Aloittaja Raiwå, kesäkuu 12, 2003, 14:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouko

Olen samaa mieltä, en ole koskaan erityisemmin pitänyt Kaurismäen elokuvista mutta tämä oli todella hyvä.

Liityin myös itse tuon elokuvan jälkeen Kaurimäen kasvavaan kannattaja joukkoon!



:XXXX


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Raiwå

Täytyy lisätä vielä yks juttu.
Olimme ensiillassa, ja siellä oli Finlandian puolesta Drinkkitarjoilu, ja eihän sitä saa jättää ilman huomiota.
:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX

Kyseinen asia ei kuitenkaan vaikuttanut elokuvan kritiikkiin millään tavalla

:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

mette

Paras koskaan näkemäni suomalainen elokuva! Aiempien Kaurismäkimykkäkuvien jälkeen yllätti positiivisesti. Viimein mekin ymmärsimme Kaurismäkeä.
Hieno, humaani, humoristinen, romanttinen elokuva, josta ei voi saada kuin hyvän mielen. Montaa elokuvaa emme ole katselleet viikon sisällä kahdesti, vaan tämän katsoimme. Elokuvan musiikista nautimme myös suuresti. Suosittelen tämän elokuvan näkemistä. Ennakkoluulot romukoppaan. Tässä kuvassa Kaurismäki osaa yllättää.

Heidi

Onko talle elokuvalle annettu englannin kielinen nimi vai onko se siis leffateattereissa ihan alkuperaisella nimella?? Olisi kiva nahda se, kun sita noin kehutaan, mutta epailen tuleeko se levitykseen capital cityjen ulkopuolelle. Onks tietoo??

:o Ihmettelee Heidi

Jaaks

Heidi,

Tassa The Australian arvostelu elokuvasta "The Man Without a Past"

http://www.theaustralian.news.com.au/printpage/0,5942,6125911,00.html

Sain juuri tanaan Joukolta lainaksi ko elokuvan videolla.  Voin kertoa mielipiteeni maanantaina.

Cheers
Jaaks

Ps.  Tiedustelepa taalta

http://www.yourmovies.com.au/personalise.cfm
tai laheta heille e-mail

info@yourmovies.com.au

[Editoitu 20/6/03 @: Jaaks]

Urul

Mies vailla menneisyyttä-elokuvan suuresta suosiosta kertoo paljon tämäkin saitti.
 
 http://ofcs.rottentomatoes.com/movie-1117784/reviews.php

Tässä elokuva,joka pitää ehdottomasti nähdä!


Jaaks

Tosi mahtava suomalainen elokuva.  Kuten myos, en ole koskaan ollut Kaurismaen kannattajia, mutta tama oli aivan toista luokkaa. :XXXX

Miellyttavan paljon hyvaa suomalaista ns."yhdensanan" huumoria" :D:D:D:D:D:D

Kiitos Raivo, etta toit asian esille taalla.  Muuten olis voinut menna sivu suun.  :XXXX

Raiwå

Jaax

Oleppas hyvä... :coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Timo

Heidi, Kyllä se leffa valuu pikku hiljaa myös metropolien ulkopuolelle. Meille Townsvilleen se tulee ainakin syyskuussa yhteen pienempään teatteriin. En tiedä, tuleeko isompiin aikaisemmin. Tuskin maltan odottaa kokemusta, sillä olen pitänyt Aki Kaurismäestä jo Arvottomista lähtien.

Heidi

Timo, sina taidat olla ainoa Kaurismaen kannattaja taalla, muilla tuntuu olevan hanesta ja elokuvistaan aika negatiivinen mielipide. Mina jaan odottelemaan elokuvan saapumista naille kulmille, etta voin muodostaa jonkinlaisen oman mielipiteen, silla en osaa kommentoida puoleen tai toiseen. On tainnut jaada aiempi tuotanto vahalle huomiolle. Upeaa, etta vihdoinkin suomalaiset elokuvat alkavat levita maailmalle ja etta yleensakin kotimainen elokuvateollisuus on jonkinlaisessa noususuhdanteessa siella kotimaassakin. Itse katsoin jouluna Suomessa lomaillessani pari kotimaista leffaa, Rollin ja yhden action-leffan (jonka nimea en tietenkaan muista), kun tutulla oli molemmissa rooli. Rolli oli aivan upea!!

Heidi :??

Timo

On tainnut Aki Kaurismäkeä tulla myös SBS tv-kanavata, Kauas Pilvet Karkaavat eli Drifting Clouds tuli viime syksynä? En ollut itse silloin vielä maassa, mutta SBS:n leffa-arvostelijat mainitsivat siitä suitsuttaessaan kehuja tälle puheenaolevalle leffalle viime maaliskuussa.
Eikä sovi unohtaa, että Akilla on myös veli Mika, joka tekee elokuvia lähempänä kansainvälistä valtavirtaa ja englanniksi mutta ei ole niin kovassa (kultti)maineessa kuin Aki. Joku hänen lyhytfilminsä tuli SBS:ltä maaliskuussa. Sieltä tuli myös Saara Saarelan parin vuoden takainen Kuningas Hidas, varmaan monen mielestä liian outo kuten vanhat Aki K:n leffatkin, mutta minuun upposi.

Joo, Heidi, kyllä suomalainen elokuva on ollut jo muutaman vuoden aika nousussa ainakin mitä tulee kotimaisiin katsojalukuihin. Pahat Pojat taitaa olla viimeisin kassamagneetti. Kansainväliseen kestomenestykseen en oikein jaksa uskoa kuten en Suomen euroviisuvoittoonkaan, sori vaan epäisänmaallisuuteni :cool: Mutta eihän laatu ja suosio käy aina yksiin.

Olispa täällä lähempänä suomalaisia kavereita että vois lainata ja vaihdella videoita, VCD- DVD-levyjä. Täällä kun tuntuu olevan ihmisillä enimääkseen vain Tangomarkkina- ja hiitokilpailuvideoita. Mites teillä suuremmissa suomalaiskeskuksissa? Onko vaihto- ja lainaus vain kaveripiirin juttuja vai onko suomi-klubeista avuksi myös  leffanälkään?


jounij

Et ole yksin, Timo!

Minä olen diggaillut Akia ja myös veljeään Mikaa jo kaukaa 80-luvulta lähtien. Harmittaa, kun Akin vanhoja leffoja ei ole saatavilla DVD:llä (vai onko?). Varsinkin haluaisin kaikkein ensimmäisenä näkemäni Kalamari Unionin, jossa Kallion Frankit lähtevät etsimään parempaa elämää Eirasta. Jokseenkin kaikki Aki Kaurismäen SBS:ltä tulleet elokuvat minulla onkin nauhalla, mutten ole ihan varma tuosta Kauas pilvet karkaavat -leffasta. Senkin olen toki nähnyt.

Heh, minulla on nauhoilla paljon myös tuota "tangomarkkinakamaa", sen(kin) alan harrastaja kun olen. Isäni laulunoppilas Johanna Piipponen on Seinäjoen loppukilpailussa tänä vuonna jo toista kertaa.

Meillä Canberrassa toimii Suomi-Seuran kirjasto, josta saa jonkin verran videoita lainaksi, muttei kuitenkaan yhtään Aki Kaurismäkeä taida olla saatavilla. Lähinnä ollaan kaveripiirissä lainailtu, ja enimmäkseen musiikkivideoita. Jonkin verran leffoja kylläkin. Kaikkein kiinnostavinta suomalaista Australiassa katsottua on ollut TV2:n yhä jatkuva Hovimäki-sarja, joka tavallisista saippuaoopperoista poiketen on hyvinkin mukaansatempaava ja historialliselta ajankuvaltaan - jos ei suku- ja henkilötarinoiden kerronnaltaan - hyvinkin todenpitävä. Tuon ohjelmasarjan ansiosta voisin jopa väittää oppineeni Suomen historiasta enemmän kuin koskaan koulunpenkillä istuessani.


Akin kannattaja #2

Jouni
Canberra

Jouni
Canberra

Timo

Jouni, muistelen joskus löytäneeni webistä tiedot jostain saksalaisesta DVD-kokoelmasta, jossa oli monta Akin vanhaa filmiä saksaksi tekstitettynä. Nyt en löytänyt google-haulla tuota sivua. Sitä en muista, oliko Calamari Union mukana. Mutta toivoahan tietysti on uusista DVD-julkaisuista tuon MVM:n menestyksen innoittamana. Ainakin sen ja Kauas pilvet... saa DVD:llä vaikka Anttilasta jos ei peräti täältä Ausseistakin jostain.

Korjaampa tässä omaa pikku lapsustani ylempänä. Arvottomathan on tietysti Mikan ohjaama filmi eikä Akin, vaikka Aki siinä avusti ja näyttelikin. Ja kyllähän siinä paljon Akin käden jälki näkyykin. Ja nyt kun muistelen, taisivat näyttää sen yhdessä Akin Valehtelijan kanssa silloin Oulun elokuva-arkistossa kun sen ensi kertaa näin. Ja jälkeen päin sain sen nauhoitettuakin, ja nauhakin lienee jossain Suomessa tallella.
Tulispa tuo immigration-päätös pian, että tietäisi kannattaako vanhat VHS-nauhat roudata Suomesta tänne ja alkaa vaikka digitoimaan niitä talvi-iltojen iloksi.


[Editoitu 24/6/03 @: Timo]

Tony

Minä voinkin ilmoittautua Akin kannattajaksi #3.

Olen aina pitänyt herran tuotannosta, vaikka tätä uusinta en ole vielä nähnytkään. Odotan yleensä sen kolme vuotta, kunnes elokuvat näytetään telkkarista, mutta nyt saattaa tietysti käydä niin, että olemmekin juuri Australiassa, kun kyseinen elokuva televisioruutuihin ilmestyy. Kai sitä on pakko tehdä pieni lovi matkabudjettiin ja tukea elokuvateatteritoimintaa, niin tietää paremmin mistä puhutaan.

Yksi asia minua on aina mietityttänyt Kaurismäen elokuvien kansainvälisessä levityksessä. Osaavatko ulkomaalaiset erottaa todellisen ja tarun? Aki Kaurismäen välittämä Suomi-kuvahan on niin rujo, että luulisi iowalaisen perusjenkinkin elokuvan nähtyään lähettävän Suomeen välittömästi ruoka-apua. Eivät hänen elokuvansa millään lailla muuta sitä kuvaa kurjuudessa piehtaroivasta itsesääliin käpertyneestä vähäsanaisesta suomalaisesta, joka jo syntyessään on saanut kaikki maailman kurjuudet niskoilleen. Helsinki ja koko Suomi kuvataan aina harmaana ja synkkänä paikkana, jossa kaikki on ränsistynyttä ja rempallaan. Todelliset asianharrastajat tietysti ymmärtävät Akin tyylisuunnan, mutta miten on Hollywood-satuihin tottuneiden alalle vihkiytymättömien kävijöiden laita? Oletteko mahdollisesti keskustelleet asiasta elokuvan nähneiden australialaisten kanssa?

Kuten sanoin, itse pidän Akin elokuvista, onhan niissä sitä mollivoittoista kaihomieltä, josta aiemmissa keskusteluissakin on ollut puhe, mutta voisin kuvitella, että Suomen matkailunedistämiskeskeskus ei välttämättä ajattele samoin.

Suomeen on saapunut kesä, jippii :cool::cool::cool::XXXX

:)Tony

[Editoitu 25/6/03 @: Tony]

Raiwå

HEH HEH :D

Kyllä sitä Akia ny kannatetaan, ku tulee voittoja kotiin.


Mutta kuis käy ku menee aikaajot päin anusta, ja ei kule koneet ku kumit petti ??????


:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Sheila

Kyllä sitä jengiin aina yksi petturi mahtuu...

En ymmärtänyt entisiä Akeja ja en tykännä nytkään. Puhumattomuus kun ei kaunista ketään! Vrt. Anneli-tapaus..tiedotuspalkinto esille eikä mitään moitteita hänelle!   :D:D:D


Frankly Charlotte..
Sheila


Ja mitään tarjoilu ei ollut kyllä Australian puolesta järjestetty???:o:o

[Editoitu 25/6/03 @: Sheila]

Timo

Tony, Kaurismäen Suomi-kuvasta. Tuo mainitsemasi  perusjekki on aina perusjenkki, ja presidentiksi päästyään se lähettää ensin joukkoja ja sitten ruoka-apua omileen :cool:
Ehkäpä Kaurismäestä ei edes muisteta, että hän on suomalainen, ei kait se ole kovin keskeistä, no paitsi tietysti jos ruotsalaiseksi muistetaan... Mutta perusaussi ainakin pysyy tyynenä. Eivät ne kovin paljoa näy vaahtoavan mistään kansallisuuksista ja oloista muissa maissa. Ehkä me suomalaiset olemme liian herkkänahkaisia omasta maineestamme.

Tulipahan mieleen elokuva Leningrad Cowboys goes America, jossa Kaurismäki tuo esille "USA-kuvansa" eli näyttää jenkkilän yhtä rähjäisenä kuin näyttää Suomenkin. Ja tuon leffan perusteellahan Kaurismäkeä voisi pitää venäläisenä. Ja siitä aasinsiltana. Finnair lakkasi jossain vaiheessa tarjoamasta koneissaan Leningrad Cowboy -olutta, koska se kuulemma levitti vääränlaista Suomi-kuvaa.

Totta puhut kuitenkin, kyllä tuo harmaa ja ränsistynyt Suomi-kuva on ja pysyy. Lienee perua jo Venäjän tai Ruotsin vallan ajalta, tai siltä ajalta kun vanhempi siirtolaispolvi Suomen jätti. Mutta eikös vaan ole hienoa, että Aki yrittää kääntää tuon kuvan eduksemme.

Tony, käy ennen lähtöäsi Suomessa ostamassa tuo DVD (hinta n. 20 euroa) ja katso se ensin itse. Sitten tuot sen mukanasi tänne ja tuot sen tuliaisina johonkin suomalaiskotiin yösijaa vastaan. :cool:

ampsukka

Timo,

Toi suomikuva-juttuhan on just sellanen asia mistä meillä kohkataan ihan liikaa. Tuskin muutkaan maat koko ajan ajattelee minkälaista kuvaa ne antaa ulospäin. Elokuvahan on elokuvataidetta eikä sen ole tarkoituskaan olla jonkun tietyn valtion imagonkohottaja. Ja toi Finnairin olutjuttu on naurettavuuden huippu. Parempihan se olisi, jos olisi tarjota erikoisuutta. Mutta ei, kun tästä voi nyt tulla ihan huono kuva jollekin satunnaiselle matkaajalle. :)

Kaurismäkien elokuvia en pahemmin ole katsellut. Täytyisi varmaan Mies vailla menneisyyttä katsoa. Yleisesti suomalaisista leffoista sen verran, että kun olin Markku Pölösen luennolla, hän kertoi kuinka ranskalaisyleisöä oli suuresti hämmästyttänyt elokuvassa esiintyvän miehen paidan raosta näkyvä iho. Siis nappi oli navan kohdalta auki ja siitä irvisti pala kessiä. Yleisöstä kuului samanaikainen Oooh-ääni. Heistä se oli ollut kerrassaan hämmästyttävää, että joltakulta oli unohtunut nappi auki. :D

Latinalaisessa amerikassa taas oli pidetty palkintojakin pokannutta Pizza Passionata- animaatiota upeana. Siinä on päähenkilönä tosi jäykkis villatakki-setä ja tämä jos mikä oli lattareista ollut hauskaa. He olivat kommentoineet animaattori Kari Juusoselle, että eikö olisikin hervotonta jos oikeasti joku tyyppi menisi aina lukkoon kun joku yrittäsi jutella. :) Juusosta oli hiukan hymyilyttänyt. Suomessa siitä ei kuitenkaan ole hirveästi tykätty vaikka ulkomailla animaatio on menestynyt tosi hyvin. Jos saatte käsiinne niin kannattaa katsoa.

Ama

Tony

Ampsukka hei, kyllähän siitä asiasta kohkataankin, kuten asian ilmaisit, mutta arvaapa miksi? Syy on siinä, että suomalaisilla on aivan käsittämätön tarve mustamaalata omaa maataan, kertoa ulkomaalaisille heti ensikättelyssä kuinka surkeita ja vähäpätöisiä me olemme, ja sitten taas ihmetellään sen Suomi-kuvan muodostumista. Masokistista touhua sanon minä:??. Samat ihmiset kun yhtäaikaisesti soutavat ja huopaavat, niin kyllä niitä voimavaroja saadaan kulumaan taivaantuuliin, ja ihan turhaan.

Tuon mielikuvan merkitystä ei kannata missään tapauksessa vähätellä. Tämän päivän maailmassa imagolla on valtaisa painoarvo niin henkisellä kuin taloudellisellakin saralla, puhumme sitten yritysmaailmasta tai valtioista, tai vaikkapa vain yksittäisestä henkilöstä. Kuten Jaakskin kokeneena työhönottajana tälläkin palstalla on jo aiemmin asiasta maininnut, että ensivaikutelma, mielikuva, ratkaisee hyvin paljon, kuka töihin valitaan. Ja aivan samalla tavalla valitsevat ulkomaiset turistit matkakohteensa, lähtevätkö mahdollisesti Suomeen vai muualle rahojaan tuhlaamaan. Tämän päivän globaalissa maailmassa valtiot joutuvat toimimaan kuin yritykset, vakuuttamaan maailmalle omien tuotteiden kuten matkailun erinomaisuutta, eikä siinä todellakaan auta, että maatamme kuvataan surkeammaksi kuin 70-luvun Bulgaria konsanaan. Tiedän erittäin hyvin, ettei Kaurismäki todellakaan ole tehnyt elokuviaan ajatellen Suomi-kuvan markkinointia, eikä mies ole mitenkään MEK:in palkkalistoilla, mutta oman jälkensä hän jättää tämän mielikuvan syntymiseen. Kyseessähän on taide-elokuva ja sen voin itsekin myöntää, mutta valitettavasti tuo sana taide on maailmalla ja toisissa kulttuureissa niin eri tavalla hahmoteltava käsite, ettei ole todellakaan varmaa, että kaikki katsojat ymmärtävät elokuvan oikein.

 En tiedä millä alalla olet itse töissä, mutta olen varma, että kansainvälinen mielikuva Suomesta vaikuttaa sinunkin elämääsi, jossei aivan suoraan, niin ainakin välikäsien kautta. Itse valmistan puisia lahjaesineitä, joista puolet menee liikelahjoiksi (imagomarkkinointiin) ja puolet matkamuistoiksi ulkomaisille turisteille. Meidän perheen leivällä ja Suomi-kuvalla on siis niinkin konkreettinen yhteys. Valitettavasti täytyy myöntää, että nuo jo aiemmin mainitsemani perusjenkit tuovat maahamme huomattavasti enemmän tuloja kuin keski-eurooppalaiset Kaurismäen elokuvien filosofian sisäistäneet kultturellit. Näin se vaan on. Ja nyt en puhu pelkästään itseni puolesta, vaan ravintoloiden, hotellien, matkanjärjestäjien ja kaikkien niiden puolesta, jotka edes jollain tavoin liittyvät matkailuun.

Ja mitä muihin maihin tulee, niin kyllä se muiden mielikuva kiinnostaa muuallakin. Kyllä Australiassa ainakin halutaan pitää kynsin ja hampain kiinni positiivistä kuvaa luovasta "No worries, mate" mielikuvasta. Enpä keksi muuta syytä sille, että se lukee joka toisessa postikortissa ja turistille myytävässä T-paidassa Huom! tietoni ovat kymmenen vuoden takaa ja asiathan ovat saattaneet muuttua, mutta tuskinpa paikallinen MEK on luopunut dollareita maahan tuovasta iskulauseestaan, eiväthän he niin tyhmiä ole!

Timo, antamasi vinkki oli erinomainen; täytyypä käydä ostamassa kyseinen elokuva.

:)Tony

Urul

Tuosta kurjuudesta Akin kuvissa.Toisille voi olla liikaa ,jos kurjuutta näytetään.Mutta hyvä,että joku sitäkin käyttää elokuvanteko-aseenaan.Sillä kurjuudelta ei voi silmiä ummistaa,kurjuus ei sillä poistu.Vuosia sitten kuulin Suomessa nuorten sanoneen,etteivät voi lukea Kalle Päätalon kirjoja,kun ne on niin ankeita.Mitäs he kurjuudesta,heillä kun on kaikkea,ollut ja mennyt.
Kaiken kaikkiaan ,on hyvä vain että on erilaisia elokuvia.Ja elokuva,joka synnyttää keskustelua ei voi olla huono.

Aki Kaurismäeltä kysyttiin kerran eräässä seminaarissa mitä mieltä hän on elokuvakoulutuksesta.Aki itse harjaantunut ammattiinsa pelkästään käytännön ja kantapään kautta."Noo,en minä ole huomannut,että siitä mitään haittaakaan olisi vastasi Aki nokkelaan tapaansa".

Ja jos joku jossain päin maailman kolkkaa cinemassa Akin kuvan katsottuaan luulee Suomessa oikeasti olevan kurjaa,väittäisin että yleissivistyksessä on aukkoja.

Ja luulenpa,,että keskivertoIowalainen ei ole nähnyt yhtään ei-englanninkielistä elokuvaa.Kansainvälisiä elokuvia katselevat nimenomaan hakevat jotain massasta poikkeavaa.Ja sitä myös saavat.

Hyvä arvostelukyky kasvaa kokemuksesta.Kokemus kasvaa huonosta arvostelusta.

Mistähän tällainen on iskostunut,että me suomalaiset ajattelisimme mitä muut meistä ajattelevat?Tuskin sen enempää kuin ruotsalainen tai australialainen,ei varmaankaan mihinkään kansallisuuteen sidonnainen asia.

Urul

iskater

yleissivistyksessa aukkoja. no niitahan monilla on. eipa tarvitse saksaa kauemmaks menna niin siella kysytaan etta miten siella suomessa voi asua, eikos ne jaakarhut oo kaupungeissa vaarallisia? ja tiitakos mika on tietokone? hauskaahan noihin on vastailla. kun ei noilla saksassa ja ranskassa peruskouluissa suomesta mitaan puhuta, korkeintaan mainitaan etta venajan otteesta pyrkivat eroon. ja italiassa samanlaisia juttuja. etta en nyt muista maista osaa sanoa. mutta vastaavaa voi olettaa. ja kun peruskoulun opetus on nykyisin tuota tasoa. niin mita se on mahtanut olla 20 vuotta sitten. vastaavasti ku jenkeissa kerrot olevas from finland nii seuraavaks kysytaan which state?

kyllahan ne leffoja kattoo mita vaan vastaan sattuu, valiakos silla mista maasta. vaikka kieltamatta suosivatkin "paikallista" tuotantoa. mutta kyllahan sita jotkut saattavat kaurismakeakin vahingossa katsoa ja ihmetella miten suomessa on noin uusia autoja.


Sheila

T.A.T.U.  ym..   :D


Vastaukseni tulee omista matkakokemuksista ja toki aivan ruohonjuuritasolta. Olen PALJON reissannut euroopassa ja aina on ihmiset oleet vilpittömän ihastuneista meikäl....  Suomeen. Saksassa todella tiedettiin Suomesta paljon ja antropologinen :?? ystävättäreni kertoi, että siellä on esim. Suomalaisia naisia pidetty luennoissa esimerkkina Frauen Bauer:ista! On tiedetty Unkarissakin Nokiasta ja siitä, että Suomalaisen sanaa voi luottaa - maksaa leirintä/ravintolamaksunsa, kuten sovittu.

Ei muittenkaan maitten maineet ole tahrattomia eikä meidän muodostama mielipide heista ole sitä mitä haluaisivat viestittää. Vaikka kyllä minä tiedän, että kaikki on kuitenkii Espanjassa gigoloita
:D:D

Ehkä taasen en ota riittävä vakavasti edes Suomalaisuuttani, Kaurismäkeäni eikä pal muutakaan. Todellisuudessa Suomi kuva heijästuu itsesämme vieläkin. Pieni Suomen lippu on aina ollut automme/reppumme kyljessä ja pelkkää positiivisuutta on metsä vastannut.

Go AC/DC
Sheila  :XXXX:XXXX:XXXX

ampsukka

Tony, opiskelen viestintää, että on sitä imagonrakentamistakin tullut opiskeltua. Kommentillani tarkoitin sitä, että typerissä asioissa "kohkataan". Esim. Leningrad Cowboys- olut tai elokuvien suomikuva, sillä nämä ovat sellaisia asioita, jotka voi kääntää hyödykseen. Itse ainakin muistan matkoiltani mikä on ollut erilaista kuin Suomessa. Normaalin ihmisen pitäisi myöskin ymmärtää, että elokuva ei ole yhtä kuin todellisuus vaikka olisikin jenkki. <- Älkää ottako tuota nyt niin tosissaan. Joka tapauksessa, "virallisen Suomikuvan" rakentamiseen tuleekin tehdä töitä ja sen eteen, että Suomesta saataisiin oikeanlaista tietoa. Ja tähänhän paras tapa on markkinointi, ei suomalaisten tuotteiden kieltäminen heppoisin perustein. Suotavaa tietysti olisi, että eri maiden oppikirjoissa olisi ajankohtaista tietoa, jos niissä Suomea käsitellään.

No juu, elokuvista: Jos joku on katsonut Olli Saarelan Bad luck love- elokuvan, niin siinähän nyt on vallan hurja suomikuva. Huumeita ja kaikkea. Elokuva oli ollut viranomaisten hampaissa negatiivisen kuvan takia ja tämän kuulin Ollilta itseltään luennolla. Hän on ohjannut myös Rukajärventien ja Röllin, eli monipuolinen ohjaaja ja henkilökohtaisesti pidän hänen elokuvistaan. Muuten se että suomalainen ohjaaja oli Oscar-ehdokkaana, jos mikä kohottaa suomikuvaa. Eli vaikka elokuvien suomikuva olisikin outo, niin Aki on kyllä tehnyt Suomelle tunnettuutta sekä Euroopassa että rapakon takana.

Tony, minkälaisia liikelahjoja teet? Kiinnostaa tietää, koska saatan joskus joutua hankkimaan asiakkaille myös liikelahjat. Hyviä liikelahjojahan ei tässä maassa ole liikaa.

Nimimerkki: Firmojen jättilogoilla kirjaillut lippikset pannaan


[Editoitu 26/6/03 @: ampsukka]

Tony

Urul, aivan totta, se kurjuus, jopa hieman koomisella tavalla käsiteltynä, kuuluu erittäin tärkeänä osana Kaurismäen elokuviin. Vaikkakaan elokuvat eivät ole komedioita, niin se pinnan alle kätketty huumori, joka ilmenee roolihahmojen sanattomuudessa tai mahdollisissa yhden sanan lauseissa, puree ainakin minuun. Jos Kaurismäki yrittäisi elokuvillaan kiillotta Suomi-kuvaa tai edes kuvata maatamme realistisesti, niin jotakin tärkeää jäisi puuttumaan. En siis millään lailla kritisoi Akia elokuvantekijänä, päinvastoin.

Asiani ydin onkin siinä miten hänen elokuvansa mahdollisesti vaikuttavat Suomi-kuvaan maailmalla. On totta, että sillä voi olla positiivistakin vaikutusta, sillä onhan hyvä, että joku tekee elokuvia muullakin formaatilla kuin Renny Harlin, jonka kliseiset toimintaelokuvat ovat toinen toisensa jälkeen varsinaisia floppeja. Hänen elokuvissaan todellakin hävettää nähdä Suomen lippu liehumassa milloin missäkin merirosvolaivassa :(:(.
 Kaurismäen elokuvat eivät ole tänä päivänä enää minkään pienen marginaaliryhmän omaisuutta. Siitä ovat pitäneet huolen niin voitto Cannes:ssa  kuin tämä Oscar-ehdokkuuskin. Ja tämä taas on johtanut siihen, että jo aiemminkin mainitsemani keskivertoiowalainen perusjenkki saattaa törmätä näihin elokuviin kaapelikanaviensa kautta. Jos leikitellään sellaisella ajatuksella, että nämä edellä mainitut jenkit, sanotaanpa vaikka juuri eläköitynyt pariskunta, ovat aikeissa lähteä kiertämään maailmaa, erityisesti vanhaa mannerta. Perusamerikkalaisella yleissivistyksellä varustettunahan he eivät tiedä yhtikäs mitään paikasta, joka on kaukana county-rajan toisella puolen, joten koko Euroopasta heillä ei ole juuri mitään käsitystä, ja tämän minä olen itse kokenut useita kertoja. Kun tämä pariskunta sitten vahingossa huomaakin, että kaapelikanavalta tulee Suomalainen elokuva, joka kiinnostaa heitä juuri tulevan matkan takia, ja kun elokuva suurella todennäköisyydellä on juuri Kaurismäen käsialaa, niin voitte vain kuvitella mitä se vaikuttaa tulevan matkan reittivalintoihin. Hyvään palvelutasoon, ja siitä myös maksamaan tottuneiden jenkkien, on helppo jättää pohjoinen ankeaksi kuvattu Suomi pois kiertueeltaan.
Ja kuten Iskater jo mainitsikin, niin ei sitä tarvitse mennä edes rapakon taakse etsimään ihmeellisiä Suomi-kuvia, kyllä niitä löytyy lähempääkin. Italian mafioso pääministeri Perlusconehan on varsinainen Suomi-tietäjä, kuten EU:n elintarvikevirastokeskustelussa hän on antanut ymmärtää. Vielä kun tullaan lähemmäksi niin Datapair ja jo Australiaan lähtenyt Annekin tietävät kertoa, kuinka ihmeellisiä käsityksiä meistä on naapurimaassamme. Nyt taitaa kirjoitukseni kääntyä niin lähelle jo aiemmin käsiteltyä aihetta, että onkin jo aika lopettaa.

Sen verran pitää vielä sanoa, etteivät Kaurismäen elokuvat yksistään ole muokkaamassa tätä mielikuvaa, mutta yhdistettynä suomalaisten kielteiseen ja  vähättelevään  asenteeseen omaa maataan kohtaan syntyykin sellainen yhtälö, jolla on jo merkitystä. Ajatelkaas nyt ulkomaalaista, joka ensiksi kuulee suomalaiselta maamme kaikista kurjuuksista ja sen jälkeen näkee Kaurismäen elokuvan, joka vielä vahvistaa tätä mielikuvaa. ;)
 
Ampsukka, olen täysin samaa mieltä siitä, että tällaiset erikoisuudet kuten Leningrad Cowboys nimikko-oluineen on vain plussaa Suomelle, ja uusiakin maailman valtavirroista poikkeavia "tuotteita" tarvitaan. Olkoon vaikka Islannin Björk tästä hyvänä esimerkkinä.

Ja sitten aivan toiseen aiheeseen eli Ampsukan viimeiseen kysymykseen.
Kymmenen vuotta sitten Australiaa kierrellessämme törmäsimme useissa käsityömyymälöissä paikallisista puista tehtyihin kuulakärki- ja lyijytäytekyniin. No, Suomeen palattuamme päätimme puuseppinä ryhtyä valmistamaan kyniä suomalaisista puista. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin edelleenkin tehtailemme niitä kyniä, valtaosin visakoivusta, jota ei esiinny erityisemmin Suomen rajojen ulkopuolella (jonkin verran Virossa, Ruotsissa ja Venäjän Karjalassa). Itse olen jo aikapäiviä sitten "sokeutunut" kyseiselle puulajille, mutta kun se on erikoista turisteille, niin pakkohan sitä on käyttää. On meillä tietenkin muitakin tuotteita, mutta varsinainen leipä syntyy (kaikkien sukulaisten ja tuttavien hämmästykseksi) näistä kynistä. En ole halunnut hirveästi laajentaa tuotevalikoimaa, jottei syntyisi hallitsematonta rönsyilemistä, yksinkertaisuus on valttia tälläkin saralla. Jos olette viime aikoina Finnairilla lennelleet niin Blue Wings lehdessä pitäisi kuuleman mukaan olla mainos näistä kynistä, itse en ole sitä vielä nähnyt. Kyniä on myynnissä mm.Finnairin kaukoidän lennoilla, mutta kun tuo pahuksen sars pääsi sotkemaan myyntitavoitteet.

Suomalaiskansalliseen tyyliin vähättelen kotisivujani, jotka ovat jo vuosia sitten vanhentuneet.
Hankin juuri Dreamweaver ohjelman, jolla tarkoituksena olisi rustata sivut uusiksi. Ehkä se tapahtuu sitten vaikkapa Byron Bayssä palmun alla istuskellessa, toivotaan niin:cool:
http://www.juupaja.fi

:)Tony

Raiwå

Ihan pitää sanoa näin Aki Kaurismäen elokuvasta pari sanaa.

En ole millään tavalla ollut Kaurismäen kannattaja koskaan, Mutta nyt sai mies yhden kannattajan joukkoonsa.

Siis jos laatu pysyy nykyisenä, eikä mene takaisin sinne WC laatuun.


Ihan mahtava leffa, en nukahtanut kertaakaan.
Ja jopa kansa nauroi melkein joka toinen minuutti, minä mukaanlukien.

Suosittelen kaikille hyvää iltaa kyseisen iltaman parissa.

:XXXX:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Jaaks

Voi sita Suomalaista kurjuutta :(:(:(:(:(:(

Onko se nyt sitten niin paha :??:??:??

Enpa ole tavannut ketaan takalaista joka nahtyaan suomalaisen elokuvan olisi ajatellut, etta kuvaukset olisi todellista karua totuutta elamasta suomessa.
Kuinka moni suomessa nahtyaan Crocodile Hunterin ajatteli etta se oli sita mita elama Australiassa todellisuudessa on :??:??

Tunnen taalta monia ihmisia, jotka jos eivat ole kayneeet Suomessa kuitenkin tietavat kaikkea muuta kuin kurjuutta tai jaakarhuja Suomen oloista.  Kait se on kiinni myos niista piireista joissa itse liikkuu :??

Minulla on samanlaisia kokemuksia enimmakseen kuin Sheilalla ihmisten vilpittomasta ihastuksesta eksoottiseen Suomeen.  

Lukuisissa taysin uskomattomissa paikoissa talla telluksella olen tormannyt suomalaisiin ja paikallisten Suomi-tieto on ollut hyvin asiallista.  Jopa pienella Rarotongan saarella (Cook Islands - South Pacific) asuu yksi suomalainen.  Han on hyvin tunnettu myos laajalti muissa ymparoivissa saarissa ollessaan alueen ainoa rakennusalan ammattilainen ja siten myos erittain hyvin tyollistetty :cool:

Ampsukan kommentti Suomikuvan markkinoinnista on lahinna Suomen valtion, poliitikkojen, teollisuuden jne hommia.  En vaita etteiko suomalaiset yksilot voisi omalta osaltaan valittaa positiivista kuvaa kotimaastaan, mutta varsinkin nyt kun asun taalla pysyvasti ja jos tapaan jonkun jolla on huono tai vaara kuva suomesta olematta kuitenkaan vilpittomasti kiinnostunut koko maasta niin SO WHAT  :??

Olen ollut mukana taalla markkinoimassa ja myymassa muutamia suomalaisa tuotteita ja joitakin jopa hyvalla menestyksella, mutta koskaan ei juurikaan ole ketaan kiinostanut missa tuotteet on valmistettu vaan niiden hyva laatu.  Kuinka montaa yritysta nykyaikana viela pidetaan suomalaisena vaikka koko tai ainakin lahes koko omistuspohja on ulkomailla  :?? Itsekin kaytan toissa Huhtamaen paperi tuotteita, mutta eipa taida enaan olla suomalainen.  Entas ASKOn kodinkoneet:??

Olen itse aidosti ylpea Suomalaisesta syntyperastani enka koskaan ole sita yrittanyt peitella, mutta nykyaan maailmankansalaisena en tunne mitaan tarvetta erityisemmin ylistaa tai alistaa Suomen oloja ellei sitten joku niista tiedustele:cool:

Cheers
Jaaks
:XXXX:XXXX:XXXX

Urul

Osaisiko kukaan auttaa seuraavassa asiassa.Haen nyt nimeä Kaurismäen elokuvalle.Muista en oliko varmasti Akin,voi siis olla veljensä Mikankin ohjaama kuva.Tarina lähtee kutakuinkin niin,että sillan alla asuva spurgu,jota Matti Pellonpää näyttelee -of course ,saa yllättäin kuulla perineensä Amerikan tätinsä tai setänsä.Perinnön saamiseksi on kuitenkin asetettu yksi pieni mutta..Elämään pitää tulla täysremontti,hakeutua töihin ,jättää viinakuviot ja asua kuten ihmiset talossa ja siitähän tarina lähtee kehkeytymään ystävien avulla(Kari Väänänen autoliikkeen omistajana vaimoineen).Ystävät keksivät loistoidean kaverinsa kuiville auttamiseksi ja samalla itse siitä äkkirikastuvansa.He ,ystävät laittavat kirjaimellisesti kaiken "likoon",mutta hyvätkin suunnitelmat voivat pettää...Loistava kuva kurjuudestaan huolimatta tai ehkä juuri siksi.Tämän haluaisin katsoa uudestaan.

Elokuvan nimeä kaipailee Urul

Tony

Median valtaa tämän päivän maailmassa ei kannata vähätellä. Se muokkaa väistämättä ajatuksiamme olimme sitten kuinka valveutuneita tahansa. Ja mitä vähemmän meillä on asiasta omakohtaisia kokemuksia, sitä suurempi merkitys on medialla, ja tämä on kylmää faktaa (kuten painettu sana yleensäkin ;)) Mielikuvien muodostuminen tiedotusvälineiden kautta tapahtuu niin salakavalasti, ettemme siten itse edes välttämättä pysty huomaamaan mikä on totta ja mikä ei. Nykypäivän propagandankin pitää olla niin hienostunutta,  että se uppoaa kansaan sen sivistystasosta riippuen. Suomessa ja koko läntisessä Euroopassa ihmetellään miten on mahdollista, että USA:n kansa nielee kaiken mahdollisen Irak-propagandan, mitä Bush ja koko valtion johto suoltaa. Siellä on tarkkaan laskettu, mikä osa kansasta on riittävän tyhmää uskoakseen kaiken ja antaakseen tukensa valtion toiminnalle. Mutta sitten nämä piirit, joita Jaakskin tarkoitti, joille eivät pelkkä LEIPÄ ja SIRKUSHUVIT riitä vaan haluavat itse ajatelle omilla aivoillaan, jäävät valitettavasti niin pieneksi vähemmistöksi, ettei niillä Amerikan "demokratiassa" ole mitään merkitystä.  En väitä, että Kaurismäen elokuvat olisivat tarkoituksellista propagandaa, mutta ne vaan toimivat samalla periaatteella.

Mitä suomalaisten Australia-kuvaan tulee, niin väitän, että 80% siitä on syntynyt juuri australialaisten elokuvien välityksellä, joita tulee Suomenkin telkkarista aina silloin tällöin. Nyt en puhu omastani enkä kenenkään muun tällä palstalla kirjoittavan puolesta, koska meitähän yhdistää kiinnostus Australiaa kohtaan ja olemme hankkineet tietoa asiasta muitakin kanavia käyttän. Mutta mitä tietää tavallinen suomalainen, joka ei suunnittele matkaa Australiaan ja jonka koulunkäynnistäkin on saattanut vierähtää jo kymmeniä vuosia. Hänen tietonsa pohjautuvat pitkälti mediaan ja erityisesti elokuviin.

Suomalaiset opettajat ovat tänä päivänä liemessä, kun oppilaat hankkivat enenevässä määrin tietonsa internetin välityksellä, ja latelevat sitten kyseisiä faktoja kokeisiinsa. Löytyyhän se totuus internetinkin kautta, mutta luulenpa ettei siitä Akuba-filtteristäkään ole pahemmin hyötyä;)

Jaaks, kuten sanoit niin ei Suomen oloja tarvitse ylistää muttei myöskään ALISTAA, ja se on minun pointtini. Liika ylistäminen itseasiassa kääntyy hyvin nopeasti itseään vastaan.

Ei nöyristellen, mutta terveellä tavalla selkä suorana maailmalle, niin hyvä tulee

:)Tony

Sheila

TONY - WOW !!:D:D

Omistan ihanan kynäsarjan tehty visakoivusta  -  ostettu jostain todella syrjäisestä Ahvenanmaan kaupasta!!!!

Pidän sitä allekirjoituskynänä kun jottain ERI tärkeetä sovitaan - WOW thanks Mate!! Joo, on tuo Aussi-versiokin vuosien takanaa, mutta Suomalainen parempi.

Liikelahjojahan täsä kaik tarvittsee.....


Niin, jatkakaa vaan keskustelua
Sheila  :XXXX:XXXX

Tony

Sheila:(

Minun täytyy tuottaa sinulle pettymys, sillä ainakaan tiettävästi ei kyniämme ole Ahvenanmaalla myynnissä. Toisaalta en kyllä itsekään aina tiedä mihin niitä päätyy myyntiin erilaisten koukeroiden kautta. Tosiasia on kuitenkin, että Suomessa on ainakin puolisen tusinaa enemmän tai vähemmän ammatikseen  puisia kyniä valmistavia yrityksiä. Suurimmalle osalle niistä, nämä kynät ovat vain yhtenä lukuisisista artikkeleista, mutta me taidamme olla ainoita kyniin erikoistuneita valmistajia. Vanhana jääkiekkoilijana haluan noudattaa aurinkokuningas Tami Tammisen tärkeintä prinsiippiä KISS, eli keep it simple stupid:D. Vaikken hänen itsekeskeiseen olemukseensa  muuten ole erityisemmin ihastunut.

Tämä meidän kynä-touhu on ehkä esimerkkinä siitä, mitä kaikkea Australian matkoista saattaa takataskuihin tarttua. Jännityksellä odottelen, mitä tulevat matkat tuovat tullessaan, ja kaikkein parastahan siinä on se, etten vielä tiedä mitä, jotakin joka tapauksessa; se on aivan varma:)
Eli vielä kerran, älkää suunnitelko matkojanne liian valmiiksi, vaan jättäkää sille ihanalle sattumalle tilaa.

:)Tony

ampsukka

Kiitos Tony linkistä firmasi sivuille. Oli mielenkiintoista käydä katsomassa teidän tuotoksianne ja kyllä noita kehtaa liikelahjoiksi antaa niin koto- kuin ulkomaillakin. Sitten suomikuvasta... Pakko on lisätä, että olen samaa mieltä Jaaxin kanssa siinä asiassa, että suomikuvan rakentaminen on virallisten tahojen tehtävä ja  se tulisi toteuttaa hyvällä markkinoinnilla (oma lehmä ojassa sanoo tuleva markkinoinnin ammattilainen ;) ) Jos taiteilija rupeaa miettimään millaisen kuvan antaa, niin se tappaa luovan työn. Tämä siis on vain minun mielipiteeni. Mutta yleisesti ottaen Suomea voisi paremminkin markkinoida ulkomailla, luulisin. En ole asiaan perehtynyt, mutta sellainen kuva minulla on. Ja tietysti jokainen suomalainen ulkomailla on pieni Suomen mainos, että terveellä itsetunnolla liikenteeseen. :cool:

Ama

Tony

Ampsukka, kiitos kiitos!

Niinpä, olemme kaikki luomassa sitä Suomi-kuvaa, niin sinä, minä ja Kaurismäen Akikin. Toisilla vaan on enemmän näkyvyyttä kuin toisilla:D Allekirjoitan täysin sen, ettei taiteilijoiden työtä saa rajoittaa millään ylhäältä käsin määrätyllä Suomi-kuvalla. Onhan meillä tuossa naapurissa elävä esimerkki 80 vuoden ajalta mihin sellainen määräysvalta johtaa. Ja Bagdadissakin myydään nyt  taiteilijoiden veistämiä Saddamin patsaita pilkkahintaan :??

:)Tony

Raiwå

Mistähän me saataisiin se Foggssin hymiö tänne ?????


FOOOOOOOGSSSSSSS  !!!!! :D

Lähettäisitkö sen hymiön Ylimestari Joukolle pleeeeease :)



Tarvisin sitä vähän välillä.


:mad::mad::mad::mad:
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Raiwå

:XXXX:o:XXXX:o:XXXX

TONY :)

Tervetuloa Hunttikerhoon :coolh

Se on omistautumisen merkki kun rupeaa satasia rikkomaan viestien lomassa.

:))
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Raiwå

:coolh

Urul ;)

Kuinkas sattuikaan, kävin Kaurismäen veljesten sivuilla ja löysin alla olevan leffan..
Mahtaakohan olla Synopsis oikealle elokuvalle ???



Cha Cha Cha

colour 88 mins.
Finnish premiere January 20, 1989
directed and edited by Mika Kaurismäki
screenplay Mika Kaurismäki, Richard Reitinger
cinematography Timo Salminen, Eastmancolor
sound Jouko Lumme
music Anssi Tikanmäki
songs featured
Frenesa (Bullworkers)
Don't Leave Me Again (Pepe Ahlqvist And The Sunset Boulevard)
Miehen elämää (Tuomari Nurmio)
production Mika Kaurismäki / Villealfa Filmproductions. Klas Olofsson, Katinka Faragò / Svenska filminstitutet
cast
Sanna Fransman (Sanna Pöllänen)
Matti Pellonpää (Matti Ojanperä)
Kari Väänänen (Kari Pöllänen)
Siiri Nordin (Siiri Pöllänen)
Soli Labbart (American aunt)
Martti Pennanen (lawyer)
Antti Litja (wino)
Juhani Niemelä (wino)
Esko Nikkari (policeman)
Aarre Karen (bank manager)
Esko Salminen (dance teacher)
Kari Heiskanen (furniture salesman)
Sakari Kuosmanen (croupier)
Hannu Lauri (securities shark)
Eija Vilpas (barmaid)
Marja-Leena Helin (kiosk girl)
Miska (the dog)
Eino Hiltunen (policeman at station)
Jyrki Sinisalo (policeman at station)
Erkki Astala (slick young man)
Irene Laine (barber)
Seija Teinonen (dentist)
Pentti Auer (tailor)
Jorma Marstio (photographer)
Pertti Reijonen (auctioneer)
Eero Tuomikoski (welfare bum)
Lars Lindberg (removal man)
Jaakko Talaskivi (removal man)
Synopsis

A lawyer pays a visit to Matti Ojanperä (Matti Pellonpää), a bum living under a bridge in the Helsinki harbour, to inform him that he is about to inherit an American aunt of his. The sum 1,000,000 Fmk would be his, if only he meets the qualifications set by his aunt.

He must show that he is capable of 'living properly' and possessing a 'respectable occupation and a family he can support'. Otherwise the money would go to a foundation the chairman of which the lawyer himself happens to be!

Initially Matti can't care less about the idea, but his cousin Kari Pöllänen (Kari Väänänen) persuades him to have a change of heart and suggests he teach Matti 'how to lead a decent life and act like a gentleman'. Matti agrees only on the condition that Kari shall take his place among the bums for those two weeks until the aunt's arrival.

So, Matti moves into the Pöllänen household and his training commences. He takes dancing lessons (hence the moniker of the film), visits to The National Theatre, is tailored, enjoys meals at gourmet restaurants etc. This all requires a lot of money, but Matti is persistent.

Meanwhile, Kari has to stick with watching the Seoul Olympic Games on a portable TV with his newly-acquired comrades from under the bridge, as well as the occasional nuisance from the city police.

Gradually Kari grows more jealous, as Matti and Kari's wife Sanna (Sanna Fransman) seem to have so much fun together, which is boosted by the fact that Matti was her boyfriend before Kari married her. Things reach their climax with a fist-fight at the Opera House, where Matti and Sanna attend a gala performance, while Kari is relegated as their chauffeur. He can't bear with this position, and gets completely drunk at le bar du foyer. After a reasonable amount of violence, the men calm down and decide to have a drink together. Sanna shows up and gets really mad, as Matti made a promise not to touch liquor during these two weeks, and Kari never had interest in drinking anyway. She takes Matti home and Kari back under the bridge.

Finally, the aunt arrives to check up on Mr. Ojanperä. He is posing as the perfect family man, with Sanna acting as his wife. After some nervous chatter, the aunt decides that Matti is worthy of the long-awaited inheritance, then the lawyer announces that after deducting debts, costs, expenses and what not, Matti shall receive 250,000 Fmk. This is a jaw-dropper to Matti and his friends, as his training cost them a whole lot more. And the final blow is yet to come: a bailiff, assisted with a policeman, arrives on the scene to collect the Pöllänens' cumulative debt of 350,000 Fmk. Handing over Matti's inheritance and the Pöllänens' family car they manage to get rid of their debts.

In the final scene Matti invites the family to have a dinner 'at his place' under the bridge. Everybody is happy grilling some Finnish makkara by the open fire and chatting away.

Comments

Actually, the film is a lot better than the plot promises. A nicely flowing low-budget blitz production, which still holds a welcome freshness after repeated viewings.

Notes

Kari Väänänen appears bald in the film because at the time of the shooting he was playing Gollum in an adaptation of J.R.R.Tolkien's Lord of the Rings by Ryhmäteatteri in Suomenlinna, Helsinki.


http://www.sci.fi/~solaris/kauris/main.html
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Raiwå

Sunnuntain Daily telegraphissa: Mies vailla menneisyyttä.

Neljä tähteä viidestä !!! :o:o:o:o

Aki rulaa   :god:  :coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Urul

Raivo!
Kun teet kaksi ihmistä onnelliseksi,olet itse tavallisesti se toinen;)

Siunattu avuttomuuteni!!!:o:o:o:o:o

Kyllä vain CHA CHA CHA on nimi kaipaamani elokuvan.Hyvä elokuvalinkki Kaurismäen tuotannosta!
Miinusta tulee liiasta juonipaljastuksesta:(

Kiitosta paljon!:)
                        Urul

Sheila

Taas olen yksin ymmärtämättömyyteni kanssa. :nuttu::nuttu:


Yritin löytää edes jokin filauksessa/leikkauksessa tehty moka, mutta kun ei... http://www.leffa-arviot.com/mokat

Alistuttava on :god:

mette

Sunday Mailin tvguide

best dvds&videos

THE MAN WITHOUT A PAST

Out Friday

Soitin jo kahteen videoliikkeeseen ,mutta kummassakaan niissä ei Kaurismäen kuva ollut tulossa- olevien- listalla :??:??:??

jatkan soittelua...

Jaaks

Mette :D

Meidan paikalliseen (Manly) pieneen vuokraamoon se tulee Perjantaina :D:D

Taytyypa kayda hakemassa ja katsella niiden Sub titles kanssa :o