Reija

Minäkin aina matkatessani älähdän jos joku meitä suomalaisia skandinaaveiksi kutsuu... En mä mitenkään pahasti älähdä, mutta katsonpahan kuitenkin asiakseni aina vähän "sivistää"...

Muistelen kouluajoilta seuraavaa: Skandinavia on puhtaasti
maantieteellinen termi joka käsittää (jos ollaan kirjaimellisia) Skandinavian niemimaan eli Ruotsi, Norja, ja osia Tanskasta (jotka ovat nykyään veden erottamat varsinaisesta niemimaasta). Niin sanotut skandinaaviset kielet ovat tosiasiassa germaanisia (tätä aihetta olenkin muistaakseni jo sivunnut pitäessäni jonkinlaista oppituntia Jaaksille joskus

), ja niihin kuuluu tanska, ruotsi, norja (sekä nynorska että bokmål), islanti ja färsaarten kieli. Tarkemmin sanottuna nämä kielet ova "North Germanic", kun mm. englanti on "West Germanic".
Fenno-Skandiaa kuulee käytettävän esimerkiksi säätiedotuksissa, kun meteorologit haluavat puhua Skandinavian niemimaan plus Suomen käsittävästä alueesta.
Pohjoismaihin (= Nordic Countries) kuuluu nuo vanhat tutut: Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Islanti. Tämä on se termi joka usein sotketaan Skandinaviaan, mutta Pohjoismaat on tavallaan vain jonkinlainen yhteistyösopimus, eikä sillä ole mitään tekemistä kielirajojen tai maantieteellisten termien kanssa.
En nyt tähän hätään tarkistanut näitä tietoja mistään opuksesta, voi olla että puhun ihan läpiä päähäni... Tämä on kuitenkin se käsitys mikä minulla on ollut kouluajoista saakka. Maantiedon opettajamme oli erittän innokas matkailija, ja hänen muistan korostaneen tuota että "Skandinavia on puhtaasti maantieteellinen termi". Germaanisista kielistä olen kuitenkin sata-varma, se on ihan peruskurssikamaa lingvisteille.

Mutta siis lyhyestä virsi kaunis: minunkaan mielestäni Suomi ei kuulu Skandinaviaan.
Riina.
p.s. Mette, oliko siis tuohon tapaamiseen kutsuttu myös islantilaiset, muttei suomalaisia? Kun minä tosiaan muistelen ettei Islanti kuuluisi siihen Skandinavian niemimaahan. Mitä miss Skandinavia -mittelöön tulee, niin... tekisi mieli sanoa että onkos siinä muutenkaan järjen hiventä? Miss/Mr Skandinavia ja Miss Baltic Sea ym, eiköhän ne ole vaan tulonlähteitä einomakusille ja muille yritteliäille ihmisille?