000eur huolinta & satama & AQIS & merirahti, n. 450eur lifti, n. 200 eur paikalliskuljetukset sis. matkat satamaan/satamasta + puunhaku)...

*/TARKENNETTU JÄLKIKÄTEEN*

Ostettiin kaikki kalusteet uutena pari vuotta sitten, ja todettiin että jos nyt myydään tavarat (suunnitelma on ainakin muutama vuosi olla Australiassa, omaamme Permanent Residency Viisumin) ja ostetaan paikanpäältä uudet, niin otetaan aika tehokkaasti takkiin siinä hässäkässä. Ja kun muuta kamaa pitää kuitenkin viedä, niin viedään sitten kerralla hieman enempi ;-)

Laitan tilanne updatea kunhan saan suunnitelmat kontin osalta valmiiksi...

MH

drpain,

Tiesitkö että saat tuolla hinnalla 20ft kontin australiaan. Mikäli asut jossakin rannikkokaupungissa jossa on satama niin tuovat kontin pihaan ja kannat tavarat sisään ovet kiinni ja sillä siisti eikä tarvi leimailla tai rakennella mitään. Australian huolinta ja maa kuljetukset tulee sitten lisäksi vielä.

Etkä edes tarvi mitään sisäpiirin kontaktia.

drpain

Heissan, tarkensin hieman tuota minun edellistä juttua, :confuse epäilen todella vahvasti että tuohon hintaan saa koko konttia...


MH

Itsellä on tarjous jossa lukee 2232e ja siinä on 600e kotimaan kuluja jotka koostuu kontin ajelusta kun asun 50km rannikolta. Tiedän mistä puhun.

Kokemus on osoittanut että monesti tutunkauppaa tehdessä maksaa mielikuvista, eli aina kannattaa tarkistaa hinta myös muualta.

chilifinn

Drpain, kyllä se vaan mahdollista on, mutta vaatii sitkeyttä ja neuvotteluja.
Meidän kallein saamamme tarjous oli 8200 euroa ja halvin 2415 euroa + arvioimme noin 1000 euroa särkyvien pakkaamiseen ja Aussipään kuluihin eli yht noin 3500 euroa.
Hinta laski OLEELLISESTI kun pidin pintani että kontti pitää saada suoraan merelle. Maakuljetus Suomessa maksaa maltaita...
Samoista syistä kuin sinä, luovuimme ajatuksesta jättää mööpelit ja koneet taaksemme ja ostaa kaikki uutena. Tuolla em hinnalla kontin vieminen mielestämme kannattaa.

MH

Chili,

Saitko tuon hinnan samasta kuin minä?

chilifinn

MH, kyllä paitsi oman kaupungin kaverilta. Tuo 1000 euroa päälle voi olla jkv yliarvioitu mutta kokonaiskustannus lienee kuitenkin suurin piirtein 3000 e, luulisin.

Jos ehdit niin laita vielä kuvausta teidän koirien matkataipaleesta ja karanteenikokemuksista joko taululle tai U2U.
Ovatko ne luonteeltaan ihan entisellään?

MH

Laitan kun ehditään. Koirat voivat erinomaisesti ja mitään ei ole huomattu. Tosin itehän oon vielä Suomessa.

Kaitlin

Lainaus käyttäjältä: MH - kesäkuu 19, 2007, 20:45
Chili,

Saitko tuon hinnan samasta kuin minä?


Ja se oli?? *utelee jo etukäteen tulevaisuutta varten*

Firma siis mistä tuon tarjouksen olette saaneet? Mehän asutaan pari kilsaa meren rannasta niin kuljetuskustannukset lienee aika pienet tuohon Vuosaaren satamaan (tai toivotaan että se ei olis vielä valmis kun me lähdetään ) :p?

K & katras + salamatkustaja

drpain

Oih ja voih, tämä sattuu  :nuttu:
- mutta antaa mennä vaan: Oikeassa olitte! (ja minä siis väärässä) :confuse

Kyselin tosiaan tuota rahtia 20 jalan kontille ja hintaa tulee n. 1500 eur + Aussipään kustannukset.

Eli ihan turhaa alkaa väkertämään mitään puuhäkkärää. Pitäisi opetella tuo "out of the box" -ajattelu, nyt ihan kirjaimellisesti  :D

Täällä on varmaankin useampia kontinpakkaamisen läpikäyneitä henkilöitä, joten jatkan toisella kymyksellä:
Miten kontin pakkaaminen on muilta onnistunut? - Meillä kamaa on alle puolet kontin tilavuudesta ja mietinkin nyt kuorman sitomiseen liittyviä kysymyksiä. Oletteko muut joutuneet turvautuman eksoottisiin omiin virityksiin vai...?

drpain

Niin juu, minä olen vaimoni kanssa lähettämässä tavarat Elokuun viimeisellä viikolla 2007, kohteena Melbourne. Olisiko joku kiinnostunut jakamaan tilaa kontista (en ole ihan varma miten tulli tms siihen suhtautuu, mutta jos molemmat ovat Australiassa tullaamasa tavaroita samaaan aikaan ei ongelmia pitäisi tulla)? Minä (ja vaimoni... ;))käytämme kontista rapiat 10 Kuutiota, eli vähintää puolet on vapaana?


MH

Tavarat kannattaa kuitenkin pakata tukeviin laatikoihin (Kaupan vanhoja hedelmä laatikoita ei kannata käyttää ellei halua ikävyyksiä). Mikäli konttiin tulee vain teidän tavaroita, niin mahdollisimman leveälle ja matalasti nii pysyy paikoillaan ja sitten kaikkiin väleihin täytettä jos ei saa tiivisti pakattua.

Me hankittiin ihan uusia tukevia pahvilaatikoita täältä  www.pakkauspojat.fi


AnNiCa K.

Drpain, olemme myös lähettämässä tavaraa elokuun lopussa ja olisimme voineet jakaa konttinne, mutta meidän määränpäänämme on Sydney.  :( Aluksi mietimme Melbourneen muuttamista, mutta nyt olemme kallistuneet Sydneyn puoleen...

skab

Drpain, laitoin sulle u2u-viestiä. Kontitusaikataulu vois hyvinkin sopia meille.  :pepsodent

Leokatti

Tämä ei nyt liity varsinaiseen asiaan ollenkaan mutta kun sattui olemaan ihan tuorein ketju... minua alkoi nimittäin ihmetyttämään että mihin on Timo hävinnyt???  :o Onko se purkitettu siellä tropiikissa?
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

RUU

Ei sitä Timoa ole rahdattu eikä muuttotavaroitettu mihinkään. Kyllä hän ainakin blogissaan on olemassa vielä ja varmaan ihan livenäkin siellä banaanifarmien seassa. Mutta ehkä häneenkin on iskenyt sama kuin selvästi muihinkin: virtuaaliminä seikkailee enemmän toisaalla kuin täällä (jos enää missään).
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Timo

Kiitos vain mielenkiinnosta Kati :D   Ja Ruulle päivityksestä. Jokseenkin oikea analyysi tilanteesta. Muuttuneen ajankäytön eli lisääntyneiden sekä koti- että ansiotöiden  ja vähentyneen nettiajan takia ovat mm. foorumit pudonneet pois harrastuslistaltani toistaiseksi.  Eikä minulla totta puhuen ole  siirtolaisuuteen tai australiansuomalaisuuteen liittyvää uutta sanottavaakaan, joten jatkan taukoa.


Leokatti

Kiva kuulla, että kaikki on kunnossa  8)

Ja keskustelu tavaroitten rahtaamisesta jatkuu...
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

Wilmina

MH, Drpain ym, joilla kokemusta tuosta rahtaamisesta: saiskos niitä yritysten nimiä, jotka ootte hyviksi havainneet? Yritin kovasti tuolta niitä ettiskellä mutta montaakaan en (lienkö sokea?) löytänyt.

Mikä muuten teillä rahtaajilla on ollut se prosentti rikkimenneille ja tuhoutuneille tavaroille? Ihan mielenkiinnosta...

Tällä hetkellä vasta selvittelyvaiheessa olen, jotta tiedetään kuinka paljon tässä uskaltaa säästöjä reissailuun pistää ja mitä tarttee muuttoihin varata.

Muutamia yrityksiä netistä löysin ja näyttäisi olevan aika yleistä, että rahti Ausseista Suomeen kestää n2 kk. Onko kellää kokemusta siitä, mitä tapahtuu, jos ei tavaroita ole heti satamasta pois noutamassa? Sydneystä Turkuun (onpa sentään satamakaupunkeja!) talous pitäisi jossain vaiheessa saada mutta me itte saavuttas varmaan 1-2 tavaroiden jälkeen Suomeen nykysuunnitelmilla.

W



Aikis

En tiedä säädöksistä, miten niitä eri tilanteissa ja eri lähetysten osalta tulkitaan, mutta meidän kohdalla oli ainakin niin että piti itse EHDOTTOMASTI olla maassa (ja maistraatin kotipaikkatodistus) siinä vaiheessa kun tavarat tulivat. Muuten niitä ei olisi luokiteltu muuttotavaraksi vaan kauppatavaraksi (tai joksikin sellaiseksi) ja olisi pitänyt maksaa ihan eriluokan tullit ja verot vanhoista räteistään!

Jaaks

LainaaMuuttajalle voidaan myöntää jo ennen muuttoa oikeus tuoda Suomeen tavaroita tullitta ja arvonlisäverotta, mikäli hän antaa sitoumuksen sijoittautua tänne tosiasiallisesti 6 kuukauden kuluessa. Luvan myöntää se tullipiiri, jonka alueen kautta tavarat tuodaan. Muuttajan on lisäksi annettava tullipiirin määräämä vakuus.

EU:n ulkopuolelta tuotavat muuttotavarat

Aikis

Taas huomataan, että ei Australian ja Suomen välillä niin paljon eroja ole...sanaa VOIDAAN käytetään myös suomalaisessa byrokratiassa.

Meidän tapauksemme oli kai sitten niin epäilyttävä, että tuota 'voidaan' ei käytetty vaikka muuttofirman edustaja teki kovasti töitä asian eteen ja lähetettiin kopioita työsopimuksesta ja ties mitä vakuutteluja...No, kieltämättä lasti oli vähän outo - pakattu Australiassa ja arvo ilmoitettu AUSD, ja yritettiin lähettää se Singaporesta Suomeen. Ja miksi yleensä jouduimme tuollaiseen tilanteeseen, johtui siitä että taas pakkaavan muutofirman ihmiset eivät osanneet informoida meitä näistä (kansainvälisistä) pykälistä Suomessa ja alunperin yritimme lähettää tavarat jo ennen tuota 6kk maagista rajaa.

Mutta ei todellakaan auttanut, että tosiasiassa se sisälsi tyttären pehmoleluja, tarpeettomia päiväpeitteitä, työhöni liittyviä lehtileikkeitä ja vanhoja muistiinpanoja ja käytöstä poistettuja videokasetteja...noin vaan ääriesimerkit mainittuina. Ihan sopii kysyä, että miksi ihmeessä noita raahattiin ympäri maailmaa - vastausta en tiedä itsekään.

Samoin esimerkiksi muuttotavaran tuodun moottoripyörän 'lunastamiseksi' tullista tuli itse omistajan olla maassa kotipaikkatodistuksineen ja henk.koht. läsnä. Sama kai koskee sitten muuttoautoja.

Ehkä meille sattui vain virkaintoinen tullitäti, näin ainakin arveli muuttoliikkeen edustaja.