Tervehdys!
Tämän vuoden heinäkuussa laitoin 189 viisumin hakuun ja loka-tammikuussa pitäisi saada toivottavasti myöntävä vastaus.
Otsikossa yritin jo tiivistää asiani eli mistähän löytyisi insinöörille sopiva Australialainen resume malliksi? Omani on tällä hetkellä suppeahko 2-sivuinen joka on yritetty kirjoittaa sekä hakukoneen että ihmisen luettavaksi. Pomsinoz foorumilla on joskus ollut hyvä template mutta en sitä nyt enää osannut löytää.
Kaikki linkit ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan.
Terve!
Mites kävi, saitko viisumin? Kyselen mielenkiinnosta, sillä olen itse pitkään harkinnut Australiaan muuttoa. Itsellä tutkinto insinööritieteistä ja kohtuullisesti työkokemusta, jolla voisi tuo 189 visa onnistuakin. Noissa käsittelykustannukset ovat aika kovat, eli kun pistän hakemuksen itselle ja vaimolle & lapselle menemään, niin siinä on nopeasti 6000AUD selällään. Onko niin että käsittelymaksu peritään kokonaisuudessaan, vaikka viisumia ei hyväksyttäisikään, vai miten maksu peritään?
Terve! Sain viisumin marraskuussa ja olen nyt viidettä päivää Australiassa työttömänä työnhakijana. Käsittelykustannuksethan on kovat, mutta niinkuin Silppu jo mainitsi, kustannukset tulevat vaiheittain ja jos Engineers Australian Skills Assesmentissa tulee jo stoppi, niin kustannukset jäävät n. tonniin.
Marssijärjestys oli kutakuinkin tämä:
1. IELTS EUR 200
2. CDR (Engineers Australia skills assessment), AUD 1000
3. EOI (expression of interest, kun engineers Australia on tunnustanut koulutuksesi ja kokemuksesi)
4. Health + police certificate EUR 400
5. VISA application (kun EOI on johtanut siihen että sinut on kutsuttu anomaan viisumia) AUD 3500
6. Myönteinen päätös
7. Lennot Ausseihin 500+ EUR
8. Muuttokuorma Ausseihin 2000+ EUR
9. Käteistä juoksevia kuluja varten ennenkuin töitä löytyy 1000...2000AUD/kk
Kyllähän tässä aika hyvä kasa rahaa tulee poltettua, mutta ajattelen asiaa niin että mitä muuta sillä rahalla olisi saanut. Käytetyn auton? Lentolippuja aurinkoon? Huonoja osakesijoituksia?
Jos Australia mietityttää niin rohkeasti viisumihakemus sisään. 189:n saatuaan on maahan tultava 6kk sisään, mutta ymmärtääkseni tämän ensikäynnin ei tarvitse olla virallinen muutto vaan toimii enemmänkin viisumin aktivointina. Sittenhän voi viisumin haltijana töitä hakea kotisuomesta käsin.