Pikavisiitti aussilaan

Aloittaja Aussilaan, maaliskuu 25, 2013, 20:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aussilaan

Moi!

Oon lähdössä extempore matkalle australiaan. Ens viikon maanantaille hommaan lennon ja sitte ois tarkotus 18.4 lähteä koti matkalle jo. Eli 17 päivää (joista 15 kokonaisia) olisin aussilassa.

Mitkä on must juttuja tossa ajassa? Kamalasti ei ehdi mutta mitä enemmän sen parempi. Olin ajatellu viikko sydneyssä ja viikko Brisbanessa.

Rokotukset on jo muutenki kunnossa, matkavakuutus on jatkuvasti voimassa oleva ja viisumin saan lentolippujen tilauksen yhteydessä. Mitä muuta asioita pitää vielä hoitaa?

meikalainen

hei aattelin vastailla sulle nain ihan privaatisti... Brisbanessa asuneena, ja Sydneyssa monesti kayneena- haluisin antaa vinkkeja.Minusta kannattaa keskittya muuhunkin kuin city-elamaan silla aivan mahtavia  paikkoja on molemmissa, mutta paljon nahtavaa keskustan ulkopuolella- ja niihin pitaa usein varata ajoissa paikka, tai ainakin tietaa minne haluaa ajoissa suunnistaa. Sydeyn lahistolla ykkoskohde ehdottomasti on : BLUE MOUNTAINS- paivareissu esim sinne huippu nakymia ja luontoa. Ja SYdneyn ranta ja Bondain alue on kaunista. Sitten vaan Cruisailet siina Sydney harbour- alueella. Sitten Brisbanesta sen verran, etta keskustan nakee paivassa - mutta sitten on huippu alueita Brisbanen ulkopuolelle, Goldcoast on paivareissun arvoinen, samaten Sunshine coast - ranta paikkoja . Ihanaa vuoristoa on myos Sunshine hinterland alueella, ihania pikku kylia kuten Maleny- ja siis aivan uskomattomia vuoria ja maisemia. mutta itse Brisbanesta suosittelisin sita keskustaa ja joen rantaa- jossa voi ottaa myos sellaisen citycat cruisen, ja sitten se MOUNT KOO-THA  vuori josta nakyy koko keskusta vuorelta. Tietysti riippuu sinun kiinnostuksista, joten jos haluat tasmentaa kiinnostuksen kohteita niin voisin auttaa enemmankin.  Myos shoppailuun liittyen ehdottomasti Sydney ja niitten factory outletit on huippuja, hieman myos keskustan ulkopuolella mutta niihin paasee yleensa busseilla helposti. Yo-elama on Brisbanessa keskittynyt Fortitude valley alueelle...keskustat on usein hiljaisia 19 jalkeen- monesti happeningit on lahioissa, ja pikku alueilla kaupungin ulkopuolella. Ihanaa aluetta myos jossa erikois liikkeita...ja kivoja kahviloita/baareja PADDINGTON Brisbanessa, kivaa kavelya ja nakee keskustan sielta myos- Ja sitten southbank on kivaa myos joen rantaa, ja siella on ulkoilma uimaallas- kaikille ilmainen. Brisbanessa on helppo ja kiva kavella, kaikki on suht lahella.... SYdneyssa on kiva ottaa kuitenkin monorail tai sitten ne lautat eri paikkoihin. tuo on kuitenkin niin lyhyt aika, etta vaikee kuvitella mita haluat tehda ja mista tykkaat. mutta oletko ajatellut vuokrata autoa, se on tietysti helpompaa jos haluaa nahda ymparistoa Brisbanessa esim. vuoria ja vesiputouksia, sun muuta.... rantaa. mutta hei ihanaa reissua ja kerro miten voin viela auttaa :) enemman, toivottavasti jotain apua edes.  tsemppia matkaan :) kallista taalla on !!!! varaudu siis

Aussilaan

Kiiitos paljon vastauksesta!

Nii, eli oisin tosiaan voinu kertoa vähä tarkemmin itsestäni ja mitä haluaisin tehdä/nähdä :D

Eli siis luontoa tottakai, vesiputouksia, vuoristoa jne. Sitte haluisin tottakai nähä kenguruita ja koalia jnejne. Kaikkea mitä ei suomessa näe. Brisbanessa tarkotus olis siis keskittyä lähinnä luontoon. Ja tottakai tutustua myös siihen keskustaan mutta ei sen tarkemmin. Yö-elämä ei muo niin kamalasti kiinnosta, mutta kyllä sitä saattaa pari kertaa kävästä jos hyvä porukka löytyy. Autoa en uskalla vuokrata, joten pakko tutustua Brisbanen ympäristöön järjestetyillä reissuilla tai julkisilla. Toisaalta ois ihana nähdä se riutta mutta tehdäänkö Brisbanesta matkoja sinne? Muutenki rakastan merta ja jonkun retken vois tehdä jollain laivalla jos sellasia näkemisen arvioisia retkiä Brisbanesta lähtee. Lisäks mietin jos Brisbanesta (tai sydneystä, tai lähistöltä) vois hypätä laskuvarjo hypyn. Se kiinnostais kovasti... Jos ei sitä niin sitten benji ehkäpä.

Sydneystä kiinnostaa tottakai kovasti kaupunki ittessään ja perus turistinähtävyydet. Blue Mountains kuulostaa tosi ihanalta joten sen ainakin kokeilen! Jos aika ja jaksaminen riittää ni voi olla, tekisin sen retken sinne Harbour Bridgen huipulle mutta se ei oo lista ykkönen koska aikaa on niin vähän. Joku auringonlasku/ilta risteily sitä Sydney harbour-alueella ois ihan tosi ihana kans.

Mutta tarkotus ois siis pitää aika aktiivi loma, koska aikaa on niin vähän ni haluan saada kaiken irti. Toki muutaman päivän aijon vaan löhötä rannalla ja rentoutua jos sää sallii, tähän vissiin se Gold Coast olis siis hyvä? :)

Jos majotun 5-6 päivän ajaksi ihan Brisbanen keskustaan niin pääseekö siitä helposti tutustumaan myös keskustan ulkopuolisille luontoalueille? Vai kannattaako varata hostelli kauempaa? Suosituksia?

Kiiiitos paljon! :)

hanskie

Nimimerkki Aussilaan kirjoittaa, etta aikoo viettaa 15 paivan loman taalla ja nahda ja kokea paljon. Muutama tosiasia on ennen sita kuitenkin hyva ottaa huomioon.  1. Tulolennon jalkeen menee ainakin 1 vurokausi, kun olet selvinnyt aikaeron aiheuttamasta jetlaakista ja tajuat taas missa mennaan. 2. Huhtikuu on syksykuukausi. Eli mitaan takuita ilmojen kasaisyydesta ei ole Sydneyn ja Brisbanen alueella. 3.Liikkuminen yleisilla kulkuneuvoilla. Sydney-Brisbane 11 tuntia busilla, 16 tuntia junalla. Jos matkustat yolla, niin tulee nukutuksi huonosti bussissa ja vaatii seuraavan paivan lepoa. 4. Ehdoton valttamattomyys esim. liikkua Sydneyssa on oma kulkuneuvo. Muista etta kaikki valimatkat taalla ovat suomalaisen mittakaavan mukaan pitkia. Esin. Sydeyn keskusta - Blue Mountains on busilla 3-4 tuntia. (Tampere-Helsinki) Valoisia tunteja taalla 0700-1800 eli 11. 5. En tieda millaisella budjetilla matkustat, mutta pitaisin tarkeana etta etukateen hankit tukipisteen kummastakin paikasta Sydney ja Brisbane. Hotelli, motelli tms........ Ja toiseksi valmiiksi buukattun paivaohjelma. Auringonottoa Bondailla huhtikuussa tarkoittaa suomeksi auringonottoa Porin yyterissa lokakuussa. 6. Voimakkaasti  suosittelen, etta ota ihan iisisti ja rauhallisesti niin lomastasi tulee loma eika kilpajuoksua paikasta toiseen.

:XXXX
Hannu

Aussilaan

Tiedän kyllä, että etäisyydet ovat pitkiä ja sää epävarma. Tarkotus ei olekkaan lähteä mihinkään rantalomalle, mutta kyllä olen kuullut että siellä saattaisi olla myös todella nättejäkin päiviä välissä. Eli jos oikein nätti päivä sattuu niin kyllä sitten rannalle lähden. Jos ei rantakelejä ole, ei se minun matkaani pilaa. Toki kaikki vuorimaisemat jne. olisivat varmasti näyttävämpiä nätillä säällä kun sateella mutta mielummin sade kun ei matkaa ollenkaan. Minulle tämä on valitettavasti ainoa hetki kun pääsen pitkään aikaan lähtemään edes näin pitkälle matkalle joten päätin toteuttaa unelmani ja tulla Australiaan. Oli sää sitten mitä tahansa niin kyllä se Suomessa olon voittaa.

Omaa kulkuneuvoja en todellakaan uskalla hommata. Enkä ole edes varma saako autoa vuokrata kun on alle 21-vuotias. Jokatapauksessa, kyllä monet muutkin reppureissaajat ovat selvinneet reissusta ilman autoa. Helsingissä ajaminenkin aiheuttaa minulle sydämmen tykytyksiä joten vääränpuoleinen liikenne Sydneyn keskustassa. Ei kiitos. Kyllä mielummin matkustan pitkiä matkoja bussilla. Minä satun pitämään bussilla matkustamisesta ja siinä näkee myös maisemia kun saa rentoutua eikä itse tarvitse keskittyä ajamiseen.

Eikä tarkoitus todellakaan ole juosta koko ajan paikasta toiseen. Mutta jos ajattelee että 15 kokonaisesta päivästä 1 menee matkustamiseen (brisbane-sydney) ja yksi jetlagista toipumiseen. Se tekee silti 13 kokonaista päivää ja jos niistä vaikka 7-9 oikeasti teen jotain ja loput sitten otan iisisti niin minun omaan rytmiin se on oikein hyvä ja kiva loma eikä mikään kilpajuoksu.

Olen jo hommannut itselleni tukipisteet molemmista ja varannut yöt koko lomaksi. 7 yötä Brisbanessa ja 9 Sydneyssä. Eli olen siis 2-18.4 Australiassa.

Aussilaan

Ja budjetista sen verran, että asumisen ja ruokaan varatun rahan jälkeen jää rahaa tekemiseen ja ympäri matkustamise noin 2000€ plus sitte mulla tulee yks palkka vikalla viikolla matkaa. Eli mun mielestä raha-asiat pitäis olla ihan kunnossa? Toki tiedän, että kallis paikka mutta kuitenkin kun en kovin kauaa ehdi maassa olemaan niin eiköhän tolla rahalla pärjää. Ja jos nyt ihan pakkotilanne tulee niin kyllä vanhemmat voi lainaa sitten lisää.

Aussilaan

Ja tein lisäselvityksiä brisbane-sydney siirtymisestä. Lentäen onkin halvempaa ja nopeempaa ilmeisesti. Eli taidanpa lentää. Ei mene sitten siihenkään yhtä päivää ja jaksaa vielä lennon jälkeen kierrellä vähän hostellin ympäristöä jne.

hmclehto

No ilmojen puolesta voi ehka auringonotto onnistuakin, +30 molemmin puolin ollut koko vkon Sydneyssa:) Tervetuloa!

Aussilaan

Pääsin tänne turvallisesti eilen yöllä. Tänään ainakin on tooosi lämmin päivä täällä Brisbanessa, vaikka Suomen sää sivustot lupaili ukkosta :D Hihi, onneks niihin ei oo luottamista.