Minne matka...

Aloittaja lissu, syyskuu 18, 2008, 14:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lissu

Taalla matkakertomus puolella on ollut jo jonkin aikaa hieman hiljaista, niin minapa ajattelin kertoilla tanne valilla omia reissukuulumisiani...tai ehka enemmankin ajatuksia ja ihmetyksia, mita reissu tuo tullessaan :)

Saavuin eilen tanne Lansi Australiaan Perthiin...illalla klo 21.05 paikallista aikaa kone tomahti niin kovaa kiitoradalle, etta kapteenikin jopa pyysi sita anteeksi. Siina unihiekkaa silmissani ihmettelin etta mitas sita tekis ja miten sita tekis. Tullin kanssa ei ollut ongelmia...olin raksinut maahantulokorttiin kylla, etta on ruokaa. Kysyivat etta mita ja vastasin etta karkkiahan mulla (salmiakkia tuliaisiksi of course). Lapivalaisivat kaikki laukut ja ei sen enempaa...ole hyva ja poistu, tervetuloa Australiaan :D Pihalle menin hetkeksi ihmettelemaan...oli niin kamalan pimeeta, etta paatin ottaa taksin. Helppo tapa paasta ihan ovelle asti, kun ei kerta muutenkaan osaa itseaan viela kartalle pistaa.

Hostelli mulla on varattuna viideksi ensimmaiseksi yoksi paikasta nimeltaan Billabong Backpackers resort. Kerkeepahan vahan hengahtamaan ja kattelemaan mita ihmetta taalla Perthissa on oikein tarjottavana. Viela en tieda jaanko tanne pitemmaksi aikaa vaiko vaihdanko paikkaa...kamojen pakkaaminen ees taas on vaan niin tylsaa hommaa :) Huoneessa oli myos pimeeta ja siella joku jo nukkuikin ylapunkassa...vahan oli metelia pihalla, jotkut taisivat olla juhlatuulella. Mahdetaanko taallakin juhlia pikkulauantaita? Nakyma huoneesta on suoraan uima-altaalle...joskaan sita ei nyt tee mieli kayttaa, koska on hieman vilpoinen ilma.

Nyt aamulla nayttaa jo asiat vahan paremmilta...vaikkakin pihalla sataa vetta. Aamiainen tassa paikassa on ilmainen. Perus systeemia, muroja ja paahtoleipaa hillolla, kahvia ja teeta :D Tanne muuten on vissiin kuljetuskin lentokentalta, mutta se pitaa varata etukateen etta bussi osaa pysahtya ja poimia sut kyytiin. Itselleni se ei olisi ollut sopiva vaihtoehto, koska olin niin myohaan kentalla ja oisko ollut, etta viimeinen kuljetus olisi ollut yhdeksan aikaan.

Nyt olen suuntaamassa nokkani kohti keskustaa. Pitaisi varmaan kayda hoitamassa viisumitarra yms. asioita. Vaikka asioilla ei minun puolestani ole kiire, en ajatellut viela ihan hetkeensa menna toihin, lomaillaan nyt hetki 8) Taalla hostellin seinilla on paljon tyotarjouksia, automyynti-ilmoituksia, reissumainoksia, juna-aikataulut jne jne. eli ainakin tarjontaa riittaa ja muutenkin vaikuttaa ystavalliselta paikalta.

Minne matka...tosiaan. Ajattelin nyt lahinna keskittya tahan lansirannikkoon ja minun puolestani taman otsikon alle saa muutkin lannessa reissaavat kirjoitella kuulumisiaan, vinkkeja ja linkkeja, kokemuksia ja kaikenlaisia tarinoita joista voisi olla apua muille. Myoskin matkablogi linkkeja kaivataan (mina kaipaan, niita on kiva lukea). Itsekin autan mielellani muita tanne tulevia, olenhan saanut esim. taalta palstalta itsekkin paljon apua! Kirjoittelen tanne hiljakseltaan, silloin kun jotain on tapahtunut tai mieleen tulee jokin linkkivinkki. En viitsi jokapaiva kertoilla itsestaanselvyyksia kauppareissuista, aamiaisen laadusta tai saasta :D

Nyt pihalle katselemaan josko se sade olisi lakannut...

lissu

Matka jatkuu...vaikkakin vaan poistun tasta hostellista seuraavaan :)
Hostelliarviointi: niista saa muutkin kirjoittaa tanne vinkkeja, kokemuksia ja suosituksia. Itselleni ainakin paljon vaikuttaa se, jos joku suosittelee jotain paikkaa niin yleensa valitsen sen, enka itsekseni umpimahkaan.

Tama hostelli kuitenkin oli valittu ihan sattumalta...

Billabong Packbackers Resot
Itse kovasti kehuvat itseaan, kukapa ei. Itsellani ei sen kummemmin valittamista, en kylla kehukaan. Ihan ok perushostelli. Nyt kun on kevat niin on vahan kylma, no joo, peiton alla on lammin :D Mutta lampimalla ilmalla on varmaan oikein mukava paikka, pihalla on uima-allas ja lentopallokentta...taitaa olla grillauspaikkakin.Taalla on melkein joka ilta ollut jotain bileentynkaa tuolla pihalla, oman huoneeni ikkuna kun on suoraan uima-allas alueelle, niin kylla sielta kaikenlaista metelia on kuulunut...sen kummemmin kuitenkana hairitsematta. Tama on semmoisen 10-15 minuutin kavelymatkan paasta kaupungista/keskustasta...itselleni ehka vahan liikaa pitemman paalle, kosk aolen nytkin joka paiva pariin otteeseen sita valia kavellyt ees taas. Seuraava hostelli tulee olemaan lahempana keskustaa. Rannan hostelleista en viela tieda, mutta mitapa sinne menemaan kun on viela niin 'kylmakin'. Niin juu...ja taalla paikassa hinnat nousevat 1.10 lahtien ja taalla saa olla maksimissaan 3 viikkoa yhteen menoon, alkaa sesonkikausi.

Perth itsessaan on...hmmmm...heh on tama kylla pieni paikka :) Odotin kylla pienta paikkaa, mutta kylla tama yllatti :D Ajattelin etta tama nyt olisi 'pieni' silleen Sydneyhin verrattuna (vaikken siellakana ole kaynyt), onhan taalla kuitenkin 1.5 miljoonaa asukasta...etta ois vahan isompi kuin vaikka Helsinki. Nayttaa vaan olevan laajalla alueella nama asukkaat taalla levittaytyneet. Tosiaan, tuo keskusta on hyvin pieni...hyva niin, ei ainakaan eksy:)

On tahan kaikkeen menoon kylla vahan totuttelemista. Uusiin ihmisiin tutustuminen, uudet kuviot ja meininki. Jokaisellehan kaikki on niin yksilollista, mutta omista kokemuksistani suosittelen, etta alun taalla Aussilassa ottaisi ihan rauhassa. Ensin muutama paiva palautumiseen lennosta/matkasta ja siihen vaikka viikko tai kaksi vaan tutustumiseen ja olemiseen...'turistina' olemiseen.


jossuv

Ihanaa kuulla juttua Perthistä ja sinun matkasta  :) olin niin innoissani tosta, että luvin ihan sika nopeesti ton läpi. Mä lähden 30pv sinne päin! Siis 30pv lähtee lento Suomesta ja Perthiin saavun 2pv (yöllä). Oon aatellu että viettäisin ensimmäisen yön lentokentällä. Mutta onkohan siinä järkee.. taksi vois olla hyvä vaihtoehto.  :peukkuy Majoitus varattu underground hostellista viikoksi.

Miten lämmintä siellä nyt on? Mietin vaan että miten paljon otan pitkähihaisia paitoja mukaan.

Onko sinulla makuupussi vai lakanat mukana? Entäs minkä pankin asiakkaaksi meinasit ryhtyä? Kauheesti pyörii kysymyksiä vielä päässä mitä pitäisi hoitaa ennen matkaa.

Mulla on vähän samanlaiset suunnitelmat kuin sinulla. Länsirannikon kiertämistä hieman, Perthissä hengailua, työnhakua ja sitten aussi talveksi haluaisin suunnata itään (jonnekkin Cairnsin eteläpuolelle). Mutta suunnitelmat varmasti vielä muokkautuu.

Teitkös muuten cv:n valmiiksi Suomessa? Onko vinkkejä sen tekoon? Jos tiedän netistä jonkun sivun jossa olisi mallia niin olisin kiitollinen...

Hyvä et Perth on sen verran pieni paikka ettei sinne eksy  :D mä oon jo vähä aatellu että miten löydän sieltä kaikki ne toimistot jossa pitäs vierailla. Tässä meidän kylässä on 2000 asukasta, että kyllä se Perth tuntuu varmasti minusta aika suurelta  :pepsodent

Viikko enää matkaan!  8)
-Jossu

pinkus

Esimerkiksi seek.com.au on hyva sivu josta loytaa tietoa ja neuvoja resumen ja cover lettereiden kirjoittamiseen. Siella on muistaakseni sellainen 'resume tool' myos, jonka avulla voi luoda oman perus-resumen. Toinen hyva paikka on careerone.com.au

Hauskaa matkaa!

jossuv

Hei kiitos paljon!!!  :)
-Jossu

lissu

Oon aatellu että viettäisin ensimmäisen yön lentokentällä. Mutta onkohan siinä järkee.. taksi vois olla hyvä vaihtoehto.

Ei oo jarkee jaada yoks lentokentalle, mee vaan suoraan hostelliin...ja tosiaan taksi on hyva vaihtis. Taisi maksaa tanne 'keskustaan' noin 35 dollaria. Paasetpahan ainakin suoraan hostellin oven eteen, niin ei tarvitse pimealla seikkailla. Jos olet varannut majapaikan netin kautta, niin siinahan voit ilmoittaa etta mihin aikaan olet (noin) tulossa. Arvioi noin tunti laskeutumisesta. Itsellani tosiaan kone oli 21.05 Perthissa ja jo 22 olin hostellilla. Tarkista myos etta hostellillasi on myos 24 h reception auki :)

Miten lämmintä siellä nyt on? Mietin vaan että miten paljon otan pitkähihaisia paitoja mukaan.

Taalla on semmosta +20 ja risat. Joskus allekin ja iltaisin/oisin on viileaa. Villasukat kannattaa ottaa mukaan. Ei sita vaatetta ihan hurjasti kannata mukana ottaa, ainahan pyykkikoneet taalla toimii ;) Toisaalta taas taalta ei tahdo loytya esim. takkeja tai muuta kevat vaatetta, silla kaupat on jo paapiirteittain taynna kesavaatteita. Ota mukaan myos siisteja ns. toimistovaatteita, riippuen tietty mita toita haluat tehda. Suorat housut ja siistit puserot on taalla normaalit tyovaatteet.

Onko sinulla makuupussi vai lakanat mukana? Entäs minkä pankin asiakkaaksi meinasit ryhtyä? Kauheesti pyörii kysymyksiä vielä päässä mitä pitäisi hoitaa ennen matkaa.

Mulla on mukana pienen pieni makuupussi, ihan vaan sen takia etta maksoi 10 euroa ja painaa 600 g :D Taalla hostelleissa kuuluu lakanat huoneen vuokraan. Kannattaa valtella semmoisia hostelleja, joihin ei kuulu. Niissa yleensa pesii naita bed bugeja, silla matkaajien omissa makuupusseissa yms. ne vasta kiertaakin. Mutta sanoisin etta lahes poikkeuksetta joka hostellissa lakanat kuuluvat hintaan. Eli ei kannata ottaa lakanoita mukaan, ihan turhaa painolastia vaan. Ja jos et meinaa telttailla, niin eipa makuupussillakaan valttamatta mitaan tee...taaltakin niita saa, loytyy meinaa useampi retkeilykauppa Perthista.

Teitkös muuten cv:n valmiiksi Suomessa? Onko vinkkejä sen tekoon? Jos tiedän netistä jonkun sivun jossa olisi mallia niin olisin kiitollinen...

En oo viela tehny CV:ta...nakojaan tais olla ainoo asia jonka unohdin Suomeen. KErkiaa sen taallakin, mutta jos on hyvat mallit jo Suomessa, niin tee siella ja ota muutama kopio. Mulla ei oo muutenkaan ollu mikaan kiire asioitten hoitamisella taalla :D

Hyvä et Perth on sen verran pieni paikka ettei sinne eksy  :D

Joka paikkaanhan voi eksya :D Vinkkina sanoisin, etta kun tuut tanne, otat kartan kateen ja ruksaat OLEN TASSA. Siita sitten on helpompi lahtea hahmottamaan missa kaikki muuta paikat on...yksinkertaista. Kylla taalla muutama paiva menee, etta hahmottaa kaikki paikat...ja jos et hahmota, niin aukasee vaan suunsa, niin kylla taalla paikalliset neuvoo

lissu

Eli viela ollaan Perthissa ja mihinkaan ei ole kiire. Tanaan sain postissa tax file numberin, ei kestanyt edes viikkoa! Pankkikortti yms. jutut saapui eilen. Viela kun sais aikaiseksi vasata jonkinlaisen CV:n niin hyva olisi :) mihinkas tassa nyt kiire on...

Hostelliarviointia...

Bambu BackPackers

Taytyy myontaa, etta kun sinne viime torstaina saavuin niin meinasi itku paasta etta ei helvetti mimmoseen paikkaan olen joutunut. Pienessa huoneessa kahdeksan sankya ja tavaraa ja sekasortoo joka puolella, haju oli kuvottava. Siella ei kuulemma siivota koskaan ja asukkaat vaan jattaa kaikkee tavaraa sinne lojumaan. Kirjaimellisesti seison rinkkani kanssa keskella huonetta ja vaan huokailin, etta ei oo totta. Lakanoitakaan en saanut vasta kun illalla myohaan, kuulemma oli pesukone rikki. Noh, sitten kun sain lakanani ja vaan murheellisen nakoisena istuskelin ylapunkassani, tuli huoneeseen muut asukkaat ja ottivat minut siipiensa suojaan :D Kavin kylla sanomassa huoneen kunnosta respaankin ja he lupas siivota, mutta kuulemma on aussilainen tapa etta luvataan ja luvataan mutta mitaan ei tapahdu. Jalkeenpain olen naureskellut asiasta etta This place needs some serious cleaning man...ja nyt siella tehdaan suursiivousta joka huoneeseen :D Voipi olla etta sesongin alla se tehdaan aina...ainakin hinnat on tasta paivasta alkaen noussut, niinkuin varmaan joka paikassa.

Ensimmaisen paivan jalkeen ja ensimmaisen jarkytyksen jalkeen olen viihtynyt siella uskomattoman hyvin. Monet asukkaat siella sanoivatkin, etta hostelli itsessaan on aika surkee, mutta ihmiset siella on mukavimpia joita tulet koko Perthissa olosi aikana tuntemaan. Vaikka olen ollut taalla vasta pari viikkoa, en kiella...siella on mukavia tyyppeja.

Huhu joka kiertaa hostellista, etta ottavat nyt sesonkiaikana vastaan paa asiassa vain nettivarauksia...ja kuulemma patee moneen muuhunkin hostelliin. Tassa hostellissa, niinkuin Billabongissakin, saa nyt olla vain 3 viikkoa yhteen menoon.

Jos kaipaat rauhaa, en suosittele kyseista hostellia. Siella 'nuoret' juhlii ja seinan toisella puolella on clubi ja kadun toisellakin puolella on joku bilepaikka. Siella ainakin viikonloppuisin on suhteellisen kova meno :XXXX Mutta jos taas meno ei haittaa, niin sinallaan hyvin symppis hostelli.

Hostellit on aina hostelleja, aina taytyisi osata varautua siihen pahimpaan kaaokseen :)

Tapasin taalla ollessani myos kaksi suomalaista tyttoa, jotka asustivat Witch's Hat nimisessa hostellissa ja kovasti tykkasivat ja kehuivat. Jos luette taman, niin kirjoittakaa asiasta ihmeessa lisaa muita matkaajia varten!

jossuv

Hei! Minakin saavuin tuossa pari tuntia sitten Perthiin! nyt istun taala underground backpackers hostellin koneella kun ei vasyta. Nappaimisto on aika outo. en loyda kysymysmerkkia.

Hosetellista:

Hostelli vaikuttaa ensinakemalta mukavalta! Huone on pieni, mutta luulin joutuvani kymmenen sangyn dormiin, mutta tuolla oli vain 6 sankya. Saantoja taala on ja niita taidetaan noudattaa. Tupakoida ei saa, ei myoskaan tuoda alkoholia. Nukkumatilat ja vapaa-ajan tilat on erikseen ja kun huoneessa kavin niin sinne ei kuulunut mitaan melua. Aamupala sisaltyy hintaa, netti maksaa. En ole jutellut kun ton vastaanottotiskin miehen kanssa ja han on ainakin todella mukava. Ulkona on uima-allas, en ole kylla nahnyt sita viela. Kun tulin tanne niin jostain kuului melua, tiskin mies kysyi joltain etta mista tuo aani kuuluu ja se vastasi etta jostain huoneesta. Tama tiskin mies kavi komentamassa huoneen hiljaiseksi ja hiljaista tuolla ylakerran makuuhuoneissa todella vaikutti olevan. Taa on aika iso hostelli. Haluan ehka taman viikon jalkeen etsia jonkun pienemman ja persoonallisemman. Mutta saa nyt nahda. Siistia taala kylla on.

Muuten matkasta:

Lennot meni hyvin, en eksynyt, en oksentanut (maha kylla meni vahan sekaisin niinkuin aina, en pida lentamisesta) ja talla hetkelle on oikein hyva olo. Johtuu siita ettei ole tullut mitaan vastoinkaymisia viela :) Huomenna sitten kartta kateen ja paikkoja tutkimaan :)

minka pankin asiakas Lissu olet. en muista kysyinko jo :D vai oletko jo avannut pankkitilia.
-Jossu

lissu

Tervetuloa Perthiin!

Ja mukavaa etta joku muukin kirjoittelee tanne, esim. juuri hostelliarviointeja :)

Mina paadyin Commonwealthin asiakkaaksi, ihan vaan kun sen iso konttori sattuu olemaan tuossa ihan keskustassa. Mietin kylla ANZ pankkia, muttei osunut konttoria vastaan, niin en jaksanut lahtea etsimaankaan. ANZ kuulemma on toimipisteita UudessaSeelannissakin...siksi sita vaihtoehtoa mietin. Mutta tosiaan, kun en ole mikaan lainanottaja tai muukaan 'tarkea' asiakas, niin samapa tuo minka pankin ottaa. Tartten vaan tilin jonne palkka tulee + pankkikortin jolla saan sen palkan ulos seinasta :D Otin myos saastotilin, joka on ilmainen...korkoa siina oli n. 7%. Tuo pankkikorttitili maksaa 4 dollaria kuussa. Ota mukaan vaan passi ja osoite, vaikka juuri hostellin osoite, niin he hoitaa loput...kaikki tulee postissa sitten.

lissu

Viela lisaksi kun asken unohtui mainita...

Etsippa kartasta William Street ja kavele sinne. Siella on semmoinen matkatoimisto kuin Peter Pan ja siella saa kayttaa nettia 2 dollaria tunti, halvin mita itse olen taalla loytanyt! Kannattaa muistaa itse mihin aikaan on aloittanut, koska tosiaan he laskuttavat 2 dollaria aina alkavalta tunnilta.

paulas

Tosi kiva lukea tytöt teidän kirjoituksia sieltä Perthistä!
Minä saavun sinne vasta 6.11. ja en malttais millään odottaa matkaani. Teidän kirjoitukset lieventää "tuskaa" edes vähäsen.  :D

Lissulle erityiskiitos noista hostelli arvioinneista. Itse kun en ole vielä hostellia varannut, saa nähdä mihinkä päädyn. Ainakin 24h auki oleva respa on tarpeen, kun saavun keskellä yötä sinne.

Matkaa jänskättäen,

Paula

jossuv

Perthissa menee vielakin oikein mukavasti  :) Yks paiva oli niin lammin etta paloin kun ajoin pyoralla 4 tuntia  8) paloin siis aika pahasti ja paatinkin sitten ostaa vahan vahvempaa aurinkorasvaa.

Huomenna meen tyonvalitystoimistoon ja kyselen toita. Viihdyn taala hyvin ja olen vielakin tyytyvainen hostelliin. Taala on tosi paljon irlantilaisia, kaikki ei heista pida mutta ne joihin mina olen tutustunut ovat olleen ehdottamasti mukavimpia ihmisia joita olen tavannt ikina  :)

Kaikki paperiasiat on hoidettu, joten nyt olen ihan valmis toihin ja toivonkin etta loydan jotain akkia.
-Jossu

Leokatti

Lainaus käyttäjältä: jossuv - lokakuu 13, 2008, 19:33
Yks paiva oli niin lammin etta paloin kun ajoin pyoralla 4 tuntia  8) paloin siis aika pahasti ja paatinkin sitten ostaa vahan vahvempaa aurinkorasvaa.

Tee itsellesi palvelus ja osta kerralla 30+. Kelit eikun "pahenee" tästä eteenpäin.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

RUU

Lainaus käyttäjältä: Leokatti - lokakuu 14, 2008, 12:45
Tee itsellesi palvelus ja osta kerralla 30+. Kelit eikun "pahenee" tästä eteenpäin.
Meian maalaiskylassa muuta myydakaan...  :peukkuy
Mutta kylla se kesalla pintansa pitaakin. Olen joskus huvikseni kokeillut pikamatkoilla, jattanyt osan ihosta suojaamatta ja keskikesalla se tapla kay kuumana jo heti postilaatikolla.

Tuleville saapujille vinkiksi: kesalla (siis vuoden lopussa / alussa) tanne saapuessa kannattaa unohtaa ne SPF10 voiteet Suomeen ja sannata taalla ensitoikseen ostamaan kunnon kertoimia. Kaikki ruokakaupat ja tavaratalot myy pulloja joka lahtoon.
Talvella taalla parjaa vahemmalla tai ilmankin (jos suojaus on muuten OK)
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

lissu

Perthista on matka jatkunut eteenpain...ei paljoa mutta kuitenkin. Sain tyopaikan Corrigin nimisesta kylasta joka sijaitsee n.250km itaan Perthista. Tama on jotain viljan varastointihommaa ja majoituskin on ilmainen, eli ei paha. Taalla ois tarkoitus olla sen 3 kuukautta, jos vaan toita riittaa ja sita mulle niin pitkaksi aikaa tarjoavat.

Perthissa Williams Streetilla on the JobShop niminen paikka, jossa tyoskentelee suomalainen Marjo (saakohan mainostaa:)...hanen avullaan sain taman tyopaikan :peukkuy

Vinkkina muille tanne tuleville, etta jos haluatte sen toisen vuoden jatkoviisumin, niin mina ainakin suosittelen tekemaan sen siihen vaadittavan tyon jo heti siina alussa...taalla olen tavannut NIIN monta reissaajaa jotka on sen jattanyt viime tinkaan ja sitten on kiire loytaa toita tai muuten jaa paivia vajaaksi. Ainakin monet nain tehneet ovat kironneet sita, etta mikseivat sita tehneet heti alkuun pois alta vaan jattivat sen loppuun ja nyt ihmettelevat etta mita hittoo sita oikeen tekis.

Hostelliarviointeja taas Perthista...Old Swan Barrack oli ihan mukava hostelli, iso kyllakin ja siella oli paljon irkkuja. Ei valittamista paitsi keittiot oli hostellin kokoon nahden pirun pienia ja multa varastettiin siella koko ruokalaukku. Semmoinen pieni lukko ruokalaukkuun ei olisi varmaan huono idea...siinahan repivat sita auki jos kerta haluavat sielta jotain varastaa. Siella hostellissa olin viikon neljan hengen tyttodormissa ja asukeissa ei ainakaan valittamista...mita nyt yksi henkilokunnan mies jostain syysta kurkki tyttojen vessan ikkunasta sisaan?

International BackPackers...mukava pikku hostelli. Kalliimpi kuin muut...muissa on tahan mennessa ollut high seasonin aikana 150 dollaria viikko, kun taas tuolla on 180 dollaria viikko. Vahan sekava, mutta tekivat siella minun lahtiessani juuri remonttia...joten voipi olla ihan viihtyisakin paikka. Kyllakin pubin ylakerrassa, joten viikonloppuina aikamoinen meteli...noissa pienimmissa hostelleissa tuntuu olevan enemman noita pitka aikais asukkeja, siis high seasonin ulkopuolella.

Eipa tassa tahan hataan muuta, jatketaan matkaa:)

lissu

Pitkasta aikaa  :D

Niinkuin viimeksi kerroin, mahtoiko olla lokakuussa, niin taalla Corriginissa olen edelleen. Taytynee sanoa etta on kaynyt niiiiiiiiiin mielettoman hyva tuuri taman tyopaikan kanssa ettei mitaan jarkee. Parin viikon paasta tulee tayteen 3 kk taalla ja saan sen toisen vuoden viisumipidennyksen jos haluan...ei tarvitse murehtia, etta pitaako sita nyt menna meloneita poimimaan tms. Sain meinaan JobShopista tyotarjouksen joku aika sitten, etta ois Kununurrassa melonin poimintaa tarjolla 50 tuntia viikossa 45 asteen helteessa...huh no thanks 8) Sita mietti ennen tanne tuloa etta ei kai se yli 40 astetta nyt niiiin kamalan paha juttu voi olla, kyllahan sita nyt muutaman kuukauden tekee toita vaikka paallaan seisten. Taytynee myontaa etta taalla Corriginissa on nyt ollu muutaman viikon yli 40 astetta lamminta ja on hieman tuo suomalainen sisu kovilla tuolla pihalla tyoskennellessa :) Taalla tosiaan tyoskennellaan pihalla yleensa semmoisia 8-12 tuntisia paivia, pitkahihaiset paidat paalla (turvallisuussyista) ja kovassa viljanpolyssa.

Taalla olen tavannut ihan mielettoman ihania ihmisia ja tutustunut moneen aussilaiseen...olen myos oppinut paljon, small talkia jne. Mina taidan olla vahan semmoinen perussuomalainen, katselen ja tutkailen ennenkun aukaisen suuni. Taalla se on aiheuttanut monesti kaikenlaisia vaarinkasityksia, kun tuntuu etta kaikki muut (paikalliset) ovat niin sosiaalisia ja puheliaita. Taitavat pitaa minua vahan outona...tai jostain syysta ne aina sanoo etta te suomalaiset ootte outoja :D etta jos joku teista joskus tanne eksyy, niin luulempa etta ne jaksaa naureskella ja ihmetella meita suomalaisia...ja muistella sita yhta omituista suomalaista tyttoa :D Kaikki on ollut mua kohtaan ihan hirvean ystavallisia ja mukavia. Kaikki farmarit on hirvean puheliaita ja uteliaita etta mitenka ihmeessa sielta jaakarhujen maasta on eksynyt tytto tanne viljapeltojen keskelle toihin.

Aikaisemmin taisinkin mainita tuosta 3 kk viisuminpidennys tyosta, etta omasta puolestani suosittelen sen hoitamista pois alta heti alkuun...sen jalkeen ei tarvitse murehtia ja voipi tehda melkeimpa mita huvittaa. Taalla mulla on kamppiksina nelja brittia ja kahdella niista on hieman ollut ongelmia jatkoviisumin kanssa. Molemmat on ollu taalla jo melkein vuoden, toisella jai 10 paivaa vajaaksi se 3 kk ja nyt se murehtii ja ihmettelee etta mitenka pain tasta nyt selviais, kun kovasti haluais jaada. Toisella taas on hieman enemman armonaikaa, mutta tyotilanne taalla oli jossain vaiheessa niin huono (sade pilannut sadonkorjuun) etta meinas tyot oikeasti loppua kesken. Han kun oli luottanut siihen etta saa sen viimeiset 3 kk olla taalla...kaikki on nyt hanen kohdallaan ok, mutta hetken taalla jo pelattiin etta kotiin pitaa lahtea. Mutta tietysti monella on eri tilanteet...nain mina vaan asiasta ajattelen :)

Hiljaista on ollut tosiaan taman 'matkakertomuksen' kanssa, kun ei taalta ole oikeen mihinkaan matkannutkaan. Corrigin on hauska paikka, taalla taitaa asua semmoiset vajaat tuhat ihmista. Sama meno kun Suomessakin pienissa kylissa, kaikki tietaa kaikkien asiat:) Rahaa on jaanyt kivasti saastoon, kun asuminen on ilmaista ja toissa ollaan tehty sadonkorjuun aikaan hemmetin pitkaa paivaa. Tama tyopaikka on ollut myos siina suhteessa mukava, etta me reppureissaajat ollaan taalla ihan 'samalla tasolla' kuin muutkin paikalliset casual tyontekijat, ettei palkka tai tyotehtavat ole yhtaan sen kummempia kuin muillakaan. Pomo on sairaan mukava ja se on pitanyt meista melkeimpa parempaa huolta kuin paikallisista nuorista kesatyontekijoista :D Viikonloppuna juuri vietettiin pari paivaa hanen asunnollaan uima-altaalla makoillen, olutta nauttien ja syoden rapuja...siella ne naureskeli mun kommentointia, kun toikaisin etta ensimmaista kertaa taalla Aussilassa ollessani NYT tuntuu tosiaan silta etta olen Australiassa. Lamminta oli yli 40 astetta, olut oli kylmaa ja sai lillua koko paivan uima-altaalla hyvasta seurasta nauttien 8)

Tuossa kuun vaihteessa pakkaan rinkkani ja suuntaan takaisin Perthiin...sielta taas suuntaan nokkani kohti Sydneyta:) Eli lisaa kuulumisia sielta sitten ja katsotaan mita kaikkea (jos mitaan) matkan varrella tapahtuukaan. Vinkkeja linkkeja Sydneyssa asustelevilta otetaan vastaan :XXXX

Ainiin...taalla on silloin talloin nakynyt wicked cambervaneja ohikulkumatkalla! Jos jotkut teista autollanne huristelee taalla lansirannikolla, niinkun taalla suunnalla, niin suosittelen koukkaamaan semmoisen paikan kautta kuin Kulin. Jos meinaan tulee hiki ajellessa, niin siella on kunnon uima-allas ja mahtava vesiliukumaki :pepsodent



lissu

Tuli tassa mieleen kirjoittaa lyhyt ajatus noista kaikesta tavarasta mita ottaa Suomesta mukaan ja mita ei...Eilen kun kaytiin kamppakavereiden kanssa turhanpaivaista keskustelua aiheesta. Meita on taalla tosiaan viisi...Yhdella ei ollut mukana makuupussia, lakanaa tms. Sai kaiken taalta meidan pomolta. Minulla makuupussi, aluslakana...toisella vain makuupussi ja pariskunnalla koko omaisuus teltasta poytiin ja ruokailuvalineisiin. Meilla tosiaan tyopaikka auttoi majoituksen suhteen ja toi tyynya ja peittoa ja vilttia jos tarvittiin. Ei mitaan luksusta, mutta pitaa lampimana. Siella kun mietitte mita ihmetta mukaan ottais, kaiken saa taalta, mutta jos rinkkana mahtuu niin ota mukaan :D Riippuu ihan taysin siita, mita haluat tehda missa majoittua...

Itse toin mukananani Suomesta makuupussin joka maksoi vain 10 euroa:) Hostelleissa sita ei tosiaan tarvitse, mutta jos meinaa jossain muualla majoittua niin sittenhan sen voi ottaa mukaan jos rinkkaan mahtuu. Kamppis oli ostanut omansa taalta K Martista 30 dollarilla eli ei paha sekaan. Itse loysin niinkin eksoottisen ostospaikan kuin IKEA Perthista...sielta sai halvalla aluslakanan(5$), pyyhkeen(7$), wokkipannun(10$), evasrasiat 3kpl(3$)...eli ei taalla noi keittiotarvikkeet tai muut majoitusvalineet paljoakaan maksa. Taalla on myos naita op shopeja eli kirppiksia-pelastusarmeijan kirppiksia joista saa kaikenlaista lusikkaa ja soppakattilaa. Eli esim. niita evasrasioita ei kannata mukaan sielta Suomesta ottaa tai lakanoita. Itsellani tuo kuuden dollarin lakana saa jaada tanne kun jatkan matkaani, ei kaada minun taloutta eika paina rinkassa matkalla:) Katsellaan sitten uuden IKEAn etsimista, jos seuraavaksi majoitun jonnekkin muualle kuin hostelliin :D Jos mietitte (joku keskustelu aiheesta taalla oli), etta ottaako mukaan lakanat vaiko makuupussin, niin suosittelen sitten makuupussia...ja joku halpa, niin voi jattaa matkan varrelle jos nayttaa silta ettei sita tule tarvitsemaan. Taalta saa yllattavan paljon edullisesti tavaraa, jos vaan matkabudjetti antaa yhtaan periksi :D Semmoiset pienet luksukset toin mukanani Suomesta kuin juustohoyla ja pieni purkinavaaja + erakaupasta ostettu muovinen lusikka/haarukka/veitsi ...nuo ovat olleet minulle aika pelastus :D Perus pieni pussukka neulaa, lankaa ja hakaneuloja on kanssa taalla tullut monene kertaan tarpeeseen.

Sen huomasin kanssa taalla, etta jos nyt olet kipulaakkeiden suhteen 'merkkiuskollinen' tai tarvitset paansarkyyn vahan tujumpaa tavaraa, niin ota sita varalle Suomesta mukaan. Itse en ainakaan ole loytanyt taalta mitaan 'kunnon' sarkylaaketta, ovat vahan heikkoja minulle ja niita saa syoda kuin karkkia etta paansyrky esim lahtee. Tuli vaan tilattua Suomesta lisaa Burana-Capsia, jotta jaksaa taas :peukkuy

Missas muuten Jossu luuraa? Minnepain olet matkannut?

lissu

Matka on jatkunut tosiaan Sydneyn puolelle ja aika hulivili kaupunki tama on. Tutustuin tuolla Corriginissa ollessani Walesilaiseen tyttoon ja hanen kanssaan lennettiin tanne samaa matkaa...etsittiin pitkan aikaa hostellia mihin menna ja lentokentalle huristellessa vasta soitettiin varaus...eli kylla taalla naita hostelleja piisaa vaikka miettis asiaa vasta lentokentalla. Meidan lento vaan oli taalla yomyohaan, joten haluttiin tehda varaus valmiiksi etta on varmasti paikka mihin menna. Lentotiedoista sen vertaa jos jotain kiinnostaa, niin taalla naytti olevan VirginBlue halvin ja me maksettiin yhdensuuntaisesta matkasta 205 dollaria per nassu, joka sisalsi 23 kg matkaroinaa ruumaan. Oltais saatu matka 149$+8$matkaroinat, mutta jaatiin pohtimaan asiaa liian moneksi paivaa >:( ei kuitenkaan pahan hintainen neljan tunnin lennosta...tuo lentoyhtio ei muuten sitten tarjoile mitaan sapuskaa, etta muistakaa syoda hyvin ennen lentoa ettei tarvitse tuhlata viimoisia pennosiaan kalliisiin karryruokiin koneessa :D

Tehtiin (minulle) erikoinen paatos hostellin suhteen, katseltiin paikkaa tuolta hostelworld.comista ja loydettiin halpa paikka, mutta sen arvostelut oli huonoimmat koko sivustolla. Kaikki arvostelijat olivat haukkuneet tata paikkaa ettei ikina kannata menna...mutta uteliaisuus vei voiton + se seikka etta tama maksaa 15$ yolta :pepsodent paikan nimi on Balmain Backpackers ja sijaitsee tosiaan taalla Balmainin asuinalueella. Asuinalue on ihan jarjettoman kaunis, mina tykkaan kovasti! Hostelli ei tosiaankaan ole NIIIIIIIN paha mita osa vaittaa. Ei tama nyt mikaan ihanuuskaan ole, mutta ei minulla ole kovin kummoisemmin mitaan valittamista ottaen huomioon etta maksamme viikosta 105$. Muuten tama vissiin maksaisi 20$ yolta, mutta jos olet viikon niin hinta laskee tuohon 15$:iin yolta. Keittiot on vahan pienia ja vahan taalla on sekaista ja vessat ei aina toimi, mutta tama on hostelli 8) Silloin kun tanne soitettiin varausta niin he itsekkin sanoivat etta tama on sitten ihan basic paikka...totta. Mutta...se pointti halvan hinnan lisaksi oli etta taalla on ilmastointi isoimmissa dormeissa!!! Perthissa kun maattiin hostellihuoneen sangyilla alusvaatteet paalla ja pistettiin lakanat jaakaappiin viilentymaan, kun taalla pitaa kaivaa makuupussi esiin ja laittaa sukat jalkaan yoksi :D

Meilla alkoi reissu muutenkin mukavasti, lentokoneessa samassa penkkirivissa istui nainen jonka kanssa paadyttiin jakamaan taksi ja joka loppujen lopuksi maksoi meidankin osuuden! Tokaisi vain etta kylla mina tiedan milta tuntuu olla koyha reppureissaaja ja toivotti meille kaikkea hyvaa, ihana tapaus! Piristi kummasti.

Kuuma taalla on ollu...biitsille ei viela olla keritty, ehka ensi viikolla. Matkakaveri on asunut taalla ennenkin ja han vei mua joka paikkaan, ensimmaiseksi tietysti katsomaan oopperataloa. Ei se olekaan niin iso mita olin kuvitellut...taytyy sano, etta mukavaa kun joku on opastamassa, helpottaa kummasti sopeutumista tanne. Toisaalta taas tieda sita sitten mita seikkailuita sita itseltaan on jaanytkaan valiin, jos olisin itsekseni yrittanyt kaiken nahda ja loytaa.

Tuossa toissa paivana kaytiin myos aquariumissa...jos sinne halajaa, niin kannattaa menna turisti infon kautta ja ottaa Sydney vihkonen. Sen takana on alekuponkeja melkein kaikkiin kohteisiin ja siella on 15% alennus aquariumiin. Muuten maksaa 29.90$ sisalle.  Kiva paikka, kantsii menna jos budjetti antaa periksi. ei kovin iso paikka, mutta ainakin hait oli mahtavia.

Joskus aikaisemmin jossain kohtaa kyselin taalla sivustolla Aussilan kirpputoreista ja taalla Balmainissa ainakin on yksi, auki joka la ja su muistaakseni 9-16. Vahan niinkuin hietsu, mutta paljon pienempi...ja paljon siistimpia vaatteita. Joka tykkaa Vintage vaatteista ja muodista niin Leichhardt Town Hall, Corner Norton & Marion street on joka lauantai Vanity Fair Vintage, fashion markets...klo 10am to 4pm. En tie missa on, kopsasin vaan mainoksesta jonka nain :D

huomenna on kuulemma kuuuuuuma paiva tiedossa, taidan makoilla taalla ilmastoinnin eessa. Maanantaina tyonhakuun ,katsellaan siita eteenpain!

lissu

Huoh...matka on tosiaan jatkunut eli olen jamahtanyt tanne Sydneyhin :D Ei taalla nyt niin kauan ole tullut oltua, mutta vahan ehka liikaa, ei oikein ole minun paikkani jostain syysta. Kaunis kaupunki, mutta mika lie sitten on ettei viihdy. Olen vaihtanut hostellia jo pariin otteeseen eli tuo Balmain Backpackers majoitti meikalaista kolme viikkoa, ei paha...Jos sinne majoitutte joskus, niin suosittelen tuota isompaa dormia alakerrassa, siella on kaksi ilmastoitua dormia. Jos ylakerran 4 hengen huoneeseen majoitutte, voitte olla varmoja etta younet jaa vahiin kun huoneet on ihan yleisten tilojen ja parven laheisyydessa ja hostellilla on pieni bilehostellin maine :XXXX

Anyway, sielta muutin Manlylle hostelliin nimelta Bunkhouse. En tykanny ollenkaan. Kauheesti niilla on saantoja mita ei saa tehda tai muuten sut heitetaan pihalle...ja silti ketaan ei loppujenlopuksi kiinnostanut mita kukin siella teki. Ma oon aika joustava hostellien suhteen, on tullu nahtya ja koettua kaikenlaista...mutta tassa hostellissa mun huoneessa muutama kaveri vetelehti sangyissaan ja poltteli lungisti pilvee koko sen ajan kun siella olin. Sangyt oli kamalat, joka kerta kun kylkee kaansi niin oli joku jousi persiissa tai kylkiluitten valissa. Toisaalta myos se oli vahan syrjassa, ei ny kaukana biitsista, mutta kylla sinne piti vartin verran kavella (kamalaa:) Mulla oli kylla toinenkin syy lahtee sielta aikasemmin pois, sain toita toiselta puolelta kaupunkia just sen jalkeen kun muutin sinne ja mun paivat kulu siihen etta matkustin toihin 2 tuntia suunta ja toissa olin 12 tuntia, niin ei oikeen huvittanu olla pilviveikko tuulella hostelliin palattua 8) Kirjauduin lopulta pois sielta aikasemmin kun olin ajatellu...Soitin sinne peraan ja omistaja lupas heittaa polttelijat pihalle ja lahettaa mulle credittia ne kaks yota joita en siella ollu, etta jos joskus haluan sinne menna takasin niin saan olla siella 'ilmatteeksi'.

Tyomarkkinat taalla Sydneyssa on aika hiljaset...keskiviikon ja lauantain lehdissa on tyopaikkailmoituksia (on varmaan jonkun vertaa muittenkin paivien lehdissa) ja lahiaikoina aika ohuet liitteet sen saralla ollu. Huhut kertoo baaritoista, etta nain laman aikana baarimikoksi hakijoita on nelja kertaa enemman kun aikasemmin. Paikalliset hakevat joko lisa ansiota tai kun puoliso menettaa tyon, niin baarihommat on aina 'helppoa rahaa'. Kaveri taalla on kierrelly melkein joka baarin lapi resumen kanssa ja joko on sanottu etta pista tohon pinoon muitten jatkoksi tai just tosta ovesta meni ulos edellinen tyopaikan kyselija. Sympatiat teille baarimikot, ei taida olla helppoo. Toisaalta tutustuin yhteen tyttoon Manlyssa, joka tyoskentelee kahviloissa ja sanoi etta aika helppoo on ollu...mutta han oli aussi etta ehka vahan vaikutti asiaan. Taalla kun ensisijaisesti tyopaikat annetaan ausseille...tietaakseni :) Ja baarimikoksi haluavat tarttee sen jonkun luvan, jonka saa paivan tai kahden kurssilla...ja hinnan saa takasin veronpalautuksissa. Niinkun muittenkin kurssien hinnat.

Taalla kun on noita raksakortteja, niin on se vaan kumma kun joka osavaltiossa on omat korttinsa vaikka kurssin sisalto on aivan sama. Mulla on blue card (raksakortti WA) ja taalla pitais kayda hankkimassa white/green card samaan hommaan. JOs tanne pain tuutte ja raksahommiin halajatte, niin menkaa niille kursseille heti ja sen jalkeen vasta kattelkaa duunia. Itte kattelin eka rauhassa duunia ja huomasin etta melkein joka paikkaan mihin halusin, vaadittiin tuo kortti ja siihen menee taas aikaa kun sen saa suoritettua. En sita edelleenkaan oo hankkinu, mutta sen vertaa otin selvaa etta kursseja on kylla melkein joka paiva, mutta tarvitaan kaikenlaisia todistuksia etta paasee sinne (passi, medicare, aussi ajokortti, pankkitodistus tms.) ja kurssit on myos aika suosittuja etta voipi joutua odottamaan muutaman paivan vapaata kurssia. Ja oma auto on edelleen aika must juttu moneen hanttihomma tyopaikkaan.

Tyomarkkinoilta semmoinen vinkki tytoille, jotka haluaa tehda muuta kuin toimisto toita...lollipop tytto :pepsodent Eli hankkikaa white/green card ja sen lisaksi traffic controller kortti (saa takasin veronpalautuksissa). Silla saralla on paljon toita tytoille...eli tyo sisaltaa vaan (vissiin) sen valotikun pitamista etta saa ajaa/ei saa ajaa  :) hyvat liksat ainakin yovuorossa. Ja palkkaa ne poikiakin, no worries. Taa kaikki on ihan toisen kaden tietoo, mutta moni tuttu ja tutun tuttu puhuu aivan samaa tai ovat itse tyota tehneet. Mielenkiinnolla kuulisin jonkun ihan oman kaden tieto asiasta!

Itse hain toita reilut pari viikkoa aktiivisesti ja kavin moneen kertaan samat sivustot lapi ja samat toimistot ja huoh kun iski melkein itku silmaan, kun ei mistaan tuntunut mitaan irtoavan. Niinkuin joku sanoikin etta oikeaan aikaan pitais olla oikeassa paikassa...ainakin taalla Sydneyssa kun en kerta oo se ainoo reppureissaaja joka haluaa toita :D No ei kaks viikkoo oo paha aika hakee toita, mutta itte tylsistyin ihan tuhottomasti olemalla tekematta ei yhtaan mitaan. Ilmatkin sattu olemaan suht kurjat kun vaan sato vetta. Oli hetken mieli maassa :(

Tyopaikan kanssa kavi loppujen lopuksi lottovoitto. Tutustuin tuolla Balmainissa muutamaan brittipoikaan jotka teki labourtoita...sita kautta mun kaveri sai toita ja sen kautta ma sain toita sielta. Nyt oon ainoo reppureissaaja meista joka on siella toissa jokapaivaisesti. Teen raksahommia, oon ns. handyman...tai handychick niinkun pomo mua kutsuu :D Ma rakastan mun tyota, oon onnellinen siita ja pomo viela kahden paivan jalkeen tarjos vakkaripaikkaa ja omaa pakua tyokaluineen! Houkutteleva tarjous kertakaikkiaan...oonkohan ihan tyhma kun pohdin tosissaan etta ottaisko vaiko eiko ottais? Sydneyn kanssa meilla on hieman hankaluuksia tutustua toisiimme, ei meista taida mitaan parhaita kamuja kylla tulla...ja reissaaminenkin on vahan niinkun alkuvaiheissa viela  :confuse noh kattellaan ja ihmetellaan...mietintamyssy hautoo.

Tassa muutama googletus teille tyonhakijat...jos vaikka jollekkin ois jotain apua naista.

Command Recruitment Group
HAYS
Showcallcrewing (tarvitaan oma ABN number www.ato.gov.au, ilmainen hankkia, tuntipalkka jotain 20$luokkaa)
Laboursolutions
Greenstaff labourhire
Casual recruitment agency (kyllakin maininta sivuilla etteivat rekrytoi uusia)
taw.com.au
Express Personnel
Australia Personnel
ReadyWorkForce
Manpower Casual Labourers
Action Workforce
constructionsite.com.au
jseeker.com.au
careerone.com.au

Mulla kavi omituisesti/tyhmasti ensimmaisen 'tyopaikan' kanssa...Loysin careerone kautta tyopaikan ruoanpakkaajana ja hain sita, kutsu kavi tyonvalitystoimiston haastikseen. Haastattelu oli hauska, vahan niinkun IQ testi :D Anyway, ne tykkas ja sano etta se firma on tosi kiireinen ja he soittaa mulle heti kun ne sielta firmasta soittaa tarvitsevansa apua. Tyo oli on call, mutta maininta oli etta ois 5 ov viikossa 20.11$ tunti. No ma olin onnellinen ja ootin soittoa kun kuuta nousevaa...ei se kuu vaan kuitenkaan noussu. Ootin viikon hyvauskosena ja sit totesin ettei ne taidakaan soittaa. Tyonhaku alko alusta >:( No sitten kun muutin Manlyyn, seisoskelin liikennevaloissakun sain viestin etta soita tahan numeroon tyonvalitystoimistoon koskien tamaniltaista tyota siella ja siella. No olin tietysti innoissani etta vihdoinkin! Mutta meteli kadulla oli kova ja kova oli vessahatakin, joten juoksin vessaan ja sen jalkeen soitin niille eli n. 5 minuuttia viestin jalkeen. Se pirun pissahata maksoi mulle sen illan tyon :pepsodent Ne sanoi etta soitin liian yohaan, etta antoivat tyon jo toiselle. Ma olin ihan ihmeissani etta mitah? Nain se sitten vissiin toimii taalla etta nopeimmat syo hitaat, ela ja hengita kannykkaasi! Noh kuitennii sain taman nykyisen paikkani ja saman paivana kun aloitin taman, niin soitettiin siita ruoanpakkaus tyosta etta ois kaheksi paivaa hommia. Kieltaydyin kohteliaasti ja selitin etta sain hetkeksi muita toita ja naikkonen loi luurin korvaan...oletan etteivat soita mulle enaa :D eli sita varsinaista pakkaushommasta soittoo sain odotella aika tovin.

Tamanhetkisesta majapaikasta viela, Rooftop Lodge...taitaa olla mainos TNT lehdessakin. Monet, siis todella monet ovat haukkuneet Sydney Terrase paikkaa (sama omistaja kun taallakin) mutta ma olen kovaa viihtyny taalla. Neljan hengen huoneet, ilmanen netti, telkkari pyykinpesu yms yms ja sita halvemmat viikkovuokrat mita kauemmin asut taalla...eli paljon on pitka aikaisasukkaita. Terrasella vissin pitaa maksaa kk etukateen ja vuokra vakio, taalla taas saa vaikka yheksi yoksi petin ittelleen. Paikka on Glebessa, kiva paikka vaikkakin kuulemma shit mesta paasta mihinkaan suuntaan bussilla menematta ensin keskustaanpain...mut eiks se nyt taida olla niin ihan sama missa asut 8)

p.s. joku tuossa jossain viestiketjussa jutteli tyokengista, niista turvakengista. Itse ostin omani Perthista ja myyja sanoi etta pista kuitti talteen niin saat summan takasin veronpalautuksissa ;)

lissu

josko taa spitkast aikaa paivittais tatakin osiota :)

Sydneyssa viihdyin semmoiset 3 ja puoli kuukautta. Taytyy sanoa etta siina on kaupunki johon helposti jamahtaa...ma ainakin loppujen lopuksi tykkasin siita Balmainin hostellista etta vahan oli jopa haikeeta lahtee sielta vaikken Sydneysta niin tykannykkaan. Semmosta taa reissaaminen loppujen lopuksi on...tutustut kivoihin ihmisiin, saat kamuja ja ystavystys, mutta jossain vaiheesa jonkun on jatkettava matkaa.

Ma meinasin jamahtaa ihan pitemmaksikin aikaa Sydneyhin, mutta suomalainen kaveri ilmotti etta on reissaamassa itarannikkoa ja mainitsi Fraser islandin ja se sopikin sopivasti mun aikatauluun ja varasin pikapikaa lennon Hervey Bayhin ja kolmen paivan reissun Fraserille Cool Dingo tourille. Suosittelen!!! Meilla on tosi mukava opas joka kerto kaikenmaailman tarinoita luonnosta, historiasta, elaimista, muista reissuista, muista matkailijoista, kaikenlaisista kommelluksista jne jne. Pakettiin kuului majotus ja ruuat ja kaikki on hienoo ja hyvaa :D Ilmatkin suosi kivasti ja oli mukavan lamminta...Fraser Islandille voi menna myos Self Drive tourillakin, mutta mua ei henk'kohtasetsi se oikeen kiinnostanut, kun ei tienny minkalaista posrukkaa se muu autollinen on ja siita on kuullu vahan kaikenlaista negatiivista juttuakin. Suosittu se on, paljon porukkaa niilla ajeli, etten kiella etteiko kantsis kokeilla:) Mutta siina tulee meidan oppaan mukaan 9 eri 'hidden cost', vai oliko se 7...anyway. voipi olla mainoskikkakin Cool Dingon puolesta, mutta niita selfdriveja mainostetaan aika halpana, mutta sitten pitaa maksaa veila erikseen ruuat, juomat, puistomaksut, leirintamaksut, bensat ja mita kaikkee...ja jonkun reissaajan luottokortille laitetaan takuusumma vai miks sita nyt sanotaan...etta jos auto mallataan , niin se otetaan sitten sun kortilta pois. En tarkkaan tiia miten toi menee, etta jos joku on silla reissulla ollut niin valaiskaa ja kehukaa ihmeessa :) Siella oli kuulemma muutama viikko ennen meidan reissua kaks reppureissaajaa menettanyt henkensa tuolla selfdrive tourilla. Olivat vaistaneet aaltoa kun olivat rannalla ajaneet, auto mennyt ympari, kaksi kuolonuhria ja muutama paatyi sairaalaan :(

Mutta kaikenkaikkiaan suosittelen kovasti Fraser Islandia, aivan upea paikka! ja mun puolesta tosiaan pisteet Cool Dingolle :)

Fraser Islandilta suuntasin Brisbaneen kahdeksi yoksi. Ois pitanyt aiksemmin paivittaa tatakin kun en muista yhtaan missa hostellissa olin. Oli vaan pinkki mainos, sen muistan:) Ei paha paikka, olin siella tosiaan vaan kaks paivaa ja senkin ajan suurimmaksi osaksi sisalla kun ulkona satoi lahes koko ajan. Sen verran sade lakkasi etta paasin tutustumaan kaupunkiin ja kaunis paikka, ma tykkasin. Sinne pitaa suunnata viela paremmalla ajalla ja lampimimmilla ilmoilla. Sen vertaa pitaa mainostaa etta matkustin bussilla Brisbanesta Byron Bayhin, siis semmoisella minibussilla. Taaskaan en muista mika firma oli, mutta mainoksia loytyy ainakin linkkariaseman infopisteesta ja siksi mainostan kun oli halvempi kuin greyhound. OIsko olu ihan niin yksinkertainen kuin brisbanetobyronbay.com??? ja oli viela nopeampikin kuin greyhound ja pysahtyy Tigerairwaysin lentokentallekin.

Itarannikon tutkiminen jai vahan pimentoon siina mielessa kun koko ajan satoi. Byron Bayssa majoituin Artfactory hostellissa ja se oli kylla hauska paikka, suosittelen. Naureskelin kun ne ohjas mut mun huoneeseen ja se olikin kota...mutta oli ihan hirveen hienoo nukkua siella. Yhtena paivana satoi niin kaatamalla ettei ollut mitaan asiaa ulos. Tulipahan katsottua kaikki leffat mita koneelta loytyi :) Toisen apaivana sade lakkas taas hetkeksi etta uskaltautui rannalle katsomaan aaltoja ja sen itaisimman kohdankin nain eli majakan. ei huvittanut vaan siina myrskyssa lahtea sinne kavelemaan...Vahan tuntui hukkareissulta koko juttu, mutta eihan sita voi aina sateelta valttya. Toisella kerralla sitten parempi tuuri:)

Idasta palasin Perthiin ihan pariksi paivaksi. Oli kylla kiva palata sinne, tuntui heti kodilta...hymyilytti :) Perthin lentokentalta muuten menee bussi muutamalla dollarillla keskustaan eli ellette yolla matkaa niin saastatte siina taksirahat :)

Perthista treffasin kaverin ja lahdettiin matkaaman urhealla Ford Falconilla kohti pohjoista. Ensimmainen roadtrip alkoi! Koroteltiin se loppujen lopuksi aika nopeesti Darwiniin, kahdessa ja puolessa viikossa. Autossa tuli nukuttua ties missa, yon harissakun paadyttiin johonkin pikkukylaan niin sielta vana piti loytya joku syrjainen paikka parkkeerata auto ja ankea taakse nukkumaan. Aamulla sitten auringon valjetessa ihmetella etta mihinkas sita tulikaan parkkeerattua auto. Perhista ostettiin kaikki camping kamat, kahelle hengelle uutena ne saa siina 250$ paikkeilla. teltta, patja, tuolit, poyta, retkikeitin, bensakanisteri jne. K-martista taidettiin ostaa lahes kaikki...

Ensimmainen pysahdys yon pimeydessa Cervantes. Johonkin luonnonpuiston liepeille loydettiin itsemme, myrskysi, satoi ja me vaan istuttiin ja naureskeltiin autossa etta hyvinpa alkoi tamakin reissu :) cervantesista Jurien bayn kautta takaisin paatielle ja sielta Geraltoniin. Siella majoituttiin yoksi leirinta-alueelle, ihan vaan suihkunkin takia. Seuraavaksi ei ajelttukaan pitkalle vaan pysahdyttiin yoksi KAlbarriin. Reissut ekat mageet maisemat. Kaikenlaista kalliomuodosteltaa ja jyrkanteita  ja muutenkin se pikkupaikka vaikutti ihan sympikselta. Ei kuitenkaan tekemista (ilman suuria rahavaroja) yhta paivaa enemmaksi. Siella majoituttiin rannan laheisyyteen, niinkuin muutama muukin reissaaja eika polliisit eika kukaan tullut hatyyttelemaan pois. Matkan varrella loytyi monia rantoja joissa oli ehdoton leiriytymiskielto.

Seuraavana paivana huristeltiin Monkey Miaan. En sitten tiennykkaan ettei Monkey Mia oo mikaan kyla tai kaupunki vaan ihan vaan turistikeskittyma eli hotellii, hostellii, ravintolaa ja delfiineit. Ajettiin sinne pimeella vana huomataksemme ettei taalla mitaan oo...kaannyttiin takasin ja mentiin Denhamiin jonnekin rannalle taas yoksi. Aamulla ajettiin takasin Monkey Miaan, kun ma halusin nahda niita delfiineja kun kerta sinne asti oltiin koukattu. Te jotka sinnepain ootte menossa niin menkaa heti aamulla kaheksalta kun ne avaa niin kerkeette nakemaan ekan delfiinien syoton. Me missattiin se ihan kymmenella minuutilla ja seuraavaa ootettiinkin sitten reilut pari tuntia. Paikka muuten vaikutti hienolta ja delfiinit oli sopoja. Delfiinien takia koukattiin tielta semmoset 500 kilsaa :)

Nain jalkikateen ajateltuna me kylla ajeltiin aika vauhtia paikasta toiseen. Monkey Miasta ajettiin suoraan Coral Bayhin. Sielta kannattaa varata leirinta alueelta majapaikka valmiiksi tai hostellista, me ei ainakana loydetty mitaan paikkaa mihin olisi voinut auton ilmaiseksi parkkeeta yoksi. Kaunis paikka muuten, siella viihdyttiin kolme yota...ihan vaan ladattiin akkuja kun todettiin etta reissataan liian vauhdilla:) Kaytiin snorklaamassa ja katsomassakaunista auringonlaskua. Pieni pieni paikka muuten. Niinkuin monet muutkin turistikeskittymat niin kaikki maksaa:) Snorklaaminen rantavesissa ilmaista mutta lahes kaikki muut reissut sitten oj olikin huomattavasti hintavampia...snorklausreissu valashaiden sekaan 360$... hui:D

Ajettiin myos Exmouthiin kun haluttiin menna sinne kansallispuistoon, mutta kavi huono tuuri silla se paikka oli taynna. Oli ollut jo viimeisen kuukauden...eli me reissaattiin kesakuussa sinne. Jos sinne haluaa menna niin soittakaa turistitoimistoon ajoissa ja kyselkaa mika on tilanne. Meita neuvottiin odottamana aamuuseitsemaan ja menemaan jonottamana puiston portille josko joku on sielta lahdossa pois niin me paastaisiin tilalle :) ei jaksettu niin kaytiin kaupasta hakees karkkia ja kokista ja lahdettiin ajelemaan...taas.

Oiskohan se ollu Exmouthista vaiko Port Hedlantista eteenpain niin niilla pitemmilla valimatkoilla on naita ilmaisia 24h pysahtymispaikkoja karavaanareille. Siella on vessat, muttei sahkoa eika suihkuja,. On vaan turvallisempia pysahtymispaikkoja kun mitkaan epamaaraiset tienvierustat. Ainakin Exmouthin turistitoimistolta sai semmosia karttoja joihin ne oli merkattu. Suosittelen!

Port Hedland oli epamiellyttava paikka.  Tehdaskaupunki.  Meidan oli pakko majoittua sinne yoksi, kun juuri sina paivana siella oli Broomeen johtavalla tiella sattunut bensa-aseman rajahdys joka sulki sen ainoan tien Broomeen. Kysyttiin yhden toisen besa-aseman pitajalta ett amissa on lahin ranta ja majoituttiin sinne. Ensimmainen pelottava tapahtuma kavi siella. Huomasin yht'akkia etta nyt tanne tulee joku autolla ja lujaa, varmaan paikallisia nuoria iltakruisailullaan. Ne katos hetkeksi johonkin ja ma jo kerkesin nukahtamaankin kunnes kaveri koputtaa selkaa ja kuiskaa etta nyt tossa mein auton viereen pysahty joku auto ja siella rayhataan jotain. En uskaltanu liikkua mihinkaan. Oltiin kumminkin raivattu kuskin paikka valmiiksi tavaroista, jos jotain sattuu niin paastaan vahan nopeemmin lahtemaan. Onneks ei kuitenkaan mitaan sattunu, ne vaan huuteli meille etta painukaa v...n meidan rannalta. hui...

Ennen Broomea oli tama eight mile beach, jota odotettiin kovasti. Mutta ei sinne paassy mein Falconilla, ois pitany olla neliveto. Siina se sit olikin...pettymys kun ei paasty sinne.

Broome on kanssa kaunis paikka. Loydettiin leirinta alue joka oli kuin hostelli. Reppureissaajia oli vaikka kuinka, meteli kova jne...semmosta normaalia hostellimeininkia:) halvempaa kun hostelli kuitenkin...vahan vaan kuuuma nukkua teltassa niissa helteissa :) Broomessa on kylla kaunis ranta...vietetiin siella vaan pari yota ja katseltiin kaupunki lapi. Rupes taas satamaan niin jatkettiin matkaa Kununurraan. Siina valissa taas yovyttiin yhdessa naista 24h paikoissa. Niissa majoittuaminen kylla saastaa rahaa ja jos suihkua kaipaat niin monella roadhousella ja bensa-asemalla oli suihku kaytettavissa muutamaalla dollarilla.

Kununurrassa nelja yota ihan vaan kivan leirinta alueen vuoksi. Saatiin telttapaikka ihan jarvenrannalta ja mikas siinaoli aamuisin herailla katsellessa laineitten liplatusta:) Uimaan ei uskaltanut menna kun oli krokotiilialuetta. Oisin valilla mielikuvitus vahan laukkas kun kuunteli kaikkia oitten aania ja kuvitteli jo etta nyt se kroko tuli sielta jarvesta ja murisee tossa mein teltan ulkopuolella...

Lansirannikolla saa kylla vietettya enemmankin aikaa kun reilut kaksi viikkoa. Ihan mita haluaa tehda ja missa majoittua jne. Mielellaan kuulisin muita halpoja majapaikka ideoita ja vinkkeja, silla ollaan taalta Darwinista lahdossa lokakuussa takaisin Perthiin. Jos meinaan jotain jai nakematta ja kokematta? 8)







-suppura-

Moikka Lissu!

Kiitos ihan sairaasti mahtavasta blokista! Sitä on ollut ilo lukea :D (luin sen kokonaan tänä iltana!)'
Olen saapumassa Sydneyyn varmaan tossa lokakuun toisella viikolla ja mietin että oliko sen kivan hostellin nimi Balmain? Missä olit siellä ja pidit eniten :) Vähän kyllä jänskättää sinne tulo! Mites puhelimista ei tainut olla mitään juttua, mikä liittymä kannattaa hankkia ja onko helppoa? Jos tulette takaisin Sidneyyn niin tulkaa viemään mut kaupunkikierrokselle :D
T.Suvi

hmclehto

Kun siella Darwinissa olette kavisin Litchfield National Parkin ja Kakadun myos vaikkakin Litchfield oli minusta parempi ainakin kuivana kautena?! Teilta myos jai Kimberleys alue tarkemmin koluamatta? Perthista ehdottamasti kavisin Swan ja Avon Valleyssa. Myoskin paikat esim. New Norcia ja Lancelin ovat kaymisen arvoisia. Sitten tietenkin koko etela rannikko Perthista alas pain on aivan mielettoman kaunista...

lissu

Tervetuloa Aussilaan Suppura :) Joo se mun hostellin nimi oli Balmain Backpacker. Ela sitten pelasty jos sinne meet, etta kun se ei oo mikaan kaunistus se paikka:) Naa on naita henk'koht juttuja etta mista kukin tykkaa ja kuka ei. Ma viihdyin hyvin, siella on paljon pitka aikais asukkaita ja monet tuntee toisensa ja paljon ystavallisempaa ja sosiaalisempaa porukkaa kun esim taalla darwinin hostellissa talla hetkella. Tiia sitten mista sekin johtuu...BB on pieni paikka, mutta kodikas ja hauska...ja se Balmainin/Rozellen asuinalue on mun mielest atosi kaunis. Kaikenlaisia pikkuputiikkeja jne. Se BB on siellapain ainoo hostelli ja  se kuulemma puretaan ens vuoden puolella kun sinne rakennetaan metroyhteys keskustasta ja paattivat pistaa aseman sit just siihen hostellin kohdalle:) en nyt muist amita kerroin siita, mutta siella on 10 helgen solut alakerrassa, muistaakseni eka viikko 105$ ja siita seuraavat 120$ viikko. Sit ylakerrass aon naita neljan hengen huoneita...oisko ne ist ollu 140$ vaiko jopa enamman...ma vaan majailin siella alhaalla isoissa soluissa kun ylakerta oli vahan semmosta bilemetelia taynna:) ja jos jaat sinne pitemmaksi aikaa niin kk vuokra oli 400$ alakerrassa ja piti maksaa etukateen. Kay kattoon, ei siina mitaan meneta, aina voi vaihtaa paikkaa jos ei tykkaa :D Jos sinne paadyt ja juttelet semmosen tyontekijan kanssa kuin Kristy, sano terkkuja Finilta :D

Sydneyssa en niin kauheesti Balmainin ulkopuolella kayny eli jamahdin sinne oikeen totaalisesti :)Kavin kylla elaintarhassa ja MAnlyssa ja Coogeella...on se Sydney ihan jees paikka. Ota vaan ihan rauhassa aikaa tutustua siihen paikkaan, se on aikamoinen city:)  ei kyllakaan niin suuri mita aluksi aattelin ja kuvittelin, mutta kaunis.

Puhelimen kanssa ei mitaan ihmeempia ongelmia ollu. Ma Otin Optus prepaidin. Sinne vaan pitaa soittaa ja aktivoida se simkortti. Ostan yleensa 50$ lla puheaikaa joka riittaa mainiosti kuukaudeksi, silla jopa soittelee sillon tallon ihan huoletta Suomeenkin. Kun ostaa puheaikaa 50$ niin saa ns. 300$ puheaikaa. josta 50$ on semmonen etta jos sulla on muita Optus kamuja niin silla 'rahalla' saat soitella niille...Taalla Aussilassa on kyllakin Telstralla paremmat kentat joka puolella eli jos meet tonne keskelle ei mitaan niin optus ei valtsisti toimi, Vodafone kuulemma viela huonommin. Muistan vaan jostain kuulleeni etta Telstran kanssa oli jotain onkelmii Suomen suuntaan etta Suomesta ei voinu pistaa viestia Telstran numeroon tai jotain sinnepain? Jos joku viisaampi vois valaista, kun asia on muakin vaivannu etta oliko siina nyt jotain vai ei? Toimiiko Telstran liittymat Suomen suuntaan ja toisinpain ihan moitteettomasti?

Kiitos hmclehto vinkeista. toi kakadu onkin kayny mielessa kun se kerta tossa lahella on. Oon toissa talla hetkella autovuokraamossa, niin mikas siina josko vuokrais nelivetoauton sielta ja kavis vahan kruisaileen:) Kimberley kavi meilla mielessa kun tanne tultiin, mutta alkoi jo Broomen jalkeen v...uttamaan se ettei ollu nelivetoo ja sen takia jai kaikki mageet paikat nakematta niin paatettiin vaan huristella suoraan tanne darwiniin. Pitaneekin kattoa tarkaan karttaa kun lahetaan alaspain ettei menna ihan samoja reitteja takasin...pitaa vaan silla aikataululla lahtee etta keritaan sadekauden alta pois:)

Darwinista sen vertaa viela etta pieni paikka on, ei paljoo tekemista...mutta kaunis kaupunki. Sanovat etta Darwin on paras paikka Aussilassa tyopaikkojen suhteen, mutta tieda sita sitten...ei se paikallinen sanomalehti nyt niin kauheasti niita tyopaikkoja tyrkyta. Mutta semmonen vinkki tosiaan etta suu auki ja small talkit kehiin, monet on saanu tyopaikan ihan vaan kamppisten ja kamujen kautta, aina joku tuntee jonkun jne jne. Silleen makin oon saanu naa kaks aikasempaa duunia:)

Taalla oon majoittunu semmoseen hostelliin kuin Frocshollow backpackers. Taitaa olla halvin koko Darwinissa ja silti Sydneyhin verrattuna kallis:) Ma majailen 8 hengen  dormissa ilmastoinnilla (joo toimii tosiaan) niin maksaa 25$ yo. Taa on ihan kiva paikka, vahan kotoisampi kun noi kaikki paakadun (mitchell st) hostellit. Taalla Melaleucas on isoin hostelli, Huoneet on vahan ankeita, kumipatjat ja kaikki...aika kolkko. Mutta kiva terassi, baari ja muutama uima-allas. Ihan keskustan tuntumassa. Siina vastapaat aon Chillis ja Youth shack, Molemmat vahan samaa rataa melaleucasin kanssa. Chillis on semmonen ettei saa vieda omia juomia eika menna ees kannissa tai lennat ulos:) aika erikoista ottaen huomioon etta kyseessa on reppureissaajien paikka...mutta siella on ollu jotain jarjestyshairioo lahiaikoina joten tiukat saannot on kehissa. Ja joku sano etta Dingo Moonin omistaja on perverssi, hairikoi kuulemma melkein kaikkia naispuolisia asukkeja ja tyontekijoita ja jos et 'anna' niin pistaa pihalle ilman refundia. Huhuja mutta en halua menna ottamana selvaa:) Tastakin Frockshollowsta on paskaa juttua liikkeella, mutta ma oon sita mielta etta ne jutut tulee niitten suusta jotka on taalta heitetty ulos. Ma oon asunu jo kk ja hyvin viihtyny.


Aku

Lainaus käyttäjältä: lissu - elokuu 31, 2009, 21:57Muistan vaan jostain kuulleeni etta Telstran kanssa oli jotain onkelmii Suomen suuntaan etta Suomesta ei voinu pistaa viestia Telstran numeroon tai jotain sinnepain? Jos joku viisaampi vois valaista, kun asia on muakin vaivannu etta oliko siina nyt jotain vai ei? Toimiiko Telstran liittymat Suomen suuntaan ja toisinpain ihan moitteettomasti?


Mulla ei ainekaan ole ollu mitään ongelmia kumpaakaan suuntaan Telstran kanssa. Aika harvoin sitä tosin tulee edes käytettyä.

MH

mms viesti ei mee telstralla suoraan, lähettäjälle menee linkki millä voi netistä katsoa kuvan telstran palvelusta.


Leokatti

Naapuri Perthissä oli ex-poliisi N. Territoriosta ja sitä mieltä, että minnekään teitten varsille EI kannata autoa parkkeerata yöksi niillä kulmin. Suositteli ajamaan aina seuraavaan kylään/kaupunkiin ja yöpymään sisätiloissa. Jutut oli sitä luokkaa, että meille varoitus meni kyllä ihan perille asti...
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

lissu

Viela majaillaan Darwinissa ja taalla on HIKI! Vissiin viela ei sais valittaa, kun taa ei oo kuulemma viela mitaan verrattuna siihen mita sadekausi ihan oikeasti tuo tullessaan...huoh, akkia alta pois! Taalta jatketaan...tai pikemminkin palataan sinne mista lahdettiin eli Perthiin lahdetaan huristelemaan 3.10 lauantai aamuna aikaisin. Jos joku kaipaa kyytia johonkin matkan varrelle, niin pistappa privaattia viestia. kylla mein autoon pari pienta pyllya varmasti mahtuu. Meilla on vahan semmmonen reissu edessa etta been there done that eli pitaa vaan toi auton ruhju saada ajettua sinne alaspain lanteen. Ei pahemmin jaada maisemia ihailemaan paitsi sillon kun yopaikka haetaan :D

Ihan asiaakin oli...vaikkakin ei niin matkablogi aiheista mutta pieni vinkki monelle reissaajalle. Mina nyt oon jattamassa loisteliaan urani autojen siivoojana taakseni ja siella paikassa haetaan nyt uutta populaa toihin. Vaikkakin tuo autojen siivous eli detailerina tyoskenteleminen ei ole mitaan ruudinkeksintaa, niin ei se tarkoita sita etta resume on vahan niinkuin sinnepain kursittu kasaan kun sita tyota haetaan. Nyt kun ollaan haettu reppureissajia sinne toihin, ihan asiallisella mainoksella ja huomautuksella etta PAIVITETTY resume please...niin on se kumma kun sinne tuodaan joko kasinkirjoitettuja, osoite jossain ihan muualla kun Darwinissa, puhelinnumerot vaarin, vaaralla kielella (ei siis ymmarrettavaa enkkua) tai sanotaan etta en lisanny sita ja sita ja oon tehny tatakin hommaa mutten lisanny sita jne jne. Pomo ei oo kylla ollu yhtaan happy asiasta...kieltamatta itsekin vahan asiaa olen paivitellyt. Pomo meinas etta p***le ei palkkaa kohta ketaan, meinas vaan etta jos ei kerta viitsi nahda vaivaa paivittaa resumeaan niin miten ne semmoset tyypit meinaa sitten viitsia tehda toitakaan. Ja sekin viela etta headoffice niita tietoja kaipaa ja ne sen hyvaksynnan tekee...Eli ala missaan nimessa koskaan ala-arvioi tyopaikkaa tai tyotehtavaasi, sinut voidaan palkata ihan vaan senkin perusteella etta resume on ymmarrettava, siististi jasennelty ja ajantasalla! Itsestaanselvyys monelle, mutta ei nakojaan kaikille.

Etta semmosia vaan ;)

lissu

piti oikeen omat kirjotukset lukea että missä mä oon viimeks ollu :D

Darwin on taaksejäänyttä elämää ja ja...nyt olen ollut täällä Corriginissa WA jo ties kuinka kauan taas. Täähän oli mun eka duunipaikka viimevuonna ja tulin tänne sitten tekemään toisenkin harvestin. Kumma juttu kun viime vuonna vannoin etten takasin tule, mutta täällä sitä vaan ollaan...paljon on asiat muuttunu ja tänä vuonna mulla oli paljon paljon kivempaa kun viime vuonna. Tänä vuonna kaikki oli tutumpaa, niin ihmiset kuin työtehtävätkin, ja enkkukin tulee paljon selvemmin suusta ulos näinä päivinä :D Viime vuonna oli kyllä vähän pihalla hukassa ja vaikka mitä, kun ei kukaan tahtonu tajuta täällä maalla sitä faktaa että äidinkieleni ei ole enklanti :)

Anyhow...mitäs varten mä nyt tänne kirjauduinkaan??? Tasmania!!!!!! Niinkun tuossa jossain toisessa ketjussa kyselin suosituksia Tassireissuun, niin käväsin sitten siellä ja valitsin sen underdownunder viemään mua saarta ympäri. Hemmottelin vähän itteeni ja varasin 8pv/7yötä reissun melkein kaikilla herkuilla...siihen sisälty aamiainen ja lounas ja majotukset. Tassila on kyllä hieno hieno hieno! Siellä on paljon koivupuita :D vähän ne piti mua hölmönä kun niitä osottelin bussin ikkunasta että hei kattokaa!!! puuhullu :)

Tasmaniassa on se hyvä puoli että jos omalla kyytillä haluat sen kiertää niin ei tartte nelivetoo tai mitään ihme vempaimia...ja aika useassa paikassa, siis rannalla tms on leiriytyminen sallittua. Siellä on useassa paikassa melkein jopa tungosta kun paikalliset tulee sinne vaunuineen lomailemaan. Ei niissä paikoissa nyt mitään fasilitiittejä oo, mutta pieni riuku ja merenranta löytyy :D

Tosiaan sillä kasin päivän reissulla tuli nähtyä koko saari...niin mä ainakin luulen ettei jääny kyllä montaakaan kivee kääntämättä. Ei ne kaikki päivät ny ollu silleen wau mageeta ihanaa, mutta oli löhöpäivii, biitsipäivii ja kiipeilypäivii...mä tykkäsin. Kohokohdat oli idässä Bay of Fire rannat joilla ois voinu viettää useemmankin tunnin kameran kanssa...tyrskyt ja myrskyt oli sen vertaa hurjat ettei uimaan uskaltanu mennä, mutta hienoi kuvei tuli. Lännessä taas se se...mikä se nyt oli...Cradle mountain. Se kiivettiin ylös jotain 1700 metrii tai semmosta...Eikä tartte investoida kiipeilyvälineisiin tai vaatteisiin...mä talsein siellä ihan reippaasti normitossut koivissa ja farkut jalassa:) Muilla tytsyillä oli ties mimmoset katmandu vermeet viimotteen päälle hankittuna...turhaa rahanmenoo jos ei muuten tartte sanon minä.

En kyllä muista paljookaan paikkojen nimiä missä käytiin...mä olin vaan tyytyväinen lomailija ja istua nökötin autossa ja kattelin hianoi maisemii :) mutta tuli nähtyä ihan luonnonvarasii pikkupingviineitä, auringoslaskun aikaan mentiin rannalle nököttämään ja oottelemaan kun ne tulee rannan pusikoihin yöpymään. söpöjä pikku vekkuleita...pistivät yhden sinne etulinjalle tarkastamaan että onko turvallista ja sitten jos oli niin muuta taapersi perässä ja suhina vaan kävi kun katosivat pusikoihin nukkumaan. Vinkkinä muille jotka näkee joskus yöaikaan pinguja että jos kuvei haluutte, niin ei saa käyttää salamaa kamerassa. Pinguilla ei ole silmäluomia joten salamavalo sokaisee ne ja sitten ne reppanat ei pysty saalistamaan ruokaa merellä ja kuolla kupsahtaa :(

Ainoa negatiivinen asia mun reissussa oli ei niin innostunut matkaopas...kävi vaan huono tuuri sen suhteen. Pistin sinne palautetta että jos opas on tehny jo liian kauan tätä hommaa eikä jaksa innostua mistään enää, niin eikös ois aika pistää vähän nuorta verta kehiin. Ne kuulemma käytti tätä kyseistä herraa vaan hätätapauksissa tuuraamaan heitin vakituista kalustoa...Mutta muussa mielessä kyllä suosittelen kyseistä järjestäjää. Se ei ole mikään bilehile reissu, riippuen tietty matkaseurasta...meillä oli vaan 6 tyttöä reissussa ikähaitarista 20-50. Kyllä siellä iltasin tuli välillä haettua muutama iltapalaolut, mutta päivisin oli vaan niin paljon ohjelmaa ettei ketään kiinnostanut hirveä biletys missään.

Se siitä...Balillakin tuli käytyä...ja Melbournessa :D Nyt täällä Corriginissa pähkäilemässä resumen kanssa...fiksu tyttö kun olen niin en sitten ollu tehny ainottakaan kopioo ulkosen kovelevyn tiedostoista ja sinne meni resumet, kuvat ja kaikki kun se päätti sanoa sopimuksensa irti...nice :( Perthiin sunnuntaina pähkäilemään minne sitten...erikoista kun ei oo sit minkäänasteisia suunnitelmia :D

Jouko

Lissu älä hukkaa sitä ulkoista kiintolevyäsi vielä sillä siitä voi olla hyvässä lykyssä rikki vain se USB kotelon sähköiset komponentit. Jos se levy vielä pyörii, kun pääset kotiin niin pyydä jotain "tosinörttiä"  ;) kattoon sitä ja siirtään se vaikka toiseen koteloon.

Niin ja saa niitä levyjäkin elvytettyä mutta siihen tarvii varaosiksi toisen samanlaisen kiintarin joka toimii. Jos siinä on meinaan jotain vaikeasti korvattavaa tietoa.

T: Jouko


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

J?rvine

wou. lissu tää sun "matkapäiväkirja" hässäkkä on aivan loistava ! Katoin töiden jälkeen onko täällä sivulla tapahtunut radikaaleja muutoksia, ja osuin näihin sun kirjotuksiin ja koukkuun jäin että oli luettava loppuun asti. :D Ja nyt taas on ihan uutta fiilistä lähtee palloileen ausseihin. Alkaa mennä sairaaks tää touhu, ei enään ole sellanen "vähän olis siistii lähtee" vaan se on muuttunut "pakko päästä lähteen ja äkkiä" fiilikseksi. :D suomesta sen verran terveisiä että täällä on kylmä, kuvottavaa.

lissu

Dodiin...

matka on jatkunut taas...ei niinkään kauas mut kuitenki. Oon asuskellut tuolla maalla jo suhteellisen kauan, tänä sadonkorjuuaikana jo nelisen kuukautta...vähn reilut. Jämähdin sinne sitten taas eli sinne Corriginiin. Aloitin siellä viime vuonna (again) lokakuun puolessa välissä, työsuhde jatkui tammikuun loppuun. Sen jälkeen lähdinkin sinne Tasmaniaan ja sieltä Balille lomamatkalle helmikuuksi...palasin takaisin Corriginiin mukamas asioita hoitamaan max viikoksi. Kappas kummaa vasta pari päivää sitten sain aikaiseksi lähdettyä sieltä  :D ensimmäinen viikko meni kavereitten sohvalla telkkaria kattoen, tavarat ja asiat edelleen ihan auki ja levällään. Käytiin siinä yhtenä päivänä sitten vielä (sen vertaa saivat mut irtautumaan sohvasta) vesihiihtämässä ja oli aivan mielettömän hauskaa. Koskaan en oo kokeillu mut kyl mä sit viidennellä yrittämällä kieli keskellä suuta ylös pääsin ja pikkasen matkaa eteenkinpäin. Täytyy sanoo että tuolla maalla on kyllä ihan hauskaa ja mukavaa porukkaa kun mut ottivat mukaan ja heille tuntu olevan reissun pääpointti että mulla on hauskaa ja olivat tyytyväisiä kun näkivät hymyn mun huulilla päivän päätteeksi...ja mä sain heidän naamalleen hymyn huulille tokasemalla että melkein taitoin niskani, vettä oli paikoissa missä sitä ei pitäis olla, persus on kipee ja lihakset hellänä...mut hauskaa oli  :D

Niin Corriginissa tilanne meni siihen että kävsin töiss toimistolla pyytämässä suosituskirjettä, aikomuksena mennä sen jälkeen varaamaan bussimatka Perthiin seuraavalle päivälle. Pomo siin kyseli että haetko töitä. Joo haenhan mä...ai että täältä vai??? No en...emmä tiiä...siinä hetken naureskeltiin ja pomo kysy jäisinkö siks viikkoo töihin tuuraamaan kun joku oli kadonnu lomalle ilmottamatta mitään. No mihinkäs mulla nyt sitten kiire valmiissa maailmassa :) sitten pyysivät seuraavaksikin viikoksi ja seuraavaksi...sit piti jo sanoo et ei ei, mä haluun lähtee jo jatkamaan matkaa. Mut oli kiva saada matkakassaa vähän plussan puolelle. Ja kerrankin oli hyvä (pakottava) syy lähteä kun kaveri Suomesta ilmotti että tulee mua tänne moikkaamaan. Nice, kaikki meni niinko pitikin...sopivasti  :D

Ostin sitten auton...ei pitäny enkä meinannu mut paikallislehdessä oli ilmotus pikkuautosta 700$. Käväsin sitä kattomassa ja kaveri tokas et osta tai hän ostaa, ni ostin sit. Kehuivat maasta taivaaseen niinkun aina autokauppoja tehdessä. Minä nyt en tie autoista hölkäsen pöläystä, mutta kiva sitä oli ajaa ja kaveri vakuutti että konepellin allakin kaikki näytti ihan jees. Pakoputkessa oli vähän reikii jotka se lupas korjata ja mä vähän maalailin puskureita että näyttää siistimmältä. Onnessani sitten ajelin sillä viimiset päivät töihin, siivoilin ja putsasin...mun silmäterä :D

Viimisenä päivänä sitten pakkasin kamani autooni ja lähdin onnellisena huristelemaan Perthiä päin...Niin kovaa kun kaikkitietävä kaverini lupasi ja vannoi että hyvä auto on ja älä murehdi että jättäis tien päälle...niiiiiiin noh...Ajoin reilut kolmisen tuntia, Perthin keskustassa kun just olin kääntymässä Wellington streetille, kuului vaan puff ja nice savupilvi tuprusi konepellin alta :D Siinä hetken hakkasin päätäni rattiin ja tietysti kun ensimmäisenä liikennevaloissa kaikenkansan pällisteltävänä, tuntui muilla olevan hauskaa minua ja autoani osoitellessa. Vaihtoehdot oli siinä punaisissa valoissa ootellessani että mitä nyt...hyvät vaihtoehdot :) huomasin suoraan edessäni raksatyömaan ja kurvasin sitten sinne. Autosta juoksujalkaa ulos, konepelti auki ja pari pään puristusta. Siinä oli raksamiehet työpäivänjälkeisellä kaljalla...ei kukaan hetkeensä jaksanut persettään tuolilta nostaa, mutta sitten kuului että vituttaako? Juu vähän vituttaa...Otatko kaljan? Juuh kiitos...apukaan ei olis pahitteeksi. Istuin siinä sitten heidän kanssaan pari tuntia ootellen että auto jäähtyy, turistiin ja tarjosivat pari kaljaakin siinä samalla. Kutsuivat jopa seuraavana päivänä BBQ:lle sinne raksalle :D Olisko noin mukavasti käyny jos Suomessa ois auto piiputtanu...oisko joku ollu noin ystävällinen? En harmikseni kerinny grillaileen kun seuraava päivä meni huoltamolla, mutta pitänee siellä käydä joku päivä vaikka viemässä sixpäkki ja kiittämässä...ja vaikka kyselemässä töitäkin :D Niin ja sekin piti vielä kertoa että päivä vaan parani...auton hajoominen ei loppujen lopuksi jaksanu vituttaa juuri ollenkaan, kun kerta oli niin mukavii heppuja auttelees. Mitä siinäkin oisin yksinäni osannu tehdä jos jossain muualla esim keskellä ei mitään ois hajonnu. Anyhow...piti kaveri hakee autolla kentältä mutta jostain kumman syystä piti turvautua taksiin...taksijonossa jutustelin jonkun businessmiehen kanssa joka oli sitten kanssa menossa kentälle...eikun samaan taksiin ja homma meni niin että hän maksoi koko matkan! Vähän se siinä kaljapäissään yritti vikitellä samalla kun puhui vaimolleen puhelimessa eli hyi hyi ja yök...mutta kieltäytyi ottamasta rahaa minulta vastaan niin ei siinä sitten turhaan jaksanut kättä vääntää. Mukava päätös hullunkuriselle päivälle...ja kaverikin vielä tuli kylään :D

Että näin...Viikonlopuksi Bunburyyn, onneksi kaverin työsuhdeautolla niin ei tartte sydän syrjällään katsella savuaako vaiko eikö :D Kahtellaan mitä se sitten tuo tullessaan!

lissu

Melkein vuosi kulunut siita kun viimeksi paivitin tatakin osiota...nain se aika menee kun on kivaa:)

Viime vuoden maaliskuun jalkeen tosiaan kun olin Cosmollani (autoni) ajellut Perthiin, sain suoraan menna korjaamolle korjauttamaan savuavan ongelman. Loysin Northbridgesta jonkinsortin mekaanikon jota hostellista suositeltiin...noooooh, mitapa mina autoista tiedan niin jatin sen sinne tutkittavaksi. Lupasi soittaa kustannusarvion ennenkun alkaa mitaan korjaamaan, mutta kun muutaman paivan paasta puhelin pirisi niin huh huh...mekaanikko yritteli ensin rauhoitella sanomalla etta muista etta se on vain rahaa...siina vaiheessa rupesin jo syomaan kynsiani etta niin, mutta kuinka paljon rahaa!!! Kyllahan se sen selitti silleen loogisesti etta kun kerta kaikki oli purettu auki kun yritettiin tutkia vikaa niin samalla sen nyt sitten korjaskin...ettei ensin pureta, sitten kasata korjaamatta, soiteta mulle lupaa ja sen jalkeen pureta taas, korjata ja kasata. No samapa tuo, tehty mika tehty...vaikkakin kun kavin Cosmon hakemassa, niin ukkeli tokaisi etta 'good luck with that'. Ei hirvean rohkaiseva kommentti ukolta jonka juuri 'korjasi' mun auton. Noh tahan paivaan asti se on toiminut ihan moitteettomasti etta Go Cosmo :)

Syy siihen miksei ole tullu pahemmin paivitettya tatakaan osiota...mina asetuin aloilleni :) Jain Perthiin, se on mun second home. Love it! Hommasin toita ja asustelin vuoron peraan joko hostellissa tai kavereitten nurkissa. Asustelin aika kauan NOrthbridgessa olevasa hostellissa nimelta One World Backpackers ja tykkasin kovasti. Ei sielta halvemmasta paasta mutta heilla on myos viikkovuokrat tarjolla ja porukkakin oli silla hetkella ihan mukavaa:) Paikka on pieni ja ihan 'kotoisa', ulkona ja sisalla isot ruokapoydat etta vakisinkin tutustuu muihin asustelijoihin. Se on vahan niinkuin pieni iso perhe:) Suosittelen...vaikkakin, niinkuin ennenkin olen maininnut etta hienoinkin hostelli voi olla ihan p**ka kokemus jos ihmiset siella on hairikoita ja arsytyksia...huonoin ja kamalin hostelli voi olla ihanin ja hauskin kokemus jos ihmiset siella taas on ihania:) Itse tuossa juuri laskeskelin etta Aussilassa olo aikanani olen majaillut 32 erissa hostellissa ja yhdesta olen lahtenyt pois kesken (maksetun) viikon...etta ei kovin huonosti ole kaynyt. Eika ne kaikki nyt niin unelmiakaan ole ollut, mutta asuttavia sen aikaa mita siella on tarvinnut olla.

Niin ja noista toitten hakemisesta...hain paljon raksahommia eli construction ja labouring hommia tyonvalitysfirmojen kautta. Kavin kylla parilla keskustan raksallakin suoraan kysymassa, mutta ohjasivat ottamaan yhteytta valitystoimistoihin. Valitysfirmat taas ei niin kamalasti tuntunut olevan kiinnostuneita meikalaisen tyopanoksesta :/ Soittelin aina hakemuksen lahettamisen jalkeen valitystoimistoihin kysellakseni etta missa mennaan. Eraalla suurella firmalla taas ei ollut hajuakaan minka paikan peraan soittelin...keskuksesta vastas joku naikkonen, mina esittelin itseni ja asiani etta kyselen eraan labouring homman peraan...osasin jo kuvitella keskustyton raapivan paataan ja isot kysymysmerkit mielessaan, silla hanella ei ollut hajuakaan mista puhuin. Ettako tytto voi soittaa labouring hommien peraan, etko siis tosiaankaan hae hospitality hommia??? Ei niilla menny jakeluun...Rupesin sitten katselemaan lehdista etta mita sielta loytyis. Loyty sitten yks homma eli paasin trade assistantiksi yhteen renovation companyyn...ei paha. Sain kylla toisenkin tyopaikan (loppujen lopuksi) yhdesta pienemmasta tyonvalitysfirmasta nimeltaan wood recruitment. Se ois ollu vaan parin kk homma ja kun sain paikan, niin se haastattelija varotti mua mun tulevasta pomosta etta on kuulemma aika hankala tapaus. Jos oot minuutinkin myohassa niin potkut tulee, jos ei naama vaan miellyta niin potkut tulee jne jne. Punniskelin noita kahta vaihtista ees taas ja paatin jaada sinne renovation companyyn kun lupaisvat pitemmaksi aikaa hommia, vaikkakin huonommalla palkalla. Mutta eipa sitten tartte taaaaaas hakee uutta paikkaa tai saatika pelata koko ajan tuli perseen alla etta milla tuulella pomo on tanaa, tuleeko potkut vaiko ei.  Vinkiksi niille jotka lukee/ettii lehdista hommia. Lauantain sanomalehdessa on paljon tyopaikka ilmoituksia ja sinne kannattaa soittaa HETI aamulla eika funtsia muutamaakaan tuntia...on meinaa paljon hakijoita ja paikat emnee samantien. Vaikka onkin hyva ominaisuus olla kohtelias ja ajatella asiaa niin etta ei viitti herattaa (ehka tulevaa) pomoa lauantaiaamuna ihan liian aikaisin, sen tekee joku muu...ja se pomohan se ilmotuksen on itte lehteen laittanu etta tietaa mihin aikaan puheluita voi tulla. Vinkki nro 2. Lauantain lehden saa Perthissa jo perjantai iltana joiltakin huoltoasemilta...muistaakseni ilta 9 jalkeen ;)

Noh loppujen lopuksi mun elama viisumin loppuun asti kului tyonteon merkeissa ja vaan hengailusta...eli ei elamaa kummempaa. Kavaisin Cairnsissakin muutaman viikon lomalla ja en kauheasti tykannyt. Itarannikko ei oo koskaan ollu mulle kovin suotuisa, ilmojen suhteen ainakaan. Melkein aina satanut kun siellapain oon kylaillyt. Cairnissa nyt ei niin kauheasti satanut mutta tietenkin niina paivina kun ajattelin etta jotain reissuja vois tehda ymparistoon. Nyt en kuollaksenikaan muista etta mika paikka se yks oli jossa kavin parin paiva reissulla, siis yks yo yovyttiin jossain keskella ei mitaan. Reissuun sisaltyi kavelyita metsissa, vesiputouksia, pyorailya ja kanoottiajeluita...vesinokkaelainten bongailua jne jne. Suosittelen kylla!!! Huono suositella kun ei muista jarjestajan nimea, mutta kylla te sen sielta matkatoimistoista kylla tajuatte etta mita tarkoitan. Jos joku muistaa legendaarisen ysikytluvun popparin Peter Andren ja hanen Mysterious Girl musavideon...Kaytiin siella vesiputouksella uimassa jossa se video oli kuvattu...ja taytyy myontaa vaikka olen jo tahan mennessa pari kuustoista vesiputousta nahnyt, niin tama oli yksi hienoimmista:) Helvetin kylmaa vetta ja oli kuulemma vesi lampimimmillaan silla hetkella!!!

Kavaisin siella myos jossain pohjosessa sademetsissa muutaman paivan reissulla ja voi luoja kun oli tylsaa!!! Tarttis varmaan kartasta kattoo etta muistais paikkojen nimet. Cape Tribulation sanoo google maps eli siella vietin pari yota ja huoh...oli oikeen urakka etta sain aikani kulumaan. Siella ei ole juurikaan yhtaan mitaan. Majapaikka oli hieno, mutta ilmat taas vaihteeksi malsat. Majapaikka rannan lahella etta oishan ollu hieno siella makoilla ja kayda vaika uimassa (oiskohan uskaltanu), mutta pilvisella saalla makoilin vaan huoneessa ja kuuntelin mussiikkia, kun ei siella telkkua tai nettiakaan ollu. Puolen tunnin kavelymatka lahimpaan kauppaan, muuten joutu syomaan (kalliilla) majapaikan ravintelissa. Not nice... Mutta sen vertaa satsasin reissurahojani etta kavin tekemassa Jungle Surfingin eli jollain ihmeen vaijereitten varassa heilutaan puusta toiseen. Ihan ok, mutta mainostivat puolen paivan aktiviteetiksi mutta taisi kyyteineen sun muineen kestaa kokonaiset kaksi tuntia. Noh tapa sekin tappaa aikaa, mutta en suositteli...toisaalta yks suomalainen kaveri vietti siella paikassa kuukauden housekeeping hommissa ja tykkas kovasti. Kukin tyylillaan :)

Port Douglasissa kavasin kanssa paluumatkalla viettamassa pari yota ja siella kanssa satoi...mika ihmeen tuuri mullakin on noitten itarannikon ilmojen suhteen!!! Ehka siksi Perth onkin mun lempparipaikka:) Siella on aina aurinkoista ja kivaa ;) Port Douglas on muuten kauniin nakoinen paikka, jos vaan ilmat ois suosinu...sellanen pikku kyla. Kuulemma sielta kannattaa tehda naita Great Berrier reef sukellus reissuja, on kuulemma natimpaa kun Cairnsin puolelta tehdyt reissut. Sen meinaan ma tein, kavin muutamalla sukelluksella Cairnista. Pettymys sekin. EHka sille paivalle oli osunut vaan ei niin loistokkaat kohdat. Tai sitten mulla oli liian korkeat odotukset...osotin vahan etta kun veden alle paasee niin sita korallia ja elamaa olisi silmankantamattomiin joka puolella ja vois vaan sanoo etta WAU WAU WAU! Ei ihan niin menny...muutama pinaakkeli sukellettiin ympari ja otettiin kuvei Nemoista ja yhen haikalankin bongasin...hyva etten jaany sen suuhun, kun ajatuksissani kuvailin vaan ylosalaisin omalla kamerallani...huomasin yhtakkia miks kaikki muuta on vaan paikallaan ja tollaa yhteen kohtaan. Haikalahan se siina jollotteli...ja lahti uimaan mua kohti!!!Meitsi jahmetty ja onneks se vaan loppujen lopuksi kiersi mut kauaa. Mut sain kuvan siita et jees :)

Cairnsin hostelleista en juurikaan osaa sanoa juuta eika jaata. Siellahan niita riittaa ja bilepaikkahan se on niin hostellit sen mukaisia. En muista missa siella majailin, mutta muutamassa erissa paikassa kuitenkin...ihan ok peruspaikkoja, ei hyvaa eika pahaa sanottavaa, mutta en itte menis sinnepian kylla toisten. Hostellit oli aikalailla niita keskustan hostelleja, kuulin etta ne jotka on vahan kauempana on vahan pienempia ja kivempia...muttei lomalla jaksanu kavella :) Jos oisin pitemmaksi aikaa sinne jaany niin oisin tehny vahan enemman tutkimusta sen asian suhteen...Eli jos tykkaat bilettaa, Cairns on sun paikka :XXXX

Mun Wh viisumiloppu syyskuun lopussa eli siis 2 vuotta on menny tosta vaan!!! En halunnu viela jattaa hyvasteja, joten suuntasin Balille viisumireissulle ja palasin takasin. Varasin siihen reissuun 6 paivaa ihan varmuudeksi, jos vaikka sen turistiviisumin saaminen kestaisikin...mutta hemmetti ei kestany, hain lauantaina ja sain lauantaina. Hain 3 kk viisumia ja sain 12 kk viisumin! Vaikkakin juttu on, etta saan olla kerrallaan maassa vaan sen 3 kk kerralla ja sit pitaa haippasta maasta hetkeksi ja tulla takasin jos haluaa.

Jos joku nyt nain haluaa tehda kun mina, etta pikapikaa kahden vuoden jalkeen haluaa takaisin turistiviisumilla Aussilaan...niin varautukaa immigrationin kuulusteluihin! MIna jouduin:) Vahan niinkun draamasarjassa ois ollu...kun paasin Aussilan kamaralle, passinrakastuksessa kyseltiin ootko ollu taalla ennen, joo kaks vuotta. Koska lahdit? hmmm viime perjantaina? Eli siis 6 paivaa sitten? Joo..??? Sitten tati jo heilutteli kasiaan, napsutteli sormiaan ja huusi immigrationia paikalle :) Ihan kun ranskalaisessa ravintolassa ois ollu, sen verran dramaattista ja tylya touhua oli :) Noh siina ne kyseli ensinnakin lentolippua pois maasta, Rahavaroja eli piti nayttaa tiliotteet ja kyselivat kovasti suunnitelmia etta mita meinaan siella tehha...muistakaa etta teilla pitaa olla tarina valmiina, semmoset mietiskelyhetket tai en tiia vastaukset ei hirveesti vakuuta virkailijoita etta oot 'oikeesti' lomalla etka meinaa tehha pimeita toita. Kaikki ne kirjottaa sinne tietoihinsa ylos seuraavaa kertaa varten :)

Ei tassa muuta. Mun aika Aussilassa on ohi, ihanat kaks ja risat vuotta <3 Kavaisin Suomessa 'lomalla' jouluna ja nyt olen jatkanut matkaa tanne naapurimaahan eli Uuteen Seelantiin :) Jos joku haluaa tietoja tasta maasta niin lahettakaa privaattia viestia, tama foorumi kun on vaan Aussilaa varteen you know :) En oo taalla viela kauaa ollu, mutta yritan tietysti auttaa ja vastailla parhaani mukaan jos jollain on murheita :)